Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 470
Offentligt
1464072_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 470)
rådsmødereferater
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
7. december 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi-ministeriets redegørelse fra rådsmøde
(økonomi- og finansministre) den 26.-27. november 2000.
Referat af Rådsmøde (økonomi- og finansministre) den 26.-27. november 2000
1. Fiskale spørgsmål
• Skattepakken
ECOFIN opnåede enighed om skattepakken i overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Feira i
juni 2000, hvor Rådet og Kommissionen blandt andet blev anmodet om, at nå til enighed om det væsentlige indhold af
direktivet om
beskatning af private renteindtægter,
herunder også kildeskattesatsen,
inden udgangen af 2000.
Som aftalt på Det Europæiske Råd i Feira skal beskatning af private renteindtægter fra andre EU-lande ske ved
indberetning og videregivelse af oplysninger, idet der er en overgangsperiode på 7 år fra direktivets
ikrafttræden i 2003, hvor visse EU-lande kan sikre beskatningen med kildeskat.
ECOFIN opnåede enighed om, at kildeskattesatsen skal udgøre 15 pct. de tre første år af
overgangsperioden og 20 pct. de resterende år. 75 pct. af revenuet fra kildeskatten skal overføres til
rentemodtagerens bopælsland, mens de resterende 25 pct. beholdes af kildeskattelandet. Obligationer, der
er udstedt inden 1. marts 2001, er ikke omfattet af direktivet før udløbet af overgangsperioden, hvor alle
lande skal anvende informations udvekslingssystemet.
Vedrørende
adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning
blev der opnået enighed om, at virkningerne af
skadelige ordninger for de virksomheder, der nyder godt af sådanne pr. 31. december 2000, udløber senest
den 31. december 2005. Rådet kan dog i konkrete tilfælde og under særlige omstændigheder forlænge
virkningen af ordninger i strid med kodeksen udover 31. december 2005. Endvidere kan
virksomheder kun blive nyomfattet af skadelige ordninger indtil den 31. december 2001. Dog kan virksomheder blive
nyomfattet af en skadelig ordning efter 1. januar 2002, hvis denne ordning inden er blevet godkendt af Kommissionen i
henhold til statsstøttereglerne med tilladelse til en længere periode. I alle tilfælde kan virksomheder kun nyde godt af disse
skadelige ordninger indtil den 31. december 2002.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464072_0002.png
For så vidt angår direktivet om
rente-/royalty-betalinger,
blev det besluttet, at give Grækenland og Portugal en
overgangsordning på 8 år vedrørende renter og royalties, hvor disse lande får lov til at opkræve en kildeskat på
højst 10 pct. de første 4 år og højst 5 pct. de resterende 4 år. Spanien gives en overgangsperiode på 8 år fra
udgangen af 2 000 med hensyn til royalties, hvor Spanien må opkræve en kildeskat på 10 pct.
1.b Moms på e-handel
Der var enighed i ECOFIN om, at salg af digitale tjenester fra EU-virksomheder til kunder i 3. lande skal være
momsfritaget, mens salg fra virksomheder i 3. lande til kunder i EU skal være momspligtigt.
Konklusionen på drøftelserne af den konkrete udformning af momsreglerne ved salg af digitale tjenester til
et EU-land var, at de forskellige fremlagte muligheder og forslag skulle undersøges nøjere. I lyset heraf
skal der forelægges et ændret direktivforslag for ECOFIN inden den 30. juni 2001.
Fra dansk side blev der - på linje med andre lande - lagt vægt på, at forbrugs-landet ikke lider et
provenutab og at en løsning,
som det øvrige skattesamarbejde i EU, herunder skattepakken, måtte bidrage til
at undgå unfair skattekonkurrence.
2. Finansielle tjenester
1. Rapport fra Kommissionen vedrørende handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser
1. Rapport fra vismandsgruppen vedrørende værdipapirmarkedet
ECOFIN tog den tredje fremskridtsrapport vedrørende handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser til
efterretning. ECOFIN understregede behovet for en styrket indsats for at få gennemført handlingsplanen i
2005.
Formanden for vismandsgruppen præsenterede den foreløbige rapport vedrørende værdipapirmarkedet,
som udgør grundlaget for den endelige rapport, der skal færdiggøres i februar med henblik på forelæggelse
for Det Europæiske Råd i Stockholm. Under drøftelsen i ECOFIN blev der peget på gevinsterne ved mere
effektive værdipapirmarkeder og mere risikovillig kapital til virksomhederne samt behovet for bedre fælles
regler på værdipapirområdet og en hurtigere beslutningsprocedure i EU vedrørende regulering af
værdipapirmarkedet. ECOFIN vedtog vedlagte konklusioner.
