Europaudvalget 2000
KOM (2000) 0078
Offentligt
1441598_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 1.3.2000
KOM(2000) 78 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
Fællesskabspolitikker til støtte for beskæftigelsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
Fællesskabspolitikker til støtte for beskæftigelsen
1. I
NDLEDNING
At fremme et højt beskæftigelsesniveau er et af Unionens hovedmål. Beskæftigelsen spiller en
central rolle for forbedringen af den gennemsnitlige levestandard, og den bidrager til
samhørighed og social integration. Et højt beskæftigelsesniveau er en afgørende forudsætning
for, at Europa kan udnytte sine økonomiske og menneskelige ressourcer effektivt og i fuldt
omfang.
Europa går nu ind i en ny fase i den økonomiske og sociale udvikling. Med større vækst og et
forbedret økonomisk klima er der gode udsigter til yderligere stigning i beskæftigelsen og fald
i arbejdsløsheden. Men for at Unionen kan udnytte sit fulde beskæftigelsespotentiale - med
hensyn til såvel beskæftigelsens kvalitet som kvantitet, lige adgang til jobbene og lavest mulig
ledighed - skal den være i stand til at forvalte forandringerne mere effektivt. Europa må
fortsætte moderniseringen af sine vare-, tjenesteydelses-, kapital- og arbejdsmarkeder og blive
iværksætterorienteret.
Produktion, tilegnelse og anvendelse af viden er ved at blive et af de vigtigste midler til at
forbedre de økonomiske resultater og det sociale velfærd. Viden og innovation omdefinerer
og styrker konkurrenceevnen og ændrer samtidig indholdet af vore arbejdsopgaver og den
måde, vi arbejder på. En af målsætningerne for det særlige topmøde i Lissabon er at finde
frem til måder, hvorpå man kan udnytte disse nye muligheder til at fremme beskæftigelse og
social integration og dermed styrke både konkurrenceevnen og samhørigheden.
Det er nødvendigt, at Europa mobiliserer alle sine ressourcer med henblik på at opbygge en
socialt rummelig, videnbaseret økonomi, og på en sammenhængende facon tackler de
vedholdende problemer med de store forskelle mellem regionerne og skævhederne på
arbejdsmarkedet tillige med de nye udfordringer, der følger af de økonomiske, sociale og
teknologiske ændringer.
Denne meddelelse indgår i Kommissionens oplæg til Lissabon-topmødet om beskæftigelse,
økonomiske reformer og social samhørighed. Den har et dobbelt formål.
Det vises først, hvorledes strukturreformer og økonomisk vækst støtter hinanden indbyrdes,
og der gøres opmærksom på Unionens beskæftigelsespotentiale og de udfordringer, der skal
tages op: kønsskævheder, kvalifikationskløften, regionale uligheder, de demografiske og det
globale konkurrencepres. Udfordringerne sættes i sammenhæng med en udvikling hen imod
en videnbaseret økonomi, der ikke udelukker nogen. Dernæst opstiller meddelelsen i
overensstemmelse med traktatens artikel 127, hvori det hedder, at
"målsætningen om et højt
beskæftigelsesniveau skal tages med i overvejelserne ved udformningen og gennemførelsen af
Fællesskabets politikker",
fire hovedområder i Fællesskabets politikker, som er særligt
relevante for dagsordenen på topmødet i Lissabon:
fremme af udviklingen af den videnbaserede økonomi gennem initiativer relateret til
informationssamfundet, forskning og udvikling
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441598_0003.png
øget støtte til forbedring af det indre markeds funktion og til fremme af virksomheder og
innovation
vedtagelse af en integreret strategi til fremme af integration og deltagelse i en produktiv
økonomi
aktiv støtte til jobskabelse som led i regional og lokal udvikling.
2. U
DFORDRINGER OG MULIGHEDER FOR
E
UROPA
2.1.Europas beskæftigelsespotentiale
Det hersker almindelig enighed om, at EU's resultater på beskæftigelsesområdet ikke er gode.
Beskæftigelsesniveauet er lavt – med en beskæftigelsesgrad, målt i forhold til antallet af
borgere i den arbejdsdygtige alder, på kun 61%, sammenlignet med omkring 75% i Japan og
USA. Ledigheden har stort set ikke været under 8% i næsten 20 år. Det anslåede 'fulde
beskæftigelsespotentiale' i Unionen - det beskæftigelsesniveau, der ville kunne opnås, hvis
alle medlemsstater opnåede lige så gode resultater som dem, der klarer sig bedst, eller som
USA - er på ca. 30 mio. mennesker - to gange så stort som antallet af registrerede ledige.
I dette underafsnit gives en kort beskrivelse af en række indbyrdes forbundne problemer:
kønsskævhederne, den utilstrækkelige beskæftigelse i servicesektoren, de regionale uligheder,
langtidsledigheden, kvalifikationskløften og alderskløften. I det efterfølgende underafsnit
relateres problemerne til den gennemgribende forandringsproces, Europa er inde i på vejen
hen imod en videnbaseret økonomi.
Kønsaspektet
Yderligere stigninger i beskæftigelsen vil indebære en langt højere beskæftigelsesgrad blandt
kvinder. I øjeblikket er kun halvdelen af kvinderne i den arbejdsdygtige alder i beskæftigelse i
Europa, sammenlignet med over to tredjedele i USA – jf. graf 1. Dette står i kontrast til
situationen for mænd 'i den bedste alder', hvor beskæftigelsesgraden i EU og USA ligger
meget tættere på hinanden – henholdsvis 86% og 89%. Den gennemsnitlige ledighedsprocent
for kvinder i Den Europæiske Union er stadig 3 procentpoint højere end for mænd.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441598_0004.png
Beskæftigelsesgrad - EU-USA
100
%
89%
86%
Graf 1
1999
80
63%
74%
60
52%
37%
57%
EU
US
EU
US
36%
40
EU
20
US
EU
US
0
unge 15-24
mænd 25-
kvinder 25-54
ældre 55-64
Source: urostat EU LabourForce Survey; US,
E
,
Current Population Survey
458
Utilstrækkelig jobskabelse i servicesektoren
Beskæftigelseskløften afspejles også i jobstrukturen i de forskellige sektorer - hvor EU har et
lavt gennemsnitligt beskæftigelsesniveau i servicesektoren sammenlignet med USA. Medens
beskæftigelsen i landbruget og industrien er på højde med forholdene i USA, beskæftiger
servicesektoren lidt under 55% af den arbejdsdygtige aldersgruppe i USA mod kun 40% i
Europa – jf. graf 2. Denne forskel er ikke begrænset til bestemte områder -
beskæftigelsesniveauet er lavere over hele linjen – inden for forretningsservice, sundhed,
uddannelse osv. (jf. Beskæftigelsen i Europa 1999).
Graf 2
Beskæft. efter sektor - EU-USA
60
50
40
30
54,5
39,7
EU
20
10
US
17,8
17,7
3
0
EU
EU
1,9
US
US
Landbrug
Industri
Service
Beskæftigelse i % af den erhvervsaktive befolkning 1997
459
Regionale uligheder
Der er store, vedholdende geografiske skævheder i fordelingen af beskæftigelse og
arbejdsløshed i Unionen. I mange områder i de sydlige medlemsstater, i mange områder i
Unionens periferi og i mange tidligere industriområder er det almindeligt med en
beskæftigelsesgrad på under 55 og 50% og en ledighedsprocent, der er to gange så høje som
EU-gennemsnittet. (Jf. Beskæftigelsen i Europa 1998).
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441598_0005.png
Generelt set er der kun sket små ændringer i den regionale skævfordeling af beskæftigelsen i
Unionen i tidens løb. Kløfterne er snarere blevet dybere inden for de sidste 15-20 år. I de
sidste to årtier har ledigheden i regioner med høj beskæftigelse holdt sig på mellem 4 og 7%,
medens ledigheden i områder med lav beskæftigelse er forværret markant i samme periode fra
15% til omkring 25%.
Selv i de medlemsstater, hvor skævhederne er blevet formindsket i 1990'erne, har det primært
været på grund af en nedgang i beskæftigelsesgraden i højbeskæftigelsesområderne og ikke
som følge af stigende beskæftigelse i lavbeskæftigelsesområderne. Dette tyder på ganske
alvorlige strukturproblemer i områderne med lav beskæftigelse, som skal løses samlet, hvis
Unionens fulde jobskabelsespotentiale skal kunne virkeliggøres.
Langtidsledighed
Økonomiske og arbejdsmarkedsmæssige svagheder i en stor del af Europa har givet sig
udslag i ikke alene et generelt højt ledighedsniveau, men også i en tilsyneladende manglende
evne til at genintegrere mange af dem, der mister deres arbejde. Som følge heraf er en stor
procentdel af de arbejdsløse ledige et år eller mere, hvilket forringer deres
beskæftigelsesegnethed og dermed yderligere forringer deres mulighed for at komme i
arbejde igen.
I Unionen har i gennemsnit omkring halvdelen af dem, der er registreret som arbejdsløse,
været uden for arbejdsmarkedet i et år. De medlemsstater, som har haft størst succes med at
nedbringe arbejdsløsheden generelt, ser ud til at være dem, der har været særlig
opmærksomme på nødvendigheden af at hindre, at arbejdsløshed udvikler sig til
langtidsledighed, og derfor har iværksat relevante foranstaltninger i tide.
