Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 514
Offentligt
1464029_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 514)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
13. december 2000
Forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse af Interbus-aftalen om lejlighedsvis international
personbefordring med bus er sat på dagsordenen for rådsmøde (transportministre) den 20.-21. december 2000
som dagsordenspunkt 21.
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 15. december 2000, dagsordenspunkt rådsmøde
(transportministre) den 20.-21. december 2000, vedlægges Trafikministeriets aktuelle notat vedrørende det nye
dagsordenspunkt.
Trafikministeriet
Notat
Dato
: 11. december 2000
Aktuelt notat vedrørende forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse af Interbus-aftalen om lejlighedsvis
international personbefordring med bus.
1. Baggrund og indhold.
Den 7. december 1995 bemyndigede Rådet Kommissionen til at føre forhandlinger med landene i Central- og Østeuropa,
som er medlemmer af Den Europæiske Transportministerkonference (CEMT), om en europæisk aftale om lejlighedsvis
international personbefordring med bus. Hovedsigtet var at opnå samme liberaliseringsgrad som i aftalen om
lejlighedsvis international personbefordring ad landevej med omnibusser (ASOR), som blev undertegnet i Dublin den
26. maj 1982, for visse former for lejlighedsvis kørsel, men som ikke giver mulighed for at nye parter kan tiltræde.
Interbus-aftalen omfatter de fleste af ASOR-aftalens liberaliseringsforanstaltninger med tilføjelse af sociale, fiskale og
tekniske foranstaltninger baseret på princippet om ikke-forskelsbehandling af de forskellige kontraherende parter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464029_0002.png
Aftalen fastslår generelt, at de kontraherende parter skal sikre, at princippet om ikke-forskelsbehandling finder
anvendelse, hvad angår nationalitet, transportvirksomhedens etableringssted samt bussens afgangs- eller
bestemmelsessted.
Følgende former for kørsel kan ifølge aftalen foretages uden særlig tilladelse:
• kørsel med lukkede døre,
• kørsel, hvor udturen foretages med passagerer, og hjemturen som tomkørsel,
• kørsel, hvor udturen foretages som tomkørsel, og alle passagerer optages på samme sted,
• transitoperationer samt
• tomkørsel med busser, der udelukkende anvendes til at erstatte en bus, der er beskadiget.
Disse transportydelser udføres på grundlag af et kontroldokument, der udstedes af de kompetente myndigheder. Andre
former for lejlighedsvis kørsel kræver tilladelse.
Ifølge aftalen skal de kontraherende parter anvende tilsvarende bestemmelser for transportvirksomhederne som dem, der
er fastsat i Rådets direktiv nr. 96/26 om adgang til erhvervet. For så vidt angår de tekniske krav til køretøjerne, er der
fastsat en tidsplan for tilpasning til de relevante fællesskabsdirektiver, for at der senest i 2010 kun anvendes busser, der
mindst opfylder EURO 1-standarden. Desuden skal de kontraherende parter, som endnu ikke har taget dette skridt,
tiltræde den europæiske overenskomst om arbejde, der udføres af det kørende personale i international vejtransport
(AETR).
2. Gældende dansk ret.
Danmark har bilaterale aftaler om lejlighedsvis personbefordring med bus med de fleste af de berørte tredjelande.
Aftalerne indeholder ikke samme liberaliseringsgrad som Interbus-aftalen.
3. Høring.
Danske Busvognmænd finder, at Interbus-aftalen umiddelbart synes at liberalisere de samme former for international
lejlighedsvis buskørsel, som er liberaliseret under ASOR-aftalen.
4. Nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Kommissionen har ikke redegjort for forholdet til nærheds- og proportionalitetsprincippet.
5. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget kræver ikke lovændringer eller ændringer i administrative forskrifter. Interbus-aftalen vil have forrang for de
indgåede bilaterale aftaler.
Forslaget skønnes ikke at have statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
6. Samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget skønnes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
7. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg.
Sagen er tidligere nævnt i Folketingets Europaudvalg forud for transportrådsmødet den 7. december 1995.