Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 715
Offentligt
1463843_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 715)
rådsmødereferater
(Offentligt)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde Beskæftigelse, Social- og Arbejdsmarkedspolitik den 20. december 2000
Dette rådsmøde 2323 (14671/00 presse 489) blev behandlet af Europaudvalget på
mødet den 15. december 2000. Dansk delegationsleder: Arbejdsminister Ove Hygum.
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
DET EUROPÆISKE SELSKAB: Nåede enstemmigt frem til at fastlægge retningslinjer med henblik på opnåelse af en
politisk aftale om de to retsakter vedrørende Det Europæiske Selskab (SE)
*
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
*
- Program for ligestilling mellem mænd og kvinder*: Vedtog formelt beslutningen om et EF-handlingsprogram
vedrørende fællesskabsstrategien herfor
AUDIOVISUELLE SPØRGSMÅL
*
Media Plus: Vedtog formelt det nye støtteprogram for den europæiske filmindustri
og audiovisuelle industri
FORBINDELSERNE MED TREJDELANDE
*
- Forhandlinger om en aftale med Fyrstendømmet Monaco: Vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til
at indlede forhandlinger med henblik på at indgå en aftale om anvendelsen af visse fællesskabsretsakter på
Fyrstendømmet Monacos område
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Program for ligestilling mellem mænd og kvinder*
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. beskæftigelse, social- og arbejdsmarkedspolitik behandlet på andre
rådsmøder siden det foregående arbejds- og socialministerrådsmøde den 28. november 2000:
Ingen
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, 5. udg.:
Ingen
Bruxelles, den 1. februar 2001
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
14671/00 (Presse 489)
(OR. fr)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463843_0002.png
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2323. samling i Rådet
- BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK -
den 20. december 2000 i Bruxelles
Formand:
Elisabeth GUIGOU
Den Franske Republiks minister for
beskæftigelse og solidaritet
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER, DER HAR VÆRET DEBATTERET
DET EUROPÆISKE SELSKAB
*
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
*
• Program for ligestilling mellem mænd og kvinder*
*
AUDIOVISUELLE SPØRGSMÅL
*
• Media Plus
*
FORBINDELSERNE MED TREJDELANDE
*
• Forhandlinger om en aftale med Fyrstendømmet Monaco
*
Yderligere oplysninger: tlf. 02/285 62 19 eller 02/285 67 00.
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Jean-Louis SIX
Danmark:
Ove HYGUM
Tyskland:
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejdsminister
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463843_0003.png
Gerd ANDRES
Statssekretær, medlem af Forbundsdagen, under
forbundsministeren for arbejds- og
socialspørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejds- og socialminister
Vicearbejdsminister
Minister for beskæftigelse og solidaritet
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejdsminister, minister for forbindelserne med
Parlamentet, minister for trossamfund, minister
med ansvar for kommunikation
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Forbundsministeriet for økonomi
og arbejde
Statssekretær for arbejde og uddannelse
Arbejdsminister
Statssekretær, Erhvervsministeriet
Statssekretær, Handels- og Industriministeriet
Grækenland:
Dimitros RALLIS
Spanien:
Juan Carlos APARICIO PÉREZ
Juan CHOZAS
Frankrig:
Elisabeth GUIGOU
Irland:
James BRENNAN
Italien:
Fabio FABBRI
Luxembourg:
François BILTGEN
Nederlandene:
Ian DE JONG
Østrig:
Mares ROSSMANN
Portugal:
Paulo PEDROSO
Finland:
Tarja FILATOV
Sverige:
Anna EKSTRÖM
Det Forenede Kongerige:
Alan JOHNSON
***
Kommissionen:
Anna DIAMANTOPOULOU
Medlem
DET EUROPÆISKE SELSKAB
Rådet nåede enstemmigt frem til at fastlægge retningslinjer med henblik på opnåelse af en politisk aftale om de to
retsakter vedrørende Det Europæiske Selskab (SE), nemlig
{{SPA}} forordningen om statut for det europæiske selskab;
{{SPA}} direktivet, der skal supplere statutten for det europæiske selskab for så vidt angår medarbejderindflydelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463843_0004.png
Rådet besluttede endvidere at høre Europa-Parlamentet på ny efter endelig udformning af teksterne i Jurist-lingvist-
Gruppen på baggrund af de væsentlige ændringer, der er foretaget, efter at Europa-Parlamentet er blevet hørt, herunder
ændringen af retsgrundlaget.
Rådet kunne således fuldføre det mandat, det havde fået af Det Europæiske Råd i Nice om inden årets udgang at
fuldbyrde den politiske aftale, der var opnået i Nice om de sidste problemer i forbindelse med spørgsmålet om
medarbejderindflydelse i SE, specielt medarbejdernes deltagelse i organerne i de SE-selskaber, der er stiftet ved fusion.
