Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 259
Offentligt
1464274_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 259)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
FLF, Alm. del - bilag 171 (Løbenr. 3893)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde landbrug den 23. oktober 2000
Dette rådsmøde 2300 (12470/00 presse 393) blev behandlet af Europaudvalget på mødet den 20. oktober 2000. Dansk
delegationsleder: Minister for
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
FRUGT OG GRØNTSAGER: Drøftede centrale fødevarer, landbrug og fiskeri Ritt Bjerregaard og Statssekretær Poul
Ottosen
spørgsmål i Kommissionens forslag og delegationerne indtog en positiv holdning til strukturen heri samt støttede idéen
om en hurtig afgørelse.Behandlingen genoptages på en kommende samling i lyset af EPs udtalelse
*
RIS: Noterede sig kommissær Fischlers redegørelse for Kommissionens forslag og havde derefter en drøftelse.
Formandskabet vil i rette tid træffe de nødvendige foranstaltninger for det videre arbejde {{NEL}}
*
FORENKLING AF FORVALTNINGEN AF LANDBRUGSPOLITIKKEN - RÅDETS KONKLUSIONER: Noterede
sig mundtlig redegørelse fra kommissær Fischler for, hvor langt Kommissionen var nået med forenkling af reglerne
herom og godkendte følgende konklusioner, som Kommissionen støtter, og aftalte at vende tilbage til sagen på en
kommende samling
*
WTO-FORHANDLINGERNE OM LANDBRUG: Påhørte redegørelse ved kommissær Fischler om WTO-
forhandlingerne og aftalte at nå frem til en tekst med EU's holdning til disse forhandlinger på samlingen den 20.-21.
november
*
SUKKER: Noterede sig redegørelse ved kommissær Fischler om forslaget til vedtagelse af en midlertidig ordning inden
den 31. december 2000 gældende for de næste to produktionsår, og som i hovedtræk minder om den nuværende ordning
*
ØKOLOGISK PRODUKTION: Noterede sig delegationernes indlæg vedrørende gennemførelsen af henstillingerne fra
EU-konferencen i Wien (Baden) den 27.- 28. maj 1999
*
EVENTUELT
*
- Skummetmælkspulver: Noterede sig oplysning fra Italien om indførelse af sporstof i skummetmælkspulver
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
LANDBRUG
- Bilaterale aftaler om vin - Rådets konklusioner: Glæder sig over fremgangen i og betydningen af verdenshandelen med
vin, samtidig med at Rådet konstaterer en konstant stigning i vinimporten til Unionen
*
- Øen Man: import af fårekød og oksekød: Vedtog beslutningen om at forlænge anvendelsesperioden til udgangen af
2005 for beslutning 82/530/EØF
*
- Den fælles markedsordning for frø: Vedtog ændring af forordning nr. 2358/71
*
MILJØ
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464274_0002.png
- Benzen og carbonmonoxid i luften: Godkendte den ene ændring til Rådets fælles holdning, som EP havde vedtaget ved
andenbehandlingen, og direktivet herom er dermed vedtaget i form af EPs ændrede fælles holdning
*
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
- Haagerkonventionen - uformelt møde i Washington: Bekræftede sin tilslutning til udkastet til formandskabets indlæg
på det uformelle møde i Washington d. 30. oktober - 1. november 2000
*
- Finansforordningen for SISNET {{SPA}} ændring: Vedtog afgørelse om ændring af visse aspekter heri
*
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. landbrug behandlet på andre rådsmøder siden det foregående
landbrugsministerrådsmøde den 17. juli 2000:
Rådsmøde budget d. 20. juli 2000 (alm. del {{SPA}} bilag 150)
- Skolemælk*: Vedtog formelt forordning om forlængelse af ordningen
- Tilsætningsstoffer til levnedsmidler: Vedtog fælles holdning om ændring af direktiv 95/2
Rådsmøde det indre marked d. 28. september 2000 (endnu ikke hjemsendt)
- Fastsættelse af maksimalgrænseværdier for restkoncentrationer af veterinærlægemidler i
animalske levnedsmidler*: Bekræfter enstemmige modstand mod Kommissionens forslag, hvilket betyder, at de
foreslåede foranstaltninger ikke kan vedtages
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, 4. udg.:
Ingen
Bruxelles, den 16. november 2000
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
Press Release: Luxembourg (23-10-2000) - Press: 393 - Nr: 12470/00
12470/00 (Presse 393)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2300. samling i Rådet
- LANDBRUG -
den 23. oktober 2000 i Luxembourg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464274_0003.png
Formand:
Jean GLAVANY
Den Franske Republiks
landbrugs- og fiskeriminister
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER, DER HAR VÆRET DEBATTERET
FRUGT OG GRØNTSAGER
*
RIS{{NEL}}
*
FORENKLING AF FORVALTNINGEN AF LANDBRUGSPOLITIKKEN - RÅDETS KONKLUSIONER
*
WTO-FORHANDLINGERNE OM LANDBRUG
*
SUKKER
*
ØKOLOGISK PRODUKTION
*
EVENTUELT
*
- Skummetmælkspulver
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
LANDBRUG
- Bilaterale aftaler om vin - Rådets konklusioner
*
- Øen Man: import af fårekød og oksekød
*
- Den fælles markedsordning for frø
*
MILJØ
- Benzen og carbonmonoxid i luften
*
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
- Haagerkonventionen - uformelt møde i Washington
*
- Finansforordningen for SISNET - ændring
*
_________________
Yderligere oplysninger: tlf. 02/285 78 33 eller 02/285 74 59.
