Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 709
Offentligt
1462822_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 709)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
30. januar 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljø- og Energiministeriets notat om forslag til
Rådets direktiv om vurdering af bestemte planers og programmers virkning på miljøet, KOM (99) 73 endelig
udgave.
MILJØstyrelsen
24. januar 2001
MEM 334 MST
Internationalt 1034-0044
HWU/5 LPA/EJJ/6
Notat til Folketingets Europa udvalg
Om forslag til Rådets direktiv om vurdering af bestemte planers og programmers virkning på miljøet
KOM (99) 73 endelig udgave.
Genoptryk (nyt markeret)
Rådet modtog den 26. marts 1997 forslag fra Kommissionen til direktiv om vurdering af bestemte planers og
programmers virkning på miljøet. Forslaget har hjemmel i artikel 175, stk.1. i TEF (tidligere artikel 130 S, stk. 1) og skal
derfor behandles efter proceduren om fælles beslutningstagen i artikel 251 i TEF (tidligere samarbejdsproceduren i
artikel 189C).
Europa-Parlamentet har afgivet udtalelse om forslaget efter 1. læsning den 20. oktober 1998.
Kommissionen har herefter den 19. februar 1999 fremsendt et revideret forslag til Rådet (KOM(99)73 endelig udgave).
Grundnotatet om det oprindelige forslag (KOM(96) 511 endelig udgave) er fremsendt til Folketingets Europaudvalg den
12 november 1997, den 3. juni 1999.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462822_0002.png
Sagen blev forelagt Foketingets Europaudvalg den 10. december 1999, forud for rådsmøde (miljø) den 13. december
1999.
Rådet havde en orienterende drøftelse af direktivforslaget på Rådsmødet (miljø) den 24-25 juni 1999.
Rådet opnåede enighed om den fælles holdning på rådsmødet den 13. december 1999 og vedtog sin fælles holdning den
30. marts 2000.
Europaparlamentet vedtog ved 2. læsning den 6. september 2000, 17 ændringsforslag til Rådets fælles holdning.
Der afholdes trepartsmøde den 24. januar 2001, og der er indkaldt til forligsudvalgsmøde den 30. januar 2001. Der
foreligger endnu ikke nogen forligstekst, men Danmark forventer, at forliget ligger indenfor det eksisterende mandat.
Regeringen agter at tiltræde forslaget.
AKTUELT NOTAT til Folketingets Europaudvalg
Om forslag til Rådets direktiv om vurdering af bestemte planers og programmers virkning på miljøet
KOM (99) 73 endelig udgave.
Genoptryk (nyt markeret)
1. Status
Rådet modtog den 26. marts 1997 forslag fra Kommissionen til direktiv om vurdering af bestemte planers og
programmers virkning på miljøet. Forslaget har hjemmel i artikel 175, stk.1. i TEF (tidligere artikel 130 S, stk. 1) og skal
derfor behandles efter proceduren om fælles beslutningstagen i artikel 251 i TEF (tidligere samarbejdsproceduren i
artikel 189C).
Europa-Parlamentet har afgivet udtalelse om forslaget efter 1. læsning den 20. oktober 1998.
Kommissionen har herefter den 19. februar 1999 fremsendt et revideret forslag til Rådet (KOM(99)73 endelig udgave).
Grundnotatet om det oprindelige forslag (KOM(96) 511 endelig udgave) er fremsendt til Folketingets Europaudvalg den
12 november 1997, den 3. juni 1999, og senest 10 december 1999, forud for rådsmødet (miljø) den 13. december 1999.
Rådet havde en orienterende drøftelse af direktivforslaget på Rådsmødet (miljø) den 24-25 juni 1999.
Rådet opnåede enighed om den fælles holdning på rådsmødet den 13. december 1999 og vedtog sin fælles holdning den
30. marts 2000.
Europaparlamentet vedtog ved 2. læsning den 6. september 2000, 17 ændringsforslag til Rådets fælles holdning.
Der afholdes trepartsmøde den 24. januar 2001, og der er indkaldt til forligsudvalgsmøde den 30. januar 2001.
2. Formål og indhold
2.1. Kommissionens forslag
Direktivets overordnede formål er at sikre et højt miljøbeskyttelsesniveau og fremskridt i retning af bæredygtig udvikling
ved sikring af, at der gennemføres en miljøvurdering af bestemte planer og programmer, der måtte få virkninger for
miljøet.
