Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 728
Offentligt
1463830_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 728)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
5. februar 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Erhvervsministeriets notat samt grundnotat vedr.
Kommissionens meddelelse om den anden pakke af fællesskabsforanstaltninger vedrørende søfartssikkerhed
foranlediget af olietankskibet ERIKA{{PU2}}s forlis ("ERIKA II pakken").
Kommissionens meddelelse om den anden
pakke
af
fællesskabsforanstaltninger
vedrørende søfartssikkerhed foranlediget af
olietankskibet
ERIKA{{PU2}}s
forlis
("ERIKA II pakken")
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om oprettelse af et europæisk
overvågnings-, kontrol- og informationssystem
for skibsfarten, KOM(2000) 802
2. februar 2001
Sag 199911817
/HLC
EM0339
Den
6.
december
2000
vedtog
Kommissionen en meddelelse om den
anden pakke af fællesskabsforanstaltninger
vedrørende søfartssikkerhed foranlediget af
olietankskibet
ERIKA{{PU2}}s
forlis
(KOM(2000) 802) {{SPA}} den såkaldte
ERIKA II pakke.
Meddelelsen indeholder tre konkrete
forslag til retsakter, der udgør fase II af
Kommissionens meddelelse om sikkerhed
til søs og olietransport (KOM(2000) 142).
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om oprettelse af et europæisk
søfartssikkerhedsagentur, KOM(2000) 802
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463830_0002.png
Både den første meddelelse {{SPA}} den
såkaldte ERIKA I pakke {{SPA}} og den
nye meddelelse af 6. december 2000 er
fremsat i lyset af tankskibet ERIKAs forlis
ved Bretagne i december 1999 med
omfattende olieforurening af den franske
kyst til følge.
ERIKA II pakken indeholder således et
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om oprettelse af en fond for
erstatning af olieforurening i europæiske
farvande
og
dertil
knyttede
foranstaltninger, hvorom Folketingets
Europaudvalg har modtaget grundnotat.
Herudover indeholder ERIKA II pakken et
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om oprettelse af et europæisk
overvågnings-,
kontrol-
og
informationssystem for skibsfarten samt
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om oprettelse af et europæisk
søfartssikkerhedsagentur.
Det er desværre ikke praktisk muligt at
fremsende grundnotater vedrørende disse to forslag inden udløbet af 2 måneders fristen. Baggrunden herfor er
navnlig, at vurderingen af de to forslags samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser endnu ikke er
tilendebragt. Af samme grund er hørings- og specialudvalgsproceduren ej heller afsluttet.
Folketingets Europaudvalg vil snarest muligt og senest inden udgangen af februar 2001 modtage grundnotater
vedrørende disse to forslag.
Kommissionens meddelelse om den anden
pakke
af
fællesskabsforanstaltninger
vedrørende søfartssikkerhed foranlediget af
olietankskibet
ERIKA{{PU2}}s
forlis
("ERIKA II pakken")
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om oprettelse af en fond for
erstatning af olieforurening i europæiske
farvande og dertil knyttede foranstaltninger,
KOM(2000) 802
Resumé
Kommissionen vedtog den 6. december 2000
et forslag til en forordning om oprettelse af en
fond for erstatning af olieforurening i
europæiske farvande og dertil knyttede
foranstaltninger.
Kommissionens forslag om etablering af en
særlig olieforureningsfond inden for EU
(COPE Fonden) skal ses som et supplement til
2. februar 2001
Sag 199911984
/amr
EM0338
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463830_0003.png
ansvars- og erstatningskonventionerne på
olieområdet under FN{{PU2}}s internationale
søfartsorganisation (IMO). Efter forslaget skal
erstatningsudbetaling fra COPE Fonden kun
finde sted, hvis det i forbindelse med
olieforureningsskader inden for EU ikke er
muligt at opnå tilstrækkelig erstatning på
baggrund af reglerne i nventionerne. COPE-
Fonden
påtænkes
administreret
af
Kommissionen med bistand fra et COPE-
Fondsudvalg, der består af repræsentanter fra
medlemsstaterne.
