Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 720
Offentligt
1463838_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 720)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
FLF, Alm. del - bilag 581 (Løbenr. 11180)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
1. februar 2001
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 9. februar 2001 {{SPA}} dagsordenspunkt rådsmøde
(landbrugsministre) den 19.-20. februar 2001 {{SPA}} vedlægges Fødevareministeriets notat om de punkter,
der forventes optaget på dagsordenen for rådsmødet.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Folketingets Europaudvalg
2. afdeling, 1. kontor
Den 1. februar 2001
LFM 0483
AKTUELT NOTAT
Rådsmøde (landbrug) den 19. {{SPA}} 20. februar 2001
_________________________________________________________________
1. BSE
KOM dok. foreligger ikke.
- Drøftelse Side 2
2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om de generelle principper og krav i fødevarelovgivning, om
oprettelse af Myndigheden og om procedurer i fødevaresikkerhedsanliggender
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463838_0002.png
KOM (2000) 716 endelig
- Drøftelse Side 6
• Status for WTO-forhandlingerne
- Drøftelse Side 16
4. Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning 1259/1999/EF om fastlæggelse af fælles regler for
den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte
KOM (2000) 841
- Drøftelse Side 18
5. Humle
- Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EØF) nr. 1696/71 om den fælles
markedsordning for humle
- Rapport fra Kommissionen til Rådet om humlesektoren
KOM (2000) 834 endelig og KOM(2000) 838 endelig
- Præsentation og drøftelse Side 20
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG) 19. {{SPA}} 20. FEBRUAR 2001
____________________________________________________________________________
1. BSE
KOM dok. foreligger ikke.
___________________________________________________________________________________________
Revideret genoptryk af aktuelt notat af 18. januar 2001. Ændringer er markeret i marginen.
Baggrund
Rådet forventes at gøre status over de trufne BSE foranstaltninger samt vurdere nationale foranstaltninger,
markedssituationen og forslag til nye markedsforanstaltninger.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Formål og indhold
Rådet forventes at foretage opfølgning af konklusionen fra rådsmødet (landbrug) den 29. januar 2001. Konklusionerne
omfatter fremadrettede beslutninger vedrørende nye tiltag til imødekommelse af forbrugernes behov for sikkerhed ved
oksekød, Kommissionens overvågning af landenes gennemførelse af BSE foranstaltninger, nationale støtteordninger og
Kommissionens overvågning af udviklingen på oksekødsmar kedet og forslag til markedsforanstaltninger.
Vedrørende veterinære foranstaltninger vil Kommissionen skulle sikre, at landene gennemfører BSE foranstaltningerne,
og landene vil skulle rapportere månedlig til Kommissionen herom.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463838_0003.png
Kommissionen vil desuden skulle fremlægge forslag i Den Stående Veterinærkomité om et totalforbud mod
maskinsepareret kød fra drøvtyggere uanset alder og forslag med krav til behandling af fedt for forskellige anvendelser,
således fedt til foder, fedt til mælkeerstatninger til kalve og fedt til human konsum.
Rådet har bekræftet sin støtte til fastholdelsen af en alder på 30 måneder for den hurtige BSE-test, idet Kommissionen
dog har til hensigt om nødvendigt at stille forslag om at revidere aldersgrænsen på grundlag af resultaterne af
testprogrammerne og nye videnskabelige vurderinger.
Herudover har Rådet understreget behovet for løbende at vurdere det nuværende midlertidige forbud mod kød- og
benmel for at åbne mulighed for en samlet vurdering af situationen inden udgangen af juni.
Endelig vil Kommissionen skulle fremlægge forslag i Den Stående Veterinærkomité til opfyldelse af Rådets beslutning
om, at rygsøjlen skal fjernes fra kvæg. I komitéen vil de nærmere bestemmelse skulle fastsættes, herunder
bestemmelserne til den tekniske gennemførelse.
For så vidt angår de nationale foranstaltninger, fremgår det af konklusionerne fra rådsmødet (landbrug) den 29. januar
2001, at Kommissionen erindrer medlemslandene om, at de i henhold til Traktatens artikel 88, stk. 3, og Rådsforordning
(EF) nr. 659/1999 er forpligtet til at underrrette Kommissionen om alle nye statsstøtteordninger og alle nye former for
individuel statsstøtte til Kommissionen, inden de iværksættes. Råd et opfordrer derfor medlemslandene til at indberettte
national støtte til finansiering af BSE-foranstaltninger i overensstemmelse med fællesskabsretten, således at
Kommissionen kan forelægge en beretning på næste samling i Rådet (landbrug) med henblik på at sikre et velfungerende
indre marked.
Rådet noterer sig, at Kommissionen har anmodet medlemssstaterne om effektivt at iværksætte ordningen med opkøb
med henblik på destruktion i overensstemmelse med de målsætninger, der er fastsat i Kommissionens forordning (EF)
nr. 2777/2000. Kommissionen vil tage ordningen op til nærmere overvejelse.
Endelig ser Rådet med tilfredshed på, at Kommissionen har til hensigt inden for rammerne af de finansielle overslag fra
Berlin og inden næste rådsmøde (landbrug) at fremlægge en pakke af foranstaltninger, der tager sigte på at løse
balanceproblemerne på EU-markedet for oksekød på såvel kort som lang sigt og på at sikre kvaliteten. Rådet vil
behandle disse foranstaltninger som et hastespørgsm&arin g;l.
Rådet udstak ingen retningslinier for disse foranstaltninger, men Kommissionen har fremhævet, at der kan blive tale om
en pakke, der kan bestå af en eller flere af følgende foranstaltninger:
• Offentlig intervention af en begrænset mængde oksekød
• Udvidelse af opkøbsordningen m.h.p. destruktion
• Kalveforarbejdningspræmie (finansieret af nationale budgetter)
• Præmie for tidlig markedsføring af kalve
• Ændring af loftet for handyrpræmie til individuelle kvoter
• Midlertidig suspension af ammekopræmierettigheder
• Reduktion af belægningsgradskrav, knyttet til præmieudbetalinger.
