Europaudvalget 2000
KOM (2000) 0107
Offentligt
1441626_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 29.02.2000
KOM(2000) 107 endelig
BERETNING FRA KOMMISSIONEN
Sammenfattende rapport
om de af Medlemsstaterne indsendte meddelelser
om kontrolarbejdet og resultaterne af deres kontrol samt principielle spørgsmål
om traditionelle egne indtægter regnskabsåret
- 1998 -
(Artikel 17, stk. 3, i Rådets forordning (EØF, Euratom) nr. 1552/89)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441626_0002.png
Sammenfattende rapport
om de af Medlemsstaterne indsendte meddelelser
om kontrolarbejdet og resultaterne af deres kontrol samt principielle spørgsmål
om traditionelle egne indtægter regnskabsåret
- 1998 -
(Artikel 17, stk. 3, i Rådets forordning (EØF, Euratom) nr. 1552/89)
1.
I
NDLEDNING
1.
Forordning 1552/89
1
har til medlemsstaterne uddelegeret ansvaret for at sikre, at de
"traditionelle"
egne indtægter opkræves samt pligten til at træffe de nødvendige
foranstaltninger til sikring af, at de restancer, der opstår til fordel for De Europæiske
Fællesskabers budget (især importafgifter), fastlægges, bogføres, opkræves og overdrages til
Kommissionen.
Kommissionen holdes informeret om dette arbejde gennem en række meddelelser, som
medlemsstaterne sender den på grundlag af forordning 1552/89. Specielt med hensyn til deres
kontrolarbejde
er det i artikel 17, stk. 3, i denne forordning fastsat, at medlemsstaterne
orienterer Kommissionen i periodiske halvårlige rapporter.
Med vedtagelsen af forordning (EF, Euratom) nr. 1355/96
2
ændredes rapporternes form til at
blive årlige, ligesom der fastsattes en forpligtelse for Kommissionen til at udarbejde en
sammenfatning af meddelelserne til budgetmyndighedens orientering.
2.
Disse sammenfattende rapporter skulle give mulighed for at gøre status over
kontrolarbejdet og resultaterne af den kontrol, der foretages på nationalt plan, og for at få
overblik over omfanget af svig og uregelmæssigheder i forbindelse med Den Europæiske
Unions traditionelle egne indtægter. De skulle endvidere give Kommissionen mulighed for at
foretage en supplerende dokumentkontrol og for bedst muligt at udføre den risikoanalyse, den
benytter til udfærdigelse af sit eget kontrolprogram.
I betragtning af de skuffende erfaringer med de tidligere halvårlige meddelelser enedes man i
forbindelse med ændringen af forordning nr. 1552/89 i 1996 om at søge at finde frem til en
løsning på de store uoverensstemmelser mellem medlemsstaternes rapporter og på de
forskellige fortolkninger af visse grundlæggende begreber. Efter indgående drøftelser i Det
Rådgivende Udvalg for Egne Indtægter modtog medlemsstaterne i marts 1997
3
en
harmoniseret model til en årsrapport. Det fremgik af denne, hvilke oplysninger der skulle
indberettes med hensyn til svig og uregelmæssigheder, og den tilsigtede en bedre
sammenhæng i de indgivne regnskabsoplysninger.
1
2
Rådets forordning (EØF, Euratom) nr. 1552/89 af 29. maj 1989 om gennemførelse af afgørelse 88/376/EØF om ordningen for
Fællesskabernes egne indtægter (ny udgave, afgørelse 94/728/EF).
Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1355/96 af 8. juli 1996 om ændring af Rådets forordning nr. 1552/89 af 29. maj 1989.
3
Kommissionens afgørelse nr. 97/245 af 20.3.1997 (dok. K(97) 800 endelig udg.).
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441626_0003.png
Eftersom medlemsstaterne var stødt på objektive vanskeligheder med hensyn til
harmonisering af oplysninger, modtog Kommissionen årsrapporterne for regnskabsåret 1996
med stor forsinkelse. På baggrund af de indkomne oplysninger måtte Kommissionen
konstatere, at medlemsstaterne endnu ikke havde været i stand til at drage nytte af modellen,
og den besluttede at opgive at offentliggøre sin sammenfattende rapport. I maj 1998
4
udarbejdede Kommissionen imidlertid et sammenfattende dokument, som blev behandlet på
mødet i Det Rådgivende Udvalg for Egne Indtægter den 8.7.1998.
Analysen af rapporterne for regnskabsåret 1997
5
mundede ud i resultater, der lå langt under,
hvad man havde forventet: af mangel på sammenlignelige oplysninger mente Kommissionen
endnu ikke at være i stand til at drage gyldige, ja endog i visse tilfælde blot pålidelige
konklusioner.
3.
I forhold til regnskabsåret 1997 konstaterer Kommissionen en klar forbedring i
medlemsstaternes forelæggelse af oplysninger, selv om der i visse tilfælde har måttet
anmodes om supplerende oplysninger. Den er nået frem til det resultat, at offentliggørelsen af
rapporten, om end den er ufuldstændig og uensartet, kunne bidrage til en bedre forståelse af
de eksisterende vanskeligheder med hensyn til de traditionelle egne indtægter og tilskynde
medlemsstaterne til at forbedre kvaliteten af de oplysninger, de indberetter.
I øvrigt var det planen at foretage en analyse af de principielle spørgsmål i forbindelse med
problemerne med anvendelsen af forordning 1552/89, herunder også spørgsmål vedrørende
tvister. Kommissionen er imidlertid på baggrund af sine erfaringer nået til den overbevisning,
at eventuelle problemer, der indbringes af medlemsstaterne, vil blive bedre behandlet, hvis de
meddeles RUEI, efterhånden som de viser sig, frem for at blive analyseret i sammenfattende
rapporter på grundlag af artikel 17, stk. 3.
Nærværende analyse gengiver og viser i tabelform hovedelementerne i den model for en
rapport, som Kommissionen har givet medlemsstaterne. Hver tabel præsenteres i en tekst, der
også forklarer indikatorens berettigelse.
2.
A
NALYSE AF MEDLEMSSTATERNES RAPPORTER
Analysen af medlemsstaternes rapporter har to formål, nemlig for det første at give et billede
af medlemsstaternes kontrolarbejde, og for det andet at give et indtryk af bekæmpelsen af svig
og uregelmæssigheder. Med dette for øje præsenteres først oplysninger om kontrolarbejdet,
som vedrører antallet af behandlede angivelser pr. national myndighed både i forbindelse med
importstadiet og i forbindelse med kontrolstadiet (efterfølgende) samt kontrolpersonalets
størrelse. Man får således for hver enkelt medlemsstat et indtryk af kontrolarbejdet i forhold
til transaktionernes omfang.
4
Dok. XIX/24329/98 af 27.5.1998.
5
KOM(1999) 110 endelig udg. af 12.03.1999.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Medlemsstaternes rapporter indeholder i øvrigt oplysninger, der gør det muligt at angive
omfanget af og nøjere karakterisere både svig og resultaterne af bekæmpelsen af dette
fænomen. Eftersom svig er grænseoverskridende, og for at vise fænomenets bevægelser på
Fællesskabets toldområde, sammenholdes tallene for de enkelte medlemsstater (antal tilfælde,
beløb) med de samlede tal for alle medlemsstater under ét. I denne analyse skelnes der i
tallene mellem de forskellige stadier i bekæmpelsen af svig: efterforskning og afsløring af
tilfælde, fastsættelse og opførelse af beløb, opkrævning af afgifter.
I øvrigt sammenholdes disse tal også med andre oplysninger, som medlemsstaterne ligeledes
har indgivet med hensyn til bogføring af ikke-opkrævede egne indtægter og meddelelsesblade
om svig. Man forsøger derved at få et mere præcist indtryk af tvister vedrørende egne
indtægter og at slå ned på eventuelle uregelmæssigheder med hensyn til fastlæggelsen og
overdragelsen af disse. Endelig indeholder analysen en karakteristik af svig og
uregelmæssigheder, alt efter hvilken toldprocedure og type svig der er tale om.
Ved udarbejdelsen af denne analyse af medlemsstaternes rapporter har Kommissionen
benyttet en del af de oplysninger, den modtog i medlemsstaternes rapporter fra tidligere
regnskabsår, men Kommissionen skal understrege, at disse rapporter undertiden er
ufuldstændige, og at det er vanskeligt at sammenligne medlemsstaternes oplysninger.
Denne sammenligning mellem de pågældende regnskabsår giver, om end den er ret
begrænset, mulighed for at drage visse konklusioner med hensyn til udviklingen af
medlemsstaternes kontrolarbejde og resultaterne heraf samt med hensyn til de vigtigste
tendenser vedrørende opkrævningen af egne indtægter.
2.1.
Medlemsstaternes kontrolarbejde
Man kan få et samlet billede af kontrolarbejdet ved for hver enkelt medlemsstat at
sammenholde tallene for, hvor mange angivelser de har modtaget, hvor mange de har
kontrolleret efter toldbehandling, og hvor stort et personale der beskæftiger sig med denne
type kontrol.
Bilag 1
indeholder en sådan sammenligning og angiver det procentvise antal kontrollerede
angivelser samt et forholdstal for antallet af kontrollerede angivelser pr. person. Det giver
samtidig en idé om transaktionernes omfang på Fællesskabets toldområde.
