Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 631
Offentligt
1463916_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 631)
traktatændringer
(Offentligt)
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 12. januar 2001
Udvalget udbeder sig - i fire eksemplarer - ministerens
besvarelse af følgende spørgsmål:
68. Hvad ligger der i bestemmelsen om, at Rådet regelmæssigt skal efterprøve, hvorvidt årsager, der har ført til
anvendelse af artikel 7 (TEU), stadig er gyldige?
69. Vil den vurdering der, nævnes i artikel 7, stk. 1 (TEU), være underlagt Domstolens kompetence, herunder hvorvidt
den finder sted tilstrækkeligt hyppigt (jf. også artikel 46 i
TEU)?
70. Vil det være muligt på grundlag af bestemmelserne om tættere samarbejde at udelukke et land, som efterkommer
grundafgørelser og andre afgørelser inden for et samarbejde?
71.
Hvilke beslutninger er truffet på baggrund af den nuværende artikel 13 i TEF?
72. Vil ministeren give eksempler på mulige tilskyndelsesforanstaltninger, som vil kunne vedtages på grundlag af
artikel 13 (TEF)?
73.
74.
75.
Vil ministeren nærmere redegøre for, hvilke begrænsninger der er for anvendelsen af artikel 13 (TEF)?
Vil ministeren nærmere redegøre for indholdet i den nye udformning af artikel 18 (TEF)?
Hvilke typer beslutninger vil kunne træffes på grundlag af den nye artikel 18 (TEF)?
76. Betyder udformningen af stk. 2 i artikel 18 (TEF), at en vilkårlig beslutning kan træffes med denne bestemmelse
som hjemmelsgrundlag?
77. Ministeren bedes uddybe sit svar på spørgsmål 64 og nærmere redegøre for indhold og afgrænsning at hvilke
områder der fremover vil være omfattet af vedtagelse med kvalificeret flertal på grundlag af artikel 133 (TEF), herunder
hvor traktaten udelukker harmonisering af medlemstaternes love og administrative bestemmelser?
78. Kan ministeren bekræfte, at den nye formulering af artikel
133 (TEF) ikke åbner op for vedtagelser, som kan tvinge medlemslandene til udliciteringer på miljøområdet eller i
sundhedssystemet?
79.
Ministeren bedes nærmere redegøre for, i hvilken udstrækning der er - og ikke er - sammenfald mellem handel med
tjenesteydelser og GATS aftalen i WTO.
80. Ministeren bedes nærmere redegøre for, i hvilken udstrækning der er - og ikke er - sammenfald mellem
handelsrelaterede intellektuelle rettigheder og TRIPS aftalen i WTO.
81. I hvilken udstrækning vil den nye artikel 133 (TEF) kunne medføre beslutninger, der berører affaldshåndtering og
sundhed?
82. Hvilke vedtagelser er tidligere truffet på grundlag af artikel 137 i TEF (Amsterdamtraktaten) og artikel 118 A
(Maastrichttraktaten)?
83.
Hvilke beslutninger vil være omfattet af de nye bestemmelser j og k i artikel 137, stk. 1 (TEF)?
84. Hvilken holdning har regeringen til anvendelse af bestemmelserne i artikel 137, stk 2, litra b, andet afsnit (TEF) i
relation til at overføre bestemmelserne i samme artikel litra d, f og g til vedtagelse efter fremgangsmåden
i artikel 251 (TEF)?
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463916_0002.png
85. Vil regeringen lade sin holdning til en anvendelse af bestemmelserne af artikel 137, stk 2, litra b, andet afsnit (i
relation til at overføre bestemmelserne i samme artikel litra d, f og g til vedtagelse efter fremgangsmåden i artikel 251
(TEF)) fremgå af tiltrædelsesloven for Nicetraktaten?
86. Ministeren bedes nærmere redegøre for forholdet mellem bestemmelsen i artikel 137, stk. 1, litra f, og artikel 137,
stk. 5 (begge i TEF).
87. Ministeren bedes nærmere redegøre for, hvilke begrænsninger og muligheder der gives på grundlag af
formuleringen i artikel 137, stk. 4, første pind?
88. Ministeren bedes nærmere redegøre for, hvilke forslag der har været fremsat på grundlag af artikel 157 (TEF),
herunder om disse forslag er blevet vedtaget eller forkastet.
89. Ministeren bedes nærmere redegøre for betydningen af den ændrede formulering af artikel 175, stk. 2, litra b (TEF)
i relation til vandressourcerne.
90.
91.
I hvilken udstrækning vil artikel 191 (TEF) regulere grundlaget for europæiske partidannelser?
Har artikel 191 (TEF) konsekvens for andet end finansiering af europæiske partier?
92. Ministeren bedes nærmere redegøre for, hvilke funktioner en dansk kommissær har i relation til dansk interesse og
repræsentation, og i redegørelsen lade indgå såvel traktathjemlede som mere uofficielle funktioner.
93. Hvis et medlem af Kommissionen træder tilbage på grundlag af beslutninger truffet iht. artikel 217, stk. 4, er der da
tale om afskedigelse eller frivillig tilbagetræden?
94. Ministeren bedes nærmere redegøre for, under hvilke omstændigheder Danmark vil kunne miste en kommissær på
grundlag af bestemmelserne i artikel 215 (TEF).
95. Ministeren bedes nærmere redegøre for, hvilke substantielle ændringer der sker i relation til Domstolen og Retten
af første instans.
96. Ministeren bedes redegøre for, i hvilke situationer Domstolen har være sat med samtlige dommere, herunder i
hvilke situationer Danmark har anmodet om det i henhold til de tidligere traktatbestemmelser?
97.
Hvilken betydning har den ændrede formulering af artikel 300, stk. 2, andet og tredje afsnit (TEF)?
98. Ministeren bedes redegøre for, hvilken holdning Danmark har indtaget i relation til fastsættelse af grænsen for
vedtagelse med kvalificeret flertal under og efter topmødet i Nice.
99. Ministeren bedes redegøre for, på hvilken måde den løbende justering af tærsklen for kvalificeret flertal i
Ministerrådet skal tilpasses, efterhånden som EU udvides.
100. Ministeren bedes på baggrund af Erklæringen om unionens fremtid til optagelse i konferencens slutakt og
statsministerens udtalelser til pressen redegøre for den danske regerings holdning til fremtidig status for Den Europæiske
Unions Charter om grundlæggende rettigheder, herunder eventuel indarbejdelse i traktatgrundlaget for EU og særligt en
eventuel fremtidig juridisk bindende karakter?
P.u.v.
Claus Larsen-Jensen,
formand.
Til
Udenrigsministeren (Løbenr. 8266)