Ifølge oplysninger fra Kommissionen om markedssituationen for oksekød, er der ved sammenligning af priser i uge 42 i
2000 (før BSE-krisen) med de seneste prisoplysninger (uge 3) i 2001 tale om et prisfald for EU som helhed på 19,3 pct.
for unge tyre, 3 pct. for stude, 23,8 pct. for køer og 10,7 pct. for kalve. Størst prisfald findes i Tyskland, efterfulgt af
Spanien, Frankrig og Italien. Forbruget i EU af oksekød er faldet med ca. 27 pct. med store variationer medlemslandene
imellem (Tyskland 50 pct., Grækenland, Italien og Spanien 40 pct., mens forbruget er gået lidt op i Sverige, Finland og
UK.
De tidligere vedtagne BSE foranstaltninger er følgende:
BSE risikomateriale:
• Fjernelse af BSE risikomateriale, i kraft fra 1. oktober 2000. Danmark har iværksat dette 1. marts 2000.
• Listen over BSE risikomateriale udvides med tarmen hos alt kvæg, i kraft 1. januar 2001.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463838_0004.png
• Anvendelsen af rygmarvsstøder forbydes, i kraft 1. januar 2001.
• Forbud mod maskinsepareret kød fra rygsøjle og hoved, i kraft 1. oktober 2000. Danmark har iværksat 1. marts 2000.
• Import af oksekød fra tredjelande skal opfylde kravet om fjernelse af BSE risikomateriale, med mindre landet er BSE
frit, i kraft 1. april 2001.
BSE overvågningsprogram:
• Iværksættelse af nationale BSE overvågningsprogrammer for grupper af risikodyr over 24 mdr., i kraft 1. januar
2001. Danmark har iværksat 1. oktober 2000.
• Ændring af overvågningsprogrammet til test af risikogruppe dyr over 30 måneder, omfattende alle nødslagtede og
stikprøver af selvdøde, i kraft 1. januar 2001. Test af alle slagtedyr over 30 måneder, i kraft 1. juli 2001.
• Test af alle selvdøde dyr i etårig periode, i kraft 1. juli 2001
Seneste foranstaltninger af hensyn til forbrugerne i EU:
• Forbud i seks måneder mod anvendelse af kød- og benmel (undt. fiskemel) i foderet til fødevareproducerede dyr, i
kraft 1. januar 2001.
• BSE test af slagtekvæg over 30 måneder før markedsføring, i kraft 1. januar 2001.
Danmark har sat testprogrammet i værk pr. 1. januar 2001 og er af Kommissionen blevet fritaget for de alternative
ordninger med opkøb til destruktion.
Udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om statusredegørelsen, men vil skulle udtale sig om eventuelle nye forslag til
Rådet om nye markedsforanstaltninger.
Gældende dansk ret
Bekendtgørelse nr. 1172 af 15. december 2000 om ydelse af præmier til husdyr.
Konsekvenser
Dersom Kommissionen modtager oplysninger fra medlemslandene, som giver grundlag for frygt for, at de trufne
foranstaltninger ikke fungerer efter hensigten eller ikke er tilstrækkelige, forventes det, at Kommissionen vil lægge op til
justeringer og stramninger af BSE foranstaltningerne.
Såfremt Rådet beslutter, at et eller flere af de ovennævnte mulige markedstiltag skal gennemføres, vil det kunne få såvel
lovgivningsmæssige som statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Høring
§2-udvalget (landbrug) har indtil videre ikke haft bemærkninger til sagen. Udvalget vil blive hørt igen den 7. februar
2001.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg (forhandlingsoplæg) den 1. december 2000 og den 26. januar
2001, jf. aktuelt notat af 30. november 2000 og 18. januar 2001. Orienterende notat om udfaldet af mødet i
Forvaltningskomitéen for Oksekød den 12. december 2000 er fremsendt den 15. december 2000.
2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om de generelle principper og krav i
fødevarelovgivning og om oprettelse af Myndigheden og om procedurer i
fødevaresikkerhedsanliggender
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463838_0005.png
KOM (2000) 716 endelig
Uændret genoptryk af grundnotat.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2000) 716 endelig af 8. november 2000 fremsendt forslag om Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om de generelle principper og krav i fødevarelovgivning, om oprettelse af Myndigheden og om
procedurer i fødevaresikkerhedsanliggender. Forslaget er oversendt til Rådet den 30. november 2000.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37, 95, 133 samt 152 og skal behandles efter proceduren for fælles
beslutningstagen i TEF artikel 251.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen betragter det som en prioriteret opgave at sikre, at EU's borgere er beskyttet af de højeste normer for
fødevaresikkerhed. Hvidbogen afspejler denne holdning, hvoraf det fremgår, at fællesskabets fødevarelovgivning skal
opdateres, således at der tages højde for de øgede krav vedrørende forbrugersundhed, fødevaresikkerhed og
fødevarekvalitet.
For så vidt angår oprettelse af en fødevaremyndighed i fællesskabet, er dette primært begrundet i et ønske om at skabe
rammerne for en kapacitetsforøgelse og styrkelse af arbejdet med at fremlægge videnskabelige vurderinger og råd om
fødevaresikkerhed, ernæring, dyresundhed, dyrevelfærd og plantesundhed, som vedrører sundhedsbeskyttelsen af
forbrugerne.
Dernæst foreslås, at fødevaremyndigheden skal have det daglige ansvar for opretholdelse af notifikationssystemer
vedrørende fødevarer og foder, som bruges til at advare om risikable produkter på markedet ("Rapid Alert" - systemer).
Formål og indhold
Kommissionens forslag til en generel EU-fødevarelov omfatter hele fødevarekæden, herunder foderfremstilling.
Forslaget har til formål at sikre et højt forbrugerbeskyttelsesniveau samtidig med sikring af en tilfredsstillende funktion
af det indre marked.
Der fastlægges en række definitioner vedrørende såvel fødevarer som foderstof-lovgivningen, herunder for første gang
på fælleskabsniveau en definition af fødevare-begrebet.
Den overordnede målsætning er at beskytte menneskers liv, sundhed eller sikkerhed og forbrugerinterresser samt andre
relevante målsætninger som beskyttelse af miljøet, dyrs og planters liv, sundhed og velfærd. Lovgivningen skal indrettes
med henblik på at sikre markedets funktion, og der skal tages hensyn til relevante internationale standarder.