For at sætte disse indikatorer for kontrolarbejdet i perspektiv foretages der i bilag 2 en
sammenligning af den samlede situation med hensyn til medlemsstaternes kontrolarbejde for
regnskabsårene 1996 og 1998.
Analysen af de to tabeller i bilag 1 og 2 giver anledning til følgende
bemærkninger:
(a)
Med hensyn til antallet af indkomne angivelser
I 1998 var antallet af godtagne angivelser 95 302 846. For langt størstedelen af
medlemsstaternes vedkommende er antallet af angivelser steget, og for Grækenlands
vedkommende er det nærmest fordoblet. Over de sidste fire år har der været et ubetydeligt
fald i antallet af transaktioner i Finland, men et mere overraskende fald i Frankrig i 1998: fra
ca. 10 millioner i 1997 er tallet således faldet til under 7 millioner.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441626_0005.png
Ligesom i de tidligere regnskabsår viser en sammenligning mellem medlemsstaterne en stor
forskel i antallet af indkomne angivelser i Nederlandene og Tyskland i forhold til Det
Forenede Kongerige, især hvis man sammenligner med de i "A"- og "B"-regnskabet fastlagte
traditionelle egne indtægters andel medlemsstat for medlemsstat. Bortset fra Nederlandene og
Det Forenede Kongerige er forholdet mellem denne andel og antallet af angivelser relativt
stabilt, som det fremgår af nedenstående grafiske fremstilling:
Antal angivelser/Beløb fastlagt i A- og B-regnskabet
1998
35.00%
30.00%
25.00%
20.00%
15.00%
10.00%
5.00%
0.00%
B
DK
D
EL
E
F
IRL
IT
L
NL
A
P
FIN
S
UK
Antal angivelser
Fastlagte beløb
(b)
Med hensyn til den efterfølgende kontrol
Man må konstatere, at oplysningerne vedrørende antallet af kontrollerede angivelser på grund
af deres karakter hindrer en fuldstændig sammenligning mellem medlemsstaterne (% for
kontrollerede angivelser efter toldbehandling). Det er nemlig kun ni medlemsstater, der har
indberettet det faktiske tal for de angivelser, der var kontrolleret efter toldbehandling (se også
redegørelsen under henvisningerne i tabellen i bilag 1). Men dette betegner en forbedring i
forhold til det foregående regnskabsår, idet Portugal og Det Forenede Kongerige nu er de
eneste lande, der ikke råder over nogen oplysninger.
Med disse begrænsninger skal det understreges, at antallet af kontrollerede angivelser efter
toldbehandling er steget stærkt, eftersom det er øget fra 2,3 millioner i 1997 til 4,6 millioner i
1998. Kun Finland og Danmark udviser et stort fald i antallet. Forøgelsen af antallet af ansatte
(+1,1%) kan dog ikke være grunden til den meget store stigning i antallet af kontrollerede
angivelser efter toldbehandling i 1998 (+96%).
I øjeblikket undrer Kommissionen sig over disse udsving, eftersom den heller ikke kan skyldes
forskelle i forbindelse med transaktionerne. De kan muligvis skyldes en nedgang i
kontrolaktiviteten (Italien og Finland over de tre regnskabsår), en væsentlig omlægning af
denne aktivitet eller indførelse af nye bogføringsmetoder (Tyskland, Grækenland, Spanien,
Frankrig, Østrig og Sverige).
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dette betyder ligeledes en generel forbedring af kontrolprocenten, dog med store forskelle
mellem medlemsstaterne, f.eks. når det gælder Grækenland (25%), Italien (1,73%) og Irland
(1,22%).
(c)
Med hensyn til omfanget af det personale, der deltager i den efterfølgende kontrol
For så vidt angår forholdet mellem det
specialiserede personale,
der deltager i kontrollen
efter toldbehandling, og antallet af kontrollerede angivelser må man konstatere, at interne
organisatoriske forskelle mellem medlemsstaternes myndigheder gør det temmelig vanskeligt
at foretage en sammenligning mellem medlemsstaterne. Det kan fastslås, med de sædvanlige
forbehold, at der inden for toldforvaltningen i EU er ansat 84 116 personer.
Tallene i bilag 2 viser, at bortset fra en meget kraftig stigning i antallet af ansatte i Det
Forenede Kongerige, er det samlede antal ansatte inden for toldforvaltningerne steget lidt i
1998 (1,7% mod over 13% mellem 1996 og 1998). Det personale, der er beskæftiget med
kontrol, følger samme udvikling (+15% fra 1996 til 1998, +1,1% fra 1997 til 1998).
2.2.
2.2.1.
Svig og uregelmæssigheder
Beløb, der blev fastlagt og opkrævet i 1998
Med hensyn til bekæmpelse af svig og uregelmæssigheder indeholder årsrapporterne to typer
tal, nemlig for det første antallet af afslørede tilfælde og for det andet regnskabsmæssige
oplysninger. Af denne grund indeholder
tabellen i bilag 3
tre rækker tal, nemlig antallet af
afslørede tilfælde, de fastlagte beløb og de opkrævede beløb. Dette giver et indtryk af
udviklingen med hensyn til svig på hele Fællesskabets toldområde samt af indsatsen til
bekæmpelse af svig.
På dette grundlag beregnes der en "opkrævningssats", som giver et første indtryk af resultatet
efter første år af hver enkelt medlemsstats indsats for at opkræve de unddragne beløb.
Endvidere viser tabellen for hver enkelt medlemsstat procentsatserne for fastlæggelse og
opkrævning i forhold til de samlede beløb, der er fastlagt og opkrævet inden for Fællesskabet.
Det skal for det første bemærkes, at antallet af tilfælde af svig og uregelmæssigheder i
kolonne (2) er temmelig uensartet. Således afspejler tallene på ingen måde den reelle situation
for et land med en betydelig trafik af tredjelandsvarer (Tyskland). Når der er tale om tusindvis
af tilfælde, kan det nemlig betyde, at medlemsstaterne har indberettet alle de tilfælde af
overtrædelser, deres nationale myndigheder har behandlet året igennem. For andre landes
vedkommende tyder tallene på, at kun en del af overtrædelserne er blevet indberettet.
En sammenligning mellem de forskellige medlemsstater samlede fastlagte beløb, viser store
forskelle, som er vanskelige at fortolke: det er f.eks. bemærkelsesværdigt, at Belgiens
fastlæggelser repræsenterer det dobbelte af Tysklands og lige så meget som Nederlandenes
(kolonne 3), og at beløbene for Det Forenede Kongerige (udelukkende tilfælde over 10 000
EUR) er ca. 3 gange så store som Nederlandenes. Den eneste forklaring på disse forskelle må
være, at begreberne svig og uregelmæssigheder ikke fortolkes korrekt, eller at der i denne
sammenhæng kun er indberettet beløb over 10 000 EUR, som omhandlet i artikel 6, stk. 4, i
forordning 1552/89 (meddelelsesblade vedrørende svig).
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med hensyn til den i spalte 7 anførte
"opkrævningssats"
skal opmærksomheden henledes
på, at der er tale om en "brutto"-sats, og at det fastlagte beløb eventuelt skal tilpasses efter
korrektioner og annulleringer. I øvrigt vedrører årets opkrævninger beløb, der ofte er fastlagt
flere år før. Dette tal kan derfor kun tjene som statistisk indikator, der giver en slags
sammenfattende udtryk for situationen med hensyn til opkrævning før de nødvendige
korrektioner.
Man kan således konstatere, at den gennemsnitlige opkrævningssats for alle medlemsstater
under ét er steget betydeligt siden 1997 (37,63% mod 23,26%). Den trækkes opad af tallene
for en lang række medlemsstater (Danmark, Spanien, Irland, Luxembourg, Nederlandene,
Portugal, Finland, Sverige), som tilsammen tegner sig for næsten 30% af fastlæggelserne og
udviser en gennemsnitlig opkrævningssats på 83%.
Omvendt ligger opkrævningssatsen for ca. 70% af de fastlagte beløb på 20% (Belgien,
Tyskland, Grækenland, Frankrig, Italien, Det Forenede Kongerige). En sådan forskel mellem
medlemsstaternes opkrævningssatser gør det umiddelbart vanskeligt at vurdere deres
agtpågivenhed; der kan nemlig være tale om manglende agtpågivenhed enten i forbindelse
med fastlæggelsen af afgifterne eller med opkrævningen af dem.
Hvis man endelig sammenholder de enkelte medlemsstaters antal fastlæggelser og
opkrævninger med de samlede beløb, der blev fastlagt og opkrævet i 1998 i alle
medlemsstaterne tilsammen (kolonne 4 og 6 i tabellen), kan man konstatere et misforhold
mellem visse nationale myndigheders relative vægt i det samlede antal fastlæggelser på den
ene side og i det samlede antal opkrævninger på den anden.
Dog synes dette forhold især at
skyldes forskelle, der er konstateret i forbindelse med fastlæggelserne, og for specielt to
medlemsstaters vedkommende (Tyskland og Nederlandene) er det nødvendigt med flere
oplysninger vedrørende procenterne for at kunne fortolke dem korrekt.