Kvalifikationskløften
Et almindeligt problem i perioder med økonomisk fremgang er, at der opstår forskydninger
mellem efterspørgslen og udbuddet på arbejdsmarkedet – hvilket afspejles i en stærkere
løndifferentiering, fordi virksomhederne konkurrerer om knappe kvalifikationsressourcer, og i
mangel på bestemte grupper arbejdstagere. Dette problem bliver endnu mere akut som følge
af den strukturelle udvikling hen imod en videnbaseret økonomi, som skaber en kløft mellem
kvalifikationsudbuddet - de færdigheder, arbejdstagerne besidder, og de kvalifikationer, der
efterspørges som følge af den teknologiske og organisatoriske udvikling.
Det er dokumenteret, at mennesker der kun har en grundskoleuddannelse arbejder i langt
færre år - med meget længere inaktive perioder eller arbejdsløshedsperioder - end højere
uddannede. Af graf 3 fremgår det, at den reelt erhvervsaktive periode for mænd med et lavt
uddannelsesniveau kan være helt nede på 25 år mod 35 år for højere uddannede, hvilket fører
til endnu større forskelle i livstidsindtjening. Særlig opmærksomhed må derfor vies
udviklingen af læresystemer, som fremmer adgangen til livslang uddannelse for alle, og som
sætter folk i stand til at tilpasse sig ændringer i deres arbejdsforhold.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441598_0006.png
Beskæft. og uddannelse
40 års arbejdsliv - mænd
40 -
Graf 3
Ledige
Ikke-aktive
30 -
Beskæftigede
20 -
10 -
0-
UK
F
D
IT
ES
UK
F
D
IT
ES
UK
F
D
IT
ES
Lavt uddannede
OECD 1996
Mellem uddannede
Højt uddannede
457
Et lavt uddannelsesniveau er forbundet med høj arbejdsløshedsprocent, især blandt yngre
arbejdstagere. Unge i aldersgruppen 20-24 år, som ikke har nogen uddannelse ud over
grundskolen, har en arbejdsløshedsprocent på op til 10 procentpoint højere end unge i samme
aldersgruppe med en højere uddannelse. For arbejdsstyrken som helhed er ledighedsprocenten
for højt uddannede mindre end halvt så høj som for dem, der kun har en
grundskoleuddannelse - under 6% mod over 12% - med endnu større forskelle med hensyn til
langtidsledighed. Dette viser vigtigheden af at højne kvalifikationsniveauet blandt unge ved at
hindre, at de forlader skolen for tidligt, forbedre uddannelsesmulighederne efter den
obligatoriske skolegang og ved at give dem, der har forladt skolen uden tilstrækkelige
kvalifikationer en ny chance.
Demografiske ændringer
Følgerne af den demografiske udvikling i Unionen er nu ved at kunne mærkes, og de påvirker
både alderssammensætningen i de arbejdsdygtige aldersgrupper og forsørgerbyrden, dvs.
forholdet mellem antallet af erhvervsaktive og den andel af befolkningen, der står uden for
arbejdsmarkedet - navnlig pensionister. Dette gør den lave beskæftigelsesgrad blandt
arbejdstagere over 55 år (jf. graf 1) uholdbar, og beskæftigelsespolitikkerne må derfor styrkes
afgørende i denne henseende (jf. de overordnede retningslinjer for den økonomiske politik i
1999 og retningslinjerne for beskæftigelsen i 2000).
Ændringerne i de arbejdsdygtige aldersgrupper internt er endnu mere markante på længere
sigt – med 12 mio. færre potentielt arbejdsdygtige under 40 år og 13 mio. flere 40 årige og
derover i løbet af det næste årti. Sådanne ændringer vil påvirke virksomhedernes og
erhvervssektorernes rekrutterings- og beskæftigelsespraksis, navnlig der, hvor der har været
tradition for at ansætte yngre medarbejdere. På den anden side sker ændringerne gradvis, idet
arbejdsstyrkens aldersgennemsnit kun øges med 3-4 måneder om året, og virkningerne vil
forekomme mindre drastiske, jo hurtigere beskæftigelsesgraden stiger.
2.2.Nye muligheder og udfordringer
De ovennævnte traditionelle problemer skærpes af overgangen til en videnbaseret økonomi
ledsaget af stigende globalisering af produktionen i mange industri- og servicesektorer
Overgangen til en "videnbaseret økonomi" er ved at blive et fremherskende træk i vore
økonomier. I dag indkodes og overføres viden i stigende grad via informationsteknologierne.
Og flere produkter og tjenesteydelser end nogensinde før er baseret på anvendelsen af viden
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441598_0007.png
og information. IKT og videnbehandling har store implikationer for arbejdstilrettelæggelsen
og arbejdets karakter: netværk - som forbinder virksomheder med hinanden, med kunderne og
enkeltpersoner - ændrer såvel forretningsgangene som den måde, vi arbejder på. Ved at
'afkoble' mange af de tidsmæssige begrænsninger i produktionsprocessen begunstiger denne
udvikling decentrale organisationsformer og medfører, at der lægges større vægt på
kundeservice. Hvis der iværksættes hensigtsmæssige politikker, kan videnøkonomien således
afstedkomme en betydelig stigning i servicejobbene og bidrage til at øge beskæftigelsen i
servicesektoren.
Hvis der endvidere ofres tilstrækkelig opmærksomhed på at sikre lige adgang for alle - såvel
regioner som enkeltpersoner - kan de nye informationsteknologier sætte mindre udviklede
samfund, både på landet og i byerne, i stand til at skabe nye aktiviteter og overvinde dybt
rodfæstede problemer, som f.eks. stor geografisk afstand til de store økonomiske centre. Dette
kan give nye impulser til at afhjælpe de traditionelle regionale skævheder på
beskæftigelsesområdet i Europa.
Disse ændringer kræver, at arbejdstagerne - såvel unge som gamle - er i stand til at håndtere
viden i de nye former - digitalisering, networkning og realtidsbehandling - for at kunne
tilpasse sig de skiftende arbejdsforhold i hele deres erhvervsaktive tilværelse. Den
videnbaserede økonomi synes at medføre et udpræget skift - med hensyn til komparative
fordele - fra traditionelle manuelle færdigheder til ikke-manuelle, sammensatte og
kommunikationsorienterede kvalifikationer, som generelt er forbundet med højere
uddannelsesniveauer.
Graf 4
Ændringer i kvalifikationsstruktur
Årlige ændringer i % af samlet beskæft. 1994
1,00
%
1,00
0,75
0,50
Højtuddann. Ikke-man.
Mellemuddann. Ikke-man.
Lavtuddann. Ikke-man.
Faglært man.
Ufaglært man.
0,75
0,50
0,25
0,25
0,00
0,00
-0,25
Alle sek.
Hurtig vækst
Middel vækst
Lav vækst
Tilbageg.
-0,25
4 groups of sectors, 1994-1998
Source: Eurostat LFSS
360
Dette er særligt tydeligt i hurtigt voksende sektorer - der tegner sig for størstedelen af
stigningen i ikke-manuelle job. De fleste tab af manuelle job, faglærte såvel som ufaglærte,
finder sted i langsomt voksende sektorer og sektorer i tilbagegang (jf. graf 4). Derfor er det
nødvendigt med større investering i livslang uddannelse, både med hensyn til
grunduddannelse og opkvalificering, navnlig for de ældre arbejdstageres vedkommende i
betragtning af den europæiske arbejdsstyrkes aldring. Der må ligeledes iværksættes aktive
uddannelsespolitikker, der kan bidrage til at udjævne kønsskævhederne hvad angår adgang til
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
IKT. Investering i viden omfatter ikke alene investering i IKT-relaterede produkter og
tjenesteydelser og uddannelse, men også i F&U. Data fra 1995 synes at indikere, at EU's
indsats med hensyn til samlede videninvesteringer var sammenlignelige med USA's. Men
inden for F&U anvendte EU forholdsmæssigt færre midler end USA og Japan - under 2% af
BNP i 1997 sammenlignet med tæt ved 3%. Hvis man ser tingene i et længere perspektiv og
retter søgelyset mod det absolutte udgiftsniveau, synes denne forskel at blive større med tiden,
specielt i løbet af 1990'erne. De nuværende tendenser, hvad angår udgifter til forskning, kan
derfor vise sig at få en negativ indflydelse på udviklingen i beskæftigelsen i Europa i årene
fremover.
Den fortsatte stigning i det globale handelssamkvem har medført væsentlige fordele for
Unionen. Faldende transportomkostninger og bedre information via Internettet kan formodes
at føre til yderligere gennemgribende forandringer i de internationale produktions- og
distributionsstrukturer i de kommende år, som vil bidrage til yderligere at øge indtægts- og
beskæftigelsesniveauet i Unionen.
På den anden side ledsages disse forandringer af kontinuerlige, omfattende industrielle
strukturtilpasninger i Europa. Sådanne tilpasningsprocesser forløber langt fra altid
gnidningsløst. Nogle erhvervssektorer og nogle faggrupper og nogle regioner vil drage fordel
af stigningen i nye aktiviteter – jf. bilag – men andre vil blive marginaliseret. Det skaber
udfordringer, ikke blot med hensyn til målsætningerne om integration og samhørighed, men
også med hensyn til en effektiv anvendelse af de økonomiske ressourcer. Der er en stigende
erkendelse af samspillet mellem globalisering, den nationale beskæftigelse og relative
indkomstniveauer og af behovet for effektive ledsagepolitikker – hvad angår sikkerhedsnet og
omskolingsmuligheder.
