Europaudvalget 2000
KOM (2000) 0111
Offentligt
1441630_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 14.3.2000
KOM(2000) 111 endelig
2000/0062 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
AKTION MOD PERSONELMINER: STYRKELSE AF DEN EUROPÆISKE UNIONS BIDRAG
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
OM AKTION MOD PERSONELMINER
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441630_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
Personelminer er årsag til forfærdelige ulykker i mange af de fattigste dele af verden og lægger
store hindringer i vejen for gennemførelsen af adskillige af Den Europæiske Unions programmer.
I perioden 1992-1998 afsatte Den Europæiske Union derfor mere end 180 mio. EUR til
mineaktioner verden over til støtte for minerydningsprogrammer, bistand til mineofre og
teknologisk forskning og udvikling. Dette har udgjort et vigtigt bidrag til verdenssamfundets
indsats verden over, men meget mangler endnu at blive gjort.
Efter de impulser, som ikrafttrædelsen af Ottawa-konventionen om forbud mod brug, oplagring,
produktion og overførsel af personelminer samt om deres destruktion har givet, er den vigtigste
opgave for verdenssamfundet nu at løse problemet med landminer i løbet af de kommende 10-15
år. Den Europæiske Unions hidtidige bidrag giver anledning til at formode, at den vil spille en
hovedrolle i dette arbejde. Der kan kun opnås gode resultater, hvis de internationale politiske og
materielle tilsagn efterleves, hvis den internationale koordination forbedres, hvis der oprettes
effektive nationale organer i alle de lande, der er hårdest ramt af miner, og hvis der indføres
sikrere og hurtigere minerydningsteknikker.
I denne meddelelse sammenfattes Den Europæiske Unions mineaktioner til dato, ligesom der
skitseres en række politikker, som yderligere vil forøge Den Europæiske Unions muligheder for
at spille en førende rolle i bestræbelserne på at komme denne verdensomspændende plage til livs.
Der foreslås blandt andet forhøjede bevillinger på en særlig tværgående budgetpost, som vil stå i
centrum for Den Europæiske Unions indsats på minerydningsområdet i de kommende år.
Sideløbende dermed fremsætter Kommissionen et forslag til retsakt og tager initiativ til interne
ændringer, som vil gøre dens aktioner på dette vigtige "policy"-område mere sammenhængende
og mere effektive.
2.
3.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441630_0003.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
AKTION MOD PERSONELMINER: STYRKELSE AF DEN EUROPÆISKE UNIONS BIDRAG
1.
“Konventionen om forbud mod brug, oplagring, produktion og overførsel af personelminer samt om
deres destruktion” (i det følgende benævnt "Ottawa-konventionen") trådte i kraft den 1. marts 1999
1
.
Denne begivenhed var kulminationen på flere års intensiv politisk aktivitet for at mobilisere det
internationale samfund til at gøre en samordnet indsats for at overvinde de tragedier, der er
forbundet med personelminer. Forbuddet kræver tid for at virke, og mange betydningsfulde stater
har endnu ikke tilsluttet sig det.
I mellemtiden vil det stadig være nødvendigt at overvinde de forfærdelige konsekvenser af
minekontamineringen, og gennemførelsen af konventionen vil i sig selv være en udfordring.
Gennem de seneste seks år har der været voksende international opmærksomhed om de tragiske
konsekvenser af personelminer for befolkningen i mange dele af verden, som kæmper for at
overvinde følgerne af væbnede konflikter. Ud over det stadigt voksende antal af ofre har den
økonomiske og sociale genrejsning været hæmmet af den faktiske eller formodede tilstedeværelse af
personelminer. Straks efter afslutningen af konflikter er mineaktioner
2
derfor blevet iværksat som en
særlig højtprioriteret opgave for at forhindre ulykker og lette genskabelsen af normale forhold.
Den Europæiske Union anerkendes nu som en af verdenssamfundets førende bidragydere til
mineaktioner. I perioden 1992-1998 anvendte Fællesskabet mere end 180 mio. EUR til disse
opgaver på verdensplan (der henvises til bilag I). Desuden gennemførte Den Europæiske Unions
medlemsstater i samme periode bilaterale aktioner af nogenlunde samme størrelse. Den Europæiske
Union støtter aktioner i alle de hårdest ramte lande, herunder Afghanistan, Angola, Bosnien-
Hercegovina, Cambodja, det nordlige Irak, Kosovo, Kroatien, Laos, Mozambique, Nicaragua,
Somalia og Zimbabwe. I mange af disse lande er EU den vigtigste bidragyder til mineaktioner.
Den Europæiske Union anerkender den centrale rolle, som FN spiller, når det drejer sig om
tilrettelæggelse af mineaktioner i mange lande og ydelse af bistand til koordination af den
internationale indsats. Desuden har blandt andet De Forenede Stater, Canada, Norge og Japan ydet
store bidrag til minerydningen og dermed forbundne aktioner, herunder bistand til mineofre.
På Ottawa-konferencen i december 1997 gav regeringer og institutioner verden over meddelelse om
enorme finansielle tilsagn til mineaktioner til et beløb af mindst 350 mio. EUR i løbet af de
nærmeste år. Siden da er der i verdenssamfundet skabt større vilje til at samarbejde om at føre de
2.
3.
4.
5.
1
Pr. 01.09.99 var konventionen undertegnet af 135 stater verden over og ratificeret af 84. Deraf har 14 af EU's
medlemsstater undertegnet og 13 har ratificeret konventionen.
"Mineaktioner" er en fællesbetegnelse for alle aktiviteter, herunder bevidsthedsskabende foranstaltninger,
meningsdannelse, informationsforvaltning, bistand til og rehabilitering af ofre, opmåling og markering af formodede
mineområder, detektion og identifikation af landminer, uddannelse af særligt personale samt rydning (til et
humanitært forsvarligt niveau) og destruktion af miner, som bidrager til at mindske de menneskelige, økonomiske og
miljømæssige konsekvenser af personelminer, ikke-eksploderet ammunition og andre farlige krigsefterladenskaber.
2
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441630_0004.png
aftalte mål ud i livet på en bedre koordineret måde, gøre overlapninger så små som muligt og
fokusere på de højest prioriterede behov.
UDFORDRINGEN
6.
Forpligtelser i henhold til Ottawa-konventionen: Konventionens ikrafttræden er et vigtigt incitament
til at forbedre mineaktionen og en mere struktureret approach, hvor det drejer sig om at nå en række
milepæle. Konventionens parter skal opfylde krævende interne forpligtelser, der også vil forbruge
ressourcer afsat til mineaktioner. Disse forpligtelser omfatter:
destruktion af alle oplagrede miner inden 4 år (artikel 4)
destruktion af personelminer i minerede områder inden 10 år (artikel 5, stk. 1)
identifikation, markering og indhegning af minerede områder så hurtigt som muligt (artikel 5,
stk. 2)
rapportering til FN's generalsekretær om den nationale situation vedrørende personelminer
inden 6 måneder (artikel 7), indgivelse af oplysninger til FN's database (artikel 6, stk. 6) og
samarbejde om foranstaltninger til efterprøvning af overholdelsen (artikel 8)
gennemførelse af de nødvendige retlige, administrative og andre foranstaltninger til at
forhindre aktiviteter, der er forbudt i henhold til konventionen (artikel 9).
7.
I sidste ende må regeringen i et ramt land være ansvarlig for, at minerne fjernes, og dette bør fra
starten påvirke den måde, hvorpå det internationale samfunds indsats organiseres. I tiden efter en
konflikt er det imidlertid usandsynligt, at der vil findes effektive regeringsstrukturer, der kan
organisere og styre rehabilitering og genopbygning, og der vil kun stå begrænsede ressourcer til
rådighed til minerydning. Det er derfor en afgørende forudsætning for mineaktionsprogrammer i
alle berørte lande, at der oprettes nationale politiske institutioner og skabes en lokal
minerydningskapacitet, der ikke udelukkende varetager bestemte parters interesser.
Mange af de berørte lande, der er part i konventionen, vil kræve bistand med opfyldelsen af deres
forpligtelser, og dette vil i henhold til artikel 6 i konventionen være en højtprioriteret opgave for den
internationale aktion i de kommende år
3
. Der ville sikres betydelige besparelser og forbedringer af
problemløsningen ved en mere sammenhængende og bedre koordineret approach fra
verdenssamfundets side i hvert af de berørte lande. På det første møde mellem de statslige parter i
Ottawa-konventionen den 3. maj 1999 i Maputo blev der lagt vægt på at styrke det internationale
samarbejde, især med henblik på at skabe et samlet overblik over prioriteterne i overensstemmelse
med forpligtelserne og tidsrammerne i konventionen. I den forbindelse må der tages hensyn til det
store arbejde, der gøres internationalt, regionalt og subregionalt, samtidig med at FN-systemet
anerkendes som drivkraften for den samlede indsats på minerydningsområdet. Der skal i højere grad
oplyses om fremtidige planer og tidligere og nuværende erfaringer for at øge politikkernes og
8.