Lovgivningen skal baseres på "risikoanalysen", som indebærer, at man skal tage udgangspunkt i videnskabelige
vurderinger af sikkerheden ved fødevarer, foderanvendelse med videre, når der udarbejdes lovgivning og træffes
administrative beslutninger i den daglige håndtering af risici ved fødevarer. Disse beslutninger skal endvidere være
baseret på forsigtighedsprincippet, hvor videnskaben ikke kan fremlægge klare konklu sioner om eventuelle risici.
Dernæst fastlægges regler om sporbarhed fra jord til bord, som indebærer, at virksomheder altid skal kunne gøre rede
for, hvorfra de har modtaget leverancer, og hvortil de har leveret identificerbare partier af fødevarer, ingredienser, foder
m.v. Det slås endvidere fast, at det primære ansvar for sikker fødevareproduktion er placeret hos landbruget og
producenterne samt i grossist- og detail-leddet, og ikke hos den kontrollerende myndighe d. Tilsvarende
ansvarsplacering gælder i fodersektoren.
Det slås fast, at fødevarer kun må markedsføres, hvis de - anvendt i overensstemmelse med sædvanlig brug - er sikre for
forbrugeren. Der skal herved også tages hensyn til særligt følsomme kategorier af forbrugere samt til de oplysninger,
som er givet til forbrugeren i forbindelse med salget af varen, f.eks. i form af mærkningsoplysninger om varens korrekte
håndtering. Foder må kun markedsføres, hvis det er sikkert , hvilket indebærer, at det ikke må have en negativ
indvirkning på menneskes eller dyrs sundhed
Vedrørende tredjelandsrelationer slås fast, at fødevarer og foder importeret fra tredjelande skal overholde fællesskabets
regler, og ved eksport skal disse regler også være overholdt, med mindre importlandet har fastlagt anden lovgivning, som
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463838_0006.png
i givet fald skal overholdes af eksportører fra fællesskabet. Fødevarer eller foder, som i fællesskabet er bedømt til at
udgøre en risiko, må ikke eksporteres, med mi ndre importlandets myndigheder eksplicit har godkendt dette.
Herudover skal fællesskabet deltage aktivt i udformningen af internationale standarder og aftaler, herunder være specielt
opmærksom på udviklingslandes behov.
I næsten al fødevarelovgivning i fællesskabet, som vedrører forbrugerens sundhedsbeskyttelse, er det en forudsætning
for udformningen, at der foreligger en videnskabelig vurdering som grundlag for fastlæggelsen af beskyttelsesniveauet.
Sådanne vurderinger gennemføres generelt af de videnskabelige komitéer etableret af Kommissionen, hvoraf Den
Videnskabelige Komité for Levnedsmidler spiller den afgørende rolle på ; fødevaresikkerhedsområdet. Det
videnskabelige komitésystem er efter Kommissionens opfattelse overbelastet, hvilket forsinker lovgivningsarbejdet til
skade for varetagelsen af fællesskabets aktiviteter på området.
Forslaget om oprettelse af en EU-fødevaremyndighed vil have som det primære mål at styrke disse funktioner på
fællesskabsplan. Grundlæggende elementer er etablering af en videnskabelig ekspertise i fødevaremyndigheden, som kan
indsamle og bearbejde data og organisere den videnskabelige behandling af disse med henblik på at afgive
videnskabelige udtalelser og råd om fødevaresikkerhed.
Der lægges vægt på at se fødevaresikkerhed i et bredt perspektiv, hvor såvel plante- og dyresundhed som forurening af
foder og miljøforureninger er vigtige faktorer, ligesom der peges på, at også arbejdsmiljøproblemer skal kunne
inddrages.
Fødevaremyndigheden skal oprettes som en uafhængig myndighed med egne styrende organer, og vil således ikke være
underlagt tjenestebefalinger fra Kommissionen.
Der skal etableres en bestyrelse sammensat af fire personer udpeget af Europa-Parlamentet, fire udpeget af Rådet, fire af
Kommissionen, og fire af Kommissionen som repræsentanter for forbrugerne og erhvervslivet. Bestyrelsen skal vedtage
regler for budgetlægning, godkende budget, udstikke generelle retningslinier til den ansvarlige direktør, vedtage det
årlige arbejdsprogram og lignende.
Direktøren, som udpeges af bestyrelsen efter forslag fra Kommissionen og høring af Europa-Parlamentet, skal stå for
driften, stå til ansvar for bestyrelsen, rapportere om aktiviteterne til Europa-Parlamentet m.v.
Et rådgivende forum, sammensat af en repræsentant fra hver medlemsstats organer med kompetence svarende til
fødevaremyndigheden, skal bistå direktøren i udøvelsen af dennes opgaver og sikre tæt samarbejde med de kompetente
organer i medlemsstaterne.
Det er hensigten, at fødevaremyndigheden skal arbejde tæt sammen med den eksisterende nationale ekspertise på
området ved at sikre det hertil fornødne netværk. De videnskabelige udtalelser, som lægges til grund for lovgivningen,
skal således stadig udstedes af en videnskabelig komité eller paneler, sammensat af uafhængige eksperter fra
medlemsstaterne, udpeget for tre år ad gangen. Det foreslås, at den videnskabeli ge komité skal koordinere panelernes
aktiviteter og selvstændigt afgive udtalelser på tværsektorielle områder. Der foreslås oprettet otte paneler - opdelt efter
ekspertiseområder. Disse vedrører tilsætningsstoffer m.v. i fødevarer, tilsvarende vedrørende foder,
plantebeskyttelsesmidler, GMO'er, ernæring og allergi, biologiske farer, forureninger i fødevarekæden samt dyresundhed
og velfærd.
Foruden Kommissionen er det foreslået, at Europa-Parlamentet og den enkelte medlemsstat kan anmode
fødevaremyndigheden om en videnskabelig udtalelse på områder, som ikke er omfattet af harmoniseringsdirektiver m.v.
Derimod kan alene Kommissionen anmode om en udtalelse på områder, hvor høring af fødevaremyndigheden er
obligatorisk i henhold til fællesskabslovgivningen.
