Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 708
Offentligt
1463848_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 708)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
30. januar 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljø- og Energiministeriets notat vedr. forslag til
Rådets henstilling om mindstekrav for miljøinspektioner i medlemsstaterne, KOM (1998) 772 endelig udgave.
MILJØstyrelsen
25. januar 2001
Tilsyns- og Lovkontoret MEM 333 MST
M 1034-0044
Internationalt Kontor EJJ/6/TG/7
Notat til Folketingets Europaudvalg vedr. forslag til Rådets henstilling om mindstekrav for
miljøinspektioner i medlemsstaterne.
KOM (1998) 772 endelig udgave
Kommissionen har den 17. december 1998 oversendt ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har
hjemmel i artikel 175, stk.1 i TEF (tidligere artikel 130.S, stk. 1,), og skal derfor vedtages af Rådet med
kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i artikel 251 i TEF (tidligere artikel 189
B).
Forslaget er udarbejdet på grundlag af et dokument om minimumskriterier for miljøtilsyn, udarbejdet
og færdiggjort i november 1997 af IMPEL (Den Europæiske Unions net for gennemførelse og
håndhævelse af miljølovgivning).
Forslaget ligger desuden i forlængelse af Kommissionens meddelelse til Rådet for Den Europæiske
Union og Europa-Parlamentet om gennemførelse af Fællesskabets miljølovgivning af 5. november
1996 og Rådets i denne anledning vedtagne resolution af 7. oktober 1997 om affattelsen,
gennemførelsen og håndhævelsen af Fællesskabets miljølovgivning. Rådet opfordrer heri
Kommissionen til at foreslå mindstekrav o g/eller retningslinier for miljøinspektionsopgaver med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463848_0002.png
henblik på at sikre en ensartet anvendelse og håndhævelse i medlemslandene, baseret på IMPELs
arbejde.
Grundnotat om forslaget er sendt til Folketingets Europaudvalg den 26.april 1999.
Europa-Parlamentet har den 27. september 1999 meddelt resultatet af sin førstebehandling af
forslaget, hvor forslaget blev vedtaget med ændringer.
Forslaget blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 10. december 1999 til forhandlingsoplæg.
Rådet opnåede politisk enighed om en fælles holdning på rådsmødet den 13. december 1999 og
vedtog sin fælles holdning den 30. marts 2000.
Europaparlamentet vedtog ved 2. læsning den 6. juli 2000, 18 ændringsforslag til Rådets fælles
holdning.
Den 8. januar 2001 er der i forligsudvalget opnået enighed om forslaget. Forligsteksten ligger inden
for det eksisterende mandat. Danmark støtter forligsteksten, idet Danmark ønsker det bedst mulige
grundlag for en konsekvent opfølgning af fællesskabets vedtagne miljøpolitik, samt at der
tilvejebringes de nødvendige redskaber til at sikre, at denne gennemføres og håndhæves i praksis i
alle medlemsstaterne.
Den danske regering agter at tiltræde forslaget.
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg vedr. forslag til Rådets henstilling om mindstekrav for
miljøinspektioner i medlemsstaterne.
KOM (1998) 772 endelig udgave
1. Status
Kommissionen har den 17. december 1998 oversendt ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har
hjemmel i artikel 175, stk.1 i TEF (tidligere artikel 130.S, stk. 1,), og skal derfor vedtages af Rådet med
kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i artikel 251 i TEF (tidligere artikel 189
B).
Forslaget er udarbejdet på grundlag af et dokument om minimumskriterier for miljøtilsyn, udarbejdet
og færdiggjort i november 1997 af IMPEL (Den Europæiske Unions net for gennemførelse og
håndhævelse af miljølovgivning). IMPEL blev oprettet i 1992 med baggrund i Den Europæiske
Unions 5. miljøhandlingsprogram med det formål på medlemslandsbasis at udveksle oplysninger og
erfaringer om gennemførelsen, anvende lsen og håndhævelsen af fællesskabets miljøpolitik.
Forslaget ligger desuden i forlængelse af Kommissionens meddelelse til Rådet for Den Europæiske
Union og Europa-Parlamentet om gennemførelse af Fællesskabets miljølovgivning af 5. november
1996 og Rådets i denne anledning vedtagne resolution af 7. oktober 1997 om affattelsen,
gennemførelsen og håndhævelsen af Fællesskabets miljølovgivning. Rådet opfordrer heri
Kommissionen til at foreslå mindstekrav o g/eller retningslinier for miljøinspektionsopgaver med
henblik på at sikre en ensartet anvendelse og håndhævelse i medlemslandene, baseret på IMPELs
arbejde.
2. Formål og indhold
2.1. Kommissionens forslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463848_0003.png
Formålet med henstillingen er gennem mindstekrav til miljøinspektioner at øge overholdelsen af og
bidrage til en ensartet gennemførelse og håndhævelse af Fællesskabets miljølovgivning i alle
medlemsstater.