3
I den sammenhæng medregnes regionale organisationer, der også omfatter Det Europæiske Fællesskab, specifikt blandt de
organisationer, som af en statslig part kan anmodes om at yde finansiel, faglig og anden bistand.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441630_0005.png
strategiernes gennemslagskraft og gøre overlapninger og ressourcespild så små som muligt. Man må
også overveje og tage fat på spørgsmålet om organisationernes kapacitet til at varetage deres
ansvarsområder.
9.
Skønt der ud fra et praktisk eller etisk synspunkt ikke er megen mening i at bruge ressourcer på
minerydning i lande, hvis regeringer fortsat benytter personelminer, anerkendes det også, at
krigsførende parter i "sammenbrudte stater" eller i civile konflikter har en stor del af ansvaret for
den fortsatte mineplage uanset de pågældende våbens oprindelse. Hvis konventionen skal være
troværdig, er det imidlertid bydende nødvendigt, at verdenssamfundet alvorligt overvejer en
reaktion over for dem, der vedbliver med vilkårligt at benytte personelminer på en uforsvarlig måde,
og over for de lande, der vedbliver med at benytte personelminer i strid med deres traktatfæstede
forpligtelser
4
. Samtidig bør det sikres, at udsatte lokalsamfund ikke lider under deres regeringers
fejltagelser.
På trods af tilsagnene fra Den Europæiske Union
5
og en række andre vigtige aktører i
verdenssamfundet er det samlede problem med landminer stadig kritisk, og ulykkerne fortsætter på
et uacceptabelt niveau
6
. Desuden er der betydelig frygt for, at donorregeringernes og institutionernes
entusiasme vil blive mindre, når den massive interesse i offentligheden for minespørgsmålet, som
har været kendetegnende for de seneste år, aftager. Hvis problemet skal løses "på år, ikke årtier"
7
,
skal der træffes mere effektive foranstaltninger på mineaktionsområdet for at modsvare de frister,
som signatarstaterne har til at uskadeliggøre alle miner på deres område. Det vil derfor være
nødvendigt at fastholde de finansielle tilsagn i de kommende år.
Den formodede forekomst af personelminer er en alvorlig hindring for den socioøkonomiske
udvikling i mange lande, hvor minerydning er helt afgørende for mulighederne for at gennemføre
rehabiliterings-, genopbygnings- og udviklingsprogrammer. Ud over at bekæmpe de fysiske følger
af den faktiske tilstedeværelse af miner øver personelmineprojekter derfor betydelig indflydelse på
de ramte lokalsamfunds sociale og økonomiske struktur, idet de gør det muligt at genoptage sociale
og økonomiske aktiviteter og tillader flygtninge at vende hjem.
10.
11.
4
5
6
7
Det er usikkert, hvem der i øjeblikket fremstiller personelminer, og om disse producenter stadig overfører personelminer til
konfliktområder. Følgende producentstater har endnu ikke undertegnet Ottawa-traktaten: Belarus, Burma, Cuba,
Egypten, Indien, Irak, Iran, Israel, Jugoslavien, Kina, Nordkorea, Sydkorea, Pakistan, Rusland, Singapore, Taiwan,
Tyrkiet, USA og Vietnam. En betydelig del af de miner, der findes i de hårdest ramte lande, er af sovjetisk og kinesisk
oprindelse. Blandt de kendte eksportører af personelminer er Irak, Iran, Forbundsrepublikken Jugoslavien, Nordkorea
og Vietnam de eneste, der ikke har nedlagt eksportforbud eller vedtaget et eksportmoratorium.
EU's medlemsstater har for deres vedkommende forbudt eksport af alle personelminer til alle bestemmelsessteder og
truffet foranstaltninger til at forbyde produktion af sådanne miner. Under alle omstændigheder er kun en meget lille del af
det humanitære problem vedrørende mineplagen i de ramte lande af europæisk oprindelse, hvilket i langt højere grad er en
del af løsningen end en del af problemet.
Eksperterne er enige om, at det ikke er det samlede antal af landminer, der er vigtigt, men snarere udstrækningen af de
meget store områder, der formodes at være minerede. Mere end 60 lande har erklæret at have landmineproblemer, og
heraf er ca. 20 meget hårdt ramte. Alene den blotte mistanke om tilstedeværelse af miner skaber økonomiske
forstyrrelser, og alle former for ueksploderet militært materiel (f.eks. raketter og artilleri- og håndgranater) samt personel-
og panserminer vil sandsynligvis forekomme i tidligere konfliktområder.
Den internationale koordinationsworkshop for mineaktioner i marts 1998 i Ottawa nåede frem til denne konklusion,
der gav sig udslag i EU's mål på 10-15 år og USA's målsætning om, at problemet med personelminer skulle være løst
år 2010.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441630_0006.png
12.
Minerydningsteknologi og valg af de mindst udgiftskrævende metoder. Som følge af
landminetruslens formodede omfang er der almindelig enighed om, at de velprøvede
arbejdskraftintensive metoder for manuel minerydning er for langsomme og for farlige. Der bør
lægges større vægt på udvikling og anvendelse af en
egnet
teknologi, navnlig hvad angår opmåling
af minefelter, forbedret minedetektion samt minerydning og -destruktion, under hensyntagen til de
miljømæssige forhold såsom terræn, jordbundens struktur og vegetation. Endvidere fokuserer den
nationale forsknings- og udviklingsindsats vedrørende minerydning i Unionen hovedsagelig på
militære behov, der på mange områder afviger betydeligt fra de civile behov.
Koordinationsindsatsen må imidlertid forbedres for at undgå overlapninger. Kvaliteten af det udstyr,
der findes på markedet, må vurderes ud fra passende standardprocedurer, der endnu ikke er fastlagt.
Hvad angår certificering, bør prøvning udføres i godkendte faciliteter ifølge standardprocedurer, der
skal fastlægges. Kommissionen vil fortsat fremme indførelsen af internationale standarder og se til,
at disse gennemføres i nært samarbejde med CEN, ISO og FN.
Informationsforvaltning. Effektive mineaktionsprogrammer kræver præcise, omfattende og
brugbare oplysninger om minefelters udstrækning og tæthed, om miners beliggenhed, om
minetyper, om relevante økonomiske, topografiske og medicinske data og om
minerydningsbestræbelsernes effektivitet. Store mængder oplysninger fra operationer "i marken" i
hele verden er potentielt tilgængelige, men mange af disse er stadig ikke bearbejdet. FN udvikler i
øjeblikket i samarbejde med KFOR og Det Internationale Center for Humanitær Minerydning i
Genève (GICHD) standardiserede rapporteringssystemer og geografiske informationssystemer, både
"i marken" og på højere niveau, sideløbende med Kommissionens indsats. Der er behov for at styrke
det internationale samarbejde og den internationale koordination på dette område.
13.
DEN EUROPÆISKE UNIONS REAKTION
H
IDTIDIGE AKTIONER
14.
Den Europæiske Union har reageret massivt på de udfordringer, der knytter sig til personelminer,
via Fællesskabet, den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik (FUSP), Parlamentet og politikkerne for
udviklingssamarbejde, rehabilitering og genopbygning, humanitær bistand samt forskning.
Ministerrådet har siden 1995 aktivt været engageret i spørgsmålet om personelminer gennem fælles
aktioner og resolutioner, diplomatiske henvendelser og dialog med tredjelande, aktivitet i
internationale fora såsom FN, aktiv deltagelse i Ottawa-processen og konkrete tiltag. Især den
fælles
aktion vedrørende personelminer af 1. oktober 1996
forpligtede Den Europæiske Union til at søge
at virkeliggøre "målet om total afskaffelse af personelminer" og til aktivt at arbejde for, at der så
hurtigt som muligt bliver indgået "en effektiv international aftale om et verdensomspændende
forbud mod disse våben". Den
fælles aktion af 28. november 1997
udvidede de tidligere moratorier
til at omfatte alle overførsler af personelminer samt et krav om at træffe retlige foranstaltninger til at
forbyde produktion af personelminer i Unionen. EU hilste vedtagelsen af konventionen i Oslo den
18. september 1997 velkommen og søgte i alle relevante internationale fora, herunder
nedrustningskonferencen, at fremme alle bestræbelser, der skønnedes at ville bidrage til at nå målet
om total afskaffelse af personelminer og løse de problemer, der forårsagedes af disse våben. Alle 15
EU-medlemsstater deltog fra den 2. til den 4. december 1997 i Ottawa-konferencen på dette
grundlag, og 14 af dem undertegnede konventionen.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441630_0007.png
15.
