Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 673
Offentligt
1463882_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 673)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
19. januar 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets grundnotat vedrørende forslag
til Kommissionens direktiv om ændring af bilagene til Rådets direktiv 86/362/EEC, 86/363/EEC og
90/642/EEC om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for indholdet af pesticidrester i og på korn, i og på
levnedsmidler af animalsk oprindelse og på og i visse produkter af vegetab ilsk oprindelse, herunder frugt og
grøntsager.
Forslaget er sat til afstemning på mødet i Den Stående Plantesundhedskomité den 1.-2. februar 2001.
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til Kommissionens direktiv om ændring af bilagene til Rådets direktiv 86/362/EEC, 86/363/EEC og
90/642/EEC om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for indholdet af pesticidrester i og på korn, i og på
levnedsmidler af animalsk oprindelse og på og i visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og
grøntsager.
Dokument Sanco/2757/00rev 1
Resumé
Der er tale om et forslag, der fastsætter fælles midlertidige EU-grænseværdier for restindholdet af pesticidet fluroxypyr i alle fødevaregrupper.
Forslaget er en del af gennemførelsen af EU{{PU2}}s pesticidprogram, som indebærer, at alle pesticider i EU vil blive sundheds- og miljømæssigt
vurderet efter de samme fælles kriterier. Der vil desuden i alle medlemslande gælde fælles gr&ae eværdier for det maksimalt tilladte restindhold af
pesticider i fødevarer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463882_0002.png
Samtlige grænseværdier i forslaget er sundhedsmæssigt acceptable. Grænseværdierne vil sætte et præcist loft for det tilladte restindhold af fluroxypyr i
flere fødevarer end allerede omfattet af danske grænseværdier.
Baggrund
Kommissionen har ved SANCO/2757/00 rev 1 af 15. november 2000 fremsendt forslag til fastsættelse af midlertidige
EU-maksimalgrænseværdier for rester af pesticidet fluroxypyr i fødevarer. Forslaget er modtaget den 22. november
2000.
Forslaget er fremsat med hjemmel i:
• Artikel 10 i Rådets direktiv 86/362/EØF om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for indholdet af pesticidrester
i og på korn.
• Artikel 10 i Rådets direktiv 86/363/EØF om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for indholdet af pesticidrester
i og på levnedsmidler af animalsk oprindelse.
• Artikel 7 i Rådets direktiv 90/642/EØF om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester på og i visse
produkter {{SPA}}af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager samt
• Artikel 4(1)f i Rådets direktiv 91/414/EØF om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler
Forslaget behandles i en III a-procedure i Den Stående Komité for Plantesundhed. Hvis der er kvalificeret flertal,
udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der
kan vedtage forslaget uændret med kvalificeret flertal eller ændre det med enstemmighed. Handler Rådet ikke inden en
frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen oplyser, at harmoniserede grænseværdier for indhold af pesticidrester i fødevarer fastsættes af hensyn til
forbrugernes sundhed og samhandlen i Fællesskabet. Forsigtighedsprincippet må bringes i anvendelse ved fastsættelse af
grænseværdier for restindhold, når der ikke findes godkendte anvendelser af pesticiderne i marken.
Formål og indhold
Fluroxypyr er et aktivstof, der anvendes til ukrudtsbekæmpelse i frugtplantager og til behandling af æbler, oliven, løg,
korn og kornprodukter, karse og græsser efter fremspiring.
Forslaget om maksimalgrænseværdier for restindhold af fluroxypyr i fødevarer er en del af EU{{PU2}}s
pesticidprogram, der om nogle år skal munde ud i en fuldstændig regulering af samtlige pesticider i Fællesskabet.
EU{{PU2}}s pesticidprogram indebærer, at alle pesticider med tiden vil blive sundheds- og miljømæssigt vurderet efter
ens kriterier. Der vil desuden i alle medlemslande gælde fælles grænseværdier for det maksimalt tilladte restindhold af
pesticider i fødevarer.
