Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 484
Offentligt
1464058_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 484)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
8. december 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevare-ministeriets notat om forslag til
Kommissionens forordning om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i levnedsmidler,
SANCO/890/2000-rev 4-2.
Notat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til kommissionens forordning om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i
levnedsmidler
Dokument SANCO/890/2000-rev 4-2
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Levnedsmiddelkomité den 14. {{SPA}} 15. december
2000
Forslaget skal behandles i en III b-procedure. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen forordningen.
Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der kan forkaste forslaget med simpelt
flertal eller kan vedtage forslaget uændret med kvalificeret flertal eller ændre det med enstemmighed. Handler Rådet
ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede forordningen.
Formålet med forslaget er at øge forbrugerbeskyttelsen ved at reducere forbrugernes indtag af sundhedsskadelige stoffer
gennem fødevarerne. Med forslaget fastsættes fælles maksimalgrænseværdier for restindholdet af bly, cadmium og
chlorpropanol i udvalgte fødevarer. Forslaget viderefører samtidig de eksisterende EU-regler vedrørende nitrat,
aflatoksin og kviksølv, således at alle regler udstedt i medfør a f rammeforordning nr. 315/93 samles i nærværende
forordning.
Vedtagelse af forslaget skønnes at styrke beskyttelsesniveauet, da de foreslåede grænseværdier er på niveau med eller
lavere end de nu gældende i Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464058_0002.png
Regeringen agter på denne baggrund at stemme for forslaget, idet man arbejder for yderligere fastsættelse af
grænseværdier for andre produkter.
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til kommissionens forordning om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i
levnedsmidler
Dokument SANCO/890/2000-rev 4-2
Resumé
Med forslaget fastsættes fælles maksimalgrænseværdier for restindholdet af en række forurenende stoffer, der ikke
tidligere har været omfattet af fællesskabslovgivning.
Med forslaget flyttes de eksisterende EU-regler vedrørende nitrat, aflatoksin og kviksølv udstedt i medfør af
rammeforordning nr. 315/93, således at alle regler samles i nærværende forordning.
En vedtagelse af forslaget skønnes at styrke beskyttelsesniveauet i Danmark, idet de foreslåede grænseværdier er på
niveau med eller lavere end de eksisterende danske grænseværdier.
Baggrund
Kommissionen har ved dokument SANCO/890/2000 rev 4-2 fremsendt forslag om fastsættelse af grænseværdier for
bestemte forurenende stoffer i levnedsmidler. Seneste reviderede udgave af forslaget er modtaget den 24. november 2000.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 2, stk. 3, i Rådets forordning 315/93 af 8. februar 1993 om fællesskabsprocedurer
for forurenende stoffer i levnedsmidler.
Forslaget skal behandles i en III b-procedure i Den Stående Levnedsmiddelkomité. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder
Kommissionen forordningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der kan forkaste
forslaget med simpelt flertal eller kan vedtage forslaget uændret med kvalificeret flertal eller ændre det med enstemmighed.
Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder , kan Kommissionen udstede forordningen.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og
gennemførelsesbestemmelser til en allerede vedtaget retsakt.
proportionalitetsprincippet,
da
der
er
tale
om
Kommissionens begrundelse for at fremsætte forslaget er harmonisering af grænseværdier af hensyn til samhandel og
samtidig at sikre et reduceret indtag af kontaminanter.
Formål og indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464058_0003.png
Formålet med forslaget er at øge forbrugerbeskyttelsen ved at reducere forbrugernes indtag af sundhedsskadelige stoffer
gennem fødevarerne. Med forslaget fastsættes fælles maksimalgrænseværdier for restindholdet af en række forurenende
stoffer, der ikke tidligere har været omfattet af EU-lovgivning. Grænseværdierne er fastsat så lavt som muligt på baggrund af
en konkret risikovurdering, hvor der tages hens yn til en toksikologisk vurdering, indtagsberegninger samt forekomsten af
stoffet i de enkelte produkter.
Det drejer sig om:
- bly for alle relevante basisfødevarer (mælk, kød, lever, nyrer, fisk, krebsdyr og skaldyr, korn, bælgfrugter, grøntsager,
kartofler, frugt, fedt og olie, frugtjuice og vin)
• cadmium for alle relevante basisfødevarer (kød, lever, nyrer, fisk, krebsdyr og skaldyr, korn, ris, grøntsager, frugt,
svampe og rodfrugter inkl. kartofler).
• 3-MCPD (chlorpropanol) for relevante fødevarer (produkter indeholdende hydrolyseret vegetablisk protein,
eksempelvis soja sauce). For chlorpropanol svarer den foreslåede grænseværdi til detektionsgrænsen.
Forslaget viderefører samtidig de eksisterende EU-regler vedrørende nitrat, aflatoksin og kviksølv, således at alle regler
udstedt i medfør af rammeforordning nr. 315/93 samles i nærværende forordning.
