Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 793
Offentligt
1463767_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 793)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
FLF, Alm. del - bilag 582 (Løbenr. 11182)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
19. februar 2001
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 23. februar 2001 {{SPA}} dagsordenspunkt
rådsmøde (landbrugsministre) den 26.-27. februar 2001 {{SPA}} vedlægges Fødevareministeriets supplerende
aktuelle notat vedr. dagsordenspunkt 6 for rådsmødet.
Det bemærkes, at Folketingets Europaudvalg modtog det aktuelle notat den 1. februar 2001 med henblik på
rådsmødet (landbrugsministre) den 19.-20. februar 2001. Rådsmødet blev efterfølgende udskudt til den 26.-27.
februar 2001.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Folketingets Europaudvalg
2. afdeling, 1. kontor
Den 16. februar 2001
LFM 0487
SUPPLERENDE AKTUELT NOTAT
Rådsmøde (landbrug) den 26.-27. februar 2001
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463767_0002.png
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1254/99 om den fælles
markedsordning for oksekød og
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1251/99 om indførelse af en
støtteordning for producenter af visse markafgrøder
KOM dokumenter foreligger ikke
__________________________________________________________________________
Nyt notat
Baggrund og indhold
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har den 16. februar 2001 under hånden modtaget et udkast
Kommissionens forslag.
Kommissionen forventes på rådsmøde (landbrug) d. 26.-27. februar 2001 at fremlægge forslag til ændring af
forordning (EF) nr. 1254/99 om den fælles markedsordning for oksekød og om ændring af forordning (EF)
nr. 1251/99 om indførelse af en støtteordning for producenter af visse markafgrøder.
Forslagene forventes fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal
efter høring af Europa-Parlamentet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Forslagene fremsættes som led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor Kommissionen ikke
har redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Formål og indhold
I. Ændring af Rådets forordning nr. 1254/99
Det europæiske marked for oksekød er voldsomt berørt af forbrugernes svigtende tillid til oksekød på grund af
mange nye tilfælde af BSE (Bovin spongiform encephalopati). Det har medført nedgang i forbruget og i
eksporten, da mange tredjelandsmarkeder har lukket for indførsel fra EU. Siden midten af oktober 2000 har
der været prisfald på ca. 20 % for ungtyrekød og 23 % for kokød. Faldet i forbruget er på EU-plan af
Kommissionen anslået til 27 %. Det dækker over store variationer idet forbruget er faldet 50 % i Tyskland og
over 40 % i Spanien og Italien. Derimod er forbruget uændret i Danmark og Holland og der har endda været
en svag stigning i Sverige, Finland og Storbritannien. Kommissionen frygter, at en forbrugsnedgang på 10 %
vil medføre lagre på 1,7 millioner tons i 2003 og ved en forbrugsnedgang på 12 % kan interventionslagrene
blive helt op til 3 milli oner tons. Den samlede lagerkapacitet under interventionsordningen skønnes at være på
ca. 1 million tons.
Rådsmødet (landbrug) den 29. januar 2001 konkluderede, at Kommissionen inden næste samling i Rådet skulle
forelægge en pakke af foranstaltninger, der tager sigte på at løse balanceproblemerne på EU-markedet for
oksekød på såvel kort og langt sigt.
Kommissionen ventes at foreslå følgende foranstaltninger:
1. En nedsættelse af antallet af særlige præmier (handyrpræmier) for at nedsætte incitamentent til at
producere. Loftet på 90 dyr per bedrift og aldersklasser for at få præmie gøres obligatorisk for alle. Der
foreslås indført individuelle lofter på baggrund af foregående års produktion for at gøre forvaltningen af
kvoter mere præcis.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463767_0003.png
2. For at begrænse produktionen sættes der krav om mindst 20 % og højst 40 % kvier i besætningen for at
kunne modtage ammekopræmie. Samtidig afskaffes muligheden for i årene 2002 til 2004 at genuddele
præmierettigheder fra den nationale reserve.
3. Kravet til belægningsgrad ved ansøgning om handyrpræmie og ammekopræmie skærpes fra 2
storkreaturer per ha til 1.8 storkreatur per ha for at tilskynde til ekstensificering af produktionen.