2.2.2.
Udsving i de fastlagte beløb og i "opkrævningssatsen"
Da behandlingen af svig og uregelmæssigheder naturnødvendigt er konjunkturbestemt, tager
tabellen i bilag 4
sigte på at uddrage signifikante tendenser ved at se nærmere på omfanget af
svig over flere regnskabsår. Til en vis grad kan denne sammenligning af de indberettede tal
for svig og uregelmæssigheder for regnskabsårene 1995 til 1998 imidlertid vise udsving, som
kan forklares på forskellig vis: enten ved at der har været tale om en faktisk forbedring af
selve kontrollen eller om en midlertidig stigning i antallet af transaktioner med svig eller
uregelmæssigheder, eller undertiden ved at man har afsløret svig eller uregelmæssigheder
med meget store beløb.
a.
Tilfælde af svig og uregelmæssigheder
For størstedelen af medlemsstaterne (ti) er antallet af tilfælde af svig steget i forhold til det
foregående regnskabsåret. Der kan dog konstateres et regelmæssigt fald i dette tal i Tyskland
og et kraftigt fald i Portugal. Samlet er stigningen på 25% i forhold til 1997.
Analysen støder desværre på et problem med hensyn til tallenes sammenlignelighed: enten
vedrører de alene overtrædelser, der er indberettet på meddelelsesblade om svig, hvor der
således er tale om beløb på over 10 000 EUR (Det Forenede Kongerige og måske også
Tyskland), eller også vedrører de alle overtrædelser (de øvrige medlemsstater). Imidlertid
springer følgende i øjnene:
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- I Tyskland er antallet af tilfælde i konstant nedgang, således at der for
regnskabsåret 1998 kun er tale om halvt så mange tilfælde som i 1995.
- I Danmark er antallet af tilfælde seks gange større end året før.
- I Østrig har antallet af tilfælde foretaget et enormt spring (64 tilfælde i 1997 og
15 474 tilfælde i 1998), til sammenligning med regnskabsåret 1995 (47 783
tilfælde). Denne brutale stigning, som svarer til, hvad man kunne konstatere i
Sverige i 1997, vil kunne forklares ved, at man har medtaget tilfælde under
10 000 EUR.
Visse forskelle kan ikke blot være konjunkturbestemte, men kræver en supplerende
redegørelse fra medlemsstaterne (nedgangen i Tyskland og Portugal, stigningen i Danmark
og Østrig).
b.
fastlagte beløb
I absolutte tal for 1995 til 1998 er de fastlagte beløb tredoblet for alle lande under ét, men
regnskabsåret 1998 udviser en lettere nedgang (beløbene udgør 0,78% af beløbene i 1997).
Der er dog tale om en meget forskelligartet udvikling, med meget væsentlige stigninger for
Det Forenede Kongerige, Luxembourg, Irland og i mindre omfang Finland og Østrig (en
fordobling).
Visse tendenser kan imidlertid kun vanskeligt forklares: i Belgien svarer det fald på 42% i de
beløb, der er fastlagt i perioden 1995-1998, ikke til fordoblingen af antallet af tilfælde; i
Danmark er faldet på 27% for de fastlagte beløb uforklarligt, eftersom antallet af tilfælde er
21 gange større; i Nederlandene svarer faldet i de fastlagte beløb på 58% til et fald i antallet af
tilfælde på kun 7%. I 1998 har den store stigning i antallet af overtrædelser, som
medlemsstaterne har afsløret, generelt og paradoksalt nok medført et lavere samlet beløb for
fastlæggelser.
Tyskland skal også særlig omtales. De fastlagte beløb og antallet af tilfælde følger her en
parallel udvikling, men Kommissionen undrer sig over det dobbelte fald på 60%. Det
Forenede Kongerige har på sin side haft en tredobling af de fastlagte beløb i perioden, medens
antallet af tilfælde har udvist en regelmæssig lettere stigning.
Kommissionen har ingen forklaring på disse forhold. Medlemsstaterne opfordres til i givet
fald at fremkomme med supplerende oplysninger.
c.
Det procentvise antal opkrævninger
Fra 1995 til 1998 er de fastlagte beløb steget kraftigt for alle medlemsstaterne (fire gange i
Danmark, ti gange i Østrig og 48 gange i Sverige), men seks lande udviser et fald (IRL, P,
FIN og især B, EL og UK).
Med undtagelse af Luxembourg kan det konstateres, at nedgangen i opkrævningssatsen i tre
medlemsstater (I, FIN, UK) er ledsaget af et fald i de fastlagte beløb. Dog kan faldet i denne
sats i de pågældende medlemsstater have flere årsager: konjunkturbestemte faktorer
(forskellige typer svig som grundlag for fastlæggelsen), forskelle med hensyn til praksis for
fastlæggelse og korrektion af fastlæggelserne og endelig et fald i selve opkrævningen.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441626_0009.png
2.2.3.
Fastlagte beløb og bogførte beløb
På området traditionelle egne indtægter skal alle fastlagte beløb bogføres. Denne bogføring
sker enten i A-regnskabet (artikel 6, stk. 2, litra a), i forordning nr. 1552/89) for beløb, der er
opkrævet eller dækket af garantier og ikke anfægtes, eller i B-regnskabet (artikel 6, stk. 2,
litra b), i samme forordning), når beløbene ikke er opkrævet og - om end de er dækket af en
garanti - anfægtes. Med hensyn til svig og uregelmæssigheder, der afsløres, anfægtes en stor
del af tilfældene, eller der stilles ikke sikkerhed, hvorfor beløbene opføres i B-regnskabet.
Det er derfor nyttigt, som det sker i
tabellen i bilag 5,
for regnskabsåret 1998 at foretage en
sammenligning mellem de beløb, medlemsstaterne har fastlagt og indberettet i deres
årsrapporter, og selve de beløb, der er opført i B-regnskabet.
For regnskabsåret 1998 er der for otte medlemsstaters vedkommende tale om en negativ
forskel mellem på den ene side det samlede fastlagte beløb som følge af svig og
uregelmæssigheder og på den anden side det samlede beløb, der er opført i B-regnskabet (der
omfatter de fastlagte, men endnu ikke opkrævede beløb). For disse landes vedkommende
kunne de negative forskelle delvis skyldes, at man - i strid med anvisningerne i modellen til
en årsrapport
6
- alene har indberettet tilfælde af svig og uregelmæssigheder vedrørende beløb
på over 10 000 EUR.
Omstående tabel
viser mere præcist for regnskabsårene 1995 til 1998 de negative forskelle,
der fremgår af en sammenligning mellem de beløb, visse medlemsstater har fastlagt og
indberettet i deres årsrapporter, og selve de beløb, der er opført i B-regnskabet.
Fastlagte beløb<Beløbene i B-regnskabet
(Beløb
i EUR)
MS.
1995
1996
Forskelle
1997
1998
D
EL
F
- 93.984.391
- 17.520
- 10.711.597
- 393.152
- 37.253.440
- 67.692.435
- 353.094
- 15.931.675
- 75.721.840
- 105.123.249
- 3.471.092
IRL
I
L
NL
A
P
S
UK
I ALT
- 13.320.715
- 32.439.052
- 193.880
- 27.985.598
- 26.834.436
- 8.378.445
- 4.875.652
- 1.760.482
- 5.022.805
- 328.095
- 9.395.515
- 157.106.515
- 27.591.278
- 133.957.506
- 7.307.827
- 8.121.325
- 5.226.456
- 57.866.009
- 202.044.339
- 254.062.472
- 398.834.610
Det bemærkes, at for Tyskland, Frankrig, Italien, Østrig, Portugal og Det Forenede Kongerige
er denne negative forskel tilbagevendende. I 1998 vedrører den endnu flere medlemsstater.
6
I bilag 6, punkt 2, i Kommissionens afgørelse af 20.3.1997 om reglerne for medlemsstaternes indberetning af visse oplysninger
som led i ordningen for Fællesskabernes egne indtægter (dok. K(97) 800 endelig udg.) fastslås det, at tilfældene skal indberettes
uden værditærskel.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441626_0010.png
En sådan situation er nødvendigvis unormal, fordi det samlede fastlagte beløb som følge af
svig og uregelmæssigheder ikke kan være mindre end det beløb, der er opført i det særskilte
regnskab. Det er ikke alle de beløb, der berøres af svig og uregelmæssigheder, som anfægtes
eller ikke er dækket af garanti.
Kommissionen er af den opfattelse, at en fejlagtig fortolkning hos visse medlemsstaters
myndigheder af begreberne "svig og uregelmæssigheder" kan forklare disse
uoverensstemmelser. Den har af den grund ved flere lejligheder anmodet medlemsstaterne om
at anvende de definitioner af disse to begreber, der findes i Rådets forordning (EF, Euratom)
nr. 2988/95 af 18. december 1995
7
om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers
finansielle interesser og i konventionen om beskyttelse af de finansielle interesser
8
af
27.11.1995.
2.2.4.
