Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 257
Offentligt
1464276_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 257)
rådsmødereferater
(Offentligt)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde retslige og indre anliggender den 17. oktober 2000
Dette rådsmøde 2299 (12127/00 presse 380) blev behandlet af Europaudvalget på mødet den 13. oktober 2000. Dansk
delegationsleder: Justitsminister Frank Jensen
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
HVIDVASKNING AF PENGE, IDENTIFIKATION, OPSPORING, INDEFRYSNING ELLER BESLAGLÆGGELSE
OG KONFISKATION AF REDSKABER OG UDBYTTE FRA STRAFBART FORHOLD - UDKAST TIL
RAMMEAFGØRELSE: Nåede til foreløbig enighed om udkastet til rammeafgørelse herom
*
FORBEDRING AF GENSIDIG RETSHJÆLP I STRAFFESAGER - UDKAST TIL KONVENTION: Drøftede en
række væsentlige spørgsmål og gav sine forberedende organer mandat til at fortsætte arbejdet med henblik på hurtigst
muligt at nå til endelig enighed{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}*
EVENTUELT
*
◦ POLITICHEFER OG {{SPA}}GENERALDIREKTØRER: Noterede sig erklæring fra UK om udvikling af
fælles operative aktioner på politichef- og politigeneraldirektørplan
- OLAF: Noterede sig indlæg fra Italien, der ønskede en mere aktiv indsats
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
*
- Finansielle efterretningsenheder: Vedtog en afgørelse om samarbejdsordninger herfor
- Møde for politichefer og {{SPA}}generaldirektører: Noterede sig konklusioner fra generaldirektørernes og
politichefernes møde den 14.-15. september 2000 i Paris
- Budget for installation og drift af C.SIS for 2001: De berørte medlemsstater vedtog budgettet for
installation og drift heraf
- Bekæmpelse af hvidvaskning af penge: Noterede sig rapport om aktionen med henblik på overvågning af
overførsler af kontante pengebeløb over grænserne
- Fælles tilsyns/kontrolorganer vedrørende databeskyttelse*: Vedtog afgørelse om oprettelse af et sekretariat
for de fælles tilsyns/kontrolorganer vedrørende databeskyttelse
- Minimumsstandarder for bedre sikring af rejsedokumenter udstedt af EU-medlemsstaterne - resolution*:
Vedtog en resolution, der fastsætter så strenge krav som muligt med hensyn til beskyttelse mod forfalskning
heraf
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
- Fælles tilsyns/kontrolorganer vedrørende databeskyttelse*
- Minimumsstandarder for bedre sikring af rejsedokumenter udstedt af EU-medlemsstaterne - resolution*
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. retslige og indre anliggender behandlet på andre rådsmøder siden det
foregående retslige og indre anliggender ministerrådsmøde den 28. september 2000:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464276_0002.png
Ingen
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, 3. udg.:
• Rammeafgørelse om bekæmpelse af svig og forfalskning ifm. andre betalingsmidler end kontanter (jf. EUU-
dagsorden pk. 3)
• Bekæmpelse af Internet-kriminalitet (jf. EUU-dagsorden pk. 4)
• Henstilling vedr. Europols støttefunktion ift. Fælles efterforskningshold (jf. EUU-dagsorden pk. 7)
• Rådsafgørelse om berigtigelse af Schengen-reglerne indeholdt i Schengen-Eksekutivkomitéens afgørelse (jf. EUU-
dagsorden pk. 12)
• Ændring af finansforordningen for SISNET (jf. EUU-dagsorden pk. 13)
Bruxelles, den 15. november 2000
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
Press Release: Luxembourg (17-10-2000) - Press: 380 - Nr: 12127/00
12127/00 (Presse 380)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2299. samling i Rådet
- RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER SAMT CIVILBESKYTTELSE -
den 17. oktober 2000 i Luxembourg
Formænd:
Elisabeth GUIGOU
Den Franske Republiks seglbevarer,
justitsminister
Daniel VAILLANT
Den Franske Republiks indenrigsminister
INDHOLD
DELTAGERE 3
PUNKTER, DER HAR VÆRET DEBATTERET
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464276_0003.png
HVIDVASKNING AF PENGE, IDENTIFIKATION, OPSPORING, INDEFRYSNING ELLER BESLAGLÆGGELSE
OG KONFISKATION AF REDSKABER OG UDBYTTE FRA STRAFBART FORHOLD - UDKAST TIL
RAMMEAFGØRELSE
*
FORBEDRING AF GENSIDIG RETSHJÆLP I STRAFFESAGER - UDKAST TIL KONVENTION
*
EVENTUELT
*
- POLITICHEFER OG -GENERALDIREKTØRER
- OLAF
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
*
- Finansielle efterretningsenheder
- Møde for politichefer og -generaldirektører
- Budget for installation og drift af C.SIS for 2001
- Bekæmpelse af hvidvaskning af penge
- Fælles tilsyns/kontrolorganer vedrørende databeskyttelse*
- Minimumsstandarder for bedre sikring af rejsedokumenter udstedt af EU-medlemsstaterne - resolution*
_________________
Yderligere oplysninger: tlf. 02 285 64 23, 02 285 84 15, 02 285 81 11.
