Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 387
Offentligt
1464148_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 387)
fiskeriministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
1. december 2000
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 8. december 2000 {{SPA}} dagsordenspunkt
rådsmøde (fiskeriministre) den 14.-15. december 2000 {{SPA}} vedlægges Fødevareministeriets aktuelle notat
om de punkter, der forventes optaget på dagsordenen for rådsmødet.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
3. afdeling, 3. kontor
Den 30. november 2000
LFM 2080
Folketingets
Europaudvalg
Aktuelt Notat
Rådsmøde (fiskeri) den 14.-15. december 2000
Forslag til Rådets forordning (EF) om fastsættelse for 2001 af fiskerimuligheder og dertil knyttede
betingelser for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende i EF-farvande og for EF-
fartøjer i andre farvande, som er omfattet af fangstbegrænsninger og om ændring af forordning (EF)
nr. 66/98.
KOM dok. foreligger ikke
-
Vedtagelse side
*
(evt.) Meddelelse fra Kommissionen om forsigtighedsprincippet og de flerårige mekanismer for
fastsættelse af TAC
KOM dok. foreligger ikke
-
Orienterende drøftelse side
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464148_0002.png
Forslag til Rådets beslutning om tilskud fra Fællesskabet til bestemte udgifter, som medlemsstaterne
afholder til iværksættelse af kontrol-, inspektions- og overvågningsordninger for den fælles
fiskeripolitik
KOM (2000) 684
-
Fælles indstilling
side
*
Forslag til Rådets forordning om tekniske bevarelsesforanstaltninger for visse bestande af stærkt
vandrende fiskearter
KOM (2000) 353
- Fælles indstilling
side
*
Marokko: De fremtidige fiskeriforbindelser
KOM dok. foreligger ikke
- Status
side
*
(evt.) Forslag til Rådets afgørelse om midlertidig anvendelse af den fjerde protokol om fastsættelse af
betingelserne for fiskeri i henhold til fiskeriaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab på den ene
side og den danske regering og det grønlandske landsstyre på den anden side.
KOM dok. foreligger ikke
-
Vedtagelse side
*
Forslag til
• Rådets afgørelse om indgåelse af en aftale i form af brevveksling om midlertidig anvendelse af
protokollen om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er
omhandlet i aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Republikken Angola om fiskeri ud
for Angola, for perioden 3. maj 2000 til 2. maj 2002
• Rådets forordning om indgåelse af en protokol om de fiskerimuligheder og den finansielle
modydelse, der er omhandlet i aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Republikken
Angola om fiskeri ud for Angola, for perioden fra 3. maj 2000til 2. maj 2002
KOM (2000) 688
KOM (2000) 747
-
A-punkt
side
*
Forslag til
• Rådets afgørelse om indgåelse af aftale i form af brevveksling om midlertidig anvendelse af
protokollen om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er
omhandlet i aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og regeringen for Republikken
Ækvatorialguinea om fiskeri ud for Ækvatorialguineas kyster, for perioden 1. juli 2000 til 30. juni
2001.
• Rådets forordning om indgåelse af en protokol om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den
finansielle modydelse, der er omhandlet i aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og
regeringen for Republikken Ækvatorialguinea om fiskeri ud for Ækvatorialguineas kyster, for
perioden 1. juli 2000 til 30. juni 2001.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464148_0003.png
KOM (2000) 690
KOM (2000) 691
-
A-punkt
side
*
Forslag til Rådets forordning om indgåelse af protokollen om fastsættelse af de fiskerimuligheder og
den finansielle modydelse, der er omhandlet i aftalen mellem Det Europæiske Økonomiske
Fællesskab og regeringen for Republikken Guinea om fiskeri ud for Guineas kyst, for perioden 1.
januar 2000 til 31. december 2001.
KOM (2000) 304
-
A-punkt
side
*
Forslag til Rådets forordning om fastsættelse af foranstaltninger i 2001 til genopbygning af
torskebestanden i Irske Hav (ICES område VIIa)
KOM (2000) 745
-
A-punkt
side
*
• Forslag til Rådets forordning (EF) om fastsættelse for 2001 af fiskerimuligheder og dertil knyttede
betingelser for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende i EF-farvande og for EF-
fartøjer i andre farvande, som er omfattet af fangstbegrænsninger og om ændring af forordning (EF)
nr. 66/98.