Fødevaremyndigheden skal - udover afgivelse af de videnskabelige udtalelser på vegne af komitésystemet - selvstændigt
kunne bistå Kommissionen med teknisk assistance, f.eks. ved udarbejdelse af tekniske bestemmelser, og den skal
indsamle data i bred forstand med henblik på at styrke det videnskabelige arbejde og på at kunne identificere kommende
kriser vedrørende fødevaresikkerhed, som kan bruges til at advare medlemsstaterne, Eur opa-Parlamentet og
Kommissionen.
Der lægges vægt på, at de videnskabelige eksperter er uafhængige, at der sikres stor offentlig indsigt i
fødevaremyndighedens og komitéernes arbejde, og at den tilvejebragte viden kommunikeres ud til offentligheden på
effektiv vis.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463838_0007.png
Det er hensigten, at fødevaremyndigheden skal administrere "Rapid Alert" -systemer vedrørende både fødevarer og
foder. I forlængelse heraf foreslås, at Kommissionen i samarbejde med myndigheden opretter en kriseenhed, når
alvorlige problemer rapporteres. Denne kriseenhed skal indsamle oplysninger om karakter og omfang af problemerne,
informere offentligheden om problemets karakter samt træffe foranstaltninger til at imødegå p roblemerne. Det er
foreslået, at Kommissionen på egen hånd kan træffe foranstaltninger, og disse skal i givet fald forelægges en stående
komité inden ti dage med henblik på bekræftelse, ændring eller forlængelse. Disse bestemmelser hindrer ikke den
enkelte medlemsstat i at foretage hasteindgreb, hvis det anses for nødvendigt på nationalt territorium.
Ovennævnte stående komité nedsættes ifølge forslaget under betegnelsen "Komitéen for Fødevaresikkerhed og
Dyresundhed", og den skal varetage opgaver, som hidtil er varetaget af Den Stående Levnedsmiddelkomité, Den Stående
Komité for Foderstoffer, Den Stående Veterinærkomité og Den Stående Fytosanitære Komite.
Der foreslås endvidere etablering af en mæglingsprocedure hvorefter en medlemsstat, som finder, at en anden
medlemsstat har foretaget en handling i strid med bestemmelser i den generelle fødevarelov eller andre bestemmelser i
fællesskabslovgivningen, kan forelægge dette for Kommissionen. Disse tre parter skal herefter forsøge at forlige
uoverensstemmelserne, og hvis det ikke lykkes, kan Kommissionen forelægge videnskabelige uenigheder for f&osla
sh;devaremyndigheden til udtalelse.
Finansieringen af fødevaremyndigheden sker over det ordinære EF-budget, og vil senere eventuelt kunne suppleres af
gebyrer fra virksomheder, som får vurderet produkter til markedsføring.
Placering af fødevaremyndigheden er ikke fastlagt i forslaget, men nødvendigheden af let adgang til IT-faciliteter,
transport m.v. er fremhævet. Tredjelande kan efter aftale medvirke i fødevaremyndighedens aktiviteter.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke afgivet udtalelse om forslaget.
Den 25. oktober 2000 vedtog Europa-Parlamentet imidlertid en beslutning om Kommissionens hvidbog om
fødevaresikkerhed. I denne udtalelse støtter Europa-Parlamentet oprettelsen af en europæisk fødevaremyndighed, som et
videnskabeligt referencepunkt for Den Europæiske Union og dens medlemsstater baseret på princippet om videnskabelig
integritet, akademisk dygtighed, uafhængighed, ansvarlighed, gennemsigtighed og forståelighed. For så vidt angår
uafhængighed, fremhæver Europa-Parlamentet, at fødevaremyndighedens uafhængighed og høje akademiske kvalitet
kun kan sikres, hvis Kommissionen og EU's øvrige institutioner udstyrer myndigheden med tilstrækkelige finansielle og
personalemæssige ressourcer. Endvidere opfordrer Europa-Parlamentet Kommissionen til at betragte blandt andet
gennemførelse af et rammedirektiv om generel fødevaresikkerhed som et prioriteret målom råde, som bør
viderebehandles samtidig med og med samme frister som lovgivningen om oprettelse af en europæisk
fødevaremyndighed.
Gældende dansk ret
Fødevareloven er den primære ramme for de fødevaresikkerhedsaspekter, som skal behandles af myndigheden, men også
lovgivningen om dyresygdomme, foder m.v. indeholder sådanne aspekter.
Konsekvenser
Vedtagelse af en EU-fødevarelov og oprettelse af en fødevaremyndighed af den skitserede karakter vil medføre
ændringer i forhold til gældende lovgivning, men en vedtagelse vil ikke i sig selv nødvendiggøre
gennemførelsesforanstaltninger i Danmark, eftersom forslaget er stillet i form af en forordning, som er direkte
anvendelig i forhold til den nationale lovgivning.
For så vidt angår fødevaremyndigheden, skal denne finansieres over fællesskabets budget og vil således ikke have
særskilte statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget skønnes ikke umiddelbart at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Høring
Forslaget har i overensstemmelse med fødevarelovens § 6 været sendt i høring hos relevante, landsdækkende
interesseorganisationer. Endvidere har forslaget været forelagt for Det Rådgivende Fødevareudvalg, § 2-udvalget
(landbrug) og § 5-udvalget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463838_0008.png
Alle høringssvar giver udtryk for støtte til forslaget og generel tilfredshed med, at der foreslås en overordnet ramme for
al lovgivning relateret til fødevarer ud fra en jord-til-bord- betragtning.
Samtlige besvarelser er endvidere positive overfor oprettelsen af "Myndigheden" med det hovedformål at opprioritere
fødevarepolitikken. Det pointeres dog fra de fleste, at det er af stor væsentlighed at sikre, at Myndigheden alene foretager
videnskabeligt arbejde, og at dette foregår så uafhængigt som muligt.
Nedenfor gengives de mere principelle betragtninger.