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Frans VAN DAELE
Danmark:
Frank JENSEN
Tyskland:
Otto SCHILY
Grækenland:
Michalis STATHOPOULOS
Michalis CHRISOCHOÏDIS
Spanien:
Angel ACEBES PANIAGUA
Frankrig:
Daniel VAILLANT
Elisabeth GUIGOU
Irland:
John O'DONOGHUE
Italien:
Enzo BIANCO
Ambassadør, fast repræsentant
Justitsminister
Forbundsindenrigsminister
Justitsminister
Minister for offentlig orden
Justitsminister
Indenrigsminister
Seglbevarer, justitsminister
Justitsminister og minister for ligestilling og
lovreformer
Indenrigsminister med ansvar for koordination
inden for civilbeskyttelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464276_0004.png
Franco CORLEONE
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Nederlandene:
Benk KORTHALS
Østrig:
Ernst STRASSER
Dieter BÖHMDORFER
Portugal:
António COSTA
Finland:
Johannes KOSKINEN
Sverige:
Thomas BODSTRÖM
Det Forenede Kongerige:
Jack STRAW
Statssekretær for justitsspørgsmål
Justitsminister
Justitsminister
Forbundsindenrigsminister
Forbundsjustitsminister
Justitsminister
Justitsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
***
Kommissionen:
António VITORINO
Medlem
HVIDVASKNING AF PENGE, IDENTIFIKATION, OPSPORING, INDEFRYSNING ELLER
BESLAGLÆGGELSE OG KONFISKATION AF REDSKABER OG UDBYTTE FRA STRAFBART
FORHOLD - UDKAST TIL RAMMEAFGØRELSE
Rådet nåede med forbehold af gennemgangen af Europa-Parlamentets udtalelse til foreløbig enighed om udkastet til
rammeafgørelse om hvidvaskning af penge, identifikation, opsporing, indefrysning eller beslaglæggelse og konfiskation
af redskaber og udbytte fra strafbart forhold.
Udkastet til afgørelse tager navnlig sigte på at gøre medlemsstaternes tilsagn mere bindende ved at anvende et nyt
instrument, nemlig en rammeafgørelse, og på at gøre visse fremskridt i forhold til den fælles aktion fra 1998 vedrørende
identifikation, opsporing, indefrysning eller beslaglæggelse og konfiskation af redskaber og udbytte fra strafbart forhold.
Det tager ligeledes sigte på at ophæve forbeholdene med hensyn til artikel 2 i Europarådets konvention af 1990 om
hvidvaskning, efterforskning samt beslaglæggelse og konfiskation af udbytte fra strafbart forhold vedrørende
straframmen for strafbare forhold i forbindelse med hvidvaskning, således at der fastsættes et mindsteniveau på fire års
fængsel, der skal gennemføres i sammenhæng med den enkelte medlemsstats retshåndhævelsessystem.