KOM dok. foreligger ikke
-
Vedtagelse
Genoptryk af grundnotat af 30. november 2000
Baggrund
Kommissionen forventes at fremlægge forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2001 af de samlede tilladte
fangstmængder (TAC) for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande samt af visse betingelser for fiskeri af disse
fangstmængder i EU-farvande, og for EU-fartøjer i andre farvande, hvor der er fastsat fangstbegrænsninger.
Forslaget vil blive fremsat med hjemmel i artikel 8 (4) i Rådets forordning (EØF) nr. 3760/92 om en fællesskabsordning for
fiskeri og akvakultur og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal uden høring af Europa-Parlamentet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet bestemmelserne indgår som et led i EU's
fælles fiskeripolitik.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at fastsætte TAC og fordele Fællesskabets rådighedsmængder i 2001 blandt medlemslandene samt
fastsætte visse tekniske foranstaltninger for fiskeriet for 2001.
Forslaget omfatter dels autonome EU-bestande, herunder Svalbard, dels bestande, der er fælles med tredjelande.
Vedrørende bestande fælles med tredjelande baserer Kommissionen sit forslag på udfaldet af konsultationerne med Norge
samt årsmødet i Den Baltiske Fiskerikommission.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464148_0004.png
For alle farvande gælder, at fiskerimulighederne for 2001 er fastlagt på grundlag af videnskabelig rådgivning med henblik på,
at alle bestande sikres en positiv bestandsudvikling, der på kort eller mellemlangt sigt forventes at bringe bestandene inden
for sikre biologiske grænser.
Forslaget implementerer fiskeriaftalerne med Norge, Færøerne, Grønland, Island, Estland, Letland, Litauen og Polen og
fordeler de kvoter, som blev vedtaget på årsmøderne i konventionerne om det fremtidige multilaterale samarbejde
vedrørende fiskeriet i det nordvestlige Atlanterhav (NAFO) og om det fremtidige multilaterale samarbejde vedrørende
fiskeriet i det nordøstlige Atlanterhav (NEAFC). Endvidere fastsættes betingelser ne for visse tredjelandes fartøjers fiskeri i
200-sømilezonen ud for det franske departement Guyanas kyster.
Forslaget omfatter også de fiskerimuligheder, EU har opnået i en række regionale fiskeriorganisationer, der regulerer fiskeriet
efter tun samt fiskeriet ved Antarktis.
I Nordsøen forventes fangstmulighederne for torsk og kuller væsentligt reduceret på grundlag af biologisk rådgivning. Også
tunge og rødspætte forventes reduceret. Der forventes uændrede fangstmuligheder for hvilling og sild samt lidt forbedrede
fangstmuligheder for sej og makrel.
TAC for kulmule i Nordsøen og i Skagerrak/Kattegat foreslås væsentligt reduceret. Jomfruhummer i Nordsøen og i
Skagerrak/Kattegat foreslås reduceret 20%.
Konsumarterne glashvarre, havtaske, pighvar og slethvar, skader og rokker, ising og skrubbe samt rødtunge og skærising i
Nordsøen forventes også reduceret i 2001.
For dybvandsrejer i Nordsøen foreslår Kommissionen en reduktion på 20%.
Angående industriarterne i Nordsøen forventes sperling reduceret og uændrede fiskerimuligheder for hestemakrel, tobis og
blåhvilling.
Torsk i Skagerrak følger reduktionen i Nordsøen, og torsk i Kattegat foreslås reduceret med ca. 10% i forhold til 2000.
Kuller og hvilling forventes reduceret væsentligt i Skagerrak/Kattegat. Tunge og rødspætte i Skagerrak og Kattegat forventes
reduceret med ca. 30% og rejer i Nordsøen med ca. 20%. Rejer i Skagerrak/Kattegat forventes forøget lidt.
Bifangster af sild i industrifiskeriet i Nordsøen og i Skagerrak/Kattegat forventes uændret som følge af EU's forhandlinger
med Norge.
I Østersøen mindskes fangstmulighederne for sild med ca. 25%, og brisling mindskes med ca. 11%. For torsk og laks er
fangstmuligheder uændrede i forhold til 2000.
