Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 714
Offentligt
1463844_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 714)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
MPU, Alm. del - bilag 727 (Løbenr. 10243)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde Miljø den 19. december 2000
Dette rådsmøde 2321 (14668/00 presse 486) blev behandlet af Europaudvalget på
mødet den 15. december 2000. Dansk delegationsleder: Miljø- og energiminister Svend
Auken.
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
BÆREDYGTIG UDVIKLING AF BYMILJØET
(FO):
Godkendte teksten til afgørelsen om en fælles ramme herfor og
afgørelsen vil blive vedtaget som A-punkt på en kommende rådssamling. Sagen afsluttes således efter
førstebehandlingen, og afgørelsen kan som planlagt træde i kraft i begyndelsen af 2001
*
VURDERING OG STYRING AF EKSTERN STØJ
(FO):
Løste de sidste udestående spørgsmål og nåede med
enstemmighed til politisk enighed om en fælles holdning vedrørende forslaget til direktiv herom
*
KLIMAÆNDRINGER - KONKLUSIONER: Se teksten
*
ELEKTRISK OG ELEKTRONISK UDSTYR
(FO):
I afventning af EP's udtalelse nåede Rådet betydeligt tættere
på enighed om direktivforslaget
*
INTERNATIONAL STYRING (GOVERNANCE) PÅ MILJØOMRÅDET - KONKLUSIONER: Noterede sig en
rapport fra formandskabet om international styring på miljøområdet og vedtog følgende konklusioner - se teksten
*
MILJØANSVAR: Havde en orienterende debat om indholdet af et fremtidigt direktiv om miljøansvar efter
Kommissionens forelæggelse af en hvidbog om erstatningsansvar for miljøskader
*
SIKKERHED TIL SØS: Kommissær De Palacio præsenterede Rådet for den anden pakke af forslag til
foranstaltninger på området
*
LUFTFORURENING FRA VEJTRANSPORT
*
{{SPA}} Gennemgang af Auto-Oil II-programmet - konklusioner: Se teksten
{{SPA}} Ændring af direktiv 97/24/EF om emissioner fra motorcykler: I afventning af EP's udtalelse noterede
Rådet sig, hvor langt man er nået hermed
{{SPA}} Ændring af direktiv 70/220/EØF vedrørende koldstart: I afventning af EP's udtalelse noterede Rådet sig
ligeledes, hvor langt man er nået hermed
OFFENTLIG ADGANG TIL MILJØOPLYSNINGER: Noterede sig, hvor langt man er nået i arbejdet med
forslaget til direktiv herom og Kommissær Wallström understregede, at Fællesskabet rettidigt kan ratificere Århus-
konventionen herom
*
SPORBARHED OG MÆRKNING AF GMO'ER: Havde en debat om et kommissionsdokument med forskellige
valgmuligheder herfor og anmodede Kommissionen om at tage størst muligt hensyn til de holdninger, der var
kommet frem under debatten, og til snarest muligt at forelægge lovgivningsforslag på området
*
CARTAGENA-PROTOKOLLEN OM BIOSIKKERHED: Formandskabet oplyste Rådet om resultaterne af det
første møde mellem signatarerne af protokollen om biosikkerhed den 10.-15. december 2000 i Montpellier
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463844_0002.png
OFFENTLIGE INDKØBSAFTALER OG MILJØ: Noterede sig oplysninger om, hvor langt Kommissionen er
nået med udarbejdelsen af en fortolkende meddelelse herom (ventes i første halvår af 2001)
*
EVENTUELT
*
{{SPA}} Integreret fællesskabspolitik for jordkvalitet: Noterede sig et indlæg fra den spanske delegation om, at
den gerne ser, at Fællesskabet vedtager en integreret strategi til beskyttelse og genopretning heraf
{{SPA}} Kommissionens rapport om ulykken i Baia Mare (Rumænien): Noterede sig kommissionens korte
præsentation af taskforcens rapport herom
PUNKTER BEHANDLET UNDER MIDDAGEN - ingen referat!
*
{{SPA}} sjette miljøhandlingsprogram
{{SPA}} hvidbog om strategien vedrørende kemiske produkter
{{SPA}} grønbog om integreret produktpolitik
{{SPA}} EF-retningslinjer for statsstøtte af miljøbeskyttelseshensyn
{{SPA}} resultater af forhandlingerne om POP-konventionen (persistente organiske
forureningskomponenter)
{{SPA}} forsigtighedsprincippet
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
MILJØ
• Bern-konventionen: Vedtog en afgørelse om Fællesskabets deltagelse i det 20. møde i Strasbourg i Det Stående
Udvalg under Bern-konventionen
*
• Montreal-protokollen: Vedtog en afgørelse om Fællesskabets deltagelse i forhandlingerne om tilpasning af denne
*
HANDELSPOLITIK
• Antidumping - ubearbejdet, ulegeret magnesium (Folkerepublikken Kina): Vedtog forordningen om ændring af
bilaget til forordning (EF) nr. 2402/98 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen heraf
*
• Forlængelse af aftalen mellem EF og Australien om kul: Rådet vedtog konklusioner {{SPA}} se teksten
*
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. miljø behandlet på andre rådsmøder siden det foregående
miljøministerrådsmøde den 7. november 2000:
Rådsmøde uddannelse d. 9. november 2000 (alm. del {{SPA}} bilag 545)
• Store fyringsanlæg: Vedtog formelt fælles holdning vedrørende ændring af direktiv 88/609/EØF om begrænsning af
visse luftforurenende emissioner fra store fyringsanlæg
Rådsmøde landbrug d. 20. november 2000 (alm. del {{SPA}} bilag 643)
• Forbrænding af affald
Rådsmøde industri og energi d. 5. december 2000 (alm. del {{SPA}} bilag 702)
- Utilsigtet eller forsætlig havforurening - EF-rammebestemmelser: Som følge af den enighed,
som blev konstateret på mødet den 11. oktober 2000 i Forligsudvalget mellem Europa-Parlamentet og Rådet, vedtog
Rådet formelt og endeligt afgørelsen herom
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, 5. udg.:
Forslag til ændring af forordning 3528/86 og 2158/92 om beskyttelse af fællesskabets skove mod luftforurening og
brande
(FO)
(jf. EUU-dagsorden pk. 19).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463844_0003.png
Bruxelles, den 1. februar 2001
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
14668/00 (Presse 486)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2321. samling i Rådet
- MILJØ -
den 18.-19. december 2000 i Bruxelles
Formand:
Dominique VOYNET
Den Franske Republiks minister for fysisk
planlægning og miljø
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER, DER HAR VÆRET DEBATTERET
BÆREDYGTIG UDVIKLING AF BYMILJØET
*
VURDERING OG STYRING AF EKSTERN STØJ
*
KLIMAÆNDRINGER - KONKLUSIONER
*
ELEKTRISK OG ELEKTRONISK UDSTYR
*
INTERNATIONAL STYRING (GOVERNANCE) PÅ MILJØOMRÅDET - KONKLUSIONER
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463844_0004.png
MILJØANSVAR
*
SIKKERHED TIL SØS
*
LUFTFORURENING FRA VEJTRANSPORT
*
{{SPA}} Gennemgang af Auto-Oil II-programmet - konklusioner
*
{{SPA}} Ændring af direktiv 97/24/EF om emissioner fra motorcykler
*
{{SPA}} Ændring af direktiv 70/220/EØF vedrørende koldstart
*
OFFENTLIG ADGANG TIL MILJØOPLYSNINGER
*
SPORBARHED OG MÆRKNING AF GMO'ER
*
CARTAGENA-PROTOKOLLEN OM BIOSIKKERHED
*
OFFENTLIGE INDKØBSAFTALER OG MILJØ
*
EVENTUELT
*
{{SPA}} Integreret fællesskabspolitik for jordkvalitet
*
{{SPA}} Kommissionens rapport om ulykken i Baia Mare (Rumænien)
*
PUNKTER BEHANDLET UNDER MIDDAGEN
*
{{SPA}} sjette miljøhandlingsprogram
*
{{SPA}} hvidbog om strategien vedrørende kemiske produkter
*
{{SPA}} grønbog om integreret produktpolitik
*
{{SPA}} EF-retningslinjer for statsstøtte af miljøbeskyttelseshensyn
*
{{SPA}} resultater af forhandlingerne om POP-konventionen (persistente organiske forureningskomponenter)
*
{{SPA}} forsigtighedsprincippet.
*
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
MILJØ
• Bern-konventionen
*
• Montreal-protokollen
*
HANDELSPOLITIK
• Antidumping - ubearbejdet, ulegeret magnesium (Folkerepublikken Kina)
*
• Forlængelse af aftalen mellem EF og Australien om kul
*
Yderligere oplysninger: tlf. 02/285 62 19 eller 02/285 74 59.
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Magda AELVOET
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463844_0005.png
Olivier DELEUZE
Michel FORET
Danmark:
Svend AUKEN
Tyskland:
Jürgen TRITTIN
Grækenland:
Ilias EFTHYMIOPOULOS
Spanien:
Miguel Angel NAVARRO
Frankrig:
Dominique VOYNET
Irland:
Noel DEMPSEY
Italien:
Willer BORDON
Luxembourg:
Eugène BERGER
Nederlandene:
Jan PRONK
Østrig:
Wilhelm MOLTERER
Portugal:
José SOCRATES
Rui GONÇALVES
Manuel DA SILVA PEREIRA
Finland:
Satu HASSI
Sverige:
Kjell LARSSON
Minister for forbrugerbeskyttelse, folkesundhed
og miljø
Statssekretær for energi og bæredygtig udvikling
under ministeren for mobilitet og transport
Minister for fysisk planlægning, byplanlægning
og miljø (Regionen Vallonien)
Miljø- og energiminister
Forbundsminister for miljø, naturbeskyttelse og
reaktorsikkerhed
Statssekretær for miljø, fysisk planlægning og
offentlige arbejder
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for fysisk planlægning og miljø
Miljøminister og minister for lokalstyre
Miljøminister
Statssekretær for miljø
Forbundsminister for landbrug og skovbrug samt
miljø og vandforvaltning
Miljøminister
Statssekretær for miljø
Statssekretær for fysisk planlægning og
naturbevaring
Miljøminister
Miljøminister
Det Forenede Kongerige:
John PRESCOTT
Michael MEACHER
***
Kommissionen:
Margot WALLSTRÔM
Vicepremierminister og minister for miljø,
transport og regionerne
Viceminister, Ministeriet for Miljø, Transport og
Regionerne, miljøminister
Medlem
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463844_0006.png
BÆREDYGTIG UDVIKLING AF BYMILJØET
Rådet godkendte teksten til afgørelsen om en fælles ramme for samarbejde til fordel for en bæredygtig udvikling af
bymiljøet, hvori Europa-Parlamentets førstebehandlingsændringer, bl.a. vedrørende budgettet, er indarbejdet. Tyskland
undlod at stemme. Afgørelsen vil efter den endelige gennemgang blive vedtaget formelt uden debat på en kommende
rådssamling. Sagen afsluttes således efter førstebehandlingen, og afgørel sen kan som planlagt træde i kraft i
begyndelsen af 2001.
Formålet med afgørelsen er at skabe et retsgrundlag for Kommissionens finansiering af samarbejdsprojekter i form af net
til fordel for en bæredygtig udvikling af bymiljøet, og den åbner mulighed for at sætte ind på følgende områder:
{{SPA}} bevidstgørelse om bæredygtig byudvikling, bymiljø og lokalagenda 21, herunder udvikling og overførsel af
god praksis
{{SPA}} samarbejde mellem aktører, der beskæftiger sig med bæredygtig udvikling og lokalagenda 21 på europæisk
plan
{{SPA}} ledsageforanstaltninger (som f.eks. evaluering og overvågning).
De samarbejdspartnere, som skal deltage i den kommende ramme, er på den ene side Kommissionen og på den anden
side den europæiske kampagne for bæredygtige byer og net bestående af byer. Sidstnævnte er en alliance bestående af
540 lokale myndigheder, som ønsker at udvikle lokale politikker og aktioner til fordel for bæredygtig udvikling.
Samarbejdsrammen er åben for deltagelse af net af lokale myndigheder, herunder byer i Central- og Østeuropa, Cypern
og Malta samt i andre lande, som har indgået associeringsaftaler med Det Europæiske Fællesskab. De af nettenes
aktiviteter, som skal samfinansieres via samarbejdsrammen, vil blive udvalgt ud fra kvaliteten af den enkelte ansøgning.
