Europaudvalget 2000
KOM (2000) 0049
Offentligt
1441581_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 2.2.2000
KOM(2000) 49 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET
om operationelle konklusioner
EU's stabiliserings- og associeringsproces for landene i det sydøstlige Europa
Bosnien-Hercegovina, Kroatien, Forbundsrepublikken Jugoslavien, Den Tidligere
Jugoslaviske Republik Makedonien og Albanien
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441581_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET
om operationelle konklusioner
EU's stabiliserings- og associeringsproces for landene i det sydøstlige Europa
Bosnien-Hercegovina, Kroatien, Forbundsrepublikken Jugoslavien, Den Tidligere
Jugoslaviske Republik Makedonien og Albanien
I
NDLEDNING
I forbindelse med den regionale tilgang for landene i det sydøstlige Europa
1
har Rådet fastsat
politiske og økonomiske betingelser
2
, der skal opfyldes af disse lande, som grundlaget for en
sammenhængende og gennemsigtig politik i retning mod udvikling af bilaterale forbindelser
med de pågældende lande på områderne handel, finansiel bistand og økonomisk samarbejde
samt aftalemæssige forbindelser.
I 1999 blev den regionale tilgang videreudviklet til
EU's stabiliserings- og
associeringsproces
3
. Denne proces ændrede ikke i sig selv de betingelser, der gælder for
udviklingen af bilaterale forbindelser på området for handel eller finansiel bistand og
økonomisk samarbejde, eller for
indledning
af forhandlinger om aftalemæssige forbindelser.
Hvad der blev ændret var
arten
af de tilbudte aftalemæssige forbindelser, hvor udsigten til
samarbejdsaftaler blev erstattet af stabiliserings- og associeringsaftaler.
EU's stabiliserings- og associeringsproces forudser, at betingelserne for indledningen af
forhandlinger er dem, der er fastsat i Rådets konklusioner af 29. april 1997
4
. Følgende
skridt
er forbundet med
indledningen
af forhandlinger:
opfyldelse af betingelserne i Rådets konklusioner af 29. april 1997 (dvs. som
vurderet i disse betingelsesrapporter), fulgt af
en rapport fra Kommissionen om mulighederne for at indlede forhandlinger om
en stabiliserings- og associeringsaftale med det pågældende land, fulgt af
en vurdering, som Rådet foretager af denne rapport, og hvis bedømmelsen er
positiv
en anmodning om, at Kommissionen udarbejder et forslag til
forhandlingsdirektiver
1
2
3
4
Jf. konklusionerne af Rådets samling (almindelige anliggender) den 26. februar 1996, fulgt af
Kommissionens beretning om de fælles principper for de fremtidige aftalemæssige forbindelser med
visse lande i det sydøstlige Europa:
Beretning fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet
KOM(96) 476 endelig udg. af 2.10.1996.
Jf. konklusionerne af Rådets samling (almindelige anliggender) den 29. april 1997.
Jf. konklusionerne af Rådets samling (almindelige anliggender) den 21. juni 1999, der var baseret på
meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet om stabiliserings-
og
Kommissionens
associeringsprocessen for landene i det sydøstlige Europa
(KOM(1999)235 af 26.5.1999).
Skønt der i denne forbindelse aldrig er udarbejdet specifikke kriterier for en
yderligere
udvikling af de
eksisterende aftalemæssige forbindelser med Albanien og Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Makedonien.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441581_0003.png
et formelt forslag fra Kommissionen til forhandlingsdirektiver for en
stabiliserings- og associeringsaftale
vedtagelse af disse forhandlingsdirektiver af Rådet og indledning af
forhandlinger.
Kommissionen har også fremlagt
5
en ny strategi for bistanden til de lande, der er omfattet af
EU's stabiliserings- og associeringsproces. Herved skabes ét enkelt retsgrundlag for bistanden
som erstatning for de nuværende OBNOVA- og PHARE-programmer. Denne nye strategi vil
som generelt mål fremme opbygningen af institutionel kapacitet, økonomisk udvikling og
regionalt samarbejde. Der vil ske en nyorientering af eksisterende programmer og betingelser
under hensyntagen til den øgede vægt, der tillægges udviklingen af regionalt samarbejde.