Forbrugerrådet
er som udgangspunkt enig i Kommissionens betragtning om at formålet med fødevarelovgivningen er
at sikre et højt sundhedsbeskyttelsesniveau, og at den skal være baseret på risikoanalyser. Forslaget indeholder dog en
række uklarheder i teksten, og der anvendes en række udtryk, der ikke er definerede. Disse bør defineres for at opnå en
klar anvendelse af forordningen. Det gælder specielt "andre legiti me faktorer", hvor Forbrugerrådet gerne ser en
udvikling, der svarer til udviklingen i Codex Alimentarius. Derudover peger Forbrugerrådet på en række definitioner, der
i forbindelse med forslagets videre behandling bør uddybes for at undgå forskellige fortolkninger.
For så vidt angår forsigtighedsprincippet, mener Forbrugerrådet, at anvendelsen bør omfatte tilfælde, hvor der
vurderes
at være en risiko, og ikke når en særlig sundhedsrisiko er
konstateret.
Angående kravet om sporbarhed understreger Forbrugerrådet behovet for overensstemmelse mellem definition og
anvendelse inden for anden fødevare- og foderrelateret lovgivning.
For så vidt angår Myndighedens hovedfunktion er Forbrugerrådet enig i, at denne skal afgive uafhængige videnskabelige
vurderinger på foranledning af Kommissionen, medlemslandenes nationale fødevaremyndigheder eller Europa-
Parlamentet. Forbrugerrådet finder det imidlertid nødvendigt, at Myndigheden selv skal have mulighed for at igangsætte
videnskabelige vurderinger {{SPA}} ikke kun fordi Myndigheden skal foretage risikovurdering, men ring; fordi den vil
have en kommunikationsmæssig rolle og vil bedømme kontrol- og overvågningsresultater. Forbrugerrådet mener tillige,
at Myndigheden bør være i stand til at afgive anbefalinger til risikostyring, herunder lovgivning, på baggrund af den
opnåede viden om beskyttelsen af forbrugernes sundhed og interesser. Dette er foreneligt med målsætningen om, at det
endelige ansvar for at udføre risikostyring og lovgivning fortsat vil li gge hos Kommissionen, ligesom ansvaret for den
demokratiske proces fortsat vil ligge hos Parlamentet og medlemslandene.
Opgaven kan imidlertid ikke løses uden et tæt samspil og samarbejde med nationalstaternes myndigheder, hvorfor der
bør lægges vægt på at etablere fora, der stimulerer et sådan samarbejde og koordinering, på de enkelte delområder inden
for Myndighedens kommissorium (og ikke kun formelt i Det Rådgivende Forum).
Forbrugerrådet mener, at det er nødvendigt at understrege Myndighedens rolle på ernæringsområdet. Forbrugerrådet
anerkender, at Myndigheden ikke skal være en sundhedsfremmende institution som sådan, men at der er brug for en
større anerkendelse af ernæringsområdet i en sundhedsmæssig sammenhæng. Forbrugerrådet mener derfor, at
Myndigheden også bør beskæftige sig med videnskabelige vurd eringer på kost- og ernæringsområdet, og at
Kommissionen bør gøre brug af Myndighedens kapaciteter på dette område. Dette fordi de ernæringsmæssige
overvejelser bør spille en mere fremtrædende rolle, f.eks. ved diskussionen af ny lovgivning, som fødevaretilskud og
næringsstoftilsætning, godkendelsen af visse typer novel food eller i forbindelse med fødevaremærkning, da der er en
latent mulighed for vildledni ng af forbrugerne, hvis den anvendes forkert.
Forbrugerrådet støtter endvidere, at Myndigheden skal lede den daglige drift af "Rapid Alert"-systemer, der dækker både
fødevarer og foder. Men der er behov for et tæt samarbejde med Kommissionen, som "risikohåndterer" for at undgå
eventuelle fejltolkninger.
Endelig nævner Forbrugerrådet, at forbrugerne forventer som minimum at få to af de fire pladser i bestyrelsen, som er
forbeholdt repræsentanter for forbrugerne og industrien.
Landbrugsraadet
mener, at det er uheldigt, at der inddrages hensyn til dyrs og planters sundhed direkte i
fødevarelovgivningen, idet der eksisterer selvstændig lovgivning på området vedrørende dyr og planter.
Landbrugsraadet finder derimod, at formålet med fødevarelovgivningen også bør omfatte at fremme eksport fra EU og at
sikre producenterne rimelige og lige konkurrencevilkår, også i forhold til tredjelande.
Endvidere udtrykkes der ønske om tilbageholdenhed i brugen af forsigtighedsprincippet, blandt andet savner
Landbrugsraadet en definition af "andre legitime aspekter" og mener, at den eksisterende formulering giver for vide
muligheder for at anvende forsigtighedsprincippet med deraf følgende risiko for opbygning af handelsbarrierer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463838_0009.png
Landbrugsraadet støtter kravet om sporbarhed, men finder det væsentligt, at reglerne bliver så lette at administrere som
muligt og ikke mere indgribende end nødvendigt.
For så vidt angår Myndigheden fremgår det af forslaget, at EU{{PU2}}s Fødevaremyndighed skal behandle
"fødevaresikkerhed" meget bredt. Således inddrages blandt andet dyrevelfærd og arbejdsmiljø, som arbejdsområder for
den nye myndighed. Landbrugsraadet finder det ikke umiddelbart klart, hvordan dyrevelfærd kan have indflydelse på
sundhedsbeskyttelse af forbrugerne. Endelig fremgår det af forslaget, at der ved oprettelsen ndigheden vil ske en
sammenlægning af de eksisterende stående komitéer. Landbrugsraadet er tvivlende overfor det hensigtsmæssige i denne
ændring.
FødevareIndustrien
kan generelt fuldt ud støtte, at der tages hensyn til dyr og planters sundhed samt miljøet, men
finder som Landbrugsraadet, at disse hensyn ikke bør indgå i en generel lov om fødevarer. De bør varetages i andre
regelsæt.
FI finder ligeledes, at formålet med fødevarelovgivningen også bør omfatte at fremme eksport fra EU og at sikre
producenterne rimelige og lige konkurrencevilkår, også i forhold til tredjelande.
Angående anvendelsen af forsigtighedsprincippet lægger FI vægt på, at alene videnskabelige begrundelser er berettigede
til at hindre den frie bevægelighed for varer. FI ønsker derfor også tilbageholdenhed i brugen af forsigtighedsprincippet.