FORBEDRING AF GENSIDIG RETSHJÆLP I STRAFFESAGER - UDKAST TIL KONVENTION
Rådet drøftede en række væsentlige spørgsmål vedrørende udkastet til konvention om forbedring af gensidig retshjælp i
straffesager, navnlig for så vidt angår bekæmpelse af organiseret kriminalitet, hvidvaskning af udbyttet fra strafbart
forhold og økonomisk kriminalitet.
Rådet nåede til politisk enighed om princippet om, at tavshedspligten om skatteforhold og bankhemmeligheden ikke kan
gøres gældende i forbindelse med anmodninger fra medlemsstaternes kompetente retlige myndigheder. Rådet besluttede
desuden at forsætte arbejdet vedrørende hurtig udlevering af lister over en persons eller en enheds bankkonti og af
oplysninger om transaktioner foretaget via disse konti.
Rådet gav sine forberedende organer mandat til at fortsætte arbejdet med konventionsudkastet med henblik på hurtigst
muligt at nå til endelig enighed om disse spørgsmål.
KONKLUSIONER FRA SEMINARET OM HVIDVASKNING AF UDBYTTET FRA ORGANISERET
KRIMINALITET I EUROPA DEN 13.-15. SEPTEMBER 2000
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464276_0005.png
Rådet noterede sig konklusionerne fra det seminar om hvidvaskning af udbyttet fra organiseret kriminalitet i Europa, der
blev afholdt af formandskabet den 13.-15. september 2000 i Paris. Kommissionsmedlem António VITORINO oplyste i
denne forbindelse, at han har til hensigt at forelægge en meddelelse om kriminalitetsforebyggelse, navnlig for så vidt
angår økonomisk kriminalitet, for samlingen i Rådet (retlige og indre anliggender) den 30. november/1. dec ember 2000.
Seminaret analyserede aspekterne vedrørende forebyggende og retshåndhævende foranstaltninger i forbindelse med
hvidvaskning.
Hvad angår forebyggelsesaspekterne blev det påpeget, at det er nødvendigt at øge kapaciteten for analyse af fænomenet
hvidvaskning, navnlig gennem relevant uddannelse og en central struktur, der omfatter alle de aktører fra den offentlige
sektor, der er involveret i bekæmpelse af hvidvaskning af penge.
De retshåndhævende aspekter omfatter anvendelsen af internationale strukturer (Interpol, Europol) og oprettelse af
specialiserede strukturer på nationalt plan.
FÆLLESSKABSORDNING FOR KOORDINERING AF CIVILBESKYTTELSESINDSATSEN I
KATASTROFETILFÆLDE
Kommissionen forelagde Rådet sit nylige forslag om en fællesskabsordning for koordinering af
civilbeskyttelsesindsatsen i katastrofetilfælde.
Under drøftelserne, der fulgte efter denne forelæggelse, blev følgende spørgsmål rejst:
{{SPA}} forbedring af samarbejdet og koordineringen af medlemsstaternes beredskabstjenester med
henblik på at gøre indsatsen mere effektiv, undgå overlapning og opnå stordriftsfordele,
{{SPA}} udarbejdelse af en ajourført fortegnelse over civilbeskyttelsesressourcer i Fællesskabet til brug for
medlemsstaternes civilbeskyttelsestjenester,
{{SPA}} uddannelse af hold,
{{SPA}} oplysning af offentligheden,
{{SPA}} opretholdelse af medlemsstaternes ansvar for deres beredskabsmandskaber,
{{SPA}} hensyntagen til de decentrale civilbeskyttelsesstrukturer, der findes i nogle medlemsstater,
{{SPA}} bistand til ansøgerlandene og til de omliggende lande,
{{SPA}} tilknytningen til den civile krisestyring og til de bilaterale aftaler, der indgås af Fællesskabet og
medlemsstaterne,
{{SPA}} inddragelse af frivillige organisationer,
{{SPA}} behovet for lette styringsstrukturer.
Rådet pålagde De Faste Repræsentanters Komité at forsætte arbejdet med Kommissionens forslag.