Den Europæiske Union har med udgangspunkt i forskellige fælles aktioner ydet finansiel støtte til
mineaktioner gennem en række forskellige institutioner, især FN's Frivillige Fond for Bistand til
Minerydning (UNVTF) og Den Internationale Røde Kors Komité (ICRC). For så vidt angår FUSP-
midler, har Rådet siden 1995 truffet afgørelser om at bidrage med ca. 21,6 mio. ECU af de midler,
der er afsat til FUSP-foranstaltninger, til en række mineaktioner gennemført af ledende
internationale organisationer. Den Europæiske Union er dermed den største individuelle bidragyder
til både De Forenede Nationer og ICRC hvad angår støtte til mineaktioner.
Disse bidrag fra Den Europæiske Union, der er udtryk for politisk støtte til
modtagerorganisationernes arbejde, omfatter ikke de betydelige bilaterale bidrag fra individuelle
medlemsstater og supplerer de mineaktioner inden for Fællesskabets første søjle, der direkte
understøttes af Europa-Kommissionen i de ramte lande (der henvises til bemærkningerne nedenfor).
Europa-Parlamentets indsats: Siden 1995 har Europa-Parlamentet været stærkt engageret i
personelminespørgsmålet og har i en række beslutninger og forespørgsler konstant talt for et
totalforbud. På Europa-Parlamentets initiativ blev der på EF's budget for 1996 indsat en særlig
budgetpost for minerydning. I beslutningen om personelminer af 29. juni 1995 blev Rådet og
Kommissionen opfordret til at gøre mere for at forhindre udbredelsen af miner og afsætte flere
midler til rehabiliteringsprogrammer og udvidelse af personelmineaktioner i de ramte områder.
AVS/EF-parlamentarikerforsamlingen vedtog den 26. september 1996 en beslutning om
personelminer, der opfordrede AVS-staterne og Den Europæiske Unions medlemsstater til at
engagere sig kraftigt i minerydningsaktioner og sikre en øget forskningsindsats i
minerydningsteknikker samt krævede, at der skulle gøres væsentlige fremskridt hen imod et
globalt forbud mod personelminer. Senest opfordrede Europa-Parlamentet i sin beslutning om
personelminer af 18. december 1997 til en mere effektiv koordination af de internationale
bestræbelser for minerydning og rehabilitering af ofre, og beslutningen støttede også en bredere
tilslutning til konventionen og en hurtig ratifikation deraf.
Fællesskabets indsats: Størstedelen af Den Europæiske Unions bidrag hidrører fra
fællesskabsmidler, der kontrolleres og forvaltes af Europa-Kommissionen (der henvises til bilag 1
og bilag 1A). Inden for Kommissionen er ansvaret for mineaktioner fordelt mellem forskellige
tjenestegrene eller generaldirektorater (GD). Den overordnede politiske koordination henhører
under GD for Eksterne Forbindelser; GD for Udvikling er stærkt engageret gennem programmer for
udviklingssamarbejde og andre programmer; Kontoret for Humanitær Bistand har betydelige
interesser i mineaktionerne som led i dette kontors humanitære arbejde. Tjenestegrenene trækker på
en række relevante EF-budgetposter, herunder posterne for genopbygning (f.eks. i Bosnien), bistand
til flygtninge (f.eks. i Afghanistan), rehabilitering (f.eks. i Angola og Cambodja), humanitær bistand
og medfinansiering af ngo'er samt den specifikke bevilling til personelminer (nu budgetpost B7-
661), der blev indført i 1996. AVS-staterne modtager desuden midler fra Den Europæiske
Udviklingsfond (EUF). Ved
Rådets (udviklingsministrene) resolution af 22. november 1996
blev der
indført en grad af konditionalitet i Den Europæiske Unions minerydningsprogrammer, idet der blev
givet udtryk for, at der - med undtagelse af visse humanitære situationer - kun skulle afsættes midler
til minerydningsinitiativer i lande, der ophørte med yderligere brug af personelminer, tog skridt til at
standse handel, produktion og oplagring af personelminer og støttede det foreslåede initiativ.
Kommissionens fælles forskningscenter (FFC) i Ispra har oparbejdet en særlig sagkundskab inden
for teknologier, der er af relevans for opmåling af minefelter samt detektion og identifikation af
miner. Det yder teknologisk rådgivning og faglig støtte til andre af Kommissionens tjenestegrene,
16.
17.
18.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441630_0008.png
igangværende forskningsprojekter, medlemsstaterne, tredjelande og andre organisationer. GD for
Informationssamfundet forvalter de indirekte forsknings- og udviklingsaktiviteter, som finansieres
inden for rammerne af fjerde og femte rammeprogram med deltagelse af erhvervslivet og
videnskaben. Desuden gennemføres visse tekniske projekter af andre tjenestegrene i særlige
geografiske områder.
Rådet (forskningsministrene)
(på mødet den 23. september 1997) og Europa-
Parlamentet besluttede at supplere fjerde rammeprogram med en række nye aktiviteter, herunder
forsknings- og udviklingsstøtte til humanitær minerydning. Der blev indført et samlet budget på 17
mio. ECU til samfinansierede indirekte forsknings- og udviklingsaktioner og konkurrencedygtige
støtteforanstaltninger på området detektionssystemer for personelminer med henblik på civil
minerydning. Femte rammeprogram blev indledt i 1999, og under dette blev der fastlagt to
budgetposter til støtte af forskning og udvikling, en for IST-programmet, der administreres af GD
for Informationssamfundet, og en, der yder direkte forsknings- og udviklingsstøtte og administreres
af FFC.
19.
I perioden 1995-1998 blev disse forskellige interesser inden for Kommissionen bragt sammen i en
ad hoc-koordinationsgruppe for minerydning. Dette faldt sammen med den stærkt øgede
internationale opmærksomhed om og det forstærkede politiske engagement i spørgsmålet om
landminer.
STYRKELSE AF DEN EUROPÆISKE UNIONS BIDRAG
20.
De mange udfordringer, der endnu mangler at blive taget op, gør det nødvendigt at styrke Den
Europæiske Unions politik med udgangspunkt i de positive resultater, den hidtil har opnået, og
med det formål at skabe større sammenhæng, gøre dens aktioner mere effektive og sikre, at den
fortsat spiller en vigtig rolle i verdenssamfundet. Den Europæiske Union vil også bidrage til at
styrke samarbejdet og koordinationen på internationalt plan. Målsætningen for Fællesskabets
indsats, de midler, der skal til for at føre den ud i livet, og de principper, hvorpå indsatsen skal
baseres, er skitseret nedenfor.
Mål: Det overordnede mål er i samarbejde med andre medlemmer af det internationale
mineaktionsfællesskab at bistå med at overvinde personelmineplagen inden for de næste 10-15
år.
Mineaktionens prioritering. For at nå dette mål vil Europa-Kommissionen, samtidig med at den
prioriterer udviklingslandene, koncentrere Fællesskabets indsats om:
a.
at støtte udarbejdelsen, overvågningen og den effektive gennemførelse af en
sammenhængende og konsekvent humanitær minerydningsstrategi i Fællesskabet og på
internationalt plan;
at bistå hårdt ramte stater med at opfylde deres forpligtelser i henhold til "konventionen om
forbud mod brug, oplagring, produktion og overførsel af personelminer samt om deres
destruktion" (Ottawa-konventionen) i overensstemmelse med de overordnede politiske
rammer, der er fastlagt af FN;
21.
22.
b.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441630_0009.png
c.
d.
e.
at skabe og videreføre nationale strukturer og lokale kapaciteter i de ramte lande, så
mineaktionerne kan gennemføres så effektivt som muligt;
at reagere på humanitære nødsituationer, forhindre ulykker og støtte rehabiliteringen af
mineofre, når der opstår umiddelbare og uforudsigelige behov;
at bidrage til udvikling og tilrådighedsstillelse af teknologi og udstyr, som er mere
effektive, sikre og hensigtsmæssige, på grundlag af forskning og udvikling, der støttes af
Fællesskabet, herunder støtte til forsøg med og ibrugtagning af passende mineaktionsudstyr
og -teknikker i de ramte lande.
23.
Politiske og diplomatiske aktioner: Det Europæiske Fællesskab vil med alle relevante midler
arbejde for at sikre, at alle, som den yder bistand, behørigt overholder deres forpligtelser i
henhold til konventionen, og for at overtale de parter, der endnu ikke har undertegnet den, til at
ophøre med at overføre personelminer og tilslutte sig konventionen så hurtigt som muligt.
