Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 261
Offentligt
1464272_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 261)
rådsmødereferater
(Offentligt)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde det indre marked den 28. september 2000
Dette rådsmøde 2289 (11567/00 presse 337 - G) blev behandlet af Europaudvalget på mødet den 22. september 2000.
Dansk delegationsleder: Erhvervsminister Pia Gjellerup
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
FORSYNINGSPLIGTYDELSER - Offentlig debat: Debatten var baseret på Kommissionen ajourføring af meddelelse
fra 1996 og drøftelserne forventes fortsat på rådsmødet d. 30. november
*
DE ØKONOMISKE REFORMER EFTER CARDIFF {{SPA}} Fremgangsmåden: Noterede sig rapporten fra
formandskabet om retningslinjerne for fremgangsmåden for perioden 2000-2001 for så vidt angår de aspekter af Cardiff-
processen, der vedrører det indre marked og gav sin støtte hertil samt anmodede COREPER om at udarbejde et bidrag
herom inden udgangen af januar 2001
*
BESKYTTELSE AF PERSONOPLYSNINGER I FÆLLESSKABETS INSTITUTIONER OG ORGANER: Noterede
sig de store fremskridt på området samt hvor langt man er kommet i forhandlingerne med EP ift. at nå til enighed under
førstebehandlingen. Rådet pålagde COREPER at genoptage arbejdet med denne sag, så der på rådsmødet d.
30. november 2000 kan opnås enighed om denne forordning
*
EF-PATENTER: Noterede sig Kommissionens fremlæggelse af forslaget til forordning herom og pålagde COREPER at
fortsætte arbejdet med denne yderst vigtige sag
*
SIKKERHEDSKRAV TIL LEGETØJ: Noterede sig situationsrapport fra formandskabet om forslag til toogtyvende
ændring af direktiv 76/769/EØF og bad COREPER fortsætte arbejdet hermed
*
GRØNBOG OM MILJØASPEKTERNE I FORBINDELSE MED PVC: Påhørte kommissær Liikanens forelæggelse
heraf
*
HYGIEJNEREGLER: Påhørte kommissær Byrnes forelæggelse af Kommissionens forslag herom {{SPA}} COREPER
vil gå videre hermed
*
FORBRUGERNE OG EUROEN: Gjorde status over forberedelsen af euroens indførelse for forbrugerne i deres
respektive lande
*
EVENTUELT
*
- Regulering af markederne - Note fra den portugisiske delegation: Noterede sig den portugisiske delegations orientering
om, at det portugisiske formandskab den 8.-9. juli på Azorerne havde afholdt en konference om globalisering, regulering,
selvregulering og forbrugerinteresser
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
DET INDRE MARKED
- Ophavsret og beslægtede rettigheder i informationssamfundet: Vedtog sin fælles holdning mhp. vedtagelse af direktivet
om harmonisering af visse aspekter heraf
*
- Direktiv om bussers sikkerhed: Vedtog fælles holdning mhp. vedtagelse af direktivet om særlige bestemmelser for
køretøjer, der anvendes til personbefordring og har flere end otte siddepladser ud over førerens, og om ændring af
direktiv 70/156/EØF og 97/27/EF
*
LANDBRUG
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464272_0002.png
- Fastsættelse af maksimalgrænseværdier for restkoncentrationer af veterinærlægemidler i
animalske levnedsmidler*: Bekræfter enstemmigt modstand mod Kommissionens forslag, hvilket betyder, at de
foreslåede foranstaltninger ikke kan vedtages
*
MILJØ
- Ozonlaget: Vedtog to forordninger, som ændrer tidligere forordning om stoffer, der
nedbryder ozonlaget, og som gennemfører Montrealprotokollen{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}
{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}*
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Fastsættelse af maksimalgrænseværdier for restkoncentrationer af veterinærlægemidler i
animalske levnedsmidler
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. det indre marked behandlet på andre rådsmøder siden det foregående
det indre marked-ministerrådsmøde den 25. maj 2000:
Rådsmøde Almindelige Anliggender d. 13. juni 2000 (Alm. del {{SPA}} bilag 1375)
- Hvidbog om fødevaresikkerhed, rapport om fremskridt med hvidbogen noteret, forelægges det Europæiske Råd i
Feira
- Meddelelse fra Kommissionen om forsigtighedsprincippet, rapport om fremskridt med meddelelsen noteret,
forelægges Det Europæiske Råd i Feira
Rådsmøde Landbrug d. 19. juni 2000 (Alm. del {{SPA}} bilag 1363)