EVENTUELT
-
POLITICHEFER OG -GENERALDIREKTØRER
Rådet noterede sig en erklæring fra Det Forenede Kongeriges delegation om udvikling af fælles operative aktioner på
politichef- og politigeneraldirektørplan, hvori formandskabet opfordres til at undersøge, om det er hensigtsmæssigt at
indføre et juridisk instrument, der kan formalisere sådanne aktioner.
-
OLAF
Rådet noterede sig et indlæg fra den italienske delegation, der ønskede en mere aktiv indsats fra Rådet (retlige og indre
anliggender) med hensyn til gennemgangen af årsberetningen fra Overvågningsudvalget for Det Europæiske Kontor for
Bekæmpelse af Svig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464276_0006.png
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
(Asterisk ved afgørelserne angiver, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; erklæringerne kan fås ved henvendelse til Pressetjenesten).
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Finansielle efterretningsenheder
Rådet vedtog en afgørelse om samarbejdsordninger mellem medlemsstaternes finansielle efterretningsenheder for så vidt
angår udveksling af oplysninger med henblik på at bistå de relevante nationale myndigheder i bekæmpelsen af
hvidvaskning af penge.
Afgørelsen fastsætter navnlig, at medlemsstaterne skal sørge for, at de finansielle efterretningsenheder udgør en enkelt
enhed i hver medlemsstat, der med henblik på at bekæmpe hvidvaskning af penge er ansvarlig for at modtage (og, hvor
det er tilladt, anmode om), analysere og viderebringe finansielle oplysninger, som vedrører udbytte, der mistænkes for at
hidrøre fra kriminalitet, eller kræves i henhold til nationale love eller andre retsf orskrifter, til de kompetente
myndigheder. Den er en opfølgning af opfordringen fra Det Europæiske Råd i Tammerfors om at styrke det
internationale samarbejde i forbindelse med hvidvaskning af penge.
Møde for politichefer og -generaldirektører
Rådet noterede sig formandskabets konklusioner efter generaldirektørernes og politichefernes møde den 14.-15.
september 2000 i Paris, hvor også Europa-Kommissionen, Generalsekretariatet for Rådet og Europol deltog.
Mødet i Paris blev afholdt i overensstemmelse med konklusion nr. 44 fra Det Europæiske Råd i Tammerfors. Det var en
opfølgning af generaldirektør- og politichefmødet den 7.-8. april 2000 i Lissabon.
Budget for installation og drift af C.SIS for 2001
De berørte medlemsstater (deltagerne i Schengen-informationssystemet - SIS), forsamlet i Rådet, vedtog budgettet for
installation og drift af C.SIS for 2001. Der erindres om, at udgifter i forbindelse med SIS afholdes af medlemsstaterne
samt af Island og Norge, således at deres bidrag beregnes efter den fordelingsnøgle, der er fastsat i finansforordningen
for C.SIS.
Bekæmpelse af hvidvaskning af penge
Rådet noterede sig en endelig rapport om aktionen med henblik på overvågning af overførsler af kontante pengebeløb
over grænserne. Rapporten er resultatet af Rådets Toldsamarbejdsgruppes gennemførelse af et fælles projekt med
henblik på overvågning af overførsler af kontante pengebeløb over grænserne ("MONEYPENNY"-projektet), der havde
følgende målsætning:
- Fastlæggelse af omfanget af de kontante pengebeløb og værdipapirer, der fysisk bringes over EU's indre og
ydre grænser
- Fastlæggelse af muligheder for at forbedre bekæmpelsen af hvidvaskning af penge, med henblik på en
eventuel revision af gældende retsakter eller udstedelse af nye retsakter
- Forbedring og intensivering af toldmyndighedernes samarbejde om bekæmpelse af hvidvaskning af penge.
Den endelige rapport redegør for de forskellige medlemsstaters lovbestemmelser om overvågning af overførsler af
kontante pengebeløb og gennemgår forskellig national praksis og erfaringer på dette område.
