Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 912
Offentligt
1463652_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 912)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
PØU, Alm. del - bilag 66 (Løbenr. 13338)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
14. marts 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomiministeriets supplerende notat vedrørende
dagsordenspunkt 1g for rådsmøde (økonomi- og finansministre) den 12. marts 2001.
Aktuelt notat vedrørende ECOFIN-rådsmødet den 12. marts 2001.
Dagsordenspunkt: Forberedelse af Stockholm topmødet -
Overordnede økonomisk-politiske retningslinjer
1. Key issues paper for de overordnede økonomisk-politiske
retningslinjer for 2001
1. Kommissionens rapport om implementeringen af de overordnede retningslinjer for 2000
supplerende notat
(tidligere notat fremsendt vedr. mødet i Folketingets Europaudvalg den 9. marts 2001 omhandlede key
issues paper for de overordnede retningslinjer 2001. Dette supplerende notat omhandler Kommissionens rapport om
implementeringen af de overordnede retningslinjer 2000, som i mellemtiden er blevet offentliggjort)
Kommissionens rapport om implementeringen af de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer for 2000
Baggrund
Kommissionens rapport om implementeringen af de overordnede økonomiske retningslinjer for 2000 har til formål at
beskrive de økonomisk-politiske tiltag, som medlemslandene har gennemført for at leve op til anbefalingerne i
retningslinjerne for 2000, og lægge vægt på den overordnede gennemførelse af målsætningerne i retningslinjerne for
2000. Rapporten vil således bidrage til den løbende multilaterale overv&ar ing;gning af medlemslandenes økonomiske
politikker.
Det ventes at ECOFIN-rådet tager rapporten til efterretning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463652_0002.png
Indhold
Kommissionens rapport om gennemførelse af de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer vurderer de generelle
anbefalinger vedr. finanspolitikken, produktmarkederne, de finansielle markeder, arbejdsmarkederne, lønudviklingen,
overgangen til videnbaseret samfund og bæredygtig udvikling.
Rapporten konkluderer, at der som helhed er ført en sund makroøkonomisk politik i euroområdet og i udelandene,
selvom euroområdet, betragtet under et, ikke har udnyttet den bedre end ventede vækst til en hurtigere forbedring af de
offentlige finanser.
Vedrørende anbefalingen om
hurtigere forbedring af de offentlige finanser
er vurderingen, at et flertal af lande har
opnået resultater der er bedre en forventet i stabilitets- og konvergensprogrammerne for 1999. Endvidere anfører
rapporten, at budgetterne for 2001 for de fleste medlemslande giver mulighed for sikkerhedsmargener store nok til at
lade de automatiske stabilisatorer virke i en konjunkturnedgang uden, at budgetunderskuddet overskrider 3 pct. af
BNP.<>
For anbefalingen om at
forbedre kvaliteten og holdbarheden af de offentlige finanser
påpeges bl.a., at der har været
mangelfulde fremskridt for at sikre effektiviteten i de offentlige udgifter, blandt andet som følge af mangel på
kontrolmekanismer. Ligeledes påpeges, at de fleste medlemslande ikke på nuværende tidspunkt har gjort tilstrækkeligt
for at imødegå udfordringen fra et stigende antal ældre.
Rapporten konkluderer at et flertal af medlemslande enten har gjort eller er ifærd med at gøre skattesystemerne mere
gennemskuelige, udvide skattegrundlaget og nedsætte skatten på arbejdskraft. For så vidt angår harmonisering af
momssatser anfører rapporten, at der ikke er gjort store fremskridt de seneste år, men at der er opnået enighed om regler
på e-handelsområdet.
Kommissionen fremhæver i rapporten, at der med aftalen omkring skattepakken blev gjort et nævneværdigt fremskridt
med henblik på at bekæmpe skadelig skattekonkurrence og forvridninger i forhold til det indre marked.
Med hensyn til målsætningerne om
lønudviklingen
konkluderer rapporten, at lønudviklingen i EU har været moderat og i
overensstemmelse med lav inflation og gode vækstmuligheder, på trods af visse faktorer som begyndende mangel på
arbejdskraft nogle steder, udviklingen i oliepriserne og eurokursen, som ville kunne have medført et stigende lønpres.
Endvidere konkluderes det, at der ikke er gjort konkrete fremskridt med he nsyn til fremme af lighed i aflønningen af
kvinder og mænd.
Med hensyn til anbefalingen om
tiltag for hurtigere overgang til et videnbaseret samfund
konkluderer rapporten, at
selvom medlemslandene har iværksat initiativer for at styrke uddannelse med henblik på ny teknologi og forbedre
incitamenterne til private investeringer i forskning og udvikling, halter EU bagud i forhold til USA, på grund af lavere
investeringer i uddannelse, forskning og udvikling samt ny teknologi, på trods af fremgang i EU's overgang til de t
videnbaserede samfund.
produktmarkederne
vurdere rapporten, at der er gjort fremskridt med at styrke det indre marked og konkurrence som
følge af styrkelse af konkurrencemyndigheder i landene, gennemførelse af direktiver på området, og liberaliseringer af
telekommunikation, og til en vis grad energimarkederne. Det påpeges dog, at der ikke er sket fremskridt med henblik på
offentlige udbud, statsstøtte, samt liberaliseringer af transport og postvæ ;sen og administrative reformer for at mindske
den administrative byrde for de private virksomheder.
