Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 671
Offentligt
1462823_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 671)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
19. januar 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Skatteministeriets notat vedrørende status over
fiskale EU-forslag 1. halvår af 2001.
5. kontorJ. nr. 5.2000-218-76
januar 23, 2001
L:\5KT\lgo\Ecofin\status jan2001.wpd
Status over fiskale EU-forslag 1. halvår af 2001
Til udvalgets orientering følger hermed en kort beskrivelse af aktuelle fiskale EU-forslag.
I. Direkte skat
1. Skattepakken
Det Europæiske Råd i Nice den 7. - 9. december 2000 besluttede, at arbejdet med alle tre dele af den skattepakke, som EU-
landene indgik principaftale om den 1. december 1997, dvs.
• Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning,
• Beskatning af opsparing og
• Beskatning af renter og royalties
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462823_0002.png
skal fortsættes med henblik på at opnå fuld enighed om vedtagelse af direktiverne og gennemførelse af skattepakken som en
helhed så hurtigt som muligt og senest ved udgangen af 2002.
Det svenske formandskab skal aflægge rapport om alle tre elementer på Det Europæiske Råd i Göteborg.
Adfærdskodeks
Den særlige adfærdskodeks-gruppe (med en formand fra UK) skal fortsætte sit arbejde med at se på, hvordan EU-landene
ophæver eller ændrer de ordninger, som gruppens flertal anser for at stride mod kodeksen, samt at se på, at EU-landene ikke
indfører nye ordninger i strid med kodeksen.
(Resumé
Adfærdskodeksen er en politisk aftale, som EU-landene indgik den 1. december 1997, hvorefter de skal undgå skadelig konkurrence vedr.
erhvervsskatter.
En særlig adfærdskodeks-gruppe har undersøgt 271 skatteordninger i forhold til kodeksen. Gruppen har udarbejdet en rapport, som blev forelagt
ECOFIN den 29. november 1999. Flertallet i gruppen mener, at 40 ordninger i EU-landene (og 26 ordninger i EU-landenes afhængige
områder) strider mod kodeksen og derfor skal ophæves. Andre lande er ikke enig i denne vurdering og rapporten er forsynet med fodnoter herom.
Flertallet i adfærdskodeks-gruppen har bl.a. vurderet, at de danske holdingregler strider mod kodeksen. Danmark har argumenteret for, at denne
vurdering ikke er rimelig, idet reglerne ikke er udtryk for en særordning og andre EU-landes tilsvarende regler ikke anses i strid med kodeksen.
Der er alligevel fremsat forslag om ændring af holdingreglerne med henblik på at undgå, at de kan anvendes til at omgå andre landes beskatning.
Aktuelt notat senest den 23. november 2000.)
Beskatning af opsparing
Det svenske formandskab vil fortsætte forhandlingerne om det tekniske indhold af direktivet.
Desuden skal formandskabet sammen med Kommissionen føre drøftelser med USA og vigtige 3.-lande (især Schweiz,
Liechtenstein, Monaco, San Marino og Andorra) for at fremme anvendelsen af tilsvarende forholdsregler til beskatning af
renteindtægter. Desuden skal de berørte EU-lande forhandle med deres afhængige områder om anvendelse af samme
forholdsregler.
(Resumé
Formålet med direktivforslaget er at begrænse mulighederne for skatteunddragelse ved, at en person fra et EU-land placerer sin opsparing i andre
EU-lande og undlader at oplyse kapital-
indtægten til skattemyndighederne i sit bopælsland.
ECOFIN i Feira den 18. - 19. juni 1999 vedtog nogle konklusioner, bl.a. om at det langsigtede mål er informationssystemet, så EU-landene
skal sikre beskatningen af renteindtægter ved at indsamle og udveksle oplysninger om disse indtægter. I en overgangsperiode på op til 7 år efter
direktivets vedtagelse kan et land dog vælge at sikre beskatningen af renter ved at opkræve kildeskat og i så fald afregne en passende del af denne
skat til rentemodtagers bopælsland.
ECOFIN vedtog den 26. november 2000 nogle yderligere konklusioner om hovedindholdet af direktivforslaget, bl.a. om kildeskattens størrelse og
overførsel af provenu til bopælslandet.
EU skal vedtage direktivet, når der er opnået tilstrækkelige garantier for anvendelse i 3.-stater og afhængige områder, men senest den 31. december
2002 (under dansk formandskab). Aktuelt notat senest den 23. november 2000).