Det foreslås således at udvide miljøvurderingsordningen til også at omfatte bestemte planer og programmer som
supplement til VVM-direktivet (85/337/EØF ændret ved Rådsdirektiv 97/11/EF), der kun omfatter projekter. Det
foreslås, at direktivet kun skal gælde for planer og programmer, som udarbejdes og vedtages af en offentlig myndighed
eller ved hjælp af en retsakt med det formål at fastlægge rammerne eller retningsl injer for fremtidige anlægstilladelser
for projekter inden for områder såsom transport, energi, affaldsforvaltning, vandressourceforvaltning, industri,
telekommunikation og turisme, fysisk planlægning og arealanvendelse.
Forslaget forudsætter, at kravene i direktivforslaget integreres i medlemsstaternes gældende procedurer eller fastlægges i
procedurer, som indføres for at efterkomme direktivet. Miljøvurderingen af planer og programmer skal gennemføres, før
den ansvarlige myndigheds vedtagelse eller forelæggelse efter lovgivningsproceduren.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462822_0003.png
Den ansvarlige myndighed skal udarbejde en miljøredegørelse med
"Oplysning om følgende emner:
a. planens eller programmets indhold og hovedformål,
b. en beskrivelse af "nulløsningen" og rimelige alternativer (såsom alternative udviklingsstrategier eller alternativ
lokalisering), herunder overvejede ændringer eller afbødende foranstaltninger, til at opnå planen eller programmets
mål,
c. miljøforholdene i områder, der måtte blive væsentligt berørt af planen eller programmet og de rimelige
alternativer, herunder navnlig dem, som vedrører områder af særlig miljøværdi, såsom områder udpeget i medfør
af direktiv 79/409/EØF (om beskyttelse af vilde fugle) og 92/43/EØF (om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og
planter), eller opfylder de vilkår, som stilles af disse dir ektiver,
d. de miljøbeskyttelsesmål, der er fastlagt på internationalt plan, fællesskabsplan eller nationalt (herunder mål fastlagt
i andre planer og programmer inden for samme planhierarki), som er relevante for planen eller programmet, og
hvorledes der under udarbejdelsen er taget hensyn til disse mål eller enhver anden miljømæssig overvejelse,
e. eventuelle eksisterende problemer, der er relevante for planen eller programmet og rimelige alternativer hertil,
f. de sandsynlige væsentlige miljøvirkninger ved gennemførelsen af planen eller programmet, og de rimelige
alternativer, også virkningerne for de under c) nævnte områder, herunder de sekundære, kumulative, synergistiske,
kort-, mellem- og langsigtede, vedvarende eller midlertidige positive og negative virkninger,
g. påtænkte foranstaltninger for at undgå, begrænse og så langt som muligt opveje eventuelle væsentlige negative
virkninger for miljøet ved gennemførelsen af planen eller programmet,
h. eventuelle vanskeligheder (såsom tekniske mangler eller mangel på knowhow) opstået under indsamlingen af de
krævede oplysninger,
ha) en redegørelse for gennemførelsen af vurderingen og grundene til ikke at vedtage overvejede alternative løsninger,
hb) et ikke teknisk resume over de oplysninger, der blev givet under ovenanførte punkter.
Fodnote til bilaget
Alle relevante og aktuelle oplysninger om miljøvirkningerne af planer og programmer, der er opnået i andre faser af
beslutningsforløbet eller gennem anden fællesskabsmiljølovgivning, kan anvendes til eller udgøre en del af de
oplysninger, der kræves i henhold til bilaget."
Udkast til planen eller programmet samt miljøredegørelsen skal stilles til rådighed for berørte miljømyndigheder og
offentlighed, som skal have lejlighed til inden for en passende tidsfrist, at udtale sig, inden planen eller programmet
vedtages eller forelægges efter lovgivningsproceduren.
Hvis gennemførelsen af en plan eller et program kan påvirke miljøet væsentligt i en anden medlemsstat, skal udkast til
planen eller programmet samt den pågældende miljøredegørelse sendes til høring i denne medlemsstat.
Det foreslås, at mindre ændringer af eksisterende planer og programmer kun kræver miljøvurdering, når sådanne
ændringer måtte få væsentlige negative miljøpåvirkninger. Endvidere kræver planer eller programmer, der foreskriver en
særlig anvendelse af mindre arealer på lokalt plan, kun miljøvurdering, når sådanne ændringer måtte få væsentlige
negative milj&o slash;virkninger. Dog skal de ansvarlige myndigheder i disse tilfælde offentliggøre en redegørelse for,
hvorfor planen eller programmet blev undtaget herfor.