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Jaak GABRIËLS
Landbrugsminister og minister for små og
mellemstore virksomheder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464274_0004.png
Danmark:
Ritt BJERREGAARD
Poul OTTOSEN
Tyskland:
Karl-Heinz FUNKE
Martin WILLE
Grækenland:
Georgios ANOMERITIS
Spanien:
Miguel ARIAS CAÑETE
Frankrig:
Jean GLAVANY
Irland:
Joe WALSH
Italien:
Alfonso PECORARO SCANIO
Luxembourg:
Fernand BODEN
Nederlandene:
Laurens-Jan BRINKHORST
Østrig:
Wilhelm MOLTERER
Portugal:
Luís CAPOULAS SANTOS
Finland:
Kalevi HEMILÄ
Sverige:
Margareta WINBERG
Per-Göran ÖJEHEIM
Det Forenede Kongerige:
Nick BROWN
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Statssekretær, Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Forbundsminister for fødevarer, landbrug og
skovbrug
Statssekretær, Forbundsministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Skovbrug
Landbrugsminister
Minister for landbrug, fiskeri og fødevarer
Landbrugs- og fiskeriminister
Minister for landbrug, fødevarer og udvikling af
landdistrikterne
Landbrugs- og skovbrugsminister
Minister for landbrug, vinavl og udvikling af
landdistrikterne
Minister for landbrug, naturforvaltning og fiskeri
Forbundsminister for landbrug og skovbrug samt
miljø og vandforvaltning
Minister for landbrug, udvikling af landdistrikter
og fiskeri
Landbrugs- og skovbrugsminister
Landbrugsminister
Statssekretær under landbrugsministeren
Viceminister, Ministeriet for Landbrug, Fiskeri
og Fødevarer
***
Kommissionen:
Franz FISCHLER
Medlem
FRUGT OG GRØNTSAGER
Rådet drøftede de centrale spørgsmål, som rejses i Kommissionens forslag med henblik på hurtigt at løse en række
problemer af hastende karakter i sektoren for frisk frugt og friske grøntsager, forarbejdede produkter samt citrusfrugter.
Under drøftelserne koncentrerede man sig om følgende spørgsmål: interventionslofterne for driftsfondene til fordel for
producentorganisationerne, de nationale forarbejdningstærskle r for tomater, ferskner/pærer og citrusfrugter samt støtten
til de omhandlede produkter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464274_0005.png
Drøftelserne viste, at delegationerne indtog en positiv holdning til strukturen i Kommissionens forslag og støttede idéen
om en hurtig afgørelse; endvidere indkredsedes de punkter, hvor nogle delegationer har størst vanskeligheder ved at
følge Kommissionens forslag.
Rådet aftalte at genoptage behandlingen af dette forslag på en kommende samling i lyset af Europa-Parlamentets
udtalelse, der endnu ikke forelå, med henblik på at nå frem til en samlet løsning på grundlag af et oplæg fra
formandskabet.
