Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 471
Offentligt
1464071_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 471)
retlige og indre anliggender ministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
URU, Alm. del - bilag 103 (Løbenr. 7040)
ERD, Alm. del - bilag 31 (Løbenr. 7172)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
7. december 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Justitsministeriets aktuelle notat vedr. rådsafgørelse
på Det Europæiske Fællesskabs vegne af FN-konventionen om bekæmpelse af grænseoverskridende,
organiseret kriminalitet samt tillægsprotokollerne om henholdsvis bekæmpelse af menneskehandel og
menneskesmugling.
Regeringen agter at tilslutte sig rådsafgørelsen med respekt for det danske forbehold vedrørende retlige og
indre anliggender. En erklæring herom vil blive afgivet til Rådets mødeprotokol.
Aktuelt notat vedrørende rådsafgørelse om undertegnelse på Det Europæiske Fællesskabs vegne af
FN-konventionen om bekæmpelse af grænseoverskridende, organiseret kriminalitet samt
tillægsprotokollerne om henholdsvis bekæmpelse af menneskehandel og menneskesmugling
Nyt notat.
1. Baggrund.
Den 9. december 1998 vedtog FN's generalforsamling resolution 53/111 og resolution 53/114, hvorved det blev besluttet at
etablere en ad hoc-komité med det formål at udarbejde en omfattende international konvention til bekæmpelse af
grænseoverskridende organiseret kriminalitet.
Ad hoc-komiteen fik endvidere til opgave at udarbejde supplerende internationale instrumenter til bekæmpelse af handel med
kvinder og børn, bekæmpelse af illegal fremstilling af og handel med våben, dele af våben og ammunition hertil samt
bekæmpelse af illegal menneskesmugling, herunder menneskesmugling til søs.
Ad hoc-komiteens første møde fandt sted i Wien den 19. - 29. januar 1999, og ad hoc-komiteen har efterfølgende afholdt
yderligere 10 møder.
Ad hoc-komiteen afsluttede i oktober måned 2000 forhandlingerne vedrørende en konvention om bekæmpelse af
grænseoverskridende, organiseret kriminalitet (i det følgende benævnt konventionen) samt en protokol om bekæmpelse af
handel med mennesker, herunder særligt handel med kvinder og børn (i det følgende benævnt protokollen om
menneskehandel) og en protokol om illegal menneskesmugling (i det følgende benævn t protokollen om menneskesmugling).
Konventionen og de tilhørende protokoller om menneskehandel og menneskesmugling blev vedtaget af FN{{PU2}}s
Generalforsamling ved resolution nr. 25 af 15. november 2000.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464071_0002.png
Rådet vedtog den 14. februar 2000 en rådsafgørelse, hvorved Kommissionen blev bemyndiget til at deltage i forhandlingerne
om protokollerne om menneskehandel og menneskesmugling, i det omfang protokollernes bestemmelser henhørte under
Fællesskabets kompetence. Det drejede sig om de bestemmelser i protokollerne, der er omfattet af afsnit IV i Traktaten om
oprettelse af Det Europæiske Fællesskab (visum, asyl, indvandring og grænsekontrol).<>
Efter artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, deltager Danmark ikke i Rådets
vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i TEF. Danmark deltog derfor ikke i vedtagelsen af denne
rådsafgørelse, der ikke gælder for Danmark.
Herudover vedtog Rådet den 2. maj 2000 en rådsafgørelse, hvorved Kommissionen blev bemyndiget til at deltage i
forhandlingerne om konventionen, i det omfang konventionens bestemmelser henhørte under Fællesskabets kompetence.
Det drejede sig om de bestemmelser i konventionen, der vedrører foranstaltninger til bekæmpelse af hvidvaskning af penge,
undertegnelse og ratifikation af konventionen samt forholdet mellem konventionen og de tilhøre nde protokoller.
Der er nu forelagt et udkast til en rådsafgørelse vedrørende undertegnelse på Det Europæiske Fællesskabs vegne af FN-
konventionen om grænseoverskridende, organiseret kriminalitet og de tilhørende protokoller om menneskehandel og
menneskesmugling. Rådsafgørelsen forventes vedtaget i skriftlig procedure den 8. december 2000.
2. Indhold.
Udkastet til rådsafgørelse bemyndiger Rådets formand til at udpege personer, der på Det Europæiske Fællesskabs vegne kan
undertegne konventionen om bekæmpelse af grænseoverskridende, organiseret kriminalitet samt de tilhørende protokoller
om menneskehandel og menneskesmugling.
Endvidere indeholder rådsafgørelsen forslag om at offentliggøre FN-konventionen og de tilhørende protokoller i De
Europæiske Fællesskabers Tidende.