Miljøvurderingen er gennemført efter nærværende direktiv berører ikke eventuelle krav efter VVM-direktivet. Direktivet
gælder ikke for de forvaltningsplaner, der er specielt udarbejdet for særlige bevaringsområder og vedtaget i medfør af
artikel 6, stk. 1, i Rådets direktiv 92/43/EØF (om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter). Direktivet har ikke til
hensigt at blande sig i de lovgivningsprocedurer, der g&ae lig;lder for vedtagelse af planer og programmer. Forslaget
begrænser sig derfor til den forberedende førlovgivningsfase, som slutter, når en plan eller et programudkast forelægges
et lovgivende organ.
I følge Kommissionen er den fastsatte procedure en mindsteprocedure, som fremhæver de strategiske miljøvurderingers
fordele for erhvervslivet, idet der gives en mere konsekvent ramme at arbejde indenfor.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462822_0004.png
2.2 Europa-Parlamentets udtalelse efter 1. læsning
Europa-Parlamentet har den 20. oktober 1998 med forbehold af sine ændringer godkendt Kommissionens oprindelige
forslag og har opfordret Rådet til at optage Parlamentets ændringer i den fælles holdning, som det fastlægger i henhold
til EF-traktatens artikel 251.
Europa-Parlamentet er fremkommet med 29 ændringsforslag til det oprindelige forslag, heraf 14 ændringer til direktivets
artikler og bilag.
1. Foreslår at indføre behovet for fremskridt i retning af bæredygtig udvikling i direktivets formål.
2. Foreslår en tilføjelse i definition af forslagets omfang til at omfatte planer og programmer for fysisk planlægning,
som berører land- og havmiljøet. Desuden foreslås indarbejdet, at planer, der fastlægger en generel eller
sektorbaseret ramme for efterfølgende arealanvendelser, resourceanvendelser eller anlægstilladelser, som direkte
berør eller indirekte berør den fremtidige gennemførelse af projekter, som er omfattet af direktiv 85/337/EØF.
Desuden ønskes som eksempler på hvilke planer og programmer, der er omfattet, også nævnt inden for landbrug,
skovbrug, fiskeri, og fritidsaktiviteter. Desuden ønskes onshore og offshore nævnt i forbindelse med udvinding af
mineralske. dertil kommer et forslag på definition af en miljøredegørelse.
3. Foreslår, at udvide forslagets anvendelsesområde til at omfatte alle slags planer og programmer på forskellige
områder uden at forbinde det med de supplerende krav i den nuværende artikel 2 i forslaget (forslagets omfang og
definitioner).
4. Foreslår, at der skal offentliggøres en redegørelse, hvis mindre ændringer af eksisterende planer og programmer,
samt planer og programmer, der foreskriver en særlig anvendelse af mindre arealer på lokalt plan, undtages for
miljøvurdering.
5. Foreslår, at kravene i forslaget ikke finder anvendelse på ordninger, hvor kravene om VVM for projekter i direktiv
85/337/EØF finder anvendelse på planlægningsniveauet.
6. Foreslår at gennemføre specifikke undersøgelser vedrørende risikoen for oversvømmelser.
7. Foreslår en præcisering af hvad en miljøvurdering skal indeholde, herunder en præcisering af forslagenes negative
og positive virkninger, vigtigste alternative løsninger samt alle overvejelser om ændringer eller afbødende
foranstaltninger. Desuden foreslås, at de nationale myndigheder er ansvarlige for at sikre korrekt gennemførelse af
miljøbeskyttelsesforanstaltningerne i planer og programmer, hvor rækkevidden g&a ring;r ud over en regions
grænser.
8. Foreslår passende tidsfrister til at begrænse høringsproceduren til et rimeligt tidsrum og tillade tilstrækkelig tid til
høringen for offentligheden, for projektudførere og for de berørte miljømyndigheder. Desuden foreslås, at den
offentlighed, der er direkte eller indirekte berørt af en plan eller et program, udpeges af medlemsstaterne, således
at den kan høres om udkastet til plan eller program samt milj& oslash;redegørelsen.
9. Foreslår vedrørende grænseoverskridende høring, at indføre nogle terminologiske ændringer, en udvidelse af
ansvarsområdet med hensyn til medtagelse af andre stater end medlemsstaterne samt en eksplicit angivelse af
"offentligheden" i artikel 7, stk. 1.
