Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 549
Offentligt
1463996_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 549)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
FLF, Alm. del - bilag 345 (Løbenr. 7818)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde Fiskeri den 17. november 2000
Dette rådsmøde 3206 (13076/00 presse 423) blev behandlet af Europaudvalget på
mødet den 2000. Dansk delegationsleder: Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Ritt Bjerregaard
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
ANVENDELSEN AF FÆLLESSKABSORDNINGEN FOR FISKERI OG AKVAKULTUR I PERIODEN 1996-98 -
RÅDETS KONKLUSIONER: Har med interesse noteret sig den sidste beretning fra Kommissionen herom
*
UDVIKLINGEN I RAMMEORDNINGEN FOR FISKERFLÅDEN: Havde en orienterende drøftelse om
rammeordningen herfor
*
TILSKUD FRA FÆLLESSKABET TIL FISKERIKONTROL: Havde en orienterende drøftelse om forslaget til
beslutning herom
*
KONTROLFORANSTALTNINGER I FORBINDELSE MED KOMMISSIONEN FOR FISKERIET I DET
NORDØSTLIGE ATLANTERHAV (NEAFC): Gav sin tilslutning til en fælles indstilling vedrørende ændring af
forordning (EF) nr. 2791/1999
*
EF-TILSKUD TIL FORVALTNINGSFORANSTALTNINGER FOR STÆRKT VANDRENDE FISKEARTER: Nåede
frem til en fælles indstilling til beslutningen herom
*
FN-AFTALEN VEDRØRENDE FÆLLES FISKEBESTANDE: Fik en orientering fra kommissær Fischler om, hvor
langt Fællesskabets medlemsstater er nået med ratifikationen heraf
*
DE FREMTIDIGE FISKERIFORBINDELSER MED MAROKKO: Under frokosten fik Rådet en situationsrapport fra
kommissær Fischler om de fremtidige fiskeriforbindelser med Marokko
*
OLIEPRISSTIGNINGENS FØLGER FOR FISKERIVIRKSOMHEDERNE: Havde under frokosten en udveksling af
synspunker herom {{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}
{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}...*
EVENTUELT
*
- GALAPAGOS-AFTALEN: Rådet delte den spanske delegations betænkeligheder herom og opfordrede
COREPER til nøje at følge den videre udvikling i denne sag
- TAC OG KVOTER FOR 2001 - SITUATIONEN FOR VISSE BESTANDE: Noterede sig Kommissionens
indlæg vedrørende den videnskabelige udtalelse om situationen for visse fiskebestande, samt
delegationernes bemærkninger
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
FISKERI
*
- Tekniske foranstaltninger i Middelhavet*: Vedtog forordningen om femte ændring af forordning (EF) nr.
1626/94
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463996_0002.png
- Tekniske foranstaltninger til genopbygning af torskebestanden i Det Irske Hav: Vedtog en forordning
herom
- TAC og kvoter for almindelig tun: Vedtog ændring af forordning (EF) nr. 2742/1999
- Fælles handelsnormer for visse fiskerivarer: Vedtog ændring af forordning (EF) nr. 2406/96
DET INDRE MARKED
*
- Opvarmningsanlæg til motorkøretøjer: Vedtog sin fælles holdning mhp. vedtagelse af direktiv herom samt
om ændring af direktiv 70/156/EØF og om ophævelse af direktiv 78/548/EØF
- Typegodkendelse af køretøjer og udstyr dertil: Vedtog fælles indstillinger mhp. vedtagelse af afgørelserne
om Det Europæiske Fællesskabs tiltrædelse af en række af FN's regulativer vedrørende typegodkendelse af
køretøjer og udstyr dertil
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Tekniske foranstaltninger i Middelhavet*
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. fiskeri behandlet på andre rådsmøder siden det foregående
fiskeriministerrådsmøde den 16. juni 2000:
Rådsmøde transport d. 26. juni 2000 (alm. del {{SPA}} bilag 1504)
- Ændring af forordningen om TAC og kvoter for 2000: Vedtog ændring af forordning (EF) nr. 2742/1999
Rådsmøde sundhed d. 29. juni 2000 (alm. del {{SPA}} bilag 1550)
