Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 341
Offentligt
1464193_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 341)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
PØU, Alm. del - bilag 12 (Løbenr. 5069)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
27. november 2000
Under henvisning til Europaudvalgets skrivelse af 9. november 2000 (Alm. del {{SPA}} bilag 211, 212 og 213)
vedlægges Økonomiministeriets besvarelse af det deri stillede spørgsmål nr. 30, 31 og 32.
Besvarelse af spørgsmål 30 (alm. del - bilag 211) stillet af Folketingets Europaudvalg
Spørgsmål:
"Ministeren bedes - som lovet på Europaudvalgets møde den 3. november 2000 - oversende et notat med
eksempler på strukturelle indikatorer på det første lag på den generelle økonomiske udvikling."
Svar:
Det første lag af indikatorer omfatter blandt andet baggrundsindikatorer for den generelle økonomiske
udvikling. Det drejer sig om følgende:
1. BNP pr. indbygger og BNP-vækstrate
1. Energiintensitet
1. Arbejdsproduktivitet
1. Inflation
1. Enhedslønomkostninger (den reale vækstrate)
1. Den offentlige saldo
1. Offentlig gæld.
Der vedlægges grafer med eksempler på udviklingen i fire af disse indikatorer.
Besvarelse af spørgsmål 31 (Alm. del - bilag 212) stillet af Folketingets Europaudvalg d. 9. november
2000
.
Spørgsmål
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464193_0002.png
Ministeren bedes - som lovet på Europaudvalgets møde den 3. november 2000 - oversende et notat om forsøgerbyrden i
EU.
Svar
I de kommende årtier vil EU opleve en stigning i antallet af ældre relativt til antallet af erhvervsaktive. Dette skyldes dels
en forlænget levetid, og dels at fertiliteten er faldende. I EU som helhed vurderes det, at andelen af ældre vil stige fra ca.
17 pct. i 1999 til ca. 29 pct. i 2050, ifølge EUROSTAT. I samme periode vil andelen af befolkningen i alderen 15-64 år
falde fra 67 pct. til 58 pct. Der er altså tale om en væsentlig udv idelse i antallet af personer, som typisk forsørges af det
offentlige og en reduktion i antallet af folk, der typisk indgår i arbejdsstyrken.
ECOFIN har udarbejdet rapporten
"Impact of ageing population on public pension systems",
som belyser de
finanspolitiske omkostninger ved disse forskydninger i befolkningens aldersfordeling i EU. I sin nuværende form
inddrager analysen alene udgifter til offentlige pensioner, men det er meningen, at man på sigt vil inddrage flere faktorer,
eksempelvis udgifter til plejehjem, sygehuse, medicin mv. Det er dermed ikke muligt at tegne et samlet billede af den
demog rafisk betingede udvikling i de samlede offentlige udgifter baggrund af det foreliggende arbejde. Dog kan man
danne sig et indtryk af, hvorledes udgifterne til offentlige pensioner kan forventes at udvikle sig, samt hvilke faktorer der
påvirker denne udvikling. Figur 1.1. nedenfor viser de enkelte landes pensionsudgifter i pct. af BNP som de forventes i
år 2000, ifølge rapporten.
Figur 1. Sammenhæng mellem offentlige pensionsudgifter og ældre andele i år 2000.
Note: Luxemburg og Grækenland indgår i undersøgelsen men har endnu ikke leveret endelige skøn over pensionsudgifterne.
Kilde:
Impact of ageing populations on public pension systems.
Af figuren ses, at der er sammenhæng mellem antallet af ældre og de offentlige pensionsudgifters andel af
BNP. Specielt fremgår det, at Østrig, Italien og Frankrig har de største udgiftsandele på over 12 pct., men
at disse lande også har væsentligt større ældreandele. Kun Storbritannien og Sverige og til dels Belgien har
lave pensionsudgifter relativt til deres ældreandele. Af figuren fremgår det, at Danmark afhold er
pensionsudgifter for omkring 10,2 pct. af BNP.