10. Foreslår at indsætte en henvisning til det ændrede direktiv 97/11/EF. ud over den allerede eksisterende til direktiv
85/337/EØF.
11. Foreslår kontrolordninger til vurdering af effektiviteten af de foranstaltninger til vurdering af virkningerne på
miljøet, der indgår i sådanne planer og programmer.
12. Foreslår at indføre en hurtigere afrapporteringsproces af virkningen af direktivet.
13. Foreslår ny frist for gennemførelsen af direktivet og en dato for meddelelse af en liste over planer og programmer,
som medlemsstaterne skal meddele Kommissionen.
14. Foreslår, at også en beskrivelse af nulløsningen og rimelige alternativer, de sekundære, kumulative, synergistiske,
kort-, mellem- og langsigtede, vedvarende eller midlertidige positive og negative virkninger af planen og
programmet og en redegørelse for, hvordan vurderingen blev gennemført, medtages i bilaget.
2.3 Kommissionens endelige forslag
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462822_0005.png
Kommissionen har efter Europa-Parlamentets udtalelse fremsat det reviderede forslag. I det reviderede forslag er
inkorporeret 8 af Europa-Parlamentets ændringsforslag fuldstændigt, i princippet eller delvist. Det drejer sig om
forslagene 1, 2, 4, 7, 8, 12, 13 og 14.
Forskellene mellem det oprindelige og det reviderede direktivforslag er i det følgende understreget:
Behovet for fremskridt i retning af bæredygtig udvikling er blevet indarbejdet som et af direktivets formål. Det
præciseres, at miljøvurderingen skal gennemføres af alle planer og programmer, som måtte få virkninger for miljøet.
Ved planer og programmer i direktivet forstås ikke længere udelukkende planer for fysisk planlægning, men planer og
programmer, der fastlægger rammerne eller retningslinjerne for fremtidige anlægstilladelser for projekter med
henvisning til deres beliggenhed og bl.a. art, størrelse eller driftsbetingelser og anvendelse. I forhold til tidligere taler
man om områder i stedet for sektorer, når det omtales hvilke emn er der skal foretages miljøkonsekvensvurdering.
De ansvarlige myndigheder skal offentliggøre en redegørelse, hvis mindre ændringer af eksisterende planer og
programmer, samt planer og programmer, der foreskriver en særlig anvendelse af mindre arealer på lokalt plan, undtages
for miljøvurdering.
Det er nu muligt for medlemsstaterne at udpege flere myndigheder som ansvarlig for opfyldelsen af forpligtelserne i
følge direktivet og ikke kun én som i det tidligere direktiv. Hermed er der skabt mulighed for, at udpege den plan- og
programformulerende myndighed som ansvarlig myndighed.
Den miljøredegørelse, der indgår i miljøvurderingen er blevet nærmere defineret, idet den skal være "en redegørelse, der
indeholder de oplysninger der kræves i artikel 5 samt i bilaget."
I bilaget er foretaget følgende ændringer om hvilke oplysninger, der skal indgå i en miljøvurdering: En beskrivelse af
"nulløsningen" og rimelige alternativer, de sekundære, kumulative, synergistiske, kort-, mellem- og langsigtede,
vedvarende eller midlertidige positive og negative virkninger af planen og programmet . En redegørelse for, dels
hvordan vurderingen blev gennemført, dels for overvejede ændringer eller afb ødende foranstaltninger til at opnå planens
eller programmets mål.
Som noget nyt er indsat en fodnote i bilaget om, at "alle relevante og aktuelle oplysninger om miljøvirkningerne af
planer og programmer, der er opnået i andre faser af beslutningsforløbet eller gennem anden fællesskabslovgivning, kan
anvendes til eller udgøre en del af de oplysninger, der kræves i henhold til bilaget", hvilket skulle forebygge
dobbeltarbejde.
Det er præciseret, at der skal ske en høring ved beslutningen og ved offentliggørelsen af beslutningen. De berørte
miljømyndigheder og/ eller organer samt den berørte offentlighed skal have lejlighed til at udtale sig inden for en
passende frist, hvor der er tilstrækkelig tid til at udtale sig. Miljøvurderingen skal indgå i plan- og
programmyndighedernes overvejelser, inden der træffes beslutning.
Der er foreslået en ny frist for gennemførelse af direktivet, idet dette skal ske senest to år efter dets ikrafttrædelse.