Kommissionen har draget nærværende operationelle konklusioner på baggrund af en
rapport
6
, der har undersøgt, hvorledes Bosnien-Hercegovina, Kroatien og
Forbundsrepublikken Jugoslavien - der alle er pålagt forpligtelser i henhold til fredsaftalerne -
samt Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien og Albanien har overholdt disse
betingelser. For hvert enkelt land er det blevet undersøgt, om betingelserne er blevet
overholdt på følgende områder: demokratiske principper; menneskerettigheder og
retsstatsprincippet; respekt for og beskyttelse af mindretal; markedsøkonomiske reformer;
regionalt samarbejde; og, for Bosnien-Hercegovina, Kroatien og Forbundsrepublikken
Jugoslavien, overholdelse af forpligtelser i henhold til Dayton- og Erdut-aftalerne,
Fredsgennemførelsesrådene og, senest, gennemførelsen af FN's Sikkerhedsråds resolution nr.
1244 (Kosovo).
Der arbejdes i øjeblikket på at nyorientere bistanden og de relevante betingelser, men den
reviderede lovgivningsprocedure for en ny bistandsforordning er endnu ikke afsluttet.
Konklusionerne i dette dokument
vedrører derfor det eksisterende system, dvs. berettigelse
til de autonome handelspræferencer, økonomisk og finansiel bistand i henhold til PHARE-
programmet (men ikke OBNOVA-programmet, for hvilket der gælder andre betingelser) og
aftalemæssige forbindelser. Der tages også hensyn til Rådets igangværende arbejde
vedrørende Kommissionens forslag til forhandlingsdirektiver for en stabiliserings- og
associeringsaftale med Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien
7
og Kommissionens
rapport om mulighederne for at indlede forhandlinger med Albanien om en sådan aftale.
K
ONKLUSIONER
På baggrund af den faktuelle rapport - der omfatter perioden indtil januar 2000 - i
Kommissionens arbejdsdokument om de fem pågældende landes overholdelse af de
betingelser, der er fastsat i Rådets konklusioner af 29. april 1997 og 21. juni 1999 (SEK(2000)
168 / 2 af 09.02.2000) har Kommissionen nået følgende konklusioner:
5
6
7
KOM(1999) 661 endelig udg. af
8.12.1999.
Kommissionens arbejdsdokument: EU's stabiliserings- og associeringsproces for landene i det
sydøstlige Europa - overholdelse af Rådets konklusioner af 29. april 1997 og 21. juni 1999
(SEK(2000)
168 / 2 af 09.02.2000).
Henvisning til forhandlingsdirektiverne for en stabiliserings- og associeringsaftale med Den Tidligere
Jugoslaviske Republik Makedonien.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Afsnit 1
1.
Bosnien-Hercegovina
Bosnien-Hercegovina
vil
fortsat
være
omfattet
af
de
autonome
handelspræferencer,
der er blevet forbedret betydeligt med virkning fra 2000.
Bosnien-Hercegovina er ved at bevæge sig fra en fase med sværere genopbygning til
en politisk og økonomisk konsolideringsfase, der kræver mere opmærksomhed,
navnlig med hensyn til opbygning af institutioner og økonomiske reformer. Landets
vigtigste problemer er, at der ikke er bred enighed om den fælles stat, at
institutionerne generelt er svage, og at det civile samfund er underudviklet. Statens
institutioner skal udvikles, og der er behov for nye koordinationsmekanismer på
lokalt plan og i føderationens enkelte dele for at sikre, at landet som helhed kan
handle effektivt og på sammenhængende måde. Det er af afgørende betydning for
tilnærmelsen til de europæiske strukturer, at staten kommer til at fungere betydeligt
bedre. De bosniske myndigheder på alle niveauer forventes at forpligte sig til at nå
dette mål, hvortil der vil blive tilvejebragt en specifik bistand. En anden vigtig
udfordring for Bosnien-Hercegovina i de kommende år vil være at opnå en
selvopretholdende økonomisk vækst, mens bistanden udefra mindskes. Dette vil
kræve, at der etableres et økonomisk klima, der er befordrende for en vækst styret af
den private sektor, og vedtagelse af et mellemfristen sammenhængende økonomisk
reformprogram ledsaget af stabilitetsorienterede makroøkonomiske politikker.