- Aftale med Mauritius: Rådet vedtog afgørelsen om indgåelse af en aftale i form af brevveksling om midlertidig
anvendelse af protokollen om fastsættelse for perioden fra 3. december 1999 til 2. december 2002 af de
fiskerimuligheder og det finansielle bidrag heraf
- Indsamling og forvaltning af fiskeridata*: Vedtog forordning om ramme for indsamling og forvaltning nødvendig
fiskeridata samt beslutning medfinansiering for udgifter forbundet hermed
Rådsmøde landbrug d. 17. juli 2000 (alm. del {{SPA}} bilag 1552)
- Selvstændigt budget for Den Almindelige Kommission for Fiskeri i Middelhavet: Rådet vedtog afgørelse om
tiltrædelse af ændringerne til aftalen om oprettelse af GFCM
Rådsmøde budget d. 20. juli 2000 (alm. del {{SPA}} bilag 150)
- Revision af TAC og kvoter for 2000 efter konsultationerne med Færøerne og Estland*: Vedtog forordning om ændring
af forordning 2742/99
Rådsmøde kultur d. 26. september 2000 (alm. del {{SPA}} bilag 258)
• Aftale med Guinea: Vedtog afgørelsen om indgåelse af aftalen om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den
finansielle modydelse, der er omhandlet i aftalen mellem Det Europæiske Økonomiske Fællesskab og regeringen
for Republikken Guinea om fiskeri ud for Guineas kyst, for perioden 1. januar 2000 til 31. december 2001
Rådsmøde miljø d. 7. november 2000 (alm. del {{SPA}} bilag 413)
- Aftaler mellem Spanien og Sydafrika samt Portugal og Sydafrika: Vedtog afgørelser om bemyndigelse til de to landes
aftaler med Sydafrika
- EF-toldkontingent for rejer: Vedtog forordningen om åbning og forvaltning af et autonomt
fællesskabstoldkontingent for visse fiskerivarer
Rådsmøde uddannelse d. 9. november 2000 (ikke udsendt endnu)
- Ændring af TAC'er og kvoter for 2000: Vedtog ændring af forordning (EF) nr. 2742/1999
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, 4. udg.:
Ingen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463996_0003.png
Bruxelles, den 20. december 2000
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
Press Release: Brussels (17-11-2000) - Press: 423 - Nr: 13076/00
13076/00 (Presse 423)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
3206. samling i Rådet
- FISKERI -
den 17. november 2000 i Bruxelles
Formand:
Jean GLAVANY
Den Franske Republiks landbrugs- og
Fiskeriminister
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER, DER HAR VÆRET DEBATTERET
ANVENDELSEN AF FÆLLESSKABSORDNINGEN FOR FISKERI OG AKVAKULTUR I PERIODEN 1996-98 -
RÅDETS KONKLUSIONER
*
UDVIKLINGEN I RAMMEORDNINGEN FOR FISKERFLÅDEN
*
TILSKUD FRA FÆLLESSKABET TIL FISKERIKONTROL
*
KONTROLFORANSTALTNINGER I FORBINDELSE MED KOMMISSIONEN FOR FISKERIET I DET
NORDØSTLIGE ATLANTERHAV (NEAFC)
*
EF-TILSKUD TIL FORVALTNINGSFORANSTALTNINGER FOR STÆRKT VANDRENDE FISKEARTER
*
FN-AFTALEN VEDRØRENDE FÆLLES FISKEBESTANDE
*
DE FREMTIDIGE FISKERIFORBINDELSER MED MAROKKO
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463996_0004.png
OLIEPRISSTIGNINGENS FØLGER FOR FISKERIVIRKSOMHEDERNE{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}
{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}...*
EVENTUELT
*
- GALAPAGOS-AFTALEN
- TAC OG KVOTER FOR 2001 - SITUATIONEN FOR VISSE BESTANDE
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
FISKERI
*
- Tekniske foranstaltninger i Middelhavet*
- Tekniske foranstaltninger til genopbygning af torskebestanden i Det Irske Hav
- TAC og kvoter for almindelig tun
- Fælles handelsnormer for visse fiskerivarer
DET INDRE MARKED
*
- Opvarmningsanlæg til motorkøretøjer
- Typegodkendelse af køretøjer og udstyr dertil
_________________
Yderligere oplysninger: tlf. 02/285 60 83 eller 02/285 63 19.
