Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 474
Offentligt
1464068_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 474)
telekommunikationsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
8. december 2000
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 15. december 2000 {{SPA}} dagsordenspunkt
rådsmøde (telekommunikationsministre) den 22. december 2000 {{SPA}} vedlægges Forskningsministeriets
aktuelle notat om de punkter, der forventes optaget på dagsordenen for rådsmødet.
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg med henblik på Rådsmøde
(telekommunikation) den 22. december 2000
Forskningsministeriet
7. december 2000
FSKT0085
Dagsordenen for Rådsmødet forventes at omfatte:
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 97/67/EF for så vidt angår yderligere
åbning af Fællesskabets marked for posttjenester∗
• KOM(2000) 319 s. 3
• politisk enighed (under forbehold af udtalelsen fra Europa-Parlamentet)
1. Den regulatoriske fællesskabsramme for elektronisk kommunikationsinfrastruktur og relaterede tjenester
a. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fælles rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet
og {{SPA}}tjenester
• KOM(2000) 393 s. 10
◦ orienterende drøftelse
a. Status for fremskridt vedrørende den øvrige del af den regulatoriske
fællesskabsramme: s. 20
• Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om adgang til og samtrafik mellem elektroniske
kommunikationsnet og tilhørende faciliteter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464068_0002.png
◦ KOM(2000) 384 s. 22
i. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om tilladelser for elektroniske kommunikationsnet og {{SPA}}
tjenester
• KOM(2000) 386 s. 25
i. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om forsyningspligt og brugerrettigheder i forbindelse med
elektroniske kommunikationsnet og {{SPA}}tjenester
• KOM(2000) 392 s. 28
i. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om behandling af personoplysninger og beskyttelse af
privatlivets fred i den elektroniske kommunikationssektor
• KOM(2000) 385 s. 31
i. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om et regelsæt for radiospektrumpolitikken i Det
Europæiske Fællesskab
• KOM(2000) 407 s. 33
i. Forslag til Kommissionsdirektiv om konkurrence på markedet for elektroniske kommunikationstjenester
• SEC(2000) 1093/5 s. 35
◦ Status
1. Meddelelse fra Kommissionen: 6. rapport om implementering af den
regulatoriske pakke for telekommunikation s. 37
• præsentation ved Kommissionen/udveksling af synspunkter
1. Forslag til Rådets beslutning om vedtagelse af et flerårigt fællesskabsprogram til fremme af udvikling og brug af
europæisk digitalt indhold på de globale net og fremme af sproglig mangfoldighed i informationssamfundet
• KOM(2000) 323 s. 39
• politisk enighed (under forbehold af udtalelsen fra Europa-Parlamentet)
1. Oprettelse af .EU topdomæne s. 42
• præsentation ved Kommissionen
1. Handlingsplanen eEurope 2002 {{SPA}} Et informationssamfund for alle
• KOM (2000) 330 s. 44
• opfølgning på handlingsplanen/orientering ved formandskabet
Ad dagsordenens punkt 1
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Trafikministeriet
7. december 2000
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 97/67/EF for så vidt angår
yderligere åbning af Fællesskabets marked for posttjenester
• KOM (2000) 319
• politisk enighed (under forbehold af udtalelsen fra Europa-Parlamentet)
Resumé:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464068_0003.png
Formålet med direktivforslaget er at opnå en yderligere åbning af postmarkedet gennem en nedsættelse af vægt- og
prisgrænserne for den tilladelige eneret på adresserede brevforsendelser (herunder "direct mail" og ankommende
udlandspost) fuld liberalisering af udgående udlandspost og opstilling af kriterier for særtjenester, som falder uden for
eneretten
Baggrund og indhold
Direktivforslaget blev fremsat den 30. maj 2000 i engelsk, fransk og tysk version. Forslaget forelå i alle sprogversioner den 14.
juli 2000.
Direktivforslaget fremsættes med henvisning til traktatens Artikel 47, stk. 2, Artikel 55 og Artikel 95. Direktivet skal vedtages
efter proceduren for fælles beslutningstagning jf. Artikel 251.
Direktivforslaget indeholder forslag til ændring af det gældende direktiv for etablering af det indre marked for fællesskabets
posttjenester (97/67/EF af den 15. december 1997) med sigte på yderligere åbning af markedet.
I det gældende direktivs Artikel 7.3 er fastsat en tidsplan for yderligere åbning af Fællesskabets postmarkeder. Efter disse
bestemmelser skal Kommissionen inden udgangen af 1998 fremsætte forslag om yderligere åbning af markedet navnlig med
henblik på nedsættelse af vægt {{SPA}} og prisgrænserne for den tilladelige eneret og på adresserede reklameforsendelser
("direct mail") og grænseoverskridende post. Et nyt di skal vedtages inden udgangen af 1999 og træde i kraft ved udgangen af
2002.
Direktivforslaget indeholder følgende ændringer i forhold til det gældende postdirektiv:
• Vægt- og prisgrænsen for den brevpost, der kan omfattes af eneret, nedsættes fra de nuværende højst 350 gram, hvor
prisen ikke overstiger fem gange taksten for et standardbrev af første klasse (i Danmark et 20 grams A-brev), til 50
gram og højst to og en halv gange taksten for et standardbrev.
• Adresserede reklameforsendelser ("direct mail") og ankommende international brevpost inden for disse vægt - og
prisgrænser kan fortsat omfattes af eneret.
• Udgående international brevpost undtages helt fra eneretten.
• Der foreslås et sæt definitioner for "særtjenester", som er tjenester, der adskiller sig klart fra standardtjenester, og som
derfor ikke kan omfattes af eneretten. Som en del af sådanne særtjenester nævnes eksprestjenester.
• Skærpelse af bestemmelser om krydssubsidiering fra eneretsområdet til befordringspligttjenester, der udføres i
konkurrence.
• Klageprocedurerne udvides til også at omfatte posttjenester, der ikke er omfattet af befordringspligten.
• Der foreslås en ny tidsplan for yderligere markedsåbning således: Kommissionen fremsætter forslag inden udgangen af
2004 til vedtagelse af Europa-Parlamentet og Rådet inden udgangen af 2005 og ikrafttræden inden udgangen af 2006.
Det direktiv, som måtte blive resultatet af det foreliggende forslag, ophører med at have gyldighed med udgangen af
2006, hvis der ikke træffes beslutning om et nyt direktiv.
Den befordringspligt for medlemslandene, som er fastsat i det gældende postdirektiv (direktiv 67/97/EF), berøres ikke af
direktivforslaget.
Direktivteksten var oprindelig formuleret sådan, at princippet om gennemsigtige og ikke-diskriminerende rabatter øjensynlig
skulle udvides til at omfatte alle tjenester {{SPA}} altså også tjenester, der ikke er omfattet af befordringspligten.
Ved mødet i arbejdsgruppen den 20. november 2000 blev denne passus flyttet til Artikel 12, som alene vedrører
befordringspligtige tjenester.
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentets udtalelse om direktivforslaget foreligger ikke.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464068_0004.png
Gældende dansk ret
Den danske postsektor reguleres af Lov om postvirksomhed (Lov nr. 89 af 8. februar 1995) med senere ændringer, Lov om
Post Danmark (lov nr. 88 af 8. februar 1995) med senere ændringer, Bekendtgørelse om koncession for Post Danmark
(Bekendtgørelse nr. 84 af 7. februar 1999) og Bekendtgørelse om Post Danmarks befordringspligt og eneret m. v.
(Bekendtgørelse nr. 81 af 7. februar 1999).
Høring
Forslaget er sendt i høring til Tele Danmark A/S, Tele Danmark UIR, Sonofon, Sonofon Holding A/S, Post Danmark,
Dansk Industri, Det Danske Handelskammer, Det Centrale Handicapråd, Dansk Handel & Service, Elektronikindustrien,
Dansk Dataforening, IBM Danmark A/S, Dansk Managementråd, Forbrugerrådet, HK-Service, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, LO, Telekommunikationsforbundet, Kommunernes Landsforening, Telekommunikationsindustrien, Telia A/S,
Danske Dagblades Forening, IT-Brancheforeningen, 4X44 Transport, A Post A/S, Andelsselskabet 3x34 Transport, ASAP
{{SPA}} Kurérservice, ASG Exact, Bladkompagniet, Budstikken, Cargo Flex A/S, City Transport I/S, Dansk Erhvervs
Transport ApS, Dansk Total Distribution, Danske Fragtmænd a.m.b.a., De Danske Statsbaner, De Grønne Bude, Den Blå
Kurér, Direct Parcel Distribution, Distributionsservice A/S, FedEx Universal FDX ApS, JTJ Multiservice, Kurérgruppen,
Landstrygeren, Mini A/S, Pakke-Trans a.m.b.a., Pakke-Trans Express Service, POSTscandia v/Preben Müller, PS-Trans
ApS, S-Bilen, Sendebudet I/S, Stafetten, Storm-Budet, Taxi Trans ApS, TNT Danmark A/S, Transportgruppen A/S,
Tranzen, TS Transport-Service, Ugebladsdistributionen I/S, Westend Transport, Zarens Kurér, Danske Dagblades Forening,
Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder, Dansk Speditørforening, Danske Vognmænd, Erhvervenes
Transportudvalg, Sammenslutningen af Danske Lettershopvir ksomheder, Samorganisation af Arbejderbevægelsens
Fagblade/Tidsskrifter, Dansk Magasinpresses Udgiverforening, Dansk Postordreforening, Transport og Kurérselskabernes
Brancheforening i Danmark, Transportrådet.
Nedenfor følger en gennemgang af de indkomne høringssvar vedrørende ovenstående direktivforslag. Der er kun medtaget
de høringssvar, der indeholder bemærkninger til direktivforslaget.
Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder anfører, at opretholdelsen af en eneret giver mulighed for
konkurrenceforvridende krydssubstituering. Foreningen anfører endvidere, at det bladtilskud, der udbetales til Post Danmark
er konkurrenceforvridende over for private distributører, og at bladtilskuddet bør fjernes.
Brancheforeningen er af den holdning, at en liberalisering vil give forbrugerne lavere priser og bedre service, og at det derfor
ikke er nødvendigt med en befordringspligt i et fuldstændigt liberaliseret marked, da private postvirksomheder vil påtage sig
opgaverne, og gøre disse lønsomme. I de tyndtbefolkede områder vil en enkelt postvirksomhed {{SPA}} normalt det
nationale postvæsen {{SPA}} have hele markedet, og dermed mængder nok til a e dette lønsomt.
Brancheforeningen anbefaler fuld liberalisering fra 1. januar 2003. Brancheforeningen ønsker ligeledes, at takst-, og
rabatpolitikken er gennemskuelig og ens overfor alle, uanset hvem {{SPA}} konkurrerende postvirksomhed eller kunde
{{SPA}} der indleverer forsendelsen.
Dansk Management Råd støtter, at der sker en yderligere liberalisering af postområdet, og at de almindelige
konkurrenceretlige principper finder anvendelse inden for postområdet.
Rådet støtter direktivet, og anfører, at en af konsekvenserne af liberalisering kan blive, at Post Danmarks status som
selvstændig offentlig virksomhed skal tages op til vurdering.