FI støtter kravet om sporbarhed men finder, at de dokumentationskrav, der pålægges fødevarevirksomhederne i den
forbindelse, skal stå et i rimeligt forhold til målet om hurtig og sikker tilbagetrækning af (risikobehæftede) varer.
FI ønsker, at Myndigheden tillægges kompetence til at afklare, hvorvidt nationale krav og initiativer er behørigt
sundheds- og sikkerhedsmæssigt begrundet, og at Myndigheden kan træffe den endelige afgørelse i tilfælde, hvor der er
videnskabelig uenighed, og der derfor indledes en mæglingsprocedure. FI finder, at Kommissionen i forslaget har fået
for stor indflydelse på Myndighedens drift og opbygning i forhold til, at der skal være tal e om en uafhængig institution.
Mejeriforeningen
finder, at forslaget indebærer en uigennemskuelig sammenblanding af forskellige formål, der kan
lægges til grund for foranstaltninger, der klassificeres som relateret til fødevaresikkerhed. Principper for, hvornår og
hvordan andre legitime faktorer (herunder samfundsmæssige, økonomiske, etiske og miljømæssige forhold samt
dyrevelfærd) kan indgå i risikostyringen, bør nærmere præcis eres.
Endvidere finder foreningen, at formålet med fødevarelovgivningen også bør omfatte at fremme eksport fra EU og at
sikre producenterne rimelige og lige konkurrencevilkår, også i forhold til tredjelande. Endelig er foreningen
grundlæggende uenig i, at fødevarer, der eksporteres ud af EU, skal overholde samtlige de krav, der er gældende i EU,
med mindre importlandet kræver noget andet.
Foreningen advarer mod misbrug af forsigtighedsprincippet, og det bør præciseres i forslaget, at anvendelsen forudsætter
en signifikant videnskabelige usikkerhed. Foreningen foreslår desuden, at Myndigheden forpligtes til straks at igangsætte
afklaring af den videnskabelige usikkerhed.
Foreningen bemærker endvidere, at teksten vedrørende internationale forpligtelser, jf. artikel 18, kan give anledning til
den fortolkning, at det er Kommissionen, der har kompetencen i internationale fora. En sådan udvikling vil være yderst
uheldig ikke blot for de enkelte medlemsstater, men for EU's indflydelse på den internationale regulering i det hele taget.
For så vidt angår Myndigheden påpeges, at placeringen af varslingssystemet ikke harmonerer med Myndighedens
funktion (foretager risikovurdering), idet varslingssystemet er en udpræget risikostyringsaktivitet, som ikke bør
håndteres af videnskabelige eksperter.
Danske Slagterier
finder det uheldigt at indrage hensyn til dyrs sundhed og sikkerhed, planters sundhed, miljø og
arbejdsmiljø direkte i fødevarelovgivningen.
Endvidere finder DS, at formålet med fødevarelovgivningen også bør omfatte at fremme eksport fra EU og at sikre
producenterne rimelige og lige konkurrencevilkår, også i forhold til tredjelande. DS anfører, at en fødevare bør anses for
sikker, når den overholder specifikke bestemmelser i den medlemsstat, hvor den er produceret.
DS udtrykker ønske om tilbageholdenhed i brugen af forsigtighedsprincippet og støtter kravet om sporbarhed, men
finder det væsentligt, at reglerne bliver så lette at administrere som muligt og ikke mere indgribende end nødvendigt.
DS er tvivlende overfor det hensigtsmæssige i at sammenlægge de stående komitéer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463838_0010.png
Nærings- og Nydelsesmiddelarbejder Forbundet
fremhæver generelt vigtigheden af, at arbejdsmiljøet,
arbejdstagerhensyn og arbejderrepræsentation indarbejdes i forslaget. I den forbindelse udtrykker NNF tilfredshed med,
at der ifølge forslaget kan lægges hensyn til arbejdsmiljøet til grund i fødevarelovgivningen.
Endelig ønsker NNF, at forsigtighedsprincippet bør være gældende i tilfælde af modstridende ekspertudtalelser.
Specialarbejderforbundet i Danmark
konstaterer, at de sociale aspekters vigtighed ikke er medtaget i forslaget. Især
tænkes her på, hvilken rolle arbejdsvilkårene, herunder både godt arbejdsmiljø og kompetent uddannelse af de ansatte,
spiller for sikring af konkrete forarbejdningsmetoder. Herefter påpeger SiD, at hensynet til arbejdstageren, arbejdsmiljøet
samt arbejderrepræsentation bør indarbejdes konsekvent i forslaget.
For så vidt angår anvendelsen af forsigtighedsprincippet, mener SiD, at dette bør anvendes i tilfælde af modstridende
ekspertudtalelser, så enhver rimelig tvivl kommer forbrugerne til gode.
HORESTA
anfører, at det ikke fremgår ikke af forslaget, hvilke kriterier der skal ligge til grund for valget af
repræsentanter for forbrugerne og erhvervslivet i Myndighedens bestyrelse, men med det omfattende antal måltider, som
dagligt produceres i branchen, udgør hotel og restauranter en vigtig del af fødevarekæden. Derfor bør Hotel- og
restaurantsektoren indgå med repræsentation i Myndighedens bestyrelse.
Endvidere finder HORESTA det betænkeligt, at medlemsstaterne, de nationale kompetente organer og EU-Parlamentet i
forhold til Kommissionen har en begrænset mulighed for at anmode Myndigheden om en ekspertudtalelse.
Bryggeriforeningen
støtter kravet om sporbarhed, men finder det væsentligt, at reglerne bliver så lette at administrere
som muligt og ikke mere indgribende end nødvendigt.
Endvidere finder foreningen, at det er nødvendigt med en gennemgribende omstrukturering af de videnskabelige
komiteer, således at disse overtages af Myndigheden, og finder det positivt, at der oprettes en tværfaglig komité.
Den Danske Dyrlægeforening
udtrykker tilfredshed med, at forslaget dækker bredt og inkluderer foder, drikkevand,
fødevarer og dyresundhed m.v. Endvidere er det tilfredsstillende, at der med forslaget er taget initiativ til adskillelse
mellem ansvaret for risikoanalyse og risikostyring.