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Jean-Louis SIX
Danmark:
Ritt BJERREGAARD
Tyskland:
Martin WILLE
Grækenland:
Georgios ANOMERITIS
Spanien:
Miguel ARIAS CAÑETE
Frankrig:
Jean GLAVANY
Irland:
Frank FAHEY
Italien:
Fabio FABBRI
Luxembourg:
Marc UNGEHEUER
Nederlandene:
Geke FABER
Østrig:
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Statssekretær, Forbundsministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Skovbrug
Landbrugsminister
Minister for landbrug, fiskeri og fødevarer
Landbrugs- og fiskeriminister
Minister for maritime spørgsmål og
naturressourcer
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for landbrug, naturforvaltning og
fiskeri
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463996_0005.png
Walter TAUSCH
Portugal:
José APOLINÁRIO
Finland:
Kalevi HEMILÄ
Sverige:
Per-Göran ÖJEHEIM
Det Forenede Kongerige:
Elliot MORLEY
Rhona BRANKIN
Generaldirektør, Forbundsministeriet for
Landbrug og Skovbrug
Statssekretær for fiskeri
Landbrugs- og skovbrugsminister
Statssekretær under landbrugsministeren
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug, Fiskeri
og Fødevarer (fiskeri og landdistrikter)
Viceminister for udvikling i landdistrikterne (den
skotske regering)
***
Kommissionen:
Franz FISCHLER
Medlem
***
ANVENDELSEN AF FÆLLESSKABSORDNINGEN FOR FISKERI OG AKVAKULTUR I PERIODEN 1996-
98 - RÅDETS KONKLUSIONER
Rådet har med interesse noteret sig den sidste beretning fra Kommissionen om anvendelsen af fællesskabsordningen for
fiskeri og akvakultur, inden den fælles fiskeripolitik tages op til revision i 2002. Det ser med tilfredshed på, at
Kommissionen agter at forelægge beretningen om fiskerisituationen i Fællesskabet i medfør af Rådets forordning nr.
3760/92, artikel 14, stk. 2, i begyndelsen af 2001. Denne tidsramme giver mulighed for indgående d røftelser i de
kompetente fællesskabsorganer om denne rapport med henblik på den senere fremlæggelse af forordningsforslag, som
Rådet skal træffe afgørelse om inden den 31. december 2002.
Rådet er enigt med Kommissionen i, at beretningen om fiskerisituationen i Fællesskabet og den heraf følgende debat bør
være en lejlighed til at analysere og undersøge en række aspekter, der er forbundet med udformningen og
gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik efter 2002.
UDVIKLINGEN I RAMMEORDNINGEN FOR FISKERFLÅDEN
Rådet havde en orienterende drøftelse om rammeordningen for fiskerflåden i forlængelse af den evalueringsrapport, som
Kommissionen for nylig forelagde om resultaterne af de flerårige udviklingsprogrammer (FUP) og med henblik på den
forestående reform af den fælles fiskeripolitik.
For at strukturere drøftelsen havde formandskabet opfordret ministrene til at tage stilling til
følgende spørgsmål:
- Ressourceforvaltningspolitikken er baseret på bevarelsesforanstaltningerne, navnlig TAC- og
kvoteordningerne. Er disse foranstaltninger nok i sig selv?
- Eftersom der sættes spørgsmålstegn ved de hidtidige FUP's effektivitet, hvilke alternative instrumenter vil
der da kunne indføres sideløbende med bevarelsesforanstaltningerne?
- Bør der tages hensyn til den indvirkning, som den teknologiske udvikling har på fiskerflådernes
effektivitet?
- Bør der findes én bestemt løsning på problemet, eller er der behov for en række indbyrdes forbundne
instrumenter?
- Skal spørgsmålet vedrørende rammeordningen for fiskeriindsatsen evt. kædes sammen med revisionen af
hele den fælles fiskeripolitik? Hvordan skal forvaltningen i så fald foregå i 2002, som er et overgangsår?
