Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 898
Offentligt
1463666_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 898)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
13. marts 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets notat om forslag til
Kommissionens direktiv om ændring af bilagene til Rådets direktiv 86/362/EEC og 90/642/EEC om
fastsættelse af maksimalgrænseværdier for indholdet af pesticidrester i og på korn og på og i visse produkter af
vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager.
LFM 0493
Notat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til Kommissionens direktiv om ændring af bilagene til Rådets direktiv 86/362/EEC og
90/642/EEC om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for indholdet af pesticidrester i og på korn
og på og i visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager.
Dokument Sanco/454/01
Forslaget forventes sat til indikativ afstemning i Den Stående Komité for Plantesundhed på mødet den 22.-23.
marts 2001.
Forslaget behandles i en III a-procedure. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet. Er
der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der kan vedtage forslaget uændret med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463666_0002.png
kvalificeret flertal eller ændre det med enstemmighed. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder,
kan Kommissionen udstede direktivet.
Forslaget indebærer fastsættelse af maksimalgrænseværdier for restindholdet af pesticidet azoxystrobin i havre,
i auberginer, i humle, i friske ærter uden bælg og i tørrede ærter samt for restindholdet af kresoximmethyl i
asparges, i jordbær og i andre bær og småfrugter.
En risikovurdering af forslagets grænseværdier, der er foretaget på baggrund af den danske kostmodel og
gennemført efter de retningslinier, der anbefales af WHO, viser, at der ikke er sundhedsmæssige problemer
med forslaget.
En vedtagelse af forslaget vurderes at give et beskyttelsesniveau, der fortsat vil ligge med betydelig margen til
rammerne for det sundhedsmæssigt acceptable, selv om restindholdet fra de nye anvendelser skønnes at kunne
give en mindre forøgelse af indtaget af de to stoffer.
Regeringen agter på denne baggrund at stemme for forslaget med de eventuelle sundhedsmæssigt acceptable
ændringer, som måtte følge af de afsluttende forhandlinger i Den Stående Komité for Plantesundhed.
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til Kommissionens direktiv om ændring af bilagene til Rådets direktiv 86/362/EEC og
90/642/EEC om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for indholdet af pesticidrester i og på korn
og på og i visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager.
Dokument Sanco/454/01
Resumé
I forbindelse med gennemførelsen af EU{{PU2}}s pesticidprogram fastsættes løbende
maksimalgrænseværdier for pesticidrester i konkrete produkter. Grænseværdierne fastsættes på baggrund
af dels en vurdering af det sundhedsmæssigt acceptable og dels en vurdering af den mængde pesticid, der
er nødvendig for at opnå den ønskede virkning. Den mest begrænsende af to faktorer bestemmer
grænseværdien.
Der fastsættes således maksimalgrænseværdier for restindholdet af azoxystrobin i havre, i auberginer, i humle, i friske ærter uden
bælg og i tørrede ærter samt af kresoximmethyl i asparges, i jordbær og i andre bær og småfrugter.
En vedtagelse af forslaget vurderes at give et beskyttelsesniveau, der fortsat vil ligge med betydelig margen til rammerne for det
sundhedsmæssigt acceptable, selv om restindholdet fra de nye anvendelser skønnes at kunne give en mindre forøgelse af indtaget af de
to stoffer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463666_0003.png
Baggrund
Kommissionen har ved SANCO/454/01 af 26. januar 2001 fremsendt forslag til fastsættelse af midlertidige EU-
maksimalgrænseværdier for pesticidresterne azoxystrobin og kresoxim-methyl.