Efter drøftelserne konkluderede formanden for så vidt angår loftet for driftsfondene, at langt de fleste delegationer fandt
3% for lav en sats, og at nogle delegationer ville foretrække mellem 3,5% og 4,5%. For så vidt angår støtteniveauet
noterede formanden sig, at sektoren for forarbejdede tomater, hvor satsen ville falde betydeligt, er et meget følsomt
spørgsmål for flere delegationer. For så vidt angår tærskelniveauerne fandt alle producentlandene dem utilstrækkelige,
hvad enten der er tale om tomater, ferskner eller citrusfrugter. Endelig fremhævede formanden, at afskaffelsen af
minimumspriser ligeledes gav anledning til problemer for visse delegationer. De sydeuropæiske producentlande mindede
om, at udgifterne til sektoren for frugt og grøntsager ikke står i et rimeligt forhold til denne sektors betydning i Europas
landbrug.
Formanden konstaterede ligeledes, at de medlemsstater, der ikke er producentlande, ønskede, at ændringerne af den
fælles markedsordning for frugt og frugt og grøntsager skulle overholde princippet om budgetneutralitet, et anliggende,
der har spillet en helt central rolle i alle drøftelser af landbrugsspørgsmål siden beslutningen om Agenda 2000 i Berlin.
De undlod dog at udtale sig nærmere om tærskelniveau og beløb.
RIS
Rådet noterede sig kommissær Franz FISCHLERs redegørelse for Kommissionens forslag, herunder aspektet
forhandlinger om samhandel med tredjelande. På grundlag af et spørgeskema fra formandskabet havde Rådet derefter en
drøftelse, som gjorde det muligt at indkredse de spørgsmål, hvor de forskellige delegationer havde størst vanskeligheder
ved at følge Kommissionens forlag. Rådet noterede sig, at formandskabet i rette tid vil træffe de nødvendige
foranstaltninger med henblik på det videre arbejde med sagen på baggrund af den sonderende drøftelse og Europa-
Parlamentets udtalelse, der endnu ikke forelå.
Formanden fastslog, at der i høj grad var enighed om, at det er nødvendigt med en reform af rissektoren i betragtning af
de vanskeligheder, som denne sektor står overfor, dvs. interventionslagrenes størrelse, producenternes ustabile
indkomster og en betydelig stigning i risimporten siden begyndelsen af 1990'erne, selv om nogle delegationer var meget
betænkelige ved at fortage en revision, der kan få gennemgribende konsekvenser for producenterne, eller - afh&ael
ig;ngigt at synsvinklen - vil føre til en højere toldbeskyttelse til skade for forbrugerne.
På grundlag af et spørgeskema fra formandskabet koncentrerede drøftelserne sig om følgende aspekter:
{{SPA}} intervention: undersøgelse af, om der findes alternativer til den afskaffelse af intervention,
Kommissionen har foreslået, selv om flere producentmedlemsstater anser dette instrument for at være en
nøglefaktor i den fælles landbrugspolitik og en garanti for producenternes indkomst;
{{SPA}} reformens eksterne aspekt: der blev sat spørgsmålstegn ved muligheden for at gennemføre en
reform, så længe der hersker usikkerhed om de handelsmæssige konsekvenser af at afskaffe intervention;
{{SPA}} indlemmelse af ris i ordningen for visse markafgrøder: accept af Kommissionens generelle strategi
i denne forbindelse, men der er problemer i forbindelse med støtteniveauet og anvendelsen af jordudtagning
for så vidt angår ris;
{{SPA}} foranstaltninger, der skal i træffes i tilfælde af forstyrrelser på rismarkedet, stadig under
forudsætning af en afskaffelse af intervention: det er nødvendigt at vælge klart og præcist formulerede
bestemmelser, navnlig for så vidt angår kriterierne for udløsning af disse foranstaltninger.
FORENKLING AF FORVALTNINGEN AF LANDBRUGSPOLITIKKEN - RÅDETS KONKLUSIONER
Rådet noterede sig den mundtlige redegørelse ved kommissær Franz FISCHLER for, hvor langt Kommissionen var nået
med forenkling af reglerne om anvendelsen af den fælles landbrugspolitik. Det godkendte følgende konklusioner, som
Kommissionen støtter, og aftalte at vende tilbage til sagen på en kommende samling.