Dansk Transport og Logistik (DTL) støtter enhver yderligere åbning af EU{{PU2}}s indre marked; og det foreliggende
forslag vil efter DTL{{PU2}}s opfattelse bidrage til at fremme konkurrencen på postområdet.
DTL vurderer, at postområdet er modent til en liberalisering ud over det i direktivforslaget angivne, samt at tidsgrænserne
bør fremrykkes.
Dansk Postforbund (DPF) udtrykker utilfredshed med, at Kommissionen ikke har inddraget de faglige organisationer i
udarbejdelsen af direktivforslaget.
DPF udtrykker tilfredshed med, at Direct Mail og indkommende grænseoverskridende post ikke er omfattet af
liberaliseringstiltagene.
DPF kan tilslutte sig en generel nedsættelse af vægtgrænsen til 50 gram, når det godtgøres, at finansieringen af
befordringspligten ikke lider herved. DPF finder dog ikke, at det er godtgjort, at meromkostningerne ved befordringspligten
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464068_0005.png
modsvares af det foreslåede reserverede område. På baggrund heraf mener DPF ikke, at det vil være muligt at tilbyde en
universel service på det nuværende niveau med det foreslåede ene retsområde.
DPF er af den opfattelse, at den foreslåede regel i artikel 9, stk. 6 om særlige regler for befordringspligtige virksomheders
rabatgivning kun skal gælde for enerets-, og befordringspligtområdet.
DPF vurderer, at direktivforslagets regel om, at krydssubsidiering fra eneretsområdet til tjenester udenfor eneretsområdet kun
må finde sted såfremt det er strengt nødvendigt for at opfylde særlige befordringspligter på området med konkurrence,
fjerner det reelle grundlag for enhedstakstens fortsatte opretholdelse.
Med forbehold for de nævnte kritikpunkter, kan DPF tilslutte sig indholdet af direktivforslaget.
HK/STAT {{SPA}} Brancheafdelingen Post Danmark mener, at direktivforslaget er stærkt politisk og dårligt underbygget.
Brancheafdelingen mener endvidere, at bevarelsen af et vist monopol er en forudsætning for at sikre en samfundsdækkende
service til ens pris.
Brancheafdelingen vurderer, at liberaliseringsforslaget ikke får betydning for Danmark, da den danske eneret på 250 gram
holder sig inden for den foreslåede prisgrænse på 2,5 gange taksten for et 20 grams a-brev. Såfremt den danske regering
vælger entydigt at følge vægtgrænsen på 50 gram, forudser brancheafdelingen dog problemer.
Brancheafdelingen er af den opfattelse, at den øgede liberalisering betyder en trussel imod de svage postvæsener (Sydeuropa
og de kommende medlemmer fra østlandene). Brancheafdelingen mener at en væsentlig trussel kommer fra IT-
virksomhederne, som, efter brancheafdelingens opfattelse, vil investere kapital i distributionsbranchen. IT-virksomhedernes
indtrængen på distributionsmarkedet vil betyde "kaotiske arbejdsmarkedsvilkår", da fagl ige aftaler om løn-, og
ansættelsesvilkår i stigende grad ikke er en del af IT-virksomhedernes koncept.
Brancheforeningen giver udtryk for, at Post Danmark er effektiv i dag, hvorfor det ikke er nødvendigt med liberalisering. En
udligningsfond til finansiering af befordringspligten mener brancheafdelingen er en dårlig idé.
Brancheafdelingen mener, at gennemførelsen af direktivforslaget vil koste yderligere 500.000 arbejdspladser i Europa ud over
hvad det eksisterende direktiv betyder. Brancheafdelingen mener, at Kommissionen forvalter en så betydningsfuld sektor
overfladisk.
Brancheafdelingen lægger vægt på, at da direktivet formentlig bliver vedtaget, bør Post Danmark bruge perioden fra 2003 til
2007 aktivt til kompetenceudvikling af medarbejderne.
Det Danske Handelskammer støtter liberaliseringstiltagene, da det er af stor betydning at gennemføre det indre marked og
optimere konkurrenceforholdene i sektoren.
Handelskammeret ser dog gerne, at tidsplanen for 2007 som den næste fase for liberaliseringen fastsættes som den absolut
seneste frist for fuld liberalisering.
Danske Dagblades Forening (DDB) bifalder, at eneretsgrænsen nedsættes til 50 gram.
DDB vurderer, at der er behov for at effektivisere og billiggøre posttjenesterne, hvilket en øget konkurrence vil medvirke til.
DDB er tilfredse med, at der ikke lempes på befordringspligten i direktivforslaget, hvilket især har betydning for mindre
aviser, og for levering i områder med spredt bebyggelse.
DDB noterer sig, at der i forslaget peges på, at der er behov for at fortsætte markedsåbningsprocessen.
Dansk Blindesamfund vurderer, at direktivforslaget skaber usikkehed med hensyn til, om der kan vedtages specifikke regelsæt
gældende for blindeforsendelser.
Bagrunden for Dansk Blindesamfunds vurdering er, at det nuværende direktiv fastslår, at der kan vedtages undtagelser fra
enerettens vægt-, og prisgrænser når det gælder blindeforsendelser. Ifølge det nye direktivforslag kan der tillades undtagelser.
Dansk Blindesamfund ser gerne, at det nye direktiv indeholder en bestemmelse om, at nye postoperatører er underlagt
Verdenspostforeningens (UPUs) regler om blindeforsendelser.
Det centrale handicapråd tilslutter sig bemærkningerne fra Dansk Blindesamfund.
LO støtter Dansk Postforbunds og Brancheafdelingen Post Danmarks kommentarer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464068_0006.png
Erhvervenes Transportudvalg hilser liberaliseringsplanerne velkommen, men finder, at tidsfristerne burde være kortere, samt
at der bør fastsættes en dato for en fuldstændig liberalisering.
Endvidere mener Transportudvalget, at Post Danmark bør sikres muligheder for at tilpasse sig det nye marked, eksempelvis
ved omdannelse til A/S og afvikling af statens ejerskab.
Slutteligt anfører Transportudvalget, at der bør udvikles et harmoniseret og uafhængigt kontrolleret kvalitetsmålingssystem
vedr. indenlandsk post.
Dansk Industri (DI) bifalder, at direktivforslaget fortsætter den igangværende liberaliseringsproces, men beklager, at dette
ikke sker hurtigere. Ligeledes ser DI gerne, at der fastsættes en dato for gennemførelsen af fuld liberalisering.
Ligeledes ser DI indført bestemmelser om etableringen af et fællesinstrument til højnelse af kvaliteten {{SPA}} herunder
indførelsen af et passende sanktionssystem.
DI peger på, at den øgede konkurrence medfører et behov for, at Post Danmark får rimelige muligheder for at ruste sig
hertil. DI peger på omdannelse til A/S og afvikling af statsligt ejerskab.
Post Danmark finder, at nedsættelse af eneretsgrænsen til 50 gram er udtryk for en rimelig balance mellem de gældende EU-
bestemmelser om befordringspligt og definition af eneretten. Post Danmark foretrækker nedsættelse af vægt og prisgrænsen
frem for liberalisering af "direct mail" og indgående grænseoverskridende post. Ændringen af eneretsgrænsen betyder, at 194
mill. forsendelser svarende til en bruttoms& aelig;tning på 900 mill. kr. flyttes fra det nuværende eneretsområde til
konkurrenceområde med befordringspligt. Post Danmark gør opmærksom på, at befordringspligten i Danmark har et
væsentligt større omfang end det gældende direktiv kræver, og finder, at tilpasninger i den danske befordringspligt kan blive
nødvendige.
I forbindelse med definition af "særtjenester" nævner Post Danmark to eksempler på elementer i definitionerne, som allerede
i dag indgår i den almindelige brevtjeneste. Afsenderen af et almindeligt brev har råderetten ind til brevet er afleveret til eller
anmeldt for modtageren og dermed adgang til at tilbagekalde forsendelsen eller få den udleveret til en anden modtager.
Tilsvarende gælder, at eftersendelse i forbindelse med adresse&ael ig;ndringer er en almindelig postal ydelse, som præsteres
uden ekstra beregning for kunderne. Post Danmark finder derfor, at definitionerne af "særtjenester" er uhensigtsmæssige og
kan føre til, at det almindelige brevkoncept udhules.
Post Danmark finder, at de foreslåede bestemmelser om ikke-diskriminerende rabatter svarer til den danske koncessions
bestemmelser og sikrer mod, at kunder, der ikke bruger mellemhandler, diskrimineres.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Direktivforslaget vil få statsfinansielle konsekvenser i den udstrækning, Post Danmarks overskud {{SPA}} og dermed
udbyttebetaling til staten - formindskes som følge af tab af markedsandele. Det forventes dog, dels at den øgede konkurrence
på brevmarkedet vil lede til større effektivitet i Post Danmark, dels at fortsat vækst i pakkemarkedet og mindre omfang
brevmarkedet ("direct mail") vil betyde, at Post Danmark kan fastholde sin oms ;tning på det nuværende niveau eller endda
øge den.
Den danske postlovgivning er således indrettet, at den foreslåede yderligere åbning af markedet vil kunne gennemføres ved
ændring af gældende bekendtgørelser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Direktivforslaget må formodes at åbne postmarkedet tilstrækkeligt til, at det er realistisk, at andre operatører end de
befordringspligtige virksomheder vil tilbyde brevtjenester. Den således forøgede konkurrence forventes at stimulere en
udvikling af pris og kvalitet, som vil være til gavn for kunderne.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464068_0007.png
Der er fortsat tale om et rammedirektiv, som forpligter medlemsstaterne til mindst at sikre et bestemt niveau for
posttjenesterne, og hvor en eventuel eneret for de befordringspligtige virksomheder afgrænses af en maksimal vægt- og
prisgrænse.
Nærhedsprincippet er således tilgodeset ved et betydeligt spillerum for medlemslandene til at nå de opstillede mål.
Tidligere forelæggelser
Sagen har været omtalt i Forskningsministeriets samlenotat af 20. september 2000 fremsendt til Folketingets Europaudvalg
forud for Rådsmøde (telekommunikation) den 3. oktober 2000.
Ad dagsordenens punkt 2a
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Forskningsministeriet
7. december 2000
Den regulatoriske fællesskabsramme for elektronisk kommunikationsinfrastruktur og relaterede
tjenester
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fælles rammebestemmelser for elektroniske
kommunikationsnet og {{SPA}}tjenester
• KOM(2000) 393
orienterende drøftelse
Resumé:
Forslaget sigter overordnet mod at fastlægge et harmoniseret sæt rammebestemmelser for elektroniske
kommunikationsnet og {{SPA}}tjenester i hele EU. Der er således tale om generelle bestemmelser og overordnede
politiske målsætninger, der gælder for hele området. Den mere specifikke regulering (om f.eks. samtrafik,
forsyningspligt, tilladelser m.v.) placeres i de særskilte direktiver.
Forslaget fastlægger bestemmelser vedr. de nationale tilsynsmyndigheder og disses opgaver, gennemskuelighed og
høring samt en række definitioner, der også anvendes i nævnte særskilte direktiver.
Begrebet stærk markedsposition er en af de centrale fælles definitioner indeholdt i rammedirektivet. Det anvendes til at
pålægge virksomheder, typisk de tidligere statsejede telemonopoler, en række forpligtelser (bl.a. i samtrafikdirektivet).