Forslaget sigter på en fælles standard for miljøtilsyn af industrianlæg og andre virksomheder og
anlæg, omfattet af krav om godkendelse, tilladelse eller licens i henhold til Det Europæiske
Fællesskabs lovgivning, (såkaldt {{PU1}}kontrollerede anlæg{{PU2}}).
Kommissionen har defineret anvendelsesområdet for sit forslag til at omfatte industrianlæg og andre
virksomheder og anlæg, som er omfattet af
krav om godkendelse, tilladelse eller licens
i henhold til Det
Europæiske Fællesskabs lovgivning. Formuleringen af selve bestemmelsen er ikke umiddelbart klar,
men det synes at fremgå af de forklarende bemærkninger ( afsnit 1.2 tredje afsnit, afsnit 3.2) at alle
aktiviteter, der i henhold til EU- reg lerne kræver godkendelse, er omfattet.
Det antages at dreje sig om for eksempel:
• anlæg omfattet af godkendelsesordningen i direktivet om integreret forebyggelse og bekæmpelse af
forurening,
• udledning af farlige stoffer til vandmiljøet,
• affaldsaktiviteter omfattet af rammedirektivet og af farligt affaldsdirektivet (91/689/EØF),
• luftforurening fra industrianlæg
• store fyringsanlæg,
• nye kommunale forbrændingsanlæg,
• forbrænding af farligt affald.
Forslaget sigter endvidere på, at miljøinspektioner blandt andet kommer til at omfatte tilsynsbesøg,
miljøkvalitetsovervågning, vurderinger i forhold til miljørevisionsrapporter og miljøredegørelser,
efterprøvning af egenkontrolresultater samt vurdering af virksomhedernes drift.
Forslaget bygger på, at der på nationalt, regionalt eller lokalt plan skal udarbejdes
miljøinspektionsplaner, som forholder sig til overholdelse af EF-retskravene, samt foretager
kortlægning af kontrollerede anlæg og vurdering af de større miljøproblemer i planområdet. Planerne
skal som minimum dække et afgrænset geografisk område og en tidsperiode på højst ét år samt både
indeholde progra mmer for rutinemæssige tilsynsbesøg og bestemmelser og procedurer for ikke
rutinemæssige tilsynsbesøg.
Forslaget anviser, at der bør følges en integreret fremgangsmåde, hvor hele spektret af
miljøvirkninger undersøges, og hvor effektiviteten af gældende krav i godkendelser, tilladelser eller
licenser vurderes.
Forslaget foreskriver, at der for hvert tilsynsbesøg skal udfærdiges en rapport, der redegør for,
hvorvidt der er overensstemmelse med EF-retskravene, eller om der kræves yderligere handlinger i
form af håndhævelsesskridt, sanktioner, ændringer i godkendelser e.l. Medlemsstaterne skal træffe de
nødvendige foranstaltninger for at sikre at inspektionsmyndigheden laver opfølgning herpå, - også
når det gæl der afbødning af risici for ulykker.
Forslaget til henstilling indeholder endvidere en pligt for medlemslandene til senest to år efter
henstillingens ikrafttræden at forelægge en rapport for Kommissionen, der redegør for hvordan
henstillingen er blevet fulgt, herunder følgende oplysninger:
• kvantitative data om personale og ressourcer i inspektionsorganet,
• detaljerede oplysninger om inspektionsorganets rolle og arbejde med fastlæggelse og gennemførelse af
relevante inspektionsplaner,
• sammenfattende oplysninger om de udførte inspektioner, herunder antallet af tilsynsbesøg og inspicerede
kontrollerede anlæg (efter type) og anslået tidsrum for hvornår alle kontrollerede anlæg af den pågældende type
vil være inspiceret,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463848_0004.png
• graden af de kontrollerede anlægs overensstemmelse med EF-retskrav,
• resume af de trufne foranstaltninger,
• evaluering af fordele og ulemper ved inspektionsplanerne samt anbefalinger til fremtidige planer.
Kommissionen vil på denne baggrund foretage en vurdering af effekten af denne henstilling med
henblik på at videreudvikle mindstekravene i lyset af de indhøstede erfaringer, herunder IMPELs
arbejde.
2.2. Europa-Parlamentets vedtagelse.
Europa-Parlamentet har grundlæggende tilsluttet sig indholdet i forslaget, men samtidig vedtaget en
række ændringsforslag.
Det vigtigste af disse er et forslag om at dokumentet skal være et direktiv i stedet for en henstilling.
Herudover har Parlamentet vedtaget, at Kommissionen i samarbejde med IMPEL og Miljøagenturet
skal udarbejde minimumskriterier for kvalifikationer hos miljøtilsynsmedarbejdere og at
medlemslandene sammen med IMPEL og støttet af Kommissionen skal udarbejde
uddannelsesprogrammer for disse.