- Følgeret for ophavsmanden til et originalkunstværk, vedtagelse af fælles holdning til direktiv, sendes til EP til
andenbehandling
• Overtagelsestilbud, vedtagelse af fælles holdning vedr. trettende selskabsdirektiv, sendes til
EP til andenbehandling
Rådsmøde Budget d. 20. juli 2000 (Alm. del {{SPA}} bilag 150)
- Kliniske forsøg: Vedtog formelt fælles holdning om direktivudkast omkring god klinisk
praksis
Rådsmøde Almindelige Anliggender d. 9. oktober 2000 (Alm. del {{SPA}} bilag 182)
- Emissioner fra motorkøretøjer: Fastlagde fælles holdning med henblik på ændring af direktiv
70/220 herom
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, 5. udg.:
Ingen
Bruxelles, den 14. november 2000
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
Press Release: Brussels (28-09-2000) - Press: 337 - Nr: 11567/00
11567/00 (Presse 337 - G)
(OR. fr)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464272_0003.png
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2289. samling i Rådet
- DET INDRE MARKED, FORBRUGERPOLITIK OG TURISME -
den 28. september 2000 i Bruxelles
Formænd:
Pierre MOSCOVICI
Den Franske Republiks viceminister under
udenrigsministeren, med ansvar for
Europaspørgsmål
Marylise LEBRANCHU
Den Franske Republiks statssekretær under
økonomi-, finans- og industriministeren, med
ansvar for SMV, handel, håndværk og forbrug
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER, DER HAR VÆRET DEBATTERET
FORSYNINGSPLIGTYDELSER - Offentlig debat
*
DE ØKONOMISKE REFORMER EFTER CARDIFF - Fremgangsmåden
*
BESKYTTELSE AF PERSONOPLYSNINGER I FÆLLESSKABETS INSTITUTIONER OG ORGANER
(FO)
*
EF-PATENTER
*
SIKKERHEDSKRAV TIL LEGETØJ
*
GRØNBOG OM MILJØASPEKTERNE I FORBINDELSE MED PVC
*
HYGIEJNEREGLER
*
FORBRUGERNE OG EUROEN
*
EVENTUELT
*
- Regulering af markederne - Note fra den portugisiske delegation
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
DET INDRE MARKED
- Ophavsret og beslægtede rettigheder i informationssamfundet
*
- Direktiv om bussers sikkerhed
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464272_0004.png
LANDBRUG
- Fastsættelse af maksimalgrænseværdier for restkoncentrationer af veterinærlægemidler i
animalske levnedsmidler*
(FO)
*
MILJØ
- Ozonlaget
*
_________________
Yderligere oplysninger: 02/285 60 83 eller 02/285 68 08.
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Magda AELVOET
Pierre CHEVALIER
Danmark:
Pia GJELLERUP
Tyskland:
Hansjörg GEIGER
Grækenland:
Christos PACHTAS
Milena APOSTOLAKI
Spanien:
Miguel Angel NAVARRO
Frankrig:
Pierre MOSCOVICI
Marylise LEBRANCHU
Minister for forbrugerbeskyttelse, folkesundhed
og miljø
Statssekretær for udenrigshandel under
udenrigsministeren
Erhvervsminister
Statssekretær, Forbundsjustitsministeriet
Statssekretær for økonomiske spørgsmål
Statssekretær for udvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister under udenrigsministeren, med
ansvar for Europaspørgsmål
Statssekretær under økonomi-, finans- og
industriministeren, med ansvar for SMV, handel,
håndværk og forbrug
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for EF-politik
Statssekretær for industri, handel, håndværk samt
udenrigshandel
Økonomiminister
Statssekretær for økonomiske spørgsmål
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi
og Arbejde
Statssekretær for forbrugerbeskyttelse
Irland:
James BRENNAN
Italien:
Gianni MATTIOLI
Stefano PASSIGLI
Luxembourg:
Henri GRETHEN
Nederlandene:
Gerrit YBEMA
Dick BENSCHOP
Østrig:
Mares ROSSMANN
Portugal:
Acácio BARREIROS
Finland:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464272_0005.png
Kimmo SASI
Sverige:
Leif PAGROTSKY
Sven-Eric SÖDER
Det Forenede Kongerige:
Helen LIDDELL
Minister for udenrigshandel og Europaminister
Minister med ansvar for handel,
Udenrigsministeriet
Statssekretær, Udenrigsministeriet, med ansvar
for nordiske spørgsmål
Viceminister, Handels- og Industriministeriet,
minister for energi og konkurrenceevne i Europa
***
Kommissionen:
Frits BOLKESTEIN
David BYRNE
Erkki LIIKANEN
Medlem
Medlem
Medlem
FORSYNINGSPLIGTYDELSER - Offentlig debat
Rådet havde en offentlig debat om forsyningspligtydelser, som kunne følges af offentligheden via et internt TV-net i
Rådets bygning. Denne debat var baseret på Kommissionen forelæggelse af sin meddelelse om ajourføring af
meddelelsen fra 1996.