Definitionen af stærk markedsposition foreslås tilpasset den eksisterende konkurrencelovgivning.
En vigtig nyskabelse er forslaget om en markedsanalyseprocedure, der skal fastslå hvilke markeder, der endnu er præget
af en ufuldstændig konkurrence og dermed har behov for regulering. Det er Kommissionen, der er ansvarlig for
udarbejdelsen af retningslinier for markedsanalysen og som i samarbejde med de nationale tilsynsmyndigheder udpeger
disse markeder.
Ved hørings- og transparensprocedurerne pålægges de nationale tilsynsmyndigheder at høre berørte parter inden
vedtagelsen af væsentlige foranstaltninger. Samtidig er der en særlig høringsprocedure i.f.m. bestemmelserne om
frekvensadministration og markedsanalyseproceduren. Her skal også Kommissionen og de øvrige nationale
tilsynsmyndigheder høres for at sikre ensartede nationale afgørelser.
Baggrund og indhold
Der vil de næste 1�½-2 år blive foretaget en gennemgribende revision af reguleringen på teleområdet. Processen blev
startet den 10. november 1999 med Kommissionens meddelelse (den såkaldte 99-review meddelelse) om rammerne for
den fremtidige EU-regulering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464068_0008.png
Kommissionen gennemførte i vinteren 1999/2000 en offentlig høring af alle interesserede parter i EU om den fremtidige
EU-regulering på området. På Rådsmødet (telekommunikation) 2. maj 2000 præsenterede Kommissionen en meddelelse,
hvori Kommissionen sammenfatter resultatet af høringen.
Kommissionen godkendte den 12. juli 2000 en samlet "pakke" af direktiver om elektroniske kommunikationsnet og
{{SPA}}tjenester. "Pakken" indeholder i alt 7 forslag. Pakken blev præsenteret på Rådsmøde (telekommunikation) den
3. oktober 2000.
Forslagene er alle med undtagelse af Kommissionens direktiv om konkurrence på markedet for elektroniske
kommunikationstjenester baseret på Traktatens artikel 95 og vedtagelse skal ske i overensstemmelse med fremgangsmåden i
artikel 251 om fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet. Kommissionens direktiv er baseret på Traktatens artikel 86,
stk. 3.
De 7 forslag i "pakken" er følgende:
• Forslag til direktiv om fælles rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og {{SPA}}tjenester. Forslaget
fastlægger de overordnede aspekter af de nye rammebestemmelser
• Forslag til direktiv om tilladelser for elektroniske kommunikationsnet og {{SPA}}tjenester. Forslaget sigter på at
etablere et europæisk enhedsmarked for elektroniske kommunikationstjenester ved at harmonisere reglerne for
tilladelse til at udbyde sådanne tjenester
• Forslag til direktiv om adgang til og samtrafik mellem elektroniske kommunikationsnet og tilhørende faciliteter.
Forslaget fastlægger en fælles EU-ramme om adgang og samtrafik
• Forslag til direktiv om forsyningspligt og brugerrettigheder i forbindelse med elektroniske kommunikationsnet og
{{SPA}}tjenester. Forslaget fastlægger brugerrettigheder til elektroniske kommunikationstjenester, herunder navnlig til
forsyningspligtydelser
• Forslag til direktiv om behandling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske
kommunikationssektor. Forslaget ajourfører det nuværende direktiv for at sikre, at det er teknologisk neutralt og kan
omfatte nye kommunikationstjenester
• Udkast til Kommissionsdirektiv om konkurrence på markedet for elektroniske kommunikationstjenester. Direktivet
har til hensigt at samle de eksisterende Kommissionsdirektiver i ét.
• Forslag til beslutning om et regelsæt for radiospektrumpolitikken i Fællesskabet. Beslutningen fastlægger en politisk og
juridisk ramme i Fællesskabet for at harmonisere udnyttelsen af frekvensspektret.
Forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fælles rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet
og {{SPA}}tjenester fungerer som grundlag for de øvrige forslag i "pakken" og indeholder de overordnede politiske
målsætninger, herunder fælles definitioner, standarder, harmoniserede fremgangsmåder og procedurer.
Fælles definitioner
Rammedirektivforslaget fastlægger en række definitioner, der har betydning for de øvrige forslag i "pakken". Begrebet
stærk markedsposition er en af de væsentlige fælles definitioner indeholdt i rammedirektivet og anvendes til at pålægge
virksomheder, typisk de tidligere statsejede telemonopoler, en række forpligtelser (bl.a. i samtrafikdirektivet).
Definitionen af stærk markedsposition foreslås i hø ;jere grad tilpasset den eksisterende konkurrencelovgivning.
Bestemmelserne i rammedirektivet og i de specifikke direktiver berører ikke indhold, som transmitteres ved brug af
elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester. Endvidere berører direktiverne ikke foranstaltninger, som
medlemsstaterne eller Fællesskabet måtte træffe med henblik at fremme kulturel and sproglig mangfoldighed og sikring
af mediepluralisme.
Nationale tilsynsmyndigheder
Det fremgår af rammedirektivforslaget, at de nationale tilsynsmyndighederne skal være uafhængige af markedsaktør-
interesser, og der stilles krav om upartiskhed i beslutningsprocessen. Der stilles ikke krav om, at det er den samme
myndighed, der skal udføre samtlige opgaver.
Rammedirektivforslaget indeholder endvidere bestemmelser om, at tilsynsmyndighedens afgørelser skal kunne påklages
til en instans, der er uafhængig af regeringen og af den berørte tilsynsmyndighed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464068_0009.png
De nationale tilsynsmyndigheders opgaver
Som en nyskabelse i forhold til gældende EU-regulering indeholder rammedirektivforslaget en række bestemmelser, der
præciserer og fastlægger de overordnede rammer for de nationale tilsynsmyndigheders opgaver.
Rammedirektivforslaget fastslår således, at de nationale tilsynsmyndigheder under udførelsen af deres opgaver skal fremme et
åbent og konkurrencebaseret marked for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester. Dette skal bl.a. ske ved:
• at sikre, at brugerne får maksimalt udbytte i form af valgmuligheder, og i forhold til priser,
• at sikre, at sektoren for elektronisk kommunikation er fri for konkurrenceforvridning eller -begrænsning,
• at tilskynde til effektiv investering i infrastruktur, og
• at sikre effektiv allokering og tildeling af radiofrekvenser.
Høring og transparensprocedure
Kommissionen foreslår, at der indføres en ny høringsprocedure, hvorefter de nationale myndigheder skal høre alle berørte
parter forud for iværksættelse af væsentlige foranstaltninger inden for lovpakkens anvendelsesområde. Endvidere skal
Kommissionen og de andre 14 landes tilsynsmyndigheder forudgående underrettes om alle nye foranstaltninger, som en
medlemsstat ønsker at indføre til fremme af konkurrence og om alle planlagte foranstaltninger vedrørende
frekvensadministrationen.
Kommissionen og de andre landes tilsynsmyndigheder skal have mulighed for at gøre indsigelser over for disse planlagte
tiltag.
Frekvensadministration
For så vidt angår frekvensadministration pålægger rammedirektivet tilsynsmyndighederne en række pligter i forbindelse med
allokering og tildeling af radiofrekvenser. Medlemsstaterne skal forvalte spektret effektivt, fremme harmoniseringen af
frekvensanvendelsen. Medlemsstaterne kan anvende auktioner og administrativ prissætning af radiofrekvenser med det mål at
fremme et åbent og konkurrencebaseret marked. Medlemsstaterne kan fasts&ae lig;tte regler om handel med brugsret til
radiofrekvenser.
Nummer-, navne- og adresseadministration
Tilsynsmyndighederne pålægges endvidere pligter med hensyn til nummerforvaltning. Rammedirektivforslaget fastslår bl.a., at
tilsynsmyndighederne skal sikre, at der er numre nok til alle udbydere af elektroniske kommunikationstjenester.
Tilsynsmyndighederne skal etablere objektive, transparente og ikke-diskriminerende procedurer for allokering og tildeling af
nationale nummer- og frekvensressourcer.
Bestemmelserne om numre er i overensstemmelse med gældende EU-regulering. Bestemmelserne om navne- og
adresseforvaltning er derimod en nyskabelse i forhold til gældende EU-regulering.
Anlægsrettigheder, samhusning og fælles brug af faciliteter
Rammedirektivforslaget regulerer adgangsret og fælles brug af faciliteter, herunder samhusning.
Stærk markedsposition
Begrebet "stærk markedsposition" anvendes til at pålægge virksomheder en række forpligtelser (bl.a. i medfør af
samtrafikdirektivforslaget).
Begrebet "stærk markedsposition" redefineres i rammedirektivforslaget i forhold til den gældende EU-regulering om
samtrafik. Kommissionen begrunder denne redefinering med, at definitionen af begrebet bør tilpasses de mere komplekse og
dynamiske markeder.
Kommissionens definition af stærk markedsposition og begrebet "økonomisk styrke" er taget fra retspraksis ved EF-
domstolen, hvor det indgår som kerneelementet i bestemmelsen af "dominerende stilling" (det centrale begreb i
konkurrenceretten).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464068_0010.png
En stærk markedsposition vil således fremover dække over tilfælde, hvor "en virksomhed anses for at have stærk
markedsposition, hvis den enten alene eller i fællesskab med andre økonomisk står så stærkt, at den har magt til i væsentlig
grad at fastlægge sin adfærd uden hensyntagen til konkurrenter, kunder og i sidste ende forbrugerne."
Udpegningen af hvilke virksomheder, der har en stærk markedsposition, skal følge nedenstående markedsanalyseprocedure.
Markedsanalyseproceduren
I og med at udviklingen i telesektoren sker hurtigt, finder Kommissionen, at bestemmelsen af, hvorvidt en virksomhed har en
stærk markedsposition, skal foretages på baggrund af en konkret analyse af markedet. Dette sikrer, at reglerne dynamisk og
hurtigt kan tilpasses markedsudviklingen.
Rammedirektivforslaget fastlægger en procedure til brug herfor, benævnt markedsanalyseproceduren. Denne procedure er en
nyskabelse i forhold til gældende EU-regulering.
Markedsanalyseproceduren skal anvendes ved tilsynsmyndighedens afgørelser om pålæg, opretholdelse eller tilbagetrækning
af forpligtelser for enkeltvirksomheder i medfør af de særskilte direktivforslag om samtrafik og forsyningspligt.
Proceduren går ud på, at Kommissionen vedtager en henstilling rettet til medlemsstaterne om de relevante markeder for
produkter og tjenester, hvor der kunne herske sådanne forhold, at der er grund til at indføre forpligtelser som anført i de
særskilte direktivforslag (f.eks. krav om priskontrol i medfør af samtrafikdirektivforslaget).
Sigtet er, at Kommissionen regelmæssigt reviderer henstillingen med listen over markeder.
Harmonisering
Det fremgår af rammedirektivforslaget, at Kommissionen kan udstede henstillinger til medlemsstaterne. Medlemsstaterne
skal sikre, at de nationale tilsynsmyndigheder under udførelsen af deres opgaver tager hensyn til disse henstillinger i videst
muligt udstrækning. Vælger en national tilsynsmyndighed at undlade at følge en henstilling, skal den offentliggøre
begrundelsen herfor.