Fælles tilsyns/kontrolorganer vedrørende databeskyttelse*
Rådet vedtog en afgørelse om oprettelse af et sekretariat for de fælles tilsyns/kontrolorganer vedrørende databeskyttelse,
der er oprettet i henhold til konventionen om oprettelse af en europæisk politienhed (Europol-konventionen),
konventionen om brug af informationsteknologi på toldområdet og konventionen om gennemførelse af Schengen-aftalen
om gradvis ophævelse af kontrollen ved de fælles grænser.
Minimumsstandarder for bedre sikring af rejsedokumenter udstedt af EU-medlemsstaterne - resolution*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464276_0007.png
Repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, vedtog en resolution, der fastsætter så strenge krav
som muligt med hensyn til beskyttelse mod forfalskning af rejsedokumenter og sikrer, at udformningen af dokumenterne
og deres sikkerhedsfeatures ved kontrol sikrer en effektiv afsløring af forsøg på forfalskning
Der er enighed om følgende:
{{SPA}} hurtigst muligt, dog senest den 1. januar 2005 (for pas) og senest den 1. januar 2006 (for
identitetskort og korttidspas med mere end seks måneders gyldighed) at indføre minimumsstandarder for
sikring i forbindelse med fremstilling og udstedelse af nye rejsedokumenter
{{SPA}} der skal være mulighed for at fastsætte endnu strengere sikkerhedskrav for rejsedokumenter
{{SPA}} at anvende minimumsstandarderne for sikring af alle de i bilag II anførte
rejsedokumenter, der udstedes af medlemsstaterne
{{SPA}} at acceptere de i bilaget til resolutionen anførte minimumsstandarder for sikring af
rejsedokumenter, der udstedes af medlemsstaterne, mod forfalskning.
Indtil nu har kun resolutionen af 30. juni 1982, bilag I, litra B, omhandlet muligheder for sikring af pas mod
forfalskning, uden dog at fastsætte et bestemt sikkerhedsniveau. Det har ført til, at den sikringstekniske udformning af de
enkelte medlemsstaters pas er meget forskellig. Som følge heraf er pas og andre rejsedokumenter udstedt af
medlemsstaterne i stigende grad blevet forfalsket.
Bekæmpelse af forfalskning af dokumenter er et vigtigt element i bekæmpelsen af organiseret kriminalitet og ulovlig
indvandring i Den Europæiske Union og anses derfor af medlemsstaterne for at være et særlig vigtigt spørgsmål af fælles
interesse.
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 16. oktober 2000
(OR. en)
12291/00
LIMITE
JAI 115
RETSAKTER OG ANDRE INSTRUMENTER
Vedr.:
Rådets afgørelse om oprettelse af et sekretariat for de fælles tilsyns/kontrolorganer
vedrørende databeskyttelse, der er oprettet i henhold til konventionen om oprettelse af
en europæisk politienhed (Europol-konventionen), konventionen om brug af
informationsteknologi på toldområdet og konventionen om gennemførelse af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464276_0008.png
Schengen-aftalen om gradvis ophævelse af kontrollen ved de fælles grænser
(Schengen-konventionen)< d="">
RÅDETS AFGØRELSE 2000/ /RIA
af
om oprettelse af et sekretariat for de fælles tilsyns/kontrolorganer vedrørende databeskyttelse,
der er oprettet i henhold til konventionen om oprettelse af en europæisk politienhed
(Europol-konventionen), konventionen om brug af informationsteknologi på toldområdet og konventionen om
gennemførelse af Schengen-aftalen
om gradvis ophævelse af kontrollen ved de fælles grænser
(Schengen-konventionen)
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til artikel 30 og artikel 34, stk. 2, litra c), i traktaten om Den Europæiske Union,
under henvisning til artikel 2 i protokollen om integration af Schengen-reglerne i Den Europæiske Union,
under henvisning til initiativ fra Den Portugisiske Republik,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet, og
ud fra følgende betragtninger:
(1) Konventionen om oprettelse af en europæisk politienhed (Europol-konventionen), konventionen om brug af
informationsteknologi på toldområdet og konventionen om gennemførelse af Schengen-aftalen om gradvis ophævelse af
kontrollen ved de fælles grænser (Schengen-konventionen) har oprettet fælles tilsyns/kontrolorganer, der skal påse, at
disse instrumenters bestemmelser om databeskyttelse gennemføres korrekt.