Disse ydelser defineres traditionelt som ydelser, der er væsentlige for forbrugerens og borgernes dagligdag, som f.eks.
vand- og elektricitetsforsyning, transport samt post- og telekommunikationstjenester. I takt med at samfundet undergår
forandringer, er der behov for en tilpasning af den gruppe tjenesteydelser, der betegnes som værende af almen interesse.
Den hurtige udvikling af markederne og teknologierne giver således anledning til bekymring hos borgerne med hensyn
til fremti den for disse tjenesteydelser og fører til nye behov for afklaring hos operatørerne med hensyn til anvendelsen af
traktatens regler, navnlig det indre markeds regler og konkurrencereglerne på disse tjenesteydelser.
Efter anmodning fra Det Europæiske Råd i Lissabon - en anmodning, der på ny blev fremsat i Feira - har Kommissionen
nu præciseret forskellige punkter i sin første meddelelse om forsyningspligtydelser fra 1996. Den minder indledningsvis
om, at ansvaret for at definere og organisere forsyningspligtydelser i første omgang påhviler de offentlige myndigheder i
medlemsstaterne. I visse tilfælde kan markedet ikke alene sikre, at de ønskede resultater n&ar ing;s. Der må så
fastlægges specifikke forsyningspligtopgaver.
Kommissionen præciserer især for operatørerne og de offentlige myndigheder, som de henhører under, hvilke kriterier
der gælder for anvendelse af traktatens regler. Kun de aktiviteter, der er af økonomisk karakter, og som er omfattet af
samhandelen mellem medlemsstaterne, er berørt. Mange aktiviteter, der er rent lokale eller af social karakter, er således
ikke omfattet af disse reglers anvendelsesområde.
Den minder også om, at den fører en proaktiv politik til fordel for forsyningspligtydelser. Liberaliseringen af nogle store
sektorer, specielt dem hvis netstruktur giver dem en fællesskabsdimension (telekommunikation, postvæsen, energi og
transport), sker gradvis og er baseret på evaluering af deres virkninger og på en meget bred høring af alle de berørte
aktører. I hvert enkelt tilfælde og ud fra de særlige forhold, der gælder f or den pågældende sektor, er det med åbningen
af markedet kombineret med forsyningsforpligtelser muligt at sikre og forbedre de tjenesteydelser, der tilbydes
forbrugerne.
Med henblik på at opstille retningslinjer for arbejdet i Rådet havde formandskabet opfordret ministrene til at besvare
følgende tre spørgsmål:
{{SPA}} Hvordan kan fællesskabsretten og de offentlige myndigheders frie valg i medlemsstaterne forenes
for så vidt angår definition, tilrettelæggelse og finansiering af offentlige tjenesteydelser; nærmere betegnet
om det på visse områder vil være hensigtsmæssigt med en klarere fastlæggelse af kriterierne for anvendelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464272_0006.png
af reglerne for det indre marked og konkurrencereglerne, således at der med disse regler og deres anvendelse
fuldt ud hensyn til den anerkendelse af tjenesteydelser af almen interesse, der er indeholdt i traktatens artikel
16?
{{SPA}} Hvordan kan man på europæiske plan indføre en regelmæssig evaluering af, hvorledes de
offentlige tjenesteydelser defineres og sikres i almindelighed eller i hver enkelt sektor? Procedurer med
"peer review"? Høring af brugere/borgere?
{{SPA}} Hvordan ønsker man at komme videre med denne første drøftelse? Skal indholdet af EF-traktatens
artikel 16 udmøntes på anden måde end ved lovgivning om de enkelte sektorer?
Efter denne debat udtrykte formanden tilfredshed med de mange nye tanker i og kvaliteten af Kommissionens bidrag og
indlæggene fra ministrene, som på dette stadium gav udtryk for en første reaktion på Kommissionens meddelelse.