Formandskabet konkluderede følgende:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463996_0006.png
- der er tale om et meget kompliceret spørgsmål;
- ressourceforvaltningspolitikken, navnlig TAC- og kvoteordningerne, anses af alle som et grundlæggende
instrument, som den fælles fiskeripolitik skal bygge på; samtidig mener ingen, at kvoterne alene kan
tilgodese målet om en bæredygtig ressourceforvaltning;
- samtidig bestrides effektiviteten af FUP kraftigt, idet nogle kritiserer anvendelsen heraf, medens andre
misbilliger princippet; alle mener, at der enten bør findes andre foranstaltninger eller andre instrumenter,
navnlig tekniske foranstaltninger, for at supplere bevaringsforanstaltningerne og tage hensyn til bestandenes
og flådernes forskellighed;
- uanset hvordan den kommende ordning udformes, bør den opfylde en række kriterier, som flere
delegationer har påpeget er væsentlige; den skal stemme overens med den fælles fiskeripolitik som helhed,
særlig kvoterne, dets skal være afstemt og tilpasset særlige regionale forhold, kontrolleres godt og forvaltes
på relevant niveau efter subsidiaritetsprincippet, og en god fællesskabskontrol med de fornødne sanktioner
er forudsætnin gen for en sådan subsidiaritet;
- da ordningen er så kompliceret, og den indvirker på reformen af den fælles fiskeripolitik som helhed, vil
overvejelserne formodentlig stå på i lang tid; mange har derfor ønsket, at der skabes overensstemmelse
mellem tidsplanerne, og et meget stort flertal ser gerne, at der samtidig opstilles faste mål;
Formanden mente, at disse generelle retningslinjer kunne være nyttige for Kommissionen, når den udarbejder sin
grønbog om, hvordan den fælles fiskeripolitik skal udformes fremover.
TILSKUD FRA FÆLLESSKABET TIL FISKERIKONTROL
Rådet havde en orienterende drøftelse om forslaget til beslutning om tilskud fra Fællesskabet til bestemte udgifter, som
medlemsstaterne afholder til iværksættelse af kontrol-, inspektions- og overvågningsordninger for den fælles
fiskeripolitik.
Forslaget tager sigte på at erstatte beslutning 95/527/EF ved for en femårig periode (1996-2000) at tildele et
referencebeløb på 205 mio. {{X80}} til iværksættelse af kontrol- og overvågningsordninger for den fælles fiskeripolitik.
Kommissionen foreslår nu en treårig periode (2001-2003) med en finansieringsramme på 35 mio. {{X80}} årligt.
Forslaget opstiller i modsætning til den foregående beslutning aktionsprioriteter, navnlig for så vidt angår:
- oprettelse af de datanet, der er nødvendige for informationsudveksling mellem medlemsstaterne
- forsøg med og ibrugtagning af nye teknologier for at gøre disse systemer "mere intelligente", navnlig ved
anvendelse af satellitovervågning;
- uddannelse af kontrolpersonale;
- iværksættelse af nye overvågningsprogrammer som følge af de forpligtelser, Fællesskabet har indgået
inden for de regionale fiskeriorganisationer; og
- modernisering (frem for erhvervelse) af kontroludstyr.
Debatten fokuserede på følgende tre spørgsmål, der blev foreslået af formandskabet:
- Foranstaltningens varighed og finansieringsramme:
en varighed på tre år (2001-2003) i stedet for de fem år, der gjaldt for perioden 1996-2000, og en
finansieringsramme på 35 mio. {{X80}} årligt i stedet for det referencebeløb på 41mio. {{X80}} årligt, der
var afsat i den foregående beslutning;
- Prioriteter og interventionssatser:
de hovedområder, der skal have tilskud ifølge beslutningsforslaget, og medfinansieringssatsen;
- Indførelse af nye inspektions- og overvågningsprogrammer vedtaget i de regionale fiskeriorganisationer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463996_0007.png
Fællesskabet yder tilskud til medlemsstaternes udgifter til opfyldelse af de forpligtelser, Fællesskabet har
indgået inden for de regionale fiskeriorganisationer med henblik på inspektion og kontrol
Efter denne debat fastslog formandskabet følgende:
- flertallet af delegationerne gik ind for Kommissionens forslag til beslutning om en varighed på tre år, indtil
der har fundet en principiel drøftelse sted om, hvordan Fællesskabets og dets medlemsstaters fiskerikontrol
skal tilrettelægges; de gik desuden ind for Kommissionens forslag om en finansieringsramme på 35 mio.