(2) For at de fælles tilsyns/kontrolorganer kan fungere effektivt, og for at nedbringe omkostningerne, bør de
bistås af et enkelt, uafhængigt databeskyttelsessekretariat, der ved udførelsen af sine opgaver kun er bundet
af instrukser fra disse organer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464276_0009.png
(3) Af praktiske grunde bør databeskyttelsessekretariatets administration være tæt knyttet til
Generalsekretariatet for Rådet, samtidig med at sekretariatet sikres uafhængighed i udførelsen af sine
opgaver.
(4) For at sikre uafhængigheden bør afgørelser om udnævnelse og afskedigelse af chefen for
databeskyttelsessekretariatet træffes af Rådets vicegeneralsekretær på forslag af de fælles
tilsyns/kontrolorganer, og de øvrige embedsmænd, der tilknyttes databeskyttelsessekretariatet, bør
udelukkende modtage instrukser fra chefen for databeskyttelsessekretariatet.
(5) Databeskyttelsessekretariatets administrationsomkostninger bør afholdes over Den Europæiske Unions
almindelige budget. Europol bør bidrage til finansieringen af visse udgifter i forbindelse med møder om
spørgsmål vedrørende gennemførelsen af Europol-konventionen.
(6) Rådets afgørelse 1999/438/EF af 20. maj 1999 om den fælles tilsynsmyndighed, der indføres ved
artikel 115 i konventionen om gennemførelse af Schengen-aftalen af 14. juni 1985 om gradvis ophævelse af
kontrollen ved de fælles grænser, undertegnet den 19. juni 1990, afløses af nærværende afgørelse og bør
derfor ophæves, når nærværende afgørelse få r virkning.
(7) De nuværende fælles tilsyns/kontrolorganer har godkendt principperne i denne
afgørelse {{SPA}}
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
Oprettelse af databeskyttelsessekretariatet og dets opgaver
1. Herved oprettes et sekretariat, i det følgende benævnt "databeskyttelsessekretariatet", for de fælles
tilsyns/kontrolorganer, der er oprettet i henhold til konventionen om oprettelse af en europæisk politienhed (Europol-
konventionen), konventionen om brug af informationsteknologi på toldområdet og konventionen om gennemførelse af
Schengen-aftalen om gradvis ophævelse af kontrollen ved de fælles grænser (Schengen-konventionen).
2. Databeskyttelsessekretariatet udfører de opgaver, der påhviler sekretariaterne for de fælles tilsyns/kontrolorganer i
medfør af disse organers forretningsorden.
Artikel 2
Databeskyttelsessekretæren
1. Databeskyttelsessekretariatet ledes af en databeskyttelsessekretær, der skal være uafhængig i udførelsen af sine
opgaver, således at han udelukkende modtager instrukser fra tilsyns/kontrolorganerne og disses formænd. Rådets
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464276_0010.png
vicegeneralsekretær udnævner på forslag af de fælles tilsyns/kontrolorganer databeskyttelsessekretæren for en periode af
tre år. Databeskyttelsessekretæren kan genudnævnes.
2. Til databeskyttelsessekretær vælges en person, der er borger i Den Europæiske Union, som i fuldt omfang er i
besiddelse af borgerlige og politiske rettigheder, som har passende erfaring og sagkundskab, der kan udnyttes ved
varetagelsen af det pågældende hverv, og som kan bevise, at han er uafhængig. Han skal afholde sig fra enhver handling,
der er uforenelig med hans hverv, og må ikke, så længe hans embedsperiode varer, udøve nogen anden lønnet eller
ulønnet erhvervsmæssig virksomhed. Han skal efter embedsperiodens ophør udvise hæderlighed og tilbageholdenhed
med hensyn til overtagelse af visse hverv eller opnåelse af visse fordele.