Formandskabet konkluderede, at debatten havde vist
{{SPA}} at forsyningspligtydelser er af meget stor betydning både for den europæiske industris
konkurrenceevne og for borgernes/forbrugernes dagligliv, og at der bør sikres en god sammenhæng mellem
traktatens artikel 16 og 86, som er komplementære;
{{SPA}} at flere delegationer havde rejst konkrete spørgsmål, f.eks. om sondringen mellem selve opgaven i
forbindelse med forsyningspligtydelser og de operatører, der præsterer disse tjenesteydelser, som også kan
baseres på andre kriterier end kun rentabilitet; liberaliseringen af disse tjenesteydelser betyder ikke
nødvendigvis, at de skal privatiseres; det er fortsat medlemsstaterne, der afgør, om tjenesteydelser skal være
offentlige eller pri idet der dog skal sikresgennemsigtighed i forbindelse med tjenesteydelserne;
{{SPA}} at nogle delegationer havde understreget nødvendigheden af, at der oprettes et organ, som
kontrollerer disse tjenesteydelser; det er med henblik herpå nødvendigt, at borgerne/forbrugerne bliver
repræsenteret i forummet om det indre marked;
{{SPA}} at definitionen af begrebet forsyningspligtydelser er vigtig; i overensstemmelse med
subsidiaritetsprincippet er det medlemskaberne, der skal definere dette begreb, idet Kommissionen påser, at
disse begreber defineres på en sådan måde, at det ikke er til skade for det indre markeds funktion; det kunne
være fornuftigt at gøre sig overvejelser om et begreb på fællesskabsplan;
{{SPA}} at tanken om en regelmæssig evaluering af disse tjenesteydelser havde fået en positiv modtagelse,
og at den vil kunne foretages på grundlag af god praksis og benchmarking.
For så vidt angår de videre drøftelser opfordrede formandskabet delegationerne til i betragtning af de mange gode idéer i
deres indlæg at fremlægge skriftlige bidrag med henblik på en fortsættelse af drøftelserne på samlingen i Rådet (det indre
marked, forbrugerpolitik og turisme) den 30. november, som i den forbindelse vil kunne bidrage til forberedelsen af Det
Europæiske Råd i Nice i december.
DE ØKONOMISKE REFORMER EFTER CARDIFF - Fremgangsmåden
Rådet noterede sig rapporten fra formandskabet om retningslinjerne for fremgangsmåden for perioden 2000-2001 for så
vidt angår de aspekter af Cardiff-processen, der vedrører det indre marked. Det gav sin støtte til den foreslåede
fremgangsmåde og anmodede De Faste Repræsentanters Komité om inden udgangen af januar 2001 at udarbejde et
bidrag om de elementer i de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker, der vedr& oslash;rer det indre
marked.
Fremgangsmåden for perioden 200-2001 i Cardiff-processen i Rådet består i en samordning af drøftelserne i Udvalget
for Økonomisk Politik og i Gruppen vedrørende det Indre Marked (horisontale spørgsmål), som skal gennemgå de
nationale rapporter samt Kommissionens rapport om de økonomiske reformer.
Gruppen vedrørende det Indre Marked skal foretage en grundig gennemgang af de aspekter, der vedrører økonomiske
reformer og fordele for borgerne/forbrugerne samt om mere generel analyse af, hvilke fremskridt der er gjort, og af,
hvilke overordnede retningslinjer der skal følges for at forbedre det indre markeds funktion.
Arbejdet i gruppen skal føre til udarbejdelse af et første bidrag til forberedelsen af de overordnede retningslinjer for de
økonomiske politikker i slutningen af januar 2001 og til vedtagelse af konklusionerne fra samlingen i Rådet (det indre
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464272_0007.png
marked, forbrugerpolitik og turisme) den 12. marts 2001. Disse konklusioner skal ligeledes bidrage til drøftelserne på
Det Europæiske Råd i Stockholm i marts 2001 og til Kommissionens evaluering af s in strategi for det indre marked.
Den økonomiske reformproces (Cardiff-processen) har gennemgået to fuldstændige årlige cyklusser, idet drøftelserne i
Rådet (det indre marked) resulterede i vedtagelse af Rådets konklusioner den 25. februar 1999 og den 16. marts 2000.
Den strategi, som stats- og regeringscheferne fastlagde i Lissabon den 23.-24. marts 2000, fornyer og specificerer målene
for de økonomiske reformer, ligesom den definerer klare prioriteter for aktioner vedrørende det indre marked. Det blev
ligeledes besluttet i Lissabon, at Det Europæiske Råd skal holde møde hvert forår om økonomiske og sociale spørgsmål.
Under det svenske formandskab finder dette møde sted i Stockholm den 23.-24. marts 2001.