I de næste 50 år forventes ovenstående billede at ændres væsentligt som følge af ændret
befolkningssammensætning. For at måle belastningen for de enkelte lande har man fokuseret på ændringer
i pensionsudgifterne som følge af ændringer i befolkningens aldersfordeling. Figur 2 på næste side angiver
de maksimale ændringer i pensionsudgifterne, som EU-landene vil opleve i de næste 50 å ;r. For de fleste
landes vedkommende er der tale om et toppunkt omkring år 2030-2040.
Figur 2. Maksimale ændringer i de offentlige pensionsudgifter.
Note: Luxemburg og Grækenland indgår i undersøgelsen men har endnu ikke leveret endelige skøn over pensionsudgifterne. I figuren er Danmark angivet med og uden ATP, der bør betragtes
som en funded pension, som ikke belaster de offentlige finanser.
Kilde:
Impact of ageing populations on public pension systems.
Her ses, at Italien, Storbritannien og Sverige vil opleve en relativ lille udvidelse i de offentlige
pensionsudgifter. For Italiens vedkommende sker dette på trods af, at ældreandelen vokser med næsten 40
pct. Dette skyldes, at Italien har gennemført en række reformer på pensionsområdet, som vil reducere
presset på de offentlige finanser. Sverige har ligeledes gennemført en række reformer på pensionsområdet,
hvilket sammen med deres relativt lille stigning i ældreandelen bevirker en lav stigning i de offentlige
pensionsudgifter.
Endvidere skiller Storbritannien sig ud ved ikke at have nogen vækst i de offentlige pensionsudgifter. Dette
skyldes, at de offentlige pensioner i Storbritannien reguleres med priserne i modsætning til Danmark, hvor
der reguleres med lønninger. Med lønstigninger på 4 pct., og priser på 2 pct. er der i danske offentlige
pensioner indlagt en real vækst på 2 pct., i modsætning til ingen for Storbritanniens vedkommende.
For langt størstedelen af landene vil de offentlige pensionsudgifter vokse med ca. 3-5 pct. af BNP.
Danmark tilhører denne middelgruppe af lande, idet de offentlige pensionsudgifter i Danmark ventes at
vokse med 4,5 pct. Hvis imidlertid man korrigerer for ATP, vil disse kun vokse med 3,1 pct.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464193_0003.png
I foråret 2000 gennemførte Økonomiministeriet en lignende analyse for Danmark alene. Denne analyse
viste, at udgifter til offentlige pensioner kan forventes at stige med ca. 2 pct. af BNP frem mod 2035.
Afvigelsen mellem de to rapporters skøn over fremtidige offentlige pensionsudgifter skyldes forskellige
antagelser omkring udviklingen i vækst, dødelighed, fertilitet og indvandring, hvor Økonomiminsteriet
baserer sig på Danmarks statistiks befolkningsprognose, mens ECOFIN-rapporten er baseret på en generel
EU-prognose.
En prognose er naturligvis ikke bedre end sine forudsætninger. Derfor er der i ECOFIN rapporten også
foretaget en række analyser af betydningen af disse antagelser. Der er store variationer i hvilke faktorer,
der har en væsentlig indflydelse på udviklingen i landenes pensionsudgifter. Generelt har øget
befolkningstilvækst samt øget deltagelse i arbejdsstyrken en dæmpende effekt på stigningen i
pensionsudgifterne. For Belgien, S panien, Italien, Portugal, Finland og Sverige gælder, at højere
produktivitet vil mindske stigningen i pensionsudgifterne. Øget beskæftigelse vil kun for Danmark,
Frankrig og Tyskland have en dæmpende effekt.
Det er planen, at ECOFIN-rapporten skal udbygges, så den inddrager aldersbetingede offentlige udgifter,
herunder udgifter til plejehjem, medicin og sygehuse. Det er væsentligt, idet disse udgifter har et betydeligt
omfang. Af Økonomiministeriets rapport fremgår således, at stigningen i offentlige udgifter til ældre udgør
ca. 2,6 pct. af BNP i Danmark frem mod 2035.