I forslaget introduceres en fordeling af en række dybhavsarter, der hidtil ikke har været omfattet af en TAC, bl.a. skolæst,
guldlaks, brosme og lange. Fordelingen foreslås at gælde alle forvaltningsområder i EU-farvand uden zonebegrænsninger.
Kommissionens forslag indeholder en begrænsning af mulighederne for årsfleksibilitet for flere kvoter i Nordsøen og
Skagerrak/Kattegat, herunder tunge, jomfruhummer og sperling.
Kommissionens forslag forventes at omfatte visse eksisterende tekniske regler i Skagerrak, der vil blive foreslået videreført, så
længe der ikke er indgået en ny aftale med Norge om gennemførelse af de nye tekniske foranstaltninger, som gælder fra 1.
januar 2001. Det drejer sig bl.a. om bifangstregler og maskestørrelse for rejer.
Kommissionen forventes at foreslå, at maskestørrelsen i tungefiskeriet i den sydlige del af Nordsøen og Kanalen fastsættes til
90 mm, samt at der for rødspætte i Nordsøen skal gælde en mindstelandingsstørrelse på 27 cm i 2001.
Der vil snares blive fremsendt en oversigt over forventede TAC og danske kvoter i 2001 på grundlag af Kommissionens
forslag.
Udtalelser
Europa-Parlamentet udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464148_0005.png
I §5-udvalget fandt Danmarks Fiskeriforening, at kvotenedsættelser, der væsentligt overskrider en udsvingsmargen på 15%,
har store økonomiske konsekvenser for erhvervet.
Foreningen bemærkede, at blåhvilling i Nordsøen og i vestlige farvande er samme bestand og ønskede, at der blev indført
kvotefleksibilitet mellem de to områder.
Danmarks Fiskeriforening og Danske fiskeres P.O. understregede med hensyn til fordelingen af nye dybhavsarter
betydningen af at have et sikkert datagrundlag for de danske fangster og bemærkede, at der både er hovedarts- og
industrifangster.
Danmarks Fiskeriforening pegede på behovet for overensstemmelse mellem de tekniske regler i forslaget og de planlagte
ændringer af forordningen vedr. tekniske bevaringsforanstaltninger, med hensyn til maskestørrelsen i garnfiskeriet efter tun i
Nordsøen og tilstødende farvande, samt mindstestørrelsen for rødspætte i Nordsøen.
Danmarks Fiskeriforening kunne ikke tilslutte sig, at der for 2001 foreslås at indskrænke årsfleksibilitet for væsentlige arter,
da dette ikke vil have effekt på bestandene og vil føre til øget discard.
Danmarks Fiskeriforening fandt, at indsatsregulering i garnfiskeriet ikke var velegnet som følgeforanstaltning for
genopbygning af torskebestanden. Foreningen fandt, at der var behov for at inddrage andre elementer end blot de
fiskeriforvaltningsmæssige i bestræbelserne på at sikre og genopbygge bestandene.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
(evt.) Meddelelse fra Kommissionen om forsigtighedsprincippet og de flerårige mekanismer for
fastsættelse af TAC
KOM dok. foreligger ikke
-
Orienterende drøftelse
Nyt notat
Baggrund
Kommissionen forventes at afgive en meddelelse om EU{{PU2}}s anvendelse af langsigtede forvaltningsplaner for
autonome bestande samt bestande fælles med tredjelande. Meddelelsens indhold kendes ikke.
Høring
I §5-udvalget havde Danmarks Fiskeriforening bemærkninger, som er anført under notatets punkt 1 vedr.
TAC/kvoteforslaget for 2001.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forslag til Rådets beslutning om tilskud fra Fællesskabet til bestemte udgifter, som medlemsstaterne
afholder til iværksættelse af kontrol-, inspektions- og overvågningsordninger for den fælles
fiskeripolitik
KOM (2000) 684
-
Fælles indstilling
Genoptryk af grundnotat af 30. november 2000
Baggrund
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464148_0006.png
Kommissionen har ved KOM (2000) 684 endelig udgave af 27. oktober 2000 fremsendt forslag til beslutning om ydelse af
tilskud til visse omkostninger i forbindelse med gennemførelse af kontrol inden for rammerne af den fælles fiskeripolitik.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-
Parlamentet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet ordningen er et led i gennemførelsen af
EU's fælles fiskeripolitik.