{{X80}} årligt;
- delegationerne gik generelt ind for Kommissionens prioriteter på de vigtigste tilskudsområder, ligesom de
støttede til de foreslåede medfinansieringssatser. Formandskabet noterede sig, at delegationerne lagde vægt
på bestemte prioriteter; det noterede sig endvidere en delegations ønske om, at medfinansieringsatsen ikke
overstiger 50%, samt nogle delegationers ønske om større tilskud til visse foranstaltninger;
- delegationerne erindrede om deres holdninger til varetagelsen af kontrol- og gennemførelsesopgaverne i
farvandene under de regionale fiskeriorganisationer; et meget stort flertal af delegationerne synes villige til
at acceptere den af Kommissionen foreslåede løsning, med hensyn til udøvelsen af kontrollen i farvandene
under de regionale fiskeriorganisationer, indtil Rådet har fundet en endelig løsning på dette spørgsmål; flere
delegationer g jorde i øvrigt opmærksom på deres ønske om, at Rådet hurtigst muligt drøfter spørgsmålet på
grundlag af et forslag fra Kommissionen.
KONTROLFORANSTALTNINGER I FORBINDELSE MED KOMMISSIONEN FOR FISKERIET I DET
NORDØSTLIGE ATLANTERHAV (NEAFC)
Rådet gav sin tilslutning til en fælles indstilling vedrørende forordningen om ændring af forordning (EF) nr. 2791/1999
om visse kontrolforanstaltninger for det område, der er omfattet af konventionen om det fremtidige multilaterale
samarbejde vedrørende fiskeriet i det nordøstlige Atlanterhav (NEAFC). Efter modtagelsen af Parlamentets udtalelse vil
forordningen blive vedtaget uden drøftelse på en kommende rådssamling.
Denne fælles indstilling tager sigte på en videreførelse for to år af den ad hoc-ordning for EF-inspektion og -overvågning
i NEAFC-området, som Rådet vedtog den 16. december 1999, da der ikke har kunnet opnås enighed om en endelig
ordning. Denne ad hoc-ordning, som udløber den 31. december 2000, fordeler kontrolbyrden i NEAFC-området mellem
medlemsstaterne og Kommissionen. Som led i denne løsning gav Kommissionen tilsagn om i 2000 at forelægge en
evaluering vedrørende gennemførelsen af ordningen.
EF-TILSKUD TIL FORVALTNINGSFORANSTALTNINGER FOR STÆRKT VANDRENDE FISKEARTER
Rådet nåede frem til en fælles indstilling til beslutningen om EF-tilskud til delvis dækning af visse udgifter til
gennemførelse af forvaltningsforanstaltninger for stærkt vandrende fiskearter. Rådet opfordrede De Faste
Repræsentanters Komité til at udforme beslutningsteksten endeligt, så den kan vedtages formelt, når det har modtaget og
gennemgået Europa-Parlamentets udtalelse.
Opmærksomheden henledes på, at ICCAT (Den Internationale Kommission for Bevarelse af Tunfiskebestanden i
Atlanterhavet) på sit 11. ekstraordinære møde i 1998 vedtog en henstilling om forbud mod brug af flydende objekter i et
bestemt tidsrum og i et bestemt område (Guineabugten) med henblik på at mindske fangsterne af yngel af tropisk tunfisk.
Denne henstilling, der trådte i kraft den 21. juni 1999, er genstand for en gennemførelsesretsakt, som i øjeblikket er
under behandling i Rådets organer. For at sikre at dette forbud overholdes, pålægger henstillingen fra ICCAT de
kontraherende parter at udpege en observatør, der skal være om bord på de fartøjer, som fisker i dette område i den
pågældende periode.
For at lette indførelsen af denne observatørordning, fastsætter ovennævnte udkast til beslutning, at Fællesskabet kan yde
et finansielt bidrag på 50% til delvis dækning af de udgifter, som ordningen medfører for de berørte medlemsstater i
perioden 1. november 2000 - 31. januar 2001.
