Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 859
Offentligt
1463703_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 859)
retlige og indre anliggender ministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
6. marts 2001
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 9. marts 2001 {{SPA}} dagsordenspunkt rådsmøde
(retlige og indre anliggender) samt mødet i det Blandede Udvalg med Norge og Island på ministerniveau den
15.-16. marts 2001 {{SPA}} vedlægges Indenrigsministeriets supplerende aktuelle notat vedr. dagsordenspunkt
28 og 29 for rådsmødet.
Det bemærkes, at Folketingets Europaudvalg modtog det aktuelle notat den 1. marts 2001 med henblik på
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 15.-16. marts 2001.
Indenrigsministeriet
Dato: 5. marts 2001
Kontor: Internationalt kontor
J. nr.: 2001/7360-320
INM 0101
Supplerende aktuelt notat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender) samt mødet i det Blandede
Udvalg med Norge og Island på ministerniveau den 15. {{SPA}} 16. marts 2001
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463703_0002.png
Dagsordenspunkt 28): Rådets afgørelse om ajourføring af del VI og bilag 3, 6 og 13 til de fælles konsulære
instrukser
*
1. Indledning
*
2. Indhold
*
3. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
*
4. Europa-Parlamentet
*
5. Nærhedsprincippet
*
6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
*
7. Tidligere forelæggelser for Folketingets Rets- og Europaudvalg
*
Dagsordenspunkt 29): Rådets afgørelse om ajourføring af bilag 10 til de fælles konsulære instrukser
og bilag 8 til Schengen-konsultationsnettets tekniske specifikationer
*
1. Indledning
*
2. Indhold
*
3. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
*
4. Europa-Parlamentet
*
5. Nærhedsprincippet
*
6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
*
7. Tidligere forelæggelser for Folketingets Rets- og Europaudvalg
*
Dagsordenspunkt 28): Rådets afgørelse om ajourføring af del VI og bilag 3, 6 og 13 til de fælles
konsulære instrukser
Nyt notat.
1.
Indledning
Udkast til rådsafgørelse om ajourføring af del VI og bilag 3, 6 og 13 til de fælles konsulære instrukser er fremsat under
henvisning til finsk initiativ til Rådets forordning (endnu ikke vedtaget) om at forbeholde Rådet
gennemførelsesbeføjelserne vedrørende visse detailbestemmelser og konkrete procedurer i forbindelse med behandling
af visumansøgninger, der er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV, artikel 62, nr. 2 og 3, jf. punkt 24.
Vedtagelsen af rådsafgørelse om ajourføring af del VI og bilag 3, 6 og 13 til de fælles konsulære instrukser forudsætter
således vedtagelsen af nævnte finske initiativ, der er sat på dagsordenen for rådsmødet den 15. {{SPA}} 16. marts 2001
til vedtagelse.
Ifølge artikel 1, stk. 1, i det finske initiativ til forordning skal rådsafgørelsen om ajourføring af del VI og bilag 3, 6 og 13
til de fælles konsulære instrukser vedtages af Rådet med enstemmighed uden høring af Europa-Parlamentet.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der
foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er
vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463703_0003.png
I det omfang Rådet har truffet afgørelse om et forslag eller et initiativ til udbygning af Schengen-reglerne efter
bestemmelserne i afsnit IV i EF-traktaten, træffer Danmark i henhold til artikel 5 i nævnte protokol inden seks måneder
afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre denne afgørelse i sin nationale lovgivning. Hvis Danmark beslutter sig herfor,
vil afgørelsen skabe en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de ø vrige medlemsstater.
Det fremgår af præamblen til rådsafgørelse om ajourføring af del VI og bilag 3, 6 og 13 til de fælles konsulære
instrukser, at der er tale om et forslag til udbygning af Schengen-reglerne.
Forslaget skal drøftes i Det Blandede Udvalg med Norge og Island på ministerniveau.
På rådsmødet den 15. - 16. marts 2001 forventes forslaget til rådsafgørelse vedtaget.
Indhold
Forslaget indeholder i artikel 1 en nøje beskrivelse af, hvilke ændringer der skal foretages i de fælles konsulære
instrukser i del VI om udfyldning af visummærkater, i bilag 3, der indeholder en liste over de stater, for hvis statsborgere
der kræves visum til lufthavnstransit, i bilag 6, der indeholder en liste over honorære konsuler, som i undtagelsestilfælde
og midlertidigt har bemyndigelse til at udstede visum, samt i bilag 13 om ud fyldning af visummærkat, herunder en
angivelse af de landekoder, de fem nye Schengenlande ønsker at anvende i forbindelse med visumudstedelse.
Formålet med opdateringen af nævnte bilag er at foretage de nødvendige ændringer med henblik på de nordiske landes
indtræden i Schengen-samarbejdet.
