Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 696
Offentligt
1463860_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 696)
indre marked
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
26. januar 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Erhvervsministeriets grundnotat vedrørende forslag
til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om måleinstrumenter, KOM (2000) 566 endelig.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om måleinstrumenter KOM(2000)
566 endelig
Nyt notat
Resumé
Direktivet har til formål at harmonisere
medlemslandenes
lovgivning
om
måleinstrumenter og er således et element i
gennemførelsen af Det Indre Marked for
industriprodukter. Det omfatter 11 kategorier
af måleinstrumenter som efter planen skal
udvides på et senere tidspunkt.
Lovgivningsmæssigt vil direktivet betyde en
forenkling af den eksisterende lovgivning.
Der forventes at gå et par år, inden forslaget
med tekniske bilag kan vedtages.
• Baggrund og indhold
Direktivforslaget er et harmoniseringsdirektiv
med hjemmel i traktatens art. 95. Det vedtages
efter fælles beslutningstagen med kvalificeret
flertal, jf. traktatens art. 251. Det er hensigten
at vedtage direktivforslagets tekstdel og de
tekniske bilag samtidig.
Direktivets formål
medlemslandenes
er at harmonisere
lovgivning
for
26. januar 2001
Sag 1998-700-5
/bbc
EM0337
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463860_0002.png
måleinstrumenter
underkastet
lovpligtig
kontrol og er som sådant et element i
gennemførelsen af Det Indre Marked for
industriprodukter. Samtidig skal direktivet
medføre den høje grad af forbrugerbeskyttelse
som fremgår af traktatens art. 95, stk. 3.
Der er fastsat en
komitéprocedure
hvorved
de gennemførelsesbeføjelser der tillægges
Kommissionen, vedtages ved anvendelse af
den rådgivningsprocedure der er fastsat i artikel
3 i Rådets afgørelse af 28. juni 1999
(1999/468/EF). Ifølge denne bestemmelse
bistås Kommissionen af et rådgivende udvalg
der
består
af
repræsentanter
for
medlemsstaterne, og som har Kommissionens
repræsentant som formand. Komm issionen
skal tage størst mulig hensyn til udvalgets
udtalelser. Den meddeler udvalget hvorledes
den gør det.
Direktivet omfatter 11 kategorier af
måleinstrumenter (vandmålere, gasmålere,
elmålere, varmeenergimålere, målere til andre
væsker end vand (fx olieprodukter),
automatiske vægte, taxametre, længde- og dimensionsmåleudstyr, alkometre og målere til udstødningsgas ), og det er planen
på et senere tidspunkt at udvide direktivet med flere kategorier af måleinstrumenter.
• Nærheds- og proportionalitets princippet
Det er Kommissionens vurdering at forslaget lever op til nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Nærhedsprincippet
Direktivet harmoniserer alene de bestemmelser som er nødvendige for at sikre den frie bevægelighed for måleinstrumenter.
Det er overladt til medlemsstaterne selv at afgøre, til hvilke måleopgaver der skal anvendes måleinstrumenter underlagt
lovpligtig kontrol.
Endvidere er det overladt til medlemsstaterne selv at afgøre hvornår eller hvor ofte måleinstrumenter underlagt lovpligtig
kontrol skal gennemgå regelmæssig inspektion og efterkontrol gennem hele deres brugslevetid.
Direktivet er baseret på anvendelse af modulerne i "Den Globale Metode" til overensstemmelsesvurderingen. En vigtig
forudsætning for at dette system kan virke er, at medlemsstaterne udfører markedsovervågning.
Proportionalitetsprincippet
Med henblik på at sikre at forskelle i de nationale lovgivninger ikke skal føre til handelshindringer og derved krænke den frie
bevægelighed for måleinstrumenter, er der behov for et fælles grundlag der fastlægger de væsentlige krav sammen med
kravene til overensstemmelsesvurdering.
Forslaget er derfor et harmoniseringsdirektiv som bl.a. frembyder den høje grad af forbrugerbeskyttelse som fremgår af
traktatens art. 95, stk. 3.
Gældende dansk ret
Lovgivningen om måleinstrumenter består af "gamle" administrative bestemmelser udstedt i medfør af Metrologiloven
som blev ophævet 1. januar 1991 ved erhvervsfremmelovens ikrafttræden. Dog bevarede de administrative forskrifter
deres gyldighed, indtil de tilbagekaldes.
Endvidere har Erhvervsfremme Styrelsen til gennemførelse af det generelle direktiv vedr. metrologi (71/316/EØF) og en
række særdirektiver udstedt bekendtgørelser og måletekniske direktiver med hjemmel i Lov om erhvervsfremme, jf.
Lovbekendtgørelse nr. 1088 af 29. november 2000.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463860_0003.png
Høring
Forslaget er sendt i høring i EF-Specialudvalget for tekniske handelshindringer. Der er høringsfrist til den 29. januar 2001.
Resume af høringssvar vil blive fremsendt til udvalget.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Lovgivningsmæssigt vil vedtagelsen af direktivforslaget medføre en forenkling, idet de gældende regler som er fordelt
på en række bekendtgørelser og måletekniske direktiver, kan samles i en enkelt bekendtgørelse og nogle få måletekniske
direktiver, svarende til antallet af instrumenter.
Direktivet vil formentlig få statsfinansielle konsekvenser i forbindelse med en styrkelse af markedsovervågningen. Dette
skyldes bl.a. det forhold at medlemsstaterne skal træffe de fornødne foranstaltninger til at sikre at måleinstrumenter kun
markedsføres og tages i brug hvis de opfylder de væsentlige krav fastsat i direktivet og dettes bilag. De skal samtidig
have gennemgået en overensstemmelsesvurdering i henhold til direktivet.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
En forenkling af reglerne vil lette byrderne for erhvervslivet ved at gøre det lettere at overskue hvad der er gældende ret.
Samtidig vil harmoniseringen gøre det lettere, og dermed billigere for erhvervslivet at omsætte måleinstrumenterne i
EU/EØS, når alle medlemslandene anvender harmoniserede bestemmelser om dem. Sidst men ikke mindst kan det også
få den afsmittende effekt for forbrugerne, at varerne bliver billige re, fordi de måleinstrumenter som de vejes på eller
måles med, f.eks. grønthandlerens vægt, ikke skal igennem yderligere kontrolled, når de først er bragt i fri omsætning i et
medlemsland.