EF-domstolen har i en række sager fastslået, at Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab (TEF) også uden for
de udtrykkeligt angivne områder indeholder hjemmel for Fællesskabet til at indgå traktater.
I den såkaldte AETR-sag (sag 22/70, Kommissionen mod Rådet, Domssamlingen 1971, s. 41) fastslog Domstolen således, at
Fællesskabet har traktatkompetence på områder, hvor Fællesskabet allerede har udnyttet sin interne kompetence til at vedtage
fælles regler.
I sin udtalelse i den såkaldte flodbådssag (Udtalelse 1/76, Samlingen 1977 s. 741) fastslog EF-Domstolen endvidere, at
Fællesskabet er kompetent til at indgå aftaler med tredjelande på alle de områder, hvor Fællesskabet er kompetent til at
udstede regler internt, uanset om hjemlen til at udstede regler er udnyttet.
Det må herefter lægges til grund, at Fællesskabet er kompetent til at indgå aftaler med tredjelande på alle de områder, hvor
Fællesskabet er kompetent til at udstede regler internt, og at der således er parallelitet mellem Fællesskabets interne og
eksterne kompetence.
For så vidt angår konventionen baserer Fællesskabets kompetence sig på Rådets direktiv 91/308/EØF af 10. juni 1991 om
forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge (EFT L 166 af 28. juni
1991, s. 77). Direktivet er vedtaget på basis af TEF artikel 47 og artikel 95.
For så vidt angår bestemmelserne i konventionen vedrørende undertegnelse og ratifikation samt forholdet mellem
konventionen og tillægsprotokollerne følger Fællesskabets delvise kompetence af, at dele af konventionen og protokollerne er
undergivet Fællesskabets kompetence.
For så vidt angår protokollerne om menneskehandel og menneskesmugling indeholder disse enkelte bestemmelser, der er
omfattet af afsnit IV i TEF (visum, asyl, indvandring og grænsekontrol).
Efter artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, deltager Danmark ikke i Rådets
vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i TEF.
Danmark bibeholder således, ligesom Storbritannien og Irland, beføjelsen til at undertegne og ratificere protokollerne om
menneskehandel og menneskesmugling, og Danmarks undertegnelse og eventuelle efterfølgende ratifikation af protokollerne
vil ske på mellemstatsligt grundlag.
4. Høring af Europa-Parlamentet.
Sagen har ikke været forelagt Europa-Parlamentet til udtalelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464071_0003.png
5. Specialudvalget vedrørende politimæssigt og retligt samarbejde.
Sagen har ikke været drøftet i Specialudvalget vedrørende politimæssigt og retligt samarbejde.
6. Subsidiaritetsprincippet.
Udkastet til rådsafgørelse ses ikke at være i strid med subsidiaritetsprincippet.
7. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser.
Udkastet til rådsafgørelse har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
8. Tidligere forelæggelser.
Udkastet til rådsafgørelse om undertegnelse på Det Europæiske Fællesskabs vegne af konventionen konventionen om
grænseoverskridende, organiseret kriminalitet og de tilhørende protokoller om menneskehandel og menneskesmugling har
ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Retsudvalg.
Sagerne om bemyndigelse af Kommissionen til at deltage i forhandlingerne vedrørende protokollen om menneskehandel og
protokollen om menneskesmugling blev forelagt forud for rådsmødet (generelle anliggender) den 24. januar 2000. Et aktuelt
notat om protokollen om menneskehandel blev oversendt til Folketingets Retsudvalg den 17. januar 2000 og til Folketingets
Europaudvalg den 18. januar 2000, mens et aktuelt notat om protokollen om menneskesmugling blev oversendt til Fo
lketingets Retsudvalg den 20. januar 2000 og til Folketingets Europaudvalg den 18. januar 2000.
Sagen om bemyndigelse af Kommissionen til at deltage forhandlingerne om konventionen har været forelagt forud for
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27. marts 2000. Et aktuelt notat blev oversendt til Folketingets Retsudvalg den
16. marts 2000 og til Folketingets Europaudvalg den 17. marts 2000. Sagen blev tillige forelagt forud for rådsmødet (retlige
og indre anliggender) den 29. maj 2000. Et aktuelt notat blev oversendt til Folketingets Retsudva lg den 17. maj 2000 og til
Folketingets Europaudvalg den 18. maj 2000.
Endelig blev et notat om Fællesskabets kompetence i forhold til tillægsprotokollerne til FN-konventionen fremsendt til
Folketingets Europaudvalg den 15. februar 2000.