Beskatning af renter og royalties
Forhandlingerne om indholdet af dette direktivforslag er stort set afsluttet, men direktivet kan først vedtages sammen med
gennemførelsen af adfærdskodeksen og opsparingsforslaget.
(Resumé
Formålet med direktivforslaget er at begrænse skattemæssige hindringer for samarbejde over landegrænserne. De nuværende ordninger medfører, at
der ofte opkræves kildeskat ved betaling af renter og royalties fra et selskab i et land til et selskab i et andet land. Det selskab, der modtager
betalingen, kan så søge om hel eller delvis tilbagebetaling af kildeskatten efter reglerne i dobbeltbeskatningsaftalen mellem de to lande, men det er
administrativt besværligt og kan medføre en likviditetsbelastning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462823_0003.png
Det fremlagte forslag går ud på, at det land, hvorfra betalingen stammer, skal undlade at opkræve kildeskat, når betalingen beskattes i det andet
land, hvor det modtagende selskab er hjemmehørende. Forslaget omfatter dog kun betalinger mellem koncernforbundne selskaber. Grækenland,
Portugal og Spanien skal have en overgangsordning, hvor de alligevel kan opkræve kildeskat. Aktuelt notat senest den 23. november 2000).
2.Virksomhedsbeskatning
ECOFIN har pålagt Kommissionen at udarbejde en analyse om selskabsbeskatning i EU. Analysen skal illustrere nuværende
forskelle i EU-landenes effektive selskabsbeskatning og de politiske problemer som følge heraf. Analysen skal også
identificere skatteregler, som hæmmer grænseoverskridende økonomisk aktivitet mellem EU-landene.
Der er nu sat præsentation af en meddelelse fra Kommissionen om virksomhedsbeskatning på dagsordenen for ECOFIN
den 7. maj 2001.
3. Meddelelse om pensioner
I 1998 vedtog Rådet direktiv 98/49 om beskyttelse af supplerende pensionsrettigheder for ansatte og selvbeskæftigede
personer, der flytter inden for De Europæiske Fællesskaber. Det forudgående direktivforslag indeholdt en bestemmelse om
beskatningen af de supplerende pensionsordninger. Skattebestemmelsen blev udtaget af direktivforslaget i den endelige form.
Siden har emnet været behandlet i Taxation Policy Group og en teknisk arbejdsgruppe derunder i perioden 1998-2000. I
oktober 2000 har Kommissær Bolkenstein stillet i udsigt, at et direktivforslag om dette emne vil blive fremsat i begyndelsen
af 2001.
Der er imidlertid nu sat præsentation af en meddelelse fra Kommissionen om pensionsbeskatnig på dagsordenen for
ECOFIN-rådet den 7. maj 2001.
På baggrund af arbejdet i Taxation Policy Group forventes den kommende meddelelse at omhandle vandrende arbejdstagere,
muligvis alene vandrende arbejdstagere, der bevarer tilknytningen til samme arbejdsgiver under et ophold i en anden
medlemsstat. Meddelelsen forventes at indeholde anbefalinger om, at medlemsstaterne skal sikre de pågældende arbejdstagere
fradragsret i værtslandet for indbetalinger til en pensionsordning i hjemlandet på linie med den fradrag sret, de pågældende
kunne have fået for indbetalinger til en pensionsordning i værtslandet. Meddelelsen vil muligvis anbefale et system, hvorefter
medlemsstaterne gensidigt skal anerkende hinandens godkendte (dvs. skattebegunstigede) pensionsordninger.
Kommissionen har tilkendegivet, at man er opmærksom på, at diskussioner om udvidet informationsudveksling og om
beskyttelse af medlemsstaternes skatteprovenu vil være en forudsætning for at gennemføre noget. Særligt med hensyn til
informationsudveksling er man opmærksom på, at systemet ikke kan fungere, hvis nogen medlemsstat er afskåret - af
lovgivning eller af administrativ praksis - fra at indsamle eller anvende information.
II. Moms
1. Elektronisk handel
Kommissionen har fremsat forslag om moms af elektronisk handel KOM(2000) 349.
Forslaget har hjemmel i traktatens artikel 93, der kræver ensstemmighed.