4. Interventionsloftet på 350.000 tons fastsat i Rådsforordning nr. 1254/2000 ophæves for 2001 og 2002
for at undgå, at der sker intervention uden mængdemæssig begrænsning, når interventionspisen falder til
under 60 % af interventionsprisen i et medlemsland. Der er nemlig stor risiko for, at opkøb til
intervention risikerer at overskride loftet på 350.000 tons.
5. Udover ovennævnte forslag, der alle vedrører ændring af Rådsforordning nr. 1254/99, forventes
Kommissionen endvidere at foreslå, at den eksisterende destruktionsordningen for dyr over 30 måneder
erstattes af en "særlig opkøbsordning", når BSE test af alt kvæg over 30 måneder er blevet obligatorisk
eller mulig. Medlemslandene kan beslutte, om de vil oplagre kødet fra disse dyr med henblik på sene re
afsætning på markedet, eller om kødet straks skal destrueres. Der gælder de samme finansielle
bestemmelser som for den eksisterende destruktionsordning.
Ad 1-3 Ændring af præmieordningerne:
a. Handyrpræmien
: Der indføres fra 1.1 2002 et individuelt loft per producent for handyrpræmier. Loftet fastsættes af
medlemslandene ud fra hvor mange dyr den pågældende producent har opnået præmie til i de foregående
år. Præmien ydes i form af en årlig præmie pr. kalenderår og pr. bedrift for højst 90 dyr i hver af de
aldersgrupper, der gælder for tyre og stude for at opnå pr& aelig;mie. Der etableres en national reserve på
mindst 1 % og højst 3 % af de præmieberettigede dyr. Producenter, der overfører deres
præmierettigheder skal "tolde" op til 15 % til den nationale reserve efter samme regler, der nu gælder for
overførsel af ammekorettigheder. Samtidig fastsættes ved forvaltningskomitéprocedure inden den 1.1.
2002 nye nationale lofter, der næsten svarer til den faktiske udnyttelse af præmierne. Loft erne begrænses
til antallet af udbetalte præmier til det højeste af årene 1997-2000, hvortil lægges 3%. Hvis der imidlertid
bliver behov derfor, reduceres disse tal proportionelt, så summen af de nationale lofter ikke overstiger
henholdsvis 8.453.814 præmier for tyre og stude, når de er 9 måneder og 2.402.647 præmier til stude, når
de har nået en alder på 21 måneder. For Danmarks vedkommende nedsættes loftet fra til 277.110 stk. til
ca. 200.000 stk. Frankrig og Irland bliver næppe ramt, mens der kan forventes store nedsættelser for
andre lande. Genindførelse af 90-dyrs loftet for alle producenter kan få alvorlige økonomiske
konsekvenser for producenter, der har indrettet produktionen efter, at der ikke er noget 90-dyrs loft.
a. Ammekopræmier
: Der indføres et krav om, at der skal være mindst 20 % og højst 40 % kvier i en ammekobesætning, for
at opnå præmie. Formålet er antageligt at erstatte tungere dyr med lettere og dermed fjerne en større del
af produktionen af oksekød fra markedet. Samtidig kan der ikke i 2002-2004 uddeles rettigheder fra den
nationale reserve.
a. Skærpelse af belægningsgraden
: For at kunne opnå handyrpræmier og ammekopræmier skal producenten råde over et foderareal på 2
storkreaturer per ha per år. Det skærpes nu til 1,8 storkreaturer per ha per år. En sådan stramning vil især
have konsekvenser for lande med intensiv drift.
Ad 4. Intervention:
Ifølge de nugældende regler, kan der åbnes for intervention af ungtyre og stude, hvis markedsprisen i 2 på
hinanden følgende uger er under 84 % af interventionsprisen, og hvis prisen i et medlemsland i samme periode
er under 80 % af interventionsprisen. Dog kan mængden maksimalt andrage 350.000 tons om året. Endvidere
kan Kommissionen skønne, om bud skal imødekommes eller ej. Bud, der accepteres, kan desuden begrænses
m&ae lig;ngdemæssigt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463767_0004.png
Hvis markedsprisen på ungtyre i EU i 2 på hinanden følgende uger falder til under 78 % af interventionsprisen
i EU og den i samme periode falder til under 60 % af interventionsprisen i medlemsstaten gælder loftet på
350.00 tons ikke. Desuden skal alle bud på et acceptabelt niveau i denne situation efterkommes. Denne
"sikkerhedsnetintervention" anvendes p.t. i Tyskland og Holland.