Ligeledes senest efter to år efter ikrafttrædelsen skal medlemsstaterne meddele Kommissionen en liste over de typer af
planer og programmer, de vil underkaste miljøvurdering i henhold til direktivet. Samtidigt skal Kommissionen
offentliggøre denne liste for medlemsstaterne. Derudover skal Kommissionen udarbejde den første rapport om
anvendelsen og virkningen af direktivet fem år efter dets ikrafttrædelse og derefter hvert syvende år.
2.4 Rådets fælles holdning
Rådet havde en orienterende drøftelse af punktet på Rådmødet (miljø) den 24 -25 juni 1999. Rådet vedtog en fælles
holdning på Rådsmødet (miljø) den 13. december 1999, som blev endelig fastlagt 30.marts 2000.
Den fælles holdning indebærer, at der skal ske en obligatorisk miljøkonsekvensvurdering for alle planer og programmer
samt ændringer deri, som
-udarbejdes og/eller vedtages af en myndighed eller som udarbejdes af en myndighed med henblik på vedtagelse af
parlament eller regering via en lovgivningsprocedure
og
-kræves i følge love og administrative bestemmelser
og
-forberedes inden for landbrug, skovbrug, fiskeri, energi, industri, transport, affaldshåndtering, vandforvaltning,
telekommunikation, turisme, fysisk planlægning eller arealanvendelse og som fastlægger rammer for fremtidige
anlægstilladelser til projekter, der er omfattet af bilag I og II i direktiv 97/11/EF (VVM-direktivet).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462822_0006.png
Desuden skal der ske en obligatorisk miljøkonsekvensvurdering af planer og programmer, der kan påvirke Fugle- og
Habitatsområder.
Undtaget er planer og programmer, der vedrører anvendelse af små arealer på lokalt niveau, med mindre disse planer må
få væsentlig virkning på miljøet. I så fald vil de være omfattet af kravet om miljøkonsekvensvurdering.
For øvrige planer og programmer, der fastlægger rammer for fremtidige anlægstilladelser til projekter, afgør
medlemsstaterne om planen eller programmet kan forventes at have væsentlige virkninger på miljøet.
Dertil kommer, at følgende planer og programmer ikke er omfattet af direktivet:
• planer og programmer, der alene tjener et nationalt forsvarsmål og civilt beredskabsformål;
• finansielle og budgetmæssige planer og programmer
• planer og programmer, der er omfattet af programmeringsperioden 2000-2006 i henhold til forordning (nr.
1260/99) om strukturfonde eller under programmeringsperioderne 2000-2006 og 2000-2007 i henhold til
forordning (nr. 1257/99) om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske udviklings- og garantifond
for landbrugere.
Det skal bemærkes, at frivilligt udarbejdede planer heller ikke er omfattet.
Med hensyn til direktivets gennemførelse skal medlemsstaterne implementere direktivet senest 3 år efter direktivets
ikrafttræden.
Der er enighed om at medlemsstaterne kan indføre en koordineret eller fælles procedure i de tilfælde, hvor der samtidigt
er krav om miljøkonsekvensvurdering fra dette direktiv og anden fællesskabslovgivning for bl.a. at undgå
dobbeltvurdering.
Tidsmæssigt vil en miljøkonsekvensvurdering af en plan eller et program, som fastlægger rammer for projekter, normalt
blive udført før der foreligger en fyldestgørende projektbeskrivelse af et konkret projekt, der gør det muligt samtidigt at
gennemføre en miljøkonsekvensvurdering af projektet.
I Danmark kan denne samtidighed dog være til stede i forbindelse med vurdering af et projekts virkning på miljøet
(VVM), som udføres som led i udarbejdelsen af et regionplantillæg.
Direktivet vil således ikke medføre merarbejde i forbindelse med projekter, idet processen følger den nuværende VVM-
procedure, og derved ikke medfører meromkostninger for bygherren.
Der kan dog ikke helt ses bort fra, at denne procedure kan blive adskilt i visse situationer.
Kommissionen har oplyst at Århuskonventionens definition på offentlighed er indarbejdet i teksten i forbindelse med
definitionen af "offentlighed".
2.5 Europaparlamentets udtalelse ved 2. læsning med 17 ændringsforslag til Rådets fælles holdning
Europaparlamentet vedtog 6. september 2000 direktivforslaget med 17 ændringsforslag til Rådets fælles holdning.