Hvis Kommissionen finder, at afvigende regulering på nationalt plan skaber hindringer på det europæiske marked, kan
Kommissionen stille forslag om bindende retsakter, som skal godkendes i en komité bestående af medlemsstaterne.
Komitéen stemmer med samme stemmevægte, som gælder i ministerrådet ved kvalificerede flertal.
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentets udtalelse om direktivforslaget foreligger ikke.
Dansk Høring
Der er indkommet høringssvar fra Mobilix, IT-brancheforeningen, Tele2, Tele Danmark, Telia, SONOFON, Dansk
Handel & Service, De Samvirkende Invalideorganisationer (DSI), Dansk Blindesamfund, Danmarks Rederiforening,
Post Danmark, Realkreditrådet, Elinstallatørernes Landsforening ELFO, Dansk Management Råd og
Brancheorganisationen for ForbrugerElektronik.
Der var ingen bemærkninger fra Danmarks Rederiforening, Post Danmark, Realkreditrådet, Elinstallatørernes
Landsforening ELFO, Dansk Management Råd og Brancheorganisationen for ForbrugerElektronik.
Generelle bemærkninger til "pakken" af forslag til nye rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og
{{SPA}}tjenester:
Blandt de hørte er der generelt en positiv holdning til pakken.
Tele Danmark understreger vigtigheden af deregulering i takt med den stigende konkurrence.
Telia foretrækker EU-minimumsharmonisering frem for totalharmonisering.
Tele2 A/S støtter overordnet EU-pakkens mål om at styrke konkurrencen. Dog bør dereguleringen ikke ske for hurtigt, da
telemarkedet endnu ikke er fuldt liberaliseret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464068_0011.png
SONOFON er overordnet positivt overfor, at der introduceres større overskuelighed til gavn for alle brugere af
telelovgivningen, og at der sigtes mod mere gennemskuelighed i reguleringsprocessen. Adgangen til at påklage afgørelser og
tiltag til en overstatslig instans ses desuden at være lagt i fastere rammer, men SONOFON havde imidlertid gerne set en mere
klar afgrænsning.
Dansk Handel og Service finder det essentielt, at regulering følger med udviklingen, imidlertid er det også nødvendigt, at
reguleringen fjernes i takt med, at markedet modnes. Den foreliggende pakke om elektronisk kommunikation tager også
flere steder højde for, at der er behov for en langt mere fleksibel regulering. Den rejser dog to spørgsmål: 1) Er
kriterierne for, hvornår de regulerende myndigheder kan gribe ind, præcise nok? 2) Hvorfor er der så store forskelle på
fleksibiliteten? Dansk Handel & Service mener, at hverken den almindelige konkurrencelovgivning eller EU-
konkurrenceregulering på kort sigt er tilstrækkelig til at sikre reel konkurrence i telesektoren. Der skal være
sektorspecifikke regler for at etablere reelle konkurrencemuligheder. Der skal fortsat være en stærk regulering af
samtrafikområdet, mens forbrugerreguleringen i stigende grad kan dereguleres.
IT-Brancheforeningen
er af den opfattelse, at forslagene fra Kommissionen generelt repræsenterer konstruktive og
nødvendige skridt i retningen af at sikre en fortsat positiv udvikling i brugen af elektronisk kommunikation inden for
EU.
De Samvirkende Invalideorganisationer (DSI) finder det uklart, hvorvidt EU-pakken vil skabe hindringer for en
opfyldelse af DSI{{PU2}}s ønsker.
Dansk Blindesamfund finder det overordnet positivt, at pakken har indtænkt hensynet til handicappede.
Specialreguleringen skal være relativ åben, således at medlemsstaterne får mulighed for at sikre, at handicappede bliver
fuldt ligestillet på alle områder og fuldt ud drager nytte af den teknologiske udvikling.
Bemærkninger til forslaget til Rammedirektivet
Bemærkninger til politiske mål og reguleringsprincipper
Dansk Handel og Service
støtter præciseringen af, at reguleringen skal være teknologineutral, selvom det ikke
forekommer at være gennemført fuldt ud i den samlede EU-pakke, hvor der fortsat skelnes lidt for meget mellem den
traditionelle teleregulering og de elektroniske medier.
Bemærkninger til fælles definitioner:
Dansk Handel og Service er meget tilfreds med, at definitionerne omfatter et bredt spektrum af elektroniske
kommunikationselementer, fremfor den tidligere skelnen mellem tele, IT og elektroniske medier.
Bemærkninger til stærk markedsposition (SMP):
Tele Danmark
finder ikke definitionen af "stærk markedsposition" tilstrækkeligt præcis. Definitionen foreslås ændret, så
den i højere grad sigter på regulering mod et eventuelt misbrug frem for besiddelse af en dominerende stilling. I
forbindelse med markedsanalyseproceduren ønsker Tele Danmark, at der fastsættes tidsfrister for såvel offentliggørelsen
af retningslinier som b eslutninger.
Mobilix hilser Kommissionens nye tiltag velkommen. Mobilix opfordrer til, at Kommissionen præciserer SMP-begrebet
yderligere. Jo klarere den regulatoriske struktur fremstår med hensyn til SMP, des færre problemer vil det skabe for både
nye spillere på markedet og tilsynsmyndigheder.
Telia finder, at definitionen af stærk markedsposition ikke opfylder behovet for en effektiv myndighedsindsats på
samtrafikområdet.
Dansk Handel og Service savner præcision i bestemmelserne om SMP.
Bemærkninger til nationale tilsynsmyndigheder:
Tele Danmark ønsker, at princippet om proportionalitet mellem mål og regulatoriske midler understreges yderligere med
henblik på at sikre, at reguleringen begrænses mest muligt i forhold til opfyldelse af målene.
Mobilix og Dansk Handel og Service finder, at de nationale tilsynsmyndigheder bør styrkes, og deres uafhængighed af
det politiske system bør gøres endnu tydeligere. Dette ville skabe et bedre og stærkere system med "checks and
balances".
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464068_0012.png
Bemærkninger til transparensproceduren (høring og gennemskuelighed):
Tele Danmark finder bestemmelsen meget vidtgående, hvorfor sådanne foranstaltninger bør forbeholdes situationer, hvor
der er et uomtvisteligt behov. Samtidig bør det præciseres, at Kommissionens ret til at ændre eller tilsidesætte den
nationale myndigheds afgørelse skal sikre, at retstilstanden tilbageføres til det tidspunkt, hvor de umiddelbare
foranstaltninger blev iværksat.
Mobilix finder, at transparensproceduren, hvor Kommissionens overvåger tilsynsmyndighedernes beslutninger, synes at
give en god balance.
SONOFON efterlyser større åbenhed i høringsprocessen mellem de nationale tilsynsmyndigheder indbyrdes samt
mellem disse.
Bemærkninger til frekvensadministration:
Mobilix beklager, at Kommissionen ikke foretog et valg i spørgsmålet om auktion af frekvenser, men i stedet lader
tilsynsmyndighederne vælge om, der skal anvendes auktion eller administrativ prisfastsættelse.
Dansk Handel og Service finder det ikke tilfredsstillende, at Kommissionen anbefaler både auktion og
skønhedskonkurrence, som frekvenstildelingsmetode. Kommissionen bør udelukkende anbefale skønhedskonkurrence
modellen, og så blot konstaterer, at medlemsstaterne har mulighed for at anvende auktionsmodellen.
Bemærkninger til nummer-, navne- og adresseadministration:
Tele Danmark er forbeholdende over for bestemmelsen om, at brugere fra andre medlemsstater kan kalde ikke-
geografiske numre i deres område. Dette kan medføre svindel med f.eks. 90-numre, manglende gennemsigtighed for kald
fra udlandet samt omkostningskrævende ændringer af regningssystemer.
Mobilix støtter en simplificering af nummersystemet ved at etablere en national database i Danmark.
Telia påpeger, at artiklen om nummerplaner ikke i tilstrækkelig grad afspejler, at anvendelsesområdet er bredere end
telefoni.
Dansk Handel og Service er enig i, at det er vigtigt med lige behandling af alle udbydere, men er noget i tvivl om disse
bestemmelser også omfatter tjenesteudbydere og virtuelle netværksoperatører.
Bemærkninger til anlægsrettigheder, samhusning og fælles brug af faciliteter:
Mobilix støtter forslag til "right of way" på objektive, gennemsigtige, ikke-diskriminerende og forholdsmæssige
kriterier, og støtter Kommissionens opfordring til lettere og mere smidig adgang til samhusning.
Telia foreslår, at samhusning også omfatter andre ledningsejere end blot net/tjenesteudbydere.
Dansk Handel og Service er enig i anlægsrettighederne, men finder at der savnes præcision af omfanget af
bestemmelserne. Desuden er Dansk Handel og Service enig i bestemmelserne om, at alle kan dele graveadgang og
samhusning.
Bemærkninger til markedsanalyseproceduren:
Telia frygter, at høringsmekanismen vil kunne forværre processen. Det vurderes, at helt op til én måneds yderligere
sagsbehandling kan være byrdefuldt, særligt for udbydere uden stærk markedsposition.
Dansk Handel og Service er glade for bestemmelserne om at lave markedsanalyser frem for de mere mekaniske
forudsætninger, der har kendetegnet dele af reguleringen.
SONOFON påpeger, at der er behov for en klar definition af "effektiv konkurrence" på grund af dette begrebs centrale rolle
i reguleringen. I denne forbindelse bør der lægges vægt på forbrugernes valgmuligheder på markedet.
Bemærkninger til harmonisering:
Tele Danmark finder, at harmoniseringsbestemmelsens mulighed for at udstede anbefalinger kan resultere i en yderligere
fragmentering af det europæiske marked. Derfor bør det overvejes at indføre krav om forudgående markedsanalyse før
udstedelse af anbefalinger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464068_0013.png
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af det foreliggende direktivforslag vil ikke have statsfinansielle konsekvenser for Danmark. Vedtagelsen af
direktivet vil kræve en ændring af den danske teleregulering.
Nærhed og proportionalitet
Kommissionen bemærker i forslaget til direktiv, at målsætningen om at skabe harmoniserede rammer for reguleringen af
elektronisk kommunikation ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne, samt at direktivet er begrænses til
det omfang, som er nødvendigt for at opnå målene, og ikke går ud over, hvad der er nødvendigt for dette formål.
Tidligere forelæggelser
Sagen har været omtalt i Forskningsministeriets samlenotat af 20. september 2000 fremsendt til Folketingets Europaudvalg
forud for Rådsmøde (telekommunikation) den 3. oktober 2000.