3. Databeskyttelsessekretæren afskediges af Rådets vicegeneralsekretær på forslag af de fælles tilsyns/kontrolorganer,
hvis han ikke længere opfylder de nødvendige betingelser for at udøve sit hverv, eller hvis han har gjort sig skyldig i
alvorlig embedsmisbrug.
4. Bortset fra normal genbesættelse af stillingen ved embedsperiodens udløb eller i tilfælde af død og afskedigelse i
henhold til stk. 3 ophører databeskyttelsessekretærens hverv ved frivillig fratræden. Ved udløbet af embedsperioden og
ved frivillig fratræden fortsætter databeskyttelsessekretæren efter anmodning fra de fælles tilsyns/kontrolorganer med at
udøve sit hverv, indtil hans stilling genbesættes.
5. Databeskyttelsessekretæren har såvel under embedsperioden som efter dens ophør tavshedspligt for så vidt angår de
fortrolige oplysninger, som er kommet til hans kendskab under udøvelsen af hans hverv.
6. Databeskyttelsessekretæren er, medmindre andet er anført i denne afgørelse, undergivet de regler, der gælder for
personer med status som midlertidigt ansatte som omhandlet i artikel 2, litra a), i ansættelsesvilkårene for de øvrige
ansatte i Fællesskaberne, herunder artikel 12-15 og 18 i protokollen vedrørende De Europæiske Fællesskabers privilegier
og immuniteter. Databeskyttelsessekretæren ansættes i kategori A; lønklasse og løntrin for ansættelsen fastsættes efter de
kriterier, der finder anvendelse på tjenestemænd og øvrige ansatte i Fællesskaberne. Er udnævnte allerede tjenestemand i
Fællesskaberne, udstationeres han under embedsperioden i tjenestens interesse i medfør af artikel 37, litra a), første led, i
vedtægten for tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber
1
. Vedt&ae lig;gtens artikel 37, sidste stykke, første
punktum, finder anvendelse, jf. dog stk. 1 i nærværende artikel.
Artikel 3
Personale
1. Databeskyttelsessekretariatet tildeles det fornødne personale til at udføre sine opgaver. Databeskyttelsessekretariatets
personale besætter stillinger, der opføres på den stillingsfortegnelse, der føjes til den sektion i Den Europæiske Unions
almindelige budget, der vedrører Rådet.
2. Det i stk. 1 nævnte personale er ved udførelsen af sine opgaver udelukkende undergivet instrukser fra
databeskyttelsessekretariatet og de fælles tilsyns/kontrolorganer og disses formænd. Personalet må i denne forbindelse
hverken søge eller modtage instrukser fra nogen regering, myndighed, organisation eller person, bortset fra
databeskyttelsessekretæren og de fælles tilsyns/kontrolorganer og disses formænd.
3. Databeskyttelsessekretariatets personale er uanset stk. 2 undergivet reglerne for tjenestemænd og øvrige ansatte i De
Europæiske Fællesskaber. Personalet er for så vidt angår udøvelsen af de beføjelser, som vedtægten tillægger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464276_0011.png
ansættelsesmyndigheden, samt beføjelserne i henhold til ansættelsesvilkårene for de øvrige ansatte, undergivet de samme
regler som tjenestemænd og øvrige ansatte i De Europæiske Fællesskaber.
Artikel 4
Administrativ støtte
1. Generalsekretariatet for Rådet stiller de kontorer og det udstyr, der er nødvendig for udførelse af
databeskyttelsessekretariatets opgaver, til rådighed. Det stiller faciliteter til rådighed for de fælles tilsyns/kontrolorganers
møder i Rådets bygninger, herunder tolkefaciliteter.
2. For så vidt angår de møder, der skal holdes i Rådets bygninger, fastsætter formandskaberne for de fælles
tilsyns/kontrolorganer datoerne herfor efter forudgående samtykke fra Rådets formandskab.
Artikel 5
Finansiering
1. Databeskyttelsessekretariatets administrative generalomkostninger (navnlig udstyr, vederlag, tillæg og andre
personaleomkostninger) afholdes over den sektion i Den Europæiske Unions almindelige budget, der vedrører Rådet,
inden for rammerne af finansieringsoversigten.