Forslaget er fremsat med hjemmel i:
• Artikel 10 i Rådets direktiv 86/362/EØF om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for indholdet af pesticidrester
i og på korn,
• artikel 7 i Rådets direktiv 90/642/EØF om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester på og i visse
produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager samt
• artikel 4(1)f i Rådets direktiv 91/414/EØF om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler
Forslaget om midlertidige grænseværdier behandles i en III a-procedure i Den Stående Komité for Plantesundhed. Hvis
der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger
Kommissionen sagen for Rådet, der kan vedtage forslaget uændret med kvalificeret flertal eller ændre det med
enstemmighed. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kom missionen udstede direktivet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen oplyser, at harmoniserede grænseværdier for indhold af pesticidrester i fødevarer fastsættes af hensyn til
samhandlen i Fællesskabet. Forsigtighedsprincippet må bringes i anvendelse ved fastsættelse af grænseværdier for
restindhold, når der ikke findes godkendte anvendelser af pesticiderne i marken.
Formål og indhold
Forslaget er en del af EU{{PU2}}s pesticidprogram, der om nogle år skal munde ud i en fuldstændig regulering af
samtlige pesticider i Fællesskabet.
EU{{PU2}}s pesticidprogram indebærer, at alle pesticider med tiden vil blive sundheds- og miljømæssigt vurderet efter
kriterier fastlagt i direktiv 91/414 om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler, ligesom der i alle medlemslande vil
gælde fælles grænseværdier for restindholdet af hvert enkelt pesticid i fødevarerne. Der skal udarbejdes en positivliste
over de aktivstoffer, der må indgå i plantebeskyttelsesmidler. N&a arbejdet med den sundheds- og miljømæssige
vurdering af pesticiderne er afsluttet, må medlemslandene kun tillade anvendelse af aktivstoffer på positivlisten.
Miljøstyrelsen repræsenterer Danmark i disse forhandlinger om optagelse af aktivstoffer på positivlisten.
Medlemslandene kan på baggrund af positivlisten over aktivstofferne tillade national anvendelse af pesticider med
indhold af aktivstofferne til navngivne produkter inden for kategorierne frugt og grønt, korn og kornprodukter samt
animalske produkter. Når medlemsstaterne godkender nye anvendelser af midlerne, skal de nationale midlertidige
maksimalgrænseværdier notificeres til Kommissionen. Kommissionen fremsætter efterfølgende forslag til deres
optagelse i bilagene til følgende direktiver:
• Rådets direktiv 90/642 {{SPA}} vegetabilske produkter, herunder frugt og grøntsager
• Rådets direktiv 86/362 {{SPA}} korn og kornprodukter
• Rådets direktiv 86/363 {{SPA}} animalske produkter (restindhold fra fodermidler)
De to aktivstoffer, azoxystrobin og kresoximmethyl, er som konsekvens af tidligere fællesskabsbeslutninger optaget på
positivlisten. Der er endvidere tidligere fastsat harmoniserede maksimalgrænseværdier for restindhold af disse to stoffer i
visse navngivne produkter. Man har eksempelvis tidligere fastsat grænseværdier for indholdet af azoxystrobin i bananer,
tomater og græskar.
I det nærværende direktivforslag lægges op til en harmonisering af en række nationale midlertidige
maksimalgrænseværdier i yderligere fem navngivne produkter, for azoxystrobin og fire navngivne produkter for
kresoximmethyl. Harmoniseringen sker på baggrund af nationale grænseværdier, som er notificeret til Kommissionen af
medlemsstaterne i forbindelse med nationale godkendelser. Medlemslandenes nationale tilladelser til anvendelse af a
ktivstofferne azoxystrobin og kresoximmethyl er givet i henhold til de fælles krav i direktiv 91/414.
Forslaget fastsætter således nye midlertidige grænseværdier for restindhold af azoxystrobin og kresoximmethyl i korn,
frugt og grønt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463666_0004.png
• Der fastsættes i forbindelse med nye anvendelser, midlertidige fælles maksimalgrænseværdier for restindholdet af
azoxystrobin i havre, i auberginer, i humle, i friske ærter uden bælg og i tørrede ærter.
• Der fastsættes i forbindelse med nye anvendelser, midlertidige fælles grænseværdier for restindholdet af
kresoximmethyl i asparges, i jordbær og i andre bær og småfrugter.