Årsrapporter og indsendte meddelelsesblade om svig
I henhold til artikel 17, stk. 3, i forordning nr. 1552/89 skal der i rapporten om kontrolarbejdet
foretages en sammenligning mellem det samlede indberettede beløb for svig og
uregelmæssigheder og de i henhold til artikel 6, stk. 4, i samme forordning indsendte
meddelelsesblade om svig for det pågældende år (udestående beløb på over 10 000 EUR, som
de optræder i IRENE-basen for det pågældende år). Denne sammenligning foretages i
tabellen i bilag 6.
Heraf følger, at det problem, der er omtalt i rapporten om regnskabsåret 1997, ikke længere er
aktuelt, idet det beløb, der skal opkræves på grundlag af de til Kommissionen indsendte
meddelelsesblade om svig (tilfælde på over 10 000 EUR) systematisk er lavere end det
samlede fastlagte beløb som følge af svig og uregelmæssigheder (alle beløb under ét).
Kommissionen mener, at denne situation er i overensstemmelse med retsforskrifterne.
2.3.
Svig og uregelmæssigheder opdelt efter toldprocedure og type svig
Toldprocedurerne er ikke alle i lige høj grad følsomme over for svig og uregelmæssigheder,
og denne sårbarhed kan udvikle sig med tiden, idet visse erhvervssektorer til tider rammes
hårdt.
Forsendelse har således de seneste år været et foretrukket område for svig, specielt i
forbindelse med visse følsomme landbrugsprodukter.
Tabellen i bilag 7
angiver antallet af tilfælde af svig og uregelmæssigheder opdelt efter
medlemsstat og toldprocedure og skal således vise denne sårbarhed for regnskabsåret 1998.
7
8
EFT L 312 af 23.12.1995, s. 1.
Uregelmæssighed: "Enhver
overtrædelse af en fællesskabsbestemmelse, som kan tilskrives en
økonomisk beslutningstagers handling eller undladelse, der skader eller kunne skade De Europæiske Fællesskabers almindelige
budget” .
EFT C 316 af 27.11.1995, s. 49.
Svig:
“Enhver forsætlig handling eller undladelse vedrørende:
- anvendelse eller forelæggelse af falske, urigtige eller ufuldstændige erklæringer eller dokumenter, som medfører en
uretmæssig formindskelse af indtægterne på De Europæiske Fællesskabers almindelige budget eller på budgetter, der forvaltes af
eller for De Europæiske Fællesskaber
- manglende indberetning af en oplysning ved tilsidesættelse af en specifik oplysningspligt, med samme følge
- uretmæssig udnyttelse af en lovligt opnået fordel, med samme følge”.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441626_0011.png
Det fremgår heraf, som i 1997, at
ekstern fællesskabsforsendelse
(10,6% af tilfældene, der
vedrører 10% af det samlede beløb) og
fri omsætning
(80,8 % af tilfældene af
svig/overtrædelser, der vedrører 81,4% af det samlede beløb) er specielt berørt. Som det
fremgår af
nedenstående grafiske fremstilling,
er de øvrige toldprocedurer og toldmæssige
anvendelsesformål derimod kun marginalt berørt i forhold til de to første procedurer.
Tallene bekræfter desværre en allerede kendt tendens.
For så vidt angår fordelingen af overtrædelser på medlemsstater, er der to forhold, der kræver
nærmere forklaring. Det Forenede Kongerige, som har et antal tilfælde vedrørende fri
omsætning svarende til Nederlandenes, fastlægger beløb, der svarer til fire gange
Nederlandenes (og mere end ti gange Østrigs). På forsendelsesområdet fastlægger Belgien
halvanden gang større beløb end Nederlandene, ligeledes med et sammenligneligt antal
tilfælde (11,145 mio. EUR over for 7,25 mio. EUR).
S v ig /u r e g e lm æ s s ig h e d e r e f t e r t o l d p r o c e d u r e
1 0 0 ,0
%
5 0 ,0
T ilf æ ld e
FO
MI
ANDRE
EXF
AF
OPL
PF
0 ,0
V æ rd i
p ro c e d u re r
Forklaring:
FO
EXF
OPL
AF
PF
MI
ANDRE
Fri omsætning
Ekstern fællesskabsforsendelse
Oplæggelse
Aktiv forædling
Passiv forædling
Midlertidig indførsel
Andre toldmæssige procedurer og anvendelsesformål
Hvis man under denne synsvinkel sammenligner regnskabsårene 1997 og 1998, hvilket er
formålet med
tabellen i bilag 8,
konstaterer man, at der i 1998 er en let nedgang i de fastlagte
beløb for alle procedurernes vedkommende, men især for procedurerne for overgang til fri
omsætning og ekstern forsendelse. Den forskelligartede udvikling i antallet af overtrædelser
(stærkt stigende) og i beløb (mærkbar nedgang) er meget klar i forbindelse med disse to
procedurer. Omvendt er de konstaterede beløb i forbindelse med aktiv forædling fordoblet i
forhold til 1997.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det skal bemærkes, at antallet af tilfælde af svig og uregelmæssigheder i forbindelse med
forsendelsesproceduren og proceduren for overgang til fri omsætning er steget (med
henholdsvis 42% og 1%), medens de fastlagte beløb er faldet (med 16% og 40%). For disse to
procedurers vedkommende synes der at være en tendens til et øget antal overtrædelser med
mindre finansiel virkning. Derimod er der en mærkbar stigning både med hensyn til antal
tilfælde og beløb, når det gælder proceduren for aktiv forædling.
Det fremgår af den fordeling på medlemsstaterne af svig og uregelmæssigheder efter type af
overtrædelser, som er foretaget i
tabel 9,
at de fleste tilfælde er fejl i forbindelse med
varebeskrivelse eller tarifering (26,2%), falske værdiangivelser (23%) og endvidere ulovlig
indførsel på Fællesskabets toldområde (13% af tilfældene).
Til gengæld, når det drejer sig om fastlagte beløb, er det falske varebeskrivelser (21%) og
falske værdiangivelser (17%), der vejer tungest. Disse former for overtrædelse, som er meget
hyppige i Sverige, Nederlandene, Det Forenede Kongerige og Østrig, involverer ofte meget
store beløb; i Frankrig, Nederlandene og Sverige forekommer især falske varebeskrivelser og
i Nederlandene og Det Forenede Kongerige især falske værdiangivelser. I øvrigt har smugleri
et bemærkelsesværdigt stort omfang (i værdi) i Tyskland, og Italien har mange tilfælde af
overtrædelser i forbindelse med oprindelsesangivelse.
En sammenligning mellem regnskabsårene 1997 og 1998 i
tabellen i bilag 10
viser, at
smugleri er for nedadgående, når det gælder den finansielle virkning (men ikke med hensyn
til hyppighed), medens tilfældene af unøjagtige angivelser af vægt eller mængde nærmer sig
niveauet i 1996, hvad angår konstaterede beløb. Sammenligningen bekræfter tendensen til et
større antal overtrædelser af mindre finansiel virkning, med undtagelse af fejlagtig tarifering
og såkaldte øvrige overtrædelser.
3.
3.1.
A
NVENDELSE AF ARTIKEL
17,
STK
. 2,
I FORORDNING
(EØF, E
URATOM
)
NR
. 1552/89
Anvendelse af proceduren
I henhold til artikel 17, stk.1, skal medlemsstaterne stille de beløb, der svarer til fastlagte
fordringer, til Kommissionens rådighed. Når dette viser sig at være umuligt, bl.a. på grund af
force majeure eller i visse tilfælde, når det er umuligt at foretage inddrivelse af grunde, som
ikke kan tilskrives medlemsstaten, afskrives fordringen. Hvis afgiftsbeløbet overstiger
tærsklen på 10 000 EUR, indberettes tilfældet til Kommissionen til undersøgelse i henhold til
artikel 17, stk. 2.
I regnskabsåret 1998 har to medlemsstater til Kommissionen indberettet seks tilfælde, hvor
fordringerne ikke har kunnet inddrives, og i løbet af 1999 er der indberettet 15 tilfælde
vedrørende 1998.
Desuden er de 12 anmodninger om afskrivning af egne indtægter (herunder tilfælde, der er
indberettet i de foregående år, men som stadig er åbne), der figurerer i første tabel i bilag 11, i
henhold til artikel 17, stk. 2 i forordning (EØF, Euratom) nr. 1552/89 blevet grundigt
undersøgt for alle relevante oplysninger fra medlemsstaterne. For bedre at vurdere hvert
enkelt tilfælde snarest muligt, mødes en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter for
forskellige tjenestegrene, der i 1997 blev oprettet til formålet, regelmæssigt. Det sikres
således, at Kommissionens kompetente tjenestegrene indtager en fælles holdning.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Blandt de 12 ovennævnte anmodninger har Kommissionen godkendt 4 (heraf en delvis), idet
den efter en detaljeret analyse af alle indberettede oplysninger er kommet frem til det resultat,
at det af grunde, som ikke kan tilskrives den pågældende medlemsstat, ikke har været muligt
at opkræve de egne indtægter. Til gengæld har Kommissionen afvist 8 ansøgninger (heraf en
delvis), fordi det fremgik, at den pågældende medlemsstat ikke havde udvist den nødvendige
agtpågivenhed og ikke havde benyttet alle sine beføjelser i henhold til EU-bestemmelserne og
den nationale lovgivning til beskyttelse af Fællesskabets finansielle interesser.
