Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 517
Offentligt
1464026_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 517)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
13. december 2000
Høringssvar vedr. Kommissionens rapport om resultaterne af Galileo-projektets definitionsfase er sat på
dagsordenen for rådsmøde (transportministre) den 20.-21. december 2000 som supplement til
dagsordenspunkt 10.
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 15. december 2000, dagsordenspunkt rådsmøde
(fiskeriministre) den 20.-21. december 2000, vedlægges Trafikministeriets aktuelle notat vedrørende det nye
dagsordenspunkt.
Trafikministeriet
Notat
Dato
: 11. december 2000
Supplement til aktuelt notat af 7. december 2000 vedrørende transportministerrådsmødet den 20.-21. december 2000.
Høringssvar vedrørende Kommissionens rapport om resultaterne af Galileo-projektets definitionsfase
Efter modtagelsen af den engelske udgave af Kommissionens rapport om resultaterne af Galileo-projektets definitionsfase er
rapporten sendt i høring den 1. december 2000 til:
Amtsrådsforeningen i Danmark, Kommunernes Landsforening, LO, SID, Dansk Arbejdsgiverforening, Erhvervenes
Transportudvalg, Danske Pilotorganisationers Samråd, Landbrugsrådet, Forbrugerrådet, Autobranchens Handels- og
Industriforening, De Danske Bilimportører, Dansk Transport og Logistik, Danske Busvognmænd, Dansk Industri, FDM og
DSB.
Følgende har svaret:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464026_0002.png
Dansk Transport og Logistik
(DTL) har udtalt, at projektet findes at været meget relevant for transportsektoren og vil give
mulighed for en væsentlig forbedring af transportvirksomhedernes disponering og planlægning m.v. af logistik- og
transportopgaver. DTL er opmærksom på, at systemet indirekte vil skulle betales af brugerne, hvilket vil give en
omkostningsforøgelse i forhold til de muligheder, der findes i dag på GPS-systemet. DTL anser dog den økonomiske
struktur for etablering og drift af systemt for at være acceptabel og kan således gå ind for projektet.
DSB
finder, at det eksisterende GPS opfylder DSB{{PU2}}s mål og mener derfor ikke, at der er grund til at indføre et nyt
system. Indføres det nye GNSS system, finder DSB det væsentligt, at der bliver tale om et åbent system, der kan benyttes
uden brugerafgift.
Autobranchens Handels- og Industriforening
har oplyst, at man ikke har bemærkninger.