Formål og indhold
Siden vedtagelsen af den fælles fiskeripolitik har der været behov for at yde et vist finansielt tilskud til medlemslandene i
forbindelse med gennemførelse af kontrol med de fiskeriaktiviteter, der følger af den fælles fiskeripolitik. Rådet har tidligere
med beslutning 89/631 fra 1991 ydet et tilskud på 110 mio. euro i perioden 1991 til 1995 og med Rådsbeslutning 95/527
ydet tilskud på 205 mio. euro i perioden 1996 til 2000.
Med det foreliggende forslag lægges der op til en fortsættelse af tilskudsordningen i yderligere 3 år. Det foreslås at afsætte et
35 mio. euro årligt i 2001, 2002 og 2003, i alt 105 mio. euro, til kontrolrelaterede aktiviteter. Efter forslaget kan der ydes
tilskud til visse udgifter i forbindelse med indførsel af ny teknologi, uddannelse af kontrolpersonale, gennemførelse af nye
inspektionsopgaver inden for rammerne af regionale fiskeriorg anisationer, som EU er medlem af og endelig til
modernisering af overvågningsmateriel.
Tilskudsandelen varierer mellem 30 og 75 pct. afhængig af den pågældende aktivitet. For nybygninger af skibe kan
tilskudsandelen reduceres fra 50% til 30%. Der udbetales kun tilskud til et projekt, hvis udgifterne overstiger 13.200 euro.
Medlemsstaterne skal senest den 31. marts 2001 sende ansøgning med forslag til kontrolprogram til Kommissionen, hvis der
ønskes tilskud til projekter omfattet af beslutningen.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Såfremt forslaget får virkning for allerede planlagte nybygninger af
kontrolskibe, kan forslaget eventuelt få statsfinansielle konsekvenser.
Høring
§5-udvalget havde ikke bemærkninger til sagen.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 10. november 2000, jfr. aktuelt notat af 6.
november 2000.
Forslag til Rådets forordning om tekniske bevarelsesforanstaltninger for visse bestande af stærkt
vandrende fiskearter
KOM (2000) 353
- Fælles indstilling
Genoptryk af aktuelt notat forud for rådsmøde (fiskeriministre) den 17. november 2000
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2000) 353 fremlagt ovennævnte forslag. Forslaget er oversendt til Rådet den 9. juni 2000.
Forslaget har hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464148_0007.png
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet bestemmelsen indgår som et led i den
fælles fiskeripolitik.
Formål og indhold
EU deltager i visse regionale fiskeriorganisationer om bevarelse og forvaltning af visse stærkt vandrende arter. I forslaget
nævnes følgende organisationer:
ICCAT (Den Internationale Kommissionen for Bevarelse af Tunfiskbestanden i Atlanterhavet), som EU har været medlem
af siden 1997;
IOTC (Tunkommissionen for Det Indiske Ocean), som EU har været medlem af siden 1995;
IATTC (Den Interamerikanske Kommission for Tropisk Tunfisk), som EU har indledt proceduren for tiltrædelse af.
Som kontraherende part i ICCAT og IOTC skal EU anvende henstillingerne vedr. tekniske bevarelsesforanstaltninger, som
disse organisationer vedtager. I forventning om at blive medlem af IATTC har EU besluttet at anvende de tekniske
foranstaltninger, som IATTC vedtager. Derudover har EU undertegnet det internationale program for bevarelse af delfiner
og har besluttet at anvende det midlertidigt. Hertil kommer indarbejdelse i EU{{PU2}}s lovgivning af en række
foranstaltninger vedr. anv e af drivgarn og snurpenot, der er fastlagt i Rfo 894/97.
Formålet med vedlagte forslag er at samle alle de hidtil vedtagne tekniske foranstaltninger i én forordning sammen med
henstillinger, som er blevet vedtaget for nylig i regionale organisationer.
Gennemførelsesbestemmelserne til denne forordning foreslås fastsat af Kommissionen i komitéprocedure.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
§5-udvalget har ikke haft bemærkninger til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 10. november 2000, jfr. aktuelt notat af 6.
november 2000.
Marokko: De fremtidige fiskeriforbindelser
KOM dok. foreligger ikke
-
Status
Revideret udgave af aktuelt notat forud for rådsmøde (fiskeriministre) den 17. november 2000
Baggrund
Der er tale om en mundtlig statusredegørelse fra Kommissionen.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464148_0008.png
Kommissionen forventes ikke at redegøre for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet sagen indgår som et led i den
fælles fiskeripolitik.