Medens de nye tendenser kan tænkes at øge beskæftigelses/-arbejdsløshedsudfordringerne,
kan de også give hensigtsmæssigt udformede politikker en ny impuls til at bekæmpe
ledigheden, især langtidsledigheden, og til effektivt at udjævne alders-, køns- og
kvalifikationskløfterne i beskæftigelsen og de enorme forskelle mellem de regionale
arbejdsmarkeder.
3. B
ESKÆFTIGELSEN I FÆLLESSKABSPOLITIKKERNE
Efter at have karakteriseret de beskæftigelsesmæssige udfordringer, ses der i dette afsnit på
virkningerne for beskæftigelsen af et sæt fællesskabspolitikker af central betydning for
udviklingen af den videnbaserede økonomi.
For at tage de beskrevne udfordringer op kræves der en effektiv mobilisering af alle
økonomiske og strukturelle politikker, således at de gensidigt kan støtte hinanden.
Beskæftigelsespolitikken skal indlejres i en samlet strategi, der omfatter makroøkonomiske
politikker rettet mod vækst, stabilitet og beskæftigelse, økonomiske reformer til fremme af
konkurrenceevnen og forbedring af markedernes funktion, og beskæftigelsesretningslinjerne -
der er udarbejdet med henblik på at forbedre beskæftigelsesegnetheden, tilpasningsevnen, lige
muligheder og en iværksætterkultur med henblik på jobskabelse i eksisterende og nye
virksomheder. Gennemførelsen af retningslinjerne for beskæftigelsen og de overordnede
retningslinjer for den økonomiske politik, som udgør rammen for fastlæggelsen af de
overordnede målsætninger og strategier for beskæftigelsen, overvåges via de respektive
gennemførelsesrapporter, idet hovedansvaret for gennemførelsen fortsat ligger hos
medlemsstaterne.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441598_0009.png
Ifølge EF-traktatens artikel 127, stk. 1, bidrager Fællesskabet til et højt beskæftigelsesniveau
ved at tilskynde til samarbejde mellem medlemsstaterne og ved at støtte og i nødvendigt
omfang supplere deres foranstaltninger. Det Europæiske Råd anmodede om en sådan støtte på
det ekstraordinære møde i Luxembourg, hvor det opfordrede til at mobilisere alle
fællesskabspolitikkerne til støtte for beskæftigelsen, såvel rammepolitikker som
ledsagepolitikker. Denne opfordring er i overensstemmelse med EF-traktatens artikel 127, stk.
2, hvori det hedder, at målsætningen om et højt beskæftigelsesniveau skal tages med i
overvejelserne ved udformningen og gennemførelsen af Fællesskabets politikker og
aktiviteter.
Selv om denne meddelelse beskæftiger sig med integreringen af beskæftigelsespolitikken i de
øvrige fællesskabspolitikker i det nuværende Fællesskab med dets 15 medlemsstater, er det
også vigtigt at se på de betydelige implikationer for beskæftigelsespolitikkerne, som
udvidelsen af Unionen vil få. Integreringen af lande, som befinder sig på et andet trin med
hensyn til udvikling, vækst og konkurrenceevne end de nuværende medlemsstater, er en
udfordring, der skal tages op her og nu. Der er i øjeblikket ved at blive udarbejdet rapporter
om beskæftigelsen i ansøgerlandene med henblik på at tilvejebringe et bedre kendskab til
situationen i disse lande og sætte dem i stand til at bringe deres beskæftigelsespolitikker på
linje med Fællesskabets.
De følgende afsnit beskæftiger sig med fire områder:
Udviklingen af den videnbaserede økonomi
Fremme af dynamikken i det indre marked
Integrering og deltagelse i en produktiv økonomi
EU's støtte til udvikling af beskæftigelsen på regionalt og lokalt plan.
3.1.Hen imod en videnbaseret økonomi
EU's støtte til fremme af et europæisk informationssamfund
Informations- og kommunikationsteknologierne skaber nye muligheder for vækst og
jobskabelse i Europa. Disse teknologier vil påvirke beskæftigelsen i de fleste sektorer på
forskellig vis: nye organisationsmodeller og forretningsgange vil medføre øget produktivitet,
lavere priser, produktkvalitetsforbedringer og i sidste instans øget efterspørgsel; og innovative
produkter og tjenesteydelser vil skabe nye arbejdspladser og ny efterspørgsel.
Europas stærke og svage sider
Den amerikanske økonomi har integreret de nye teknologier hurtigere end Europa og været
hurtigere til at udnytte "information highways"-infrastrukturen. Som følge heraf har USA
været i stand til at lancere vellykkede verdensomspændende applikationer, der er knyttet til
disse teknologier, og som indtager en førende position i mange IT-markedssektioner. De
fleste Internetudbydere må f.eks. stadig anvende amerikanske "backbones" (store
bredbåndsinfrastrukturer) til fremførsel af Internettrafik. Europa er imidlertid nu det hurtigst
voksende marked for Internetudvikling med omkring 50 mio. europæiske Internetbrugere ved
udgangen af 1999. Dette tal forventes mindst at være fordoblet i 2004. Aktuelt er Internettets
indtrængningsniveau i Europa imidlertid kun en tredjedel af det amerikanske niveau, og
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441598_0010.png
Europa må gøre en kraftig indsats for at fremme en langt hurtigere Internetindtrængning end i
dag.
Kvalifikationskløften udgør desuden en betydelig hindring for jobskabelsen i Europa, både
hvad angår grundlæggende IKT-viden og på ekspertniveau - der vil således være helt op til
1,6 mio. ubesatte IKT-specialistjob i 2002.
EU indtager imidlertid en førende position inden for mobilkommunikation og digitalt TV. I
december 1999 havde EU 136 mio. mobilabonnenter, og stigningstakten i mange
medlemsstater er i øjeblikket 1% om måneden. Ifølge nogle prognoser vil
indtrængningsniveauet være tæt på 100% i løbet af de næste fem år. GSM, der oprindelig er
en europæisk standard, er blevet en global standard. Tredje generations mobiltelefoni, der
giver mulighed for mobil e-handel og trådløs Internetadgang vil bygge på denne succes og
give europæiske virksomheder en stærk føring, idet der vil være over 600 mio. mobiltelefoner
med disse egenskaber i 2004.
EU-initiativer
Initiativet
eEurope – et informationssamfund for alle,
der blev iværksat af Kommissionen
den 8. November, tager sigte på at bringe informationssamfundets fordele inden for alle
europæeres rækkevidde. Det omhandler nødvendige rammebetingelser, såsom at sikre, at
alle skoler kommer online, billigere Internetadgang, fremskyndelse af e-handel, hurtigt
Internet for forskere og studenter, risikovillig kapital til SMV'er med højteknologiske
produkter, e-deltagelse for handicappede og sikring af gnidningsløs adgang til offentlig
information. En politisk prioritering af de ti områder, der er omhandlet i eEurope-
initiativet, vil gøre det muligt for Europa at skabe et betydeligt antal højt kvalificerede job
inden for områder med stigende efterspørgsel. Initiativet fokuserer desuden på
nødvendigheden af at stille billige og tilgængelige redskaber til rådighed for mennesker,
der ønsker at opdatere deres kvalifikationer og derved blive i stand til at gribe nye chancer.
Meddelelsen om
Strategier for job i informationssamfundet
fokuserer mere specifikt på
de beskæftigelsesmæssige virkninger af vidensamfundet og på de initiativer, der må
iværksættes for at udnytte vidensamfundets beskæftigelsespotentiale. Den indeholder
anbefalinger til medlemsstater, arbejdsmarkedets parter og erhvervslivet om at afhjælpe de
nuværende mangler i fire henseender: uddannelse, beskæftigelse, offentlige tjenesteydelser
og virksomheder i informationssamfundet. Kommissionen foreslår ambitiøse mål, som vil
skabe grundlag for en benchmarking af vidensamfundsdimensionen i den europæiske
beskæftigelsesstrategi. Kommissionen vil tilskynde medlemsstaterne til at fremme
informationssamfundet og nye færdigheder ved i højere grad at målrette
strukturfondsmidlerne
mod menneskelige ressourcer og relevant infrastruktur.
EU's støtte til et fælles europæisk forskningsområde: opbygning af viden med henblik på
vækst og beskæftigelse
Frembringelse og udbredelse af ny viden gennem forskning støtter beskæftigelsen ved at
skabe fundamentet for fremtidens nye vækstindustrier og ved at sætte folk i stand til at
udbygge deres viden og færdigheder. De store verdensøkonomier har således oplevet en
stigning i antallet af arbejdspladser i sektorer og regioner med høj F&U-intensitet og et højt
teknologisk niveau.
Europas stærke og svage sider
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441598_0011.png
For så vidt angår det beskæftigelsesmæssige perspektiv, tegner forskerne sig kun for 2,5 af
hver tusind i den industrielle arbejdsstyrke mod 6,7 i USA og 6 i Japan. I perioden 1988-1997
kunne de nationale udgifter til forskning og udvikling i Den Europæiske Union ikke holde trit
med BNP. Den gennemsnitlige forskningsindsats i Unionen udgør i øjeblikket kun 1,8% af
Europas BNP mod 2,8% i USA og 2,9% i Japan, og denne forskel er blevet større siden 1995,
navnlig hvad angår forskningsinvesteringer i den private sektor og i mellemstore og små
virksomheder.