Forslaget har været drøftet indgående under det afgåede franske formandskab, og drøftelserne vil fortsætte under det svenske
formandskab. Der er overordnet enighed om afgrænsningen af elektronisk handel, nærmere bestemt digitale tjenesteydelser,
om at salg af disse tjenester ud af EU skal være momsfritaget (og tilsvarende at salg i EU af disse tjenester skal være moms-
pligtigt), og at de digitale ydelser skal beskattes med norm alsatsen (med undtagelse af "broadcasting" af TV og radio, hvor
landene efter gældende regler kan anvende reduceret sats). Der er fortsat uenighed om, hvordan salg til private skal
behandles, og ECOFIN besluttede på mødet den 26.-27. november 2000, at arbejdet med at belyse en række forslag til
mulige løsninger skulle fortsætte.
Forslaget er foreløbig sat på dagsordenen til politisk enighed på ECOFIN den 5. juni 2001.
(Resumé:
Kommissionen foreslår ændring af henholdsvis 6. momsdirektiv og en forordning om administrativt samarbejde på området for indirekte skatter
(moms). Baggrunden er, at Kommissionen ser behov for at få fastlagt momsreglerne for ydelser, der overføres ad elektronisk vej - typisk via
Internettet. Der lægges op til, at disse ydelser, når de leveres til forbrugere i EU af leverandører i EU, skal pålægges moms i det land, hvo r
leverandøren er etableret. Leverandører etableret i et 3. land skal kun lade sig registrere for moms i ét EU-land, og kun hvis det samlede salg
overstiger 100.000 EUR. Er kunden en erhvervsvirksomhed hæfter kunden for momsen. Salg til 3. lande sker med 0-sats. Det foreslås, at
forordningen om administrativt samarbejde på momsområdet ændres, så virksomheder kan få bekræftet gyldigheden af momsnumre på kunderne.
Grundnotat oversendt den 18.oktober 2000. Aktuelt notat senest den 21. november 2000).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462823_0004.png
2. Harmonisering af fradragsregler og ændrede regler for tilbagebetaling af moms, der er betalt i andre EU-lande
Kommissionens dobbeltforslag fra juni 1998, KOM(1998)377, om ændring af fradragsreglerne og af
tilbagebetalingsproceduren for momsudgifter i andre EU-lande, har været drøftet ved flere møder på embedsmandsplan, men
der er ikke umiddelbart udsigt til enighed.
Forslaget har hjemmel i traktatens artikel 93, der kræver enstemmighed.
Forslaget figurerer som punkt på ECOFIN Rådet 12. marts 2001 med henblik på drøftelse.
(Resumé:
Fradragsforslaget indebærer bl.a., at moms af udgifter vedrørende køretøjer inkl. personbiler skal kunne fratrækkes fuldt ud, hvis køretøjet
udelukkende anvendes erhvervsmæssigt. Anvendes en personbil kun delvist erhvervsmæssigt, kan medlemslandene dog begrænse fradraget til 50 pct.
Endvidere foreslås mulighed for 50 pct fradrag for moms af erhvervsmæssige udgifter til logi, mad og drikkevarer. Fradrag kan ske b& aring;de for
så vidt angår udgifter i eget land, dvs. det land, hvor virksomheden er etableret (og momsregistreret), og for udgifter afholdt i andre EU-lande (hvor
virksomheden ikke er momsregistreret).
Med forslaget om tilbagebetaling foreslås bortfald af den forholdsvis tunge procedure for tilbagebetaling af momsudgifter i EU-lande, hvor
virksomheden ikke er momsregistreret (8. momsdirektiv). Disse momsudgifter skal i stedet for godtgøres over virksomhedernes moms-regnskab i
hjemlandet med efterfølgende udligning mellem medlemslandene.
Grundnotat er oversendt den 2. september 1998.).
3. Harmonisering af krav til momsfakturaer
Kommissionen fremsatte i november 2000 et forslag til ændring af direktiv 77/388/EØF (KOM (2000) 650) med henblik på
forenkling, modernisering og harmonisering af kravene til fakturering med hensyn til merværdiafgift.
Forslaget har hjemmel i traktatens artikel 93, der kræver enstemmighed.
Forslaget er foreløbig sat på dagsordenen til politisk enighed på ECOFIN den 5. juni 2001.
(Resumé:
Forslaget indeholder nærmere regler om forpligtelse til at udstede momsfaktura, om fakturaernes indhold, om elektronisk fakturering og om
opbevaring af fakturaerne. Kommissionen finder, at den manglende harmonisering af kravene til elektronisk fakturering er en væsentlig hindring for
at anvende nye faktureringsteknologier i større omfang. Grundnotat er under udarbejdelse).
4. Fiskal repræsentant
Kommissionen fremsatte den 27. november 1998 et forslag om betalingspligten for merværdiafgiften (fiskal repræsentant),
KOM(1998)660.