For begge stoffernes vedkommende gælder, at grænseværdierne følger af en anvendelse af stoffet i henhold til god
landbrugsmæssig praksis (GAP) og den sundhedsmæssige vurdering, som er udtrykt i det acceptable daglige indtag
(ADI). Se nedenfor for mere om GAP og ADI.
Kommissionen vurderer, at de foreslåede grænseværdier for det maksimale restindhold er sundhedsmæssigt acceptable.
EU{{PU2}}s sundhedsmæssige vurdering følger de retningslinier, som er fastlagt af Verdenssundhedsorganisationen
WHO.
Forslaget kodificerer tillige tidligere fastsatte maksimalgrænseværdier for anvendelse af azoxystrobin og
kresoximmethyl i andre produkter.
For at beskytte forbrugerne mod restindhold fra anvendelser, der ikke er godkendt af myndighederne i EU, er der for de
resterende produktgrupper fastsat en midlertidig maksimalgrænseværdi for restindholdet svarende til det laveste målbare
niveau for en given analysemetode (LOD- lower limit of analytical determination).
Der vil således for restindholdet af aktivstofferne i de ovenfor navngivne produkter være tale om en forhøjelse af
grænseværdien fra LOD til en grænseværdi baseret dels på den sundhedsmæssige vurdering implicit i fastlæggelsen af
det acceptable daglige indtag (ADI) og dels på vurderingen af den mængde pesticid, der er nødvendig for at opnå den
ønskede virkning implicit i fastlæggelsen af &qu ot;Good Agricultural Practice" (GAP).
De midlertidige maksimalgrænseværdier i forslaget vil blive permanente efter en periode, der skønnes tilstrækkelig til at
godkende nye anvendelser, som medlemslandene i overensstemmelse med direktiv 91/414/EØF kan notificere til
Kommissionen. Danmark forventer således inden for kort tid og på baggrund af en ansøgning fra erhvervet at notificere
en anvendelse af kresoximmethyl på jordbær på basis af det behov, der f&oslas h;lger af en dansk GAP. Dette vil føre til
en ny harmoniseringsrunde med en højere maksimalgrænseværdi på jordbær til følge.
Generel teknisk orientering
Det kan til orientering oplyses, at EU{{PU2}}s optagelse af et pesticid på bilag I til direktiv 91/414 indebærer
en streng vurdering af stoffet i forhold til menneskers og dyrs sundhed. Den sundhedsmæssige vurdering fører
til fastlæggelsen af stoffets faregrænse NOAEL (No Adverse Effect Level). Dette niveau udtrykker det højeste
indhold af pesticid, der netop ikke har skadelig effekt på sundheden.
Ud fra NOAEL fastsætter man et acceptabelt dagligt indtag for stoffet, ADI. ADI er den mængde af stoffet,
som et menneske kan spise hver dag uden sundhedsmæssige betænkeligheder. Da man ønsker en stor
sikkerhedsfaktor, bliver ADI{{PU2}}en typisk sat til at være en 100-del af faregrænsen. Faktoren afhænger af,
hvor godt den sundhedsmæssige vurdering er dokumenteret i forhold til menneskelig påvirkning.
Fødevaredirektoratets undersøgelser viser, at befolkningens faktiske indtag af pesticider er væsentligt lavere
end modelberegningernes overslag. Der gælder generelt, at det reelle restindhold af pesticider i færdige
fødevarer ligger betydeligt under de fastsatte grænseværdier.
En grænseværdi for restindhold af pesticid vil kun blive godkendt, hvis den fører til et indtag af pesticidet, som
ligger under det acceptable daglige indtag.
Det kan til orientering oplyses, at GAP (Good Agricultural Practice) er et internationalt anerkendt princip for
landbrugsproduktion, hvorefter man kun må anvende netop den mængde pesticid, der er nødvendig for at
opnå den ønskede virkning i produktionen. Da landbrugsproduktion i høj grad er afhængig af klimatiske
forhold og forekomsten af diverse plantesygdomme, vil den mængde pesticid, der er nødvendig for at opnå
den &oslas h;nskede virkning i produktionen, variere naturligt mellem EU{{PU2}}s medlemslande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463666_0005.png
GAP fastsættes i Danmark af Miljøstyrelsen ud fra en vurdering af mængden af pesticid, som er nødvendig for
at opnå det ønskede formål (bekæmpelse af plantesygdomme og lignende), anvendelseshyppighed og
sprøjtefrist før høst. For nogle kombinationer af pesticider og produkter har Danmark en GAP, der ligger højt
sammenlignet med andre EU-lande, for andre kombinationer har Danmark en lav GAP.