P
RINCIPPER
24.
25.
Konkrete aktioner. Kommissionen vil anvende de fleste af sine tilgængelige ressourcer på
aktioner, der indebærer effektiv og hurtig rydning af miner og hjælp til tilskadekomne.
Betingelser. Kommissionen vil - undtagen for programmer for humanitær nødhjælp (hvortil der
ikke er knyttet betingelser), bistand til mineofre og aktioner til direkte støtte for sårbare
lokalsamfund
8
- søge at sikre, at dens fremtidige minerydningsprogrammer kun kommer de lande
til gode, som har tilsluttet sig Ottawa-konventionen og handler i overensstemmelse med
forpligtelserne deri.
Synlighed. Kommissionen vil fremme en større forståelse af og bevidsthed om EU's aktiviteter i
forbindelse med personelminespørgsmålet og insistere på, at der henvises til Den Europæiske
Unions engagement i modtagerorganisationernes publikationer og aktiviteter. Kommissionen vil
have en centraliseret website og database og fungere som informationskilde og kontaktpunkt.
Sammenhæng. Kommissionen vil opmuntre til øget sammenhæng i Den Europæiske Unions
samlede politik ved anvendelse af en særlig tværgående budgetpost til støtte for udarbejdelse,
overvågning og effektiv gennemførelse af en sammenhængende og konsekvent
minerydningsstrategi i Fællesskabet og på internationalt plan i overensstemmelse med kravene i
konventionen om forbud mod brug, oplagring, produktion og overførsel af personelminer samt om
deres destruktion.
Endeligt nationalt ansvar. I forbindelse med EF's mineaktioner i ramte lande erkendes det, at det
endelige ansvar for mineaktioner så vidt muligt skal påhvile de nationale myndigheder i de
berørte lande. Kommissionen vil i tæt samarbejde med de relevante FN-institutioner lægge særlig
vægt på at medvirke til, at der etableres og opretholdes en passende og kompetent politik og
forvaltnings- og gennemførelsesstruktur.
26.
27.
28.
8
Eksempelvis flygtninge og internt fordrevne og situationer, hvor den nationale forvaltning ikke fungerer.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441630_0010.png
29.
Udviklingssamarbejde. Mulighederne for at sammenkoble personelmineaktioner og
udviklingssamarbejde vil blive undersøgt nærmere i forbindelse med forhandlingerne om de
fremtidige forbindelser mellem EU og AVS-staterne. Efter anmodning fra AVS-staterne kan der
navnlig afsættes finansielle midler i overensstemmelse med reglerne for udviklingsfinansiering til
stater, der har tilsluttet sig konventionen. Tiltrædelse af konventionen bør anerkendes som en
grundlæggende reel udviklingsfaktor, og dette aspekt ved udviklingssamarbejdet bør opfattes som et
bidrag til kampen mod personelminer. Rådet (udviklingsministrene) så med tilfredshed på den
situationsrapport om en integreret og koordineret strategi i bekæmpelsen af personelminer, som
Kommissionen forelagde den 21. maj 1999. Rådet konkluderede, at den integrerede og koordinerede
strategi fortsat udgør en hensigtsmæssig ramme for foranstaltninger mod personelminer. Det
besluttede at vende tilbage til spørgsmålet, når Kommissionen har forelagt denne meddelelse.
Militært samarbejde. Selv om de operationelle behov er meget forskellige hvad angår militær
rydning af minefelter og civil minerydning, findes der en potentiel synergi mellem den militære og
den civile minerydningskapacitet, som endnu ikke er fuldt udnyttet af Den Europæiske Union,
navnlig i forbindelse med den spirende europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik. En særlig
foranstaltning skal videreudvikle og forbedre adgangen til billeder med ultrahøj opløsning, der
stilles til rådighed af NATO, for at støtte mineopmålingsaktioner. Der bør etableres en sådan
støtte, navnlig inden for rammerne af Det Euro-Atlantiske Partnerskabsråd.
30.
M
IDLER
31.
Begrundelse for en specifik lovgivning om personelminer:
De forskellige budgetposter, der i
øjeblikket benyttes til at finansiere mineaktioner, har forskellige retsgrundlag
9
. Mineaktioner er
et vigtigt element i mange projekter for humanitær bistand, rehabilitering og genopbygning, og
planlægningen af minerydningsaktiviteterne vil fortsat udgøre en integrerende del af
genopbygnings- og rehabiliteringsprogrammerne på basis af deres specifikke retsgrundlag. I
henhold til Ottawa-konventionen er mineaktionen endvidere en særskilt og specialiseret aktivitet,
der følger sin egen prioritering og sine egne operationelle behov og særlige politiske hensyn. En
særlig forordning vil fremme en systematisk programmering og sikre større koordination,
gennemsigtighed og synlighed og derfor også større ansvarlighed med hensyn til aktionerne med
støtte fra en særlig kraftigt forhøjet budgetpost, der fungerer efter ét sæt regler og procedurer,
samt organisatoriske tilpasninger. Det vil derfor af både politiske og operationelle grunde være
meget ønskeligt at have en samlet og konsekvent minerydningsstrategi, der sigter mod at
forbedre koordinationen, sammenhængen og effektiviteten af interventionerne.
Forbedret international koordination og komplementaritet:
Den mangfoldighed af finansielle
instrumenter, der benyttes til at støtte mineaktioner, fører til særlige problemer med koordination,
32.
9
Herunder Rådets forordning (EF) nr. 1257/96 af 20. juni 1996 om humanitær bistand (EFT L 163 af 2.7.1996), Rådets
forordning (EF) nr. 2258/96 af 22. november 1996 om rehabiliterings- og genopbygningsforanstaltninger til fordel for
udviklingslandene, Rådets forordning (EF) nr. 1628/96 af 25. juli 1996 om bistand til Bosnien-Hercegovina, Kroatien,
Den Føderative Republik Jugoslavien og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien, Rådets forordning (EF)
nr. 443/97 af 3. marts 1997 om foranstaltninger på området bistand til hjemstedsfordrevne i udviklingslandene i Asien
og Latinamerika og fælles aktion af 1. oktober 1996 vedrørende personelminer (EFT L 260 af 12.10.96), for så vidt
angår midler afsat til nedrustningsaktioner under den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441630_0011.png
sammenhæng og gennemsigtighed. Det er tydeligt påkrævet at styrke det internationale samarbejde,
rationalisere procedurerne og gøre Fællesskabets aktioner mere konsekvente. Det vil være
nødvendigt, at de vigtigste bidragydere til mineaktioner handler mere effektivt og velkoordineret
både på globalt plan og i hvert af de ramte lande, hvilket vil blive støttet af den særlige forhøjede
budgetpost i overensstemmelse med kravene i konventionen om forbud mod brug, oplagring,
produktion og overførsel af personelminer samt om deres destruktion. Den Europæiske Union
støtter som hidtil udviklingen af FN's mineaktionstjeneste (UNMAS) som det centrale punkt for
data og information til støtte for donorer og udvikling af FN-programmer i samråd med donorer
og andre interesserede. Kommissionen og medlemsstaterne har fuldt ud taget del i støttegruppen
for mineaktioner (MASG) i New York og bevarer tætte forbindelser til UNMAS.
33.
Det er af afgørende betydning for en forbedring af effektiviteten af Den Europæiske Unions
mineaktioner, at Fællesskabets og medlemsstaternes politikker er indbyrdes komplementære og
overensstemmende, både når det drejer sig om globale initiativer og individuelle modtagerlande.
Det er tilsvarende vigtigt, at der er sammenhæng mellem minerydningsaktionerne og andre EU-
aktioner i de ramte lande. For at sikre komplementaritet og konsekvens i minerydningspolitikken vil
Kommissionen nedsætte en ekspertgruppe bestående af minerydningseksperter fra medlemsstaterne
og relevante internationale organisationer, som skal rådgive Kommissionen i fastlæggelsen af
horisontale retningslinjer og prioriteter for mineaktionerne. Denne gruppe vil blive nedsat ved
Europa-Parlamentets og Rådets vedtagelse af forordningen om personelminer. Gruppen vil blive et
forum for udveksling af oplysninger om politik og horisontale programmer for personelminer
mellem medlemsstaterne og relevante internationale organisationer på den ene side og
Kommissionen på den anden side. På grundlag af disse udvekslinger vil Kommissionen fastlægge
retningslinjer for, hvordan de forskellige mineaktioner kan gøres mere effektive, konsekvente og
sammenhængende. Kommissionen vil meddele disse politiske retningslinjer til de kompetente
geografiske udvalg.
De geografiske udvalg vil også vejlede Kommissionen i udvælgelsen af projekterne, hvad angår
særlige projekter, der overstiger tærskelværdien for selvstændige kommissionsafgørelser.
