Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 814
Offentligt
1463746_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 814)
forbrugerministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
23. februar 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Erhvervsministeriets notat vedrørende forslag til
Rådets forordning (EF) nr. 1334/2000 for så vidt angår listen over produkter og teknologi med dobbelt
anvendelse i forbindelse med udførsel (KOM(2001)54 endelig) {{SPA}} Liberalisering af eksportkontrollen
med krypteringsprodukter.
21. februar 2001
Sag 1998-293-5
/BI
Forslag til Rådets forordning (EF) nr.
1334/2000 for så vidt angår listen over
produkter og teknologi med dobbelt
anvendelse i forbindelse med udførsel
(KOM(2001)54 endelig) - Liberalisering
af
eksportkontrollen
med
krypteringsprodukter.
Resumé
Kommissionens forslag omfatter en række
ændringer af kontrollisten vedrørende
udførsel af produkter med dobbelt anvendelse
(dual-use), herunder krypteringsprodukter.
Forslaget forventes vedtaget som et A-punkt
af Rådet (generelle anliggender) den 26.
februar 2001. Forslaget træder i kraft i
medlemsstaterne
5
dage
efter
offentliggørelsen
i
De
Europæiske
Fællesskabers Tidende.
Den 7. april 2000 godkendte Folketingets
Europaudvalg et mandat til forhandlingerne i
EU om en ny dual-use forordning, som betød,
at Danmark kunne arbejde for, at
krypteringsprodukter
blev
fritaget
for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463746_0002.png
eksportkontrol i det indre marked (bortset fra
"kryptoanalyse") og for en vidtgående
liberalisering ved udførsel til en række
nærtstående lande.
Forslaget indebærer en væsentlig liberalisering
af
eksportkontrollen
med
de
krypteringsprodukter, som er alment udbredt.
Den tidligere gældende bitlængde for
krypteringsnøglen på 64 bit bortfalder.
Herefter vil der ikke længere være
eksportkontrol for massemarkedsprodukter
uanset bitlængden på krypteringsnøglen.
Hermed
imødekommes
de
danske
forhandlingsmål.
Der henvises til vedlagte notat af 16.
november 2000, som blev fremsendt til
orientering
for
Folketingets
Europaudvalg den 22. november 2000
om forhandlingerne i Wassenaar
Arrangementet. Kommissionens forslag
bygger på disse forhandlinger.
Tidligere
forelæggelse
Europaudvalg.
i
Folketingets
Den 7. april 2000 blev sagen forelagt til forhandlingsoplæg og den 22. november 2000 til orientering for Folketingets
Europaudvalg.
Afsnittet afsluttes med: "Sagen skønnes at burde nævnes i Folketingets Europaudvalg med henblik på
forhandlingsoplæg"/"...med henblik på orientering." eller "Der skønnes ikke behov for, at sagen nævnes i Folketingets
Europaudvalg".
Krypteringsprodukter
Wassenaar Arrangementets Plenarmøde
30. november og 1. december 2000
Baggrund
16. november 2000
Sag 1998-293-5
EFS-BI
Aftalen fra 1998 indebar, at også
massemarkedskrypteringssoftware nu kom
under eksportkontrol, hvis nøglelængden var
over 64 bits (stærk kryptering).
Der var i WA enighed om, at denne bitgrænse
64
bits
for
Wassenaar
Arrangementets
(WA)
Plenarmøde i december 1998 blev de 33
deltagende lande enige om nye regler for
eksportkontrol med krypteringsprodukter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463746_0003.png
massemarkedskrypteringssoftware
skulle
bortfalde efter 2 år, altså i december 2000,
medmindre der til den tid var enighed om at
opretholde den.