Direktiv 91/414/EØF om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler har til formål at opbygge en fælles EU-positivliste
over de aktivstoffer, der må indgå i plantebeskyttelsesmidler. Aktivstoffer, som er fundet acceptable på grundlag af
videnskabelig dokumentation, optages på den fælles positivliste i bilag I til direktiv 91/414. Stoffet fluroxypyr blev
optaget på bilag I til direktiv 91/414 i marts 2000 ved Kommissionens direktiv 2000/10/EF. Miljøstyrelsen repræsenterer
Danmark i forhandlinger om optagelse af stoffer på bilag I til direktiv 91/414.
Kommissionen er efter optagelse af fluroxypyr på bilag I til direktiv 91/414 forpligtet til at fremsætte forslag om en
fælles grænseværdi for restindhold af stoffet i fødevarer. Grænseværdierne i forslaget er fastlagt ud fra såvel en streng
sundhedsmæssig vurdering som krav om effektiv pesticidanvendelse i god landbrugsmæssig praksis (GAP).
Forslaget om grænseværdier for fluroxypyr harmoniserer en række nationale midlertidige maksimalgrænseværdier, der
er fastsat i enkelte medlemsstater i forbindelse med nationale godkendelser af plantebeskyttelsesmidler med indhold af
fluroxypyr. Det følger af det retlige grundlag for EU{{PU2}}s pesticidprogram, at de midlertidige nationale
grænseværdier vil blive ophævet, når Fællesskabet vedtager fælles grænsev ;rdier. De midlertidige danske
grænseværdier for restindhold af fluroxypyr er 0,05 mg/kg for korn og majs, 0,1 mg/kg for nyrer og 0,05 mg/kg for
andre animalske produkter {{SPA}} se i øvrigt afsnit om konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463882_0003.png
Forslaget fastsætter midlertidige grænseværdier for restindhold af fluroxypyr i samtlige fødevaregrupper (frugt og grønt,
korn og animalske produkter):
• Der fastsættes en midlertidig fælles grænseværdi for restindholdet af fluroxypyr i byg, havre, rug, triticale
(krydsninger) og hvede på 0,1 mg/kg og for nyrer på 0,5 mg/kg. De foreslåede grænseværdier for restindhold
følger af krav om anvendelse af stoffet i henhold til god landbrugsmæssig praksis (GAP) og den sundhedsmæssige
vurdering, som er udtrykt i det acceptable daglige indtag (ADI). Se nedenfor for mere om GAP og ADI.
• For alle andre vegetabilske og animalske produktgrupper end byg, havre, rug, triticale (krydsninger), hvede og
nyrer fastsættes for fluroxypyr en midlertidig fælles grænseværdi for restindholdet svarende til det laveste målbare
niveau for en given analysemetode (LOD - lower limit of analytical determination). Grænseværdier på laveste
målbare niveau fastsættes, hvor en godkendt behandling ikke vil give målbare restindhol d, eller hvis der ikke er
fremlagt data til en vurdering af restindhold i overensstemmelse med kravene i direktiv 91/414 for derved at
beskytte forbrugerne mod restindhold fra anvendelser, der ikke er godkendt af myndighederne.
De midlertidige grænseværdier i forslaget vil blive permanente efter en periode, hvis medlemsstaterne ikke inden da i
overensstemmelse med direktiv 91/414/EØF har notificeret andre midlertidige grænseværdier til Kommissionen.
Vedtages forslaget vil de fælles maksimalgrænseværdier for restindhold af fluroxypyr blive indføjet i bilagene til
følgende direktiver:
• Rådets direktiv 90/642 {{SPA}} vegetabilske produkter, herunder frugt og grøntsager
• Rådets direktiv 86/362 {{SPA}} korn og kornprodukter
• Rådets direktiv 86/363 {{SPA}} animalske produkter (restindhold fra fodermidler)
Kommissionen vurderer, at de foreslåede grænseværdier for det maksimale restindhold er sundhedsmæssigt acceptable.
Kriterierne for EU{{PU2}}s sundhedsmæssige vurdering af stoffet er fastlagt i direktiv 91/414 og følger de
retningslinier, som er fastlagt af Verdenssundhedsorganisationen WHO.