Kommissionen vil sørge for, at alle forslag til mineaktioner, der forelægges for de geografiske
udvalg, er i overensstemmelse med de fastlagte retningslinjer og prioriteter.
Militært samarbejde.
Der findes en potentiel synergi mellem den militære og den civile
minerydningskapacitet, som endnu ikke er fuldt udnyttet, især med hensyn til militær ekspertise
inden for afprøvning af tekniske løsninger. Den Europæiske Union vil som led i den spirende
europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik overveje særlige foranstaltninger, der kræver militær
støtte, på grundlag af erfaringerne fra Kroatien og Kosovo. Kommissionen har tidligere leveret
minerydningsudstyr som støtte til IFOR/SFOR's operationer i Bosnien. I Kosovo støtter WEU
udviklingen og opretholdelsen af et satellitbaseret geografisk informationssystem til minerydning
via sine satellitbilleder og -data.
Tilsagn om midler:
Europa-Kommissionen vil øge sin støtte til udarbejdelse, overvågning og
effektiv gennemførelse af en samlet strategi for humanitær minerydning i Kommissionen, EU og
på internationalt plan med udgangspunkt i en forhøjet og tværgående særlig budgetpost (B7-
661). Rådet, Europa-Parlamentet og Den Blandede AVS/EU-forsamling har gentagne gange
understreget behovet for at afsætte flere midler til løsning af dette spørgsmål. Det Europæiske
Fællesskab vil bestræbe sig på mindst at fastholde sit finansielle bidrag til mineaktionen i de
34.
35.
36.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441630_0012.png
kommende år. Det ville være særdeles ønskeligt, om den finansielle reference for
gennemførelsen af mineaktionsprogrammer kunne fastsættes til referencebeløbet 185 mio. EUR
for syvårsperioden 2000-2006 med årlige bevillinger, som næppe ville overstige 30 mio. EUR.
Disse tal afspejler udgiftsniveauet for Den Europæiske Union i perioden 1992-1998.
37.
Forskningsaktiviteter:
Den Europæiske Unions fjerde rammeprogram tog sigte på udvikling og
afprøvning "i marken" af avanceret minedetektionsudstyr. Midlerne under femte rammeprogram
(se punkt 15) skal anvendes i overensstemmelse med Kommissionens samlede politik for civil
minerydning i fornødent omfang og, hvad angår principbeslutninger, i samråd med
Kommissionens koordinationsgruppe for mineaktionen.
Kommissionen vil styrke vejledningen af FTU-samfundet og de virksomheder, der beskæftiger
sig med minerydning. Den vil navnlig søge at forbedre markedets gennemsigtighed, støtte
udarbejdelse af dokumentation om dets bæredygtighed, indføre gennemsigtighed hvad angår de
teknologiske behov i mineramte lande, knytte forsknings- og udviklingsstøtten til den faktiske
markedsefterspørgsel og indføre kvalitetsstandarder for udstyr. Kommissionen har besluttet, at
denne politik i den første fase skal udvikles inden for rammerne af stabilitetspagten. De FTU-
midler, der tildeles under femte rammeprogram, vil således blive anvendt i overensstemmelse
med denne politik, der nu er ved at tegne sig.
Det Fælles Forskningscenter vil yde faglig rådgivning og støtte til Kommissionens tjenestegrene,
især med hensyn til afprøvningsprocedurer og validering, opretholde relevante databaser og stå for
faglige forbindelser og fagligt samarbejde med eksterne partnere, især hvad angår standarder.
Nærmere oplysninger om de aktiviteter, som EU skal iværksætte i forbindelse med
minerydningsteknologi, er afspejlet i handlingsplanen for minerydningsteknologi i bilag 2.
38.
Informationsforvaltning:
Kommissionen vil under den internationale ledelse af relevante FN-
organisationer og omhyggeligt koordineret med Det Internationale Center for Humanitær
Minerydning i Genève (GICHD) støtte etableringen af pålidelige systemer for
informationsforvaltning i de ramte lande, bl.a. af hensyn til forvaltningen i dens eget
hovedkvarter, idet der vil blive taget hensyn til den udvikling, der sker andre steder. I den
forbindelse er GD for Udvikling i færd med at foretage forsøg forskellige steder i det sydlige
Afrika. WEU stiller satellitbilleder til rådighed for både Kommissionen og det FN-
informationssystem, der er under udvikling. Desuden er det blevet fastlagt, at et geografisk
informationsforvaltningssystem er et egnet styringsmiddel med henblik på koordination.
Kommissionen vil iværksætte og opretholde en central database for ngo'er, handelsvirksomheder,
eksperter, erhvervsmuligheder, igangværende projekter og anden relevant information.
Kommissionen har oprettet en Internet-website, som fortsat vil blive videreudviklet.
KONKLUSION
39.
Kommissionen anerkender den politiske og humanitære betydning af, at Det Europæiske
Fællesskabs bidrag til løsningen af det verdensomspændende problem med personelminer
opretholdes, og agter at gøre dette med endnu større målrettethed, sammenhæng og effektivitet end
tidligere. Europa-Parlamentet og Rådet opfordres til at støtte retningslinjerne i denne meddelelse og
vedtage den foreslåede forordning.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441630_0013.png
BILAG 1
DET EUROPÆISKE FÆLLESSKABS STØTTE TIL MINEAKTIONER
10
VERDEN OVER
1992-1998
11
(i ECU)
Afghanistan
Angola
Bosnien
Cambodja
Kroatien
Etiopien
Laos
Mozambique
Nicaragua
Det nordlige Irak
Somalia
Tadsjikistan
Zimbabwe
Støtte til SADC
Støtte til ICRC
(bistand til mineofre)
FoU minerydningsteknologi
I alt
39 010 000
21 866 818
15 874 733
28 167 631
2 800 000
178 760
3 900 000
15 308 906
250 000
12 350 000
3 550 000
200 000
10 000 000
2 070 000
9 430 000
17 700 000
12
182 656 848
10
11
12
Ud over minerydning (til et humanitært forsvarligt niveau) omfatter betegnelsen “mineaktion” bevidstskabende
foranstaltninger, meningsdannelse, informationsforvaltning, bistand til og rehabilitering af ofre, opmåling og
markering af formodede mineområder, detektion og identifikation af landminer, uddannelse af særligt personale og
destruktion af miner.
Tallene er omtrentlige og omfatter alle aktioner, der er finansieret af Det Europæiske Fællesskaber, selv aktioner, der
er vedtaget på grundlag af afgørelser truffet under den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik. De individuelle EU-
medlemsstaters bilaterale aktioner er ikke medregnet.
