Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 784
Offentligt
1463776_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 784)
fiskeriministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
16. februar 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets grundnotat om
Kommissionens forslag til Rådets forordning om indgåelse af den fjerde protokol om betingelserne for det
fiskeri, der er fastsat i fiskeriaftalen mellem Det Europæiske Økonomiske Fællesskab på den ene side og den
danske regering og det grønlandske landsstyre på den anden side.
om Kommissionens forslag til Rådets forordning om indgåelse af den fjerde protokol om
betingelserne for det fiskeri, der er fastsat i fiskeriaftalen mellem Det Europæiske Økonomiske
Fællesskab på den ene side og den danske regering og det grønlandske landsstyre på den anden side
KOM(2000) 865 endelig
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2000) 865 af 22. december 2000 fremsendt forslag om indgåelse af den fjerde
protokol om betingelserne for det fiskeri, der er fastsat i fiskeriaftalen mellem Det Europæiske Økonomiske
Fællesskab på den ene side og den danske regering og det grønlandske landsstyre på den anden side.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463776_0002.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og artikel 300, stk. 2, og artikel 300, stk. 3, første afsnit og
kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa Parlamentet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet fiskeriaftalen er et led i
gennemførelsen af EU's fælles fiskeripolitik.
Formål og indhold
Fiskeriaftalen mellem EU og Grønland trådte i kraft den 1. februar 1985, som resultat af Grønlands
udmeldelse af EF. Mod en finansiel kompensation sikres Fællesskabet stabile fiskekvoter og en fortrinsret med
hensyn til overskydende mængder. Aftalen suppleres af fiskeriprotokoller, som fastsætter kvoter med
tilhørende betingelser. Første protokol løb fra 1985-1989, anden protokol fra 1990-94 og tredje fra 1995-2000.
EU og Grønland underskrev den 13. september 2000 4. fiskeriprotokol, som fastlægger fiskerimulighederne og
den finansielle kompensation til Grønland for perioden 2001-2006.
Den finansielle kompensation til Grønland i 4. protokol er 42,8 mio. euro årligt mod 37,7 mio. i 3. protokol.
EU{{PU2}}s kvoter ved Grønland indgår i Fællesskabets årlige udveksling af fiskerirettigheder med Norge,
Færøerne og Island og er et vigtigt element i balanceringen af fiskeriet i Nordatlanten.
EU kan under 4. protokol fiske:
torsk:
2.000 tons,
rødfisk:
31.000 tons,
hellefisk:
6.300 tons,
rejer:
5.675 tons,
helleflynder:
400 tons,
havkat:
600 tons,
blåhvilling:
15.000 tons, lodde: 70% af Grønlands kvote ved Østgrønland samt 25.000 tons ved Vestgrønland,
skolæst:
3.350 tons.
Af interesse for Danmark er især en ny kvote på 25.000 tons lodde ved Vestgrønland samt en fordobling til
2.000 tons af den mængde rejer, som, via udveksling med grønlandske redere, giver mulighed for fiskeri ved
Vestgrønland.
4. protokol er på en række væsentlige punkter ændret i forhold til den nuværende protokol:
• Der er indført øget transparens, således at Fællesskabets kvoter nu svarer til de reelle fiskerimuligheder i
grønlandsk farvand. EU har dog fortsat en option på de mængder, som var fastsat i 3. protokol, i tilfælde
af, at bestandene skulle forbedres.
• Parterne skal senest 30. juni 2003 vurdere, hvorvidt der er behov for at revidere protokollen, herunder,
om Grønlands udviklingsbehov kan tilgodeses på en bedre måde.
• Den "torskebank", som fremgik af 3. protokol, afvikles, men Grønland overfører herfra 20.000 t
torskeækvivalenter til EU, der kan anvende disse som delvis betaling ved erhvervelse af yderligere
fangstmuligheder.
• De mængder, som EU anvender til at balancere aftalen med Færøerne, fremgår ikke, som før, eksplicit af
en separat tabel. Fællesskabet tilkendegiver i Agreed Record, at det er hensigten at allokere uændrede
mængder til Færøerne.
Udtalelser
Europa-Parlamentet udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463776_0003.png
Høring
§5-udvalget (fiskeri) har ikke haft bemærkninger til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.