Samarbejdsrammen, som har et budget på 14 mio. EUR, dækker perioden indtil den 31. december 2004.
VURDERING OG STYRING AF EKSTERN STØJ
Rådet løste de sidste udestående spørgsmål og nåede med enstemmighed til politisk enighed om en fælles holdning
vedrørende forslaget til direktiv om vurdering og styring af ekstern støj. Efter modtagelsen af Regionsudvalgets udtalelse
og den endelige gennemgang af teksten vil den fælles holdning blive formelt vedtaget på en kommende rådssamling og
meddelt Europa-Parlamentet med henblik på andenbehandlingen i overensstemmels e med den fælles
beslutningsprocedure.
Med hensyn til definitionen af den fælles støjindikator Lden blev Rådet for navnlig at tage hensyn til de forskellige
klimaer og kulturer enig om en Lden-indikator bestående af dag-, aften- og natperioder på hhv. 12, 4 og 8 timer med
mulighed for at overføre en eller to timer fra aften til dag eller nat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463844_0007.png
Formålet med direktivudkastet er at fastsætte en fælles tilgang for bekæmpelse af de skadelige virkninger af
eksponeringen for ekstern støj. Med henblik herpå vil følgende foranstaltninger gradvis blive gennemført:
a) Direktivudkastet tager sigte på at fastsætte fælles støjindikatorer for at måle generne ved støj i dagtimerne (Llden) og
søvnforstyrrelser (Lnight) samt fælles vurderingsmetoder.
b) Medlemsstaterne skal bruge disse støjindikatorer til at udarbejde strategiske støjkort, som giver en samlet vurdering af
og et samlet overblik over støjen i et bestemt område. Disse kort, som skal være udarbejdet senest fem år efter direktivets
ikrafttræden, skal dække byområder med over 250 000 indbyggere, større veje, hvor der passerer over 6 millioner
køretøjer om året, større jernbaner, hvor der passerer over 60 000 tog om året, og større civile lufthavne, hvor der finder
over 50 000 bevægelser (starter eller landinger) sted om året. Ti år efter direktivets ikrafttræden nedsættes disse tal til
over 100 000 indbyggere for byområder, over 3 millioner køretøjer for større veje og over 30 000 tog for større
jernbaner.
c) Direktivudkastet omhandler endvidere handlingsplaner, som de nationale myndigheder skal gennemføre senest seks år
efter direktivets ikrafttræden for at forebygge eller om nødvendigt nedsætte den eksterne støj i større byområder, på
større veje og jernbaner og i større lufthavne.
d) Endelig skal kortene og handlingsplanerne offentliggøres, og offentligheden skal tillige høres om handlingsplanerne.
Hvad angår Fællesskabets indsats i fremtiden tager udkastet sigte på gennemgang af foranstaltninger til at reducere støj
fra udstyr, transportmidler og -infrastrukturer og visse typer af industriel aktivitet, vurdering af nødvendigheden af
fællesskabsforanstaltninger til reduktion af antallet af personer, der udsættes for støj, og beskyttelse af stille områder.
KLIMAÆNDRINGER - KONKLUSIONER
"Rådet beklager, at det ikke var muligt at nå til enighed på konferencen i Haag. Det retter en tak til formanden for
parternes konference, Jan Pronk, for hans indsats under hele forhandlingsforløbet og anmoder ham om at videreføre og
intensivere dem og i den forbindelse udnytte sine bilaterale kontakter med alle de deltagende parter for med hver enkelt
at søge at nå frem til et kompromis, som alle kan acceptere.
Rådet bekræfter på ny EU's tilsagn om at arbejde ihærdigt for ratifikationen af Kyoto-protokollen, således at den kan
træde i kraft senest i 2002. Det understreger nødvendigheden af, at samtlige parter i protokollens bilag B straks
iværksætter aktioner, der gør det muligt at opfylde deres forpligtelser.
Rådet noterer sig med interesse de fremskridt, der blev registreret under forhandlingerne i Haag om alle de spørgsmål,
der blev drøftet, navnlig for så vidt angår udviklingslandene; disse fremskridt bør udnyttes under de videre forhandlinger
med samtlige parter.
Rådet understreger i denne forbindelse den åbne holdning, Den Europæiske Union indtog på konferencen i Haag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463844_0008.png
I relation hertil støttede Rådet Norges forslag om at afholde uformelle drøftelser i Oslo inden årets udgang mellem Den
Europæiske Union og Paraplygruppen. Det tog med tak imod Norges tilbud og bekræftede, at det er rede til at deltage i
dette møde i overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Nice. Det anmodede Paraplygruppen om
snarest muligt at bekræfte, at den kommer til mødet i Oslo.
Med henblik på mødet i Oslo bekræftede Rådet på ny, at det er rede til at forhandle, og at det inden for rammerne af
parternes konference ønsker at nå frem til et kompromis, som alle kan
acceptere, men det vil dog endnu en gang understrege, at det lægger vægt på protokollens miljømæssige integritet og på
de bestemmelser, der sikrer denne integritet (jf. bilaget). EU mindede om, at det allerede havde udvist fleksibilitet i alle
de rejste spørgsmål, og understregede, at det ikke er rede til at indgå en aftale for enhver pris.
Rådet beklager de holdninger, som Paraplygruppens repræsentanter har indtaget. Disse finder, at der ikke er grund nok
til at afholde Oslo-mødet på det planlagte tidspunkt. Det bekræfter, at det er rede til at fortsætte drøftelserne på baggrund
af ovenstående elementer.
Rådet ser gerne, at der snarest muligt afholdes møder af samme art mellem Den Europæiske Union og de øvrige
forhandlingspartnere, herunder navnlig G 77 og Kina samt G 11 og Gruppen vedrørende Miljømæssig Integritet. Det
anmoder det nuværende og det kommende formandskab om allerede nu at optage kontakter med henblik herpå.
Rådet er af den opfattelse, at den sjette partskonference bør genoptage arbejdet straks og senest i maj 2001. Rådet
appellerer til alle parter om at gøre deres yderste for at nå frem til en aftale så hurtigt som muligt.
Bilag
1. En yderst begrænset åbning for dræn, jf. artikel 3, stk. 4, kan accepteres i den første forpligtelsesperiode som led i en
politisk aftale. Men vi er nødt til allerede nu at beslutte, at der skal fastsættes klare regler og retningslinjer baseret på
videnskabelige kriterier for den anden forpligtelsesperiode.