Skiftende møder i Det Europæiske Råd har understreget og udbygget den rolle, de årlige overordnede retningslinjer for
de økonomiske politikker skal spille som det centrale redskab til at sikre, at relevante økonomiske reformer reelt kan
fremme potentialet for økonomisk vækst, beskæftigelsen og den sociale samhørighed.
Kommissionen vedtog i november 1999 sin strategi for det indre marked, som fastlægger prioriteterne for arbejdet i
forbindelse med det indre marked. Kommissionen fremlagde i maj 2000 sin første (årlige) evaluering af strategien, der
ajourfører de målrettede aktioner og tidsplanen for gennemførelsen, og som både tager hensyn til Lissabon-strategien og
konklusionerne fra Rådet (det indre marked) inden for rammerne af Cardiff-processen.
BESKYTTELSE AF PERSONOPLYSNINGER I FÆLLESSKABETS INSTITUTIONER OG ORGANER
Rådet noterede sig de store fremskridt, der er gjort i arbejdet med forslaget til forordning om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger i Fællesskabets institutioner og organer og om fri
udveksling af sådanne oplysninger, og hvor langt man er kommet i forhandlingerne med Europa-Parlamentet med
henblik på at nå til enighed under førstebehandlingen snarest muligt.
Rådet pålagde De Faste Repræsentanters Komité hurtigt at genoptage arbejdet med denne sag, så der på samlingen i
Rådet (det indre marked, forbrugerpolitik og turisme) den 30. november 2000 kan opnås enighed om denne forordning.
Dette forslag har til formål dels at sikre, at fællesskabsretsakter om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling og fri udveksling af personoplysninger gælder for Fællesskabets institutioner og organer, dels at oprette en
uafhængig kontrolinstans, der skal overvåge gennemførelsen af sådanne bestemmelser.
EF-PATENTER
Rådet noterede sig kommissær BOLKENSTEINs fremlæggelse af forslaget til forordning om EF-patenter og
medlemsstaternes første reaktioner på forslagets vigtigste aspekter. Rådet pålagde De Faste Repræsentanters Komité at
fortsætte arbejdet med denne yderst vigtige sag.
Formålet med den foreslåede forordning er at udarbejde et EF-patentsystem, der gælder i hele Den Europæiske Union til
en overkommelig pris, og som giver fuld retssikkerhed. EF-patenter, der meddeles af Den Europæiske Patentmyndighed
i München, skal eksistere side om side med nationale og europæiske patenter, så opfinderne kan vælge den type
patentbeskyttelse, der egner sig bedst til deres behov.
Med hensyn til tvister i forbindelse med krænkelse og gyldigheden af EF-patenter foreslår Kommissionen, at der
indføres en ny centraliseret fællesskabsretsinstans. De andre tvister som f.eks. dem, der vedrører aftalelicenser eller
patentret, skal indbringes for de nationale domstole.
Da konventionen om meddelelse af europæiske patenter af 1973, den såkaldte "München-konvention", for tiden er under
revision, gjorde kommissæren opmærksom på, at det i forbindelse med denne revision kunne være hensigtsmæssigt at
foretage de ændringer i denne mellemstatslige konvention, der er nødvendige for indførelsen af det nye EF-patentsystem.
SIKKERHEDSKRAV TIL LEGETØJ
Rådet noterede sig en situationsrapport fra formandskabet om et forslag til et direktiv om toogtyvende ændring af
direktiv 76/769/EØF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes administrativt eller ved lov fastsatte bestemmelser
om begrænsning af markedsføring og anvendelse af visse farlige stoffer og præparater (phthalater) og om ændring af
direktiv 88/378/EØF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om sikkerhedskra v til legetøj.
Under drøftelserne om situationsrapporten gav flere af medlemsstaterne udtryk for, at de går ind for at forbyde alle
phthalater, hvorimod andre ikke mente, at et sådant forbud kan komme på tale, da
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464272_0008.png
Den Videnskabelige Komité (CSTEE) kun har udtalt sig om de seks phthalater, der er omfattet af Kommissionens
forslag.
Rådet anmodede De Faste Repræsentanters Komité om at fortsætte arbejdet med dette forslag.
Der erindres om, at Rådet på samlingen i maj på grund af den fortsatte uenighed mellem delegationerne opfordrede De
Faste Repræsentanters Komité til at fortsætte arbejdet med denne sag, så Rådet kan nå til enighed om forslaget under
hensyntagen til den udtalelse, som Europa-Parlamentet afgiver.