NOAH
udtrykker ligeledes tilfredshed med, at der i fødevarelovgivningen tages hensyn til miljøet.
Med hensyn til eksport finder NOAH af etiske grunde, at eksport og reeksport til tredjelande af fødevarer, der ikke
opfylder EU-lovgivningen, bør være forbudt i alle tilfælde.
NOAH anfører endvidere, at for så vidt angår anvendelsen af forsigtighedsprincippet må økonomiske aspekter være
underordnede, hvor der konstateres en mulighed for sundhedsrisiko.
Endelig efterlyser NOAH fuld offentlighed og adgang til data på fødevareområdet i tråd med principperne i
Århuskonventionen (vedrører adgang til oplysninger på miljøområdet). Desuden efterlyses, at repræsentanter for
forbrugerorganisationer og andre non-profit organisationer sikres finansiel mulighed for at indgå i vurderingen af
Myndighedens arbejde.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er fremsendt grundnotat den 30. januar 2001.
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg (orientering) den 24. november 2000 i forbindelse med
forelæggelsen af rådsmødet (indre marked, forbruger og turisme) den 30. november 2000, jf. aktuelt notat af 17.
november 2000, samt den 8. december 2000 (orientering) i forbindelse med forelæggelsen af rådsmødet (landbrug) den
19.- 20. december 2000, jf. aktuelt notat af 30. november 2000.
3. Status for WTO-forhandlingerne
Nyt notat
Baggrund
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463838_0011.png
Rådet (landbrug) vedtog på rådsmødet den 20.-21. november 2000 et sæt konklusioner om et bredt forhandlingsmandat
for en ny WTO landbrugsaftale. Disse konklusioner blev efterfølgende sendt til WTO som grundlaget for EU{{PU2}}s
forhandlingsposition i de kommende forhandlinger.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Formål og indhold
Kommissionen forventes at ville give en redegørelse for den aktuelle forhandlingssituation. Redegørelsen vil tage
udgangspunkt i konklusionerne fra Rådsmødet den 20. {{SPA}} 21. november 2000. Disse bygger på artikel 20 i
WTO´s landbrugsaftale, der fastslår, at nye forhandlinger skal finde sted fra 1. januar 2000. Den langsigtede målsætning
på landbrugsområdet er ifølge artikel 20, "at væsentlige, gradvis ættelser af støtte og beskyttelsesniveauer skal føre til en
grundlæggende reform".
Hovedtemaerne for de kommende forhandlinger på landbrugsområdet er fortsat ønsket om yderligere liberaliseringer
gennem forstærkning af eksisterende forpligtelser, stramning af reglerne på baggrund af de opnåede erfaringer samt
begrænsning af landbrugsaftalens undtagelsesbestemmelser.
Fællesskabet har i sit forhandlingsoplæg medtaget tidligere ønsker om at inddrage alle former for eksportstøtte i
forhandlingerne, herunder eksportkreditter, anvendelse af fødevarehjælp samt statshandelsselskaber. Det er EU´s
opfattelse, at alle elementer af eksportkonkurrencen, der forvrider handelen med landbrugsprodukter, skal underlægges
en disciplinering.
Det fremgår ydermere af EU{{PU2}}s forhandlingsoplæg, at de ikke-handelsmæssige hensyn skal anerkendes i
forhandlingerne om en ny landbrugsaftale. I denne forbindelse lægger Kommissionen særlig vægt på elementer som
landbrugets multifunktionelle rolle, beskyttelsen af miljøet, fremme af landdistiktsudviklingen, fattigdomsbekæmpelse
samt fødevaresikkerhed.
Derudover gives i forhandlingsoplægget udtryk for nødvendigheden af en særlig og præferentiel behandling af
udviklingslandene. Der henvises til, at EU har forpligtet sig til at give toldfri adgang for så godt som alle produkter fra de
mindst udviklede lande inklusive landbrugsprodukter. Det foreslås, at der tages hensyn til udviklingslandenes særlige
bekymringer vedrørende fødevaresikkerhed, bl.a. ved at sikre, at foranstaltninger, der vedrører fattigdomsbekæmpelse og
landdistriktsudvikling i udviklingslandene bliver undtaget fra enhver form for reduktionsforpligtelse.
Endelig anføres ønsket om at fastholde fredsklausulen og den særlige beskyttelsesklausul i landbrugsaftalen. Den særlige
beskyttelsesklausul beskytter importerende lande imod pludselige stigninger i import eller fald i importpriser, og
fredsklausulen medvirker til håndhævelse af reduktionsforpligtelserne i aftalen.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Konsekvenser
Der foreligger ingen vurdering af de statsfinansielle eller samfundsmæssige konsekvenser af de supplerende
konklusioner.
Høring
§2-udvalget (landbrug) har tidligere understreget behovet for at se reformpolitikken på landbrugsområdet,
udvidelsesforhandlingerne og WTO forhandlingerne i sammenhæng.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har i forbindelse med vedtagelsen af de ovennævnte konklusioner været forelagt Folketingets Europaudvalg
(orientering) den 20. oktober 2000 og den 10. november 2000, jf. aktuelt notat af 12. oktober 2000 og 6. november 2000.
_________________________________________________________________
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463838_0012.png
4. Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning 1259/1999/EF om fastlæggelse af fælles
regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte
KOM (2000) 841
_________________________________________________________________
Uændret genoptryk af aktuelt notat af 18. januar 2001
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2000) 841 af 15. december 2000 fremsendt forslag til Rådets forordning om ændring af
forordning 1259/1999/EF om fastlæggelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for fælles støtte.
Forslaget er oversendt til Rådet den 18. december 2000.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af
Europa-Parlamentet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet ordningen er et led i gennemførelsen
af EU's fælles landbrugspolitik.
Formål og indhold
Forslaget indebærer, at der i en fire-årig prøveperiode fra 2002 til 2005 etableres en forenklet støtteordning for små
producenter, som samlet modtager op til 1.000 EURO i arealstøtte og dyrepræmier.