"I forlængelse af konklusionerne fra samlingen i Rådet (landbrug) i december 1994 og i juni 1999, som begge
understregede betydningen af en forenklet anvendelse af den fælles landbrugspolitik, og på baggrund af de resultater, der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464274_0006.png
allerede er opnået de seneste år, bekræfter Rådet på ny, at det lægger vægt på målet om fortsat at forenkle forvaltningen
af den fælles landbrugspolitik.
Rådet påhørte redegørelsen fra Kommissionens repræsentant om de foranstaltninger, der allerede er truffet, samt om
Kommissionens arbejdsprogram vedrørende forenkling, som ikke må nedsætte den effektivitet af kontrollen, der er
opnået ved det integrerede system for forvaltning og kontrol.
1) Rådet noterede sig, at Kommissionens repræsentant meddelte, at han med henblik på godkendelse vil
forelægge Kommissionen et udkast til forslag om indførelse af en mere fast tilgang for den støtte, der
udbetales til de mindre producenter, og som skulle føre til en væsentlig lettelse.
2) Rådet gjorde sig bekendt med det arbejdsdokument, der er udarbejdet af tjenestegrenen i GD AGRI som
svar på mere end 200 forslag til forenkling fra medlemsstaterne. Det konstaterede med tilfredshed, at ca.
halvdelen af forslagene allerede er blevet udmøntet konkret, og at ca. tredive potentielle idéer til forenkling
er blevet identificeret blandt disse. Det opfordrer Kommissionen til at fortsætte sine drøftelser for blandt
disse idéer at nå f rem til dem, som kan virkeliggøres.
3) Rådet noterer med tilfredshed, at blandt de forskellige bidrag, det har fået forelagt af medlemsstaterne,
har Kommissionens repræsentant allerede udtrykt en positiv forhåndsindstilling, navnlig til:
{{SPA}} beskyttelse af den berettigede forventning i forbindelse med opkrævning af fejlagtigt
udbetalte beløb, navnlig når der foreligger en situation med god tro og udpræget ikke-svig;
{{SPA}} fleksibilitet i fastlæggelsen af minimumsarealet for marker ved obligatorisk arealudtagning,
når de er beliggende langs vedvarende vandløb og søer, såfremt dette ikke medfører yderligere
udgifter for fællesskabsbudgettet;
{{SPA}} medlemsstaternes mulighed for at tage hensyn til de traditionelle landskabselementer i de
angivne arealer, såfremt det ikke medfører yderligere udgifter for fællesskabsbudgettet;
{{SPA}} afklaring af reglerne om ikke-anvendelse af sanktioner i de tilfælde, hvor fejlen i
præmieanmodningen er til skade for modtageren.
4) Rådet noterede ligeledes med tilfredshed, at Kommissionens repræsentant tilslutter sig følgende mål og
fortsat vil bidrage aktivt til deres virkeliggørelse:
{{SPA}} udvikling navnlig ved støtte til kvæg af et kontrolsystem, der bygger på en samlet tilgang
for bedriften på baggrund af en risikoanalyse, og som ikke er specifik for hver støtteform, således at
antallet af kontrolforanstaltninger for hvert brug begrænses;
{{SPA}} mulighed for medlemsstaten for på grundlag af de indhøstede erfaringer at udvikle
systemer, der gør det muligt at fritage husdyrbrugerne for at indgive præmieanmodninger, når et
fuldstændigt pålideligt system til identificering af dyrene ud fra et kontrolmæssigt synspunkt gør det
muligt for administrationen selv at beregne dem.
5) Rådet noterer, at Kommissionen fortsat er åben over for en gennemgang af de øvrige forslag, som navnlig
medlemsstaterne måtte forelægge den vedrørende forenkling af forskrifterne, og opfordrer den til at
gennemgå dem næste år i lyset af de principper, som har været gældende ved analysen af de tidligere idéer.
6) Rådet noterer endelig med tilfredshed, at Kommissionen vil nedsætte en ad hoc-arbejdsgruppe, der skal
samordne analysen og drøftelsen af forslagene vedrørende forenkling.
7) Rådet opfordrer Kommissionen til at holde det orienteret om status i disse drøftelser om forenkling."
WTO-FORHANDLINGERNE OM LANDBRUG
Rådet påhørte en redegørelse ved kommissær Franz FISCHLER om WTO-forhandlingerne om landbrug og aftalte at nå
frem til en tekst med EU's holdning til disse forhandlinger på samlingen den 20.-21. november på baggrund af tekniske
drøftelser, som skulle finde sted i mellemtiden.
