Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 380
Offentligt
1464154_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 380)
fiskeriministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
1. december 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets grundnotat om forslag til
Rådets forordning (EF) om fastsættelse for 2001 af fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser for visse
fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende i EF-farvande og for EF-fartøjer i andre farvande, som er
omfattet af fangstbegrænsninger og om ændring af forordning (EF) nr. 66/98.
om Forslag til Rådets forordning (EF) om fastsættelse for 2001 af fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser
for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende i EF-farvande og for EF-fartøjer i andre farvande,
som er omfattet af fangstbegrænsninger og om ændring af forordning (EF) nr. 66/98.
KOM dok. foreligger ikke
Baggrund
Kommissionen forventes at fremlægge forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2001 af de samlede tilladte
fangstmængder (TAC) for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande samt af visse betingelser for fiskeri af disse
fangstmængder i EU-farvande, og for EU-fartøjer i andre farvande, hvor der er fastsat fangstbegrænsninger.
Forslaget vil blive fremsat med hjemmel i artikel 8 (4) i Rådets forordning (EØF) nr. 3760/92 om en fællesskabsordning for
fiskeri og akvakultur og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal uden høring af Europa-Parlamentet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet bestemmelserne indgår som et led i EU's
fælles fiskeripolitik.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at fastsætte TAC og fordele Fællesskabets rådighedsmængder i 2001 blandt medlemslandene samt
fastsætte visse tekniske foranstaltninger for fiskeriet for 2001.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464154_0002.png
Forslaget omfatter dels autonome EU-bestande, herunder Svalbard, dels bestande, der er fælles med tredjelande.
Vedrørende bestande fælles med tredjelande baserer Kommissionen sit forslag på udfaldet af konsultationerne med Norge
samt årsmødet i Den Baltiske Fiskerikommission.
For alle farvande gælder, at fiskerimulighederne for 2001 er fastlagt på grundlag af videnskabelig rådgivning med henblik på,
at alle bestande sikres en positiv bestandsudvikling, der på kort eller mellemlangt sigt forventes at bringe bestandene inden
for sikre biologiske grænser.
Forslaget implementerer fiskeriaftalerne med Norge, Færøerne, Grønland, Island, Estland, Letland, Litauen og Polen og
fordeler de kvoter, som blev vedtaget på årsmøderne i konventionerne om det fremtidige multilaterale samarbejde
vedrørende fiskeriet i det nordvestlige Atlanterhav (NAFO) og om det fremtidige multilaterale samarbejde vedrørende
fiskeriet i det nordøstlige Atlanterhav (NEAFC). Endvidere fastsættes betingelser ne for visse tredjelandes fartøjers fiskeri i
200-sømilezonen ud for det franske departement Guyanas kyster.
Forslaget omfatter også de fiskerimuligheder, EU har opnået i en række regionale fiskeriorganisationer, der regulerer fiskeriet
efter tun samt fiskeriet ved Antarktis.
I Nordsøen forventes fangstmulighederne for torsk og kuller væsentligt reduceret på grundlag af biologisk rådgivning. Også
tunge og rødspætte forventes reduceret. Der forventes uændrede fangstmuligheder for hvilling og sild samt lidt forbedrede
fangstmuligheder for sej og makrel.
TAC for kulmule i Nordsøen og i Skagerrak/Kattegat foreslås væsentligt reduceret. Jomfruhummer i Nordsøen og i
Skagerrak/Kattegat foreslås reduceret 20%.
Konsumarterne glashvarre, havtaske, pighvar og slethvar, skader og rokker, ising og skrubbe samt rødtunge og skærising i
Nordsøen forventes også reduceret i 2001.
For dybvandsrejer i Nordsøen foreslår Kommissionen en reduktion på 20%.
Angående industriarterne i Nordsøen forventes sperling reduceret og uændrede fiskerimuligheder for hestemakrel, tobis og
blåhvilling.
Torsk i Skagerrak følger reduktionen i Nordsøen, og torsk i Kattegat foreslås reduceret med ca. 10% i forhold til 2000.
Kuller og hvilling forventes reduceret væsentligt i Skagerrak/Kattegat. Tunge og rødspætte i Skagerrak og Kattegat forventes
reduceret med ca. 30% og rejer i Nordsøen med ca. 20%. Rejer i Skagerrak/Kattegat forventes forøget lidt.
Bifangster af sild i industrifiskeriet i Nordsøen og i Skagerrak/Kattegat forventes uændret som følge af EU's forhandlinger
med Norge.
I Østersøen mindskes fangstmulighederne for sild med ca. 25%, og brisling mindskes med ca. 11%. For torsk og laks er
fangstmuligheder uændrede i forhold til 2000.
I forslaget introduceres en fordeling af en række dybhavsarter, der hidtil ikke har været omfattet af en TAC, bl.a. skolæst,
guldlaks, brosme og lange. Fordelingen foreslås at gælde alle forvaltningsområder i EU-farvand uden zonebegrænsninger.
Kommissionens forslag indeholder en begrænsning af mulighederne for årsfleksibilitet for flere kvoter i Nordsøen og
Skagerrak/Kattegat, herunder tunge, jomfruhummer og sperling.
Kommissionens forslag forventes at omfatte visse eksisterende tekniske regler i Skagerrak, der vil blive foreslået videreført, så
længe der ikke er indgået en ny aftale med Norge om gennemførelse af de nye tekniske foranstaltninger, som gælder fra 1.
januar 2001. Det drejer sig bl.a. om bifangstregler og maskestørrelse for rejer.
Kommissionen forventes at foreslå, at maskestørrelsen i tungefiskeriet i den sydlige del af Nordsøen og Kanalen fastsættes til
90 mm, samt at der for rødspætte i Nordsøen skal gælde en mindstelandingsstørrelse på 27 cm i 2001.
Der vil snares blive fremsendt en oversigt over forventede TAC og danske kvoter i 2001 på grundlag af Kommissionens
forslag.
Udtalelser
Europa-Parlamentet udtalelse foreligger endnu ikke.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464154_0003.png
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
I §5-udvalget fandt Danmarks Fiskeriforening, at kvotenedsættelser, der væsentligt overskrider en udsvingsmargen på 15%,
har store økonomiske konsekvenser for erhvervet.
Foreningen bemærkede, at blåhvilling i Nordsøen og i vestlige farvande er samme bestand og ønskede, at der blev indført
kvotefleksibilitet mellem de to områder.
Danmarks Fiskeriforening og Danske fiskeres P.O. understregede med hensyn til fordelingen af nye dybhavsarter
betydningen af at have et sikkert datagrundlag for de danske fangster og bemærkede, at der både er hovedarts- og
industrifangster.
Danmarks Fiskeriforening pegede på behovet for overensstemmelse mellem de tekniske regler i forslaget og de planlagte
ændringer af forordningen vedr. tekniske bevaringsforanstaltninger, med hensyn til maskestørrelsen i garnfiskeriet efter tun i
Nordsøen og tilstødende farvande, samt mindstestørrelsen for rødspætte i Nordsøen.
Danmarks Fiskeriforening kunne ikke tilslutte sig, at der for 2001 foreslås at indskrænke årsfleksibilitet for væsentlige arter,
da dette ikke vil have effekt på bestandene og vil føre til øget discard.
Danmarks Fiskeriforening fandt, at indsatsregulering i garnfiskeriet ikke var velegnet som følgeforanstaltning for
genopbygning af torskebestanden. Foreningen fandt, at der var behov for at inddrage andre elementer end blot de
fiskeriforvaltningsmæssige i bestræbelserne på at sikre og genopbygge bestandene.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.