Forskel i F&U - udgifter mellem Europa og USA
10000
0
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
Mio KKS (euro) i 1990 priser
-
-
-
-
-
-
-
Stat
Erhvervsliv Andet
Desuden er Europas forskningsindsats opsplittet og sektoropdelt. De lovgivningsmæssige og
administrative rammer og referencesystemerne for forskningen er yderst forskelligartede, og
der findes ikke et reelt indre marked for forskning og teknologi i dag.
Og dog har Europa et stort forskningspotentiale. Det producerer en tredjedel af verdens
videnskabelige viden. Det er i forreste række inden for områder som medicinsk forskning og
kemi. Og det har betydelige succeser inden for teknologi, i sektorer som rumindustri og
mobilkommunikation. Dette potentiale skal bevares, øges og udnyttes fuldt ud.
EU-initiativer
I meddelelsen
Hen imod et fælles europæisk forskningsområde
foreslog Kommissionen en
samlet strategi til styrkelse af de videnskabelige og teknologiske aktiviteter i Europa med
udnyttelse af det allerede eksisterende store højniveau-potentiale i medlemsstaterne. En bedre
integrering af Europas videnskabelige og teknologiske aktiviteter og en målbevidst indsats for
at etablere en europæisk forskningspolitik er absolut nødvendige betingelser for at revitalisere
forskningen i Europa.
Meddelelsen opfordrer i særdeleshed til kortlægning af de eksisterende udviklings- og
innovationscentre og oprettelse af netværk mellem dem, øget mobilitet for forskere og
tilvejebringelse af bedre rammebetingelser for privat investering i forskning. Der opfordres
endvidere til benchmarking-tiltag, som kan resultere i udarbejdelse af en rapport om
forskningens situation i Europa. Benchmarking-initiativet og rapporten foreslås baseret på en
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441598_0012.png
række af de mest relevante nøgleindikatorer med henblik på en vurdering af F&U's
indvirkning på konkurrenceevnen og beskæftigelsen i det videnbaserede samfund.
Medlemsstaterne og Unionen må nødvendigvis gennemføre passende foranstaltninger. Alle de
praktiske, juridiske og politiske instrumenter må udnyttes, og de muligheder, traktaten giver,
bør tages op til nyvurdering i den forbindelse.
EU's støtte til udvikling af et europæisk område med livslang uddannelse: udjævning af
uddannelseskløften
Fremskridtene inden for informations- og kommunikationsteknologierne ændrer den måde,
hvorpå viden akkumuleres, og støtter overgangen til et videnbaseret samfund. Denne nye
model rejser imidlertid mange udfordringer: hvordan kan man stimulere innovation, ikke
alene i arbejdsprocesserne, men også i produktfremstilling og tjenesteydelser for at styrke
virksomhederne og jobskabelsen? Hvordan kan arbejdsstyrken blive udrustet med de
fornødne kvalifikationer til at klare stadig hurtige forandringer på arbejdsmarkedet? Hvordan
forebygge risikoen for nye sociale byrder?
Uddannelsessystemerne i medlemsstaterne skal kunne imødekomme borgernes behov for at
blive udrustet til at klare hurtige ændringer i den videnbaserede økonomi. Desuden skal
uddannelsespolitikkerne tage hensyn til ændringerne i de sociale udviklingstendenser -
befolkningens aldring, husholdnings- og familiestrukturer og de hermed forbundne
adfærdsmæssige forandringer i forholdet mellem kønnene og mellem generationerne.
Europas stærke og svage sider
Den nuværende lave beskæftigelse er til dels en afspejling af misforholdet mellem de
kvalifikationer, arbejdsmarkederne efterspørger, og de færdigheder, arbejdsstyrken besidder.
Den høje ungdomsarbejdsløshed understreger behovet for i højere grad at sikre en vellykket
overgang fra skole til arbejdsliv via en forbedring af kvaliteten i de almene og faglige
uddannelser, herunder udvikling af kernefærdigheder, og etablering af tættere forbindelser
mellem arbejdsmarkedet og uddannelsesinstitutionerne. For ældre arbejdstageres
vedkommende er der behov for bedre adgang til efter- og videreuddannelse af høj kvalitet,
som kan hjælpe dem til at tilpasse sig det nye arbejdsmarkeds krav.
Der er et stærkt politisk engagement i opgaven med at sikre overensstemmelsen mellem
kvalifikationer
og
det
nye
arbejdsmarked.
Beskæftigelsesstrategien
og
fællesskabsprogrammerne inden for almen uddannelse, erhvervsuddannelse og unge bidrager
til udviklingen af et fælles europæisk uddannelsesområde gennem samarbejde og mobilitet.
En af hjørnestenene i beskæftigelsesretningslinjerne er at sikre, at alle får mulighed for at
deltage i den videnbaserede økonomi via en partnerskabsstrategi for
livslang uddannelse,
der
omfatter medlemsstaterne, arbejdsmarkedets parter, virksomhederne og enkeltpersoner
EU-initiativer
Kommissionen er i færd med at udarbejde et memorandum om
At gøre Europa til et fælles
område med livslang uddannelse,
der indeholder forslag om en samlet strategi for livslang
uddannelse og udvikling af indikatorer til vurdering af både medlemsstaternes politikker
og systemer og fællesskabsprogrammerne og -initiativerne. Kommissionen er desuden ved
at udarbejde en Europæisk rapport om kvalitet i uddannelserne, baseret på resultaterne fra
arbejdsgruppen vedrørende indikatorer for kvalitet i uddannelsessystemerne. Endelig vil
Kommissionen undersøge, hvorledes udviklingen af studieplaner og definitionen af
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441598_0013.png
kvalifikationer forløber og overvåge, hvorvidt de svarer til arbejdsmarkedets behov og
fremmer overgangen til et videnbaseret samfund.
Som svar på kvalifikationsmanglerne betoner Kommissionens meddelelse
Strategier for
job i informationssamfundet
behovet for en ny, integreret strategi for livslang uddannelse.
Det påpeges, at medlemsstaterne bør tilstræbe at give alle studerende og arbejdstagere
mulighed for at bruge IKT og forbedre uddannelsen af IKT-specialister både i de
videregående uddannelser og i de tekniske uddannelser. Særlig opmærksomhed bør vies
målsætningen om at inddrage lige muligheder i alle informationssamfundsrelaterede
uddannelser. Kommissionen er desuden ved at indlede en undersøgelse af
kvalifikationskløftens økonomiske omkostninger.
Kommissionen agter i løbet af året at forelægge et initiativ vedrørende udformning af
morgendagens uddannelse og fremme af innovation i relation til de nye teknologier i tråd
med initiativet vedrørende eEuropa og beskæftigelsesstrategien.
EU's støtte til anvendelsen af viden til fremme af en beskæftigelse, der er forenelig med en
bæredygtig udvikling
Det bør være lettere at sikre en bæredygtig udvikling, dvs. en udvikling, der understøtter
langsigtede økonomiske, sociale og miljømæssige mål, i en videnbaseret økonomi. Nye
industrier, som beskæftiger sig med viden, forurener mindre end traditionelle
fremstillingsindustrier, og en bedre uddannet arbejdsstyrke skaber mere miljøbevidste
forbrugere. Forskning og innovation vil gøre det muligt at imødekomme deres efterspørgsel
efter miljøvenlige produkter.
Europas stærke og svage sider
Teknologiske fremskridt og bedre lovgivning har mindsket den forurening, der skabes af
mange industriprocesser, men stigningen i aktivitetsniveauet har arbejdet i den modsatte
retning. Det Europæiske Miljøagenturs seneste
Rapport om miljøets tilstand
forudsiger, at
nogle miljøproblemer ville kunne løses, hvis den nuværende politik blev gennemført fuldt ud.
På en række vigtige områder (f.eks. klimaændringer, affald, jordbevarelse) tyder "business as
usual"-scenarier imidlertid på en yderligere forringelse af miljøet i 2010.
Anvendelsen af markedsbaserede instrumenter, herunder skatter og afgifter, er fortsat
sporadisk. Trods hyppige hensigtserklæringer er der kun sket små fremskridt med
anvendelsen af skatteinstrumentet, som f.eks. beskatning af energiproduktion og -forbrug og
omlægning af skattebyrden fra arbejde til ressourcebrug. Integreringen af miljøhensyn i
forskellige sektorpolitikker (bl.a.. transport, energi, landbrug) er kun i sin spæde start.
EU's engagement i bæredygtig udvikling og høje miljøstandarder kan blive drivkraften i
udviklingen af innovation, teknologi, iværksættervirksomhed og kvalitetsbeskæftigelse. EU er
førende på verdensplan inden for miljøteknologi, som skaber arbejdspladser og indtægter i
medlemsstaterne.
EU-initiativer
På Det Europæiske Råd i Helsinki blev der vedtaget strategier for integrering af
miljødimensionen i landbrugs-, transport- og energisektoren. Tilsvarende strategier er nu
ved at blive udformet inden for områderne det indre marked, udvikling og industri. Rådet
er blevet anmodet om at forelægge Det Europæiske Råd i juni 2001 forslag til integrerede
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441598_0014.png
strategier, der giver mulighed for at indføje en tidsplan for yderligere foranstaltninger og
indikatorer for disse sektorer. Det Europæiske Råd anmodede ligeledes Kommissionen om
at udarbejde en langsigtet strategi for bæredygtig udvikling. Endvidere er
miljødimensionen nu integreret i retningslinjerne for beskæftigelsen i 2000.