2. EU ser store vanskeligheder forbundet med at give tilladelse til dræn i den første forpligtelsesperiode som led i
mekanismen for bæredygtig udvikling (CDM).
3. Parterne må kun anvende mekanismerne i det omfang, de er lovligt bundet af opfyldelsesordningen. Denne ordning
skal bl.a. omfatte tydelige økonomiske incitamenter og en handlingsplan for opfyldelse.
4. Parterne må kun have lov til at sælge tilladelser, hvis de har sådanne. Parterne vil blive hindret i for stort et salg, hvis
deres nettosalg er begrænset til en meget lav procentdel af deres tildelte mængde. Der mindes om, at en sådan
ansvarsbestemmelse ikke begrænser erhvervelsen af tilladelser.
5. EU insisterer på, at en national indsats skal udgøre hovedparten af de i bilag I nævnte parters bestræbelser."
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463844_0009.png
ELEKTRISK OG ELEKTRONISK UDSTYR
I afventning af Europa-Parlamentets udtalelse nåede Rådet betydeligt tættere på enighed, navnlig for så vidt angår de
væsentlige punkter i den fremtidige fælles holdning vedrørende Kommissionens forslag af 13. juni 2000 til direktiver
om:
{{SPA}} affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE) og
{{SPA}} begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS).
Disse forslag har til hovedmål at beskytte miljøet og folkesundheden mod WEEE-forurening, især at undgå, at dette
affald bortskaffes ved deponering, og at gøre det mindre skadeligt.
Målene bør nås gennem foranstaltninger vedrørende produkternes konstruktion og særskilt indsamling, behandling og
nyttiggørelse af WEEE (genbrug/genvinding) ved at inddrage producenternes ansvar på visse stadier af disse
foranstaltninger. Gennem det finansielle ansvar tilskyndes producenterne til at tilpasse konstruktionen af deres produkter
til de krav, der er forbundet med en sund affaldshåndtering, navnlig ved at sikre, at farlige stoffer kan substitu eres, og de
private husholdninger får mulighed for at returnere deres affald gratis.
Der blev især gjort fremskridt vedrørende artiklerne om indførelse af ordninger til særskilt indsamling af elektrisk og
elektronisk affald (artikel 4), behandling (artikel 5), nyttiggørelse (artikel 6) og finansieringsordningen (artikel 7 og 8).
Hvad angår det centrale spørgsmål om fristerne for, hvornår systemerne skal fungere på en sammenhængende måde,
blev der konstateret en tilnærmelse af holdningerne.
Rådet pålagde De Faste Repræsentanters Komité at fortsætte arbejdet for at nå til politisk enighed med henblik på
vedtagelsen af en fælles holdning, så snart Europa-Parlamentets udtalelse foreligger.
INTERNATIONAL STYRING (GOVERNANCE) PÅ MILJØOMRÅDET - KONKLUSIONER
Rådet noterede sig en rapport fra formandskabet om international styring på miljøområdet og vedtog følgende
konklusioner:
"Rådet,
1. som tager i betragtning, at forberedelsen af tiårsdagen for Rio-konferencen er en god anledning til at fremsætte forslag
om, hvorledes den internationale styring på miljøområdet kan forbedres,
2. som tager i betragtning, at dialogen med vore internationale partnere om dette emne bør uddybes i forbindelse med
mødet i UNEP's Styrelsesråd og i ministerforummet i februar 2001 og bør fortsætte under de forskellige etaper af
forberedelsen af Rio+10 samt i forbindelse med gennemførelsen af millenniumerklæringen; som i den forbindelse
noterer sig de initiativer, som FN's generalsekretær har taget med henblik på en reform af FN-systemet,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463844_0010.png
3. som minder om, at miljøministrene, forsamlet i Malmø til det første globale miljøforum på ministerplan, i deres
sluterklæring gav udtryk for, "at konferencen i 2002 bør søge at indkredse de største udfordringer i forbindelse med
bæredygtig udvikling og især søge at imødegå fattigdommens ødelæggende virkninger for en stor procentdel af jordens
befolkning, samtidig med at et overdrevent og &oslas h;dselt forbrug og en ineffektiv ressourceudnyttelse bevirker en
fortsættelse i det uendelige af en ond cirkel af miljøødelæggelse og stigende fattigdom",
4. som også minder om, at behovet for en bedre styring på miljøområdet på baggrund af globaliseringen og under
hensyntagen til de store miljøproblemer blev understreget i Malmø-erklæringen, hvorefter Rio+10 "bør undersøge
mulighederne for en betydelig styrkelse af den institutionelle struktur for den globale styring på miljøområdet på
grundlag af en vurdering af de fremtidige behov for en institutionel arkitektur , der effektivt kan imødegå de forskellige
miljøtrusler i en stadig mere globaliseret verden",
5. som tager i betragtning, at Det Europæiske Råd med interesse "har mærket sig det arbejde, der er udført vedrørende
international styring af miljøet og vedrørende de løsninger, der kan tænkes iværksat for at afhjælpe de nuværende
svagheder både på kort og lang sigt, herunder eventuelt oprettelse af en verdensmiljøorganisation", og har opfordret
Rådet til "at fortsætte disse overvejelser og for elægge detaljerede forslag herom på mødet i Göteborg i juni 2001,
herunder også med henblik på Rio+10",
6. som har gjort sig bekendt med formandskabets rapport om emnet international styring af miljøet,
finder, at følgende mål bør forfølges:
I. Styrkelse af den internationale institutionelle struktur på miljøområdet
Styrkelsen af den internationale styring på miljøområdet bør tage udgangspunkt i de eksisterende strukturer, navnlig
UNEP, bør sigte mod en gradvis tilpasning af disse til de nye krav og vil på sigt kunne føre til en
verdensmiljøorganisation, idet de nuværende hovedsæder respekteres; det bør ligeledes forsøges at tage de aktuelle
udfordringer op, navnlig med hensyn til gennemførelse af miljøaftalerne.
II. Bedre samordning af de internationale miljøorganisationer
Den fortsatte stigning i antallet af internationale instanser, der har udviklet kompetence på miljøområdet, indebærer en
risiko for en mindre deltagelse fra staternes side på grund af en øget arbejdsbyrde og gør det nødvendigt at skabe eller
forstærke synergierne mellem alle disse fora.