3. Økonomiske spørgsmål3.a Den økonomiske og finansielle stabilitet i ansøgerlandene
ECOFIN vedtog vedlagte erklæring om økonomisk og finansiel stabilitet i ansøgerlandene. Erklæringen vil
sammen med rapporten om ansøgerlandenes valutapolitik blive forelagt Det Europæiske Råd i Nice.
3.b Gennemførelse af stabilitets- og vækstpagten
1. Finlands stabilitetsprogram
1. Hollands stabilitetsprogram
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464072_0003.png
1. Tysklands stabilitetsprogram
ECOFIN fremsatte en udtalelse om hvert af de tre medlemslandes opdaterede stabilitetsprogram.
Vurderingen var, at stabilitetsprogrammerne for Finland og Holland lever op til stabilitets- og vækstpagten,
herunder den mellemfristede målsætning om i gennemsnit at have balance eller overskud på de offentlige
finanser, og de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer.
Udtalelsen om det tyske stabilitetsprogram peger på, at Tyskland først fra og med 2002 opfylder den
mellemfristede målsætning.
4. Andre spørgsmål
4.a Forelæggelse af revisionsrettens årsrapport
Revisionsretten præsenterede kort sin årsberetning for 1999. Retten kunne give en positiv
revisionserklæring for de egne indtægter, forpligtelserne samt de administrative udgifter, men ikke
betalingerne. Et flertal af fejlene skete i medlemslandene, der administrerer mere end 80 pct. af budgettet.
Det blev understreget, at de konstaterede fejl ikke var det samme som svig. Både medlemslandene og
Kommissionen burde ifølge Revisionsretten styrke deres indsats med henblik på at forbedre
finansforvaltningen og nedbringe antallet af fejl. Revisionsretten udtrykte tilfredshed med Kommissionens
reformprogram, som indeholdt mange
gode elementer.
Fra dansk side blev det understreget, at man så den negative revisionserklæring for betalingerne som et
alvorligt problem. Medlemslandene måtte påtage sig et ansvar og aktivt bidrage til at nedbringe antallet af
fejl. Danmark ønskede en drøftelse i Rådet af, hvad medlemslandene konkret gjorde for at imødekomme
Revisionsrettens kritik. Kommissionen tilkendegav, at den i den nærmeste fremtid ville bede
medlemslandene redegøre h erfor.
Formanden konkluderede, at man nu ville gå videre med forberedelsen af en udtalelse vedrørende decharge
for 1999.
5. Swaps m.v. i det europæiske nationalregnskabssystem
Forslaget vil blive behandlet på et senere rådsmøde.
6. Lettelse af Grækenlands rentebyrde til EIB i forbindelse med lån til afhjælpning af
jordskælvskatastrofen i 1999
Forslaget blev vedtaget uden debat.
ECOFIN COUNCIL MEETING ON 27 NOVEMBER 2000
CONCLUSIONS
1- The Council welcomes the initial report of the Committee of Wise Men, chaired by Alexandre Lamfalussy, on
the Regulation of European Securities Markets and the methods the Committee has used to gather the views of
interested parties.
2- ECOFIN shares the diagnosis of the report, namely :
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464072_0004.png
- The economic benefits in terms of economic growth, employment, productivity and for consumers,
SMEs, large companies, as well as sovereign borrowers of integrating the EU{{PU2}}s financial markets
are considerable, which confirms the importance of the Lisbon Economic Reform Agenda. The Financial
Services and Risk Capital Action Plans contain the right measures to be implemented as a response
towards improving the single market in financial services, but these measures require more pr sation.
- Financial markets are changing at a very fast pace, requiring regulators to keep up with market
developments, a view strongly supported by market participants. In this context, the present regulatory
system is too slow and complex, and is producing unnecessary levels of ambiguity and uneven
implementation. Therefore urgent action is needed to make the current European regulatory system
become more efficient, so that the goal of an integrated European financial market be delivered in the
near future.
3- ECOFIN requests the Committee to present its final report in mid-February 2001. This report should focus
on clarifying and refining the regulatory approach proposed in its initial version, taking into account the
institutional balance resulting from existing Treaty arrangements and the role of national regulators. This report
shall propose operational recommendations.
