Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 809
Offentligt
1463751_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 809)
rådsmødereferater
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
Kontor
400.C.2-0
EU-sekr.
23. februar 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Undervisningsministeriets referat af møde i rådet
(undervisningsministre/ungdomsministre) den 12. februar 2001.
Referat af møde i Rådet (undervisningsministre/ungdomsmini-stre) den 12. februar 2001.
1. De konkrete fremtidige mål for uddannelsessystemerne. Fælles anliggender og prioriteter.
- Vedtagelse af rapporten til Det Europæiske Råd og debat.
Enkelte delegationer havde nogle mindre ændringsforslag til rapporten. Der blev blandt andet peget på, at uddannelse
ikke kun skulle bidrage til at forbedre beskæftigelsen. Den personlige, sociale og kulturelle dimen-sion var også et
vigtigt mål for uddannelse. Med disse ændringsforslag blev rapporten vedtaget.
I overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Lissabon den 23.-24. marts 2000 vil rapporten
blive forelagt for Det Europæiske Råd på mødet i Stockholm den 23.-24. marts 2001
Da nogle delegationer havde ønsket en væsentlige kortere version af rap-porten, vil rapporten blive fremsendt med et
følgebrev fra det svenske formandskab, der indeholder et kort resumé af rapporten.
2. Strategier for livslang uddannelse.
a. Virkeliggørelsen af beskæftigelsesretningslinjerne for 2001
.
a. Europa-Kommissionens memorandum om livslang uddannelse (SEK(2000) 1832
). -
Udveksling af synspunkter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463751_0002.png
Der blev afholdt en debat om strategier for livslang uddannelse. Drøf-telsen tog udgangspunkt i Europa-Kommissionens
memorandum om livslang uddannelse samt retningslinjerne for beskæftigelsespolitikken for 2001.
Samtlige delegationerne kunne tilslutte sig principperne i Europa-Kom-missionens memorandum om livslang
uddannelse.
Der var desuden en grundlæggende enighed om vigtigheden af livslang uddannelse, uanset at prioriteringerne af
uddannelserne i de enkelte med-lemsstaterne var meget forskellige. Der var også bred enighed om beho-vet for at
udveksle erfaringer om emnet på europæisk niveau.
Europa-Kommissionen oplyste, at der allerede var en omfattende debat om memorandummet med henblik på at drøfte
mulighederne for at ud-vikle strategier for livslang uddannelse. Når debatten var afsluttet, ville Kommissionen udarbejde
en meddelelse om resultaterne af debatten på fællesskabsplan og i medlemsstaterne.
3. Orientering ved Europa-Kommissionen.
a. Evalueringsrapporten om første fase af Fællesskabets handlings-program Leonardo da Vinci (KOM(2000) 863)
.
a. Status for arbejdet med Det Europæiske Sprogår 2001
.
a. Åbning af tredje fase af programmet for tværeuropæisk samar-bejde inden for højere uddannelser (TEMPUS III)
(2000-2006) for Forbundsrepublikken Jugoslavien
.
3. a. Evalueringsrapporten om første fase af Fællesskabets handlingspro-gram Leonardo da Vinci.
Europa-Kommissionen gav en kort orientering om evalueringsrapporten om første fase af Leonardo da Vinci-
programmet.
Europa-Kommissionen fandt, at Leonardo da Vinci-programmet havde været et meget værdifuldt middel til
fremme af tværnationale initiativer inden for erhvervsuddannelsesområdet, navnlig hvad angår kvalitet og
indhold i indlæringen.
Det måtte også konstateres, at der havde været nogle mindre heldige si-der ved programmet. Der havde blandt
andet været vanskeligheder med en ineffektiv central forvaltning af programmet. Desuden manglede pro-
grammet komplementaritet med de øvrige uddannelsesrelaterede pro-grammer.
Europa-Kommissionen oplyste desuden, at der allerede var taget de nødvendige skridt for at sikre, at anden
fase af programmet ikke løb ind i de samme problemer. Der var blandt sket ved en forenkling af ansøg-
ningsprocedurerne og ved en større decentralisering af programmet.
3. b. Status for arbejdet med Det Europæiske Sprogår 2001.
Europa-Kommissionen orienterede om planlagte aktiviteterne i forbin-delse med Det Europæiske Sprogår
2001. Den officielle start på Sprog-året ville finde sted den 18.-20. februar 2001 i Lund, hvor der ville blive
afholdt en åbningskonference for Sprogåret.
3. c. Åbning af tredje fase af programmet for tværeuropæisk samarbejde inden for højere uddannelser
(TEMPUS III) (2000-2006) for Forbunds-republikken Jugoslavien.
Europa-Kommissionen orienterede om, at Forbundsrepublikken Jugo-slavien nu kunne deltage i tredje fase af programmet
for tværeuropæisk samarbejde inden for højere uddannelser (TEMPUS III).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463751_0003.png
4. Uformelt undervisnings- og forskningsministermøde i Uppsala den 1.-3. marts 2001.
- Orientering ved Formandskabet.
Det svenske formandskab orienterede om det fælles møde for undervis-nings- og forskningsministrene, der
ville blive afholdt i Uppsala den 1.-3. marts 2001.
Det var formandskabets hensigt, at debatten på mødet især skulle dreje sig om, hvordan interessen hos unge
for naturvidenskabelige og tekniske fag kunne øges. Desuden ville undervisningsministrene skulle drøfte de
uddannelsesmæssige udfordringer, der var en følge den ændrede alders-mæssige fordeling af befolkningen i
medlemsstaterne.