Forslaget havde hjemmel i traktatens artikel 93, der kræver enstemmighed.
Forhandlingerne om forslaget blev indledt under det finske formandskab. Der blev opnået enighed om forslaget på ECOFIN
den 17. oktober 2000.
(Resumé:
Forslaget vedrører reglerne om hvem, der er betalingspligtige for moms. Det vedrører primært virksomheder, der er etableret og momsregistreret i ét
medlemsland, men også udøver momspligtig virksomhed i et eller flere andre lande end etableringslandet. Forpligtelsen for disse virksomheder
varierer i dag i de enkelte medlemslande. De fleste medlemslande stiller som betingelse, at udenlandske virksomheder har en lokal fiskal
repræsentant i det land, hvor der drives momspligtig virksomhed. Enkelte medlemslande stiller endvidere som betingelse, at repræsentanten hæfter for
afgiften. Forslaget indebærer bl.a., at det ikke længere for EU-virksomheder skal være obligatorisk at udpege en fiskal repræsentant, når
virksomhederne driver moms-pligtig virksomhed i et medlemsland, hvor virksomheden ikke er etableret.
Grundnotat er oversendt den 12. februar 1999. Aktuelt notat den 2.oktober 2000).
5. Momsudvalget
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462823_0005.png
I 1997 fremsatte Kommissionen forslag til ændring af reglerne for momsudvalget, KOM(97)325. Forslaget har mødt
modstand fra et flertal af medlemslande og har ikke været drøftet under de seneste formandskaber. Det forventes heller ikke
drøftet under det svenske.
(Resumé:
Forslaget indebærer, at visse momsbestemmelser vil kunne vedtages med kvalificeret flertal efter en komitéprocedure. I dag kan momsbestemmelser
kun vedtages med enstemmighed af Rådet. Grundnotat er oversendt den 3. oktober 1997).
6. Meddelelse om strategi til forbedring af momssystemet i det indre marked
Kommissionens Meddelelse til Rådet og Europaparlamentet: Strategi til forbedring af momssystemet i det indre marked,
KOM(2000) 348 blev præsenteret mundtligt af Kommissionen på ECOFIN den 8. maj 2000, hvor der var bred tilslutning til
den nye strategi. Meddelelsen har ikke været drøftet yderligere i Rådet og forventes heller ikke drøftet under det svenske
formandskab.
(Resumé:
Kommissionen lægger i meddelelsen op til, at den forudsete overgang til det endelige momssystem med beskatning i oprindelseslandet udskydes på
ubestemt tid. Kommissionen anser stadig et system baseret på beskatning i oprindelseslandet som et langsigtet mål for Fællesskabet, men foreslår
som ny strategi, at der gennemføres forbedringer af det eksisterende system for i højere grad at tilpasse det til det indre marked. Strategien indehold er
et handlingsprogram i tre etaper. I første etape (2000/2001) skal de forslag, der allerede ligger i Rådet vedtages. I anden etape (2000/2001)
fremsætter Kommissionen nye forslag, der skønnes at have meget høj prioritet (bl.a. e-handel og posttjenester). I tredje etape (2001 -) foretages en
gennemgang af en række centrale emner inden for det bestående regelsæt med henblik på tilpasninger. Grundnotat er oversendt 19. juli 2000).
III. Punktafgifter
Kommissionen fremsatte i 1997 et forslag om et rammedirektiv for energiafgifter, Kom (97) 30. Rammedirektivet skal træde i
stedet for det eksisterende mineraloliedirektiv (92/81/EØF) og det forslag til et direktiv om CO
2
-afgift, som Kommissionen
fremlagde i 1992, men som efterfølgende ikke har nydt fremme i rådsbehandlingen.
Forslaget har hjemmel i traktatens artikel 93, som kræver ensstemmighed.
Forslaget har været drøftet under flere formandskaber senest på ECOFIN den 29. november 1999, uden at det er lykkedes at
nå til enighed.
Spørgsmålet om energibeskatning vil blive sat til drøftelse på ECOFIN den 5. juni 2001.
(Resumé:
Det gældende mineraloliedirektiv omfatter kun afgifter på mineralolie. Direktivforslaget omfatter i princippet afgifter på alle former for
energiprodukter. Det vil ud over mineralolie først og fremmest sige afgifter på kul, naturgas og elektricitet. Endvidere foreslås de gældende
obligatoriske afgiftsfritagelser for skibs- og flytrafik lempet, så der bliver mulighed for at beskatte indenrigsfart samt på bilateral basis også ude
nrigsfart.