Kommissionen foreslår nu, at det ovennævnte loft på 350.000 tons afskaffes for at kunne intervenere mere
inden prisen er faldet til "sikkerhedsnetinterventionsniveauet". Begrundelsen skulle være at licitationsopkøb
kan forhindre, at prisen falder så meget, at sikkerhedsnetintervention udløses. Forudsætningen er således, at
almindelig intervention kan stoppe prisfaldene.
Ad 5. Destruktionsordningen:
Destruktionsordningen blev indført af Kommissionen efter forelæggelse for Forvaltningskomiteen for
oksekød den 12. december 2001 med hjemmel i artikel 38 i forordning 1254/1999. Den er offentliggjort som
forordning 2777/2000 af 18. december 2000 om ekstraordinære foranstaltninger inden for oksekødssektoren.
Forordningen fastslår, at kød fra kvæg over 30 måneder, slagtet efter den 1. januar 2001 ikke må indgå i
fødekæden, hvis dyret ikke har været testet negativt for BSE ved en test, godkendt i medfør af Kommissionens
beslutning nr. 2000/764. EU yder et tilskud på op til 15 {{X80}} per test.
Dyr, der ikke er testet, skal opkøbes af medlemsstaten.
Medlemslande, der kan dokumentere, at der er tilstrækkelig kapacitet til at teste alle dyr over 30 måneder, kan
efter den nuværende ordning efter ansøgning til Kommissionen blive fritaget for at tilbyde opkøb af dyr.
Kommissionen udsteder en beslutning herom efter forelæggelse i Forvaltningskomiteen. En sådan undtagelse
er meddelt Danmark og Holland.
Kommissionen kan dog efter forelæggelse for forvaltningskomiteen beslutte, at der skal ske opkøb af dyr, der
er testet i lande med udbredt testning og/eller tilstrækkelig testkapacitet, hvis den markedsmæssige situation
tilsiger det.
Opkøbsprisen fastsættes på baggrund af markedspriserne udtrykt som slagtevægt per kilo for de pågældende
kategorier (ko, stud, eller kvie). Det skal dog ske ud fra en basispris, beregnet ud fra markedspriserne i en
referenceperiode, der omfatter ugerne 45, 46, 47 og 48 i år 2000. Medlemslandet skal dog fastsætte prisen
ugentligt og tage hensyn til de aktuelle markedspriser og prishierarkiet mellem de forskellige klasser og
kategorier af sl agtekroppe. Lavere priser end basisprisen og priser, der er mere end 5 % højere end basisprisen,
skal dog godkendes af Kommissionen.
Fællesskabet bidrager med 70 % af opkøbsprisen med udgangspunkt i basisprisen, udregnet på grundlag af
medlemslandenes indberetninger om pris og vægt. Det vil i Danmark udgøre 363 EURO {{X80}} per levende
ko eller tyr og 444 EURO {{X80}} per kvie. De resterende 30% skal dækkes af medlemsstaten.
Herudover skal medlemslandet betale øvrige omkostninger forbundet med ordningen, herunder bl.a.
omkostninger til slagtning og destruktion.
De nuværende bestemmelser vedrørende destruktion skal anvendes fra den 1. januar 2001 og frem til senest
den 30. juni 2001.
Kommissionen vil nu foreslå, at den eksisterende destruktionsordning erstattes af en "særlig opkøbsordning",
når alle lande kan foretage BSE-test af alt kvæg over 30 måneder (formentlig fra 1.4 2001 og senest 1. juli 2001,
hvor test bliver obligatorisk). Medlemslandene kan beslutte, om de vil oplagre kødet fra disse dyr indtil kødet
efter en godkendelse fra Kommissionen på ny afsættes på markedet eller om de st raks vil destruere kødet.