Fastsættelse af grænseværdier for kontaminanter er en løbende proces, som kræver dokumentation i form af data. Det kan
derfor være relevant på et senere tidspunkt at fastsætte grænseværdier for f.eks. bly i kaffe og cadmium i kakao efterhånden
som data produceres på EU niveau.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
Bestemmelser vedrørende grænseværdier og overvågningsværdier for bly og cadmium er fastsat i bekendtgørelse nr. 57 af 22.
januar 1999 om visse forureninger i fødevarer.
Indholdet af 3-MCPD i fødevarer er omfattet af fødevarelovens §7, stk. 2, hvori fastsættes, at fødevarer ikke må sælges, hvis
de eksempelvis på grund af forurening anses for at være utjenlige til menneskeføde.
Konsekvenser
Vedtagelse af forslaget kan implementeres ved en ændring af bekendtgørelse nr. 57 af 22. januar 1999 om visse forureninger i
fødevarer.
Forslaget vurderes ikke at få statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
Vedtagelse af forslaget skønnes at styrke beskyttelsesniveauet, da de foreslåede grænseværdier er lavere end eller på niveau
med de nu gældende i Danmark.
Høring
Forslaget har været sendt i høring til en bred kreds af organisationer og myndigheder.
SID
kan ikke tage stilling til de enkelte produkters maksimalgrænseværdi, men finder generelt, at indholdet af kemikalierester
skal være så lavt som muligt. Indholdet af kemikalierester bør ikke være over detektionsgrænsen. SID anbefaler, at Danmark
stemmer imod forslaget.
Landbrugsrådet
har på vegne af De danske Landboforeninger, Dansk Familielandbrug, Danske Slagterier, Kødbranchens
Fællesråd og Dansk Erhvervsgartnerforening ingen kommentarer generelt. Det anføres dog, at det bør sikres, at de stærkt
reducerede værdier for bly og cadmium ikke volder problemer for bl.a. kød og kødprodukter.
Dansk Industri
påpeger, at der for visse produkter kan blive vanskelighed med at overholde de foreslåede grænseværdier.
Desuden fremføres et ønske om at få tilføjet olieholdige frø i harmoniseringsbestemmelserne.
Mejeriforeningen
mener generelt, at forureninger skal bekæmpes så tæt på kilden som muligt. En maksimal grænseværdi
kan i nogle tilfælde muliggøre, at nogle fortynder sig ud af problemet i modsætning til, hvis indholdet løbende tilstræbes at
være så lavt som overhovedet muligt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464058_0004.png
NNF
mener, at grænseværdier bør fastsættes så lavt som muligt, men har ikke kunne vurdere de konkrete grænseværdier.
Dernæst peges på, at indsatsen bør koncentreres så tæt ved forureningskilden som muligt.
FDB
hilser generelt forordningen velkommen. FDB finder det vigtigt, at tin snarest omfattes af forordningen, specielt da den
nuværende gældende danske maksimalgrænseværdi for tin ikke er gældende i ret mange andre lande og peger i øvrigt på
behov for grænseværdier for bly i kaffe, te og lyse rosiner og for cadmium i kakao/chokolade. Endeligt anføres, at
grænseværdien for cadmium i svampe er urealistisk lav.
Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening
finder, at listen over fisk der må indeholde op til 1 mg/kg af kviksølv bør
indeholde arten "oil-fish".
Forbrugerrådet
finder generelt forslaget positivt, idet det vil indebære en skærpelse af beskyttelsesniveauet, men peger på
behov for fastsættelse af grænseværdier for flere produkter såsom oliefrø og kakao/chokolade samt påpeger, at Danmark bør
arbejde for at fastlægge grænseværdier på linie med Codex for fødevaregrupperne krebsdyr, muslinger og fedtstoffer.
Vedrørende 3-MCPD anerkender forbrugerrådet en fastsættelse af maksimalgrænseværdier for 3-MCPD svarende til den
analytiske detektionsgrænse. Stoffet er genotoksisk og bør så vidt muligt ikke findes i levnedsmidler. Ved god
fremstillingspraksis er det muligt at reducere indholdet væsentligt i en række fødevarer. På den baggrund finder
Forbrugerrådet, at det hurtigst muligt b&oslas h;r vurderes, om det er muligt at fastsætte grænseværdier for andre
levnedsmidler end de, der allerede er nævnt, og som har et højt indhold af 3-MCPD, og som kan reduceres ved god
fremstillingspraksis.
Forslaget har endvidere været i høring i Det Rådgivende Fødevareudvalg.
Forbrugerrådet
gentager i denne forbindelse de tidligere afgivne bemærkninger.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grundnotat er fremsendt den 19. april 2000.
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.