Generel teknisk orientering
Det kan til orientering oplyses, at EU{{PU2}}s optagelse af et pesticid på bilag I til direktiv 91/414 indebærer en streng
vurdering af stoffet i forhold til menneskers og dyrs sundhed. Den sundhedsmæssige vurdering fører til fastlæggelsen af
stoffets faregrænse NOAEL (No Adverse Effect Level). Dette niveau udtrykker det højeste indhold af pesticid, der netop
ikke har skadelig effekt på sundheden.
Ud fra NOAEL fastsætter man et acceptabelt dagligt indtag for stoffet, ADI. ADI er den mængde af stoffet, som et
menneske kan spise hver dag uden sundhedsmæssige betænkeligheder. Da man ønsker en stor sikkerhedsfaktor, bliver ADI
{{PU2}}en typisk sat til at være en 100-del af faregrænsen.
En grænseværdi for restindhold af pesticid vil kun blive godkendt, hvis den fører til et indtag af pesticidet, som ligger under
det acceptable daglige indtag.
Det kan til orientering oplyses, at GAP (Good Agricultural Practice) er et internationalt anerkendt princip for
landbrugsproduktion, hvorefter man kun må anvende netop den mængde pesticid, der er nødvendig for at opnå den ønskede
virkning i produktionen. Da landbrugsproduktion i høj grad er afhængig af klimatiske forhold, vil den mængde pesticid, der
er nødvendig for at opnå den ønskede virkning i produktionen, variere naturligt mellem EU{{PU2}}s medlemslande. GAP
fastsættes i Danmark af Miljøstyrelsen ud fra en vurdering af mængden af pesticid, som er nødvendig for at opnå det ønskede
formål (bekæmpelse af plantesygdomme og lignende), anvendelseshyppighed og sprøjtefrist før høst. For nogle
kombinationer af pesticider og produkter har Danmark en GAP, der ligger højt sammenlignet med andre EU-lande, for
andre kombinationer har Danmark en lav G>
EU{{PU2}}s fastlagte procedure for harmonisering af grænseværdier for restindhold af pesticider tager hensyn til det land,
som har den højeste GAP og dermed det højeste restindhold af et givent pesticid. Det er således de højeste værdier af
restindhold af pesticider, som bliver ophøjet til harmoniseret EU-maksimalgrænseværdier. Det er under betingelse af, at
stoffet opfylder de fastlagte kriterier for godkendelse af pesticide at restindhold som følger af en anvendelse i henhold til
højeste GAP ikke fører til en overskridelse af det acceptable daglige indtag for det pågældende pesticid.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463882_0004.png
Det bemærkes, at danske landmænd skal følge den nationalt fastsatte GAP i anvendelse af pesticider, uanset at EU{{PU2}}s
grænseværdier for restindhold af pesticider i de færdige produkter måtte give mulighed for en større anvendelse af pesticider i
produktionen. Forslaget ændrer derfor ikke ved restindholdet i danske landbrugsprodukter.
Endelig kan det til orientering oplyses, at pesticider kun må indgå i landbrugsproduktionen, hvis deres specifikke anvendelse
er godkendt. Godkendelse til anvendelse på en afgrøde medfører således ikke ret til anvendelse på andre afgrøder. For de
anvendelser, som et pesticid er forbudt til eller endnu ikke godkendt til, bliver maksimalgrænseværdien for restindhold af det
pågældende pesticid sat til LOD (lower limit of analytical determination). LOD er udtryk for det lavest målbare niveau med
en given analysemetode. Grænseværdien bliver ikke sat til et absolut nul, da dette i en analytisk og kontrolmæssig
sammenhæng ikke giver mening, hvis målemetoden ikke kan påvise helt ned til det absolutte nul.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
Der er i pesticidbekendtgørelsen fastsat danske midlertidige maksimalgrænseværdier for stoffet fluroxypyr i korn, majs, nyre
og andre animalske produkter i henhold til direktiv 91/414/EØF.