I den sammenhæng bør UNEP's rolle og status samt de midler, der gør det muligt for UNEP at fremme en bedre
samordning, undersøges. Beslutningen om at nedsætte Miljøforvaltningsgruppen (EMG) er et første skridt i den rigtige
retning, og Rådet opfordrer til en hurtig konkretisering af denne beslutning.
Det globale miljøforum på ministerplan bør ligeledes fremme en forøgelse af UNEP's autoritet ved at tilføre det politisk
fremdrift og ledelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463844_0011.png
Andre veje kan også undersøges for at forbedre synergierne mellem institutionerne, heriblandt:
{{SPA}} oprettelse af en koordinationsmekanisme, der i UNEP-regi samler de institutioner, der har miljø som deres
hovedområde, med det formål at harmonisere tidsplaner, evalueringer, aktioner og strategier, navnlig på et tematisk
grundlag;
{{SPA}} styrkelse af sammenhængen og forbedring af de eksisterende samarbejdsordninger mellem konventionerne og
deres sekretariater, især ved at sammenholde beslægtede emner;
{{SPA}} styrkelse af forbindelserne mellem miljøinstitutioner og institutioner uden for miljøområdet.
UNEP bør gennem sine regionale kontorer og i samarbejde med de relevante regionale organisationer øge sine
bestræbelser på at fremme miljøaktioner og miljøsamarbejde i alle regioner under hensyn til udviklingsdimensionen.
III. Den internationale miljøarkitektur skal have et finansielt grundlag, der er tilpasset de udfordringer, den skal tage op
En stabil, forudsigelig og tilpasset finansiering er en forudsætning for en forbedring af styringen. Med hensyn til UNEP
bør man overholde Nairobi-erklæringen fra 1997.
Med henblik på stabilisering og styrkelse af UNEP's finansielle grundlag kan forskellige midler komme i betragtning
som f.eks. indførelse af en ordning med flerårige forhandlede aftaler eller indførelse af obligatoriske bidrag, der helt eller
delvis dækker programmets behov. Med henblik herpå er Den Europæiske Union, som allerede er den største bidragyder
til UNEP, rede til at påtage sig sin del af den fælles indsats med henblik på at s tabilisere ressourcerne og gøre dem mere
forudsigelige og i højere grad tilpasset UNEP's behov.
Den Europæiske Union vil i den forbindelse undersøge
mulighederne for at forhøje sit bidrag til UNEP for en bestemt årrække, forudsat, at de øvrige bidragydere også
forpligter sig på et lignende grundlag.
Muligheden for en udvidelse af den globale miljøfacilitets aktionsområder og en tilsvarende tilpasning af dens midler bør
undersøges i forbindelse med genoprettelsen af dens midler og generalforsamlingen i efteråret 2002. I den forbindelse ser
Rådet med tilfredshed på resultatet af det seneste møde i GEF den 30. oktober 2000. Det bemærker endvidere, at GEF's
rolle og mandat fortsat vil blive udvidet i betragtning af de øgede behov, milj&osl ash;faciliteter stilles overfor, navnlig
på grund af de finansielle overførsler, der kræves ifølge miljøkonventionerne.
IV. Fremme af en effektiv deltagelse af alle aktører
Sikring af den internationale institutionelle arkitekturs troværdighed på miljøområdet forudsætter, at en effektiv
deltagelse af alle aktører fremmes. For det første bør man bestræbe sig på at fremme deltagelse af samtlige regioner i
verden. Bl.a. vil en harmonisering af tidsplanerne for de internationale møder gøre det muligt at rationalisere den indsats,
der skal gøres af de nationale delegationer; uddannelse og inform ation om det, der står på spil i de internationale
forhandlinger, er ligeledes spørgsmål, der bør tages op.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463844_0012.png
Hvad angår de ikke-statslige aktørers deltagelse er det ønskeligt dels at tilskynde til en øget deltagelse af det civile
samfund i de eksisterende internationale organer (UNEP, CSD, osv.) og i de store internationale forhandlinger, dels at
fremme fælles regler i de forskellige stater med hensyn til adgang til oplysninger og offentlig deltagelse.
V. Sikring af større sammenhæng mellem og bedre gennemførelse af miljøregler
Udviklingen af talrige multilaterale miljøaftaler har ført til en meget forskelligartet samling af regler. Det er derfor
vigtigt at sørge for, at der bliver en vis sammenhæng i denne regeludvikling. Dette spørgsmål vil med fordel kunne
drøftes i forbindelse med revisionen af Montevideo-programmet på det næste møde i UNEP's Styrelsesråd og i det
globale miljøforum på ministerplan.
Der bør endvidere ses nærmere på, hvordan miljøaftalerne kan gennemføres mere effektivt, idet det undersøges, hvilke
ikke-judicielle og eventuelt judicielle efterlevelsesmekanismer der er mest velegnede, samt på, hvordan bestemmelserne
om rapportering kan rationaliseres.
For at øge miljøreglernes effektivitet er det vigtigt at se nøje på sammenhængen mellem de multilaterale miljøaftaler og
WTO. Rådet ser i den forbindelse positivt på det styrkede samarbejde mellem UNEP og WTO, der navnlig blev
konkretiseret på det fælles møde den 23. oktober 2000 mellem UNEP og WTO, som gjorde det muligt at fortsætte den
åbne debat mellem dem, der er ansvarlige inden for henholdsvis handel og miljø, med det formål at undersøge
mulighederne for at opnå en bedre synergi mellem disse to områder. Rådet ser positivt på tanken om som et første skridt
at udarbejde et fælles WTO-UNEP-dokument, der sammenligner de procedurer for tvistbilæggelse og efterlevelse af
reglerne, som er gældende på hvert af disse områder.
VI. Bedre integration af miljøhensyn i de forskellige internationale institutioner og i staternes interne politik
Skal miljøpolitikken lykkes, bør miljøhensyn både internationalt og internt integreres i sektorpolitikkerne. Med henblik
herpå erindrer vi om, at der er indføjet en ny artikel 6 i Amsterdam-traktaten, og at Det Europæiske Råd har iværksat en
proces på baggrund heraf og er gået i gang med at udarbejde den europæiske strategi for en bæredygtig udvikling, der
skal vedtages af Det Europæiske Råd i Göteborg i ju ni 2001 med henblik på at opfylde den internationale forpligtelse til
at indføre sådanne strategier inden 2002. På globalt plan skulle EMG gøre det muligt at styrke forbindelserne mellem de
forskellige institutioner for at få miljøbudskabet igennem og fremme miljøintegration, hvor UNEP skal spille en
afgørende rolle. Det er således nødvendigt, at EMG nedsættes hurtigt.