Omfatter 15 mio. ECU under fjerde rammeprogram, 1,7 mio. ECU til andre bistandsprojekter og 1 mio. ECU til
feasibility-undersøgelser vedrørende et minedetektionssystem baseret på flere sensorer.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441630_0014.png
BILAG 1A
DEN EUROPÆISKE UNIONS (DET EUROPÆISKE FÆLLESSKABS) MINEAKTIONER 1998
1
LAND
TJENESTE-GREN I
KOMMIS-SIONEN
AGENTUR
PERIODE
BELØB
(ECU)
Afghanistan
ECHO
HALO TRUST
01/01/1998
30/06/1998
Angola
GD VIII.E3
HALO TRUST
15/12/1998
14/041999
GDVIII.E3
INTERSOS
01/01/1998
30/06/1998
1997/1998
1
1 000 000
B7-661
2 og 4
424 801
B7-661
2
Manuel
og
mekanisk
minerydning i provinserne
Planalto og Huambo
Uddannelse
af
et
minerydningshold
og
minerydning i provinsen
Huila
Skabelse
af
minerydningskapacitet, der
er uddannet og udstyret af
EF,
i
civilbeskyttelsessektoren/f
orvaltningen i BH og RS
Operationel
støtte
til
CMAC
(provinserne
Kompong
Thom
og
Kompong Cham)
Styrkelse af CMAC
1 550 000
B7-210
BUDGETPOST
FORM
FOR
AKTION
2
2
PROJEKTETS
HOVEDFORMÅL
Minerydning i Kabul
Bosnien
GD IA.D1
HELP
2 290 000
B7-661
2 og 4
Cambodja
GD IB.C3
Handicap Intnl
(HI)
Spec. Gurkha
Svcs
Planet
Consultants
01/08/1998
30/04/1999
1 205 000
B7-641
2 og 4
GD IB.C3
20/02/1998
20/02/2000
1 035 000
B7-5076
4
GD IB.C3
Franklin
Advisory
Services
HI (Belgien)
01/08/1998
30/04/1999
01/10/1998
31/03/1999
745 000
B7-641
2 og 4
Operationel
støtte
til
CMAC (provinserne Siem
Rep og Sisophon)
Benproteser
til
700
personer, fremstilling og
uddeling af 40 000
støtteapparater
Minerydning
i
det
nordvestlige Cambodja
ECHO
350 000
B7-210
3
ECHO
HALO TRUST
01/05/1998
28/02/1999
1 000 000
B7-210
2
Kroatien
GD IA.D1
Arbeiter
Samariter Bund
1998
1 000 000
B7-661
2
Minerydning
af
huse,
serviceinstallationer,
offentlige
arealer
og
landbrugsarealer
Ortopædisk støtte til ofre
for landminer og væbnede
konflikter i det nordlige
Irak
Overdragelse
af
Irak
ECHO
HI (Belgien)
01/01/98
31/08/98
250 000
B7-210
3
ECHO
EMERGENCY
01/12/1998
900 000
B7-210
3
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441630_0015.png
31/05/1999
bistandsoperationen
for
mineofre (inkl. bygninger,
køretøjer, lægemidler og
udstyr) til lokale lægelige
myndigheder
1 100 000
B7-210
3
Førstehjælp,
nødkirurgi
samt rehabilitering og
social reintegrering af ofre
for landminer og væbnede
konflikter
Udviklingsbistand
til
rydning af personelminer
og
ikke-eksploderet
ammunition i provinsen
Savannakhet
ECHO
EMERGENCY
01/02/1998
31/08/1998
Laos
GD IB.C3
HI
00/09/98
00/09/00
2 700 000
B7-661
1,2,3, 4
Uganda
GDVIII.E1
AVSI
1997/1998
1
232 622
B7-661
3
Lægeligt
rehabiliteringsprogram for
ofre for landminer i det
nordlige Uganda
Bidrag til ICRC's appel om
bistand til mineofre og
bevidsthedsskabende
foranstaltninger
Udvikling af forstærkede
minedetektionssystemer
Generelt
finansiering
FUSP
under
ICRC
1997/1998
1
8 000 000
B8-012
3 og 6
Forskning
og udvikling
DG XIII
(inkl.
faglig
rådgivning fra FFC)
Diverse
1997/1998
1
2 717 250
1 700 000
12 305 302
B6-7133
B6-792
B6-541
3
Tilsammen
40 504 975
1. Inklusive midler afsat på 1997-budgettet til brug i 1998. Tallene omfatter ikke de enkelte EU-medlemsstaters bilaterale bidrag.
2. Form for aktion: 1: opmåling/vurdering; 2: minerydning, 3: bistand til ofre; 4: kapacitetsopbygning; 5: teknologi/udstyr; 6: bevidsthedsskabende
foranstaltninger.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441630_0016.png
Bilag 2
Handlingsplan for minerydningsteknologi
Mål
At sikre, at mere effektivt, hensigtsmæssigt og sikkert udstyr så hurtigt som muligt og på et
bæredygtigt grundlag stilles til rådighed for mineaktionsprogrammer med henblik på at bidrage til at nå
det brede internationale mål, at landmineproblemet skal være løst i løbet af 10-15 år.
Højtprioriterede områder for udvikling af minerydningsteknologi
Imødekommelse af brugersamfundets behov med hovedvægten lagt på:
-
-
-
-
forbedring af opmålingen af formodede mineområder;
forbedring af teknologien for minedetektion og -identifikation på nært hold;
indførelse af avancerede informationsforvaltningsmetoder;
indførelse af processer for kvalitetsstyring.
Bistand med opfyldelsen af statslige forpligtelser i henhold til Ottawa-konventionen.
Vigtigste aktioner
Operationelle behov
En ekspertgruppes udarbejdelse af erklæringer om operationelle behov, som viser behovene hos dem,
som er inddraget i en operationel mineaktion. Dette arbejde vil blive harmoniseret med den indsats, der
sideløbende gøres af De Forenede Nationers mineaktionstjeneste (UNMAS). Ekspertgruppen vil blive
nedsat i første halvår 1999 og skal have udarbejdet den første erklæring om operationelle behov ved
udgangen af 1999. Der vil blive udarbejdet et samlet katalog for alle berørte lande, og dette vil løbende
blive ajourført. Den første udgave af et sådant komplet katalog vil foreligge allerede i år 2000.
Standarder
Udarbejdelse og regelmæssig ajourføring af en referencehåndbog for fælles prøvningsstandarder for
minerydningsteknologi; dette arbejde vil blive udført af en fælles arbejdsgruppe, som omfatter Den
Europæiske Unions medlemsstater, Canada, USA osv.
Prøvnings- og evalueringsfaciliteter
De eksisterende prøvnings- og evalueringsfaciliteter vil blive identificeret og et internationalt net til
vurdering af minerydningsudstyr oprettet allerede i år 2000 med henblik på at sikre en hurtig
indsættelse af nyttige og overkommelige mineaktionsteknologier. (Dette net vil omfatte Den
Europæiske Unions medlemsstater, Det Internationale Center for Humanitær Minerydning i Genève
(GICHD), Canada, USA og andre og vil blive knyttet til mineaktionscentre med henblik på at sikre, at
der tages hensyn til løbende operationel information).
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indførelse af et systematisk, videnskabeligt og multinationalt prøvnings-, evaluerings- og
certificeringsprogram vedrørende minerydningsudstyr, -processer, -procedurer og -teknologi.
Ansporing med Kommissionens støtte til FoU-projekter til udvikling af nyt minerydningsudstyr og
operationelle projekter, der omfatter indsættelse af nyt udstyr, med henblik på vurdering af dette udstyr
i Kommissionens FFC-faciliteter.
Demonstrationsforsøg
Gennemførelse af teknologidemonstrationsprojekter i berørte lande så hurtigt som muligt for at
fremskynde udviklingen af nye operationelle procedurer og metoder og tilvejebringe information om
nye teknologiers mulige indvirkning på mineaktioner. (Hvert projekt vil omfatte en systematisk
forberedelse, herunder udarbejdelse af erklæringer om operationelle behov, konvertering til
udstyrsbehov og vurdering i henhold til de aftalte standarder i prøvnings- og evalueringsfaciliteten,
f.eks. i FFC under Kommissionen). Der vil efter planen mindst blive foretaget tre eksperimenter i årene
2000, 2002 og 2004.
Udvikling af avanceret udstyr
Støtte til udvikling af avanceret udstyr, der er egnet til minedetektion på nært hold, med henblik på at
forbedre minerydningsaktionernes tempo og sikkerhed og nedbringe de dermed forbundne
omkostninger i overensstemmelse med behovene på kort (2 år), mellemlang (2-5 år) og lang sigt (5 år
og derover).
Informationsforvaltning
Forberedelse, oprettelse, drift og ajourføring af et standardiseret geografisk informationssystem (GIS)
for lande med mineproblemer. Det vil være et element i en bred vifte af avancerede
informationsforvaltningsværktøjer, der vil blive udviklet for alle mineaktioner, som støttes af Den
Europæiske Union. Indsatsen vil blive koordineret med GICHD, der er aktivt på dette område i
UNMAS' regi. En GIS-prototype vil blive taget i brug i 1999. Når systemet er accepteret, vil det blive
udvidet til at omfatte alle mineramte lande, som støttes af Den Europæiske Union.
Oprettelse af et informationsforum for minerydningsteknologi i tæt samarbejde med Den Europæiske
Unions medlemsstater, GICHD, Canada, USA og andre.
Mineopmåling
Støtte til nyt, effektivt, objektivt og pålideligt udstyr til fastlæggelse af farlige områder, således at
planlægningen af mineaktionen og prioriteringen af ressourceanvendelsen kan foregå på et
veldokumenteret grundlag. Denne indsats vil blive indledt i 1999 på grundlag af eksisterende data og
udstyr.
Markering af minefelter
Tilvejebringelse af nyt udstyr til markering af minefelter i lavtprioriterede områder og afskærmning på
grundlag af effektiv beslutningstagning og ressourceanvendelse.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441630_0018.png
Operationel anvendelse af udstyr
Kommissionen anerkender, at de samlede levetidsomkostninger ved større udstyr (f.eks. forskning og
udvikling, indkøb, placering, operationel anvendelse, vedligeholdelse, reparation, systemforbedringer
og uddannelse af operatører) kan indebære betydelige finansielle forpligtelser og risici, der ikke kan
dækkes gennem den approach, som verdenssamfundet hidtil har benyttet. Som en del af sin samlede
mineaktionsstrategi vil Europa-Kommissionen i samarbejde med andre organisationer forsøge at
indføre en mekanisme til støtte for anvendelse og vedligeholdelse af udvalgt udstyr som et bidrag til
bredere operationelle minerydningsprogrammer.