2. Omkostninger i direkte forbindelse med møderne afholdes af
{{SPA}} Rådet: for så vidt angår møder i Rådets bygning vedrørende gennemførelsen af Schengen-
konventionens bestemmelser samt rejseudgifter i forbindelse med gennemførelse af kontrol af C.SIS og i
forbindelse med møder vedrørende gennemførelsen af konventionen om brug af informationsteknologi på
toldområdet;
{{SPA}} Europol: for så vidt angår møder vedrørende gennemførelsen af Europol-konventionen.
Artikel 6
Afsluttende bestemmelser
1. Denne afgørelse træder i kraft dagen efter Rådets vedtagelse.
Den anvendes fra den 1. september 2001.
2. De for gennemførelsen af denne afgørelse nødvendige afgørelser og retsakter kan vedtages fra den dato, hvor
afgørelsen træder i kraft. De får ikke virkning før den dato, hvorfra denne afgørelse anvendes.
3. Afgørelse 1999/438/EF ophæves på den dato, hvorfra nærværende afgørelse anvendes. Den finder imidlertid fortsat
anvendelse på udgifter som følge af forhold før denne dato.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464276_0012.png
Formand
________________________
ERKLÆRING FRA VICEGENERALSEKRETÆREN
FOR RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
I henhold til artikel 207, stk. 2, i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab er vicegeneralsekretæren for
Rådet ansvarlig for generalsekretariatets daglige drift.
I følge artikel 3, stk. 1, i Rådets afgørelse skal databeskyttelsessekretariatet tildeles det fornødne personale til at udføre
sine opgaver.
Med henblik på oprettelsen af databeskyttelsessekretariatet er der i den sektion af Den Europæiske Unions almindelige
budget for 2001, som vedrører Rådet, afsat bevillinger til to nye A-stillinger.
Jeg vil derfor træffe de nødvendige foranstaltninger, til at databeskyttelsessekretariatet kan få det fornødne personale
(f.eks. to A-stillinger og én C-stilling).
For møder, som holdes i Rådets lokaler, vil der blive ydet samme tjenesteydelser som i forbindelse med møder i Rådets
arbejdsgrupper.
For møder, hvis udgifter afholdes af Rådet, vil der kun blive refunderet udgifter for to personer pr. delegation.
Hvis en delegeret fra en medlemsstat, som deltager i et møde i Europols Fælles Kontrolinstans, også deltager i et møde i
et andet fælles kontrolorgan under samme tjenesterejse, vil hans rejseudgifter ikke blive afholdt af Rådet.
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 25. september 2000 (26.09)
(OR. en)
11643/00
ADD 1
LIMITE
FAUXDOC 34
ORIENTERENDE NOTE
fra:
Generalsekretariatet
til:
Konferencen mellem repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer
Vedr.:
Indførelse af minimumsstandarder for sikring af rejsedokumenter, som udstedes af
EU-medlemsstaterne
{{SPA}} Resolutionen vedtaget af repræsentanterne for medlemsstaternes
regeringer, forsamlet i Rådet, om supplering af resolutionerne af 23. juni 1981,
30. juni 1982, 14. juli 1986 og 10. juli 1995 - vedtagelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464276_0013.png
Erklæring fra Kommissionen vedrørende resolutionen vedtaget af repræsentanterne for medlemsstaternes
regeringer, forsamlet i Rådet, om minimumsstandarder for sikring af europæiske rejsedokumenter:
"Kommissionen mener, at artikel 18, stk. 2, i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab er det rette
retsgrundlag for indførelse af minimumsstandarder for sikring af europæiske pas.
Kommissionen beklager derfor, at medlemsstaterne lader repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i
Rådet, vedtage en resolution på dette område, selv om dette retsgrundlag findes.
Kommissionen mener ikke, at denne resolution berører dens kompetence i henhold til traktaten, og bekræfter derfor, at
den agter at fremsætte et forslag om dette spørgsmål som bebudet i arbejdsprogrammet for 2000."