Siden 1997 har flere medlemsstater forbudt alt legetøj, der indeholder phthalater, da de mener, at disse stoffer, som
anvendes i legetøj og småbørnsartikler af blød PVC, kan være til fare for små børn, når dette legetøj puttes i munden.
Disse medlemsstater har orienteret Kommissionen om de foranstaltninger, de har truffet. Ved beslutning 1999/815/EF er
anvendelsen af seks phthalater i legetøj, der er beregnet til at blive puttet i munden, blevet forbudt indtil den
8. december 2000.
Formålet med Kommissionens forslag fra november 1999 er fuldstændig at forbyde disse seks phthalater i legetøj, der er
beregnet til at blive puttet i munden. De foreslåede foranstaltninger er dog mere vidtrækkende end dem, der er indeholdt
i beslutning 1999/815/EF, da de også omfatter krav om mærkning på det legetøj, der måske vil blive puttet i munden,
men som ikke er beregnet til det.
Forslaget er blevet drøftet flere gange. Drøftelserne har dog ikke ført til nogen løsning på grund af følgende to
problemer:
{{SPA}} det antal phthalater, der skal være omfattet af restriktioner, og disse restriktioners omfang, og
{{SPA}} affattelsen af den advarsel, der skal findes på mærkningen af det legetøj, der kan blive puttet i
munden.
GRØNBOG OM MILJØASPEKTERNE I FORBINDELSE MED PVC
Rådet påhørte kommissær LIIKANENs forelæggelse af "Grønbog - Miljøaspekterne i forbindelse med PVC
(polyvinylchlorid)", der evaluerer PVC's indvirkning på miljøet og menneskers sundhed.
I grønbogen indkredses der en række problemer, som navnlig er knyttet til anvendelsen af visse additiver samt til
håndteringen af PVC-affald, og der præsenteres også forskellige muligheder til løsning af disse problemer.
HYGIEJNEREGLER
Rådet påhørte kommissær BYRNEs forelæggelse af Kommissionens forslag om hygiejneregler (som opfølgning af
hvidbogen). Forslagene omfatter fem lovtekster, hvoraf de fire er omfattet af proceduren med fælles beslutningstagning
med Europa-Parlamentet:
1) en generel tekst
2) en specifik tekst for hvert produkt
3) en tekst vedrørende veterinærkontrol både inden for EU og ved grænserne
4) en tekst vedrørende dyresundhedsbestemmelser, der har følger for den offentlige sundhed
5) en tekst, der ophæver 17 nugældende direktiver.
Rådet tog endvidere de generelle bemærkninger fra visse medlemsstater til efterretning.
Endelig noterede Rådet sig, at De Faste Repræsentanters Komité aktivt vil fortsætte arbejdet med denne sag.
FORBRUGERNE OG EUROEN
Ministrene gjorde status over forberedelsen af euroens indførelse for forbrugerne i deres respektive lande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464272_0009.png
De konstaterede, at der er gjort et stort arbejde for, at euroen kan blive indført uden problemer, og indkredsede de
aspekter, der fortjener særlig opmærksomhed, f.eks. kampagner til fremme af euroen, rådgivning til små og mellemstore
virksomheder og bevidstgørelse af de mest sårbare forbrugere.
EVENTUELT
-
Regulering af markederne - Note fra den portugisiske delegation
Rådet noterede sig den portugisiske delegations orientering om, at det portugisiske formandskab for Den Europæiske
Union, som gik forud for det nuværende franske formandskab, den 8.-9. juli på Azorerne havde afholdt en konference
om globalisering, regulering og selvregulering og forbrugerinteresser.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
(Asterisk ved afgørelserne angiver, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; erklæringerne kan fås ved henvendelse til Pressetjenesten.)
DET INDRE MARKED
Ophavsret og beslægtede rettigheder i informationssamfundet
Rådet vedtog med enstemmighed, idet den luxembourgske delegation afholdt sig fra at stemme, sin fælles holdning med
henblik på vedtagelse af direktivet om harmonisering af visse aspekter af ophavsret og beslægtede rettigheder i
informationssamfundet. Den fælles holdning fremsendes til Europa-Parlamentet til andenbehandling i overensstemmelse
med den traktatfæstede fælles beslutningsprocedure.
Formålet med direktivudkastet er at tilvejebringe en harmoniseret og relevant retlig ramme inden for det indre marked
for så vidt angår ophavsret og beslægtede rettigheder i informationssamfundet. Der tilstræbes især en harmonisering af
retten til reproduktion, retten til overføring til og tilrådighedsstillelse af værker for almenheden samt retten til spredning
af værker. Vedtagelsen af direktivet er i øvrigt nødvendig for, at F&a elig;llesskabet og dets medlemsstater kan tiltræde
WIPO-traktaten om ophavsret og WIPO-traktaten om fremførelser og fonogrammer, som blev indgået i december 1996.