Intern forskning i FFC
For at imødekomme brugernes behov er FFC i færd med at supplere handlingsplanen med intern
forskning på følgende områder:
udarbejdelse af en database for landminers særkende i tæt samarbejde med partnere i og uden for Den
Europæiske Union;
forbedring af identifikationen af minefelter ved hjælp af billeder optaget fra fly og fra rummet
udvikling af algoritmer til samling af information fra flere sensorer.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441630_0019.png
BEGRUNDELSE
AKTION MOD PERSONELMINER
Personelminer forårsager forfærdelige skader i mange af de fattigste dele af verden og er en hindring for
gennemførelsen af en række EU-programmer. I perioden 1992-98 afsatte Den Europæiske Union derfor
mere end 180 mio. EUR til mineaktioner over hele verden for at støtte minerydningsprogrammer, yde
bistand til mineofre samt fremme forskning og udvikling af minerydningsteknologi. Dette har været et
vigtigt bidrag til det internationale samfunds globale indsats, men der skal stadig gøres meget.
Udfordringen for det internationale samfund er at løse landmineproblemet i løbet af de næste 10-15 år. I
betragtning af Unionens hidtidige bidrag forventes den at spille en vigtig rolle i denne stærkt profilerede
aktivitet, men der er et påtrængende behov for at gøre minerydningsaktiviteterne mere sammenhængende
og konsekvente og forbedre deres koordination i Kommissionen, EU og på internationalt plan, hvis dens
fremtidige bidrag skal være fuldt ud effektivt.
Den nuværende situation:
Rådet og Europa-Parlamentet har understreget behovet for en yderligere indsats
og yderligere ressourcer til behandling af landmineproblemet. De har opfordret til øget politisk planlægning
og koordination mellem Kommissionen, medlemsstaterne og det internationale samfund for at skabe større
sammenhæng, gennemsigtighed og effektivitet i Unionens aktioner. Dette vil også føre til øget synergi
mellem medlemsstaternes og Fællesskabets aktioner, især inden for den teknologiske udvikling, hvilket er på
linje med nærhedsprincippet
.
Inden for Kommissionen er ansvaret opdelt mellem en række tjenestegrene.
Vanskelighederne med hensyn til forvaltning og indsatsen i marken forværres af, at der ikke er nogen
vejledende langsigtet planlægning. Det store antal finansielle instrumenter, der i øjeblikket anvendes til at
støtte mineaktioner, har medført kritik af den administrative og ledelsesmæssige praksis. Der er god grund
til at øge koordinationen af aktiviteterne, særlig på områderne for politisk planlægning og rationalisering
af de administrative procedurer. En forbedring af koordinationen, sammenhængen, konsekvensen og
synligheden i minerydningsaktionerne støttes af alle tjenestegrene i Kommissionen, der beskæftiger sig
med mineaktioner.
Begrundelser for en ny forordning:
Mineaktioner er en integrerende del af mange projekter i
forbindelse med humanitær bistand, rehabilitering og genopbygning. I Kommissionens nuværende
budgetprocedurer indgår mineaktioner som et integrerende element i sådanne projekter, hvilket også vil
være tilfældet fremover. Mineaktioner er imidlertid også en særskilt og specialiseret aktivitet med sine
egne prioriteter, operationelle krav og klare politiske hensyn, der er nært forbundet med konventionen om
forbud mod brug, oplagring, produktion og overførsel af personelminer samt om deres destruktion. Det vil
derfor af både politiske og operationelle grunde være meget ønskeligt at fastlægge en
minerydningsstrategi, der sigter mod at
forbedre koordinationen, sammenhængen, gennemsigtigheden,
synligheden, ansvarligheden og effektiviteten af interventionerne.
Der er således et klart behov for
forhøjede bevillinger på en særlig tværgående budgetpost,
der fungerer efter ét sæt regler og procedurer
som fastsat i denne nye specifikke forordning. Denne forordning tager sigte på at øge koordinationen og
samarbejdet i Kommissionen, EU og på internationalt plan for at opfylde kravene i Ottawa-traktaten.
Indholdet af udkastet til forordning:
Vedføjede udkast til forordning:
fastlægger omfanget af og målene for EF's mineaktioner på verdensplan;
fastlægger beslutningsprocessen, herunder for hasteaktioner;
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
foreslår et finansielt beløb for 2000-budgettet;
specificerer foranstaltningerne til bekæmpelse af svig;
etablerer en rapporteringsproces.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441630_0021.png
2000/0062 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
OM AKTION MOD PERSONELMINER
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 179,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
,
i henhold til fremgangsmåden i artikel 251 i traktaten, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Fællesskabet er bekymret over tilstedeværelsen af personelminer og andre ueksploderede
anordninger i områder med civilsamfund, der forsøger at overvinde følgerne af væbnede
konflikter.
Personelminer er årsag til lidelser og ulykker, især i de fattigste dele af verden, og udgør en
alvorlig hindring for den økonomiske udvikling, gør det svært for flygtninge og fordrevne at vende
hjem og vanskeliggør humanitære bistandsoperationer, genopbygning og rehabilitering samt
genskabelsen af normale sociale forhold.
Fællesskabet er fast besluttet på at nå målet om en total og verdensomspændende afskaffelse af
personelminer i de kommende år.
Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater har ydet det største bidrag til den bredere
internationale indsats for at overvinde de tragedier, der er forbundet med personelminer.
Denne forordning er en direkte reaktion på konventionen om forbud mod brug, oplagring,
produktion og overførsel af personelminer samt om deres destruktion (Ottawa-konventionen).
Finansiel bistand bør derfor fortrinsvis gives til de tredjelande, der har engageret sig i kampen mod
personelminer, og som er parter i Ottawa-konventionen.
En sådan fremgangsmåde bør ikke forhindre Fællesskabet i at reagere på humanitære
nødsituationer, når der er behov herfor.
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
1
EFT L ………
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441630_0022.png
(8)
Fællesskabets mineaktioner er ofte en integrerende del af projekter i forbindelse med humanitær
bistand, rehabilitering, genopbygning og udvikling og er samtidig en særskilt og specialiseret
aktivitet, der har sine egne klare prioriteter, operationelle krav og politiske hensyn.
Nye eller nuværende aktiviteter, der udgør en del af sådanne projekter eller af rammeprogrammer
for forskning og udvikling inden for mineaktionsteknologi, vil fortsat blive finansieret over
specifikke budgetposter og efter omstændighederne blive støttet, suppleret og koordineret i
henhold til denne forordning.
Denne forordning skal udgøre grundlaget for en sammenhængende og effektiv fremgangsmåde for
Fællesskabets mineaktioner ved at fremme en integrerende strategi, der koordineres indbyrdes
mellem Kommissionen, medlemsstaterne og det internationale samfund på alle mineaktionernes
stadier.
Det er vigtigt at sikre sammenhængen mellem disse aktioner og Den Europæiske Unions samlede
udenrigspolitik, herunder den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik.
De foranstaltninger, der er nødvendige for denne forordnings gennemførelse, er
forvaltningsforanstaltninger efter artikel 2 i Rådets afgørelse 1999/468/EF af 28. juni 1999 om
fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges
Kommissionen
2
, og de bør derfor vedtages efter forvaltningsproceduren i artikel 4 i nævnte
afgørelse
.
Problemet med personelminer kræver på grund af dets livstruende karakter og globale udbredelse
effektive, fleksible og om nødvendigt hurtige beslutningsprocedurer for finansiering af
Fællesskabets mineaktioner.
Forordningen indeholder et finansielt referencebeløb, jf. punkt 2 i Europa-Parlamentets, Rådets og
Kommissionens erklæring af 6. marts 1995, uden at dette påvirker budgetmyndighedens
beføjelser, således som de er fastlagt i traktaten.
Fællesskabet bør sikre den størst mulige gennemsigtighed ved gennemførelsen af den finansielle
bistand og en streng kontrol med brugen af bevillinger.
Beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser og bekæmpelse af svig og
uregelmæssigheder udgør en integrerende del af denne forordning -
(9)
(10)
(11)
(12)
(13)
(14)
(15)
(16)
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
1.
Formålet med denne forordning er at fastsætte procedurerne for Fællesskabets mineaktioner og
samtidig fremme gennemførelsen af en konsekvent og sammenhængende humanitær
minerydningsstrategi i Fællesskabet og på internationalt plan i overensstemmelse med
2
EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
konventionen om forbud mod brug, oplagring, produktion og overførsel af personelminer samt om
deres destruktion (i det følgende benævnt "Ottawa-konventionen").
2.