4- ECOFIN shall examine these recommendations at the beginning of March in order to take appropriate
measures at the Stockholm European Council in March. In this perspective ECOFIN recommends that
discussions should be advanced with the European Parliament.
_______________
COUNCIL OF
THE EUROPEAN UNION
Brussels, 26 November 2000
SN 5261/3/00 REV 3
Draft
Ecofin Council Statement on
macroeconomic and financial stability in the accession countries
The Ecofin Council would like to contribute to the preparation of a fully successful economic integration of candidate
countries with which negotiations are under way (i.e. accession countries) and their accession to the European Union. In
this context, the Ecofin Council discussed the economic situation in the accession countries, with a view to assist them in
defining their strategy for economic integration into the European Union. For this discussion, the Ecofin Council took
note of the Commission note "Progress towards meeting Copenhagen economic criteria by accession countries and the
need for macro-financial stability assessments". The Commission note presents the results of the economic chapter of the
Regular Reports and the Strategy Paper on progress made towards meeting the Copenhagen economic criteria with
respect to the macroeconomic situation and structural reforms, and proposes an economic dialogue with accession
countries in the area of macro-eco nomic and financial stability.
The Council considers that the accession countries have generally made progress towards meeting the two parts of the
Copenhagen economic criterion namely, first, the
"existence
of a functioning market economy" and, second, "the ability
to cope with competitive pressure and market forces within the Union".
According to the Commission note, significant differences still exist among accession countries. The note also states that
they could be considered as functioning market economies or have made significant progress in that direction. The
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464072_0005.png
accession countries should be able in the coming years to cope with competitive pressure and market forces in the Union,
provided they maintain the appropriate path to structural reform. A sufficient degree of macroeconomic stability for
economic agents to make decisions in a climate of stability and increased certainty exists in most countries. Countries
where the market mechanisms are working will be better able to cope with, and adjust to, competitive pressure and
market forces within the Union.
Accession countries should continue the transformation of their economies and their economic catching-up consistent
with pursuing efforts to meet the Copenhagen criteria and preparing for EU membership. The Ecofin Council shares the
accession countries{{PU2}} ambition for an accelerated catching-up process.
In the process of economic integration into the EU, accession countries will need to continue with economic reform. The
prospects for real and thereby sustainable nominal convergence will depend,
inter alia,
on these countries' commitment
to pursuing, first, macro-economic stability and, second, financial stability, building on the progress that they have made
to date.
On the first point, ensuring macro-economic stability will require an adequate degree of price stability, while enabling
rapid growth in output, and ensuring that balance of payments imbalances are predominantly financed by long-term
capital that can finance the significant investment needs. Moreover, ensuring medium-term sustainability of public
finances, in a context where infrastructure upgrading is needed to support economic competitiveness, and avoiding
exchange rate volatility in th e context of significant capital inflows is key.
On the second point, ensuring the stability of the still underdeveloped financial systems in the accession countries will
require completing the preparation of the banking system for increased competition, strengthening of the regulatory and
supervisory framework, securing its implementation, technically sound payments systems, and improving the general
legal and business environment, with the aim of improving the capacity of the financial system to finance productive
investment.
The Council considers that a
regular in-depth dialogue
with accession countries on a large spectrum of macro-
economic policy and financial stability issues will assist the accession process. It could be used both as a means to
identify risks and vulnerabilities in these countries and as a way to help them define their strategy for economic
integration into the EU. Such a dialogue would further enhance the co-operation and the exchange of information
between existing and future Memb er States ahead of their accession.
Without prejudice to the pre-accession process and the evaluation of the Copenhagen criteria that are effected in the
context of the accession negotiations, the Council invites the Commission to annually produce assessments of macro-
economic and financial stability in the accession countries. For supporting the economic dialogue with accession
countries, the Council wants the Pre-accession Economic Programmes presented by accession countries, their evaluation
by the Commission and the mac ro-financial stability assessments to be discussed in a meeting, including the EFC
members and high level representatives of accession countries, which could be organised by each Presidency, starting
with the Swedish in the first half of 2001. The Commission is invited to report each year to the Council (Ecofin) on its
assessment of the fiscal notification and the Pre-accession Economic Programmes, which are to be presented by the
accession countries from 2001 onwards, as well as on the conclusions o f the high level meeting.
____________________