Formål og indhold
Den seneste fiskeriaftale mellem EU og Marokko blev undertegnet i november 1995 for fire år og udløb den 30. november
1999. Aftalen indeholdt ingen bestemmelser vedr. en automatisk forlængelse, og en ny fiskeriaftale skal derfor genforhandles.
Rådet godkendte i 1999 et forhandlingsmandat for Kommissionens forhandlinger med Marokko.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har afgivet udtalelse den 6. september 2000.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
§5-udvalget har tilsluttet sig, at Fællesskabet indgår en ny fiskeriaftale med Marokko. Danmarks Fiskeriforening mener, at
fartøjer der bliver ledige som følge af en manglende aftale med Marokko, bør ophugges.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 10. november 2000, jfr. aktuelt notat af 6.
november 2000.
(evt.) Forslag til Rådets afgørelse om midlertidig anvendelse af den fjerde protokol om fastsættelse af
betingelserne for fiskeri i henhold til fiskeriaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab på den ene
side og den danske regering og det grønlandske landsstyre på den anden side
KOM dok. foreligger ikke
-
Vedtagelse
Nyt notat
Baggrund
Kommissionens forslag forventes at blive fremsat med hjemmel i TEF artikel 300, stk. 2, hvorefter Rådet træffer afgørelse
med kvalificeret flertal uden høring af Europa-Parlamentet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen forventes ikke at redegøre for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet ordningen er et led i EU's fælles
fiskeripolitik.
Formål og indhold
Fiskeriaftalen mellem EU og Grønland trådte i kraft den 1. februar 1985, som resultat af Grønlands udmeldelse af EF. Mod en finansiel kompensation sikres Fællesskabet stabile fiskekvoter og en
fortrinsret med hensyn til overskydende mængder. Aftalen suppleres af fiskeriprotokoller, som fastsætter kvoter med tilhørende betingelser. Første protokol løb fra 1985-1989, anden protokol fra
1990-94 og tredje fra 1995-2000.
EU og Grønland underskrev den 13. september 2000 4. fiskeriprotokol, som fastlægger fiskerimulighederne og den finansielle kompensation til Grønland for perioden 2001-2006.
Den finansielle kompensation til Grønland i 4. protokol er 42,82 mio euro årligt mod 37,7 mio. i 3. protokol.
EU kan under 4. protokol fiske:
torsk:
2.000 tons,
rødfisk:
31.000 tons,
hellefisk:
6.300 tons,
rejer:
5.675 tons,
helleflynder:
400 tons,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464148_0009.png
havkat:)
600 tons,
blåhvilling:
15.000 tons,
lodde: 70% af Grønlands kvote ved Østgrønland samt 25.000 tons ved Vestgrønland,
skolæst:
3.350 tons,
Af interesse for Danmark er især en ny kvote på 25.000 tons lodde ved Vestgrønland samt en fordobling til 2.000 tons af den mængde rejer, som, via udveksling med grønlandske redere, giver
mulighed for fiskeri ved Vestgrønland.
4. protokol er på en række væsentlige punkter ændret i forhold til den nuværende protokol:
• Der er indført øget transparens, således at Fællesskabets kvoter nu svarer til de reelle fiskerimuligheder i grønlandsk farvand. EU har dog fortsat en option på de mængder, som var fastsat i
3. protokol, i tilfælde af, at bestandene skulle forbedres.
• Aftalen forpligtiger parterne til senest 30. juni 2003 at revidere protokollen, herunder vurdere, om Grønlands udviklingsbehov kan tilgodeses på en bedre måde.
• Den "torskebank", som fremgik af 3. protokol, afvikles, men Grønland overfører herfra 20.000 t torskeækvivalenter til EU, der kan anvende disse som delvis betaling ved erhvervelse af
yderligere fangstmuligheder.
• De mængder, som EU anvender til at balancere aftalen med Færøerne, fremgår ikke, som før, eksplicit af en separat tabel. Fællesskabet tilkendegiver i Agreed Record, at det er hensigten at
allokere uændrede mængder til Færøerne.