Meddelelsen om Miljø og beskæftigelse understregede betydningen af en integreret politik
med mobilisering af alle aktører, navnlig offentlige myndigheder. Kommissionen har
tilskyndet til indledningen af en dialog mellem ministerierne for beskæftigelse og sociale
anliggender, miljø og industri om integrering af politikken til fremme af konkurrenceevnen
og miljø- og beskæftigelsespolitikkerne.
Det er nødvendigt med en blanding af økonomiske incitamenter og afskrækkende
foranstaltninger for at tilskynde til investering i nye, renere produktionsmidler. Sammen
med investeringerne i menneskelige ressourcer vil dette forbedre både konkurrenceevnen
og livskvaliteten, herunder også arbejdslivets kvalitet. Med udgangspunkt i meddelelsen
om Miljø og beskæftigelse (Opbygning
af et bæredygtigt Europa)
vil Kommissionen yde
yderligere støtte til udvikling af langsigtede nationale strategier og bidrage til udviklingen
af indikatorer, der kan anvendes for alle erhverv.
Kommissionen vil fortsætte sine undersøgelser af, hvilke foranstaltninger der kan forbedre
miljøet, konkurrenceevnen og beskæftigelsen. Som eksempel kan nævnes miljøafgifter og
prispolitik. Kommissionen vil også se nærmere på spørgsmålet om statsstøtte, der kan
have potentielle miljøskadelige virkninger, og vil bl.a. inddrage hensynet til miljøet og
forsyningssikkerheden i sine overvejelser ved vurderingen af støtteforanstaltningers
overensstemmelse med statsstøttereglerne. Kommissionen vil fremsætte forslag om et
sjette handlingsprogram på miljøområdet før udgangen af indeværende år.
3.2.Fremme af dynamikken i det indre marked
EU's støtte til udvikling af det indre marked
Den stadig mere omfattende handel med immaterielle goder gør markedsintegrationen endnu
mere nødvendig. Innovation, kreativitet og økonomisk og finansiel integration er af afgørende
betydning for en forbedring af effektiviteten og konkurrenceevnen, idet de øger konkurrencen
og nedbringer omkostningerne.
Europas stærke og svage sider
Afskaffelsen af handelshindringer og markedsliberaliseringen fremskynder integrationen af
medlemsstaternes markeder og skaber nye muligheder - ved at udvide deres kundegrundlag
og opnå stordriftsfordele kan virksomhederne udvide deres forretning og skabe mere
beskæftigelse.
Der er dog stadig uløste problemer - beskyttelsen af intellektuel ejendomsret er således stadig
utilstrækkelig, hvilket kan blokere for innovation og investering i teknologi, forskning og
andre former for immateriel kapital. I nogle erhverv lægges der hindringer i vejen for en
markedsintegration, navnlig i servicesektoren, som har to gange så mange beskæftigede som
industrien og landbruget tilsammen. Det europæiske marked for finansielle tjenesteydelser er
stadig opsplittet. Mangel på hensigtsmæssig lovgivning for nøglesektorer som f.eks. e-handel
undergraver stadig forbrugernes tillid. Vidtstrakte uligheder og mangel på almene
tjenesteydelsesforpligtelser hindrer EU i at drage fuld fordel af jobskabelsespotentialet inden
for kvalitetsbeskæftigelsesområder.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441598_0015.png
EU-initiativer
Fællesskabet bør fortsætte bestræbelserne på at forbedre samordningen af
skattepolitikkerne og undgå skadelig konkurrence på skatteområdet, som kan have en
negativ indflydelse på en effektiv ressourceallokering i det indre marked.
Forslagene vedrørende beskyttelse af industrielle og intellektuelle ejendomsrettigheder bør
tage sigte på at fremme innovation, investering og kvalitetsbeskæftigelse. En snarlig
vedtagelse af forslaget til direktiv om visse aspekter af e-handel i det indre marked vil
bidrage til at etablere en egnet juridisk ramme for denne væsentlige kilde til nye
arbejdspladser. Øget konkurrence i IT- og telekommunikationssektoren vil have betydelige
virkninger for e-handelens vækstrate. Kommissionen vil derfor være særlig opmærksom på
håndhævelsen af konkurrencereglerne og på specifikke problemer, såsom prisfastsættelse
for netadgang i telekommunikationsindustrien.
De fremskridt, der er gjort med hensyn til økonomiske reformer, skaber grundlag for
benchmarking. De overvåges inden for rammerne af Cardiff-rapporten og de nationale
handlingsplaner og mere samlet inden for rammerne af de overordnede retningslinjer for
den økonomiske politik og gennemførelsesrapporten herom.
EU må sikre håndhævelsen af gennemførelsen af de prioriterede foranstaltninger, der er
vedtaget i den nye strategi for det indre marked. Kommissionen vil især rette sin indsats
mod sektoren for finansielle tjenesteydelser, og den vil overvåge gennemførelsen i form af
en første rapport, der vil blive forelagt på mødet i Rådet (det indre marked) i foråret 2000.
Kommissionen vil fortsætte sine undersøgelser af de gavnlige virkninger på
arbejdsmarkedet af afskaffelsen af hindringer for erhvervsmæssig og geografisk mobilitet
for arbejdstagere, som f.eks. forskelle i de sociale sikringssystemer, navnlig
pensionsordninger. Situationen for vandrende arbejdstagere og pensionister, der er dækket
af et socialt sikringssystem i ét land og betaler indkomstskat i et andet, skal tages op til
nyvurdering, for så vidt angår de tilfælde, hvor den fører til en mindre gunstig behandling
end de pågældende ville få, hvis de var omfattet af enten skattesystemet i det land, hvor de
betaler sociale bidrag, eller af det sociale sikringssystem i det land, hvor de betaler skat.
For at undgå ulige behandling bør samordningen af de nationale politikker tage sigte på
øget kompatibilitet mellem skatte- og socialbidragsordninger i hele Unionen.
Medlemsstaterne vil blive tilskyndet til at træffe relevante foranstaltninger via den
europæiske beskæftigelsesstrategi og samarbejdet om social beskyttelse.
EU's støtte til virksomheder og til fremme af en iværksætterkultur
For at få optimalt udbytte af økonomiske reformer med sigte på at fremme konkurrenceevnen
og jobskabelsen må Europa fremme en dynamisk iværksætterkultur, især i de nye viden- og
ICT-relaterede sektorer.
Europas stærke og svage sider
Europa anses for at have en fremherskende
funktionærkultur.
Procentdelen af mennesker, der
starter egen virksomhed i Italien og Det Forenede Kongerige, er kun halv så stor som i USA. I
Europa har unge, der forlader skolen, og nyuddannede en stærk præference for at
finde
et job i
stedet for at
skabe
et job. Mange medlemsstater har erkendt betydningen af denne mangel på
iværksættere og har allerede taget skridt til at integrere iværksætterkultur i
undervisningsplanen, lige fra de første skoleår.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441598_0016.png
I mange medlemsstater gør en omfattende og kompleks lovgivning og tunge administrative
procedurer det til en dyr og besværlig affære at oprette en ny virksomhed. Undersøgelser fra
1997 viser, at de lande, der har de færreste og hurtigste procedurer for registrering af
virksomheder, også var dem, der havde den højeste samlede beskæftigelsesgrad.
Som regel er europæiske SMV'er underforsynet med kapital; deres gæld er gennemsnitligt to
gange så høj som egenkapitalen. Dette kan forklares både med kulturelle barrierer (modvilje
hos nogle SMV-iværksættere mod at lade udefra kommende erhverve finansiel ejendomsret i
deres virksomhed), og med de mange eksisterende hindringer for SMV'ernes adgang til
egenkapitalfinansiering (for eksempel mangel på europæiske venturekapitalmarkeder og
aktiemarkeder målrettet mod mindre virksomheder). Adgang til risikovillig kapital er af
afgørende betydning for udviklingen af innovative vækstvirksomheder.
For at slå bro over kløften mellem USA og EU skal der ske en hurtig stigning i beskæftigelsen
i alle undersektorer: hotel, restaurant og distribution; finansielle tjenesteydelser og
forretningsservice; lokale tjenester (uddannelse, sundhed og sociale serviceydelser). Dette bør
være en vigtig målsætning for Europa i de næste 10 år.
EU-initiativer
I sin meddelelse om
Fremme af iværksætterånden og konkurrenceevnen
1
foreslog
Kommissionen en
BEST-handlingsplan,
som blev godkendt af Rådet den 19. april 1999.
Handlingsplanen er baseret på konklusioner fra BEST-rapporterne (Business
Environment
Task Force),
som gennemgik de eksisterende lovgivningsmæssige forhold for
virksomheder og fremsatte anbefalinger til forbedring af disse. Der foreslås konkrete
foranstaltninger på forskellige områder, herunder undervisning og træning i
iværksætterkultur, adgang til finansiering, forskning, innovation og forbedring af den
offentlige administration. Meddelelsen udgør en referenceramme for foranstaltninger på
fællesskabs-, nationalt og regionalt niveau og supplerer SLIM-initiativet (enklere
lovgivning for det indre marked), som sigter mod at forenkle og forbedre reglerne
vedrørende det indre marked. Handlingsplanen indeholder et krav om, at Kommissionen
forelægger en gennemførelsesrapport ved udgangen af 2000.
I sin årlige Cardiff-rapport giver Kommissionen en kvantitativ vurdering af de europæiske
produkt- og kapitalmarkeders indsats. På dette grundlag fremsætter den et antal policy-
anbefalinger med sigte på at fremme økonomiske reformer og fjerne hindringer for
markedernes effektive funktion. Disse anbefalinger kan levere input til udarbejdelsen af de
overordnede retningslinjer for den økonomiske politik og tjene som grundlag for
Kommissionens forslag vedrørende opdatering af de målområder, der indgår i strategien
for det indre marked.
