Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del INFO-note I 157
Offentligt
1455698_0001.png
Europaudvalget
(Info-note I 157)
(Offentligt)
_____________________________________________
MPU, Alm. del - bilag 1217 (Løbenr. 19969)
Til
udvalgenes medlemmer og stedfortrædere
Kommissionens Hvidbog
om
strategi for en ny kemikaliepolitik
Høring den 28. maj 2001 kl. 10.30 – 12.45
i vær. 1-133
Kommissionen fremlagde den 27. februar 2001 en Hvidbog om strategi for en ny kemikaliepolitik. Det
centrale forslag i Hvidbogen er, at eksisterende og nye kemiske stoffer fra 2012 skal registreres m.v. i et
nyt system, kaldet
REACH
(R for
Registration,
E
for
Evaluation,
A
for
autorisation
og
CH
for
Chemicals),
dvs. registrering, vurdering og godkendelse af kemiske stoffer.
Ansvaret for tilvejebringelse af information om kemiske stoffer skal i langt højere grad end nu hvile på
industrien, som anvender stofferne. Kommissionen skønner, at
industriens omkostninger
herved vil være
omkring 0,2 mia EURO årligt, dvs. 2,1 mia. EURO over 11 år. Til sammenligning anslås
omkostningerne
som følge af allergier i Europa,
hvoraf en del har sammenhæng med kemiske stoffer i hverdagen, at være
omkring 29 mia. EURO årligt. Hvis strategien betyder blot en lille reduktion af allergi-omkostningerne, vil
dette altså langt opveje strategiens omkostninger.
REACH-systemet gennemgås kort nedenfor, efterfulgt af en række debat-
./. punkter. Som bilag er vedlagt en
liste over tekniske udtryk og forkortelser
samt en oversigt over
omkostninger og fordele ved den nye kemikaliepolitik.
REACH – systemet i hovedtræk
Omfatter:
Nye og eksisterende kemiske stoffer (eksisterende stoffer dog først fuldt ud fra 2012). Både stoffer
produceret i EU og importerede stoffer er omfattet.
Omfatter ikke:
Kemiske stoffer i
importerede produkter
er derimod ikke omfattet. Det samme gælder kemiske stoffer,
som er en
del af et produkt.
Der skal nedsættes en arbejdsgruppe, der skal undersøge behovet for krav til stoffer, som er
en del af et produkt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455698_0002.png
PBT-stoffer
(persistente, bioakkumulerende og giftige stoffer) og
VDVB-stoffer
(meget persistente og stærkt
bioakkumulerende stoffer), som ikke er POP-stoffer (persistente organiske forbindelser), er ikke omfattet, da der kræves
yderligere forskning, før der kan fastlægges kriterier for behandling af disse stoffer.
Registrering:
Producenten/importøren skal give visse grundlæggende oplysninger om
alle stoffer,
der produceres eller
importeres i mængder over
1 tons årligt
pr. producent/importør. Grundlæggende oplysninger er stoffets identitet og
egenskaber, påtænkte anvendelser og eksponeringsniveau, forventet produktion/import, forslag til klassificering og
mærkning, sikkerhedsdatablad, foreløbig risikovurdering o g forslag til risikohåndteringsforanstaltninger. Kommissionen
anslår, at ca. 30.000 stoffer skal registreres i en central database.
Vurdering:
Myndighederne vurderer de indsendte oplysninger for de stoffer, som der produceres eller importeres i
mængder over
100 tons årligt
pr. producent/importør. Stoffer, der produceres/importeres i mindre mængder, skal også
vurderes, hvis der er tale om problematiske stoffer. Kommissionen anslår, at ca. 5.000 stoffer skal vurderes.
Godkendelse:
Myndighederne skal give tilladelse, før
særligt problematiske stoffer
kan bruges til beskrevne og sikre
formål. Særligt problematiske stoffer er CMR-stoffer (kræftfremkaldende, mutagene og reproduktionsgiftige stoffer) og
POP-stoffer (persistente organiske forbindelser). Kommissionen anfører desuden, at
de fleste hormonforstyrrende
stoffer også bliver omfattet af
godkendelsesproceduren. Der er i dag 12 POP-stoffer (også kaldet "det beskidte dusin") og ca. 1.350 CMR-stoffer.
Sanktion ved manglende oplysninger m.v.:
Hvis risikovurderingen forsinkes unødigt (af producenten) og der er tegn
på uacceptable risici, kan forsigtighedsprincippet anvendes, hvilket i sidste ende kan føre til totalt forbud mod
anvendelse. Kommissionen anfører derudover, at medlemslandene har ansvaret for at håndhæve den kommende
lovgivning, herunder ansvaret for at sørge for at der indføres afskrækkende og effektive sanktioner, der st år i rimeligt
forhold til overtrædelsen.
Undtagelser:
Kommissionen anfører, at anvendelser, der ikke anses for problematiske, f.eks. velkontrollerede
industrianvendelser og anvendelser i forskningslaboratorier, kan undtages generelt fra godkendelsesproceduren.
Tidsplan:
De eksisterende stoffer skal gradvist føres ind i systemet. De stoffer der produceres/importeres i størst
mængder, eller som er særligt farlige, skal
registreres
først.