Direktivet bygger på princippet om, at der skal findes en rimelig balance mellem rettighedshavernes interesser
(indehaverne af ophavsret og beslægtede rettigheder) og andre parters interesser (udbydere af Internet-tjenester,
forbrugere, hardwareproducenter, biblioteker, forlæggere og andre, der er omfattet af undtagelser fra disse rettigheder i
medlemsstaterne), idet der især tages hensyn til de muligheder, som de nye teknologier giver. Direktivet foreskriver, at
medlemsstaterne s kal give ophavsmændene eneret vedrørende reproduktion af deres værker samt overføring og
spredning af disse til almenheden.
Direktivet indeholder dog en liste over fakultative undtagelser fra disse rettigheder. Undtagelserne kan anvendes i visse
specielle tilfælde, der ikke strider mod den normale udnyttelse af værkerne eller andre frembringelser og ikke indebærer
urimelig skade for rettighedshaverens legitime interesser. Disse undtagelser eller indskrænkninger kan navnlig anvendes
i forbindelse med reproduktion foretaget til privat og ikke-kommerciel brug, anvendelse til anskueliggørelse i forb
indelse med undervisning eller med henblik på videnskabelig forskning, anvendelser til gavn for handicappede,
reproduktionshandlinger, som foretages af offentligt tilgængelige biblioteker, optagelser af udsendelser foretaget af
sociale institutioner etc. Rettighedshaverne kan i princippet modtage en passende kompensation i nogle af disse tilfælde.
Rettighedshaverne har ret til at beskytte deres værker ved hjælp af effektive, tekniske foranstaltninger, der hindrer
enhver ulovlig anvendelse. Hvis rettighedshaverne ikke har truffet frivillige foranstaltninger til at sikre, at de, der nyder
godt af visse undtagelser, har adgang til deres beskyttede værker, skal medlemsstaterne dog træffe passende
foranstaltninger, der giver brugerne mulighed for at drage fordel af disse undtagelser.
Direktiv om bussers sikkerhed
Rådet vedtog sin fælles holdning med henblik på vedtagelse af direktivet om særlige bestemmelser for køretøjer, der
anvendes til personbefordring og har flere end otte siddepladser ud over førerens plads, og om ændring af direktiv
70/156/EØF og 97/27/EF. Den fælles holdning vil blive fremsendt til Europa-Parlamentet til andenbehandling i henhold
til traktatens bestemmelser om den fælles beslutningsprocedure.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464272_0010.png
Formålet med dette direktiv er at fastlægge harmoniserede bestemmelser for godkendelse af køretøjer til
personbefordring (busser). Direktivet omfatter væsentlige aspekter ved bussers sikkerhed såsom stabilitet, opførsel i
tilfælde af omrulning, antal af udstignings- og nødudgangsdøre og adgangsforhold for handicappede. I første omgang vil
direktivet være valgfrit og vil eksistere side om side med de nationale godkendelsesordnin ger, indtil rammedirektiv
92/53/EØF bliver obligatorisk for busser.
LANDBRUG
Fastsættelse af maksimalgrænseværdier for restkoncentrationer af veterinærlægemidler i animalske
levnedsmidler*
Den 13. juli 2000 forelagde Kommissionen Rådet forslaget til Rådets forordning om ændring af bilag II til Rådets
forordning (EØF) nr. 2377/90 om en fælles fremgangsmåde for fastsættelse af maksimalgrænseværdier for
restkoncentrationer af veterinærlægemidler i animalske levnedsmidler. Da der ikke var kvalificeret flertal i Det Stående
Udvalg for Veterinærlægemidler på mødet den 4. februar 2000, kunne Kommissionen nemlig ikke selv vedtage denne
forordning, der fastsætter, at rekombinant bovin somatotropin (rBST) skal medtages i bilag II til forordning (EØF) nr.
2377/90.
Rådet bekræfter delegationernes enstemmige modstand mod Kommissionens forslag, og det betyder i henhold til artikel
8 i forordning (EØF) nr. 2377/90, at de foreslåede foranstaltninger ikke kan vedtages.