I sin meddelelse fra oktober 1999 om
Risikovillig kapital: gennemførelse af
handlingsplanen. Forslag til at komme videre
2
, har Kommissionen vurderet fremskridtene
med gennemførelsen af handlingsplanen
3
til fremme af udviklingen af
venturekapitalmarkeder i Europa. Denne handlingsplan er foreslået i den meddelelse, der
1
2
3
KOM (98) 550, endelig udg. af 30.09.1998
KOM(1999) 493, endelig udg. af 20.10.1999, relateret til: Kommissionens arbejdsdokument -
Risikovillig kapital: en nøgle til jobskabelse. Gennemførelse af handlingsplanen", SEK (1999) 1725.
Kommissionens arbejdsdokument - Risikovillig kapital: en nøgle til jobskabelse i Den Europæiske
Union, SEK (1998) 552, offentliggjort separat af Kontoret for De Europæiske Fællesskabers Officielle
Publikationer, Bruxelles/Luxembourg april 1998.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441598_0017.png
blev vedtaget i 1998 af Kommissionen og godkendt af Rådet,
Risikovillig kapital: En nøgle
til jobskabelse i Den Europæiske Union,
der analyserer betydningen for Den Europæiske
Union af paneuropæiske risikovillige kapitalmarkeder, med fokus på de eksisterende
hindringer for en udvikling af sådanne kapitalmarkeder og forslag til foranstaltninger, der
kan bidrage til at fjerne barriererne. I meddelelsen fra oktober 1999 konkluderes det, at på
trods af de opnåede fremskridt er der stadig stor mangler i EU på dette område, og der
fremsættes forslag til yderligere fremskridt. Kommissionen vil regelmæssigt aflægge
rapport om fremskridtene.
Handlingsplanen for innovation
opstiller tre prioriterede indsatsområder: fremme af en
innovationskultur, etablering af favorable rammer for innovation og tættere forbindelser
mellem forskning og erhvervsliv. Det femte rammeprogram omfatter et horisontalt
program til fremme af innovation i SMV'er, hvortil der er afsat et fællesskabsbudget på
362 mio. EUR for perioden 1998-2002.
Kommissionen arbejder videre med igangværende aktiviteter såsom CREA, et program,
der støtter risikovillig udviklingskapital til små innovative virksomheder, og European
Business Angels Network (EBAN), som etablerer kontakt mellem iværksættere og
potentielle investorer.
Virkningerne af indførelsen af undervisning i iværksættervirksomhed og
virksomhedskendskab generelt vil blive taget op i forbindelse med midtvejsrevisionen af
beskæftigelsesretningslinjerne.
I overensstemmelse med konklusionerne fra beskæftigelsestopmødet i Luxembourg vil
opdaterede data fra rapporten om beskæftigelsesfrekevens blive indføjet i den næste
rapport om Beskæftigelsen i Europa.
Der må gøres en større indsats i uddannelsesinstitutionerne for at øge kendskabet til
iværksættervirksomhed blandt unge. Gennemførelsen af fællesskabsprogrammer og -
aktiviteter, bl.a. Leonardo II-programmet, vil tilskynde medlemsstaterne til at sætte
iværksættervirksomhed på skemaet i alle undervisningsplaner, og der vil blive ydet
praktisk støtte hertil.
Et fjerde flerårigt program til fordel for virksomheder og SMV omfatter perioden 2001-
2006.
Kommissionen vil gennemføre sin strategi, som er godkendt af Rådet, til forbedring af
turismens beskæftigelsesskabende potentiale.
4
.
3.3.EU's støtte til integration og deltagelse i en produktiv økonomi
Hovedansvaret for bekæmpelsen af social udstødelse – både de gamle og de nye former, i
tilknytning til informationssamfundet –– ligger hos de nationale myndigheder,
arbejdsmarkedets parter og ikke-statslige organisationer. Men i overensstemmelse med de nye
bestemmelser i artikel 137 i traktaten består EU's rolle i at støtte og supplere
medlemsstaternes indsats.
Forebyggelse og bekæmpelse af social udstødelse i alle dens former kræver samlede og
integrerede strategier. Inden for denne ramme har EU en særlig rolle at spille med hensyn til
4
KOM (1999)205 af 28. april 1999
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441598_0018.png
at fremme jobskabelse, som er en grundlæggende forudsætning for velfærd, ændringer på
arbejdspladsen og i arbejdstilrettelæggelsen og med hensyn til at hjælpe folk med at tilpasse
sig ændringerne. EU kan også støtte moderniseringen af sociale beskyttelsessystemer, således
at de bliver bedre i stand til at imødekomme de nye udfordringer (aldring, nye arbejdsvilkår)
og hjælpe med til at skabe en ny balance mellem fleksibilitet og sikkerhed.
Andel Internetbrugere efter indkomstgruppe 1998
37%
%Internetbruger
19%
13%
Højindkomst
(Kilde: IDC)
Mellemindkomst
Lavindkomst
Europas stærke og svage sider
Ifølge aktuelle Eurostat-data lever 18 % af EU's befolkning for under 60 % af den nationale
gennemsnitsindkomst, hvilket er den indkomsttærskel, der er fastsat som et mål for relativ
fattigdom
5
. Dette tal er et EU-gennemsnit, der afspejler nationale fattigdomsprocenter, der
svinger mellem 11 og 24 %, og som har været stort set stabile i de sidste 10 år. Andelen af
fattige ville være 26 %, hvis der ikke fandtes andre sociale overførselsindkomster end
pensioner. Når de sociale ydelser tælles med, falder andelen til 18%, hvilket viser både de
positive sider af indkomstomfordelingspolitikkerne og deres begrænsning
6
. Det fremgår
ligeledes af Eurostat-dataene, at de mennesker, der lever under denne fattigdomsgrænse, lider
store afsavn og har store problemer med at deltage fuldt ud i samfundslivet
7
. Med en rent
markedsbaseret indkomstfordeling uden den omfordeling, der finder sted via de europæiske
sociale beskyttelsessystemer, ville en betydelig andel af befolkningen leve under
fattigdomsgrænsen.
Ændringer i økonomien, arbejdsmarkedet, samfundets demografiske profil og
familiemønstrene svækker den sociale samhørighed ved at øge indkomstulighederne og
sårbarheden.
Problemet med permanent fattigdom er forbundet med en mere vidtstrakt
usikkerhed - en stor procentdel af befolkningen oplever fattigdom eller er truet heraf på et
eller andet tidspunkt i deres liv. Dette skyldes især segmenteringen på arbejdsmarkedet, som
holder en række mennesker fast i lavt lønnede, usikre job, skiftende med hyppige
arbejdsløshedsperioder, hvilket gør det ekstremt vanskeligt for dem at komme ud af
fattigdommen
8
. Fællesskabets styrke er her den politiske indsats til fordel for en EU-
5
6
7
8
Eurostat, Statistics in Focus, 1/2000 Social exclusion in the EU Member States og 13/1999. Tallene
henviser til Det Europæiske Fællesskabs Husholdningspanels anden bølge og omhandler
indkomstsituationen i 1994 i 13 medlemsstater (EU bortset fra Sverige og Finland). Anvendt på de 15
medlemsstater ville de 18 % udgøre over 65 mio. mennesker.
Eurostat, Statistics in Focus, 8/1999
Eurostat Statistics in Focus 1/2000; jf. også Kommissionens kommende meddelelse "Social Trends :
prospects and challenges" (Sociale udviklingstendenser: perspektiver og udfordringer)
Jf. det statistiske bilag til den kommende meddelelse "Towards an inclusive Europe" (Hen imod et
Europa med plads til alle).
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441598_0019.png
omspændende strategi til forebyggelse af ledighed, fremme af aktivering og arbejdsstyrkens
tilpasningsevne, udvikling af uddannelsespolitikker og modernisering af de sociale
sikringssystemer. Ikke-diskriminerende adgang til arbejdsmarkedet vil blive fremmet med
vedtagelsen af de forslag, Kommissionen for nylig har fremsat
9
, og med styrkelsen af de
igangværende initiativer til fremme af ligestilling mellem kønnene.
EU-initiativer
De følgende initiativer er led i en sammenhængende strategi og viser EU's engagement i at
sikre muligheden for at kombinere modernisering, vækst og beskæftigelse med europæiske
sociale værdier.
Strukturfondene, herunder EQUAL-initiativet, vil blive anvendt til at støtte de nationale
handlingsplaner
beskæftigelsesområdet
i
kampen
mod
udstødelse.
Fællesskabsprogrammerne, især Socrates II, vil finansiere foranstaltninger til fordel for
personer, der har forladt skolen uden erhvervskvalifikationer. I overensstemmelse med
beskæftigelsesretningslinjerne vil der blive tilskyndet til effektive foranstaltninger til at
mindske antallet af unge, der forlader skolen før tiden.
Den europæiske strategi til fremme af beskæftigelsen og arbejdsmarkedsreformer vil
fortsat fokusere på forebyggelse af langtidsledighed. Medlemsstaterne vil specielt rette
opmærksomheden mod lige muligheder for kvinder og mænd, handicappede, etniske
mindretal og andre dårligt stillede grupper og enkeltpersoner.