Restindhold af stoffet i andre produkter er omfattet af den generelle bestemmelse i § 7, stk. 2, i fødevareloven (lov nr. 471 af
1. juli 1998), hvilket indebærer, at de ikke må forekomme i et restindhold, der på baggrund af en sundhedsmæssig vurdering
kunne være betænkeligt.
Konsekvenser
Vedtages forslaget, kan det implementeres ved ændring af pesticidbekendtgørelsen.
Forslaget har ingen statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
Kommissionen og Fødevaredirektoratet har på grundlag af data om den faktiske pesticidanvendelse og befolkningens
faktiske indtag af pesticidrester vurderet, at forslagets grænseværdier ikke giver anledning til sundhedsmæssige
betænkeligheder. Der er i den sundhedsmæssige vurdering taget hensyn til, at mennesker også indtager andre produkter med
andre pesticider.
Vedtagelse af forslaget indebærer et højere tilladt restindhold af fluroxypyr i nyrer og korn i forhold til gældende midlertidige
danske grænseværdier. For alle øvrige fødevaregrupper indebærer forslaget, at der som noget nyt vil blive sat et præcist loft
for det tilladte restindhold af fluroxypyr.
Forslaget vil ikke berøre det faktiske restindhold af fluroxypyr i dansk producerede afgrøder, da danske producenter fortsat
skal følge de betingelser for god landbrugsmæssig praksis (GAP), som er fastsat af Miljøstyrelsen for anvendelse i Danmark
af pesticidprodukter ned aktivstoffet fluroxypyr.
Høring
Forslaget er sendt i høring i §2-udvalget (landbrug) og Det Rådgivende Fødevareudvalg samt en bredere kreds af
organisationer.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
EN
SANCO/2757/00 rev 1
COMMISSION OF THE EUROPEAN COMMUNITIES
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463882_0005.png
Brussels, 15.11.2000
SANCO/2757/00 rev 1
COMMISSION DIRECTIVE ../{{NEL}}/EC
Of ../../2000
amending the Annexes to Council Directives 86/362/EEC, 86/363/EEC and 90/642/EEC on the fixing of maximum
levels for pesticide residues in and on cereals, foodstuffs of animal origin and certain products of plant origin,
including fruit and vegetables respectively.
EN
COMMISSION DIRECTIVE ../{{NEL}}/EC
Of ../../2000
amending the Annexes to Council Directives 86/362/EEC, 86/363/EEC and 90/642/EEC on the fixing of maximum
levels for pesticide residues in and on cereals, foodstuffs of animal origin and certain products of plant origin,
including fruit and vegetables respectively.
THE COMMISSION OF THE EUROPEAN COMMUNITIES,
Having regard to the Treaty establishing the European Community,
Having regard to Council Directive 86/362/EEC of 24 July 1986 on the fixing of maximum levels for pesticide residues in
and on cereals, as last amended by Directive 2000/58/EC, and in particular Article 10 thereof,
Having regard to Council Directive 86/363/EEC of 24 July 1986 on the fixing of maximum levels for pesticide residues in
and on foodstuffs of animal origin, as last amended by Directive 2000/58/EC, and in particular Article 10 thereof,
Having regard to Council Directive 90/642/EEC of 27 November1990 on fixing of maximum levels for pesticide residues in
and on certain products of plant origin including fruit and vegetables , as last amended by Directive 2000/58/EC, and in
particular Article 7 thereof,
Having regard to Council Directive 91/414/EEC of 15 July 1991 concerning the placing of plant protection products on the
market, as last amended by Directive 2000/50/EC (has to be up dated), and in particular Article 4(1)(f) thereof,
WHEREAS:
• The existing active substance, fluroxypyr, was included in Annex I to Directive 91/414/EEC by Commission
Directive 2000/10/EC. To the present, no harmonized maximum residue levels for this active substance were set by the
Commission. The harmonisation of MRLs is desirable both from the public health and the trade point of view.