Endelig har et sidste tilfælde ikke kunnet tages til følge, fordi de EU-afgifter, som man havde
anmodet om fritagelse for at stille til Kommissionens rådighed, ikke var blevet fastlagt; det
forholder sig nemlig sådan, at fastlæggelsen af afgifterne er en uomgængelig betingelse for, at
artikel 17, stk. 2 , kan finde anvendelse. Medlemsstaten er blevet draget til ansvar finansielt.
Af de 15 tilfælde, der figurerer i anden tabel i bilag 11, er 7 under behandling. For disse
sagers vedkommende har Kommissionen endnu ikke taget endelig stilling, fordi den ikke på
baggrund af de oplysninger, de pågældende medlemsstater havde indgivet, har kunnet gøre
dette med fuldt kendskab til sagen. Undersøgelsen vil blive afsluttet, så snart Kommissionen
modtager de oplysninger, den har anmodet de pågældende medlemsstater om. For de 8 andre
tilfældes vedkommende er anmodningen om fritagelse for at stille beløbene til rådighed blevet
godtaget efter en grundig undersøgelse af alle faktorer og efter fælles overenskomst mellem
alle interesserede tjenester, som er blevet hørt i denne forbindelse.
Til trods for Kommissionens kontrol og den fortsatte dialog med medlemsstaterne skal det
bemærkes, at der ikke rent talmæssigt er sket nogen væsentlig udvikling med hensyn til
medlemsstaternes indberetning af tilfælde, hvor fordringerne ikke har kunnet inddrives. Det
skal dog bemærkes, at 7 medlemsstater mere eller mindre regelmæssigt har anvendt denne
procedure (Tyskland, Spanien, Frankrig, Nederlandene, Det Forenede Kongerige, og, siden
1997, Belgien og Danmark).
Udviklingen går i den retning, Kommissionen ønsker, idet den finder, at denne procedure
giver mulighed for en rimelig og gennemskuelig undersøgelse af medlemsstaternes
opkrævning af de egne indtægter og virker befordrende for en effektiv forvaltning af
Fællesskabets fordringer.
3.2.
Sammenligning af afskrevne beløb
Blandt de former for kontrol, der foretages af Kommissionen, er en sammenligning af
afskrevne beløb, som er indberettet gennem den rapport, der er omhandlet i artikel 17, stk. 3, i
forordning 1552/89, og af beløb fra det særskilte regnskab. Bilag 12 viser resultaterne af
denne sammenligning og af sammenligningen af afskrevne beløb i forbindelse med
indberetningen af svig og uregelmæssigheder.
For regnskabsåret 1998 havde medlemsstaterne pr. 1. oktober forelagt i alt 15 afskrevne beløb
til undersøgelse i Kommissionen, til et samlet beløb af 4 193 441 EUR. Desuden udgjorde de
afskrevne beløb, der bogføres i det særskilte regnskab, som Kommissionen hvert kvartal
modtager en oversigt over, i 1998 4.770.133 EUR. Selv om alle beløb registreres i det
særskilte regnskab uden nogen tærskel, var forskellen mellem de indberettede beløb (beløb
over 10 000 EUR) og de registrerede beløb betydelig. Kun Irland havde beløb, der svarede til
hinanden. Belgien og Nederlandene derimod havde kun opført meget lave beløb i forhold til
meddelelserne, hvilket ikke er almindelig regnskabsmæssig praksis.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Beløbene for korrektioner af de fastlagte beløb, der er indført i B-regnskabet (103,8 mio.
EUR), og beløbene, der fremgår af de svigmeddelelser, der er fremsendt i 1998, forekommer
at være høje i sammenligning med de samlede afskrivninger (92,5 mio. EUR). Ud fra et
regnskabsmæssigt synspunkt ville det være mere logisk, at den reelle vanskelighed med
hensyn til svig og uregelmæssigheder ligger i forbindelse med inddrivelsen og kommer til
udtryk gennem afskrevne beløb. Desuden må de korrigerede beløb i det særskilte regnskab
nødvendigvis være højere end dem, der fremgår af svigmeddelelserne, men den foretagne
analyse viser det modsatte.
Dette tyder på, at der er visse uoverensstemmelser mellem mekanismen til kontrol af den
fastlagte fordring på egne indtægter og tilfælde, hvor fordringer afskrives på grund af
problemer med inddrivelsen. Denne uoverensstemmelse forekommer i de beløb, der opgives
af Italien, Nederlandene og Det Forenede Kongerige. Disse forskelle, som tydeligvis er i
modstrid med artikel 8 og 17 i forordning 1552/89, medfører, at Kommissionen vil anmode
om yderligere oplysninger.
4.
K
ONKLUSIONER
På grundlag af de indkomne oplysninger, kan Kommissionen konkludere, at der er tale om
fremskridt i måden, hvorpå medlemsstaterne gør rede for deres arbejde og for resultaterne af
deres kontrol.
Specielt konstaterer Kommissionen en forbedring med hensyn til udarbejdelsen og
indberetningen af oplysninger i forhold til de to foregående regnskabsår. Imidlertid bør
medlemsstaterne i endnu højere grad tilskyndes til specielt at sikre sig, at de grundlæggende
begreber fortolkes i overensstemmelse med fællesskabsbestemmelserne.
Med hensyn til
oplysningernes sammenlignelighed er der således store forskelle
i
fortolkningen af begreberne "svig og uregelmæssigheder", som i flere tilfælde er forkert.
Dette betyder, at man får et undertiden lidet troværdigt indtryk af omfanget af den svig, der
afsløres, eller et indtryk af myndighedernes resultater, der vanskeligt kan fortolkes.
I øvrigt kan oplysningerne fra visse medlemsstater i deres årsrapporter ikke sammenlignes
med tallene fra andre kilder, specielt det særskilte regnskab over egne indtægter. I dette
regnskabsår er visse uoverensstemmelser dog undgået.
Med hensyn til selve kontrollen
viser de indberettede oplysninger en stærk samlet stigning i
omfanget af det personale, der beskæftiger sig hermed, samt en fortsat stigning i antallet af
indkomne angivelser. Disse oplysninger giver imidlertid ikke mulighed for at foretage nogen
detaljeret vurdering af myndighedernes faktiske indsats, og analysens pålidelighed
undermineres af forskellene mellem administrationernes opbygning.
De indberettede oplysninger fra medlemsstaterne om
resultaterne af deres kontrol
udviser en
forbedring i forhold til tidligere regnskabsår. Disse fremskridt er imidlertid ikke ensartede, og
forskellene mellem medlemsstaterne er vanskeligt forklarlige, specielt når det gælder de
fastlagte beløb. Desuden er resultaterne for nogle medlemsstater med hensyn til fastlæggelse
og opkrævning blevet kraftigt forringet, hvilket gør det nødvendigt med supplerende
oplysninger, specielt når forskellen i forhold til transaktionernes omfang er meget stor.
På grundlag af analysen af medlemsstaternes rapporter fra regnskabsåret 1995 og fremefter
fremstår der
et ret klart billede af tendenserne med hensyn til svig.
Der kan bl.a. konstateres
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
en forøgelse af antallet af afslørede overtrædelser, som dog ikke har betydning for omfanget
af de fastlagte afgifter. Desuden er risikoprofilen for de forskellige procedurer fast. Det
bekræftes, at de mest sårbare procedurer er overgang til fri omsætning og forsendelse.
Med hensyn til
proceduren for afskrivning
af uinddrivelige beløb er der fortsat kun forsigtige
fremskridt at spore, men syv medlemsstater benytter i dag denne procedure. Dette resultat kan
nok i det mindste delvis tilskrives Kommissionens og Revisionsrettens kontrolindsats med
hensyn til det særskilte regnskab og afslutningen heraf. Det er også resultatet af en
vedvarende dialog mellem Kommissionen og de nationale myndigheder på disse områder.
Endelig skal Kommissionen minde om, at den eneste virkelige nytte af denne rapport er, at
den giver et billede af situationen med hensyn til medlemsstaternes indsats for at overholde
forpligtelserne i henhold til artikel 17, stk. 3, i forordning nr. 1552/89. Dokumentet vil blive
behandlet i Det Rådgivende Udvalg for Egne Indtægter. Kommissionen bestræber sig på at
skabe de bedst mulige betingelser for, at eventuelle problemer i medlemsstaterne løses hurtigt.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441626_0016.png
BILAG
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441626_0017.png
BILAG 1
Medlemsstaternes kontrolarbejde
Medlems-
stater
Indkomne
angivelser
Angivelser
kontrolleret efter
toldbehandling
% angivelser
kontrolleret
efter
toldbehandling
(4)=(3)/(2)
6,92
6,60
2,47
25,42
9,60
11,90
1,22
1,73
9,35
5,54
3,32
……
5,46
3,72
……
Antal personer
ansat i
medlemsstatens
toldforvaltning
(5)
4 135
743
26 170
3 882
3 964
(6)
19 656
(8)
550
6 142
125
5 481
4 567
1 101
2 327
2 434
(18)
2 839
(19)
Antal personer pr.
medlemsstat ansat til
at foretage kontrol
efter toldbehandling
(6)
485
45
5 320
(3)
162
284
666
30
829
15
4 603
(13)
182
355
142
(17)
82
(18)
106
(19)
Gennemsnitligt
antal angivelser
kontrolleret pr.
person
(7)=(3)/(6)
620
1777
116
1503
1368
1221
332
139
285
376
997
……
661
621
……
(1)
B
DK
D
EL
E
F
IRL
I
L
NL
A
P
FIN
S
UK
(2)
4 349 229
1 211 011
(1)
24 900 000
957 634
4 065 566
(4)
9.731.275
811 748
(9)
6 646 156
45 753
31 246 637
(11)
5 471 853
428 310
1 721 554
(16)
1 370 000
5 248 367
(3)
300 756
79 980
(1)
615 315
(2)
243 455
388 609
(5)
698.365
(7)
9 950
114 895
4 277
(10)
1 732 550
(12)
181 438
(14)
(15)
……
93 930
51 000
……
Henvisninger:
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
(13)
(14)
(15)
(16)
(17)
(18)
(19)
Antallet af toldpositioner.
