Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 388
Offentligt
1464147_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 388)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
1. december 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets supplerende grundnotat om
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om støtte til samordning af transport ad
jernbane, landevej og indre vandveje, KOM (2000) 5 endelig udgave.
Trafikministeriet Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
Org. enhed
:
:
:
:
23. november 2000
129-127
MW
TM0177
Supplerende grundnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om støtte til
samordning af transport ad jernbane, landevej og indre vandveje. KOM(2000) 5 endelig udgave.
Høringssvar til ovennævnte forslag er modtaget, hvorfor grundnotat af 6. oktober 2000 kan suppleres hermed.
Høring
Forslaget har været sendt i høring hos følgende organisationer m.v.: Sammenslutningen af Danske Havne, SID,
Erhvervenes Transportudvalg, DSB, Landsorganisationen i Danmark, Dansk Arbejdsgiverforening, Amtsrådsforeningen
i Danmark, Dansk Transport og Logistik, Danske Busvognmænd, Arbejdsgiverforeningen for Handel, Transport og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464147_0002.png
Service, Forbrugerrådet, HK Service, Danske Speditører, Transportrådet, Kommunernes Landsforening, International
Transpor t Danmark, Danmarks Rederiforening, Bilfærgernes Rederiforening samt Rederiforeningen for Mindre Skibe.
Følgende har haft bemærkninger til forslaget:
DSB hilser støttemuligheder velkommen, men påpeger, at støtten ikke må blive for restriktiv og for bureaukratisk. DSB
mener, at støtten til benyttelse af infrastruktur baseret på udækkede eksterne omkostninger i forhold til benyttelsen af
konkurrerende transportinfrastruktur ikke er tilstrækkelig til at give et incitament i retning af bæredygtig mobilitet.
Forslaget opfylder ikke det forventede mål om integrering af miljøbetragt ninger i den reviderede politik.
Der findes allerede principper for evaluering af de eksterne omkostninger, og de bør komplementeres med en
infrastrukturafgiftspolitik baseret på princippet om de sociale marginalomkostninger.
Efter DSBs opfattelse bør forslaget suppleres med andre tilskudsordninger til transportløsninger, der viser en lav grad af
eksterne omkostninger.
Rederiforeningerne fremfører, at de tilslutter sig forslaget, og med tilfredshed har noteret, at det i det mindste i
forbindelse med godstransport stilles som betingelse, at en støtteordning ikke blot medfører et skift fra en miljøvenlig
transportform til en anden, f.eks. fra kystsejlads til jernbane.
Sammenslutningen af Danske Havne fremfører, at der efter sammenslutningens opfattelse med forslaget skabes
konkurrenceforvridning mellem transportformerne, således at jernbane, landevej og indre vandveje tilgodeses på
bekostning af nærsøfarten.
Sammenslutningen fremfører, at hvis forslaget gennemføres vil det være rimeligt, at de transportformer, der er i stand til
at opfylde de stillede krav af eksempelvis miljømæssig karakter, alle skal kunne få den samme behandling i forhold til
statsstøtte. Coastertrafikken må have de samme muligheder for kunne operere som eksempelvis jernbanen.
Dansk Transport og Logistik (DTL) finder det vigtigt, at der opstilles retningslinier for statsstøtte, men stiller
spørgsmålstegn ved påstanden om, at der er udækkede omkostninger i forhold til vejtransporten. Efter DTLs opfattelse
kan det konstateres, at lastbilerne betaler afgifter, der i et eller andet omfang dækker de eksterne omkostninger, mens
f.eks. jernbanerne modtager så betydelige statstilskud, at de end ikke dækker deres egen interne om kostninger og ingen
af de eksterne omkostninger, som for banernes vedkommende ikke er uvæsentlige.
DTL mener, at der givetvis er et potentiale for effektivisering af international godstransport med tog. Øgede statstilskud
vil dog få den virkning, at banerne får fred til at fortsætte som hidtil og undlade de nødvendige effektiviseringer til skade
for det samlede transportsystem.