• The said inclusion in Annex I was based on assessment of the information submitted concerning registered uses as
post harvest herbicide in orchards or as post emergence herbicide on apples, olives, onions, cereals, meadows and
pastures. New information on Good Agricultural Practices has been submitted since. All the information available has
been reviewed and is sufficient to fix certain maximum residue levels.
• At the inclusion in Annex I to Directive 91/414/EEC the technical and scientific evaluation of fluroxypyr has been
finalised on 30 November 1999 in the format of the Commission review report for fluroxypyr. In this review report the
Acceptable Daily Intake (ADI) for fluroxypyr was set at 0.8 mg/kg bw/day; the lifetime exposure of consumers of food
products treated with fluroxypyr has been assessed and evaluated in accordance with the procedures and practices used
within the European C ommunity, taking account of guidelines published by the World Health Organisation and it has
been calculated that the maximum residue levels fixed in this Directive do not give rise to an exceedence of this ADI.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463882_0006.png
• Acute toxic effects requiring the setting of an Acute Reference Dose were not noted during the evaluation and
discussion that preceded the inclusion of fluroxypyr in Annex I to Directive 91/414/EEC.
• To ensure that the consumer is adequately protected from exposure to residues in or on products for which no
authorisations have been granted, it is prudent to set maximum residue levels at the lower limit of analytical
determination for all those products covered by Council Directives 86/362/EEC, 86/363/EEC and 90/642/EEC.
• The Community{{PU2}}s trading partners have been consulted about the levels set out in this Directive through the
World Trade Organisation and their comments on these levels have been considered. No CODEX maximum residue
levels are defined for fluroxypyr. The possibility of fixing import tolerance maximum residue levels for specific
pesticide/crop combinations will be examined by the Commission on the basis of the submission of acceptable data.
• The opinions of the Scientific Committee for Plants, in particular advice and recommendations concerning the
protection of consumers of food products treated with pesticides, have been taken into account.
• This Directive is in accordance with the opinion of the Standing Committee on Plant Health;
HAS ADOPTED THIS DIRECTIVE:
Article 1
The following shall be added to part A of Annex II to Directive 86/362/EEC:
Pesticide residue
FLUROXYPYR
including
expressed as fluroxypyr
esters
Maximum level in mg/kg
0.1 Barley, oats, rye, triticale and wheat
0.05 (*) Other cereals
(*) indicates lower limit of analytical determination
Article 2
The following shall be added to part B of Annex II to Directive 86/363/EEC:
Pesticide
residue
Maximum level (mg/kg)
Of meat, including fat,
preparations of meat, offals and
animal fats as listed in Annex I
within CN code Nos. 0201,
0202, 0203, 0204, 0205 00 00,
0206, 0207, ex 0208, 0209 00,
0210, 1601 00 and 1602
FLUROXYPYR
0.5 ex 0206 Kidney
0.05 (*) other products
(*) Indicates lower limit of analytical determination
Article 3
The maximum residue levels for fluroxypyr including esters expressed as fluroxypyr in the Annex to this Directive shall be
added to Annex II to Directive 90/642/EEC.
Article 4
This Directive shall enter into force on the twentieth day following that of its publication in the Official Journal of the
European Communities.
For milk and
milk products
listed in Annex
1 within CN
code Nos. 0401,
0402, 0405 00
and 0406
0.05 (*)
Of shelled fresh
eggs, for bird
{{PU2}}s eggs and
egg yolks listed in
Annex 1 within CN
code Nos. 0407 00
and 0408
0.05 (*)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463882_0007.png
Member States shall bring into force the laws, regulations and administrative provisions necessary to comply with this
Directive by 30 June 2001 at the latest. They shall forthwith inform the Commission thereof.
They shall apply these provisions as of 1 September 2001.
When Member States adopt those provisions, they shall contain a reference to this Directive or be accompanied by such
a reference on the occasion of their official publication. Member States shall determine how such reference is to be
made.
Article 6
This Directive is addressed to the Member States.