2.3. Kommissionens endelige forslag.
Kommissionen har ikke ønsket at ændre forslaget til et direktiv, idet der er tale om nogle ret så
detaljerede anbefalinger, som ikke umiddelbart vil kunne indpasses i alle medlemslandes regler for
miljøtilsyn. Til gengæld har Kommissionen været imødekommende overfor de øvrige ændringsforslag
fra Parlamentet.
2.4. Den fælles holdning.
Rådet har vedtaget et forslag, der ligger tæt op ad Kommissionens forslag, og stadig har status som
en henstilling.
2.5. Europaparlamentets udtalelse om den fælles holdning
Europaparlamentet har vedtaget 18 ændringsforslag, hvoraf de 15 handler om at gøre forslaget til et
direktiv. De øvrige 3 ændringsforslag omhandler inddragelse af Det Europæiske Miljøagentur og
samarbejde mellem medlemsstaterne.
2.6. Kommissionens holdning til EU-Parlamentets udtalelse om den fælles holdning
Kommissionen har den 13. september 2000 afgivet udtalelse til Parlamentets ændringsforslag.
Kommissionen kan ikke acceptere de ændringsforslag, der har til hensigt at ændre forslagets form fra
en henstilling til et direktiv, mens de øvrige omtalte forslag kan accepteres i en lettere ændret ordlyd.
3. Nærhed og proportionalitet
Nærhed og proportionalitetsprincippet vurderes af Kommissionen overholdt, idet samarbejde
internationalt er nødvendigt for at øge overholdelsen af og bidrage til en ensartet gennemførsel og
håndhævelse af Fællesskabets miljølovgivning.
4. Konsekvenser for Danmark
Kommissionens forslag er udformet som en henstilling og dermed vejledende .
Forslaget til mindstekrav for miljøinspektioner bygger i vidt omfang på bl.a. danske erfaringer og
praksis
i
forbindelse
med
udviklingen
af
miljøtilsynet
og
håndhævelsen
af
miljøbeskyttelseslovgivningen. Af samme grund lever amternes og kommunernes praksis omkring
miljøtilsyn allerede i dag op til anbefalingerne i Kommissionens henstilling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463848_0005.png
Retningslinierne for tilrettelæggelsen af miljøtilsynet er dog ikke indarbejdet i selve
miljøbeskyttelseslovgivningen. Den nuværende praksis hviler hovedsageligt på Miljøstyrelsens
vejledninger for miljøtilsyn og håndhævelse eller på samarbejdsaftaler mellem de kommunale
organisationer og Miljøstyrelsen, f.eks. aftalen om minimumsfrekvenser for kommunernes
miljøtilsyn. Dette anses imidlertid for tilstrække ligt til, at Danmark fuldt lever op til Kommissionens
forslag til henstilling, hvorimod et direktiv ville betyde, at der skulle udstedes en bekendtgørelse med
mere detaljerede retningslinier og regelsæt for miljøtilsynet.
Forslagets henstilling om rapportering til Kommissionen efter 2 år svarer indholdsmæssigt til den
rapportering af oplysninger, som allerede er indeholdt i bekendtgørelsen om tilsynsberetninger og
den årlige tilsynsrapport. Eneste forskel er, at det med henstillingens afgrænsning kan blive
nødvendigt at specificere de tilsynsbesøg og håndhævelsesskridt, der relaterer sig til de virksomheder,
der er omfattet af EU{{PU2}}s godkendelses /P>
Idet der er tale om en henstilling har forslaget ingen økonomiske eller administrative konsekvenser.
Forslaget påvirker ikke beskyttelsesniveauet i Danmark, idet miljøtilsynsindsatsen allerede lever op til
henstillingens anbefalinger.
Det er Kommissionens opfattelse, at forslagets anbefalinger kan føre til planlægning af miljøtilsyn og
håndhævelse i en række lande, hvor der hidtil ikke har været tradition for miljøkontrol, hvorved
beskyttelsesniveauet i Europa må formodes at blive påvirket positivt. Det skal i denne sammenhæng
bemærkes, at Kommissionen i sin begrundelse for forslaget nævner muligheden af, at medlemsstater,
der kan på vise et finansielt behov, eventuelt kan modtage bistand i form af fællesskabsfinansiering
fra Samhørighedsfonden eller strukturfondene (Europæisk Regionaludviklingsfond).
5. Høring
Forslaget har været til høring, og blandt andre de kommunale organisationer, Dansk Industri og
landbrugsorganisationerne har svaret, at de er positive overfor forslaget. I høringssvarene vurderes det
dog samtidig, at Danmark i forvejen lever op til anbefalingerne i henstillingen. Endvidere fremgår det
af flere af høringssvarene, at det bør præciseres, hvad afgrænsningen til EU-retsregler indebærer.