Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 618
Offentligt
1463929_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 618)
rådsmødereferater
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
8. januar 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges IT- og Forskningsministeriets samt
Trafikministeriets redegørelse fra rådsmøde (telekommunikationsministre) den 22. december 2000.
Referat til Folketingets Europaudvalg:
Rådsmøde (telekommunikation) 22. december 2000
IT- og
Forskningsministeriet/
Trafikministeriet
5. januar 2000
FSKT0086
På Rådsmødet blev følgende sager behandlet:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 97/67/EF for så vidt
angår yderligere åbning af Fællesskabets marked for posttjenester
KOM(2000) 319
• politisk enighed (under forbehold af udtalelse fra Europa-Parlamentet)
Forslaget var på dagsordenen med henblik på
politisk enighed,
idet Europa-Parlamentet den 15. december 2000 havde vedtaget
sin udtalelse.
Formandskabet havde den 20. december 2000 fremlagt et kompromisforslag, som kom til at danne udgangspunkt for
drøftelserne. Dette forslag byggede på Europa-Parlamentets udtalelse og indebar afgrænsning af eneretten ved 150 gram og
fire gange basistaksten.
Efter kompromisforslaget skulle "Direct Mail" og grænseoverskridende post også fortsat skulle kunne reserveres. Til
definitionen af "Særlige tjenester" skulle føjes en reference til prisgrænsen, således at særlige tjenester under prisgrænsen
fortsat kunne reserveres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463929_0002.png
En række lande {{SPA}} og Europa-Kommissionen - vendte sig imod de foreslåede grænser og ønskede en tekst, der lå
nærmere på Europa-Kommissionens oprindelige forslag om en mere vidtgående markedsåbning.
Formandskabet fremsatte derefter i løbet af forhandlingerne to nye forslag, som begge byggede på en faseopdeling: Et første
skridt i 2003, yderligere liberalisering {{SPA}} efter analyse af sektoren {{SPA}} i 2006 og eventuelt fuld liberalisering i
2009. Begge forslag opererede endvidere med en lavere eneretsgrænse for direct mail.
De liberaliseringsvenlige lande var fortsat ikke tilfredse med de foreslåede nye eneretsgrænser. Kommissionen indtog en
afvisende holdning over for forslaget.
Formandskabet konkluderede, at det ikke kunne skabes enighed om en kompromistekst og lod derefter sagen gå videre til
Sveriges formandskab.
Forslag til Rådets beslutning om vedtagelse af et flerårigt fællesskabsprogram til fremme af udvikling
og brug af europæisk digitalt indhold på de globale net og fremme af sproglig mangfoldighed i
informationssamfundet
KOM(2000) 323
• politisk enighed (under forbehold af udtalelse fra Europa-Parlamentet)
Programmet er en opfølgning på to tidligere fællesskabsprogrammer, der drejede sig om udvikling af den europæiske
multimedieindustri og udvikling af europæiske sprogteknologier. Formålet er at medvirke til at skabe et gunstigt
forretningsmiljø for den europæiske indholdsindustri, hvorved de netbaserede tjenester i Europa udvikles samtidig med, at
konkurrenceevnen i forhold til især USA forbedres. Programmet sigter mod at støtt e innovative projekter.
Der blev i Rådet opnået politisk enighed om forslaget med et budget-referencebeløb på 100 mio. Euro. Kommissionen
havde oprindeligt foreslået 150 mio. Euro.
Fællesskabsregler for elektronisk kommunikation
• Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fælles rammebestemmelser for elektroniske
kommunikationsnet og {{SPA}}tjenester
KOM(2000) 393
• orienterende drøftelse
Direktivforslaget fastsætter de overordnede bestemmelser og politiske målsætninger for den fremtidige regulering i EU af
elektronisk kommunikation.
Formandskabet konstaterede, at der ved de hidtidige drøftelser i rådsregi var gjort betydelige fremskridt, og at der reelt nu
alene udestår to vigtige spørgsmål.
Det første udestående spørgsmål vedrører forslagets regler om en høringsprocedure, der skal skabe større ensartethed i
reglerne og regelanvendelsen i de enkelte lande. Formandskabet havde forelagt Rådet et kompromisforslag, der indebærer, at
Kommissionen får beføjelse til at offentliggøre en detaljeret udtalelse om, hvorfor den finder, at et udkast til foranstaltninger
fra en national regeludstedende myndighed er uforenelig med fællesskabsretten.