For kontroller i virksomheder er antallet af kontrollerede angivelser ikke til rådighed.
Dette tal vedrører kun kontroller i virksomheder.
Dette tal inkluderer 1 044 454 importangivelser.
Dette tal vedrører kun importangivelser, som er blevet kontrolleret ved stikprøvekontrol.
Heraf 309 personer, der er ansat i de centrale tjenester, og inklusive overvågningstjenester.
Dokumentkontrol efter toldbehandling foretaget af de særlige regionale myndigheder (CERDOC), eksklusive global
kontrol.
Det samlede personale, inklusive ledere og laboratoriepersonale.
Dette tal omfatter 470 540 importangivelser.
Angivelser udvalgt via edb-systemet SADBEl, manuelle angivelser og angivelser kontrolleret af Inspection d'Audit
(revisionskontrol).
Dette tal omfatter 25 420 799 importangivelser og 3 593 821 forsendelsesangivelser.
Dette tal omfatter edb-angivelser og angivelser inden for landbrugssektoren.
Tallet omfatter 23 ansatte i landbrugsministeriet, men ikke ansatte inden for efterforskning af skatteanliggender
(FIOD).
Dette tal omfatter 954 tilfælde bestående af flere angivelser.
Der foreligger ikke pålidelige statistikker vedrørende denne type kontrol.
Dette tal omfatter import og eksport og bl.a. 418 189 forsendelsestransaktioner.
Ikke alle disse ansatte er fuldtidsbeskæftiget med denne aktivitet.
Tal i mandår.
Personale på grænsetoldsteder og toldsteder inde i landet.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441626_0018.png
BILAG 2
Medlemsstaternes kontrolarbejde
Indkomne angivelser
MS
1996
1997
1998
Udsving
+
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
-
Angivelser kontrolleret efter toldbehandling
Antal personer ansat i medlemsstatens toldvæsen
Antal personer pr. medlemsstat ansat til at foretage
kontrol efter toldbehandling
1996
1997
1998
Udsving
+
X
-
1996
1997
1998
Udsving
+
X
-
1996
1997
1998
Udsving
+
-
X
X
X
X
X
X
=
=
X
=
X
X
X
X
X
=
=
=
B
DK
D
EL
E
F
IRL
I
L
NL
A
P
FIN
S
UK
….
1 137 522
21 200 000
….
3 189 410
8 423 471
617 485
4 852 713
27 041
21 272 970
4 845 731
420 775
1 762 404
1 194 659
3 933 688
3 465 188
1 186 024
20 600 000
572 600
3 800 064
9 800 000
740 501
5 940 066
43 629
25 657 280
4 536 545
419 542
1 736 762
1 287 000
4 633 921
4 349 229
1 211 011
24 900 000
957 634
4 065 566
6 829 028
811 748
6 646 156
45 753
31 246 637
5 471 853
428 310
1 721 554
1 370 000
5 248 367
….
838
32 537
….
10 759
774 384
….
1 262 397
2 976
1 032 399
45 091
….
144 309
211 641
143 858
32 430
7 833
12 636
180 330
….
85 096
3 180
1 538 103
27 988
106 727
1 360
300 756
79 980
615 315
243 455
388 609
813 028
9 950
114 895
4 277
(1)
1 732 550
181 438
93 930
51 000
….
X
815
27 500
….
4 073
18 259
1 240
3 552
816
26 700
3 962
4 056
19 679
1 347
6 491
129
5 373
4 584
891
2 282
2 400
429
4 135
743
26 170
3 882
3 964
19 656
550
6 142
125
5 481
4 567
1 101
2 327
2 434
2 839
….
X
X
X
X
X
X
X
66
5 180
….
240
441
….
754
15
4 202
X
175
132
157
91
118
915
65
5 400
36
240
643
31
852
15
4 270
177
172
148
90
106
485
45
5 320
162
284
666
30
829
15
4 603
182
355
142
82
106
X
X
X
X
X
X
X
X
6 135
129
5 387
4 769
915
X
2 223
2 285
462
=
X
=
X
X
X
X
X
(1)
I 1998 blev der i 5 854 tilfælde foretaget fysisk kontrol, svarende til 12,8% af det samlede antal behandlede angivelser.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441626_0019.png
BILAG 3
Svig og uregelmæssigheder: Fastlagte og allerede opkrævede beløb
(Beløb i EUR)
Antal tilfælde
MS
Fastlagte beløb
% af fastlæg-
gelserne i forhold
til EUR15 i alt
(4)
11,59
5,11
6,48
1,40
5,73
11,28
1,45
7,11
0,02
11,67
3,35
0,05
0,81
3,84
30,09
100,00%
Allerede opkrævede
beløb
% af opkræv-
ningerne i forhold
til EUR15 i alt
(6)
5,9%
11,74%
3,62%
0,21%
10,36%
6,22%
2,57%
3,6%
0,05%
26,68%
4,34%
0,12%
1,9%
9,87%
12,82%
100,00%
"Bruttoop-
krævnings-sats"
(1)
B
DK
D
EL
E
F
IRL
I
L
NL
A
P
FIN
(2)
S
UK
(3)
EUR-15
(2)
12 701
3 498
290
1 781
12 828
12 243
1 159
4 414
8
16 641
15 474
463
5 024
25 936
13 194
125 654
(3)
43 340 242
19 120 826
24 236 751
5 242 674
21 412 278
42 198 908
5 405 318
26 599 948
85 120
43 654 564
12 539 555
202 348
3 047 336
14 367 089
112 511 528
373 964 485
(5)
8 299 009
16 515 907
5 095 808
295 671
14 582 067
8 760 277
3 610 475
5 065 210
73 383
(1)
37 561 204
6 105 713
171 754
2 668 209
13 887 633
18 047 642
140 739 962
(7)=(5)/(3)
19,15%
86,38%
21,03%
5,64%
68,10%
20,76%
66,79%
19,04%
86,21%
86,04%
48,69%
84,48%
87,56%
96,66%
16,04%
37,63%
(Den i tabellerne anvendte vekselkurs for EUR angiver middelkursen for 1998)
Henvisninger:
(1)
(2)
(3)
Dette beløb inkluderer et beløb på ca. 3 000 EUR, svarende til provenuet af den offentlige auktion efter konfiskering af
varerne.
Edb-systemet sondrer ikke mellem beløb, der er inddrevet i forbindelse med svig, og andre inddrivelser. Beløb vedrørende
tilfælde på under 10 000 EUR formodes at være opkrævet.
Spalte 3,5 og 6 vedrører alene fordringer på over 10 000 EUR.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441626_0020.png
BILAG 4
Svig og uregelmæssigheder: Fastlagte beløb og "opkrævningssats" - Udsving
(Beløb i EUR)
Antal tilfælde
MS
1995
1996
1997
1998
Udsving.
1995
1996
1997
1998
Udsving.
1995
1996
1997
1998
Udsving.
Fastlagte beløb
"Bruttoopkrævningssats"
20
↓↓
↓ ↑↓
↑↑↓
UK
12 137
12 115
13 093
13 194
36 639 485
33 898 722
131 425 991
112 511 528
↑↑↑
↑↑↓
S
9 485
3 412
23 394
25 936
3 975 905
5 572 753
-389 758
14 367 089
100%
22,57%
96,66%
16,04%
↓ ↑
↓↓↑
↑↓↑
FIN
1 811
4 513
3 835
5 024
1 365 885
6 973 097
3 712 886
3 047 336
76,77%
92,58%
87,56%
↑↓
↑↑↓
↓↑↓
P
415
398
1 002
463
2 964 195
2 855 173
8 261 544
202 348
8,54%
2,59%
84,48%
↑↓
↑↑↓
↑↑↓
A
47 783
28
64
15474
5 937 332
1 344 518
6 036 675
12 539 555
17,50%
10,64%
48,69%
↑↓
↑↓
↑↓
NL
17 931
14 002
16 641
….