Ad dagsordenens punkt 2b
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Forskningsministeriet
7. december 2000
Status for fremskridt vedrørende den øvrige del af den regulatoriske fællesskabsramme
• formandskabets status
Som det fremgår af beskrivelsen af dagsordenens punkt 2a har Kommissionen den 12. juli 2000 godkendt en samlet "pakke"
af direktiver om elektroniske kommunikationsnet og {{SPA}}tjenester. "Pakken" indeholder i alt 7 forslag.
i. Forslag til direktiv om fælles rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og {{SPA}}tjenester. Forslaget
fastlægger de overordnede aspekter af de nye rammebestemmelser
ii. Forslag til direktiv om tilladelser for elektroniske kommunikationsnet og {{SPA}}tjenester. Forslaget sigter på at
etablere et europæisk enhedsmarked for elektroniske kommunikationstjenester ved at harmonisere reglerne for
tilladelse til at udbyde sådanne tjenester
iii. Forslag til direktiv om adgang til og samtrafik mellem elektroniske kommunikationsnet og tilhørende faciliteter.
Forslaget fastlægger en fælles EU-ramme om adgang og samtrafik
iv. Forslag til direktiv om forsyningspligt og brugerrettigheder i forbindelse med elektroniske kommunikationsnet og
{{SPA}}tjenester. Forslaget fastlægger brugerrettigheder til elektroniske kommunikationstjenester, herunder navnlig til
forsyningspligtydelser
v. Forslag til direktiv om behandling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske
kommunikationssektor. Forslaget ajourfører det nuværende direktiv for at sikre, at det er teknologisk neutralt og kan
omfatte nye kommunikationstjenester
vi. Udkast til Kommissionsdirektiv om konkurrence på markedet for elektroniske kommunikationstjenester. Direktivet
har til hensigt at samle de eksisterende Kommissionsdirektiver i ét.
vii. Forslag til beslutning om et regelsæt for radiospektrumpolitikken i Fællesskabet. Beslutningen fastlægger en politisk og
juridisk ramme i Fællesskabet for at harmonisere udnyttelsen af frekvensspektret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464068_0014.png
Drøftelserne har hidtil koncentreret sig om det såkaldte rammedirektiv (forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om fælles rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og {{SPA}}tjenester (se dagsordenens punkt 2a)). De
øvrige forslag er alene blevet præsenteret, og der har været en første helt indledende drøftelse i Rådets telegruppe af
direktivforslaget om tilladelser for elektroniske kommu onsnet og {{SPA}}tjenester, direktivforslaget om adgang til og
samtrafik mellem elektroniske kommunikationsnet og tilhørende faciliteter, og beslutningsforslaget om et regelsæt for
radiospektrumpolitikken i Fællesskabet.
Ved Rådsmødet (telekommunikation) den 22. december 2000 vil der være en substansdrøftelse af rammedirektivet.
Herudover vil formandskabet imidlertid også gøre status om fremskridtene for de øvrige 6 forslag i pakken.
Nedenfor er de 6 forslag beskrevet.
Ad dagsordenens punkt 2b.i
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Forskningsministeriet
7. december 2000
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om adgang til og samtrafik mellem elektroniske
kommunikationsnet og tilhørende faciliteter
• KOM (2000)384
Status
Resumé
Direktivforslagets målsætning er at fastlægge nye harmoniserede konkurrencefremmende rammebestemmelser for
adgang til og samtrafik mellem elektroniske kommunikationsnet i Fællesskabet.
Baggrund og indhold
Forslaget er baseret på Traktatens artikel 95 og vedtagelse skal ske i overensstemmelse med fremgangsmåden i artikel 251 om
fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet.
Som led i Kommissionens samlede forslag til regulering af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester har Kommissionen
den 12. juli 2000 fremlagt et direktivforslag om adgang til og samtrafik mellem elektroniske kommunikationsnet og tilhørende
faciliteter.
Forslaget fastlægger nye harmoniserede konkurrencefremmende rammebestemmelser for adgang til og samtrafik mellem
elektroniske kommunikationsnet i Fællesskabet. Rammerne skal bl.a. anspore til interoperabilitet mellem de tjenester, der
udbydes over de pgl. net, og samtidig hindre, at flaskehalse på markedet blokerer for udvikling og udbygning af nyskabende
tjenester, der kan komme brugere og forbrugere til gode.
Forslaget skal ses i sammenhæng med rammedirektivet, herunder især rammedirektivets regler om stærk markedsposition og
markedsanalyse-proceduren forbundet hermed.
Direktivforslaget pålægger medlemsstaterne at give de nationale tilsynsmyndigheder beføjelse til at pålægge operatører, der
har en stærk markedsposition på et bestemt marked en række forpligtelser f.eks. om gennemskuelighed, ikke-diskrimination,
regnskabsmæssig adskillelse, priskontrol og omkostningsregnskaber.
De nationale tilsynsmyndigheder skal løbende fremover foretage markedsanalyser for at afgøre, om nævnte forpligtelser bør
opretholdes, ændres eller trækkes tilbage. I følge forslaget skal det være muligt at lempe kravene i takt med, at markedet bliver
mere konkurrencepræget.
Det fremgår af forslaget, at hvis markedsanalysen viser, at der er opstået ændringer i markedssituationen, som kræver nye
indgreb for at undgå markedsforvridning, er der mulighed for at pålægge operatører med en stærk markedsposition en eller
flere nye forpligtelser, såfremt disse er fuldt berettigede og rettet specielt mod at afhjælpe det pgl. markedsmæssige problem.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464068_0015.png
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentets udtalelse om direktivforslaget foreligger ikke.
Dansk Høring
Der er indkommet høringssvar fra Mobilix, IT-Brancheforeningen, Tele2, Tele Danmark, Telia, SONOFON, Dansk Handel
& Service, DSI, Dansk Blindesamfund, Danmarks Rederiforening, Post Danmark, Realkreditrådet, Elinstallatørernes
Landsforening ELFO, Dansk Management Råd og Brancheorganisationen for ForbrugerElektronik.
Der var ingen bemærkninger fra Danmarks Rederiforening, Post Danmark, Realkreditrådet, Elinstallatørernes Landsforening
ELFO, Dansk Management Råd og Brancheorganisationen for ForbrugerElektronik.
Der var følgende bemærkninger:
Tele Danmark finder ikke, at den meget brede definition af "adgang" koblet med specifikke eksempler fremmer
fremtidssikringen af definitionen. Endvidere finder Tele Danmark, at intervention fra tilsynsmyndigheder kun skal kunne ske
på foranledning af en aktør og således ikke bør kunne ske på eget initiativ. Ligeledes bør det tilføjes, at tilsynsmyndighedernes
mulighed for specielt at indføre krav i forbindelse med netadgan g og samtrafik samt fastlæggelse, ændring eller ophævelse af
pligter skal kunne godtgøres i henhold til Rammedirektivets bestemmelser om, at markedet ikke fungerer tilfredsstillende.
Samtidigt ønsker Tele Danmark, at der i lyset af den hurtige udvikling bør opstilles tidsfrister ved revurdering af tidligere
forpligtelser i forbindelse med netadgang og samtrafik. Tele Danmark mener endeligt, at det specielle krav om national
roaming for mobile net bør indebæ ;re en gensidig forpligtigelse for operatørerne af hensyn til brugerne.
Tele2 A/S fremhæver udvidelsen af samtrafikforpligtelsen til at give adgang til enhver form for "elektronisk
kommunikationsnet", herunder bl.a. kabel-tv. Tele 2 bifalder denne udvidelse. Tele2 påpeger, at prioriteringen af
kommercielle forhandlinger mellem udbyderne bør modsvares af øget kompetence til Telestyrelsen til at gribe ind i forhold til
den nuværende lovgivning. Telestyrelsen findes således stadig at spille en vigtig rolle i et marked, der endnu er præget af
ufuldstændig konkurrence.
Telia er bekymret over den brede forpligtelse til regnskabsmæssig adskillelse i forbindelse med tilrådighedsstillelse af
"essential facilities", hvilket kan fordyre adgangen til udbydere uden stærk markedsposition. Således opfordrer Telia til at
arbejde for en afgrænsning af pligtsubjekterne. Ligeledes er Telia bekymret over ændringen af grundlaget for prisregulering i
forhold til den danske telelovgivning. Ændringen skønne s ikke at være hensigtsmæssig på det danske marked.
SONOFON foreslår, at henvisningen til, at reguleringsmyndigheden på eget initiativ kan gribe ind, fjernes. SONOFON
finder, at der er behov for præcisering af, at pligten til at tilbyde adgang til roaming alene gælder for opkald til eller fra numre
i den nationale nummerplan.
Dansk Handel & Service er tilfreds med det mere fleksible system, der lægges op til, men er noget bekymrede for, om
myndighedernes muligheder for at gribe ind bliver undergravet. Desuden finder Dansk Handel & Service det meget
interessant med de ganske fleksible muligheder for vurdering af stærk markedsposition på forskellige markeder, hvor
virksomheder der bedømmes til at have en stærk markedsposition, kan omfattes af prisreguleringen af samt rafikprodukter.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af det foreliggende direktivforslag vil ikke have statsfinansielle konsekvenser for Danmark. Vedtagelsen af
direktivet vil kræve en ændring af den danske regulering vedrørende konkurrence- og brugerforhold på telemarkedet.
Nærhed og proportionalitet
En målsætning om at skabe en harmoniseret ramme for adgang til og samtrafik mellem elektroniske kommunikationsnet og
tilhørende faciliteter kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af de enkelte medlemsstater.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464068_0016.png
Tidligere forelæggelser
Sagen har været omtalt i Forskningsministeriets samlenotat af 20. september 2000 fremsendt til Folketingets Europaudvalg
forud for Rådsmøde (telekommunikation) den 3. oktober 2000.
Ad dagsordenens punkt 2b.ii
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Forskningsministeriet
7. december 2000
Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets direktiv om tilladelser for elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester
• KOM(2000)386
Status
Resumé
Det er hensigten, at direktivforslaget skal erstatte Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/13/EF om ensartede principper for generelle
tilladelser og individuelle tilladelser for teletjenester.
Direktivforslaget omfatter alle former for elektroniske kommunikationstjenester og -net og indeholder følgende
hovedelementer:
• En begrænsning af medlemsstaternes adgang til at udstede individuelle tilladelser.
• En begrænsning af hvilke vilkår der kan stilles i forskellige typer tilladelser.
• Bestemmelser om procedurer for udstedelse af tilladelser.
• Bestemmelser om begrænsning af gebyrer og afgifter.
Baggrund og indhold
Forslaget er baseret på Traktatens artikel 95 og vedtagelse skal ske i overensstemmelse med fremgangsmåden i artikel 251 om
fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet.
EU-reguleringen af teleområdet består af en lang række harmoniseringsdirektiver, der fastlægger, hvilke regler der skal gælde
på det liberaliserede marked. Et af disse direktiver er direktiv 97/13/EF om ensartede principper for generelle tilladelser og
individuelle tilladelser for teletjenester, som blev vedtaget af Europa-Parlamentet den 10. april 1997.
Kommissionen vedtog den 12. juli 2000 en samlet pakke harmoniseringsforslag til regulering af elektroniske
kommunikationsnet- og tjenester heri blandt direktivforslaget om tilladelser.
Det er hensigten, at direktivforslaget skal erstatte Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/13/EF om ensartede
principper for generelle tilladelser og individuelle tilladelser for teletjenester.
Dette direktivforslag vil forenkle og harmonisere den hidtidige regulering på området. Forslaget gør det ikke obligatorisk, at
der indføres tilladelsesordninger, men udstedes der tilladelser, skal direktivets krav følges.