Kommissionen kunne ikke acceptere den forslåede kompromistekst vedrørende høringsproceduren. Efter Kommissionens
opfattelse sikrer teksten ikke tilstrækkelig gennemsigtighed og forudsigelighed i regelanvendelsen i de enkelte lande. En række
delegationer fandt den foreslåede høringsprocedure for vidtgående, mens andre foretrækker en mere stram procedure, der
bl.a. vil indebære, at de nationale regeludstedende myndigheder, som v ælger ikke at følge en detaljeret
Kommissionsudtalelse, skal meddele Kommissionen deres begrundelse herfor.
Det andet vigtige udestående problem er forslagets definition af stærk markedsposition. Definitionen er afgørende for, hvilke
pligter der kan pålægges de dominerende operatører. Disse pligter kan bl.a. omfatte pligt til at levere samtrafik til
omkostningsbaserede priser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463929_0003.png
Rådet opfordrede Kommissionen til hurtigst muligt at fremlægge et udkast til retningslinier for stærk markedsposition.
Kommissionen oplyste, at det pgl. udkast vil foreligge i februar 2001.
Det svenske formandskab vil arbejde videre med direktivforslaget, især med henblik på løsning af ovennævnte 2 udestående
problemer (høringsproceduren og definitionen af stærk markedsposition).
a. Status for arbejdet med resten af lovgivningspakken
Der er tale om følgende forslag:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om adgang til og samtrafik mellem elektroniske kommunikationsnet og
tilhørende faciliteter
KOM(2000) 384
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om tilladelser for elektroniske kommunikationsnet og {{SPA}}tjenester
KOM(2000) 386
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om forsyningspligt og brugerrettigheder i forbindelse med elektroniske
kommunikationsnet og {{SPA}}tjenester
KOM(2000) 392
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om behandling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i
den elektroniske kommunikationssektor
KOM(2000) 385
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om et regelsæt for radiospektrumpolitikken i Det Europæiske
Fællesskab
KOM(2000) 407
Forslag til Kommissionsdirektiv om konkurrence på markedet for elektroniske kommunikationstjenester
SEC(2000) 1093/5
• status
Det blev kort konstateret, at tre af forslagene har været behandlet indledende i Rådets telegruppe. Behandlingen af de enkelte
forslag forventes fortsat under det svenske formandskab.
c) Sjette rapport om gennemførelsen af rammebestemmelserne for telekommunikation
KOM(2000) 814
• præsentation ved Kommissionen/udveksling af synspunkter
Kommissionen præsenterede Sjette rapport om gennemførelsen af rammebestemmelserne for telekommunikation.
Kommissær Liikanen lagde vægt på, at der er tale om en fortsat positiv udvikling, såvel politisk/lovgivningsmæssigt som
markedsmæssigt. Samlet set er hovedbudskabet derfor, at markedet er i vækst, og at der er flere udbydere med flere tjenester.
Lovgivningen er nu også i store træk godt implementeret. Kommissionen peged e især på følgende resterede
problemområder: tunge procedurer for udstedelse af tilladelser, sen tidsplan for 3G mobiltilladelser samt manglende
takstudligning.
Rapportens afsnit om Danmark er generelt meget positivt og beskriver et dansk telemarked, der er præget af lave priser og en
høj grad af konkurrence.
Rådet tog Kommissionens præsentation til efterretning.
Oprettelse af ".EU" som topdomæne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463929_0004.png
KOM(2000) 827
- præsentation ved Kommissionen
Kommissær Liikanen orienterede på Rådsmødet om, at Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om implementeringen af internettopdomænet ".EU" nu er blevet fremlagt og understregede, at Kommissionen
håber på en meget hurtig vedtagelse af forslaget. Forslaget til forordning pålægger Kommissionen at forestå
implementeringen af ".EU", udpege en registratur og udarbejde retningslinjer for forvaltningen efter de i forordningen
fastsatte forvaltningspolitiske rammer.
Formandskabet opfordrede til en hurtig vedtagelse af forslaget.
Handlingsplanen "eEurope2002 {{SPA}} et informationssamfund for alle"
KOM(2000) 330
- opfølgning på handlingsplanen/orientering ved formandskabet
Kommissionen konstaterede, at gennemførelsen af planens målsætninger skrider særdeles godt frem. Således er penetrationen
af Internetadgang blevet fordoblet i nogle lande indenfor det sidste år. Desuden ses et øget logivningstempo på området samt
en udvikling af smart cards, forskningsnet, e-indhold og adgang til abonnentnet. Med hensyn til benchmarking af
handlingsplanen bemærkede Kommissionen, at man nu var nået til eni ghed med medlemsstaterne om indikatorerne, men at
man var opmærksom på vanskelighederne ved at håndtere indikatorerne.
Det svenske formandskab bekræftede, at man vil fortsætte opfølgningen på eEurope handlinsplanen. Således vil emnet
blandt andet blive taget op på Det Europæiske Råds møde i Stockholm i marts 2001.