VII. Fremme af bæredygtig udvikling
Overvejelserne om en bedre international styring på miljøområdet bør udgøre en integrerende del af de internationale
bestræbelser på at fremme en bæredygtig udvikling.
I den forbindelse vil CSD's stilling kunne styrkes ved en understregning af komitéens rolle som et diskussionsforum, der
er åbent for civilsamfundet , og af dens evne til at integrere de miljømæssige, sociale og økonomiske aspekter samt den
institutionelle dimension af bæredygtig udvikling. 2002-processen (Rio+10) er en enestående lejlighed til at evaluere
CSD med det formål at styrke den og drøfte mere ambitiøse forslag til dens fremtidige rolle.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463844_0013.png
Forslagene om institutionelle reformer bør ledsages af en overvejelse om, hvilken rolle udviklingsbistanden spiller i den
forbindelse. Spørgsmål såsom kapacitetsudvikling, teknologioverførsel og "benefit sharing" er nemlig afgørende for en
styrkelse af udviklingslandenes ejerskab ved såvel udarbejdelsen som gennemførelsen af politikkerne, således som dette
er taget i betragtning i de multilaterale miljøaftaler. Der bør efter behov y des passende støtte til de relevante
multilaterale miljøaftaler. Rådet opfordrer alle donorer til at øge bestræbelserne for at integrere miljøhensyn i
udviklingssamarbejdet, f.eks. inden for rammerne af Verdensbankens integrerede udviklingsramme (CDF) og FN's
udviklingsbistandsramme (UNDAF).
Det bør også overvejes, hvilken rolle private investeringer og eksportkreditter spiller i strategien for en bæredygtig
udvikling, og hvordan det kan sikres, at de projekter, der finansieres på denne måde, kommer til at integrere
miljøhensyn.
Efter Rådets opfattelse bør disse forskellige spørgsmål behandles af Den Europæiske Union i forbindelse med mødet i
UNEP's Styrelsesråd i februar 2001 og i det ministerforum, der afholdes på samme tidspunkt, samt i forbindelse med de
forskellige etaper i forberedelsen af Rio+10. Detaljerede forslag vil blive forelagt Det Europæiske Råd i Göteborg i juni
2001 under hensyntagen til de fremskridt, der gøres de kommende måneder. "
MILJØANSVAR
Rådet havde en orienterende debat om indholdet af et fremtidigt direktiv om miljøansvar efter Kommissionens
forelæggelse af en hvidbog om erstatningsansvar for miljøskader.
Ministrene henviste i deres indlæg til punkterne i formandskabets spørgeskema, dvs:
{{SPA}} anvendelsesområdet for den fremtidige fællesskabsordning for erstatningsansvar for miljøskader
{{SPA}} definition af miljøskade
{{SPA}} de offentlige myndigheders ansvar
{{SPA}} forsikring af miljørisici.
Efter debatten drog formanden følgende konklusioner:
{{SPA}} delegationerne stillede sig generelt positivt til en snæver sammenhæng mellem den fremtidige
fællesskabsordning for erstatningsansvar for miljøskader og den relevante fællesskabslovgivning; de fleste af
delegationerne var af den opfattelse, at det ikke er nok blot at henvise til de eksisterende direktiver; der bør fastlægges et
bredt anvendelsesområde ved hjælp af en liste, som hverken skal begrænses til farlige aktiviteter eller ak ter, der er
omfattet af fællesskabslovgivningen;
{{SPA}} der var enstemmighed om at medtage miljøansvar for genetisk modificerede organismer (GMO'er) på alle
stadier af deres brug;
{{SPA}} hvad angår søtransport af olie og farlige stoffer blev det besluttet at tage hensyn til de internationale
konventioner; nogle medlemsstater ønsker disse konventioner suppleret, hvorimod andre ønsker at sikre gennemførelsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463844_0014.png
af de internationale bestemmelser på fællesskabsplan; under alle omstændigheder skal der være en sammenhæng mellem
fællesskabsbestemmelserne og de internationale bestemmelser;
{{SPA}} hvad angår definitionen af miljøskade mener de fleste af medlemsstaterne, at man ikke bør begrænse sig til
Natura 2000-områder alene, og at der skal fastsættes en klar definition;
{{SPA}} hvad angår de offentlige myndigheders ansvar insisterede et stort flertal på, at der kun bør være tale om et
sådant, når de offentlige myndigheder handler som operatører, og at princippet om, at forureneren betaler, til fulde bør
overholdes; nogle medlemsstater kan overveje at pålægge de offentlige myndigheder et kontrol- eller interventionsansvar
for det tilfælde, at forureneren går fallit, uden at et sådant ansv skal være automatisk; en løsning i den henseende kan
være at oprette fonde, som får tilført midler af forurenerne;
{{SPA}} alle delegationerne anser spørgsmålet om forsikring for at være vigtigt, men slog til lyd for, at man går
forsigtigt og gradvis til værks, bl.a. ved hjælp af lofter;
{{SPA}} Rådet venter generelt et direktivforslag - uden dog at undervurdere Kommissionens vanskelige opgave - og ser
gerne, at Kommissionen om nogle måneder forelægger en rapport om, hvor langt den er nået i sit arbejde.
SIKKERHED TIL SØS
Kommissær De PALACIO præsenterede Rådet for den anden pakke af forslag til foranstaltninger, som Kommissionen
havde vedtaget den 6. december 2000 med henblik på at øge sikkerheden til søs yderligere. Denne pakke består af tre
lovgivningsforslag:
{{SPA}} et direktiv om indførelse af et fællesskabssystem til overvågning af, kontrol med og information om
skibstrafikken
{{SPA}} en forordning om finansielt ansvar og om oprettelse af en skadeserstatningsfond
{{SPA}} en forordning om oprettelse af et europæisk agentur for sikkerhed til søs.
