Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 355
Offentligt
1464179_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 355)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
28. november 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets grundnotat om forslag til
Rådets forordning om den fælles markedsordning for sukker, KOM (2000) 604 endelig.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
om forslag til Rådets forordning om den fælles markedsordning for sukker
KOM(2000) 604 endelig
Resumé
Kvoteordningen under markedsordningen for sukker udløber med udgangen af juni måned 2001.
Forslaget går derfor ud på at fastlægge den sukkerordning, der skal gælde fra 1. juli 2001. Der foreslås
en videreførelse af den gældende ordning i en periode på to år med visse ændringer af forholdsvis
begrænset rækkevidde.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2000) 604 af 6. oktober 2000 fremsendt forslag om til Rådets forordning om den fælles
markedsordning for sukker. Forslaget er oversendt til Rådet den 17. oktober 2000.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af
Europa-Parlamentet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464179_0002.png
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds-og proportionalitetsprincippet, idet ordningen er et led i gennemførelsen
af EU{{PU2}}s fælles landbrugspolitik.
Formål og indhold
Kvoteordningen under markedsordningen for sukker udløber med udgangen af produktionsåret 2000/01, dvs. den 30.
juni 2001. Kommissionen har derfor fremlagt forslag om den sukkerordning, der skal gælde fra 1. juli 2001.
Kommissionen har overvejet tre alternative muligheder for den fremtidige ordning:
• en prisnedsættelse kombineret med kompensation til producenterne for indkomsttabet svarende til Dagsorden 2000
modellen;
• en gradvis nedsættelse af priserne over en årrække;
• videreførelse af det nuværende prisniveau og mindre tilpasninger af kvoterne.
Kommissionen afviser de to førstnævnte muligheder med den begrundelse, at det ikke vil være muligt at finansiere
kompensationer for de betydelige prisnedsættelser på mere end 25 pct., der skal gennemføres for at opnå den fornødne
produktionsbegrænsende virkning. Kommissionen forudser behov for kompensation for indkomsttab såvel til
producenterne i EU som til ACP landene. En 25 pct. prisnedsættelse skønnes at medf& oslash;re behov for
kompensation i størrelsesordenen 1.125 mio. EUR. Budgetudgifter i denne størrelsesorden forudsætter imidlertid
genåbning af drøftelser om den finansielle ramme, som blev aftalt i Berlin for årene 2000 til 2006, og det anser
kommissionen for dels at være urealistisk, dels uønskeligt.
Kommissionens konklusion er derfor, at en videreførelse af den nuværende ordning med visse tilpasninger i to år, dvs.
indtil 2003, er den bedste løsning.
Kommissionens forslag har følgende hovedindhold:
• Priserne forbliver uændret de næste to år, d.v.s. 2001/02 og 2002/03.
• Kvoterne nedsættes med i alt 115.000 tons svarende til 50 pct. af det strukturelle overskud i lyset af produktion,
forbrug, import og WTO-eksportbegrænsninger.
• Muligheden for årlige kvotetilpasninger med henblik på respekt af WTO lofter bevares.
• Ordningen med udligning af lageromkostninger, hvorefter sukkerproducenterne modtager et fast månedligt beløb
til refusion af lagerudgifter finansieret ved en afgift, som pålægges producenterne i forhold til deres
sukkerproduktion, ophæves.
• Kravet om opretholdelse af mindstelagre ophæves.
• Produktionsstøtten til sukker til den kemiske industri skal dækkes fuldt ud af produktionsafgifter (mod hidtil kun
mængder ud over 60.000 tons pr. år).
• Medlemsstaterne skal stille miljøkrav i forbindelse med dyrkning af sukkerroer.
Med denne løsning lægger Kommissionen op til en fornyet vurdering af sukkerordningen i 2002 i sammenhæng med de
planlagte vurderinger af ordningerne for andre markafgrøder (korn, oliefrø) i overensstemmelse med Det Europæiske
Råds beslutning i Berlin i marts 1999. Analysen vil ifølge Kommissionen blive gennemført under hensyn til udviklingen
i WTO-forhandlingerne, budgetsituationen og gennemførte undersøgelser af kon kurrenceforholdene i sukkersektoren
m.v.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Gældende dansk ret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464179_0003.png
Ingen.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget ventes at medføre en nedgang i udgifterne under Den Europæiske Udviklings- og Garantifond for Landbruget
(FEOGA) omkring 400 mio. EUR samt en nedgang i de egne indtægter omkring 150 mio. EUR i 2002 og 2003.
Høring
I §2-udvalget (landbrug) har Landbrugsraadet givet udtryk for, at man ikke kan støtte en forlængelse af
markedsordningen med kun 2 år. Raadet anbefaler i stedet en 5-årig forlængelse for at sikre stabiliteten i sektoren.
Landbrugsraadet anfører, at markedsordningen for sukker siden 1968 har sikret stabile produktionsvilkår og priser for
dyrkere, producenter og forbrugere. Raadet henviser til, at ordningen er selvfinansierende via opkrævning af
produktionsafgifter og således er uden udgift for EU{{PU2}}s landbrugsbudget. Endvidere anføres, at ordningen er
gearet til kravene i WTO-aftalen og til udvidelsen af EU samt at ACP-landenes eksport af sukker til EU er sikret en pris
g; niveau med EU{{PU2}}s interne pris.
Mere specifikt stiller Landbrugsraadet sig afvisende overfor forslaget om en reduktion af kvoterne samt ophævelsen af
lagergodtgørelsen. Raadet kan dog acceptere en afskaffelse af lagergodtgørelsen for C-sukker.
Landbrugsraadet kan støtte forslaget om en ophævelse af kravet om minimumslagre på 3 pct. af A-kvoten. Raadet kan
endvidere støtte forslaget om fuld finansiering af produktionsrestitutioner til den kemiske industri via
produktionsafgifter.
Landbrugsraadet gør opmærksom på, at de fremsatte bemærkninger ligeledes dækker holdningen i foreningen af Danske
Sukkerroedyrkere.
FødevareIndustrien har opfordret til, at der fra dansk side arbejdes for en snarlig og vidtgående reform af den fælles
landbrugspolitik med henblik på at komme videre i WTO-regi med liberalisering af verdenshandelen samt for at
fremskynde udvidelsen af EU mest muligt.
FødevareIndustrien anfører, at det klare mål er at sikre råvarer på reelle markedsvilkår også på sukkerområdet. Det er
dog afgørende for Industrien, at produktionen finder sted på betrykkende vilkår med hensyn til miljø og
fødevaresikkerhed. En reform af sukker-ordningen bør ifølge Industrien følge de samme principper som gælder for de
øvrige markedsordninger inden fo r den fælles landbrugspolitik.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg (orientering) den 20. oktober 2000, jf. aktuelt notat fremsendt den
12. oktober 2000.