Rådet så positivt på, at det var lykkedes at blive enig om de to retsakter, som vil g&o slash;re det muligt at stifte et SE-
selskab, 30 år efter det første forslag fra Kommissionen, idet vejen således er banet for at få den ældste uafklarede sag i
Det Europæiske Fællesskab afsluttet.
Ved slutningen af samlingen kom man ligeledes ind på direktivforslaget om indformation og høring af medarbejderne på
nationalt plan. Formanden fastslog efter delegationernes indlæg, at drøftelserne vedrørende dette forslag vil blive fortsat
med henblik på at nå frem til en afgørelse i nær fremtid. Det samme gælder forslagene om det indre marked og den
kooperative sektor (andelsselskaber, gensidige selskaber og interessentselskaber).
Elementer i forordningen om statut for Det Europæiske Selskab
Statutten for Det Europæiske Selskab er et af nøgleelementerne i gennemførelsen af det indre marked. Den vil gøre det
muligt at stifte et selskab på Fællesskabets område som et aktieselskab, der med den latinske betegnelse benævnes
"Societas Europaea" (SE).
Forordningen tager sigte på at opstille en ensartet juridisk ramme, inden for hvilken selskaber fra forskellige
medlemsstater kan planlægge og iværksætte en reorganisering af deres aktiviteter på fællesskabsplan. Selskaber, der
vælger "Societas Europaea"-modellen, kan vælge mellem en række muligheder. Selskaberne vil kunne stifte et SE-
selskab enten ved fusion, ved at oprette et SE-holdingsselskab, ved at stifte fælles SE-datterselskaber eller v ed at
omdanne et bestående aktieselskab til et SE-selskab. SE-selskabet vil således kunne drives på grundlag af en fælles retlig
og ledelsesmæssig ordning i stedet for at være underkastet forskellige nationale systemer, hvilken vil betyde store
administrative besparelser.
Statutten vil gøre det muligt for et bestående aktieselskab med hjemsted og hovedkontor inden for Fællesskabet at blive
omdannet til et SE-selskab uden at skulle opløses. SE-selskabet skal registreres i et register i den medlemsstat, hvor det
har hjemsted. Alle registrerede SE-selskaber skal offentliggøres i De Europæiske Fællesskabers Tidende.
SE-selskabet skal have form af et aktieselskab. For at sikre at sådanne selskaber har en rimelig størrelse, er der fastsat et
minimumskapitalkrav. Den tegnede kapital skal være på mindst 120 000 EUR.
Reglerne om medarbejderindflydelse i SE-selskabet fastsættes ved nedennævnte direktiv, som Rådet ligeledes nåede til
enighed om. Bestemmelserne i dette direktiv udgør et supplement til forordningen, der hænger uløseligt sammen med
denne og bør binde anvendelse med virkning fra samme tidspunkt som forordningen.
Elementer i direktivet om medarbejderindflydelse i Det Europæiske Selskab
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463843_0005.png
Direktivet supplerer forordningen for så vidt angår medarbejderindflydelse i de europæiske selskabers anliggender for at
sikre, at stiftelse af et SE-selskab ikke medfører, at eksisterende praksis med medarbejderindflydelse i de selskaber, der
deltager i stiftelsen af et SE-selskab, fortabes eller indskrænkes.
På baggrund af de forskellige regler og praksis i medlemsstaterne med hensyn til den måde, hvorpå
medarbejderrepræsentanterne har indflydelse på beslutningsprocessen i selskaberne, påtænkes der ikke nogen fælles
europæisk model. Der skal imidlertid gennemføres procedurer for information og høring af medarbejderne på
tværnationalt plan. Såfremt der består ret til medbestemmelse i et eller flere selskaber, som stift er et SE-selskab,
overføres disse rettigheder til SE-selskabet, når dette er blevet stiftet, medmindre parterne træffer anden afgørelse.
Når de deltagende selskabers ledelses- eller administrationsorganer beslutter at stifte et SE-selskab, indledes der
forhandlinger med repræsentanterne for disse selskabers medarbejdere med henblik på indgåelse af aftaler om ordninger
for medarbejderindflydelse i det kommende SE-selskab. Der nedsættes så et særligt forhandlingsorgan (SFO), der er
repræsentativt for medarbejderne i alle de berørte selskaber. Når medlemmerne af det særlige f orhandlingsudvalg
vælges eller udpeges, skal det sikres, at de vælges eller udpeges i forhold til det antal medarbejdere, som de berørte
selskaber beskæftiger i hver medlemsstat.
Disse forhandlinger kan principielt fortsættes i seks måneder. Den forhandlede aftale skal navnlig fastsætte
anvendelsesområdet for denne aftale, sammensætningen, antallet af medlemmer og fordelingen af pladser i
medarbejdernes repræsentationsorgan, dets beføjelser samt proceduren for information og høring af medarbejderne,
hyppigheden af møder i medarbejdernes repræsentationsorgan, de finansielle og materielle midler, der stilles til
rå ;dighed for repræsentationsorganet, eventuelt de nærmere regler for medbestemmelse samt aftalens ikrafttrædelsesdato
og dens varighed.