Der er sket forbedringer med hensyn til flygtninges og fordrevnes hjemvenden (især
for mindretal). Begge føderationens enheder har gjort fremskridt med hensyn til
reformer af domstolene og økonomisk lovgivning. De bosniske myndigheders bidrag
til aktiviteterne i den rådgivende taskforce EU/BiH (CTF) skal forbedres yderligere
både på stats- og enhedsplan, og navnlig skal de bosniske myndigheder sikre en
passende koordination og opfølgning af CTF's fælles henstillinger.
Som følge af den generelle politiske usikkerhed og de institutionelle mangler er det
endnu for tidligt at indgå en
stabiliserings- og associeringsaftale
eller foretage en
undersøgelse af, om en sådan aftale er mulig.
2.
Kroatien
Den seneste udvikling er opmuntrende og kan blive et vendepunkt i kroatisk politik.
Trods bekymringer for de lovgivningsmæssige rammer for valget og et forudindtaget
statsligt tv forløb det nylige valg roligt og ordentligt og var udtryk for, at det
kroatiske folk har et stærkt ønske om forandringer. Den nye kroatiske ledelse har
mulighed for at bringe Kroatien ind på en fuldt demokratisk vej og for hurtigt at
bevise sin vilje til at løse de politiske problemer, der hidtil har hindret en udvikling af
nærmere forbindelser mellem EU og Kroatien.
Kroatien vil fortsat være omfattet af de autonome handelspræferencer, der er blevet
forbedret betydeligt med virkning fra 2000.
Den nye regering opfordres til at tage de nødvendige skridt, der vil gøre det muligt
for Den Europæiske Union at udvide sin bistand og udarbejde en rapport om
mulighederne for at indlede forhandlinger om en stabiliserings- og associeringsaftale.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441581_0005.png
Indtil da vil politisk dialog og samarbejdet i den rådgivende taskforce være nyttige
instrumenter til opmuntring af reformer og overvågning af udviklingen.
3
a)
Forbundsrepublikken Jugoslavien
Forbundsrepublikken Jugoslavien / Serbien
Da forbundsmyndighederne fortsat ikke har taget skridt til at overholde de relevante
betingelser, kan Forbundsrepublikken Jugoslavien naturligvis ikke benytte de
autonome handelspræferencer.
Da de nødvendige betingelser ikke er opfyldt, er det heller ikke relevant at diskutere,
om Forbundsrepublikken Jugoslavien er berettiget til at være omfattet af
PHARE.
Bortset fra den humanitære bistand og demokratiseringsbistanden, som vil fortsætte,
vil visse andre former for bistand (der ikke ydes til eller gennem de centrale
myndigheder) også blive fortsat.
Det vil også være uhensigtsmæssigt at foreslå, at der indledes forhandlinger om en
stabiliserings- og associeringsaftale,
selv om Forbundsrepublikken Jugoslavien
fortsat vil være berettiget til at deltage i stabiliserings- og associeringsprocessen, når
landet opfylder de relevante betingelser. I mellemtiden optrappes den politisk dialog
med repræsentanter for de demokratiske kræfter i Forbundsrepublikken Jugoslavien.
Alle former for relevant bistand (humanitær og budgetmæssig bistand samt bistand
til demokratisering og genopbygning) ydes i Kosovo, der også er blevet udtrykkeligt
undtaget fra olieembargoen og flyveforbuddet. Der ydes finansiel og
personalemæssig støtte til den civile forvaltning (UNMiK). Bistanden bør have til
sigte og være betinget af, at spændingerne mellem de forskellige etniske grupper
reduceres, og at samarbejdet med civile administrative strukturer øges.
b)
Montenegro
De vigtigste former for bilaterale forbindelser med Det Europæiske Fællesskab -
autonome handelspræferencer
og
PHARE
- vedrører staten (Forbundsrepublikken
Jugoslavien) som helhed. Da disse instrumenter derfor ikke kan benyttes til at støtte
Montenegro, vil den fortsatte bistand til denne republik blive ydet ved hjælp af andre
EF-instrumenter. Det kan derfor på nuværende tidspunkt heller ikke overvejes at
indgå aftalemæssige forbindelser.