FN-AFTALEN VEDRØRENDE FÆLLES FISKEBESTANDE
Rådet fik en orientering fra kommissær Franz FISCHLER om, hvor langt Fællesskabets medlemsstater er nået med
ratifikationen af FN-aftalen vedrørende fælles fiskebestande (fiskebestande, der bevæger sig både inden for og uden for
eksklusive økonomiske zoner), og noterede sig Kommissionens ønske om, at Fællesskabet og medlemstaterne hurtigst
muligt indgiver deres ratifikationsinstrumenter samtidig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463996_0008.png
Der erindres om, at aftalen om gennemførelse af bestemmelserne i De Forenede Nationers havretskonvention af 10.
december 1982 for så vidt angår bevarelse og forvaltning af fælles fiskebestande og stærkt vandrende fiskearter ("FN-
aftalen vedrørende fælles bestande") blev vedtaget i august 1995, ved konsensus, af en international konference, som var
indkaldt af FN's Generalforsamling. Slutakten og aftalen blev åbnet for undertegnelse i december 1995. Hidtil er aftalen
blevet undertegnet af 59 kontraherende parter og ratificeret (eller tiltrådt) af 28 parter. Aftalen kan imidlertid først træde i
kraft tredive dage efter indgivelse af det tredivte ratifikations- eller tiltrædelsesinstrument. Fællesskabet og
medlemsstaterne har endnu ikke deponeret deres ratifikationsinstrumenter, da nogle medlemsstater endnu ikke har
afsluttet deres interne procedurer. Ifølge Rådets afgørelse om ratifikation af aftalen skal dis se instrumenter indgives
samtidig.
DE FREMTIDIGE FISKERIFORBINDELSER MED MAROKKO
Under frokosten fik Rådet en situationsrapport fra kommissær Franz FISCHLER om de fremtidige fiskeriforbindelser
med Marokko. Rådet vil fortsat støtte Kommissionen på alle måder, for at disse forhandlinger hurtigst muligt kan
afsluttes med positivt resultat.
Der erindres om, at fiskeriaftalen med Marokko udløb den 30. november 1999. Alle EF-fartøjer, hvoraf de fleste fører
spansk eller portugisisk flag, har måttet forlade marokkansk farvand pr. denne dato. Disse fartøjer er i øjeblikket ikke i
aktivitet. Siden juli måned har Kommissionen ved forskellige lejligheder været i kontakt med de øverste marokkanske
myndigheder.
OLIEPRISSTIGNINGENS FØLGER FOR FISKERIVIRKSOMHEDERNE
På formandskabets initiativ havde ministrene under frokosten en udveksling af synspunker om olieprisstigningens følger
for fiskerivirksomhederne.
EVENTUELT
-
GALAPAGOS-AFTALEN
Rådet delte den spanske delegations betænkeligheder vedrørende den såkaldte Galapagos-aftale og opfordrede De Faste
Repræsentanters Komité til nøje at følge den videre udvikling i denne sag.
Der erindres om, at i august i år undertegnede Chile, Peru, Ecuador og Colombia den såkaldte Galapagos-aftale (en
rammeaftale til bevarelse af fiskeressourcerne i det åbne hav i det sydøstlige Stillehav). Aftalen tager sigte på at fastsætte
foranstaltninger til bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne i det sydøstlige Stillehav. I modstrid med
havretten (FN's konvention af 1982 og New York-aftalen af 1995) blev parter med en reel interesse i sagen på grund af
deres fiskeri på det åbne hav, især Det Europæiske Fællesskab, ikke indbudt til at deltage i forhandlingen af denne aftale,
og deres interesser blev derfor ikke tilgodeset i aftalens bestemmelser.
-
TAC OG KVOTER FOR 2001 - SITUATIONEN FOR VISSE BESTANDE
Rådet noterede sig Kommissionens indlæg vedrørende den videnskabelige udtalelse om situationen for visse
fiskebestande, samt delegationernes bemærkninger.