Kommissionens forslag indeholder endvidere
en opfordring til, at Fællesskabet arbejder for,
at
IMO{{PU2}}s
ansvars-
og
erstatningskonventioner ændres på en række
punkter.
Der forventes en orienterende drøftelse på
Rådsmødet (Transport) den 4. april 2001 med
henblik på fælles holdning i slutningen af juni.
Forslaget indebærer ændring af søloven og lov
om sikkerhed til søs.
Baggrund og indhold
Kommissionen fremlagde i marts 2000 en
meddelelse, den såkaldte "ERIKA I pakke",
som opfølgning på olietankskibet ERIKAs
forlis i Bretagne i december 1999. I denne
meddelelse
omtaler
Kommissionen
yderligere planlagte initiativer, den såkaldte
"ERIKA II pakke", som blev fremlagt i
december 2000. ERIKA II indeholder blandt andet
et forslag til etablering af en fond til kompensation af
olieforureningsskade. Endvidere indeholder ERIKA II pakken Kommissionens ønsker til ændring af IMO
ansvars- og erstatningskonventionerne på olieområdet (IMO-regimet).
Kommissionens forordningsudkast
Kommissionens forslag til etablering af en EU olieforureningsfond (COPE Fonden) skal ses som et supplement til
IMO-regimet. IMO-regimet fungerer således, at den registrerede ejer af et skib hæfter med indtil 59,7 mio. SDR
(Special Drawing Rights) svarende til 615 mio. kr. afhængig af skibets størrelse. Herefter træder den
Internationale Olieforureningsfond (IOPC-Fonden) til. IOPC-Fonden finansieres af olieimportørerne, og den s
amlede erstatningsudbetaling fra den registrerede ejer og fra IOPC-Fonden udgør maksimalt 135 mio. SDR
svarende til 1,4
i
mia. kr. ved hvert olieforureningsuheld. Det er besluttet at hæve dette beløb med 50% svarende
til 2,1
i
mia. kr. med virkning fra november 2003.
COPE Fonden skal kun aktiveres i de tilfælde, hvor IMO-regimet ikke kan yde tilstrækkelig erstatning i tilfælde
af olieforureningsskader inden for EU. COPE-Fonden dækker skader på op til 1.000 mio. EURO svarende til 7,5
mia. kr., hvad enten der er tale om EU-skibe eller skibe fra tredjelande på gennemsejling. COPE-Fonden skal
fungere efter samme principper som IOPC-Fonden vedrørende indbetaling til COPE-Fonden og udbetaling af
erstatning til ofr ene. COPE-Fonden skal administreres af Kommissionen med bistand fra et COPE-Fondsudvalg,
der består af repræsentanter fra medlemsstaterne.
Kommissionen stiller samtidig forslag om indførelse af sanktioner for grov uagtsomhed i forbindelse med
transport af olie. Der skal fastsættes bødestraf ved olieforurening eller fare for olieforurening, uanset om det er
den registrerede ejer af skibet eller andre personer, der har været involveret i forureningsfaren eller
forureningen.
Forslaget har hjemmel i traktatens artikel 80, stk. 2, og artikel 175, stk. 1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463830_0004.png
Ændring af IMO konventionerne
ERIKA II pakken indeholder endvidere en opfordring til, at Fællesskabet forelægger IMO eller IOPC-Fonden en
anmodning om at få ændret IMO konventionerne således, at:
• den registrerede ejers begrænsningsret brydes, hvis det er bevist, at forureningsskaden skyldes grov
uagtsomhed fra dennes side,
• forbudet mod at stille krav om erstatning fra en befragter, herunder totalbefragter, leder eller driftsleder af
skibet, ophæves fra artikel III.4c i ansvarskonventionen, og
• skadeserstatning på miljøet udvides i lyset af sammenlignelige erstatningsregimer i EU-regi.