Udtalelser
Europa-Parlamentet udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
§5-udvalget har endnu ikke udtalt sig.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forslag til
• Rådets afgørelse om indgåelse af en aftale i form af brevveksling om midlertidig anvendelse af
protokollen om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet i
aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Republikken Angola om fiskeri ud for Angola, for
perioden 3. maj 2000 til 2. maj 2002
• Rådets forordning om indgåelse af en protokol om de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse,
der er omhandlet i aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Republikken Angola om fiskeri ud for
Angola, for perioden fra 3. maj 2000 til 2. maj 2002
KOM (2000) 688
KOM (2000) 747
-
A-punkt
Nyt notat
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2000) 688 KOM (2000) 747 og fremsendt ovennævnte forslag. Forslagene har hjemmel i
TEF, artikel 300, stk. 2, og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal.
Den tidligere etårige protokol, som er knyttet til fiskeriaftalen mellem EU og Angola, udløb den 2. maj 2000. En ny protokol
blev paraferet den 7. juli 2000 og foreslås vedtaget af Rådet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464148_0010.png
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet ordningen er et led i gennemførelsen af
EU's fælles fiskeripolitik.
Formål og indhold
Den nye fiskeriprotokol fastsætter finansielle og tekniske betingelser for EU-fiskefartøjers aktiviteter i Angolas farvande i
perioden 3.5.2000 til 2.5.2002. Omfanget af fiskeriet er stort set uændret i forhold til den tidligere protokol, og betalingerne er
svagt stigende. Den samlede finansielle modydelse er på 13.975.000 euro om året (mod 13.350.000 euro i den tidligere
protokol) og består af:
• en årlig finansiel godtgørelse for fiskerimulighederne på 9.950.000 euro;
• et årligt bidrag på 4.025.000 euro til følgende målrettede foranstaltninger:
1. Angolanske videnskabelige og tekniske programmer med det formål at øge kendskabet til fiskerimæssige og biologiske
forhold i Angola: 750.000 euro
2. Program vedr. kvalitetskontrol: 350.000 euro
3. Støtteprogram for fiskeriinspektion: 775.000 euro
4. Udvikling af ikke-industrialiseret fiskeri: 150.000 euro
5. Institutionel støtte til Angolas fiskeri- og miljøministerium: 500.000 euro
6. Uddannelsesaktiviteter: 1.500.00 euro
Fiskerimulighederne er fordelt i forslaget som følge:
• Rejefiskerfartøjer:
Spanien: 6.550 BRT om måneden på årsbasis, 22 fartøjer;
• Fartøjer til bundfiskeri:
Spanien: 1.650 BRT pr. måned i årsgennemsnit
Portugal: 1.000 BRT pr. måned i årsgennemsnit
Italien: 650 BRT pr. måned i årsgennemsnit
Grækenland: 450 BRT pr. måned i årsgennemsnit
• Notfartøjer til tunfiskeri:
Frankrig 7 fartøjer,
Spanien 11 fartøjer;
• Langlinefartøjer med flydelinie:
Portugal 5 fartøjer
Spanien 20 fartøjer.
• Fartøjer til pelagisk fiskeri (på forsøgsbasis):
Irland: 2 fartøjer
Ifølge artikel 2 i forslaget til afgørelsen kan Kommissionen tage licensansøgninger fra andre lande i betragtning, hvis de
fiskerimuligheder, der er nævnt, ikke bliver opbrugt af ovennævnte medlemsstater. Protokollen har hidtil ikke været udnyttet
af danske fiskere.
Der er i Protokollens bilag fastsat specifikke betingelser for EU-fartøjer herunder:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464148_0011.png
• bestemmelser vedr. ansøgning og udstedelse af licenser med angivelse af afgifterne;
• afgørelse vedr. en biologisk hvileperiode;
• regler vedr. bifangster, landinger, omladning og fangstopgørelser;
• fiskerizoner, hvor EF-fartøjer ikke må fiske i de zoner, som er opregnet i Angolas lovgivning;
• påmønstring af sømænd, hvor redere skal medvirke til oplæring af mindst 6 angolanske sømænd på de fleste fartøjer;
• videnskabelige observatører,
• en ny forpligtelse i forhold til tidligere protokoller for EU fartøjer at installere VMS-systemer,
• brændstofforsyning, reparationer og andre ydelser skal, hvor det er muligt, finder sted i Angola.
