Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 369
Offentligt
1464165_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 369)
udenrigsministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
REU, Alm. del - bilag 239 (Løbenr. 5452)
URU, Alm. del - bilag 79 (Løbenr. 5782)
UPN, FT del - bilag FT 52 (Løbenr. 5783)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
30. november 2000
Rapport til Det Europæiske Råd fra Arbejdsgruppen på Højt Niveau (HLWG) om gennemførelsen af
handlingsplanerne for asyl og migration er sat på dagsordenen for rådsmøde (udenrigsministre) den 4.-5.
december 2000 som dagsordenspunkt 24.
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 1. december 2000, dagsordenspunkt rådsmøde
(udenrigsministre) den 4.-5. december 2000, vedlægges Udenrigsministeriets notat vedrørende det nye
dagsordenspunkt.
SUPPLERENDE AKTUELT NOTAT
Til:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
StF.4, 600.F.1-0-7
CC:
Fra:
Bilag:
Udenrigsministeriet
Supplerende
aktuelt
notat
vedr.
rådsmøde (udenrigsministre) den 4.-5.
december 2000: dagsordenspunkt 24:
Rapport til Det Europæiske Råd fra
Arbejdsgruppen på Højt Niveau
(HLWG) om gennemførelsen af
handlingsplanerne for asyl og migration.
Dato:
29. november 2000
Emne:
Nyt notat.
1. Rådsmødet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464165_0002.png
Rådet vil få forelagt en rapport fra Arbejdsgruppen på Højt Niveau om asyl og migration (HLWG) om status
for gennemførelsen af handlingsplanerne for asyl og migration til godkendelse med henblik på at fremsende
rapporten til orientering for Det Europæiske Råd i Nice.
Baggrund
Rådet (almindelige anliggender) nedsatte den 7. december 1998 Arbejdsgruppen på Højt Niveau vedrørende Asyl og
Indvandring (HLWG). Et væsentligt element i mandatet for arbejdsgruppen var at udarbejde en analyse af årsagerne til
migration og flugt. På baggrund af analysen skulle der opstilles foranstaltninger rettet mod disse årsager. Det var således
hensigten, at man - blandt andet ved at søge at forbedre levevilkårene, herunder menneskerettighedssituationen i
hjemlandene {{SPA}} kunne medvirke til at begrænse antallet af personer, der ønsker at forlade disse lande. Endvidere
skulle handlingsplanerne omfatte foranstaltninger på migrationsområdet især rettet mod ulovlig indvandring.
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 11. oktober 1999 godkendte man fem handlingsplaner for landene Marokko,
Somalia, Irak, Sri Lanka og Afghanistan. Planerne blev efterfølgende godkendt på det Europæiske Råds møde i Tampere.
Ved samme lejlighed blev HLWG bedt om på Det Europæiske Råds møde i Nice den 7. - 9. december 2000 at fremlægge en
rapport over implementeringen af handlingsplanerne. På r& aring;dsmødet (retlige og indre anliggender) den 29. maj 2000
gav formandskabet en status på arbejdet med implementeringen af handlingsplanerne.
Ud over de fem ovennævnte handlingsplaner var det ligeledes hensigten, at der skulle udarbejdes en handlingsplan for
Albanien og naboregionen. Grundet den politiske udvikling i det østlige Balkan blev handlingsplanen ikke præsenteret for
Rådet i oktober 1999 til godkendelse sammen med de øvrige planer. Handlingsplanen for Albanien og naboregionen er dog
nu færdiggjort og blev godkendt på rådsmødet (almindelige anliggender) den 13. - 14. juni 2000.
Da de eksisterende relevante budgetlinier kun i meget begrænset omfang vil kunne anvendes til de i handlingsplanerne
foreslåede tiltag, har Kommissionen til budgettet vedrørende eksterne relationer for år 2001 fremsat forslag om en mindre
budgetlinie (5 millioner euro), der direkte relaterer sig til handlingsplanerne.
En sondering blandt medlemslandene af, i hvilket omfang de har mulighed for at påtage sig
implementeringsopgaver og finansiering af sådanne via nationale midler, har alene frembragt begrænsede
tilsagn. En række af Danmarks indsatser inden for udviklingsbistand og humanitær bistand falder inden for
rammerne af de tiltag, som er udstukket i handlingsplanerne, og bidrager således til implementeringen af
planerne, herunde r først og fremmest i Albanien, Somalia og Afghanistan (sidstnævnte via UNHCR). Flere
andre EU-lande har også bidraget til handlingsplanerne på tilsvarende måde.
Rapporten fra Arbejdsgruppen på Højt Niveau redegør for baggrunden for HLWG, for det hidtidige arbejde
med gennemførelsen af handlingsplanerne for asyl og migration, og for retningslinierne i det fremtidige arbejde
med handlingsplanerne. Det understreges i den forbindelse bl.a., at vedtagelsen af nye handlingsplaner bør
afvente den videre gennemførelse og evaluering af de eksisterende handlingsplaner.
• Nærhedsprincippet
Der er tale om en fælles horisontal landepolitik for lande, hvorfra flest asylansøgere og indvandrere indrejser i Fællesskabet.
Dette skønnes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, henset til at man med de gennemførte foranstaltninger vil
kunne nå mål, der ikke vil kunne nås med en bilateral indsats alene.
• Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Der forudses ikke umiddelbart nogen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. I forbindelse med
gennemførelsen af handlingsplanerne vil yderligere danske bidrag kunne komme på tale inden for de eksisterende rammer af
den danske udviklingsbistand og humanitære bistand.
Folketingets Europaudvalg har senest modtaget aktuelt notat om sagen forud for rådsmøde (retlige og indre anliggender) den
30. november {{SPA}} 1. december 2000.