Forslaget vil begrænse adgangen til at udstede individuelle tilladelser, så der som udgangspunkt alene kan udstedes generelle
tilladelser. Ligeledes vil der være begrænsninger på hvilke vilkår, der kan stilles.
Direktivforslaget fastslår endeligt, at administrationsudgifter opkrævet i.f.m. generelle tilladelser skal afspejle de reelle
omkostninger. Dog kan de nationale tilsynsmyndigheder opkræve gebyrer for brugsrettigheder til frekvenser, numre og
anlægsrettigheder. Dette gebyr skal virke adfærdsregulerende og dermed sikre, at ressourcerne benyttes optimalt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464068_0017.png
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentets udtalelse om direktivforslaget foreligger ikke.
Dansk Høring
Der er indkommet høringssvar fra Mobilix, IT-brancheforeningen, Tele2, Tele Danmark, Telia, SONOFON, Dansk Handel
& Service, DSI, Dansk Blindesamfund, Danmarks Rederiforening, Post Danmark, Realkreditrådet, Elinstallatørernes
Landsforening ELFO, Dansk Management Råd og Brancheorganisationen for ForbrugerElektronik.
Der var ingen bemærkninger fra Danmarks Rederiforening, Post Danmark, Realkreditrådet, Elinstallatørernes Landsforening
ELFO, Dansk Management Råd og Brancheorganisationen for ForbrugerElektronik.
Der var følgende bemærkninger til forslaget:
Tele Danmark finder det ikke rimeligt, at administrationsgebyrer skal afhænge af omsætning, ligesom en bagatelgrænse heller
ikke øger gennemskueligheden. I stedet bør størrelsen af et gebyr afhænge af de ydelser, der bliver leveret. Åben
markedsadgang {{SPA}} også for mindre aktører - skal primært sikres ved omkostningsorienterede gebyrer og ved at
begrænse omfanget af betingelser. Endelig finder Tele Danma medlemsstaternes mulighed for at tilføje yderligere vilkår og
betingelser til tilladelser er i modstrid med EU-pakkens hensigter om gennemsigtighed og harmonisering. Derfor bør
muligheden udelukkes eller i det mindste bør indførelse af yderligere betingelser underkastes proceduren i rammedirektivet
om høring og gennemskuelighed.
Dansk Handel & Service er meget enige med Kommissionens vurdering af, at tilladelsesordningerne begrænses til det mindst
mulige. Dansk Handel & Service er ligeledes enige med Kommissionen i, at man kun bør opretholde specifikke
tilladelsesordninger, hvor meget alvorlige forhold taler for det, som det kan være tilfældet ved visse frekvenser. Endelig er
Dansk Handel & Service enig med indskrænkningerne på det statslige provenu på tilladelser, så udbyderne ikke bliver
anvendt som skatteobjekt, blot fordi de arbejder indenfor elektronisk kommunikation.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af det foreliggende direktivforslag vil ikke have statsfinansielle konsekvenser for Danmark. Vedtagelsen af
direktivet vil efter al sandsynlighed ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Nærhed og proportionalitet
En målsætning om at skabe en harmoniseret ramme for tilladelser for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester kan
ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af de enkelte medlemsstater.
Tidligere forelæggelser
Sagen har været omtalt i Forskningsministeriets samlenotat af 20. september 2000 fremsendt til Folketingets Europaudvalg
forud for Rådsmøde (telekommunikation) den 3. oktober 2000.
Ad dagsordenens punkt 2b.iii
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Forskningsministeriet
7. december 2000
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464068_0018.png
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om forsyningspligt og brugerrettigheder i forbindelse med
elektroniske kommunikationsnet og {{SPA}} tjenester
• KOM (2000) 392
Status
Resumé
Direktivforslagets formål indeholder en videreførelse og konsolidering af de gældende forskrifter på teleområdet samt
en ajourføring af disse i det omfang, hvor det vurderes nødvendigt som følge af den teknologiske og markedsmæssige
udvikling. Forslaget indeholder regulering af forsyningspligten og bruger- og forbrugerrettigheder samt forslag om
videreførelse af gældende regler vedrørende tilrådighedsstillelse a f faste kredsløb.
Baggrund og indhold
Som led i Kommissionens samlede forslag til regulering af elektroniske kommunikationsnet- og tjenester har Kommissionen
den 12. juli 2000 fremlagt et direktivforslag om forsyningspligt og brugerrettigheder i forbindelse med elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester.
Forslaget er baseret på Traktatens artikel 95 og vedtagelse skal ske i overensstemmelse med fremgangsmåden i artikel 251 om
fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet.
Baggrunden for fremsættelsen af forslaget er, at de eksisterende direktiver som følge af den teknologiske og markedsmæssige
udvikling trænger til en ajourføring og modernisering, således at udbudet af forsyningspligtydelser og bruger- og
forbrugerrettigheder fortsat sikres.
Direktivets overordnede formål er at sikre, at der i hele Fællesskabet udbydes elektroniske kommunikationsnet og {{SPA}}
tjenester af tilstrækkelig høj kvalitet baseret på effektiv konkurrence og reelle valgmuligheder. Ved forsyningspligt forstås
ifølge forslaget, at brugere, der anmoder herom, til en rimelig pris skal kunne få en tilslutning til det offentlige telefonnet på
et fast sted. Tilslutningen til det offentlige telefonnet b& ;r være af en kvalitet, der understøtter såvel tale- som
datakommunikation med mulighed for adgang til internettjenester.
Forsyningspligtens omfang og kvalitet skal sikres på den mest effektive og hensigtsmæssige måde. Dette betyder bl.a., at der
som noget nyt stilles krav om, at alle virksomheder skal gives mulighed for at varetage visse forpligtelser samt, at tildelingen
af forsyningspligtydelser kan tildeles ved offentligt udbud eller auktioner. Der skal desuden tages særlige hensyn til
handicappede og andre grupper med særlige behov.
Brugernes og forbrugernes interesser og rettigheder foreslås også reguleret og sikret. Således skal de nationale
tilsynsmyndigheder jævnligt foretage markedsanalyser med efterfølgende mulighed for indgreb over for virksomheder, der
forvrider konkurrencen.
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentets udtalelse om direktivforslaget foreligger ikke.
Dansk Høring
Der er indkommet høringssvar fra Mobilix, IT-brancheforeningen, Tele2, Tele Danmark, Telia, SONOFON, Dansk Handel
& Service, DSI, Dansk Blindesamfund, Danmarks Rederiforening, Post Danmark, Realkreditrådet, Elinstallatørernes
Landsforening ELFO, Dansk Management Råd og Brancheorganisationen for ForbrugerElektronik.
Der var ingen bemærkninger fra Danmarks Rederiforening, Post Danmark, Realkreditrådet, Elinstallatørernes Landsforening
ELFO, Dansk Management Råd og Brancheorganisationen for ForbrugerElektronik.
Der var følgende bemærkninger til forslaget:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464068_0019.png
Tele Danmark giver udtryk for, at bestemmelsen om, at de nationale tilsynsmyndigheder kan pålægge udpegede
virksomheder at tilbyde særlige takstvilkår eller {{SPA}}ordninger til grupper med særlige behov, samtidig med at disse kan
suppleres af andre tjenester på markedsvilkår, kan medvirke til at skævvride markedet. Tele Danmark foreslår, at det
nuværende forslag om en markedsanalyse af tilrådighedsstillelse af faste løb inden for et år efter direktivet er trådt i kraft
ændres til umiddelbart efter direktivets ikrafttræden.
Mobilix er enig med Kommissionen i, at universelle serviceydelser ikke nødvendigvis skal begrænses til de nationale områder
i hvert medlemsland. Telia finder, at bestemmelserne om slutbrugerprisregulering er ganske vidtgående og unødvendig, og er
desuden forundret over, at pligtsubjekterne kan være andre end de udpegede forsyningspligtudbydere.
Dansk Handel & Service finder, at de nationale teleregulatører kun bør kunne afvige fra EU-reguleringen, når de efter
grundige undersøgelser kan dokumentere, at der ikke er behov for forsyningspligtregulering af enkelte områder. Således er
Dansk Handel & Service glade for, at Kommissionen har undladt at regulere oplysninger om samtalens varighed og pris
umiddelbart efter opkaldet. Endelig ser Dansk Handel & Service positivt på ; bestemmelserne om, at de nationale
teleregulatører kan undlade at anvende bestemmelserne, da der er tale om vidtgående krav, som nemt kan virke ødelæggende
for nye teleselskaber {{SPA}} og dermed skævvride konkurrencen.
De Samvirkende Invalideorganisationer finder det uklart, hvorvidt forslaget vil forhindre en ændret organisering af
forsyningspligtsydelserne.
Det Centrale Handicapråd har noteret, at direktiverne synes at udvide rammerne for forsyningspligten, således at der ikke
synes at være nogen EU-regulatorisk begrundelse for at opretholde den meget snævre danske forsyningspligt på
handicapområdet.
Dansk Blindesamfund kritiserer direktivet for ikke i tilstrækkeligt høj grad at ligestille handicappede på alle områder og fuldt
ud kunne drage nytte af den teknologiske udvikling. Desuden opfordrer Dansk Blindesamfund til, at specielle tiltag skal
kunne udformes under hensyntagen til nationale forhold og i samarbejde med relevante nationale aktører.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af det foreliggende direktivforslag vil ikke have statsfinansielle konsekvenser for Danmark. Vedtagelsen af
direktivet vil kræve ændring af den danske regulering vedrørende forsyningspligt.
Nærhed og proportionalitet
En målsætning om at skabe en harmoniseret ramme for forsyningspligt og brugerrettigheder i forbindelse med elektroniske
kommunikationsnet og {{SPA}}tjenester kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af de enkelte medlemsstater.
Tidligere forelæggelser
Sagen har været omtalt i Forskningsministeriets samlenotat af 20. september 2000 fremsendt til Folketingets Europaudvalg
forud for Rådsmøde (telekommunikation) den 3. oktober 2000.
Ad dagsordenens punkt 2b.iv
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Forskningsministeriet
7. december 2000
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om behandling af personoplysninger og beskyttelse af
privatlivets fred inden for den elektroniske kommunikationssektor
• KOM (2000) 385
Status
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464068_0020.png
Resumé
Forslaget erstatter det gældende direktiv (97/66/EF) om behandling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets
fred inden for telesektoren. Forslaget viderefører stort set de gældende regler, idet anvendelsesområdet dog udvides til at
gælde alle elektroniske kommunikationstjenester. Reglerne retter sig således ikke alene imod telesektoren.
Baggrund og indhold
Som led i Kommissionens samlede forslag til regulering af elektroniske kommunikationsnet- og tjenester har Kommissionen
den 12. juli 2000 fremlagt et direktivforslag om behandling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred inden for
den elektroniske kommunikationssektor.
Forslaget er baseret på Traktatens artikel 95 og vedtagelse skal ske i overensstemmelse med fremgangsmåden i artikel 251 om
fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet.
Forslaget erstatter det gældende direktiv om behandling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred inden for
telesektoren. Forslaget viderefører stort set de gældende regler. Anvendelsesområdet udvides dog til at gælde alle elektroniske
kommunikationstjenester. Reglerne retter sig således ikke alene imod telesektoren.