Grundnotat er oversendt den 15. april 1997. Aktuelt notat senest 22. november 1999).
2. Fritagelse for mineralolieafgift
Medlemslandene kan efter art. 8(4) i EU´s mineralolieafgiftsdirektiv anmode om tilladelse til at anvende særlige afgiftssatser.
Sådanne tilladelser opnås typisk for en periode ad gangen.
Kommissionens forslag (KOM(2000)678) omfatter en forlængelse af de ordninger, som udløber den 1. januar 2001. Forslaget
har hjemmel i traktatens artikel 93, som kræver enstemmighed.
Forslaget omfatter en forlængelse på to år af de danske ordninger om privat flyvning og ordningen om godtgørelse af
mineralolieafgifter til erhvervslivet. Herudover foreslår Kommissionen en 5-årig forlængelse af de øvrige danske ordninger
sammen med tilsvarende ordninger i andre medlemslande.
Der har endnu ikke kunne opnås enstemmighed, hvorfor sagen nu er sat til drøftelse på ECOFIN den 19. januar 2001. Der
henvises herved til aktuelt notat af 8. januar 2001 til Folketingets Europaudvalg.
IV Bil- og vejafgifter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462823_0006.png
1. Nyt direktiv om afgiftsfritagelse i forbindelse med flytning og midlertidig indførsel
Kommissionen fremsatte i begyndelsen af 1998 forslag til et nyt direktiv om afgiftsfritagelse for private motorkøretøjer, som
indføres i forbindelse med flytning eller indføres midlertidigt, KOM(1998) 30. Mange medlemslande - herunder Danmark -
ser problemer med forslaget, som alene har været til en kort præsentation i foråret 1998. Det forventes ikke taget op af det
svenske formandskab.
Forslaget har hjemmel i traktatens artikel 93, der kræver enstemmighed.
(Resumé:
Det nye direktiv skal erstatte to direktiver fra 1983 om afgiftsfritagelse ved visse former for midlertidig indførsel og ved endelig indførsel i forbindelse
med flytning. Forslaget vedrører vægtafgift og registreringsafgift.
For køretøjer, der indføres i forbindelse med flytning foreslås fuldstændig fritagelse for registreringsafgift og lignende afgifter under visse betingelser.
Med hensyn til afgiftsfritagelse ved midlertidig indførsel foreslås visse udvidelser af de eksisterende ordninger, bl.a. med hensyn til leje/leasing samt
andres adgang til at anvende et midlertidigt indført køretøj. Endvidere foreslås, at personer med fast bopæl i ét land og arbejde i et andet får adgang
til at anvende en udenlandsk registreret bil, der stilles til rådighed af den udenlandske arbejdsgiver.
Grundnotat er oversendt den 4. maj 1998).
2. Kombineret transport
Under de seneste formandskaber har der ikke været drøftelser af forslaget om afgiftsnedsættelser (vægtafgift og
vejbenyttelsesafgift) til køretøjer, der udfører kombineret godstransport, KOM(1998) 414. Forslaget vil herefter blive taget af
den halvårlige status.
(Resumé:
Forslaget tog sigte på at gøre det obligatorisk for medlemslandene at indrømme hel eller delvis fritagelse for vægtafgift af lastbiler, der udfører
kombineret transport vej-bane-vej, hvor lastbilerne kun transporterer godset mellem jernbanegodsterminaler og hhv. afsender og modtager, medens
selve transporten sker ad jernbanen. Under forhandlingerne har et kompromisforslag om, at fritagelsen ikke gøres obligatorisk vundet bred støtte
blandt me dlemslandene).
V. Gensidig bistand samt bekæmpelse af svig
1. Gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer
Kommissionen fremsatte i juni 1998 et forslag til ændring af direktivet vedrørende inddrivelse af visse landbrugsafgifter, told,
moms og punktafgifter, jf. KOM(1998)364. Endvidere fremsatte Kommissionen ændringsforslag i maj 1999 KOM (1999)
183. Efterfølgende har det franske formandskab fremsat et kompromisforslag.
Der er nu politisk enighed om det franske kompromisforslag, som er sat på dagsordenen for ECOFIN den 19. januar.
(Resumé:
Forslaget indebærer, at direktivets anvendelsesområde udvides til bl.a. at omfatte direkte skatter. Herudover sker der en vis opstramning af
bestemmelserne med henblik på lettelse og effektivisering af inddrivelse af fordringer i andre EU-lande. Aktuelt notat senest den 12. januar 2001.)