For de
finansielle markeder
konkluderer rapporten, at der er sket fremskridt med hensyn til gennemførelsen af
handlingsplanen for de finansielle tjenesteydelser og handlingsplanen for risikovillig kapital, men at der er behov for
hurtige fremskridt, hvis målsætningen om fuldstændig gennemførelse af handlingsplanen for risikovillig kapital skal nås
i 2003 og hvis gennemførelsen af handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser skal n&ar ing;s i 2005.
arbejdsmarkederne
påpeges det, at beskæftigelsen er blevet forbedret kraftigt primært som følge af
konjunkturopgangen, men også som følge af de gennemførte strukturreformer. Rapporten konkluderer, at der har været
fremskridt med hensyn til tiltag som skal fremme kvinders erhvervsfrekvens, samt at der er behov for yderligere
reformer af skatte- og understøttelsessystemerne for at fremme passende incitamenter til at søge og tage arbejde, navnligt
i lyset af behovet for at øge arbejdsudbuddet i mange medlemslande.
Hvad angår gennemførelse af anbefalingerne med henblik på at fremme en
bæredygtig udvikling
nævner rapporten, at et
antal medlemslande har gennemført tiltag for at fremme en bæredygtig udvikling gennem markedsorienterede
mekanismer. Det påpeges endvidere at der ikke er gjort fremskridt med hensyn til at opnå enighed om en fælles ramme
for energibeskatning i EU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463652_0003.png
Danmark - implementering af de landespecifikke anbefalinger i de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer for
2000Kommissionens
rapport gennemgår også de landespecifikke anbefalinger med hensyn til finanspolitikken,
produktmarkederne, kapitalmarkederne og arbejdsmarkedet for hvert af medlemslandene.
For så vidt angår
finanspolitikken
og udviklingen i de offentlige budgetter vurderes det, at Danmark har opfyldt
anbefalingen om en afdæmpet vækst i det offentlige forbrug på 1,2 pct. i 2000. Med hensyn til anbefalingen om at skabe
et fald i udgifts- og skattetrykket vurderer rapporten, at denne anbefaling kun delvist er opfyldt, idet disse andele er
faldet i 2000, men ventes at stige lidt i 2001, som følge af skattestigninger i kommuner og am ter, og udgiftsstigninger i
den offentlige sektor.
Med hensyn til
produktmarkederne
påpeger rapporten, at der er mangel på konkurrence på en række markeder, og at
forbrugerprisniveauet er højere end i de øvrige medlemslande omend det fremhæves, at der er sket en styrkelse af
konkurrencelovgivningen. Derudover understreger rapporten, at det er vigtigt for Danmark at have en effektiv offentlig
sektor som følge af dens størrelse, samt at Danmark har indført tiltag for at forbedre de offentlige udbud og udlicitering
af offentlige ydelser. Endvidere nævnes det, at der er gennemført betydelige fremskridt i liberalisering og deregulering af
netværksindustrierne, men at energiafgifterne betyder at priserne efter skat i Danmark er blandt de højeste i EU.
Hvad angår forskning og udvikling i den private sektor, nævner rapporten at danske virksomheder i sammenligning med
andre nordiske medlemslande investerer lidt i forskning og udvikling.
kapitalmarkederne
nævnes det, at aktiemarkedet og markedet for risikovillig kapital fortsat er lille i sammenligning
med obligationsmarkedet, selvom der er gjort en indsats for at fremme disse. Endvidere påpeges det, at investeringer i
risikovillig kapital er fordoblet fra 1998 til 2000, men at de fortsat er relativt lave. Ydermere nævnes de store
bankfusioner i 2000 , og at der i forbindelse hermed er opnået enighed om et samarbejde med de andre no rdiske
finanstilsyn.
arbejdsmarkedet
bemærker rapporten, at beskæftigelsen i Danmark fortsat er høj, og at arbejdsløsheden er blandt de
laveste i EU, blandt andet på grund af den langsigtede strategi for arbejdsmarkedsreformer, herunder pinsepakken og
ændringen af reglerne for førtidspension samt flex-job ordningen. Endvidere nævnes, at den ekstra ferie uge som blev
aftalt mellem arbejdsmarkedets parter, vil reducere den gennemsnitlige arbejds tid.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens rapport om implementeringen af de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer for 2000 har ikke
lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Medlemslandene skal i henhold til traktaten betragte deres økonomiske politikker som et spørgsmål af fælles interesse og
samordne dem i Rådet med henblik på at bidrage til gennemførelsen af Fællesskabets mål. De overordnede retningslinjer
for de økonomiske politikker er det centrale instrument til den økonomisk-politiske samordning i EU, der nødvendigvis
må gennemføres på fællesskabs plan.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget notat vedr. de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer forud
for rådsmødet den 12. februar 2001, og forud for rådsmødet den 12. marts 2001.