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentets udtalelse om direktivforslaget foreligger ikke.
Dansk Høring
IT-Brancheforeningen mener, at der er tale om ret vidtgående særregulering for personlige data i forbindelse med
elektronisk kommunikation. IT-Brancheforeningen finder i stedet, at kræfterne skal koncentreres om det nuværende,
horisontale direktiv (95/46/EF), som regulerer behandlingen af borgeres personlige data. Dette generelle direktiv skal
under de normale EU-procedurer revurderes i 2001. Derfor anbefaler IT-Brancheforeningen, at man benytter revisio nen
af det generelle databeskyttelsesdirektiv i 2001 til at vurdere, om der fortsat er behov for særlige sektorkrav på IT- og
teleområdet, eller om udbyderne af elektroniske tjenester allerede i vid udstrækning af markedsmæssige årsager har
implementeret hensigtsmæssige procedurer for behandling af personrelaterede data.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af det foreliggende direktivforslag vil ikke have statsfinansielle konsekvenser for Danmark. Vedtagelsen
af direktivet vil kræve en ændring af den danske regulering om databeskyttelse.
Nærhed og proportionalitet
En målsætning om at skabe en harmoniseret ramme for databeskyttelse af elektronisk kommunikation kan ikke i
tilstrækkelig grad opfyldes af de enkelte medlemsstater.
Tidligere forelæggelser
Sagen har været omtalt i Forskningsministeriets samlenotat af 20. september 2000 fremsendt til Folketingets Europaudvalg
forud for Rådsmøde (telekommunikation) den 3. oktober 2000.
Ad dagsordenens punkt 2b.v
Forskningsministeriet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464068_0021.png
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
7. december 2000
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om et regelsæt for radiospektrumpolitikken i Det
Europæiske Fællesskab
• KOM(2000) 407
Status
Resumé
Forslaget skal ses på baggrund af Kommissionens "Grønbog om radiospektrumpolitik set i sammenhæng med
Fællesskabets politik inden for områderne telekommunikation, radio-/tv-spredning, transport og FTU" fra december
1998. Forslaget indebærer bl.a. etablering af en rådgivende komité til drøftelse af frekvensspørgsmålet.
Baggrund og indhold
Som led i Kommissionens samlede forslag til regulering af elektroniske kommunikationsnet og {{SPA}}tjenester har
Kommissionen den 12. juli 2000 fremlagt et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om et regelværk for
frekvenspolitikken i Fællesskabet.
Forslaget er baseret på Traktatens artikel 95 og vedtagelse skal ske i overensstemmelse med fremgangsmåden i artikel
251 om fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet.
Formålet med beslutningsforslaget er at sikre den nødvendige harmonisering samt effektiv udnyttelse af
frekvensressourcerne, således at disse er til rådighed for implementering af Fællesskabets politik inden for områderne
telekommunikation, transport, radio-/tv-spredning samt forskning og udvikling. Forslaget indebærer bl.a. nedsættelse af
et rådgivende organ på EU niveau til drøftelse af frekvensspørgsmål p& aring; nævnte områder.
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentets udtalelse om beslutningsforslaget foreligger ikke.
Dansk høring
Der er indkommet høringssvar fra Mobilix, IT-brancheforeningen, Tele2, Tele Danmark, Telia, SONOFON, Dansk Handel
& Service, DSI, Dansk Blindesamfund, Danmarks Rederiforening, Post Danmark, Realkreditrådet, Elinstallatørernes
Landsforening ELFO, Dansk Management Råd og Brancheorganisationen for ForbrugerElektronik.
Der var ingen bemærkninger fra Danmarks Rederiforening, Post Danmark, Realkreditrådet, Elinstallatørernes Landsforening
ELFO, Dansk Management Råd og Brancheorganisationen for ForbrugerElektronik.
Der er følgende bemærkninger til forslaget:
Mobilix ser frem til Kommissionens forslag om at skabe et politisk grundlag for at kunne tage fat på den strategiske
planlægning og harmonisering af brugen af radiofrekvenser i EU.
Dansk Handel & Service finder, at udgangspunktet for fordelingen af frekvenser alene bør være hensynet til konkurrencen og
frekvenseffektiviteten. I lyset af mediekonvergensen skal der i et vist omfang også tages højde for frekvenser til broadcast
formål, men det må forventes at behovet for frekvenser i denne sammenhæng bliver mindre i de kommende år. Det
offentliges brug af frekvenser bør i stigende grad tilpasses mangle n på frekvenser, og man bør søge markedsløsninger på en
større del af det offentliges kommunikationsbehov fremfor at arbejde med egne løsninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464068_0022.png
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har hverken statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
Nærhed og proportionalitet
Forslaget lægger op til en større koordinering af de nationale standpunkter, dog ikke således, at EU aktiviteter generelt skal
erstatte nationale aktiviteter på området. Det er således et af principperne, at reguleringen skal være enkel, og at regler skal
håndhæves så tæt på markedet som muligt. Forslaget må generelt anses for at være i overensstemmelse med princippet om
proportionalitet.
Tidligere forelæggelser
Sagen har været omtalt i Forskningsministeriets samlenotat af 20. september 2000 fremsendt til Folketingets Europaudvalg
forud for Rådsmøde (telekommunikation) den 3. oktober 2000.
Ad dagsordenens punkt 2b.vi
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Forskningsministeriet
7. december 2000
Udkast til Kommissionsdirektiv om konkurrence på markedet for elektroniske kommunikationstjenester
• SEC(2000) 1093/5
Status
Resumé
Kommissionens direktivforslag konsoliderer og simplificerer direktiv 90/388/EF med senere ændringsdirektiver, til én
enkel tekst ved at samle de bestemmelser som stadig er nødvendige for at gennemføre fuld konkurrence på EU{{PU2}}s
telemarked. Samtidig slettes forældede bestemmelser.
Baggrund og indhold
Kommissionen har ved udstedelse af direktivet 90/388/EF den 28. juni 1990 påbegyndt en liberalisering af teletjenester og
telefonitjenester i EU. Direktivet er siden ændret 5 gange, hjemlen hertil er Traktatens artikel 86, stk. 3.
Direktivforslaget konsoliderer og simplificerer direktiv 90/388/EF med senere ændringsdirektiver, til én efter
Kommissionens opfattelse enkel og klar tekst ved at samle de bestemmelser som stadig er nødvendige for at gennemføre fuld
konkurrence på EU{{PU2}}s telemarked. Samtidig slettes forældede bestemmelser.
Direktivforslaget indeholder ikke nye bestemmelser, som forpligter medlemsstaterne. Sprogbrugen i nogle af bestemmelserne
er imidlertid præciseret med henblik på at lette deres parallelle anvendelse i Rådets harmoniseringsdirektiver.
Dansk høring
Direktivforslaget har været forelagt EF-Specialudvalget for IT og Telekommunikation den 6. december 2000, der ikke havde
bemærkninger til forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464068_0023.png
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Direktivforslaget har hverken statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
Tidligere forelæggelser
Sagen har været omtalt i Forskningsministeriets samlenotat af 20. september 2000 fremsendt til Folketingets Europaudvalg
forud for Rådsmøde (telekommunikation) den 3. oktober 2000.
Ad dagsordenens punkt 3
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Forskningsministeriet
7. december 2000
Meddelelse fra Kommissionen: 6. rapport om implementeringen af den regulatoriske pakke for
telekommunikation
• præsentation ved Kommissionen
Baggrund og indhold
Kommissionen forventes umiddelbart før Rådsmødet (telekommunikation) den 22. december 2000 at vedtage en meddelelse
om implementeringen af den regulatoriske pakke for telekommunikation.
Kommissionen har siden 1997 foretaget en række undersøgelser om forløbet af liberaliseringsprocessen på teleområdet i
medlemsstaterne og offentliggjort undersøgelsernes resultater i såkaldte implementeringsrapporter. De 4 første rapporter
redegjorde for status mht. situationen i EU's telemarked, der blev liberaliseret pr. 1. januar 1998. Den 5. rapport adskilte sig
fra de foregående ved i højere grad end tidligere at tage ud gangspunkt i markedssituationen og udbydernes
meningstilkendegivelser.
6. implementeringsrapport forventes, at sammenfatte resultatet af konsultationer, Kommissionen har haft med de nationale
teleselskaber, forbrugerorganisationer og telemyndigheder, og udpeger på baggrund heraf en række problemområder, som
Kommissionen foreslår behandlet nærmere inden for den regulatoriske fællesskabsramme for elektronisk
kommunikationsinfrastruktur og relaterede tjenester.
Påvirkning af gældende regulering
Meddelelsen om den 6. implementeringsrapport vil ikke i sig selv have konsekvenser for den gældende regulering.
Dansk Høring
Meddelelsen har været forelagt EF-Specialudvalget for IT og Telekommunikation den 6. december 2000, der ikke havde
bemærkninger.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen som sådan vil hverken have statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464068_0024.png
Nærhed og proportionalitet
Meddelelsen påvirker ikke i sig selv de to principper, da der blot er tale om en analyse af eksisterende forhold.
Meddelelsen foranlediger ej heller selvstændige reguleringstiltag, der vil kunne påvirke de to principper.
Tidligere forelæggelse i Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er ikke tidligere blevet orienteret om den 6. implementeringsrapport.
Ad dagsordenens punkt 4
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Forskningsministeriet
7. december 2000
Forslag til Rådets beslutning om vedtagelse af et flerårigt fællesskabsprogram til fremme af udvikling og brug
af europæisk digitalt indhold på de globale net og fremme af sproglig mangfoldighed i informationssamfundet
KOM (2000) 323
• politisk enighed (under forbehold af udtalelsen fra Europa-Parlamentet)
Resumé
Forslaget "eContent" er en opfølgning på programmerne INFO 2000 og MLIS. Programmet har til formål at fremme den europæiske
indholdsindustri og øge konkurrenceevnen, særligt i forhold til USA. Formandskabet ønsker at opnå politisk enighed ved rådsmødet.
Baggrund og indhold
Med henvisning til traktaten, særligt art. 157 stk. 3, fremlagde Kommissionen den 24. maj 2000 forslaget til Rådets beslutning
om et program, som i daglig tale benævnes "eContent". Programmet er en opfølgning på programmerne INFO 2000 og
MLIS, som begge er udløbet ved udgangen af 1999.
Den overordnede baggrund er, at europæisk indholdsindustri (indhold i netbaserede services) i informationssamfundet står
relativt svagt i forhold til især den amerikanske indholdsindustri, særligt den elektroniske. Eksempelvis er de amerikanske
nettjenester langt mere besøgte end de tilsvarende europæiske. Dette forhold accentueres af, at europæisk indholdsindustri
stod relativt stærkt i industrisamfundet med blandt andet forlagsindustrien. Programmets formål er således at bidrage til at
skabe et gunstigt miljø for forretningsinitiativer, der kan udvikle den europæiske indholdsindustri og dermed styrke
konkurrenceevnen.
Programmet er opdelt i 3 hovedindsatsområder:
1. Fremme af udnyttelsen af information i den offentlige sektor
Blandt andet vil projekter om etablering af europæiske datasamlinger og eksempler på "god praksis" i forbindelse med
samarbejde mellem det private og offentlige på europæisk plan kunne ansøge om støtte. I forslagets anneks I nævnes
som eksempel et projekt, hvor nationale kort- og matrikelstyrelser samarbejder om at forbinde og harmonisere
dataformater, så disse bliver let tilgængelige i hele Europa.