2. Gruppen på højt plan vedrørende skattesvig
Rådet (ECOFIN) støttede den 25. maj 1999 et spansk forslag om, at der skulle nedsættes en Rådsarbejdsgruppe, der på
områderne direkte og indirekte skatter skulle påvise og undersøge de svage punkter i lovgivningen, i mekanismerne for
administrativt samarbejde og Fællesskabets kontrolsystemer, og foreslå hensigtsmæssige foranstaltninger. Arbejdsgruppen
blev nedsat den 8. september 1999.
Arbejdsgruppen udarbejdede en rapport, hvori blev nævnt en række punkter, som man i arbejdsgruppen var blevet enige om
udgjorde svagheder i forhold til det svigbekæmpende arbejde på henholdsvis momsområdet og området for direkte skatter.
Gennemgangen af de svage punkter førte til en række anbefalinger om, hvorledes der kan arbejdes videre for i fremtiden at
mindske de beskrevne problemer. Rapporten med anbefalinger blev behandlet af R&arin g;det (ECOFIN), den 5. juni 2000.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462823_0007.png
Rådet (ECOFIN) udtrykte tilfredshed med rapporten og støttede de i rapporten givne anbefalinger, idet Rådet fandt, at de
foreslåede foranstaltninger på både de lovgivningsmæssige rammer og mekanismerne for gensidig bistand, vil kunne få en
positiv svigbekæmpende effekt.
Der vil blive udarbejdet en fælles status for såvel de områder, Kommissionen er ansvarlig for som for de områder
medlemslandene er ansvarlige for. Denne status vil blive forelagt for ECOFIN-Rådet.
VI. Indre marked (Told - 1. søjle)
1. Ændring af EF´s toldkodeks
Kommissionen fremsatte i juni 1998 forslag om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 om indførelse af en EF-
Toldkodeks, KOM(1998)226. Dette forslag er efterfølgende ændret ved Kommissionens forslag, KOM(1999)236.
På Rådsmødet (Indre Marked) den 25. maj 2000 blev der fastlagt fælles holdning til et kompromisforslag primært udarbejdet
af det tidligere finske formandskab. Kommissionen har i en erklæring støttet hovedparten af punkterne i dette
kompromisforslag.
Forlagene blev vedtaget i oktober 2000 og trådte i kraft den 19. december 2000.
(Resumé:
Forslagene indeholder en række delforslag til ændring af bestemmelserne i toldkodeksen. Af speciel dansk interesse kan nævnes forslag om ændring
af bestemmelsen om ansvaret for importører, der handler i "god tro" i forbindelse med import af varer med toldpræference. Kommissionen har i en
erklæring efter Rådsmødet (Indre Marked) i maj tilsluttet sig Rådets forslag til ændring af denne bestemmelse.
Grundnotat er oversendt den 12. oktober 1998. Aktuelt notat er oversendt ultimo november 1999 samt primo marts 2000).
2. Prækursorer
Kommissionens forslag til ændring af forordningen og ændrede forslag til ændring af direktivet om ulovlig anvendelse af
visse stoffer til fremstilling af narkotika og psykotrope stoffer (de såkaldte prækursorer), jf. KOM (1998)22 og KOM (1999)
202, drøftes fortsat på embedsmandsniveau.
(Resumé:
Formålet med ændringsforslagene er at etablere en særlig overvågningsordning for visse stoffer, der anvendes til ulovlig fremstilling af syntetisk
narkotika ("designer drugs").
Grundnotat er oversendt den 8. april 1998).
VII. Retlige- og indre anliggender (told - 3. søjle)
1. EU-Konventionen om gensidig bistand og samarbejde mellem toldmyndighederne (Napoli II)
Især på grund af bortfaldet af kontrollen ved de indre grænser var det hensigtsmæssigt at ændre Napoli I konventionen.
Napoli II konventionen blev undertegnet i december 1997. Formålet med konventionerne er især at styrke EU-
toldmyndighedernes samarbejde på de områder, der ikke er omfattet af Fællesskabets kompetence, for eksempel bekæmpelse
af narkotika, våben og børnepornografi.
Frankrig og Grækenland er p.t. de eneste lande, der har ratificeret Napoli II konventionen. Den 4. oktober 2000 fremsatte
regeringen forslag til lov om Danmarks tiltrædelse af Napoli II konventionen.