Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 322
Offentligt
1464212_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 322)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
UPN, FT del - bilag FT 39 (Løbenr. 4722)
URU, Alm. del - bilag 61 (Løbenr. 4723)
FOU, Alm. del - bilag 32 (Løbenr. 4724)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
23. november 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Udenrigs-ministeriets redegørelse fra rådsmøde
(udenrigsministre) den 20.-21. november 2000.
UDENRIGSMINISTERIET EU-sekr. j.nr.400.A.5-0-0
Nordgruppen Den 23. november 2000
Rådsmøde (udenrigsministre) den 20.-21. november 2000.
1. Det vestlige Balkan
Rådet tilsluttede sig et udkast til erklæring fra EU-Balkan-topmødet i Zagreb den 24. november 2000.
Erklæringen bekræfter fremdriften i EU's Stabiliserings- og associeringsproces for Det vestlige Balkan.
Rådet godkendte det foreliggende udkast til Stabiliserings- og associeringsaftale med Makedonien (FYROM).
Aftalen paraferes i forbindelse med Zagreb-topmødet. Endvidere godkendte Rådet det foreliggende udkast til
forhandlingsdirektiv, der bemyndiger Kommissionen til at optage forhandlinger med Kroatien om en
Stabiliserings- og associeringsaftale.
Desuden godkendte Rådet et udkast til regulativ om udbredelsen til Makedonien (FYROM) og
Forbundsrepublikken Jugoslavien af de asymmetriske handelsforanstaltninger, der tilbydes deltagerlande i
Stabiliserings- og associeringsprocessen.
Rådet vedtog forordning om Fællesskabets bistand til Det vestlige Balkan (CARDS). Forordningen samler
bistanden til Det vestlige Balkan under en enkel forordning og skal ses som led i EU's indsats for at
forbedre fællesskabsbistandens kvalitet, gennemførsel og synlighed. I relation hertil tilpassedes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464212_0002.png
forordningen om genopbygningsagenturet i Thessaloniki bl.a. i lyset af, at agenturets ansvarsområde
forudses udbredt (fra Kosovo) t il hele Forbundsrepublikken Jugoslavien.
Rådet besluttede at ophæve to tidligere beslutninger om EU-bidrag til våbenindsamling og -destruktion i
Albanien, idet våbendestruktionen ikke kunne gennemføres efter de retningslinier, der var udstukket af EU.
Endelig besluttede Rådet at undtage Kroatien fra EU's våbenembargo mod landene i Det tidligere Jugoslavien.
• Europæisk sikkerheds- og forsvarsdimension
I margin af rådsmødet afholdtes der den 20. november 2000 Kapacitetstilsagnskonference på
forsvarsministerniveau, hvor EU-landene formelt tilmeldte deres bidrag til EU{{PU2}}s militære
kapacitetsmålsætning ("headline goal"). Alle EU-lande bortset fra Danmark tilmeldte styrker og
støttefunktioner (fly, skibe m.v.). I en erklæring fra konferencen, der efterfølgende blev formelt vedtaget på
selve rådsmø ævnes, at landenes tilmeldinger giver en samlet styrkepulje på mere end 100.000 personer, der
muliggør, at EU til en given opgave kan sammensætte en styrke på op til 60.000 personer, således som fastlagt
med "headline goal". Der var enighed om behovet for en mekanisme, der skal sikre den fornødne kvalitet af de
tilmeldte styrker, og at man i den sammenhæng sikrer sammenhæng med bestræbelserne i NATO på at styrke
landenes krisestyr ingskapacitet. På nogle områder identificeredes en række huller, som vil blive søgt udfyldt
gennem nationale og multinationale tiltag, der ligeledes vil bidrage til at styrke NATO{{PU2}}s
krisestyringsevne. Arbejdet med gennemførelsen af "headline goal" vil fortsætte frem mod 2003.
På selve rådsmødet var der gennemgående tilfredshed med de opnåede resultater på konferencen. Behovet for
at sikre tæt koordination med NATO og inddragelse af tredjelande blev fremhævet, ligesom samarbejdet med
andre internationale organisationer, først og fremmest FN, betonedes. Fra flere sider fremhævedes behovet for
at arbejde videre med den civile side af krisestyring.