Besvarelse af spørgsmål 32 (alm. del - bilag 213) stillet af Folketingets Europaudvalg den 9. november
2000
Spørgsmål
Ministeren bedes - som lovet på Europaudvalgets møde den 3. november 2000 - oversende et notat om, hvilke
muligheder der er for socialt sikkerhedsnet for ældre EU-borgere og ældre borgere fra de nordiske lande, som ikke har en
arbejdsmarkedsrelateret pension.
Svar
Gifte ældre EU-borgere og ældre borgere
fra nordiske lande uden egen arbejdsmarkedsrelateret pension vil i
mange tilfælde være dækket ind forsørgelsesmæssigt af ægtefællens arbejdsmarkedsrelaterede pension. I
nogle lande - for eksempel Frankrig - modtager ægtefællen i sådanne tilfælde en højere offentlig pension
end den offentlige pension til en enlig. I tilfæld e af ægtefællen dør, kan der som oftest modtages en
efterlevelsespension, der også er afledt af ægtefællens arbejdsmarkedsrelaterede pension.
Mange i den nævnte gruppe af ældre gifte har i de erhvervsaktive aldre været hjemmearbejdende
ægtefæller. I realiteten er der i pensionsalderen blot tale om en fortsættelse af forsørgelsesmønstret fra
tidligere: Ægtefællen er forsørgeren - nu stammer indkomsten blot fra ægtefællens
arbejdsmarkedsrelaterede pension.
Den offentlige forsørgelse af
ældre EU-borgere og ældre borgere
fra nordiske lande, der hverken
selvstændigt eller via (tidligere) ægtefælle har ret til en arbejdsmarkedsrelateret pension, kan overordnet
antage tre former:
1. Grundliggende alderspension
Den grundliggende alderspension i landet er ikke afhængig af tidligere
arbejdstilknytning, og personen kan derfor modtage denne pension
• Kontanthjælpslignende ydelser
Personen modtager kontanthjælpslignende ydelser på lige fod med andre personer uden forsørgelsesgrundlag
1. Speciel kontanthjælpslignende ydelse/pension
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464193_0004.png
Personerne modtager en speciel kontanthjælpslignende ydelse/pension forbeholdt ældre
Det kan ved en grov inddeling af landene baseret på oplysningerne i boks 1 konkluderes, at i 2 af de undersøgte lande -
Danmark og Holland - er personer uden tidligere arbejdsmarkedstilknyning omfattet af den generelle offentlige
alderspensionsordning.
I 4 af de undersøgte lande - Finland, Island, Norge og Sverige - er sådanne personer også omfattet af den generelle
offentlige pensionsordning, men denne indeholder dog også eller suppleres med et væsentligt offentligt
arbejdsmarkedsrelateret pensionselement
.
I 7 af de undersøgte lande - Belgien, Frankrig, Grækenland, Irland, Italien, Portugal og Spanien - er der
som et supplement til den generelle arbejdsmarkedsrelaterede pension en speciel kontanthjælp/pension til
personer uden tidligere arbejdsmarkedstilknytning.
I Storbritannien er der i den generelle arbejdsmarkedsrelaterede pensionsordning tilføjet en pension uden
bidragspligt til 80-årige og ældre. Øvrige personer over pensionsalderen er omfattet af de generelle regler
for kontanthjælp.
I 3 af de undersøgte lande - Luxembourg, Tyskland og Østrig - er personer uden anden pensionsdækning
omfattet af de generelle regler for kontanthjælp.
Boks 1 Indkomstoverførsler til pensionister uden tidligere arbejdsmarkedstilknytning
Land
Belgien
Danmark
Finland
Frankrig
Type overførsel
Speciel kontanthjælpslignende ydelse, der sikrer personer
over pensionsalderen en mindste indkomst.
Generel alderspension.
Generel alderspension i form af minimumspension.