Ifølge Kommissionen er torskebestandene (Nordsøen og i farvandene vest for Skotland) og kulmulebestanden (i
Nordsøen) ved at bryde sammen, hvilket vil få følger for Kommissionens forslag om fastsættelse af fiskerimulighederne
for en lang række arter for fiskeriet i 2001, samtidig med at det vil blive nødvendigt at vedtage ledsageforanstaltninger
for at genoprette bestandene.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
(Asterisk ved afgørelserne angiver, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; erklæringerne kan fås ved henvendelse til Pressetjenesten).
FISKERI
Tekniske foranstaltninger i Middelhavet*
Rådet vedtog forordningen om femte ændring af forordning (EF) nr. 1626/94 om tekniske foranstaltninger til bevarelse
af fiskeressourcerne i Middelhavet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463996_0009.png
Rådet vedtog forordningen om femte ændring af forordning (EF) nr. 1626/94 om tekniske foranstaltninger til bevarelse
af fiskeressourcerne i Middelhavet.
I forordning (EF) nr. 1626/94 er der fastsat visse tekniske bevarelsesforanstaltninger, som har været omfattet af
undtagelsesbestemmelser indtil 31. maj 2000, for så vidt angår visse traditionelle former for fiskeri eller
fiskeriaktiviteter. De fiskeriaktiviteter, der for øjeblikket er omfattet af undtagelsesbestemmelserne, udgør et væsentligt
bidrag til økonomien som helhed i en lang række industrier, der er knyttet til fiskeri. Drøftelserne om den fælles
fiskeripolitik, som skal finde sted i år 2002 ifølge den rapport, der skal forelægges af Kommissionen i henhold til Rådets
forordning (EF) nr. 3760/92 af 20. december 1992 om en fællesskabsordning for fiskeri og akvakultur, skal danne basis
for en langsigtet løsning på dette og andre problemer i forbindelse med fiskeri i Middelhavet.
Ifølge den forordning, der er vedtaget i dag, skal de gældende undtagelser opretholdes indtil 31. december 2002.
Tekniske foranstaltninger til genopbygning af torskebestanden i Det Irske Hav
Rådet vedtog med kvalificeret flertal, idet Frankrig stemte imod, en forordning om yderligere tekniske foranstaltninger
til genopbygning af torskebestanden i Det Irske Hav (ICES-afsnit VIIa)
Da der er sket en udtynding af bestanden af voksne torsk i Det Irske Hav, er det påkrævet i højere grad at beskytte unge
torsk i Det Irske Hav, så flere kan overleve og blive voksne. Denne forordning fastsætter yderligere tekniske
foranstaltninger, der ud over de tekniske foranstaltninger fastsat ved forordning (EF) nr. 850/98 skal gælde udelukkende
for Det Irske Hav (ICES-afsnit VIIa).
TAC og kvoter for almindelig tun
Rådet vedtog forordningen om ændring af forordning (EF) nr. 2742/1999 om fastsættelse for år 2000 af
fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande (almindelig tun).
Det skal bemærkes, at forordning nr. 2742/1999 bl.a. fastsætter fiskerimulighederne for almindelig tun i det østlige
Atlanterhav og Middelhavet for 2000, og at Den Internationale Kommission for Bevarelse af Tunfiskebestanden i
Atlanterhavet (ICCAT) har tildelt Det Europæiske Fællesskab en kvote på 18 590 tons.
Forordningen ændrer Fællesskabets kvote for fiskeri af almindelig tun i 2000, idet Fællesskabet på det sidste årlige møde
i ICCAT (i november 1999) fik anerkendt et overskud på 2 581 tons almindelig tun, som skyldes underudnyttelse af
fangstkvoten for 1998. Overskuddet kan overføres til 2000 Der tages ved fordelingen af dette overskud hensyn til de
enkelte medlemsstaters bidrag til opbygningen af fællesskabsoverskuddet i 1998, uden at det medf& oslash;rer nogen
ændring af fordelingsnøglen i forordning (EF) nr. 49/1999 for den årlige fastsættelse af TAC.
Fælles handelsnormer for visse fiskerivarer
Rådet vedtog forordningen om ændring af forordning (EF) nr. 2406/96 om fælles handelsnormer for visse fiskerivarer.
Denne forordning fastsætter fælles handelsnormer, der er harmoniseret for hele EF-markedet, for stor kammusling,
konksnegl, gulstribet mulle og rød mulle og almindelig havrude , som ved forordning (EF) nr. 104/2000 blev indføjet
som nye arter, som der kan foretages intervention for i forbindelse med den fælles markedsordning.