Hvis der ikke er indgået nogen aftale, gælder de nærmere regler for indformation og høring af medarbejderne og reglerne
for medarbejdernes medbestemmelse, hvis sådanne findes, i den medlemsstat, hvor SE-selskabets hjemsted er
beliggende. Denne lovgivning skal være i overensstemmelse med referencebestemmelserne i bilaget til direktivet.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
(Asterisk ved afgørelserne angiver, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; erklæringerne kan fås ved henvendelse til Pressetjenesten).
BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
Program for ligestilling mellem mænd og kvinder*
På baggrund af den politiske enighed, der blev opnået på samlingen i Rådet (beskæftigelse og social- og
arbejdsmarkedspolitik) den 27.-28. november 2000, vedtog Rådet formelt beslutningen om et EF-handlingsprogram
vedrørende fællesskabsstrategien for ligestilling mellem mænd og kvinder. (Med hensyn til de nærmere detaljer henvises
til pressemeddelelse nr. 13862/00 Presse 454).
AUDIOVISUELLE SPØRGSMÅL
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463843_0006.png
Media Plus
På baggrund af den politiske enighed, der blev opnået på samlingen i Rådet (kultur og audiovisuelle spørgsmål) den 23.
november 2000, vedtog Rådet formelt det nye støtteprogram for den europæiske filmindustri og audiovisuelle industri.
Programmet skal afløse det nuværende Media II-program og vil som planlagt kunne træde i kraft pr. 1. januar 2001,
således at det omfatter perioden indtil udgangen af 2005. (Med hensyn til de n ærmere detaljer henvises til
pressemeddelelse nr. 13437/00 Presse 442).
Det skal i den forbindelse bemærkes, at på baggrund af afstemningen i Europa-Parlamentet, hvor der ikke blev fremsat
nogen ændringsforslag, er Rådets fælles holdning vedrørende forslaget til afgørelse om iværksættelse af et
uddannelsesprogram for branchefolk inden for den europæiske audiovisuelle industri (Media - Uddannelse) dermed
vedtaget i form af den fælles holdning.
FORBINDELSERNE MED TREJDELANDE
Forhandlinger om en aftale med Fyrstendømmet Monaco
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med henblik på at indgå en
aftale om anvendelsen af visse fællesskabsretsakter på Fyrstendømmet Monacos område.
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 13. november 2000 (14.11)
(OR. fr)
13229/00
Interinstitutionel sag:
99/0251 (CNS)
SOC 426
JAI 133
FIN 452
ADD 1
LIMITE
ADDENDUM TIL I/A-PUNKTS-NOTE
fra:
Socialgruppen
til:
De Faste Repræsentanters Komité (1. afdeling)/RÅDET
Tidl. dok. Nr.:
12264/00 SOC 343 JAI 111 FIN 390 + ADD 1
Komm. Forsl. nr.: 13537/99 SOC 432 JAI 109 FIN 450 - KOM(1999) 567 endelig udg.
Vedr.:
Forslag til Rådets afgørelse om Fællesskabets handlingsprogram for bekæmpelse
af forskelsbehandling (2001-2006)
{{SPA}} Vedtagelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463843_0007.png
Vedlagt følger til delegationerne udkastene til erklæringer til optagelse i Rådets mødeprotokol.
BILAG
UDKAST TIL ERKLÆRINGER
TIL OPTAGELSE I RÅDETS MØDEPROTOKOL
1. Ad artikel 5, stk. 1, litra e), og bilag III, afsnit 2.2
"Rådet og Kommissionen erklærer, at udvalget ved udarbejdelsen af kriterierne for årlig støtte til de ikke-statslige
organisationer (NGO), der er involveret i bekæmpelsen af forskelsbehandling, i sin udtalelse skal sørge for at sikre den
bedst mulige omkostningseffektivitet af fællesskabsstøtten."
1
2. Ad artikel 10
"Kommissionen mener ikke, at det er hensigtsmæssigt at optage en artikel vedrørende finansiering i denne afgørelse,
som vedtages efter høring af Europa-Parlamentet, og erindrer om punkt 34 i den interinstitutionelle aftale mellem
Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen af 6. maj 1999 om budgetdisciplin og forbedring af budgetproceduren,
hvori det hedder, at retsakter om flerårige programmer, som ikke vedtages efter den fælles beslutningsproced ure, ikke
skal indeholde et "beløb, som skønnes nødvendigt". Kommissionen beklager derfor, at Rådet agter at indføje en sådan
finansiel henvisning i en ny artikel, og erindrer om, at den vil være et udtryk for den lovgivende myndigheds ønske og
ikke berører budgetmyndighedens beføjelser i henhold til traktaten."