Den nye "særlige opkøbsordning" har samme juridiske grundlag som den eksisterende destruktionsordning og
de samme finansielle bestemmelser med 70% EU-finansiering af opkøb af levende dyr. Medlemslandene står
for de øvrige 30% af opkøbet af dyrene. Hertil kommer, at medlemslandene også skal dække udgifter til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463767_0005.png
slagtning, oplagring og/eller destruktion, hvis denne løsning vælges. Disse bestemmelser vil blive udstedt af
Kommissionen efter forelæggelse for Forvaltningskomitèen for Oksekød.
II. Ændring af Rådets forordning 1251/99
Efter de gældende regler i RFO 1251/99 (hektarstøtteordningen) skal en vis del af det areal, der søges støtte til
efter ordningen, tages ud af produktion. De udtagne arealer skal enten braklægges eller anvendes til non-food
produktion.
I lyset af BSE-krisen forventes Kommissionen at fremlægge et forslag, som kan fremme mere miljøvenlige
dyrkningsmetoder. Dette forventes at ske i form af et forslag om at give økologiske bedrifter en mulighed for (i
stedet for at braklægge eller at dyrke non-food afgrøder på udtagne arealer) at dyrke bælgplanter på de arealer,
som udtages efter hektarstøtteordningens regler, og derved opnå den støtte, som er fastsat fo r udtagne arealer.
Kommissionen forventes nærmere at begrunde forslaget med, at udbredelsen af dyrkning af bælgplanter udgør
et vigtigt element i udviklingen af økologisk dyrkning af landbrugsafgrøder i lyset af dens naturlige måde at
genoprette jordbundens frugtbarhed på.
Udtalelse
Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet en udtalelse om forslagene.
Gældende dansk ret
Bekendtgørelse nr. 1140 af 20. december 1999 om præmier til husdyr.
Konsekvenser
Ændring af Rådets forordning nr. 1254/99
Indførelse af destruktionsordningen kræver udstedelse af bekendtgørelse med hjemmel i bemyndigelsesloven.
Ændring af præmieordningerne kræver bekendtgørelsesændring.
Ændringer af præmieordningen vil få administrative konsekvenser i Direktoratet for FødevareErhverv, idet
ændringerne vil kræve øget personale og EDB-udvikling m.v. Udgiften andrager skønsvis ca. 3,2 mio. kr.
Indførelse af den særlige opkøbsordning med virkning fra 1. 4. 2001 vil få væsentlige økonomiske
konsekvenser. Der hersker dog på nuværende tidspunkt betydelig usikkerhed om, hvor mange dyr der i givet
fald vil blive omfattet af ordningen. Hvis man tager udgangspunkt i det, der svarer til Danmarks andel (2,16%)
af den samlede oksekødsproduktion i EU samt udgangspunkt i, at den samlede mængde oksekød, det er nødv
endigt at fjerne fra markedet, er på 800.000 tons på årsbasis, vil ca. 47.250 dyr i Danmark blive omfattet i
perioden fra 1.4-31.12 2001. Imod dette omfang taler, at der har været en ret stabil afsætning af oksekød i
Danmark på trods af BSE-krisen. Den nationale udgift for perioden 1.4.-31.12 2001 til opkøb, slagtning og
destruktion af ca. 47.250 dyr samt omkostninger til administration af ordningen skønnes således at andrage ca.
125-130 mio. k r. Udgiften skønnes at være omtrent den samme, hvis man i stedet vælger at oplagre det
tilsvarende antal dyr i samme periode. Det forventes, at forslaget endvidere har erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
Ændring af Rådets forordning nr. 1251/99
Forslaget har ingen statsfinansielle eller egentlige lovgivningsmæssige konsekvenser.
Der skal formentlig foretages visse tilpasninger af bekendtgørelse nr. 817 af 30. august 2000 om ydelse af støtte
til producenter af visse markafgrøder, når gennemførelsesbestemmelserne er udarbejdet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463767_0006.png
Beskyttelsesniveauet
Beskyttelsesniveauet bliver ikke påvirket.
Høring
§2-udvalget (landbrug) er endnu ikke blevet hørt om de 2 forslag.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslagene har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.