I forslagets Bilag B er der særskilte betingelser for EF-fartøjer, som udøver dybhavsfiskeri i Angolas farvande.
Protokollen har hidtil ikke været udnyttet af danske fiskere.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
§5-udvalget havde ikke bemærkninger til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forslag til
• Rådets afgørelse om indgåelse af aftale i form af brevveksling om midlertidig anvendelse af
protokollen om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er
omhandlet i aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og regeringen for Republikken
Ækvatorialguinea om fiskeri ud for Ækvatorialguineas kyster, for perioden 1. juli 2000 til 30. juni
2001
• Rådets forordning om indgåelse af en protokol om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den
finansielle modydelse, der er omhandlet i aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og
regeringen for Republikken Ækvatorialguinea om fiskeri ud for Ækvatorialguineas kyster, for
perioden 1. juli 2000 til 30. juni 2001
KOM (2000) 690
KOM (2000) 691
-
A-punkt
Nyt notat
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2000) 690 og KOM (2000) 691 endelige udg. fremsendt ovennævnte forslag. Forslagene har
hjemmel i TEF artikel 37 og 300, stk.2 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464148_0012.png
Den tidligere treårige protokol, som er knyttet til fiskeriaftalen mellem EF og Ækvatorialguinea, udløb den 30. juni 2000. En
ny protokol blev paraferet den 16. juni 2000 og foreslås vedtaget af Rådet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet ordningen er et led i gennemførelsen af
EU's fælles fiskeripolitik.
Formål og indhold
Den nye fiskeriprotokol fastsætter finansielle og tekniske betingelser for EU-fiskefartøjers aktiviteter i Ækvatorialguineas
farvande for et år. Der er tale om et samlet bidrag på 320.100 euro, som omfatter modydelsen for fiskeri samt
udviklingstiltag. Beløbet udgør en tredjedel af den tidligere protokols omkostning. Fiskerimulighederne er uændret i forhold
til den tidligere protokol.
Den finansielle modydelse på 200.000 euro dækker en fangstmængde på 4.000 tons tun, fordelt på følgende måde:
• Notfartøjer til tunfiskeri
Frankrig 19 fartøjer
Spanien 10 fartøjer
Italien 1 fartøj
• Langlinefartøjer med flydeline
Spanien 25 fartøjer
Portugal 5 fartøjer
• Stangfiskefartøjer til tunfiskeri
Frankrig 8 fartøjer
Ifølge artikel 2 i forslaget til afgørelsen kan Kommissionen tage licensansøgninger fra andre lande i betragtning, hvis de
fiskerimuligheder, der er nævnt, ikke bliver opbrugt af ovennævnte medlemsstater. Protokollen har hidtil ikke været udnyttet
af danske fiskere.
Fra det samlede bidrag er der aftalt et beløb på 120.100 euro til følgende udviklingstiltag:
• 16.700 euro til finansiering af et videnskabeligt eller teknisk program m.h.p. en forbedring af det fiskerimæssige
kendskab,
• 46.700 euro til uddannelsesformål,
• 56.700 euro til ikke-industrielle fiskeri samt en styrkelse af tilsyn med fiskeri.
Der er i Protokollens bilag fastsat specifikke betingelser for EU-fartøjer herunder:
• bestemmelser vedr. ansøgning og udstedelse af licenser med angivelse af afgifterne;
• fangstopgørelse og opgørelse over redernes afgifter;
• en fiskerizone, som er 4 sømil fra basislinjerne;
• indsejling og udsejling af fiskerizonen;
• procedure vedr. opbringning.
Protokollen har hidtil ikke været udnyttet af danske fiskere.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464148_0013.png
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
§5-udvalget havde ikke bemærkninger til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forslag til Rådets forordning om indgåelse af protokollen om fastsættelse af de fiskerimuligheder og
den finansielle modydelse, der er omhandlet i aftalen mellem Det Europæiske Økonomiske
Fællesskab og regeringen for Republikken Guinea om fiskeri ud for Guineas kyst, for perioden 1.
januar 2000 til 31. december 2001
KOM (2000) 304
-
A-punkt
Nyt notat
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2000) 304 endelig udg. fremsendt ovennævnte forslag.