At give mennesker hjælp til at tilpasse sig et arbejdsliv under forandring styrker den
sociale samhørighed og forebygger udstødelse. Det Europæiske Råd i Wien anmodede
Kommissionen og Rådet om at følge op på Den Højtstående Ekspertgruppes anbefalinger
vedrørende økonomiske og sociale følgevirkninger af ændringer i industrien, herunder et
forslag om oprettelse af et forum vedrørende ændringer i industrien. Kommissionen er nu
ved at undersøge, hvordan disse anmodninger bedst kan imødekommes. Kommissionen
vil desuden tilskynde virksomhederne til at udarbejde rapporter om forvaltning af
ændringer som et vigtigt redskab i udviklingen hen imod
lærende virksomheder,
der bistår
deres ansatte med at håndtere ændringerne.
I overensstemmelse med Kommissionens meddelelse om
En samordnet strategi til
modernisering af den sociale beskyttelse
har Kommissionen og medlemsstaterne indledt
en dialog om social beskyttelse. Formålet er et samarbejde omkring fire hovedmål: at
sørge for, at det kan betale sig at arbejde, og at sikre en fast indkomst, at sikre pensionerne
og gøre pensionsordningerne bæredygtige, at fremme social integration og at sikre
bæredygtig sundhedspleje af høj kvalitet. Kilder til finansiering af velfærdsudgifterne vil
også blive drøftet. Samarbejdsprocessen vil blive knyttet til den europæiske
beskæftigelsesstrategi.
Social integration vil blive taget i betragtning i de øvrige fællesskabspolitikker.
Kommissionen agter at foreslå yderligere aktiviteter på dette område, herunder udvikling
af tværnationalt ekspertsamarbejde, udveksling af god praksis, udvikling af fælles
indikatorer og en policy-dialog om social integration, under fuld hensyntagen til
subsidiaritetsprincippet. Kommissionens kommende rapport om den sociale situation i
9
KOM(1999) 565 til 567
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den Europæiske Union år 2000 indeholder oplysninger og analyser af underliggende
tendenser og fremtidige behov.
Med henblik på gennemførelsen af den omtalte strategi vil Kommissionen fortsat arbejde
sammen med medlemsstaterne og alle relevante aktører, herunder arbejdsmarkedets parter.
Det vil hjælpe dem med at investere i en afbalanceret økonomisk udvikling og give en
konkurrencefordel i en globaliseret økonomi.
3.4.EU's støtte til udvikling af beskæftigelsen på regionalt og lokalt plan
Lokale initiativer og lokaludvikling er af afgørende betydning for fremme af innovation og
iværksætterkultur, bekæmpelse af arbejdsløsheden og forbedring af muligheden for
integration:
Kommende iværksættere og virksomheder har stor fordel af støtte fra lokale
forskningsnetværk,
virksomhedstjenester,
offentlige
administrationer
og
finansieringsinstitutter, som kan stille deres samlede viden om det lokale marked til
rådighed.
Offentlige arbejdsformidlingskontorer kan gennemføre aktive foranstaltninger, der er
skræddersyet til de konkrete arbejdsløshedsmønstre og arbejdsmarkedskrav.
Alle aktører, herunder NGO'er, kan med meget stort udbyte deltage i lokale
foranstaltninger til bekæmpelse af social udstødelse, navnlig i nedslidte byområder med
stor fattigdom.
Europas stærke og svage sider
Engagementet hos de mennesker, der lokalt gør en indsats for at fremme beskæftigelsen og
den sociale samhørighed - såvel i den offentlige som den private sektor - er reelt. Den sociale
sektor og tjenestesektoren yder betydelig støtte til lokal jobskabelse. Synergieffekterne
mellem disse tre partnere har, hvor de udnyttes fuldt ud, en betydelig positiv indvirkning på
beskæftigelsen.
De lokale handlingsplaner har ikke taget tilstrækkeligt hensyn til den lokale dimension af
regionaludviklingen. Samordningen af aktiviteter rettet mod lokalplanet har været dårlig,
uanset om aktiviteterne var udtænkt af de nationale regeringer eller EU. Nationale og
regionale myndigheders lokale kontorer ( lokale arbejdsformidlinger, lokale bistandskontorer
under socialministerierne osv.) har ikke altid fået et tilstrækkeligt incitament til at samarbejde
med de lokale myndigheder.
EU-initiativer
Fællesskabet yder støtte til beskæftigelsen på lokalt og regionalt plan via
beskæftigelsesstrategien og strukturfondene, der begge er indrettet til at bistå lokale aktører
med at iværksætte nye jobskabelsesinitiativer, fremme arbejdsmarkedsdeltagelse og
bekæmpe udstødelse. De regionale og lokale beskæftigelsespagter, der omfatter
repræsentanter for lokale interesser, vil blive taget op til vurderet med henblik på at fastslå,
hvilke ændringer der kan foretages for at optimere deres indflydelse på udviklingen i
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441598_0021.png
lokalområder og på jobskabelsen. I lyset af deres succes vil beskæftigelsespagterne nu
blive integreret i de øvrige strukturfondsforanstaltninger.
10
Retningslinjerne for beskæftigelsen i 2000
opfordrer til at fremme foranstaltninger, der
giver mulighed for at udnytte det lokale jobskabelsespotentiale, og at støtte regionale og
lokale partneres særlige rolle og ansvarsområder. Ved revisionen af de nationale
handlingsplaner i 2000 vil der blive lagt stor vægt på synspunkter og erfaringer formidlet
af de ansvarlige for lokale initiativer til bekæmpelse af ledigheden.
En ny kampagne "Act Locally for Employment" (handling i nærmiljøet til fordel for
beskæftigelsen) er under forberedelse i samarbejde med Regionsudvalget med henblik på
at understøtte samordnede lokale foranstaltningers rolle i den europæiske
beskæftigelsesstrategi. Der er afsat et budget på 12 mio. EUR for 2000 til dette formål med
henblik på at øge bevidstheden om strategiens lokale dimension, fremme samarbejdet og
udveksle eksempler på bedste praksis, udvikle lokale virksomheder navnlig i
kooperativsektoren og vurdere virkningerne af nationale handlingsplaner på regionalt og
lokalt plan.
Forordningerne vedrørende
strukturfondene
i perioden 2000-2006 er blevet justeret,
således at der nu kan ydes et højere støttebeløb til nye aktiviteter og partnerskaber på
regionalt og lokalt plan. Den samlede overførsel på 195 mia. EUR, herunder
udfasningsstøtte, fællesskabsinitiativer og innovative foranstaltninger, bør kunne få
betydelige virkninger for udviklingen og den økonomiske vækst på regionalt og lokalt
plan, når de kombineres med nationale midler.
Den Europæiske Fond for Regionaludvikling og Samhørighedsfonden har en stor rolle at
spille med hensyn til at forbedre konkurrenceevnen og fremme social samhørighed og
dermed skabe de rette betingelser for bæredygtige arbejdspladser. Fokuseringen på
integration, tematisk og geografisk koncentration og partnerskab i den nye EFRU-
forordning vil bidrage til at øge strukturforanstaltningernes effektivitet.
Beskæftigelsesanliggender indgår i programmer med sigte på økonomisk og social
omstilling i mål nr. 2-områder. Inden for rammerne af EFRU styrkes jobskabelsen desuden
af to fællesskabsinitiativer - INTERREG, som støtter grænseoverskridende, tværnationalt
og interregionalt samarbejde og URBAN, som yder støtte til omstrukturering i nedslidte og
fattige byområder.
Den Europæiske Udviklings- og Garantifond for Landbruget (EUGFL) bidrager til at
fremme bæredygtig udvikling i landdistrikter, som efterhånden er blevet den anden søjle i
den fælles landbrugspolitik, bl.a. gennem diversificering af aktiviteterne og jobskabelse,
med sigte på en mere effektiv udnyttelse af det eksisterende potentiale. Det hertil relaterede
LEADER-initiativ støtter denne integrerede politik for udvikling af landdistrikterne og
tilskynder til at imødekomme nye former for efterspørgsel efter arbejdsintensive
tjenesteydelser i en række sektorer.
ESF er det vigtigste finansieringsinstrument til fremme af beskæftigelsesstrategien og har
et horisontalt prioriteret indsatsområde vedrørende lokale beskæftigelsesfremmende
initiativer. I henhold til ESF-forordningen skal de programmer, der gennemføres i
medlemsstaterne, bidrage til at understøtte de prioriterede mål, der er fastsat i
retningslinjerne for beskæftigelsen og i de nationale handlingsplaner for beskæftigelsen.
10
Jf. Guide til regionale og lokale beskæftigelsespagter for perioden 2000-2006, SEK(1999)1933.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441598_0022.png
Inden for denne ramme skal aktiviteter, der medfinansieres af ESF, omfatte aktive og
forebyggende arbejdsmarkedsforanstaltninger, støtte til livslang uddannelse og fremme af
en kvalificeret, veluddannet og fleksibel arbejdsstyrke. Fællesskabsinitiativet EQUAL, der
finansieres af ESF, yder støtte til nye metoder til bekæmpelse af alle former for
diskrimination og uligheder i tilknytning til arbejdsmarkedet.
Kommissionen vil forelægge en meddelelse (handling i nærmiljøet til fordel for
beskæftigelsen) om beskæftigelsesfremmende foranstaltninger på lokalt plan. Der vil blive
trukket forbindelseslinjer mellem de ovennævnte initiativer og andre europæiske
foranstaltninger, og en høringsproces vil blive indledt. Hermed håber Kommissionen, at
det vil lykkes at nå til enighed om, hvilke foranstaltninger der skal træffes på de
respektive niveauer for at sætte Europa i stand til i fuldt omfang at udnytte dets
uudnyttede lokale potentiale.