DET INDRE MARKED
Opvarmningsanlæg til motorkøretøjer
Rådet vedtog sin fælles holdning med henblik på vedtagelse af direktivet om opvarmningsanlæg til motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil, om ændring af direktiv 70/156/EØF og om ophævelse af direktiv 78/548/EØF.
Typegodkendelse af køretøjer og udstyr dertil
Rådet vedtog de fælles indstillinger med henblik på vedtagelse af afgørelserne om Det Europæiske Fællesskabs
tiltrædelse af følgende af FN's Økonomiske Kommission for Europas regulativer vedrørende typegodkendelse af
køretøjer og udstyr dertil:
- regulativ nr. 106 vedrørende dæk til landbrugskøretøjer og påhængskøretøjer dertil
- regulativ nr. 105 vedrørende køretøjer til transport af farligt gods
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463996_0010.png
- regulativ nr. 104 vedrørende refleksanordninger til lange lastbiler og påhængskøretøjer dertil
- regulativ nr. 13-H vedrørende personbiler for så vidt angår deres bremser
- regulativ om godkendelse af airbagmoduler til udskiftningsairbagsystemer, udskiftningsrat, der er udstyret
med et airbagmodul af godkendt type, og andre udskiftningsairbagsystemer end dem, der er monteret i rat
- regulativ nr. 109 vedrørende fabrikationen af regummierede dæk til erhvervskøretøjer og påhængskøretøjer
dertil
- regulativ nr. 108 vedrørende fabrikationen af regummierede dæk til motorkøretøjer og påhængskøretøjer
dertil.
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 26. oktober 2000 (27.10)
(OR. fr)
12072/00
LIMITE
PECHE 143
I/A-PUNKTS-NOTE
fra:
Gruppen vedrørende den Interne Fiskeripolitik
efter mødet den::
5. oktober 2000
til:
De Faste Repræsentanters Komité/Rådet
Komm. forsl. nr.:
9979/00 PECHE 113 - KOM(2000) 425 endelig
Vedr.:
Vedtagelse af Rådets forordning om femte ændring af forordning (EF) nr. 1626/94 om
tekniske foranstaltninger til bevarelse af fiskeressourcerne i Middelhavet
1. Efter endt drøftelse om ovennævnte forslag gav Gruppen vedrørende den Interne Fiskeripolitik sin
tilslutning til, at forordningen vedtages som den foreligger i dok. 12073/00 PECHE 144 (teksten er
gennemgået af jurist-lingvisterne).
2. Kommissionens repræsentant bekræftede over for den italienske delegation, at udtrykket "gangui" i den
nye artikel 3, stk. 1a, svarer til udtrykket "coccia", der anvendes i visse former for traditionelt fiskeri i
Italien.
3. De Faste Repræsentanters Komité kan derfor bekræfte enigheden i gruppen og henstille til Rådet, at det
som A-punkt på dagsordenen for en kommende samling vedtager forordningen, som den foreligger i dok.
12073/00 PECHE 144, ledsaget af erklæringen i addendummet til denne note.
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 26. oktober 2000 (27.10)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463996_0011.png
12072/00
ADD 1
LIMITE
PECHE 143
ADDENDUM TIL I/A-PUNKTS-NOTE
fra:
Gruppen vedrørende den Interne Fiskeripolitik
efter mødet den: 5. oktober 2000
til:
De Faste Repræsentanters Komité/Rådet
Komm. forsl. nr. 9979/00 PECHE 113 - KOM(2000) 425 endelig
Vedr.:
Vedtagelse af Rådets forordning om femte ændring af forordning (EF) nr.
1626/94 om tekniske foranstaltninger til bevarelse af fiskeressourcerne i
Middelhavet
Erklæring til optagelse i Rådets mødeprotokol
"Rådet og Kommissionen erklærer, at der i forbindelse med revisionen af den fælles fiskeripolitik vil blive lagt særlig
vægt på fiskerisituationen i Middelhavet og navnlig det formålstjenlige i en nyvurdering af de nuværende tekniske
bevarelsesforanstaltninger".