MILJØ
Ozonlaget
I overensstemmelse med den mulighed, som den fælles beslutningsprocedure giver (artikel 251, stk. 2, i EF-traktaten),
vedtog Rådet ved førstebehandlingen to forordninger, som ændrer den forordning, der den 29. juni 2000
(pressemeddelelse nr. 9412/00 Presse 211) blev vedtaget om stoffer, der nedbryder ozonlaget, og som gennemfører
Montreal-protokollen:
{{SPA}} en forordning om ændring af basisåret for tildeling af kvoter af hydrochlorfluorcarboner (HCFC)
{{SPA}} en forordning vedrørende dosisinhalatorer og lægemiddelpumper.
Disse ændringer tager sigte på at ændre to punkter i grundforordningen.
Den første ændring vedrører den dato, der er fastsat for tildeling af kvoter af hydrochlorfluorcarboner til producenter og
importører af HCFC. Det basisår, der blev fastlagt i den oprindelige forordning, nemlig 1996, er ændret til 1999 for at
basere tildelingen af importkvoter på de seneste og mest repræsentative foreliggende tal, i dette tilfælde 1999, og for ikke
at overtræde princippet om ikke-forskelsbehandling og retmæssige forvent ninger, idet der er sket ændringer på HCFC-
markedet siden 1996. Rådet gav sin tilslutning til teksten, som den blev vedtaget af Europa-Parlamentet den
21. september 2000.
Den anden ændring indebærer en justering af den oprindelige forordning for at tillade eksport af sundhedsprodukter, som
kan anvendes i EU, til udviklingslande. Dette vedrører for det første dosisinhalatorer og for det andet
lægemiddelpumper, der af medicinske grunde er indopereret i menneskekroppen. Da Europa-Parlamentet ikke vedtog
ændringer til Kommissionens forslag den 7. september 2000, vedtog Rådet teksten i den form, den er forslået.
De foreslåede ændringer vil ikke stride mod Fællesskabets forpligtelser i henhold til Montreal-protokollen.
Da grundforordningen af 29. juni 2000 finder anvendelse fra den 1. oktober 2000 og for at undgå retlige
uoverensstemmelser, offentliggøres de tre forordninger i EF-Tidende samtidig den 29. september 2000.
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 21. september 2000 (22.09)
(OR. fr)
11307/00
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464272_0011.png
LIMITE
AGRILEG 126
A-PUNKTS-NOTE
fra:
De Faste Repræsentanters Komité (1. afdeling)
efter mødet den:
12. september 2000
til:
Rådet
Komm. forsl. nr.:
10526/00
Vedr.:
Forslag til Rådets forordning om ændring af bilag II til Rådets forordning (EØF)
nr. 2377/90 om en fælles fremgangsmåde for fastsættelse af maksimalgrænseværdier
for restkoncentrationer af veterinærlægemidler i animalske levnedsmidler
BILAG
Erklæring til optagelse i mødeprotokollen for samlingen i Rådet (det indre marked)
den 28. september 2000
"Rådet finder, at der i øjeblikket er betydelig usikkerhed om den risiko for folkesundheden, der er forbundet med
anvendelsen af rBST. Det tager især udgangspunkt i rapporten fra Den Videnskabelige Komité for
Veterinærforanstaltninger med henblik på Folkesundheden, ifølge hvilken anvendelse af rBST kan forhøje niveauet af
insulinvækstfaktor I (IGF-I) i mælk. Epidemiologiske undersøgelser har påvist, at IGF-I, der er en cellev&a
elig;kstfaktor, forbindes med en øget risiko for brystkræft og prostatakræft. Imidlertid skal der flere undersøgelser til for
at kunne udtale sig endeligt om den rolle, IGF-I spiller for forekomsten og udviklingen af kræft. Desuden ved man ikke
med sikkerhed, hvor meget IGF-I der er i mælk fra behandlede køer.
Der kan endvidere være potentielle bivirkninger for folkesundheden forbundet med en forøget forekomst af
yverbetændelse hos malkekøer på grund af, at der er anvendt rBST, hvor det er nødvendigt at anvende øgede mængder af
antimikrobielle stoffer for at behandle og forebygge sygdommen. Bivirkninger kan omfatte flere allergiske reaktioner og
øget selektion af bakterier, der er resistente over for antimikrobielle stoffer.
Da der i øjeblikket ikke findes tilstrækkelige data til at kunne foretage en vurdering af risikoen for forbrugerne - som
allerede angivet i Rådets erklæring af 17. december 1999 ved vedtagelsen af beslutning 1999/879/EF - finder Rådet, at
der ud fra et forsigtighedsprincip ikke i øjeblikket bør fastsættes en MGV for rBST og anmoder Kommissionen om at
fortsætte undersøgelserne om dette spørgsmål."