104 826 310
36 014 402
43 654 564
90,99%
84,96%
86,04%
↓↓↔
↑↑↓
↓↑↓
L
14
10
21
8
17 866
3 526
37 853
85 120
100%
100,00%
100%
86,21%
↑↓↑
↓↑↑
↑↓↑
I
1 300
4 232
4 264
4 414
19 725 560
48 289 595
106 587 889
26 599 948
1,53%
6,28%
3,89%
19,04%
↓↓↑
↓↑↑
↑↑↑
IRL
500
594
1 104
1 159
1 424 848
3 204 644
5 887 044
5 405 318
80%
84,05%
73%
66,79%
↑↓
↑↑↓
↓↑↑
F
9 932
10 870
12 752
12 243
34 457 403
32 668 325
40 961 412
42 198 908
21,56%
19,97%
20,76%
↑↑↑
↓↑↑
↑↑↑
E
8 617
10 759
12 636
12 828
21 147 076
21 971 279
24 354 357
21 412 278
41,29%
49,42%
52,31%
68,10%
↑↑↓
↓↑↑
↓↑ ↑
EL
1 042
1 257
1 792
1 781
4 095 480
7 868 906
15 733 057
5 242 674
8,03%
2,65%
3,68%
5,64%
↑↑
↓↓↓
↓↓↑
D
726
593
384
290
60 413 609
38 323 565
28 473 160
24 236 751
3,23%
10,18%
21,03%
↑↓↑
↑↓↓
↑↓↑
DK
167
7 052
657
3 498
26 103 970
17 946 990
7 309 440
19 120 826
32,30%
83,40%
62,10%
86,38%
↑ ↓↑
↓↑↓
↑↑↑
B
6 507
6 820
11 258
12 701
74 151 928
40 532 767
65 710 653
43 340 242
8,13%
18,35%
18,28%
19,15%
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441626_0021.png
BILAG 5
Fastlagte beløb/bogførte beløb
(Beløb i EUR)
Medlemsstater
(1)
B
DK
D
EL
E
F
IRL
I
L
NL
A
P
FIN
S
UK
I ALT
Fastlagte beløb (tabel 3)
1998
(2)
43 340 242
19 120 826
24 236 751
5 242 674
21 412 278
42 198 908
5 405 318
26 599 948
85 120
43 654 564
12 539 555
202 348
3 047 336
14 367 089
112 511 528
373 964 485
Beløb i B-regnskabet
1998
(1)
(3)
23 549 000
6 779 000
129 360 000
5 232 000
10 760 000
45 670 000
791 000
59 039 000
279 000
70 489 000
20 918 000
5 078 000
1 435 000
284 000
366 574 000
746 237 000
Forskel
Fastlagte beløb < beløb i
B-regnskabet
(5)
(4)=(2)-(3)
19 791 242
12 341 826
- 105 123 249
10 674
10 652 278
- 3 471 092
4 614 318
- 32 439 052
- 193 880
- 26 834 436
- 8 378 445
- 4 875 652
1 612 336
14 083 089
- 254 062 472
- 372 272 515
X
X
X
X
X
X
X
X
(1)
Beløbene korrigeret som følge af forskelle i vekselkurser og med hensyn til kvartaler.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441626_0022.png
BILAG 6
Årsrapporter/indsendte meddelelsesblade om svig
(Beløb i EUR)
Årsrapporter iht. artikel 17, stk. 3, i forordning
1552/89
Medlemsstater
Tilfælde/beløb vedrørende svig og uregel-
mæssigheder (alle værdier under ét)
Antal tilfælde
(1)
B
DK
D
EL
E
F
IRL
I
L
NL
A
P
FIN
S
UK
Total
(2)
12 701
3 498
290
1 781
12 828
12 243
1 159
4 414
8
16 641
15 474
463
5 024
25 936
13 194
125 654
Beløb
(3)
43 340 242
19 120 826
24 236 751
5 242 674
21 412 278
42 198 908
5 405 318
26 599 948 (2)
85 120
43 654 564
12 539 555
202 348
3 047 336
14 367 089
112 511 528
373 964 485
Meddelelsesblade om svig iht. artikel 6, stk. 4, i
forordning 1552/89
Tilfælde/beløb vedrørende svig og uregel-
mæssigheder
(1)
(> 10 000 EUR)
Antal tilfælde
(4)
345
131
154
2
73
212
24
173
0
210
147
18
42
96
499
2 126
Beløb
(5)
12 663 823
14 702 123
14 029 860
312 760
3 338 526
14 327 051
862 568
22 986 641
0
1 846 880
6 710 265
21 509
1 682 245
8 357 308
99 068 587
200 910 147
(6)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Beløb anført på
meddelelsesblade om
svig > Beløb anført i
årsrapporten
(1)
(2)
Nettobeløb til opkrævning, tilpasset efter korrektioner, annulleringer osv.
Dette beløb omfatter 5 tilfælde af ulovlig overgang til frit forbrug på over 10 000 EUR, svarende til i alt 1 126 812 EUR.
Beløbene vil af proceduremæssige årsager først blive bogført i 1999.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441626_0023.png
BILAG 7
Toldprocedurernes sårbarhed over for svig og uregelmæssigheder
(Beløb i EUR)
Fri omsætning
Medlemsstater
Antal
tilfælde
B
DK
D
EL
E
F
IRL
I
L
NL
A
P
FIN
S
UK
I alt
Procedurens
indvirkning på det
samlede antal tilfælde
og det samlede beløb
8 594
2 806
216
857
8 108
9 511
501
4 208
4
12 474
11 302
401
3 767
25 645
13 194
101 588
80,8%
Beløb
29 270 660
15 612 673
20 749 756
4 492 202
13 533 735
31 706 191
2 448 216
19 295 695
81 706
32 654 478
9 433 214
170 951
2 496 562
12 402 695
112 511 528
306 860 262
81,4%
Antal
tilfælde
3 330
?
58
18
567
2 010
291
132
0
3 980
2 754
6
34
175
13 355
10,6%
Beløb
11 145 330
233 965
1 912 978
46 076
946 426
6 565 179
714 809
6 429 680
0
7 256 853
2 248 996
512
187 423
179 018
37 867 245
10%
Antal
tilfælde
530
16
3
1
18
82
5
3
0
80
88
3
21
11
861
0,6%
Beløb
2 376 299
4 510
253 468
67
30 045
742 924
98 139
10 568
0
351 226
148 930
25 395
6 917
92 988
4 141 476
1,1%
Antal
tilfælde
37
464
4
43
427
42
348
30
0
55
457
12
428
70
2 417
1,9%
Beløb
3 367 736
748 848
320 508
95 577
712 741
244 173
2 108 112
256 494
0
3 050 764
193 489
3 615
248 339
1 668 232
13 018 628
3,5%
Antal
tilfælde
39
28
5
0
45
8
0
3
0
3
30
1
147
0
309
0,2%
Beløb
4 584
153 987
730 187
0
75 113
170 015
0
47
0
4 538
60 846
56
21 038
0
1 220 411
0,3%
Antal
tilfælde
92
2
4
76
169
76
14
4
4
2
799
11
53
35
1 341
1,06%
Beløb
19 629
39 923
269 854
32 338
282 092
84 772
36 042
10 944
3 414
0
247 431
0
9 459
24 157
1 060 055
0,3%
Ekstern fællesskabs-
forsendelse
Oplæggelse
Aktiv forædling
Passiv forædling
Midlertidig indførsel
Andre toldmæssige
procedurer og
anvendelsesformål
Antal
tilfælde
79
182
0
786
3 494
514
0
34
0
47
44
29
574
0
5 783
4,6%
Beløb
156 003
2 326 920
0
576 413
5 832 125
2 685 654
0
596 520
0
336 705
201 649
1 818
77 598
0
12 791 405
3,4%
Antal
tilfælde
12 701
3 498
290
1 781
12 828
12 243
1 159
4 414
8
16 641
15 474
463
5 024
25 936
13 194
125 654
100%
I alt
Beløb
46 340 241
19 120 826
24 236 751
5 242 673
21 412 277
42 198 908
5 405 318
26 599 948
85 120
43 654 564
12 534 555
202 347
3 047 336
14 367 090
112 511 528
376 959 482
100%
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441626_0024.png
BILAG 8
Toldprocedurernes sårbarhed over for svig og uregelmæssigheder
(Beløb i EUR)
Medlems-
stater
Fri omsætning
Ekstern
fællesskabsforsendelse
Antal
tilfælde
Beløb
Oplæggelse
Aktiv forædling
Passiv forædling
Midlertidig indførsel
Andre toldmæssige
procedurer og
anvendelsesformål
Antal
tilfælde
Beløb
Antal
tilfælde
I alt
Antal
tilfælde
1995 (1)
Indvirkning
1996
Indvirkning
1997
Indvirkning
1998
Indvirkning
53 528
78,07%
71 284
81,3%
101 588
80,8%
Beløb
Antal
tilfælde
Beløb
Antal
tilfælde
Beløb
Antal
tilfælde
Beløb
Antal
tilfælde
Beløb
Beløb
210 383 644
62 87%
364 576 179
80%
306 860 262
81,4%
7 621
11,11%
12 313
14%
13 355
10,6%
90 366 720
27,%
63 788 955
14%
37 867 245
10%
845
1,23%
538
0,6%
861
0,6%
2 767 720
0,83%
9 652 450