Der foreslås (ændringsforslag 1) indført ny betragtning med en henvisning til konventionen om biologisk mangfoldighed
Der foreslås også (ændringsforslag 27, 10 , 22 og 23)
• at "planer og programmer finansieret af EU" tilføjes i definitionen af planer og programmer og
• at fremtidige planer og programmer vedr. strukturfondene og støtte til udvikling af landdistrikterne fra den
Europæiske Udviklings- og garantifond for landbruget (EUGFL) samt planer og programmer i henhold til nye EF-
forordninger omfattes og
• at den rapport om forbindelsen mellem dette direktiv og forordningerne om Strukturfondene og udviklingen i
landdistrikterne, som Kommissionen skal udarbejde i god tid før 2006 udvides til også at omfatte forbindelsen
mellem direktivet og anden relevant fællesskabslovgivning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462822_0007.png
• at udvide direktivets anvendelsesområde til også at omfatte planlægning, som var påbegyndt inden direktivets
gennemførelsesdato.
Det foreslås endvidere(ændringsforslag 7, 9, 11, 20, 24 og 19)
• at medlemsstaterne ikke kan afgøre at visse kategorier planer og programmer kan udelukkes fra miljøvurdering, og
• at medlemsstaterne skal begrunde deres afgørelser om at foretage eller ikke foretage miljøvurdering.
• at give medlemsstater mulighed for at fastsætte det niveau, hvor en vurdering skal foretages
• at medlemstaterne træffer foranstaltninger til at sikre at miljørapportene har en mindstekvalitet.
• at præcisere hvilke virkninger i forbindelse med miljørapporterne, der skal undersøges
• at der
skal
være fælles procedurer, når der både efter dette direktiv og efter anden fællesskabslovgivning er krav
om miljøkonsekvensvurdering.
Videre foreslås det (ændringsforslag 14, 15 og 16),
• at det er medlemsstaternes opgave at fastlægge fristen for, hvornår en udtalelsen skal foreligge i forbindelse med
høringer af myndigheder og offentligheden,
• at udvide begrebet offentlighed.
• at medlemsstaterne skal informere alle andre berørte stater, og ikke kun medlemsstater om planer og programmers
eventuelle miljøpåvirkninger.
Endeligt foreslås (ændringsforslag 17, 18 og 25)
• at kontrollen med direktivets miljøbeskyttelsesforanstaltninge overdrages til medlemsstaterne,
• at også foranstaltninger til overvågning meddeles myndigheder, offentlighed og medlemsstater.
• at skærpe kravene i overvågning.
2.6 Kommissionens holdning til EU-Parlamentets udtalelser om den fælles holdning
Kommissionen har accepteret ændringsforslag 1.
Kommissionen har i princippet accepteret ændringsforslag 9 delvist, 15, 17, 18, 20, 23 24 og 25..
Kommissionen ikke har accepteret ændringsforslag 7, 9 delvist, 10, 11, 14, 16, 19, 22 og 27.
3. Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet
Kommissionens hensigt med nærværende forslag er at sørge for et højt miljøbeskyttelsesniveau ved at sikre
miljøvurdering ved udarbejdelse af planer og programmer, der kan få væsentlig virkning på miljøet. Endvidere er
forslaget et supplement til VVM direktivet, der regulerer et senere stadium i planlægningsprocessen.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet vurderes af Kommissionen overholdt, idet der på Fællesskabsplan er behov for
konforme regler med henblik på at vurdere planer og programmer der har en væsentlig miljøpåvirkning, eftersom miljøet
i disse tilfælde kan blive påvirket på fællesskabsplan. Forslaget er forslået vedtaget efter Artikel 175 stk. 1 (tidl. 130 S,
stk.1), hvilket giver de enkelte medlemsstater mulig hed for at vedtage strengere procedure regler. Endvidere har
direktivforslaget karakter af rammebestemmelser, som giver de enkelte medlemsstater vide rammer for valg af
implementering tilpasset den nationale administrative struktur. Endelig følger forslaget op på VVM direktivet ved at
regulere stadiet forud for VVM processen.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser: Med henblik på at indføre relevante procedurer for miljøkonsekvensvurdering efter
direktivets forskrifter, hvorefter miljøhensyn skal integreres i de planer og programmer, som udarbejdes og vedtages i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462822_0008.png
medlemsstaterne for at fastlægge rammerne eller retningslinjerne for fremtidige anlægstilladelser (navnlig dem, som,
omfattes af VVM-direktivet) må det forventes at følgende love og bekendtg&os lash;relser bliver berørt:
• Planloven for så vidt angår procedurer for region-, kommune- og lokalplaner.