Kommissionen vedtog i første halvår af 2000 en første pakke af tre lovgivningsforslag, kendt under navnet "Erika I", og
denne pakke er for øjeblikket til førstebehandling i Europa-Parlamentet og Rådet. Pakken består af et direktiv om
organisationer, der udfører inspektion af skibe, et direktiv om havnekontrol af skibe og en forordning om olietankskibe
med dobbeltskrog.
Miljøministrene opfordrede deres kolleger i Rådet (transport), som skal behandle dette punkt på samlingen den 20.-21.
december 2000, til at vedtage tilstrækkeligt ambitiøse tekster i overensstemmelse med konklusionerne fra Det
Europæiske Råd i Nice.
LUFTFORURENING FRA VEJTRANSPORT
{{SPA}} Gennemgang af Auto-Oil II-programmet - konklusioner
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463844_0015.png
Efter Kommissionens præsentation af sin meddelelse om gennemgang af Auto-Oil II-programmet, et teknisk program
vedrørende supplerende foranstaltninger til reduktion af luftemissionerne for på lang sigt at dække alle emissionskilder,
vedtog Rådet følgende konklusioner:
"1. Rådet stiller sig positivt til Europa-Kommissionens meddelelse af 5. oktober 2000 om en gennemgang af Auto-Oil II-
programmet. Gennemførelsen af direktiv 98/69/EF, 98/70/EF og 99/96/EF vil føre til en klar forbedring af luftkvaliteten
i Den Europæiske Unions medlemsstater. Rapporten bekræfter, at disse direktivers tekniske forskrifter og navnlig
emissionsgrænseværdierne for private køretøjer, lette erhvervskøretøjer og tunge er hvervskøretøjer har været effektive.
2. Rådet ser med tilfredshed på, at Kommissionen agter at iværksætte et program: Ren luft i Europa (CAFE), der skal
føre til en luftkvalitetspolitik i 2004 for alle de relevante forureningskilder, herunder også de stationære
forureningskilder. Med dette program skal den dialog, der blev indledt med Auto-Oil II-programmet, fortsættes.
Kommissionen opfordres til at sørge for, at processen forløber hensigtsmæssigt og effektivt, og til a t trække på
erfaringerne fra Auto-Oil II-programmet i så henseende.
3. Rådet støtter endvidere kommissionsmeddelelsens synspunkt om, at der fortsat må gøres en indsats hvad angår
partikler, kvælstofoxider og troposfærisk ozon.
4. Rådet noterer sig, at man er kommet temmelig langt i arbejdet med forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om ændring af direktiv 97/24/EF om dele af og kendetegn ved to- og trehjulede motordrevne køretøjer; det
forpligter sig til at vedtage en fælles holdning vedrørende dette forslag, så snart Europa-Parlamentets holdning
foreligger. Det samme gælder forslaget vedrørende koldstart-prøvning for så vidt ang&arin g;r lette erhvervskøretøjer
(forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 70/220/EØF om foranstaltninger mod
luftforurening forårsaget af udstødningsgas fra køretøjsmotorer).
5. Rådet opfordrer Kommissionen og medlemsstaterne til, at de i de transportpolitikker, der fastlægges og gennemføres
på fællesskabsplan og på nationalt plan, inddrager de foranstaltninger, der er beskrevet i meddelelsen.
6. Med udgangspunkt i rapportens konklusioner og for hurtigt at sende et klart signal til alle involverede parter anmoder
Rådet Kommissionen om
· at forelægge forslag med henblik på at supplere det af emissionsdirektiverne, der vedrører syn, egendiagnosesystemet
(OBD-systemet) og ældningsprøvning ("type V-prøven")
· at forelægge forslag med henblik på hurtigt at bekræfte og supplere tallene for brændstofspecifikationer, der skal gælde
fra 2005, jf. direktiv 98/70/EF
· at tage anvendelsen af methyl-tertiær-butyl-ether (MTBE) i benzin op til overvejelse på baggrund af den
risikovurdering, der i øjeblikket foretages i forbindelse med forordning 793/93 (forordningen om eksisterende stoffer),
og se nærmere på, hvordan man kan imødekomme de medlemsstater, som har givet udtryk for betænkeligheder med
hensyn til risikoen for, at grundvandet forurenes af MTBE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463844_0016.png
· at fremme gradvis og harmoniseret indførelse af brændstoffer, hvis egenskaber gør det muligt at udnytte nye
teknologier bedst muligt til efterbehandling af emissionerne, og af nye motortyper, - især, med udgangspunkt i resultatet
af Kommissionens igangværende undersøgelse af svovl , brændstoffer med det lavest mulige svovlindhold - med det
erklærede formål at mindske forbruget af brændstoffer og reducere de samlede emissioner af kuldioxi d samtidig med, at
nedbringelsen af emissioner af andre forurenende stoffer fortsættes, under hensyntagen til polycykliske aromatiske
kulbrinter (PAH)
· at fortsætte indsatsen for at nedbringe emissionerne af nano-partikler væsentligt og navnlig at udarbejde en ny
måleprocedure for private køretøjer, lette erhvervskøretøjer og tunge erhvervskøretøjer under hensyntagen til resultaterne
af nylige undersøgelser af, hvilken indvirkning emissionerne af nano-partikler har på sundheden.
7. Rådet opfordrer Kommissionen til at overveje behovet for at tilnærme bestemmelserne om grænseværdier for
dieselmotorer - for eksempel om emissioner af nitrogenoxider - til bestemmelserne for benzinmotorer.
8. Rådet opfordrer Kommissionen til at igangsætte det tekniske arbejde og de nødvendige undersøgelser med henblik på
en feasibility-evaluering af en ny fase for reduktion af emissionsgrænseværdier, der kunne træde i kraft inden 2010, i
overensstemmelse med direktiv 98/69/EF og i forbindelse med brændstofspecifikationerne.
9. Endelig noterer Rådet sig, at ny miljøvenlig fremdriftsteknologi, såsom hybrid- og brændselscellekøretøjer,
sandsynligvis vil få markant større betydning på lang sigt. Det er også vigtigt, at EU gør en indsats for at fastholde sin
konkurrenceevne på markedet for motorkøretøjer. Rådet opfordrer Kommissionen til at se på den seneste udvikling
inden for ny fremdriftsteknologi og til at forelægg e Rådet en rapport snarest muligt."