2,1%
4 141 476
1,1%
300
0,44%
924
1,1%
2 417
1,9%
8 433 675
2,52%
6 995 687
1,5%
13 018 628
3,5%
347
0,51%
275
0,3%
309
0,2%
5 893 995
1,76%
1 655 875
0,3%
1 220 411
0,3%
153
0,22%
1 016
1,2%
1 341
1,06%
1 099 310
0,33%
1 589 085
0,3%
1 060 055
0,3%
5 774
8,42%
1 272
1,5%
5 783
4,6%
15 690 244
4,69%
8 058 039
1,7%
12 791 405
3,4%
68 568
100 %
87 622
100%
125 654
100%
334 635 376
100 %
456 152 006
100%
376 959 482
100%
(1) De foreliggende tal er ikke sammenlignelige.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441626_0025.png
BILAG 9
Fri omsætning: Typer tilfælde af svig/uregelmæssigheder
(Beløb i EUR)
MS
Manglende angivelse
Antal
tilfælde
277
49
151
9
124
7 437
2
976
1
1 224
2 129
25
165
557
5
13 131
13%
Beløb
766 084
2 023 853
12 402 251
733 581
206 979
4 672 678
11 732
741 597
61
1 209 778
2 323 919
2 537
203 819
598 137
2 368 524
28 265 530
9,2%
Fejlagtig vareangivelse eller
forkert tarifering i FTT
Antal
tilfælde
2 441
1 123
33
204
3 081
921
420
733
0
4 473
1 822
103
1 247
8 001
2 025
26 627
26,2%
Beløb
1 993 295
3 879 261
4 098 295
1 016 814
5 142 753
14 939 341
2 325 854
2 662 176
0
12 497 561
2 211 785
65 916
764 842
8 677 893
4 052 037
64 327 823
21%
Oprindelse
Antal
tilfælde
148
681
15
443
546
128
1
529
2
472
1 017
30
714
816
532
6 074
6%
Beløb
1 399 499
3 990 408
990 893
2 219 747
911 374
3 244 108
957
10 077 738
66 771
2 703 169
1 873 139
10 608
715 697
90 157
1 480 309
29 7740574
9,7%
Værdi
Antal tilfælde
1 039
29
14
41
2 137
521
73
1 166
1
4 605
4 485
96
719
4 271
4 219
23 416
23%
Beløb
728 967
3 471 944
3 161 377
127 897
3 567 044
3 449 597
98 920
3 150 696
14 874
10 514 088
1 313 859
25 562
419 846
849 638
21 788 444
52 682 753
17,1%
Vægt/mængde
Antal tilfælde
15
0
1
1
40
24
0
295
0
830
7
30
0
27
134
1 404
1,4%
Beløb
783
0
15 345
17
66 767
282 375
0
37 942
0
774 149
5 020
3 303
0
226 679
0
1 412 380
0,5%
Antal
tilfælde
4 674
924
2
159
2 180
480
5
509
0
870
1 842
117
922
11 973
6 279
30 936
30,4%
Andet
Beløb
24 382 033
2 247 207
81 594
394 146
3 638 819
5 118 092
10 752
2 625 546
0
4 955 734
1 705 492
63 025
392 359
1 960 191
82 822 215
130 397 205
42,5%
Antal
tilfælde
8 594
2 806
216
857
8 108
9 511
501
4 208
4
12 474
11 302
401
3 767
25 645
13 194
101 588
100%
I alt
Beløb
29 270 660
15 612 673
20 749 756
4 492 202
13 533 735
31 706 191
2 448 216
19 295 695
81 706
32 654 478
9 433 214
170 951
2 496 562
12 402 695
112 511 528
306 860 262
100%
B
DK
D
EL
E
F
IRL
I
L
NL
A
P
FIN
S
UK
I ALT
Indvirk-ning på det sam-
lede antal tilfælde og det
samlede beløb
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441626_0026.png
BILAG 10
Fri omsætning: Typer tilfælde af svig/uregelmæssigheder
(Beløb i EUR)
Manglende angivelse
EM
Antal tilfælde
1995 (1)
Indvirkning
1996
Indvirkning
1997
Indvirkning
1998
Indvirkning
14 044
26 24%
10 642
14,8%
13 131
13%
36 318 871
17,26%
36 579 518
10,04%
28 265 530
9,2%
10 819
20,21%
16 810
23,6%
26 627
26,2%
47 198 747
22,43%
51 133 326
14,03%
64 327 823
21%
5 137
9,60%
6 246
8,8%
8 074
6%
48 707 825
23,15%
38 726 962
10,6%
29 774 574
9,7%
10 946
20,45%
12 605
17,7%
23 416
23%
37 295 743
17,73%
62 943 033
17,2%
52 682 753
17 1%
862
1,61%
1 128
1,6%
1 404
1,4%
1 623 394
0,77%
89 513 115
24,5%
1 412 380
0,5%
11 720
21,90%
23 853
33,5%
30 936
30,4%
39 239 061
18,65%
90 787 372
24,9%
130 397 205
42,5%
53 528
100%
71 284
100%
101 588
100%
210 383 641
100%
364 576 179
100%
306 860 262
100%
Beløb
Fejlagtig vareangivelse eller
forkert tarifering i FTT
Antal tilfælde
Beløb
Oprindelse
Antal tilfælde
Beløb
Værdi
Antal tilfælde
Beløb
Vægt/mængde
Antal tilfælde
Beløb
Andet
Antal tilfælde
Beløb
I alt
Antal tilfælde
Beløb
(1)
De foreliggende tal er ikke sammenlignelige.
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441626_0027.png
BILAG 11
Tilfælde af beløb, der ikke har kunnet inddrives, og som er behandlet i 1998
Anførte grunde
MS
Fallit
ES
ES
UK
UK
UK
UK
FR
BE
UK
UK
BE
UK
TOTAL
7
X
4
X
X
X
X
X
X
X
X
Insolvens
X
X
902 857 (1)
1 555 753 (2)
576 925 (2)
481 063 (2)
116 862 (2)
356 381 (3)
10 734 (3)
35 910 (3)
639 434 (4)
150 622 (4)
13 390 (4)
1 152 850 (4)
X
X
X
X
X
Tidligere lovgivning
Skrivelse sendt til MS
X
X
Beløb ( )
Accept
Afslag
X
X
X
X
x
Betalt
Afslag for 25 728 EUR (betalt) Accept for 455 335
EUR
Betalt
Ikke taget til følge; ikke fastlagt (Betalt)
Betalt
Bemærkninger
Sagens udvikling
(1) Tilfælde vedrørende regnskabsåret 1994
(2) Tilfælde vedrørende regnskabsåret 1995
(3) Tilfælde vedrørende regnskabsåret 1996
(4) Tilfælde vedrørende regnskabsåret 1997
Tilfælde af beløb, der ikke har kunnet inddrives – Regnskabsåret 1998
(Indberettet i 1999)
MS
Anførte grunde
Fallit
BE
UK
UK
UK
UK
NL
NL
NL
NL
NL
NL
NL
NL
IR
ES
I ALT
1
4
X
X
Insolvens
X
X
X
Beløb i
Accept
X
X
X
X
X
Afslag
Sagens udvikling
Bemærkninger
Skrivelse sendt til MS
Nærmere oplysninger udbedt
Skrivelse sendt til MS
Skrivelse sendt til MS
Tidligere tilfælde
Nærmere oplysninger udbedt
Nærmere oplysninger udbedt
Nærmere oplysninger udbedt
Nærmere oplysninger udbedt
X
X
X
Skrivelse sendt til MS
Skrivelse sendt til MS
Skrivelse sendt til MS
Nærmere oplysninger udbedt
Nærmere oplysninger udbedt
8
172 192
14 650
824 190
22 585
24 183
329 372
111 837
148 250
33 907
24 551
33 471
75 357
70 040
708 824
23 079
2 616 488
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441626_0028.png
BILAG 12
Korrigerede beløb og afskrevne beløb
Beløb i EUR
MEDLEMS-
STAT
B
DK
D
EL
E
F
Irl
I
L
NL
A
P
FIN
S
UK
EUR 15
Afskrivninger iflg. rapport (art. 17, stk. 3)
antal
1
0
0
0
1
0
1
0
0
8
0
0
0
0
4
15
942 725
4 193 441
818 117
700 035
29 042
beløb
1 703 522
Afskrevet
42 368
11 770
(2)
0
151 547
100 016
21 826
718 081
831
0
58 855
0
-3 833
(3)
6
1 075 556
2 593 110
4 770 133
B-regnskab
korrigeret
33 694 264
2 083 654
0
3 448 010
4 848 184
13 909 360
791 607
5 990 781
0
20 829
3 135 381
489 387
28 539
-318 549
35 765 782
103 887 229
korrigeret
-4 616 880
-154 146
0
0
-14 758
69
0
-16 941 194
0
-13 147 517
293 956
-273 952
0
0
-57 637 434
-92 491 856
Egne indtægter
(1)
antal
87 C
6C
0
0
3C, 2NV
7C
0
49C
0
130C, 4NV
29C
4C
0
0
71C
afskrevet
0
0
0
0
30 137
0
0
0
0
58 673
0
0
0
0
0
88 810
(1)
(2)
(3)
Tal ajourført pr. 1. oktober 1999.
Dette tal figurerer i oversigten over første kvartal med negativt fortegn (virkning annulleret).
Heraf et negativt beløb på 4 147,92 EUR (virkning annulleret).
28