SUKKER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464274_0007.png
Rådet noterede sig en redegørelse ved kommissær Franz FISCHLER om forslaget om vedtagelse - inden den 31.
december 2000 - af en midlertidig ordning, der skal finde anvendelse for så vidt angår de næste to produktionsår, og som
i hovedtræk minder om den nuværende ordning.
Rådet påhørte de bemærkninger, som medlemsstaterne fremsatte, navnlig angående den nye forordnings
gyldighedsperiode og de afgørende tekniske spørgsmål, som Kommissionens forslag indeholder (herunder navnlig
afskaffelsen af udligningsordningen for lageromkostninger og den permanente nedsættelse af kvoterne (115 000 tons,
svarende til 50% af det strukturbetingede overskud), spørgsmål i forbindelse med hvilke de fleste delegati oner havde
indvendinger. Det kunne bl.a. fastslås, at ti delegationer går stærkt ind for en varighed på mindst 5 år.
Rådet aftalte, at de konklusioner, som kan uddrages af drøftelserne, vil blive taget i betragtning med henblik på at nå
frem til en aftale under overholdelse af fristen den 31. december 2000 for at undgå et juridisk tomrum.
ØKOLOGISK PRODUKTION
Rådet noterede sig delegationernes indlæg vedrørende gennemførelsen de henstillinger, der blev vedtaget af EU-
konferencen i Wien (Baden) den 27.- 28. maj 1999, og som omhandlede perspektiverne for økologisk landbrug i Den
Europæiske Union.
Rådet fremhævede, at økologisk landbrug er et afgørende bidag til den europæiske landbrugsmodel.
EVENTUELT
-
Skummetmælkspulver
Rådet noterede sig en oplysning fra den italienske delegation om indførelse af et sporstof i skummetmælkspulver.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
(Asterisk ved afgørelserne angiver, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; erklæringerne kan fås ved henvendelse til Pressetjenesten).
LANDBRUG
Bilaterale aftaler om vin - Rådets konklusioner
"Rådet glæder sig over fremgangen i og betydningen af verdenshandelen med vin, samtidig med at det konstaterer en
konstant stigning i vinimporten til Den Europæiske Union (den importerede mængde var 2,3 gange større og den
tilsvarende værdi 4 gange større i 1999 end i 1993, nemlig 6,3 mio. hektoliter i 1999) og en stagnering i mængden, men
fordobling af værdien af eksporten fra Den Europæiske Union til tredjelande.
Rådet ser gerne en fremgang i samhandelen under overholdelse af reglerne for loyal konkurrence mellem landene i Den
Europæiske Union, der har en lang og gammel vindyrkningstradition, og de nye producentlande. Derfor understreger
Rådet på ny sin interesse i, at der indgås bilaterale aftaler og tages langt flere initiativer fra EU's eller tredjelandes side
med henblik på indgåelse af sådanne aftaler.
Rådet noterer sig Kommissionens situationsrapport om forhandlingerne med tredjelandene. Det bekræfter sin vilje til at
finde løsninger på de problemer, der opstår, efter en fremgangsmåde, som kan variere, idet der især skal tages hensyn til
import- eller eksportkapaciteten og omfanget af den administrative kontrol i de berørte tredjelande, uden at der dog må
sættes spørgsmålstegn ved EU's grundlæggende principper eller de pr incipper, der udgør grundlaget for EU's interne
lovgivning, uden at vi svækker vore krav og de resultater, vi har opnået, i internationale og multilaterale organer, og
uden at de positive resultater, der allerede er opnået under bilaterale forhandlinger, går tabt.
Rådet bekræfter i særdeleshed, at de multilaterale forhandlinger om TRIPS-aftalerne skal fremme registreringen af EU's
beskyttede geografiske betegnelser.
Efter at Kommissionen har fremhævet de væsentligste vanskeligheder i forhandlingerne, fastlægger Rådet følgende
forhandlingslinje:
I. GEOGRAFISKE BETEGNELSER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464274_0008.png
1) Hvad angår de navne, der i tredjelande betragtes som generiske eller halvgeneriske, er den vigtigste målsætning i
forhandlingerne om bilaterale aftaler at fastsætte overgangsperioder, hvorefter anvendelsen af betegnelser, der svarer til
beskyttede geografiske betegnelser i EU, skal ophøre (såkaldte "phasing out"-forhandlinger).