Ordningen skal være frivillig for såvel de enkelte medlemslande som landbrugerne.
Den enkelte støtteordning vil for de deltagende jordbrugere være et alternativ til arealstøtten og dyrepræmierne.
De øvrige betingelser for den forenklede støtteordning skal fastlægges i en gennemførelsesforordning.
Forslaget skal ses som et led i arbejdet med at forenkle EU{{PU2}}s landbrugslovgivning.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Da ordningen er fakultativ, og da Danmark ikke forudses at anvende ordningen, er der ingen konsekvenser, hverken
statsfinansielle eller andre.
Ordningen forudses at være budgetneutral i forhold til EU{{PU2}}s budget.
Høring
I §2-udvalget (landbrug) har Dansk Familielandbrug anført, at principielt set bør man fra dansk side forholde sig positivt
til forenklingstiltag.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg (orientering) den 26. januar 2001, jf. aktuelt notat af 18.
januar 2001.
_________________________________________________________________
5. Humle
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463838_0013.png
• Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EØF) nr. 1696/71 om den fælles
markedsordning for humle
• Rapport fra Kommissionen til Rådet om humlesektoren
KOM (2000) 834 endelig og KOM (2000) 838 endelig
_________________________________________________________________
Nyt notat
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2000) 834 af 14. december 2000 fremsendt forslag til Rådets forordning om ændring af
forordning (EØF) nr. 1696/71 om den fælles markedsordning for humle og ved KOM (2000) 838 af 14. december 2000
fremsendt rapport fra Kommissionen til Rådet om situationen i humlesektoren.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af
Europa-Parlamentet.
Rapporten er afgivet i medfør af artikel 18 i forordning (EØF) nr. 1696/71 om den fælles markedsordning for humle.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet ordningen er et led i gennemførelsen
af EU's fælles landbrugspolitik.
Formål og indhold
Kommissionen har fremlagt en beretning for Rådet om den økonomiske udvikling i Den Europæiske Unions
humlesektor.
I rapporten er det bl.a. anført, at verdensproduktionen af humle for 1999 er skønnet at udgøre 93.750 tons, hvoraf EU's
produktion udgjorde 34.600 tons (37 pct.). Arealet med humle på verdensplan udgør 58.000 hektar, hvoraf EU's areal
udgør 22.700 hektar (39 pct.), og arealet er på verdensplan reduceret med 30 pct. siden 1995.
Otte medlemsstater i EU producerer humle - Belgien, Tyskland, Spanien, Frankrig, Irland, Østrig, Portugal og
Storbritannien - af det samlede humleareal i EU i 1999 på 22.700 hektar, er 18.300 hektar (80 pct.) i Tyskland. Fra 1995
til 1999 er såvel arealet som produktionen af humle i EU reduceret med 18 pct. Denne formindskelse i kvantitet er blevet
kompenseret kvalitativt gennem et højere indhold af alphasyre. I 1999 blev der dyrket humle på 3.556 bedrifter - med et
gennemsnitsareal med humle på 6,38 hektar pr. bedrift.
Handlen med humle sker både på kontrakt og ved afsætning på det frie marked. Omfanget af handlen på kontrakt er
faldet fra 82 pct. i 1995 til 75 pct. i 1999. Priserne ved handel på kontrakt har været ret stabile i perioden 1995-1999 -
højst i 1997 med en pris på 202 EUR/50 kg og lavest i 1999 med en pris på 191 EUR/50 kg. Derimod har der været stort
udsving i priserne på det frie marked i samme periode med den lavest e pris i 1997 på 64 EUR/50 kg og højest i 1999 på
156 EUR/50 kg. Det konstateres, at udviklingen i prisen ikke reflekterer stigningen i alphasyreindhold i humlen (en
stigning på 37 pct. fra 1995 til 1999).
Rådet vedtog i maj 1998 en forordning om indførelse af særlige midlertidige foranstaltninger for humle (Rådets
forordning (EF) nr. 1098/98) på baggrund af konjunkturbestemt, men også strukturbetinget overskudsproduktion på
humlemarkedet i EU. De foranstaltninger, der gælder for en femårig periode fra 1998-høsten, vedrører midlertidigt ophør
med humledyrkning og/eller endelig rydning af humlearealer. De to ordninge r er frivillige, og det gælder såvel for
medlemsstaten som for producentsammenslutningerne og de individuelle producenter.
Det konkluderes i rapporten, at der er sket en gradvis tilpasning af produktionen til efterspørgslen, både hvad angår
kvantitet, nemlig via en reduktion af dyrkede arealer og producerede mængder, og hvad angår kvalitet gennem
sortsomstilling, især til de sorter, der er mest efterspurgt blandt bryggerierne. Det understreges samtidig, at problemerne
vedrørende en markedstilpasning fortsat er relevante.
På den baggrund har Kommissionen fremlagt et forslag til forlængelse af gældende støttebeløb i to år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463838_0014.png
I artikel 12, stk. 5, i Rådets forordning (EØF) nr. 1696/71 er det gældende støttebeløb for humle produceret i
Fællesskabet fastsat i en femårig periode fra 1996-høsten til og med 2000-høsten. Støttebeløbet er fastsat til 480 EUR pr.
hektar.
Med den nuværende udvikling inden for sektoren, som beskrevet i rapporten, og da gennemførelsesperioden for
særforanstaltningerne udløber i 2002 samt af hensyn til visse vigtige producentlandes kommende tiltrædelse af Den
Europæiske Union, finder Kommissionen det hensigtsmæssigt i en toårs periode at forlænge gyldigheden af det
nuværende støttebeløb. Det foreslås samtidig, at Kommissionen inden den 31. decem ber 2002 foretager en undersøgelse
af, hvordan den fælles markedsordning fungerer som helhed.
En forlængelse på to år af den nuværende ordning åbner således mulighed for en samlet vurdering i 2002 af
bestemmelserne om producentstøtte og særforanstaltningerne vedrørende midlertidig braklægning og/eller definitiv
rydning.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse om forslaget foreligger endnu ikke.
Gældende dansk ret
Ingen.
Konsekvenser
Rapporten og forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
§2-udvalget (landbrug) har ikke haft bemærkninger til rapporten og forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.