EU{{PU2}}s fastlagte procedure for harmonisering af grænseværdier for restindhold af pesticider tager
hensyn til det land, som har den højeste GAP og dermed det højeste restindhold af et givent pesticid. Det er
således de højeste værdier af restindhold af pesticider, som bliver ophøjet til harmoniseret EU-
maksimalgrænseværdier. Det er selvfølgelig under betingelse af, at stoffet opfylder de fastlagte miljø- og s
smæssige kriterier for godkendelse af pesticider, og at restindhold, som følger af en anvendelse i henhold til
højeste GAP, ikke fører til en overskridelse af det acceptable daglige indtag for det pågældende pesticid.
Fastsættelsen af GAP har således som formål om muligt at begrænse anvendelsen yderligere i forhold til den
sundhedsmæssige vurdering implicit i ADI{{PU2}}en.
Det bemærkes, at dansk landbrug skal følge den nationalt fastsatte GAP i anvendelse af pesticider, uanset at
EU{{PU2}}s grænseværdier for restindhold af pesticider i de færdige produkter måtte give mulighed for en
større anvendelse af pesticider i produktionen.
Endelig kan det til orientering oplyses, at pesticider kun må indgå i landbrugsproduktionen, hvis deres
specifikke anvendelse er godkendt. Godkendelse til anvendelse på en afgrøde medfører således ikke ret til
anvendelse på andre afgrøder. For de anvendelser, som et pesticid er forbudt til eller endnu ikke godkendt til,
bliver maksimalgrænseværdien for restindhold af det pågældende pesticid sat til LOD (lower limit of analytical
determination). LOD er udtryk for det lavest målbare niveau med en given analysemetode. Grænseværdien
bliver ikke sat til et absolut nul, da dette i en analytisk og kontrolmæssig sammenhæng ikke giver mening, hvis
målemetoden ikke kan påvise helt ned til det absolutte nul.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
Der er i pesticidbekendtgørelsen fastsat EU maksimalgrænseværdier for stoffet azoxystrobin og et direktiv med
EU maksimalgrænseværdier for kresoximmethyl er under implementering i en ny bekendtgørelse.
Konsekvenser
Vedtages forslaget, kan det implementeres ved ændring af pesticidbekendtgørelsen. Forslaget har ingen
statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget vurderes at give et beskyttelsesniveau, der fortsat vil ligge med betydelig margen til
rammerne for det sundhedsmæssigt acceptable, selv om restindholdet fra de nye anvendelser skønnes at kunne
give en mindre forøgelse af indtaget af de to stoffer.
Høring
Forslaget har været i høring i en række organisationer i henhold til fødevarelovens §6.
SID har i den forbindelse givet udtryk for, at der ikke må findes pesticidrester i nogle fødevarer eller
foderstoffer. SID finder derfor, at der bør arbejdes for, at der ikke forefindes pesticidrester i fødevarer eller
foderstoffer. Hvis dette ikke er muligt, bør restindholdet være så lavt som muligt.
Forslaget har endvidere været i høring i Det Rådgivende Fødevareudvalg og §2-udvalget (landbrug).
Økonomaforeningen opfordrer ministeriet til at arbejde for, at forbrugerne får pesticidfri fødevarer. SID
gentager, at man ikke ønsker pesticidrester i fødevarerne. De Samvirkende Købmænd bifalder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463666_0006.png
harmoniseringsbestræbelserne i EUs pesiticidprogram og har ingen bemærkninger til de konkret foreslåede
grænseværdier for azoxystrobin og kresoximmethyl.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Grundnotat er fremsendt den 7. marts 2001.