Forslaget har hjemmel i TEF artikel 37, samt artikel 300, stk. 2, og stk. 3, første afsnit, og kan vedtages med kvalificeret flertal
efter høring af Europa-Parlamentet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet bestemmelsen indgår som et led i den
fælles fiskeripolitik.
Formål og indhold
En fiskeriaftale mellem EU og Guinea blev indgået i 1983. Den seneste protokol, der er knyttet til fiskeriaftalen mellem EU og Guinea, udløb den 31. december 1999. En ny protokol, som blev
paraferet den 17. december 1999, fastsætter fiskerimulighederne samt den finansielle modydelse for perioden fra den 1. januar 2000 til den 31. december 2001 (2 år).
Protokollen omfatter en samlet finansiel modydelse på 6.660.000 euro.
Modydelsen består af en finansiel godtgørelse for fiskerimulighederne på 3,2 mio. euro. Der er tilladt følgende fiskerimuligheder:
• fiske- og blækspruttetrawlere: 2.500 BRT pr. måned
• rejetrawlere: 1.500 BRT pr. måned
• notfartøjer til tunfiskeri: 38 fartøjer
• stangfiskerfartøjer til tunfiskeri: 14 fartøjer
• langlinefartøjer med flydeline: 16 fartøjer
som er delt mellem Spanien, Italien, Grækenland, Frankrig og Portugal. Kommissionen kan tage licensansøgninger fra andre lande i betragtning, hvis licensansøgningerne fra disse medlemslande ikke
udtømmer de fiskerimuligheder, som er fastsat i protokollen.
Bidraget rettet mod udviklingsaktiviteter udgør 2,72 mio. euro til følgende foranstaltninger:
• finansiering af videnskabelige og tekniske programmer: 400.000 euro
• støtte til fiskerikontrolstrukturerne: 800.000 euro
• støtte til ikke-industrielt fiskeri: 300.000 euro
• støtte til det guineanske fiskeriministeriums struktur: 520.000 euro
• finansiering af stipendier mv.: 300.000 euro
• finansiering af bidrag til internationale organisationer: 100.000 euro
• deltagelse i internationale møder: 300.000 euro
Ifølge protokollens artikel 6 bidrager EU med højst 370.000 euro hvert år, hvis Guinea Conakry opfylder en plan om reduktion af fiskeriindsats.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464148_0014.png
I Protokollens bilag er der fastsat specifikke betingelser for EU-fartøjer herunder:
• bestemmelser vedr. ansøgning og udstedelse af licenser;
• fangstopgørelser
• landinger af fangster
• bifangster
• påmønstring af sømænd
• observatører, inspektion og kontrol
• fiskerizoner
• tilladt mindstemaskestørrelse
• ind- og udsejling af zonen
• procedure i tilfælde af opbringelse
Protokollen har hidtil ikke været udnyttet af danske fiskere.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har afgivet udtalelse den 6. september 2000.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
§5-udvalget har ikke haft bemærkninger til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Forslaget om protokollens midlertidige anvendelse har
været forelagt EF udvalget den 19. september 2000.
Forslag til Rådets forordning om fastsættelse af foranstaltninger i 2001til genopbygning af
torskebestanden i Irske Hav (ICES område VIIa)
KOM (2000) 745
-
A-punkt
Nyt notat
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2000) 745 endelig udg. af 22. november 2000 fremsat forslag til Rådets forordning om
tekniske foranstaltninger for 2001 til genopbygning af torskebestanden i Det Irske Hav.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-
Parlamentet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet ordningen er et led i gennemførelsen af
EU's fælles fiskeripolitik.
Formål og indhold
Videnskabelige undersøgelser fra ICES viser, at mængden af torsk i det Irske Hav befinder sig på et historisk lavt niveau. En
yderligere reduktion i bestanden forventes, såfremt der ikke gribes ind med forebyggende foranstaltninger. For sæsonen 2000
vedtog Rådet nogle midlertidige tekniske foranstaltninger til beskyttelse af voksne torsk i gydeperioden i 2000, således at
torskebestanden kan reetableres og forh&ari ng;bentlig resultere i et forøget antal ungtorsk. Med det foreliggende forslag
foreslås ordningen videreført for 2001, idet der dog er foretaget mindre justeringer for bl.a. områdets omfang.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464148_0015.png
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
§5-udvalget har ikke haft bemærkninger til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.