Mængde i tons pr.
producent pr. år
>1.000
100 – 1.000
10 – 100
1 – 10
Frist for registrering
2005
2008
2012
Tilsvarende skal de eksisterende stoffer der produceres/importeres i størst mængder, eller som
er særligt farlige,
undersøges
først.
Mængde i tons pr.
producent pr. år
>1.000
100 – 1.000
10 – 100
1 – 10
Frist for undersøgelse og
vurdering
2010
2012
Ingen tidsgrænse (intet
krav om undersøgelse)
Omkostninger:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455698_0003.png
Omkostningerne til afprøvninger m.v. skønner Kommissionen vil ligge omkring 0,2 mia. EURO årligt,
dvs. 2,1 mia. EURO over 11 år. Disse omkostninger skal bæres af kemikalieindustrien.
Nyt ansvar for producenter/importører:
Producenter/importører skal have ansvaret for, at der foreligger
en række oplysninger og en foreløbig
risikovurdering
ved registrering af kemiske stoffer, der
produceres/importeres over 1 tons årligt. Det samme gælder for såkaldte "downstream brugere", dvs. de
professionelle brugere.
Kommissionen anfører, at der generelt er behov for i lovgivningen at præcisere industriens forpligtelser.
Dyreforsøg:
Brugen af dyreforsøg i forbindelse med undersøgelse af kemiske stoffer skal begrænses mest
muligt. Kommissionen foreslår bl.a., at de eksisterende stoffer grupperes for at minimere undersøgelserne .
Offentlighed:
Der skal være offentlig adgang (i en brugervenlig form) til de ikke-fortrolige oplysninger
om stofferne, som er modtaget ved registrering af stofferne.
Administration:
Kommissionen foreslår, at der oprettes en central enhed, der administrerer REACH-
systemet og yder teknisk og videnskabelig bistand. Medlemslandenes myndigheder vil få det kollektive
ansvar for registrering og vurdering af stoffer. Der skal ske en ligelig fordeling af arbejdsbyrden mellem
medlemslandenes myndigheder. Kommissionen foreslår, at administrationsomkostningerne dækkes
gennem en gebyrordning.
Debatpunkter
Ved en gennemgang af høringssvarene er der især fire punkter, som giver anledning til debat. Det drejer
sig om
1.
2.
3.
4.
Kommissionens forslag til mængdegrænser for registrering og vurdering
Hvilke stoffer der skal omfattes af REACH
Tidsplan for indførelse af REACH-systemet samt
Sanktioner ved manglende registrering, mangelfulde oplysninger m..v
1. Mængdegrænser for registrering og vurdering
Kommissionen foreslår mængdegrænser for registrering på 1 tons årligt pr. producent/importør
og for vurdering på 100 tons årligt pr. producent/importør.
• Er det de rette mængdegrænser at anvende?
• Skal der ske en (forenklet?) registrering af kemiske stoffer, som ligger under 1 tons-grænsen?
• Skal mængdegrænserne opgøres pr. producent/importør?
2. Hvilke stoffer skal omfattes af REACH?
• Er det tilstrækkeligt, at kun POP-stoffer (persistente organiske forbindelser) og CMR-stoffer
(kræftfremkaldende, mutagene og reproduktionsgiftige stoffer) er omfattet af godkendelsesordningen
(og altså er forbudte at anvende, med mindre myndighederne konkret godkender brugen af dem)?
• Er problemet med hormonforstyrrende stoffer løst i tilstrækkelig grad?
• Skal PBT-stoffer (persistente, bioakkumulerende og giftige stoffer) og VDVB-stoffer (meget
persistente og stærkt bioakkumulerende stoffer)også være omfattet af REACH?
• Skal stoffer i importerede produkter og stoffer, som er en del af et produkt være omfattet af REACH?
Er det i givet fald i overensstemmelse med EU’s og medlemslandenes internationale handelspolitiske
forpligtelser?
• Skal allergifremkaldende stoffer være omfattet af REACH og i så fald hvordan?
• Skal industriens oplysninger og vurderinger af kemiske stoffer lægges uprøvet til grund?
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455698_0004.png
3.Tidsplan for indførelse af REACH
Kommissionens tidsplan for registrering og undersøgelse af kemiske stoffer er fastlagt ud fra
princippet om at de farligste stoffer og de stoffer, som produceres/importeres i størst mængde,
skal gennemgås først. Indfasningen vil først være afsluttet i 2012.
• Er tidsplanen passende?
• Hvad er retstilstanden for anvendelsen af kemiske stoffer i tiden indtil de er behørigt registreret og
evt. vurderet eller godkendt?
4. Sanktioner ved manglende registrering, mangelfuld oplysning m.v.
Hvidbogen er ikke specielt udtrykkelig om spørgsmålet om evt. sanktioner ved manglende
registrering, obstruktion af undersøgelser ved at forsinke indgivelse af oplysninger om kemiske
stoffer m.v.
• Hvilke sanktioner skal der være ved manglende registrering, undersøgelse
• og mangelfulde oplysninger m.v. ?
• Skal der være sanktioner ved anvendelse af nye kemiske stoffer, før de er behørigt registrerede?
Med venlig hilsen
Anja Trier Wang