2) Hvad angår de øvrige betegnelser er Rådet indstillet på, at beskyttelsen af geografiske betegnelser også vil kunne
forhandles efter en fremgangsmåde baseret på lovgivningen om etikettering. Denne fremgangsmåde skal dog give
samme resultat som den traditionelle fremgangsmåde. Man skal i den forbindelse sørge for, at denne fremgangsmåde
forbeholdes lande, hvis administrative struktur giver tilstrækkelig sikkerhed for den beskyt telse, der søges opnået, som
dels skal gælde mærker og de øvrige salgsbetegnelser uanset emballeringsform, dels salgsfremmende foranstaltninger.
II. TRADITIONELLE BENÆVNELSER
Rådet bekræfter, at det lægger vægt på at forsvare og beskytte de traditionelle benævnelser i betragtning af den store
betydning, de har for samhandelen. Det understreger den nødvendige sammenhæng mellem de bilaterale aftaler og EF-
reglerne for etikettering, især da der findes to typer benævnelser, nemlig dem, der uomtvisteligt er forbundet med en
geografisk betegnelse, og dem, der snarere karakteriserer en vinfremstillingsmetode.
De traditionelle benævnelser, der er nært forbundet med en geografisk oprindelse skal kunne beskyttes på samme måde
som oprindelsesbetegnelser, og altså ligeledes, når dette er muligt, ved kontrol af etiketteringen. Hvad angår de øvrige
benævnelser er Rådet parat til at undersøge, om de lande, der allerede bruger dem, kan fortsætte hermed på den
udtrykkelige betingelse, at de overholder specifikationer, der opstiller regler f or produktion, fremstilling og
markedsføring, som svarer til EU-reglerne, så man bevarer vilkårene for loyal konkurrence og sikrer god
forbrugeroplysning.
III. ØNOLOGISKE FREMGANGSMÅDER
Rådet bekræfter, at det lægger stor vægt på gensidig opstilling af en positivliste over anerkendte ønologiske
fremgangsmåder, der skal knyttes som bilag til hver enkelt bilateral aftale.
På samme måde skal procedurerne i fremtiden gøre det muligt at evaluere hver enkelt ny ønologisk fremgangsmåde på
grundlag af følgende principper:
{{SPA}} det er nødvendigt at beskytte forbrugernes sundhed
{{SPA}} det er nødvendigt at bevare produktets ægthed. De ønologiske fremgangsmåder (der anvendes
meget strengt i EU, idet produktets ægthed og karakter respekteres, og Fællesskabets vindyrkningstradition
fremhæves) skal bevare vinhøstens væsentligste karakteristika, der giver vinen dens særlige kendetegn
{{SPA}} tilgangen afhænger af tredjelandenes oplysninger, navnlig om de pedoklimatiske forhold og de
mængder, det drejer sig om, men der må ikke sættes spørgsmålstegn ved princippet om, at vinens kvalitet er
direkte forbundet med, hvordan vinen dyrkes.
Samhandelen mellem parterne i aftalen afbrydes imidlertid ikke, mens evalueringen varer, og indtil konsultations- og
voldgiftsprocedurerne eventuelt er afsluttet.
Med hensyn til, hvor nøjagtig man skal være, lægger Rådet fortsat vægt på, at der anvendes præcise referencer som
fastlagt i fællesskabsnormerne, om nødvendigt tilpasset de situationer, der opstår, og under hensyntagen til det arbejde,
der udføres især i Det Internationale Vinkontor (OIV).
IV. PROCEDURE FOR BILÆGGELSE AF TVISTER OM DE PLANTESUNDHEDSMÆSSIGE ASPEKTER
For at undgå risikoen for uforudsete afbrydelser af handelsstrømmene, der kan skade samhandelen, finder Rådet, at de
bilaterale aftaler skal omfatte sikre procedurer for opfølgning og bilateral bilæggelse af eventuelle tvister, som måtte
opstå mellem parterne, især med hensyn til pesticider og forurenende stoffer, hvis der er risiko for sundheden eller
miljøet. Samhandelen mellem aftalens parter afbrydes ikke, mens man afventer udfaldet af even tuelle tvister.
