Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 494
Offentligt
1464048_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 494)
udenrigsministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
FIU, Alm. del - bilag 54 (Løbenr. 6705)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
11. december 2000
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 12. december 2000 vedlægges Udenrigsministeriets
notat vedrørende forslag til
ændring af finansforordningen, KOM (2000) 693.
NOTAT
Udenrigsministeriet
Nordgruppen
Til:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
N.1, 400.D.9
CC:
Fra:
Emne:
Forslag til ændring af finansforordningen KOM (2000) 693.
Bilag:
Dato:
11. december 2000
Baggrund
Kommissionen har fremlagt et forslag til revision af EU’s finansforordning KOM (2000) 693.
Finansforordningen omfatter EU’s grundlæggende finansielle bestemmelser og fastlægger bl.a. krav til finansiel
ledelse, regnskabsaflæggelse, kontrol og revision i EU’s institutioner. Kommissionen finder, at en revision er
nødvendig med henblik på at gennemføre en række af de centrale elementer i Kommissionens administrative
reformprogram, herunder ikke mindst de nærmere foranstaltninger i forbindelse med delegering af ansvar for
udbetaling af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464048_0002.png
Indhold
Kommissionens forslag til revision af Finansforordningen ("Fast Track") tager sigte på - indtil der sker en
omfattende omarbejdning af Finansforordningen - at adskille den interne revision fra den forudgående
finanskontrol.
Kommissionen anfører således, at det ikke bør være finansinspektøren, som har ansvaret for den interne
revision samtidig med dennes traditionelle arbejdsopgaver, der går ud på gennem forhåndspåtegning af
finansielle aktioner at foretage den forudgående kontrol med udbetalingerne. Kommissionen foreslår, at
finansforordningens artikel 24, stk. 5, andet punktum ophæves, således at gennemførelsen af den interne
revision i Rådet, Kommissionen og Europa-Parlamentet bliver uafhængig af finansinspektøren.
Det understreges, at det er centralt at sikre den interne revisors uafhængighed. Dette sikres dels ved, at han kun
skal stå til ansvar overfor den institution, som har udnævnt ham, samt at funktionen er uforenelig med
funktionerne som anvisningsberettiget eller regnskabsfører.
Både Europa-Parlamentet og Revisionsretten har afgivet en generel positiv udtalelse vedr. Kommissionens
forslag om adskillelse af den interne revision og den forudgående finanskontrol. Begge institutioner finder, at
adskillelsen bør ske hurtigst muligt. Revisionsretten har understreget, at det var vigtigt at sikre den interne
revisors uafhængighed.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Forslaget vedrører revision af Finansforordningen, som fastlægger krav til finansiel ledelse,
regnskabsaflæggelse, kontrol og revision i EU’s institutioner, og nærheds- og proportionalitetsprincippet
skønnes på denne baggrund ikke at have betydning for sagen.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget kræver ikke lovændring og skønnes ikke at have statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget notat i sagen.