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Forslaget har endnu ikke været behandlet, men der forventes ingen problemer.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres, jf. artikel 1, stk. 1, i det finske initiativ til forordning om at forbeholde Rådet
gennemførelsesbeføjelserne vedrørende visse detailbestemmelser og konkrete procedurer i forbindelse med behandling
af visumansøgninger.
Nærhedsprincippet
Udkastet til rådsafgørelse skønnes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet hensynet til ensartetheden i
et fælles arbejdsredskab for Schengenlandenes diplomatiske missioner bedst varetages ved en fællesskabsbeslutning.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til rådsafgørelse har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, da Danmark efter
Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen.
En tilknytning til rådsafgørelsen på mellemstatsligt grundlag, skønnes hverken at have lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Rets- og Europaudvalg
Folketingets Retsudvalg og Folketingets Europaudvalg er ikke tidligere blevet orienteret om sagen.
Dagsordenspunkt 29): Rådets afgørelse om ajourføring af bilag 10 til de fælles konsulære instrukser og bilag 8 til
Schengen-konsultationsnettets tekniske specifikationer
Nyt notat.
1.
Indledning
Udkast til rådsafgørelse om ajourføring af bilag 10 til de fælles konsulære instrukser og bilag 8 til Schengen-
konsultationsnettets tekniske specifikationer er fremsat under henvisning til finsk initiativ til Rådets forordning (endnu
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463703_0004.png
ikke vedtaget) om at forbeholde Rådet gennemførelsesbeføjelserne vedrørende visse detailbestemmelser og konkrete
procedurer i forbindelse med behandling af visumansøgninger, der er fr emsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV,
artikel 62, nr. 2 og 3, jf. punkt 24.
Vedtagelsen af rådsafgørelse om ajourføring af bilag 10 til de fælles konsulære instrukser og bilag 8 til Schengen-
konsultationsnettets tekniske specifikationer forudsætter således vedtagelsen af nævnte finske initiativ, der er sat på
dagsordenen for rådsmødet den 15. {{SPA}} 16. marts 2001 til vedtagelse.
Ifølge artikel 1, stk. 1, i det finske initiativ til forordning skal rådsafgørelsen om ajourføring af bilag 10 til de fælles
konsulære instrukser og bilag 8 til Schengen-konsultationsnettets tekniske specifikationer vedtages af Rådet med
enstemmighed uden høring af Europa-Parlamentet.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der
foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er
vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
I det omfang Rådet har truffet afgørelse om et forslag eller et initiativ til udbygning af Schengen-reglerne efter
bestemmelserne i afsnit IV i EF-traktaten, træffer Danmark i henhold til artikel 5 i nævnte protokol inden seks måneder
afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre denne afgørelse i sin nationale lovgivning. Hvis Danmark beslutter sig herfor,
vil afgørelsen skabe en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de ø vrige medlemsstater.
Det fremgår af præamblen til rådsafgørelse om ajourføring af bilag 10 til de fælles konsulære instrukser og bilag 8 til
Schengen-konsultationsnettets tekniske specifikationer, at der er tale om et forslag til udbygning af Schengen-reglerne.
Forslaget skal drøftes i Det Blandede Udvalg med Norge og Island på ministerniveau.
På rådsmødet den 15. - 16. marts 2001 forventes forslaget til rådsafgørelse vedtaget.
Indhold
Forslaget indeholder en nøje beskrivelse af, hvilke ændringer der skal foretages i bilag 10 til de fælles konsulære
instrukser indeholdende bestemmelser om udfyldelse af det maskinlæsbare felt og bilag 8 til Schengen-
konsultationsnettets tekniske specifikationer om de data, medlemsstaterne afgiver, herunder en angivelse af de nordiske
landes landekoder.
Formålet med opdateringen af nævnte bilag er at foretage de nødvendige ændringer med henblik på de nordiske landes
indtræden i Schengen-samarbejdet.
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har ikke været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS).
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres, jf. artikel 1, stk. 1, i det finske initiativ til Rådets forordning om at forbeholde Rådet
gennemførelsesbeføjelserne vedrørende visse detailbestemmelser og konkrete procedurer i forbindelse med behandling
af visumansøgninger.
Nærhedsprincippet
Udkastet til rådsafgørelse skønnes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet hensynet til ensartetheden i
to fælles arbejdsredskaber for Schengenlandenes visumudstedende myndigheder bedst varetages ved en
fællesskabsbeslutning.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til rådsafgørelse har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, da Danmark efter
Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen.
En tilknytning til rådsafgørelsen på mellemstatsligt grundlag, skønnes hverken at have lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463703_0005.png
Tidligere forelæggelser for Folketingets Rets- og Europaudvalg
Folketingets Retsudvalg og Folketingets Europaudvalg er ikke tidligere blevet orienteret om sagen.