V. TOLDINDRØMMELSER OG TOLDOPRINDELSESREGLER
Rådet bekræfter på ny, at det lægger stor vægt på, at der i de bilaterale aftaler fastsættes præferenceregler vedrørende
toldoprindelse, som for vins vedkommende anerkender den regel om fuldt ud fremstillede produkter, der anvendes i EU.
Toldindrømmelserne skal undersøges på baggrund af denne ramme, som Rådet nu har fastlagt, og især de fremskridt, der
er gjort med hensyn til geografiske betegnelser og traditionelle benævnelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464274_0009.png
VI. SPIRITUS
I det omfang, problemerne er de samme for spiritus, og uden at der sættes spørgsmålstegn ved EU's holdning med
hensyn til at forsvare geografiske betegnelser og benævnelser, der er beskyttet af EF-lovgivningen, gælder den således
fastlagte forhandlingslinje.
VII. UDVIKLINGEN i FORHANDLINGERNE
Kommissionen vil regelmæssigt holde Rådet (landbrug) orienteret om udviklingen i forhandlingerne, der bør være
afbalancerede for alle elementers vedkommende."
Øen Man: import af fårekød og oksekød
Rådet vedtog beslutningen om at forlænge anvendelsesperioden til udgangen af 2005 for beslutning 82/530/EØF om
bemyndigelse af Det Forenede Kongerige til at tillade myndighederne på øen Man at anvende en ordning med særlige
importlicenser for fårekød og oksekød for at undgå forstyrrelser af produktionen på øen.
Den fælles markedsordning for frø
Rådet vedtog en ændring af forordning nr. 2358/71 om den fælles markedsordning for frø.
Hensigten med denne forordning er på grund af særligt klimatiske forhold at give Finland mulighed for at yde støtte til
produktionen af visse frø og sædekorn efter at have indhentet tilladelse fra Kommissionen.
MILJØ
Benzen og carbonmonoxid i luften
Rådet godkendte den ene ændring til Rådets fælles holdning, som Europa-Parlamentet havde vedtaget ved
andenbehandlingen, og direktivet om grænseværdier for koncentrationer af benzen og carbonmonoxid i luften er dermed
vedtaget i form af den af Europa-Parlamentet ændrede fælles holdning. Parlamentet havde således i forbindelse med
betragtning 11 anmodet om, at der ligeledes tages hensyn til luftforurening inden døre ved genbehandlingen af di rektivet
i 2004.
Direktivet fastsætter for første gang EU-dækkende normer for luftkvaliteten i forbindelse med benzen og
carbonmonoxid. Det fastsætter for benzen en grænseværdi på 5 μg/m
3
, der skal overholdes pr. 1. januar 2010, og for
carbonmonoxid en grænseværdi på 10 mg/m
3
, der skal være nået pr. 1. januar 2005. For at nå disse mål skal
benzenemissionerne reduceres med 70%, og d e højeste CO-niveauer skal falde med indtil en tredjedel.
Der erindres om, at carbonmonoxid er et af de mest almindelige giftige luftforurenende stoffer og påvirker sundheden
ved at formindske den iltforsyning, der står til kroppens rådighed. Benzen er kendt som et genetoksisk
kræftfremkaldende stof, der øger risikoen for leukæmi. Den vigtigste emissionskilde for begge forurenende stoffer er
vejtrafik. For benzen er andre vigtige kilder brændstofdistribution, olieraffinaderier og den kemiske industri, for
carbonmonoxid alle forbrændingsprocesser.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Haagerkonventionen - uformelt møde i Washington
Rådet bekræftede sin tilslutning til udkastet til formandskabets indlæg på det uformelle møde i Washington (30. oktober
- 1. november 2000), der finder sted som led i forarbejdet til en kommende Haagerkonvention om retternes kompetence
og om anerkendelse og fuldbyrdelse af udenlandske retsafgørelser.
Finansforordningen for SISNET - ændring
Rådet vedtog en afgørelse om ændring af visse aspekter i finansordningen for SISNET med henblik på at rette op på
visse praktiske vanskeligheder i forbindelse med finansforordningen vedrørende budgetaspekterne af indgåelsen og
forvaltningen af SISNET-kontrakterne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464274_0010.png