4. K
ONKLUSIONER
4.1.Forudsætninger for fremskridt
Denne meddelelse har set på de vigtigste karakteristika og dimensioner i EU's
beskæftigelsesindsats, og den har undersøgt, hvordan overgangen til en socialt rummelig,
videnbaseret økonomi indvirker på de beskæftigelsesmæssige udfordringer, Europa står
overfor. Meddelelsen analyserer i afsnit 3 et sæt fællesskabspolitikker, som er et vigtigt led i
den samlede strategi, der er nødvendig for at opbygge en dynamisk videnbaseret økonomi, der
giver plads til alle.
En intensivering af det positive samspil mellem vækst og strukturændringer, fremmet af de
strukturpolitikker, der er omhandlet i denne meddelelse, vil yderligere understøtte den
overordnede strategi. En sådan samlet strategi kan øge vækstraten og skabe betingelser for en
gradvis tilbagevenden til fuld beskæftigelse. Hvis der kan opnås en gennemsnitlig årlig
vækstrate på omkring 3% over f.eks. fem år, kan EU's beskæftigelsesgrad øges med omkring
4-5% - til over 65% - en procent, der sidst blev opnået i Unionen for tre årtier siden. Lignende
vækstresultater i en tiårig periode kan bringe beskæftigelsesgraden op i nærheden af 70%.
Virkningerne på ledighedsprocenten er langt sværere at forudsige - eftersom den bl.a.
afhænger af omfanget af nytilkomne på arbejdsmarkedet - men den vil efter alt at dømme
kunne falde til 6-7% efter fem år og omkring 4% efter 10 år.
En central placering i mange af de beskæftigelsesudfordringer, der er beskrevet i denne
meddelelse og i de omhandlede fællesskabspolitikker, har de menneskelige ressourcer og
disses færdigheder. At sikre en bred fordeling og et højt færdigheds- og videnniveau er
afgørende for udviklingen af en dynamisk videnøkonomi med plads til alle, og det kan
samtidig give et væsentligt bidrag til løsningen af forskellige aspekter af
beskæftigelsesproblemet, herunder regionale skævheder, beskæftigelse af ældre arbejdstagere,
kønsskævheder, kvalifikationskløfter og langtidsledighed.
Politikker til udvikling af de menneskelige ressourcer dækker et bredt spektrum, lige fra
livslang uddannelse, uddannelse af forskere og iværksætterfærdigheder til det
minimumskvalifikationsniveau, der er nødvendigt for en effektiv deltagelse i arbejdslivet - og
i samfundet generelt - i en videnøkonomi, og sådanne politikker må afspejle og være på højde
med de ændrede forhold, som det enkelte menneske, virksomheder og regeringer står overfor.
Det skal nødvendigvis være politikker, som imødekommer de forskellige behov hos
forskellige grupper og områder og de forskellige individuelle behov livet igennem.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Politikker til udvikling af de menneskelige ressourcer skal suppleres med effektive politikker
til fremme af den konkurrenceorienterede infrastruktur og de nødvendige investeringer til at
opbygge en vellykket videnøkonomi. Som det fremgår af diskussionen om det indre marked
og iværksætterkultur spiller politikker til fremme af konkurrencen og åbenheden på
produktmarkederne en meget stor rolle for håndteringen af beskæftigelsesudfordringerne i en
videnøkonomi, som f.eks. den utilstrækkelige beskæftigelse i servicesektoren.
En videreudvikling af de strategier, der er beskrevet i denne meddelelse, vil kræve et tæt
samarbejde mellem Fællesskabet og medlemsstaterne. Nationale, regionale og lokale
myndigheder vil skulle gøre en ekstra indsats for at udvikle synergi og samarbejde.
For at frisætte ressourcer til fremme af en videnbaseret økonomi med plads til alle vil
medlemsstaterne skulle gøre en målrettet indsats for at føre konklusionerne fra Det
Europæiske Råd i Firenze ud i livet og afsætte tilstrækkelige offentlige midler til investering i
nye aktiviteter, almen og faglig uddannelse, F&U og infrastruktur, navnlig på videnområdet.
De fleste medlemsstater har meget at vinde - med hensyn til både budgetbesparelser og
politiske resultater - ved en sådan omstrukturering af de offentlige udgifter. En politik, der går
ud på at nedskære de sociale ydelser til fordel for incitamenter til at få de pågældende i
arbejde, men uden nogen form for kompenserende positive foranstaltninger til at forbedre
deres mulighed for at finde arbejde og forblive i arbejde - kan risikere at få alvorlige negative
følger - at sænke den nuværende levestandard og svække både viljen og motivationen.
De positive virkninger af den samlede strategi, der er skitseret i denne meddelelse, kan
imidlertid blive svækket, hvis skatteordningerne bliver ved med at være ligeså
beskæftigelsesfjendske som nu. At vende tendensen til en stadig hårdere beskatning af
arbejdskraften er en af retningslinjerne i den europæiske beskæftigelsesstrategi. En
opfyldning af denne målsætning kan i mange medlemsstater indebære, at det bliver
nødvendigt at foretage ændringer i finansieringen af den sociale beskyttelse og/eller at
nedsættelse de offentlige udgifter og/eller at sikre midler via en stigning i provenuet fra andre
beskatningsgrundlag (idet en forhøjelse af de offentlige underskud er udelukket).
En vellykket gennemførelse af den samlede strategi kræver dialog og partnerskab mellem
offentlige myndigheder og andre aktører. Den løbende makroøkonomiske dialog og
drøftelserne med arbejdsmarkedets parter inden for rammerne af den sociale dialog er vigtige
bidrag hertil.
Som det understreges i afsnit 3 i denne meddelelse skal de fordele, der følger af vækst og
strukturændringer, fordeles på en sådan måde, at alle får del heri. En tilbagevenden til fuld
beskæftigelse vil være et afgørende skridt i denne retning. Det kræver fjernelse af de
hindringer, der gør det vanskeligt for mange grupper og enkeltindivider at få adgang til
arbejdsmarkedet. Foranstaltninger, der kan skabe mere og bedre beskæftigelse, er en vigtig
dimension i en samlet strategi til at skabe et arbejdsmarked med adgang for alle, men de skal
suppleres af politikker, der tager sigte på at afhjælpe de dårligst stilledes problemer på en lang
række områder, samt diskrimination. Forbedring af adgangen for alle til at deltage i
økonomien og samfundet generelt vil medføre økonomiske såvel som sociale fordele og
bidrage til et positivt samspil mellem konkurrenceevne og samhørighed i videnøkonomien.
4.2.Det Europæiske Råd i Lissabon og tiden derefter
Rådsformandskabet forventer, at det ekstraordinære Europæiske Råd i Lissabon fastsætter
kort- og langsigtede mål for beskæftigelsen, økonomiske reformer og social samhørighed i
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Unionen med særlig vægt på behovet for at udvikle den nødvendige kapacitet til at tage nye
politiske udfordringer op - navnlig potentialet i en videnbaseret økonomi. Sådanne
målsætninger skal opfyldes på grundlag af en fælles strategi - udvikling af fælles mål,
benchmarking og overvågning af gode og dårlige resultater. Kommissionen vil følge op på de
strategier og initiativer, der måtte udspringe af Lissabon-topmødet, i sine bidrag til de
overordnede
retningslinjer
for
den
økonomiske
politik
i
2000
og
beskæftigelsesretningslinjerne i 2001. Med henblik på opfølgning af Lissabon-topmødet og
videreførelse af bestræbelserne på at integrere beskæftigelsen i alle fællesskabspolitikkerne i
overensstemmelse med beskæftigelsesafsnittet, særlig traktatens artikel 127, vil
Kommissionen:
intensivere og uddybe sine undersøgelser af udviklingen og perspektiverne for
beskæftigelsen og arbejdsmarkedet i Unionen og i den øvrige verden via den årlige rapport
om beskæftigelsen i Europa, der vil indeholde en mere omfattende analyse af
sammenhængen mellem beskæftigelsen og de strukturændringer, der er beskrevet i denne
meddelelse.
udvikle en systematisk, flerårig vurdering af fællesskabspolitikkernes relevans for
beskæftigelsen. Disse vurderinger vil bygge på en gennemgribende undersøgelse af
virkningerne for beskæftigelsen og arbejdsmarkederne af særligt vigtige aspekter af
fællesskabspolitikkerne. Dette initiativ vil omfatte overvågning af opfyldelsen af de
fastsatte mål og en gennemgang af virkningerne af EU's finansieringsinstrumenter på
udvikingen af beskæftigelsen og dens struktur.
i højere grad målrette Fællesskabets tilskyndelsesforanstaltninger mod støtte til innovative
foranstaltninger, som medlemsstaterne iværksætter på beskæftigelsesområdet.
styrke dialogen på alle niveauer mellem fællesskabsinstitutionerne, arbejdsmarkedets
parter og andre aktører med henblik på at styrke deres ansvar for og engagement i at
fremme EU's beskæftigelsesmålsætninger.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441598_0025.png
BILAG
Employment in
advanced services, 1998
Graph 6
465
Beskæftigelse inden for avancerede tjenester, 1998
% working-age population ...= % af befolkningen i den arbejdsdygtige alder (15-64)
25