De nye regler blev gældende dansk ret ved en
ændring af den rådsafgørelse, som indeholder
listerne over de produkter, der i EU er under
eksportkontrol. Det skete ved Rådets
beslutning af 9. marts 1999 (1999/193/FUSP),
efter at erhvervsministeren på Europaudvalgets
møde den 5. marts 1999 havde fået mandat til
at ophæve det danske forbehold, som hidtil
havde hindret retsaktens vedtagelse i EU.
Dansk holdning
Beslutningerne i WA i december 1998 var
anledningen til, at der i mange lande blev
sat fokus på spørgsmål om kryptering og
sikker elektronisk kommunikation.
Den
3. marts
2000
besvarede
erhvervsministeren på regeringens vegne
en
fælles
henvendelse
fra
9
erhvervsorganisationer.
Ministeren
udtalte i svaret, at regeringen delte
erhvervsorganisationernes opfattelse af, at
fortsatte restriktioner på overførsel af
kommercielle krypteringsprodukter var en
hindring for Wassenaar-landenes førende
position inden for udvikling og
fremstilling af krypteringsprodukter, og at
eksportkontrollen med krypteringsprodukter, der ha vde en bred kommerciel anvendelse over hele verden,
burde fjernes.
Den 7. april 2000 godkendte Folketingets Europaudvalg et mandat til forhandlingerne i EU om en ny dual-use
forordning, som for krypteringsprodukternes vedkommende betød, at Danmark kunne arbejde for, at disse
produkter blev helt fritaget for eksportkontrol i det indre marked (bortset fra "kryptoanalyse") og for en
vidtgående liberalisering ved udførsel til en række nærtstående lande.
Ligeledes den 7. april 2000 beskrev regeringen sin holdning til den fremtidige danske krypteringspolitik i et
brev til IT-Sikkerhedsrådet, hvor det om eksportkontrollen med krypteringsprodukter hedder: "der arbejdes
for størst mulig liberalisering af eksportkontrollen med dual-use produkter, i EU og Wassenaar, dog med
behørig hensyntagen til behovet for fortsat at kunne kontrollere spredningen af meget sensitive produkter til
sensitive slutbrugere".
Forhandlingssituationen for krypteringsprodukter
På dette grundlag har Danmark senest på et møde i Wassenaars ekspertgruppe den 18.-27. september 2000 deltaget i
forhandlingerne udfra det grundsynspunkt, at den internationale eksportkontrol med krypteringsprodukter skal være så liberal
som mulig, og at Danmark ikke vil kunne støtte nogen form for kontrol, som ikke er klart dokumenteret og berettiget.
Der foreligger nu et kompromisforslag, som Danmark har støttet, og som går ud på at ophæve den nuværende bitgrænse på
64 bits for massemarkedskrypteringsprodukter, både for software og hardware.
Kompromisforslaget indebærer samtidig, at den hidtil bestående eksportkontrol med kryptering, der ikke er
massemarkedskrypteringsprodukter, bevares, (dvs. de "skræddersyede" produkter over 56 bits). Denne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463746_0004.png
eksportkontrol giver mulighed for fortsat at kontrollere spredningen af særlige sensitive krypteringsprodukter.
Eksportkontrollen skønnes at være uden væsentlig kommerciel betydning for dansk erhver vsliv, og også
Dansk Industri har tilkendegivet, at man finder det velbegrundet at opretholde eksportkontrol for disse
produkter.
Efter de seneste forlydender er der en overvejende sandsynlighed for, at alle lande vil tilslutte sig
kompromisforslaget.
Konklusion
Der tegner sig et resultat på WA{{PU2}}s forestående Plenarmøde, som indebærer en væsentlig liberalisering
vedrørende alle krypteringsprodukter, som er alment udbredt. Der opretholdes alene kontrol med
"skræddersyede" krypteringsprodukter og visse få meget sensitive produkter. Liberaliseringen vil have en
positiv virkning for markedsføringen og for mulighederne for sikker og fortrolig kommunikation. Samtidig kan
de sikkerh itiske interesser stadig varetages på en forsvarlig måde.