2. Fremme af sproglig og kulturel tilpasning
Under dette hovedindsatsområde vil man blandt andet støtte oprettelsen at et tættere samarbejde mellem den
europæiske sprogindustri og indholdsindustri. Man skelner her mellem udviklingen og anvendelsen af
sprogteknologier, hvoraf det kun er sidstnævnte, der dækkes af programmet. Et tænkt konkret eksempel kunne være
støtte til en virksomheds hjemmeside, der eksperimenterer med anvendelsen af sprogteknologi med henblik på e-hand
el i flere lande. Særligt små og mellemstore virksomheder ventes at kunne drage fordel her.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464068_0025.png
3. Støtte til katalysatorer på markedet
Det tredje og sidste hovedindsatsområde sigter på at lette adgangen til risikovillig kapital (ikke at skabe nye fonde) og
fremme processen for handel med rettigheder. Tanken er at eksperimentere med nye måder at føre kapital og idéer
sammen.
Inden for hvert hovedindsatsområde gives mulighed for at søge EU-støtte til projekter, som fremmer forslagets mål om at
bidrage til at skabe et gunstigt miljø for forretningsinitiativer, hvor Europas kreativitet, kulturelle mangfoldighed og
teknologiske styrke kan udnyttes kommercielt. Støtte inden for hovedindsatsområderne 1 og 2 foreslås at disponere over ca.
85 - 90% af det samlede budget på euro 150 mio. (Kommissionens forslag) .
De specifikke kriterier for udvælgelsen af projekter til programstøtte vil først blive fastlagt efter programmets vedtagelse i
forbindelse med oprettelsen af udvælgelseskomitéen. Denne komité vil skulle bistå Kommissionen i udarbejdelsen af kriterier
samt godkende det endelige valg af projekter. Sigtet er, at kriterierne for udvælgelse af projekter skal være mere åbne og
teknologineutrale. Dette skyldes en erkendelse af de ti dligere programmers til tider for præcist definerede kriterier, der viste
sig ikke at kunne følge med i den hurtige teknologiske udvikling.
Generelt forventes programmet at ville fokusere på egentlige forkantsprojekter, der har muligheden for at udvikle den
europæiske indholdsindustri. Et tænkt eksempel på et forkantsprojekt kunne være anvendelse af de nyeste sprogteknologier
til etablering af europæiske internetfora, hvor eksempelvis repræsentanter fra forskellige europæiske miljøorganisationer kan
diskutere miljøproblemstillinger på eget sprog med øj eblikkelig oversættelse.
Forslaget til eContent er indirekte tiltrådt af medlemslandene f.s.v. dette program indgår i eEurope, som blev tiltrådt på
topmødet i Feira i juni 2000.
Formandskabet lægger op til, at der opnås politisk enighed under rådsmødet.
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentets udtalelse om beslutningsforslaget foreligger ikke.
Dansk høring
Forslaget har ikke været sendt i ekstern høring, men har været forelagt EF-Specialudvalget for IT- og Telekommunikation
den 20. september og 6. december 2000. Der var i Specialudvalget støtte til forslaget.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget finansieres fra EUs fælles budget jf. den gældende procedure for godkendelse af de årlige budgetter. Forslaget
vurderes således ikke at have statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
Nærhed og proportionalitet
Kommissionen forholder sig ikke til nærhed og proportionalitet i teksten.
Tidligere forelæggelser
Der er fremsendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg den 24. juli 2000. Sagen har været omtalt i Forskningsministeriets
samlenotat af 20. september 2000 fremsendt til Folketingets Europaudvalg forud for Rådsmøde (telekommunikation) den 3.
oktober 2000.
Ad dagsordenens punkt 5
Forskningsministeriet
7. december 2000
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464068_0026.png
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Oprettelse af .EU topdomæne
• Præsentation ved Kommissionen
Resumé
Formålet er at få igangsat processen om .EU bliver optaget som et topdomæne i det globale domænenavnssystem.
Baggrund og indhold
Kommissionen godkendte den 10. juli 2000 en meddelelse om "domænenavnssystemet på Internettet {{SPA}} Oprettelse af
EU som topdomæne". Oprettelsen af et topdomæne for EU indgår også som et led i Kommissionens eEurope-initiativ, der
blev tiltrådt på topmødet i Feira i juni 2000.
Ved Rådsmødet 3. oktober 2000 præsenterede Kommissionen den ovennævnte meddelelse. Ønsket med meddelelsen var, at
Rådet og Europa-Parlamentet noterede sig de tiltag og foranstaltninger, som Kommissionen har truffet for at opnå, at .EU
bliver optaget som et topdomæne i det globale domænenavnssystem.
Umiddelbart op til Rådsmøde (telekommunikation) den 22. december 2000 forventes Kommissionen at fremlægge et forslag
vedrørende oprettelse af .EU topdomæne. Det forventes, at Kommissionen vil fastlægge retsgrundlaget for systemets drift,
bl.a. fremgangsmåden for udpegning af den organisation, der skal forvalte domænet og retningslinierne for en
registreringspolitik, herunder tiltag for at forhindre misbrug i form af registrering af dom&ael ig;nenavne i
spekulationsøjemed.
Dansk høring
Forslaget har været forelagt EF-Specialudvalget for IT og Telekommunikation den 6. december 2000, der ikke havde
bemærkninger til forslaget.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have hverken statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
Nærhed og proportionalitet
Det er ikke muligt at vurdere forholdet til nærhed- og proportionalitetsprincippet, før Kommissionen har offentliggjort
forslaget.
Tidligere forelæggelser
Der er fremsendt notat vedrørende dansk svar til Kommissionen vedrørende .EU topdomæne til Folketingets Europaudvalg
den 23. marts 2000 og sagen har været omtalt i Forskningsministeriets samlenotat af 18. april 2000 fremsendt til Folketingets
Europaudvalg forud for Rådsmøde (telekommunikation) den 2. maj 2000. Sagen har tillige været omtalt i
Forskningsministeriets samlenotat af 20. september 2000 fremsendt til Folketingets Europaudvalg forud f or Rådsmøde
(telekommunikation) den 3. oktober 2000.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464068_0027.png
Ad dagsordenens punkt 6
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Forskningsministeriet
7. december 2000
Handlingsplanen "eEurope 2002 {{SPA}} Et informationssamfund for alle"
KOM(2000)330
• opfølgning på handlingsplanen/orientering ved formandskabet
Resumé
Notatet redegør kort for indholdet af handlingsplanen "eEurope 2002 {{SPA}} et informationssamfund for alle".
Handlingsplanen skal føre Europa og dets borgere ind i informationssamfundet samt forbedre konkurrenceevnen i
forhold til USA og Asien. Både Kommissionen og formandskabet har udarbejdet statusrapporter, der forelægges
topmødet i Nice 7. {{SPA}} 9. december. Kommissionens rapport fokuserer på handlingsplanen politiske konsekvenser,
gennemg tus for samtlige tiltag indeholdt i handlingsplanen samt giver en oversigt over Kommissionens egne tiltag.
Formandskabets rapport fokuserer på de nationale tiltag samt indikatorerne til benchmarking af handlingsplanen. Fra
dansk side tager vi positivt imod både Kommissionens og formandskabets rapporter.
Baggrund og indhold
Ved topmødet i Feira 19.{{SPA}}20. juni 2000 tilsluttede Det Europæiske Råd sig handlingsplanen eEurope 2002 {{SPA}}
et informationssamfund for alle - og henstillede til alle aktører at sørge for en fuldstændig og rettidig gennemførelse af
planen.
Baggrunden for eEurope initiativet er, at Kommissionen vil sikre, at EU kan udnytte de økonomiske og samfundsmæssige
værdier, der ligger i frembruddet af en ny verdensøkonomi baseret på informationssamfundet. EU bevæger sig ikke hurtigt
nok, og handlingsplanen lægger op til at igangsætte nye tiltag, der vil udbygge og styrke EU{{PU2}}s beherskelse af den
digitale teknologi. Disse skal bygge på EU's stærke sider, ikke mindst EU{ lash;rende position inden for
mobilkommunikation, så EU kan blive førende i udviklingen frem mod en "trådløs Internet- og kommunikationsverden".
Initiativets formål er at få Kommissionen og de enkelte medlemsstater til at sætte tempoet op med hensyn til at få alle
europæerne "på Internettet" og sikre, at EU bevarer en global konkurrenceevne og dermed kan høste fordelene af
informationssamfundets udvikling.
Handlingsplanen inddeler de konkrete handlingsforslag i forhold til tre centrale mål:
• Et billigere, hurtigere og sikkert Internet.
• Investeringer i mennesker og kvalifikationer.
• Stimulering af brugen af Internet.
For hvert hovedmål er der igen fastlagt delmål, der skal opfyldes ved hjælp af en række initiativer. Der er i alt 11 delmål og 64
initiativer.
Kommissionen har udarbejdet en rapport til Det Europæiske Råd i Nice 7. til 9. december 2000. Rapporten består af en kort
redegørelse for konsekvenserne af handlingsplanen ("up-date") samt et mere omfattende anneks med Kommissionens
opfølgning på samtlige 64 initiativer indeholdt i planen. Den korte redegørelse berører bl.a. emner som handlingsplanens
politiske konsekvenser, den accelererede lovgivningsproces, specifikke initia tiver, benchmarking af handlingsplanen samt nye
områder for eventuel fælles europæisk handling. Rapporten til Nice-topmødet har karakter af en rapport fra
kommissionsformand Prodi til topmødet. Kommissionens rapport blev præsenteret første gang ved Rådsmødet (Indre
Marked) 30. november 2000.
Formandskabet har ligeledes udarbejdet en rapport til Nice-topmødet. Denne rapport blev også præsenteret under rådsmødet
30. november. Rapporten berører fremskridtene under det franske formandskab og fokuserer på udvalgte emner, herunder
indikatorer til benchmarking af handlingsplanen. Indikatorerne er mål for medlemsstaternes status på udvalgte områder af
handlingsplanen. Udbredelsen af bredbåndsadgang til Internet og v irksomhedernes køb og salg over Internet er to
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464068_0028.png
eksempler på indikatorer. Desuden har formandskabet udarbejdet et skema over medlemslandenes tiltag i forbindelse med
gennemførelsen af handlingsplanen.
Gældende dansk ret
Der er alene tale om statusrapporter, hvorfor der ikke er konsekvenser for gældende dansk ret.
Dansk høring
Kommissionens og formandskabets udkast til statusrapporter har været forelagt EF-Specialudvalget for IT og
Telekommunikation den 6. december 2000, der ikke havde bemærkninger.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er alene tale om statusrapporter, hvorfor der ikke vil være statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
Nærhed og proportionalitet
Statusrapporterne har ingen konsekvenser for nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Tidligere forelæggelser
Statusrapporterne har været omtalt i Erhvervsministeriets aktuelle notat af 16. november 2000 til Folketingets Europaudvalg
den 24. november forud for Rådsmøde (Indre Marked) den 30. november 2000.