• Miljøbeskyttelseslovens bekendtgørelser om bl.a. spildevand og affald for så vidt angår offentlighedsprocedurer.
• Råstofloven for så vidt angår procedurer for udlægning af områder til råstofindvinding på havet.
• Desuden må præcisering af procedurerne overvejes bl.a. i relation til Statsministeriets cirkulære om bemærkninger
til lovforslag og andre regeringsforslag.
Økonomiske og administrative konsekvenser: Det vurderes, at strategisk miljøvurdering vil kunne gennemføres som en
ændret praksis i forbindelse med udarbejdelse af de kommunale og amtskommunale planer. Grundlæggende indeholder
planloven en række hensyn, herunder de miljømæssige, som allerede indgår i planprocessen. Strategisk miljøvurdering
vil med dette udgangspunkt ikke give anledning til væsentligt merarbejde . Tilsvarende vil direktivforslaget i sin
nuværende form kun få begrænsede udgiftskrævende konsekvenser for staten.
Beskyttelsesniveau: Det vurderes, at forslaget vil påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark positivt. De procedurer, der
foreslås indført, vil indebære, at der foretages en systematisk vurdering af de miljømæssige konsekvenser for planer og
programmer. Derved forbedres beslutningsgrundlaget. Det samme vurderes at være gældende for EU i øvrigt.
5. Høring
Det oprindelige forslag har været i høring hos relevante høringsparter i perioden 17. april 1997- 12. maj 1999. Sagen har
været forelagt i EF-specialudvalg vedr. miljøspørgsmål den 7. juli 1997, den 15. april, og den 31 maj og 24. november
1999. Det reviderede forslag har været i høring hos relevante høringsparter i perioden 5. marts 1999 - 22 marts 1999.
Dansk Industri
finder den foreslåede ordning både bureaukratisk og overflødig set i relation til det danske
planlægningssystem og tager derfor afstand fra forslaget.
Det Danske Handelskammer
finder, at gennemførelse af en miljøvurdering allerede på et kommunal- eller
regionplanniveau vil være en forbedring af det nuværende regelsæt omkring miljøvurderinger, hvorfor direktivforslaget
støttes.
Reno-Sam
finder, at hovedformålet med at indføre en miljøvurdering allerede i beslutningsprocessen forekommer rigtig.
Til gengæld er det Reno-Sams opfattelse, at der samtidigt bør ske en lettelse i procedurerne i forbindelse med det enkelte
projekt, hvad direktivforslaget ikke lægger op til.
Danske Elværkers Forening
er positiv overfor, at der gennemføres en formel høringsprocedure for udkast til offentlige
planer på energiområdet med deraf følgende miljøredegørelser for disse.
Københavns Lufthavne A/S
er af den opfattelse, at sideløbende anvendelse af planlovgivningen og
miljøbeskyttelseslovgivningen vil kunne føre til dobbelte administrationsomkostninger og offentlighedsprocedurer og
dermed øgede omkostninger og forsinkelse af projekternes gennemførelse.
Friluftsrådet
finder, at forslaget udgør et yderligere, positivt skridt i retning af miljøvurderinger af relevante
samfundsmæssige aktiviteter. Rådet ønsker at påpege, at der forud for at anlægslove vedtages af Folketinget, bør udføres
VVM-vurderinger. Direktivet bør føre til, at der i Danmark indføres formelle regler for gennemførelse af VVM forud for
forslag til anlægslove. Frilufts rådet støtter, at direktivforslaget bør have et større anvendelsesområde således, at også
politikniveauet bliver omfattet af kravet om miljøkonsekvensvurdering. Rådet opfordrer til at direktivet ved sin
gennemførelse i Danmark også bør komme til at gælde for alle ministeriers anlægsplaner. Opfordrer til at også
landbrugets planer omfattes af direktivet. Friluftsrådet finder der er behov for at indfør e bestemmelser om, hvorledes
man skal forholde sig i forbindelse med planer og programmer, som ændres undervejs.