Den 21. november 2000 afholdtes møder på forsvarsministerniveau med de seks allierede ikke-EU-lande og
kandidatlandene (i alt 15), ligesom der var separat møde med de seks allierede. Tredjelandene udtrykte støtte til
EU{{PU2}}s bestræbelser på at styrke europæisk krisestyring, og tilfredshed med at blive inddraget i
processen. På møderne tilmeldte tredjelandene deres bidrag til EU{{PU2}}s krisestyring. Fra EU{{PU2}}s
side udtryktes redjelandenes bidrag, som udgjorde et væsentligt supplement til EU{{PU2}}s "headline goal".
Vigtigheden af også at styrke den civile krisestyring fremhævedes fra flere sider, ligesom et stort antal lande
understregede vigtigheden af, at EU{{PU2}}s udvikling af en militær krisestyringskapabilitet sker i tæt parløb
med NATO.
Danmark var således det eneste land ud af de 30 deltagende europæiske lande, der ikke tilkendegav villighed til
at bidrage til EU-ledede militære krisestyringsoperationer.
• Udvidelsen: Drøftelse af udvidelsesprocessen
Kommissionen præsenterede fremskridtsrapporterne for de enkelte ansøgerlande og strategipapiret om
udvidelsen.
Kommissionen understregede, at princippet om differentiering blev fastholdt, da kalenderen for, hvornår de
enkelte kapitler og emner skal forhandles i løbet af de tre kommende formandskaber, var indikativ. Kalenderen
udelukkede ikke, at de bedst forberedte ansøgerlande kunne bevæge sig hurtigere frem i forhandlingerne.
Under den efterfølgende drøftelse var der almindelig tilslutning til Kommissionens strategipapir, herunder den
indikative kalender. Der var enighed om, at Kommissionens anbefalinger var et godt bidrag til at fastholde
fremdriften i udvidelsesforhandlingerne og gav ansøgerlandene et klart perspektiv for snarligt medlemskab.
• Førtiltrædelsesstrategien for Tyrkiet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464212_0003.png
Rådet drøftede Kommissionens udkast til tiltrædelsespartnerskab for Tyrkiet. Der kunne ikke opnås endelig
enighed på mødet, hvorfor drøftelsen ventes at fortsætte på et kommende rådsmøde.
• Statut for medlemmerne af Europa-Parlamentet
Det af Europa-Parlamentets formand, Nicole Fontaine fremsatte forslag vedrørende de udestående politiske
spørgsmål (bl.a. vederlag, beskatning og godtgørelser) blev drøftet på rådsmødet. Formandskabet orienterede
kort om status i lyset af mødet med Parlamentets formandskabskonference den 14. november 2000.
Der var bred enighed i Rådet om, at Parlamentsformandens tekstforslag ikke var acceptabelt, og der var
generel opbakning til formandskabets bestræbelser i forhandlingerne med Europa-Parlamentet.
6. (Evt.) Udkast til forordning om aktindsigt i dokumenter fra Europa-Parlamentet, Rådet og
Kommissionen
Punktet blev taget af dagsordenen.
7. Udkast til rådsbeslutning om OLT
Kommissionen præsenterede i meget kortfattet form forslaget til rådsafgørelse om associering af de oversøiske
lande og territorier. Kommissionen fremhævede især, at de væsentlige elementer i forslaget var bistand og
bestemmelser om markedsadgang i EU.
8. Forberedelse af tiltrædelseskonferencer på ministerniveau med Malta, Rumænien, Slovakiet,
Letland, Litauen og Bulgarien (den 21. november i Bruxelles)
Rådet forberedte forhandlingerne på ministerniveau den 21. november 2000 med Malta Rumænien, Slovakiet,
Letland, Litauen og Bulgarien.
7. 9. Regulering af EU-ansattes lønninger og pensioner
Punktet blev udsat til et senere rådsmøde.
10. Forbindelserne til Iran
Punktet blev vedtaget uden debat.
11. Den koreanske Halvø
Der var under frokostdrøftelsen enighed om formandskabets retningslinier for EU{{PU2}}s politik over for
Nordkorea.