Speciel kontanthjælpslignende ydelse, der sikrer personer
over pensionsalderen en ydelse, hvis de ikke er omfattet af en
obligatorisk pensionsordning og deres økonomiske forhold er
dårlige. Herudover et yderligere indkomst-afhængigt
supplement til modtagere af ovennævnte.
Speciel pension til personer, hvor ingen i husholdningen
modtager en anden offentlig pension, og hvor husholdningens
indkomst er lav.
Generel alderspension.
Ikke-bidragsrelateret pension til 66-årige og ældre, der ikke er
omfattet af en bidragsfinansieret pensionsordning, og hvis
økonomiske forhold er dårlige.
Speciel kontanthjælp til personer over pensionsalderen, der
har en indkomst under et vist niveau.
Ingen speciel ordning for ældre. Ældre er omfattet af generel
mindste indkomstsikring (generelle kontanthjælpsregler).
Social pension til 65-årige og ældre, der ikke er omfattet af en
bidragsfinansieret pensionsordning, og hvis økonomiske
forhold er dårlige.
Ikke-bidragsrelateret pension til 65-årige og ældre, der ikke er
omfattet af en bidragsfinansieret pensionsordning, og hvis
økonomiske forhold er dårlige.
Grækenland
Holland
Irland
Italien
Luxembourg
Portugal
Spanien
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464193_0005.png
Storbritannien Der eksisterer en speciel ikke-bidragsrelateret til pension til
visse 80-årige og ældre. Herudover kontanthjælp på lige
vilkår med andre aldersgrupper.
Sverige
Tyskland
Østrig
Generel pension. Erstattes fra 2001 af en garantipension.
Kontanthjælp på lige vilkår med andre aldersgrupper.
Kontanthjælp på lige vilkår med andre aldersgrupper - dog
har personer over pensionsalderen ikke forpligtigelse til at stå
til rådighed for arbejdsmarkedet.
Basis alderspension, der er fuldt indkomstafhængig.
Generel alderspension.
Island
Norge
Kilder: EU-landene (minus Grækenland):
Social proctection in the Member States of the Eurapean Union,
Europakommissionen,
1999.
Grækenland:
Social and Health Policies in OECD Countries: A Survey of Current Programmes and Recent Developments,
OECD
1998.
Norge og Island:
Retirement in the Nordic Countries,
Nordisk Råd, 2000.
Størrelsen af indkomstsikringen for personer uden arbejdsmarkedsrelateret pension i de forskellige lande
kan sammenlignes ved at sætte ydelsen efter skat i forhold til en gennemsnitlig industriarbejders indkomst
efter skat i landet, se tabel 1. Det foreliggende materiale gør det ikke muligt at inddrage alle landene i
denne del af analysen.
Tabel 1 Overførsel (efter skat) til person uden arbejdsmarkedsrelateret pension i forhold
til indkomst (efter skat) for en gennemsnitlig industriarbejder, 1998.
Land
Indkomst i forhold til
gns. industriarbejder
Danmark Sverige Finland Østrig Tyskland Holland Storbritannien
48
38,5
32
52
23
46
28
Anm.: Tallene i tabellen angiver indkomsten efter skat for pensionister i procent af indkomst efter skat for en gennemsnitlig
lønnet industriarbejder.
Kilde:
Elements of Social Security,
Hans Hansen, SFI, 2000.
I Danmark og Holland, hvor sikringen sker som led i den generelle pension til ældre, er dækningen relativ høj. I Sverige
og Finland er dækningen lidt lavere. I disse to lande sker dækningen også via den generelle pension til ældre, men her er
den generelle pension suppleret med et væsentligt offentligt arbejdsmarkedsrelateret element. I Tyskland og
Storbritannien, hvor forsørgelsen sker via de generelle kontanthjælpsydelser, e r dækningen noget lavere end i de øvrige
lande. Det er imidlertid ikke en generel tendens, at forsørgelse via generelle kontant-hjælpsydelser giver en lavere
dækning, idet Østrig har den højeste dækning af de undersøgte lande.