Danmarks Naturfredningsforening
(DN) finder at strategisk miljøvurdering er skridt i retning af en sektorintegration af
miljøpolitikken. DN lægger i den forbindelse afgørende vægt på at offentligheden inddragelse er en klar målsætning i
direktivet. DN finder det beklageligt, at Fællesskabets egne planer og programmer ikke med dette direktiv underlægges
kravene om integration af miljøhensyn. Foreningen lægge r afgørende vægt på, at landbrug udtrykkeligt nævnes i
direktivet. Endelig finder DN, at monitering af vedtagne planer og programmers miljøeffekt er nødvendig
De danske Landboforeninger, Landbrugsrådet og Dansk Familielandbrug
Landbrugets organisationer finder, at der bør
stilles krav om, at direktivet koordineres med Nitrat-direktivet, VVM-direktivet, IPPC-direktivet og det kommende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462822_0009.png
Vandramme-direktiv, således at man ikke laver dobbelt administration på området. Desuden bør man lempe på de
nuværende krav i VVM-direktivet og IPPC-direktivet for at undgå dobbelt omkostninger og admin istration på området.
Videre forventes det, hvis kravene til især regionplanlægningen opstrammes, at de nugældende krav til VVM-vurdering
på projekttrinet kan lempes. Organisationen finder i forbindelse regler for inddragelse af offentligheden at tidsfristerne
også tilgodeser ansøger, så tidsrummet for planens eller programmets vedtagelse ikke trækker unødigt ud. De henstiller,
at beskrivelse af nulløsningen og rimelige alternativer kun kræves, hvis der er tvivl om, at planens eller programmets
indhold er forsvarligt
Landboorganisationerne går ud fra, at eventuelle øgede krav til regionplanlægningens indhold ikke vil få konsekvenser
for landbrugets og de enkelte landbrugs fortsatte udvikling.
Landsudvalget for svin
finder det vanskeligt at afklare om en overordnet forhåndsvurdering af miljøhensyn, som skitseret
i forslaget, har fordele eller ulemper for svineproduktionen. Umiddelbart kan man forestille sig, at der kan udpeges
lokaliteter som hhv. velegnet eller ikke-egnet for svineproduktion. Udvalget forestiller sig umiddelbart, at
forhåndsvurderingen kan fremme ekspeditionen af VVM-behandlingen.
SID
ønsker, at der arbejdes for at landbrugets planer og programmer omfattes.
Kommunernes Landsforening
er generelt positiv over for at foretage miljøkonsekvensvurderinger af planer og støtter en
tydeliggørelse af, at det er den myndighed/instans, der er ansvarlig for udformningen af en plan eller program, der skal
foretage miljøkonsekvensvurderingen.
KL finder det dog vanskeligt at vurdere, hvilken betydning direktivet vil få for kommunerne, i det det ikke synes klart,
hvilke krav, der vil blive stillet til en miljøkonsekvensvurdering af en kommuneplan og hvilke eventuelle lettelser, det vil
medføre i den eksisterende VVM-procedure. Det er KLs opfattelse, at der bør arbejdes for, at direktivet koordineres med
VVM-direktivet, således at det sikres ved gennemførelsen af direktivet, at VVM-procedur en bliver lettet og i nogle
tilfælde overflødiggjort. Det rigtige niveau inden for det kommunale område for miljøkonsekvensvurderinger er
regionplaner og kommuneplaner, idet miljøkonsekvensvurderinger af lokalplaner og sektorplaner alene vil være en
ekstra administrativ byrde for kommunerne. KL forudser dog under alle omstændigheder, at
miljøkonsekvensvurderingerne vil betyde et væsentlig administrativt merarbejde i forbindelse med udarbejdelse af en
kommuneplan.
KL støtter, at der stilles krav til Kommissionen om, at der gennemføres miljøkonsekvenser på fællesskabsretsakter, men
der bør også stilles krav om, at EU-programmer miljøkonsekvensvurderes. Landsforeningen finder ikke, at Danmark bør
arbejde for, at direktivforslaget kommer til at omfatte alle planer og programmer. Dette bør overlades til det enkelte land
at vurdere, om der kan opnås en miljøforbedring, der s tår mål med indsatsen ved at udvide kravet om en
miljøkonsekvensvurdering. I stedet bør indsatsen koncentreres om, at alle overordnede planer og programmer
miljøkonsekvensvurderes uanset, om de er omfattet af formelle procedurer eller ej.
Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune
bemærker, at forslaget kan medføre øgede udgifter for kommunen,
og finder at kommunerne bør kompenseres for udgifterne.
Amtsrådsforeningen
har tilkendegivet, at en gennemførelse af direktivet vil kræve mange ressourcer i amter og
kommuner, og at disse ressourcemæssige problemer bør indgå i den danske holdning til direktivets implementering.