Så vidt muligt er Montenegro blevet beskyttet mod
virkningerne af sanktionerne
mod Forbundsrepublikken Jugoslavien og Serbien og er udtrykkelig blevet undtaget
fra flyveforbuddet og olieembargoen. Montenegro deltager også i den politiske
dialog, der er blevet indledt med repræsentanter for de demokratiske kræfter i
Forbundsrepublikken Jugoslavien.
A
FSNIT
2
4.
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien
I erkendelse af de positive resultater, som dette land har opnået, samt dets
eksemplariske rolle i regionen og dets overholdelse af de relevante betingelser
vedtog Rådet den 24. januar 2000 forhandlingsdirektiver for en
stabiliserings- og
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441581_0006.png
associeringsaftale
med Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien på
grundlag af Kommissionens feasibility-rapport
8
og henstilling vedrørende
forhandlingsdirektiver
9
. Kommissionen er ved at foretage de nødvendige
forberedelser med henblik på at indlede forhandlinger i marts 2000.
I mellemtiden vil alle eksisterende instrumenter i de gældende
samarbejds- og
transportaftaler
samt inden for Fællesskabets bistandsmuligheder og den politiske
dialog blive benyttet aktivt for at intensivere den igangværende reformproces i
landet, navnlig på områder hvor der er behov for yderligere fremskridt (økonomiske
reformer; reformer af den offentlige forvaltning, reformer af retsvæsenet,
håndhævelse af love samt medierne).
5.
Albanien
I overensstemmelse med konklusionerne i den nyligt vedtagne feasibility-rapport
10
opfordres den albanske regering til at fremlægge en situationsrapport med en tidsplan
for gennemførte eller påtænkte aktiviteter på identificerede prioriterede områder.
Blandt disse er en styrkelse af den offentlige orden og sikkerhed, forbedret
regeringsskik, og bedre lovhåndhævelse; fortsat makroøkonomisk stabilisering og
fremskyndede strukturreformer. Regeringen opfordres også til at gøre yderligere
fremskridt på alle disse områder med henblik på en eventuel fremtidig indledning af
forhandlinger om en stabiliserings- og associeringsaftale.
Kommissionen vil også skulle føre yderligere tekniske drøftelser med de albanske
myndigheder for at klarlægge visse tekniske aspekter i forbindelse med udsigterne til
en stabiliserings- og associeringsaftale (frihandelsområde og tilpasning til
Fællesskabets regelværk, herunder relaterede institutionelle aspekter).
I mellemtiden vil alle eksisterende instrumenter i den gældende
handels- og
samarbejdsaftale
samt inden for Fællesskabets bistandsmuligheder og den politiske
dialog blive benyttet aktivt for at intensivere den igangværende stabiliserings- og
reformproces i landet. Støtte til reformen af den offentlige forvaltning, herunder
retsvæsenet, politiet (i samarbejde med WEU/MAPE) og toldmyndighederne, er
fortsat af afgørende betydning og kan omfatte specifik støtte med henblik på at gøre
det muligt for Albanien at benytte sig fuldt ud af de
handelspræferencer,
der blev
vedtaget for nylig.
8
9
10
Beretning fra Kommissionen om mulighederne for at forhandle sig frem til en stabiliserings- og
associeringsaftale med Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien, KOM(1999) 300 endelig udg.
af 16. juni 1999.
Henstilling med henblik på Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at føre forhandlinger
om en stabiliserings- og associeringsaftale med Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien,
SEK(1999) 1279 endelig udg. af 8. september 1999.
Report from the Commission on the feasibility of negotiating a Stabilisation and Association Agreement
with Albania, COM (1999) 599 final af 24. november 1999 (den danske udgave er ikke til rådighed).
6