Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 606
Offentligt
1463941_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 606)
traktatændringer
(Offentligt)
_____________________________________________
ERU, Alm. del - bilag 159 (Løbenr. 8015)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
5. januar 2001
Under henvisning til Europaudvalgets skrivelse af 13. december 2000 (Alm. del {{SPA}} bilag 518) vedlægges
Udenrigsministeriets besvarelse af det deri stillede spørgsmål nr. 64.
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
Besvarelse af spørgsmål nr. 64 (Alm.del {{SPA}} bilag 518)
Spørgsmål:
Den 5. januar 2000
N.1, J.nr. 400.A.2-8
Ministeren bedes {{SPA}} som lovet på Europaudvalgets møde den 12. december 2000 {{SPA}} oversende
et notat vedrørende ændringerne af artikel 133 om handelspolitikken.
Svar:
Med Nice-traktaten (foreløbig tekst af 12. december 2000) {{SPA}} som er tilgået Folketingets Europaudvalg
den 13. december 2000 {{SPA}} foretages følgende ændringer i TEF art. 133:
1. Det præciseres i den nugældende
stk. 3,
at Rådet og Kommissionen skal sikre, at de aftaler der
forhandles, er i overensstemmelse med Fællesskabets politikker og interne regler.
Endvidere indskrives det, at Kommissionen regelmæssigt skal aflægge rapport til det såkaldte art 133-
udvalg - der følger Kommissionens forhandlinger inden for handelspolitikken - om hvordan
forhandlingerne skrider frem.
1. Det nuværende stk. 5 afløses af nye
stk. 5-6,
der indeholder detaljerede regler om indpasning af handel
med tjenesteydelser og handelsrelaterede intellektuelle ejendomsrettigheder i den fælles handelspolitik.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463941_0002.png
1. I
stk.5 første afsnit
fastlægges som hovedreglen, at bestemmelserne i de nugældende stk. 1-4 (dvs.
den fælles handelspolitiks regler) ligeledes finder anvendelse ved forhandling og indgåelse af aftaler
vedrørende handel med tjenesteydelser og handelsrelaterede aspekter af intellektuel ejendomsret,
for så vidt de ikke allerede er omfattet af den fælles handelspolitik.
Efter den nugældende art. 133, stk.5 kan Rådet med enstemmighed beslutte, at forhandling og
indgåelse af aftaler om tjenesteydelser og intellektuelle ejendomsrettigheder kunne bringes ind
under den fælles handelspolitik. Dette sker nu ved Nice-traktaten, men kun for så vidt angår aftaler
om
handel
med tjenesteydelser og
handelsrelaterede
intellektuelle ejendomsrettigheder. Samtidig
indeholder Nice-traktatens art 133 stk. 5 og 6 en ræ kke begrænsninger i anvendelsen af den fælles
handelspolitik for så vidt angår disse nye områder:
1. Efter
stk.5
fjerde
afsnit
kan medlemslandene således fortsat opretholde og indgå aftaler med
tredjelande og internationale organisationer vedr. handel med tjenesteydelser og handelsrelaterede
intellektuelle ejendomsrettigheder,for så vidt disse aftaler overholder fællesskabsretten og de andre
relevante internationale aftaler.
1. I
stk.6 første afsnit
fastslås, at en aftale ikke kan indgås af Rådet, hvis den indeholder
bestemmelser, der overskrider Fællesskabets interne beføjelser, især ved at medføre en
harmonisering af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser på et område, hvor
traktaten udelukker en sådan harmonisering.
1. I
stk.6 andet afsnit
fastslås, at aftaler vedrørende handel med kulturelle og audiovisuelle
tjenesteydelser, tjenesteydelser i forbindelse med uddannelse, sociale tjenesteydelser og
tjenesteydelser inden for menneskers sundhed fortsat er omfattet af delt kompetence mellem
Fællesskabet og dets medlemsstater. På disse områder kræver forhandlinger, ud over en
fællesskabsbeslutning, der træffes i overensstemmelse med de relevante bes temmelser i TEF art.
300, fælles overenskomst mellem medlemsstaterne. Sådanne aftaler indgås i fællesskab af
Fællesskabet og medlemsstaterne.
1. Endelig fastslås det i
stk. 6 tredje afsnit,
at forhandling og indgåelse af internationale aftaler på
transportområdet fortsat er omfattet af bestemmelserne i traktatens afsnit V (transport) og artikel
300. Sådanne aftaler falder dermed ikke ind under den fælles handelspolitik.
1. Beslutninger vedrørende fælles handelspolitik træffes efter stk.4 med kvalificeret flertal. For så vidt
angår forhandling og indgåelse af aftaler vedr. handel med tjenesteydelser og handelsrelaterede
intellektuelle ejendomsrettigeheder gælder dog i vidt omfang - som en undtagelse fra denne
hovedregel - at beslutningerne træffes med enstemmighed i medfør af
stk. 5 andet og tredje
afsnit.
Dette gælder
◦ hvis aftalen omfatter bestemmelser, for hvilke der kræves enstemmighed for vedtagelsen af interne
regler,
◦ hvor en aftale vedrører et område, hvor Fællesskabet endnu ikke, ved vedtagelse af interne
regler,har udøvet sine beføjelser i henhold til traktaten,
◦ når aftalen er af horisontal karakter, for så vidt den også vedrører stk. 5, afsnit 2 eller stk. 6.
• Der tilføjes et nyt
stk. 7,
som i sin struktur og formål svarer til den nugældende stk. 5. I henhold til stk. 7
kan Rådet med enstemmighed på forslag af Kommissionen og efter høring af Europa-Parlamentet udvide
anvendelsen af stk. 1-4 til at omfatte internationale forhandlinger og aftaler vedrørende intellektuelle
ejendomsrettigheder, i det omfang de ikke allerede er omfattet af den nye stk. 5. De begrænsninger, som findes
i stk. 6, 1. afsnit -hvorefter en aftale ikke kan indgås af Rådet, hvis den indeholder bestemmelser, der
overskrider Fællesskabets interne beføjelser - gælder også i dette tilfælde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463941_0003.png