Hvis det ikke lykkes at få ændret IMO konventionerne efter Kommissionens ønske, agter Kommissionen at
fremkomme med et EU-initiativ. Kommissionen erkender dog, at medlemsstaterne så bliver nødsaget til at opsige
IMO konventionerne, idet disse forhindrer, at der rejses yderligere erstatningskrav uden for IMO
konventionerne.
Nærheds- og proportionalitets princippet
Det er Kommissionens opfattelse, at en forordning er den bedst egnede reguleringsform, da forordninger er
bindende i alle enkeltheder og gælder direkte i alle medlemsstater. Herved mindskes risikoen for, at reglerne
anvendes forskelligt i medlemsstaterne.
Gældende dansk ret
Danmark har ratificeret de eksisterende IMO konventioner og har implementeret dem i sølovens kapitel 10.
Høring
Forslaget har været sendt i høring med en meget kort høringsfrist forud for rådsmødet (Transport) i december
2000. Følgende havde bemærkninger:
Danmarks Rederiforening og Rederiforeningen af 1895 er imod forslaget, idet foreningerne finder, at det indebærer en
alvorlig miskredittering af IMO ansvars- og erstatningsregimet. Rederiforeningerne fremhæver endvidere, at forslagets
ekstraordinære forhøjelse af erstatningsniveauet gør det nødvendigt at sikre, at der ikke sker en tilsvarende forhøjelse af
ansvars- og erstatningsgrænserne i IMO-regimet, således at balancen mellem e rstatningsudbetalingerne fra den registrerede
ejer af skibet og IOPC-Fonden (olieimportørerne) forskydes. I modsat fald vil langt hovedparten af erstatningsudbetalingerne
blive båret af skibet. Endvidere fremhæver Rederiforeningerne, at forslaget kun vil medføre beskedne erstatningsmæssige
forbedringer, idet IMO-regimet i praksis sikrer fuld erstatning. Endelig finder Rederiforeningerne, at man ikke i
forordningsforslaget bør fastsætte sanktionsbestemmelser for f orsætligt eller groft uagtsomt forvoldt forureningsskade.
Erhvervenes Transportudvalg (ETU) foretrækker helst et tilfredsstillende IMO ansvars- og erstatningsregime. ETU er dog
ikke uenig i de konklusioner, som Kommissionen drager med hensyn til manglerne ved det eksisterende IMO-regime. ETU
finder derfor, at forslaget på rimelig og afbalanceret vis på den ene side forsøger at videreføre de fordele, IMO-regimet
indebærer, samtidig med, at europæiske skadelidte på den anden side sikres en adæ ;kvat kompensation, såfremt der skulle
indtræffe katastrofer af betydeligt omfang.
Assuranceforeningen SKULD stiller sig positivt overfor en frivillig ansvars- og erstatningsaftale i lighed med Tanker Owners
Voluntary Agreement concerning Liability for Oil Pollution {{SPA}} den såkaldte TOVALOP-ordning {{SPA}} under den
klare forudsætning, at der ikke etableres en EU olieerstatningsfond. TOVALOP ordningen var en midlertidig aftale blandt
tankskibsrederierne, som blev forlænget for et år ad gangen indtil IMO-regimet havde fået tilslutning fr ig;kkeligt mange
lande.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vil kræve ændring i søloven og lov om sikkerhed til søs.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Olieimportørerne får øgede udgifter i forbindelse med etableringen af COPE Fonden - både løbende (mindre) udgifter og
udgifter i forbindelse med olieforureningsuheld, hvis de ikke kan dækkes inden for grænserne af IMO-regimet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463830_0005.png
Tidligere forlæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Sagen (ERIKA II pakken) er den 29. september og 15. december 2000 nævnt til orientering. Udvalget har modtaget notater
om sagen den 21. september og den 8. december 2000.