{{SPA}} Ændring af direktiv 97/24/EF om emissioner fra motorcykler
I afventning af Europa-Parlamentets udtalelse noterede Rådet sig, hvor langt man er nået med ændringen af dette
direktiv. Dette forslag er direkte udledt af de undersøgelser, der er foretaget under Auto-Oil II-programmet for at
identificere rentable foranstaltninger til reduktion af emissionerne fra to- og trehjulede motordrevne køretøjer.
Motorcykler hører nemlig ikke ind under det første Auto-Oil-programs anvendelsesområde, og deres relative an del af de
samlede emissioner fra transportmidler er hurtigt stigende.
{{SPA}} Ændring af direktiv 70/220/EØF vedrørende koldstart
I afventning af Europa-Parlamentets udtalelse noterede Rådet sig ligeledes, hvor langt man er nået med dette forslag til
ændring af direktivet. Forslaget skal reducere luftemissionerne fra køretøjer efter koldstart. Da mange køreture i
byområder er af kort varighed, kan emissionerne efter koldstart således udgøre størstedelen af de samlede emissioner fra
sådanne køreture.
OFFENTLIG ADGANG TIL MILJØOPLYSNINGER
Rådet noterede sig, hvor langt man indtil nu er nået i arbejdet med forslaget til direktiv om offentlig adgang til
miljøoplysninger. Kommissær WALLSTRÖM understregede, at der er blevet gjort vigtige fremskridt under det franske
formandskab, således at Fællesskabet rettidigt kan ratificere Århus-konventionen om adgang til oplysninger. Formanden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463844_0017.png
konkluderede, at man skal fortsætte drøftelserne for at finde den bedste løsning med hensyn til gennemførelsen af denne
konvention, som ikke blot skal finde anvendelse på medlemsstaterne, men også på de europæiske institutioner.
SPORBARHED OG MÆRKNING AF GMO'ER
Rådet havde en debat om et kommissionsdokument med forskellige valgmuligheder med hensyn til sporbarhed og
mærkning af GMO'er og produkter, der er afledt af GMO'er.
Det anmodede Kommissionen om at tage størst muligt hensyn til de holdninger, der var kommet frem under debatten, og
til snarest muligt at forelægge lovgivningsforslag på området.
Hvad angår sporbarhed understregede et flertal af delegationerne, at der er brug for en sammenhængende tilgang, der
udfylder de nuværende lakuner og tager hensyn til, at målene om sporbarhed af GMO'er og produkter, der er afledt af
GMO'er, kan være forskellige.
Hvad angår mærkning gik et stort antal ind for at mærke alle levnedsmidler, der er afledt af GMO'er, idet visse stiller sig
åbent til en ordning "uden GMO'er", der skal udarbejdes sideløbende.
CARTAGENA-PROTOKOLLEN OM BIOSIKKERHED
Formandskabet oplyste Rådet om resultaterne af det første møde mellem signatarerne af protokollen om biosikkerhed
den 10.-15. december 2000 i Montpellier. Dette møde, der mundede ud i en erklæring, blev betragtet som et vigtigt
signal med henblik på protokollens ikrafttræden. Efter mødet blev der bebudet en pilotfase for så vidt angår centret for
udveksling af oplysninger om biosikkerhed og en række aktiviteter for at styrke de mindst udviklede landes kapacitet.
Centret for udveksling af oplysninger skal være en verdensomspændende database, som skal være tilgængelig på
Internettet og give mulighed for at udveksle oplysninger om de GMO'er, der markedsføres, for navnlig at lette
grænsekontrollen og muliggøre sporbarhed.
OFFENTLIGE INDKØBSAFTALER OG MILJØ
Rådet noterede sig oplysninger fra kommissær WALLSTRÖM om, hvor langt Kommissionen er nået med udarbejdelsen
af en fortolkende meddelelse om dette emne, der ventes i første halvår af 2001.
EVENTUELT
{{SPA}} Integreret fællesskabspolitik for jordkvalitet
Rådet noterede sig et indlæg fra den spanske delegation om, at den gerne ser, at Fællesskabet vedtager en integreret
strategi til beskyttelse og genopretning af jordkvaliteten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463844_0018.png
{{SPA}} Kommissionens rapport om ulykken i Baia Mare (Rumænien)
Rådet noterede sig kommissær WALLSTRÖMS korte præsentation af taskforcens rapport om mineulykken den 30.
januar 2000 i Baia Mare i Rumænien
PUNKTER BEHANDLET UNDER MIDDAGEN
Under middagen blev følgende punkter behandlet til orientering for ministrene:
{{SPA}} sjette miljøhandlingsprogram
{{SPA}} hvidbog om strategien vedrørende kemiske produkter
{{SPA}} grønbog om integreret produktpolitik
{{SPA}} EF-retningslinjer for statsstøtte af miljøbeskyttelseshensyn
{{SPA}} resultater af forhandlingerne om POP-konventionen (persistente organiske forureningskomponenter)
{{SPA}} forsigtighedsprincippet.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
MILJØ
Bern-konventionen
Rådet vedtog en afgørelse om Fællesskabets deltagelse i det 20. møde i Strasbourg i Det Stående Udvalg under Bern-
konventionen om beskyttelse af Europas vilde dyr og planter samt naturlige levesteder.
Montreal-protokollen
Rådet vedtog en afgørelse om Fællesskabets deltagelse i forhandlingerne om tilpasning af Montreal-protokollen om
stoffer, der nedbryder ozonlaget.
HANDELSPOLITIK
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463844_0019.png
Antidumping - ubearbejdet, ulegeret magnesium (Folkerepublikken Kina)
Rådet vedtog forordningen om ændring af bilaget til forordning (EF) nr. 2402/98 om indførelse af en endelig
antidumpingtold på importen af ubearbejdet, ulegeret magnesium med oprindelse i Folkerepublikken Kina.
Forordningen gælder for al import af ubearbejdet, ulegeret magnesium med oprindelse i Folkerepublikken Kina, der er
overgået til fri omsætning i Fællesskabet fra den 8. november 1998.
Forlængelse af aftalen mellem EF og Australien om kul
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet noterer sig, at aftalen mellem EF og Australien om kul, der blev undertegnet den 15. december 1993, er blevet
taget op til fornyet revision af begge parter, som er enige om, at den fortsat skal gælde indtil 31. december 2002."
Ifølge denne aftale indfører EF et standstill i den subsidierede kulproduktion, og Australien forpligter sig til ikke at
anfægte Fællesskabets støtteordning for kul.