Done at Brussels,
[{{NEL}}]
For the Commission
[{{NEL}}]
Member of the Commission
ANNEX
Groups and examples of individual products to
which the MRLs apply
Pesticide residues and maximum
residue levels (mg/kg)
fluroxypyr including esters expressed as
fluroxypyr
1. Fruit, fresh, dried or uncooked, preserved by
freezing, not containing added sugar; nuts
(i) CITRUS FRUIT
Grapefruit
Lemons
Limes
Mandarins (including clementines and other hybrids)
Oranges
Pomelos
Others
(ii) TREE NUTS (shelled or unshelled)
Almonds
Brazil nuts
Cashew nuts
Chestnuts
Coconuts
Hazelnuts
Macadamia
Pecans
Pine nuts
Pistachios
Walnuts
Others
(iii) POME FRUIT
0.05 (*)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463882_0008.png
Apples
Pears
Quinces
Others
(iv) STONE FRUIT
Apricots
Cherries
Peaches (including nectarines and similar hybrids)
Plums
Others
(v) BERRIES AND SMALL FRUIT
(a) Table and wine grapes
Table grapes
Wine grapes
(b) Strawberries (other than wild)
(c) Cane fruit (other than wild)
Blackberries
Dewberries
Loganberries
Raspberries
Others
(d) Other small fruit and berries (other than wild)
Bilberries
Cranberries
Currants (red, black and white)
Gooseberries
Others
(e) Wild berries and wild fruit
(vi) MISCELLANEOUS
Avocados
Bananas
Dates
Figs
Kiwi
Kumquats
Litchis
Mangoes
Olives
Passion fruit
Pineapples
Pomegranate
Others
2. Vegetables, fresh or uncooked, frozen or dry
0.05 (*)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463882_0009.png
(i) ROOT AND TUBER VEGETABLES
Beetroot
Carrots
Celeriac
Horseradish
Jerusalem artichokes
Parsnips
Parsley root
Radishes
Salsify
Sweet potatoes
Swedes
Turnips
Yam
Others
(ii) BULB VEGETABLES
Garlic
Onions
Shallots
Spring onions
Others
(iii) FRUITING VEGETABLES
(a) Solanacea
Tomatoes
Peppers
Aubergines
Others
(b) Cucurbits - edible peel
Cucumbers
Gherkins
Courgettes
Others
(c) Cucurbits - inedible peel
Melons
Squashes
Watermelons
Others
(d) Sweet corn
(iv) BRASSICA VEGETABLES
(a) Flowering brassica
Broccoli
Cauliflower
Others
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463882_0010.png
(b) Head brassica
Brussels sprouts
Head cabbage
Others
(c) Leafy brassica
Chinese cabbage
Kale
Others
(d) Kohlrabi
(v) LEAF VEGETABLES AND FRESH HERBS
(a) Lettuce & similar
Cress
Lamb's lettuce
Lettuce
Scarole
Others
(b) Spinach & similar
Spinach
Beet leaves (chard)
Others
(c) Water cress
(d) Witloof
(e) Herbs
Chervil
Chives
Parsley
Celery leaves
Others
(vi) LEGUME VEGETABLES (fresh)
Beans (with pods)
Beans (without pods)
Peas (with pods)
Peas (without pods)
Others
(vii) STEM VEGETABLES (fresh)
Asparagus
Cardoons
Celery
Fennel
Globe artichokes
Leek
Rhubarb
Others
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463882_0011.png
(viii) FUNGI
(a) Cultivated mushrooms
(b) Wild mushrooms
3. PULSES
Beans
Lentils
Peas
Others
4. OIL SEEDS
Linseed
Peanuts
Poppy seeds
Sesame seeds
Sunflower seed
Rape seed
Soya bean
Mustard seed
Cotton seed
Others
5. POTATOES
Early potatoes
Ware potatoes
6. TEA (leaves and stems, dried, fermented or
otherwise, from the leaves of
Camellia sinensis
sinensis)
7. HOPS (dried), including hop pellets and
unconcentrated powder
(*) Indicates lower limit of analytical determination
0.1 (*)
0.1 (*)
0.05 (*)
0.05 (*)
0.05 (*)