De foranstaltninger, der omhandles i denne forordning, skal gennemføres i tredjelande eller være
direkte knyttet til situationer, der opstår i tredjelande, især i de mest udsatte af disse lande, og
fortrinsvis i udviklingslande.
Artikel 2
1.
De vigtigste mål for Fællesskabets mineaktioner er:
(a)
(b)
(c)
(d)
(e)
2.
at støtte udarbejdelsen, overvågningen og gennemførelsen af en civil minerydningsstrategi;
at bistå de ramte lande med at opfylde deres forpligtelser i henhold til Ottawa-
konventionen;
at skabe og videreføre nationale strukturer og lokale kapaciteter i de ramte lande, så
mineaktioner kan gennemføres så effektivt som muligt;
at reagere på humanitære nødsituationer, forhindre ulykker og støtte rehabiliteringen af
mineofre;
at støtte forsøg med og ibrugtagning af passende mineaktionsudstyr og -teknikker i de
ramte lande.
De foranstaltninger, der finansieres i henhold til denne forordning, kan omfatte alle aktiviteter i
forbindelse med mineaktioner, herunder:
(a)
(b)
(c)
(d)
(e)
(f)
(g)
(h)
undervisning i minefarer;
uddannelse af specialister;
opmåling og markering af formodede mineområder;
sporing og identifikation af landminer;
rydning (til humanitært forsvarlige standarder) og destruktion af landminer;
bistand til og revalidering af ofre;
informationsforvaltning, herunder geografiske informationssystemer;
andre aktiviteter, der bidrager til at mindske de menneskelige, økonomiske og
miljømæssige skader af personelminer og andre farlige krigsefterladenskaber.
3.
I forbindelse med stk. 2 lægges der særlig vægt på foranstaltninger, der er rettet mod
umiddelbare og uforudselige behov, der opstår som følge af udbrud af kampe, store
folkevandringer mod mineramte områder eller tilsvarende situationer, som f.eks. hastebistand til
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gennemførelse af fredsaftaler. Der vil også blive givet fortrinsret til aktioner i de lande, der er
hårdest ramt af mineproblemet, og hvor personelminer og anden ueksploderet ammunition er
årsag til mange civile tilskadekomne, eller hvor tilstedeværelsen eller den formodede
tilstedeværelse af sådanne anordninger er en væsentlig hindring for genskabelsen af økonomiske
og sociale aktiviteter eller for udvikling og derfor kræver en særlig langsigtet indsats, som ikke
kan gøres gennem humanitær nødhjælp eller genopbygningsbistand.
4.
For at skabe større sammenhæng, komplementaritet og synergi i de regionale
samarbejdsprogrammer og projekter i forbindelse med humanitær bistand, rehabilitering,
genopbygning og udvikling vil mineaktioner, der kan finansieres inden for rammerne af sådanne
programmer eller projekter, fortsat blive finansieret via den budgetpost, der finansierer
hovedaktionen. Disse aktiviteter kan om nødvendigt suppleres eller støttes af mineaktioner, der
finansieres under denne forordning.
Artikel 3
De foranstaltninger, der finansieres i henhold til denne forordning, skal hovedsagelig være til fordel for
lande, der er parter i Ottawa-konventionen. Der kan gøres undtagelser for humanitære nødsituationer,
bistand til mineofre og aktioner, der direkte støtter udsatte civile samfund, såsom flygtninge og fordrevne,
eller hvis den nationale forvaltning ikke fungerer.
Artikel 4
1.
Partnere, der er berettigede til finansiel støtte i henhold til denne forordning, kan omfatte regionale
og internationale organisationer og organer, ikke-statslige organisationer, nationale, regionale og
lokale offentlige departementer og organer, institutter samt offentlige og private aktører med
relevant særlig ekspertise og erfaring.
Deltagelse i udbud og aftaler er åben på lige vilkår for alle fysiske og juridiske personer i
medlemsstaterne og modtagerlandet. I behørigt begrundede ekstraordinære tilfælde kan
deltagelsen udvides til at omfatte tredjelande.
Artikel 5
1.
Bistand, der ydes af Fællesskabet under denne forordning, kan benyttes til at finansiere faglig
bistand, uddannelse, personale eller andre tjenesteydelser i forbindelse med mineaktioner; forsøg
med udstyr og teknikker; logistisk støtte, indkøb, tilvejebringelse og oplagring af alle former for
udstyr, leverancer og arbejder, der er nødvendige for at gennemføre mineaktioner; undersøgelser
og konferencer samt foranstaltninger til at styrke den internationale koordination af
mineaktioner; evaluerings- og overvågningsmissioner; aktiviteter, der skal øge den offentlige
bevidsthed; samt udgifter til at fremhæve bistandens fællesskabskarakter.
Fællesskabets finansiering i henhold til denne forordning ydes i form af gavebistand.
Foranstaltningerne i denne forordning er fritaget for skatter, afgifter og told.
2.
2.
3.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 6
1.
2.
Kommissionen bistås af det kompetente geografiske udvalg, der består af repræsentanter for
medlemsstaterne, og som har Kommissionens repræsentant som formand.
Når der henvises til dette stykke, finder forvaltningsproceduren i artikel 4 i
afgørelse 1999/468/EF anvendelse i overensstemmelse med samme afgørelses artikel 7, stk. 3, og
artikel 8.
Det tidsrum, der omhandles i artikel 4, stk. 3, i afgørelse 1999/468/EF, er på tre måneder.
Artikel 7
1.
Kommissionen varetager på grundlag af en gensidig og regelmæssig udveksling af oplysninger,
herunder udveksling af oplysninger på stedet, en effektiv koordination af Fællesskabets og
medlemsstaters bistandsindsats for at gøre deres programmer mere sammenhængende og
komplementære.
Kommissionen kan søge muligheder for samfinansiering med andre donorer, særlig med
medlemsstaterne.
Kommissionen fremmer koordination og samarbejde med andre internationale bidragydere, især
donorer som er en del af FN-systemet.
Der træffes de nødvendige foranstaltninger til at synliggøre Fællesskabets bidrag.
Artikel 8
1.
Kommissionen vurderer, træffer afgørelse om og administrerer foranstaltninger, der er omfattet
af denne forordning, i overensstemmelse med gældende budgetprocedurer og andre procedurer,
særlig procedurerne i artikel 116 og 118 i finansforordningen vedrørende De Europæiske
Fællesskabers almindelige budget.
Finansieringsafgørelser vedrørende beløb på over 3 mio. EUR træffes efter proceduren i artikel
6, stk. 2, undtagen for hasteaktioner jf. artikel 9.
Kommissionen underretter summarisk de i artikel 6 omhandlede udvalg om alle
finansieringsafgørelser vedrørende beløb på under 3 mio. EUR. Disse oplysninger skal foreligge
senest to måneder efter finansieringsafgørelsens vedtagelse.
Kommissionen kan træffe afgørelser, som ændrer finansieringsafgørelser, der er truffet efter
proceduren i artikel 6, stk. 2, når de ikke indebærer væsentlige ændringer eller en supplerende
forpligtelse på over 20% af den oprindelige forpligtelse.
3.
2.
3.
4.
2.
3.
4.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441630_0026.png
Artikel 9
1.
2.
Kommissionen træffer afgørelse om hasteaktioner, hvis beløb ikke overstiger 5 mio. EUR.
Foranstaltninger til dækning af umiddelbare og uforudsigelige behov, der opstår som følge af
pludselige naturlige eller menneskeskabte katastrofer, såsom oversvømmelser, hungersnød, store
folkevandringer mod mineramte områder, pludselig indgåelse af fredsaftaler eller tilsvarende
situationer samt hastebistand til gennemførelse af fredsaftaler, anses for at begrunde
hasteaktioner.
Når foranstaltninger opfylder disse betingelser og overstiger 3 mio. EUR, skal Kommissionen
efter at have truffet sin afgørelse (a) underrette medlemsstaterne skriftligt inden for to
arbejdsdage, (b) redegøre for afgørelsen på det næste møde i det kompetente udvalg, idet den
specielt angiver, hvorfor hasteproceduren er benyttet.
Artikel 10
1.
Projekter prioriteres og vurderes med hensyn til relevans og omkostningseffektivitet og integreres
efter omstændighederne i den videre udvikling eller genopbygning af det pågældende land eller den
pågældende region.
Når det er muligt, skal projektet klart integreres i et nationalt personelmineprogram, der koordineres
af modtagerregeringen eller af en international institution, der er udpeget hertil. Målet skal være, at
projektet senere skal overtages af modtagerregeringen for at øge den lokale kapacitet og projektets
bæredygtighed.
Artikel 11
Alle finansieringsaftaler eller kontrakter, der indgås i henhold til denne forordning, skal
indeholde bestemmelser om, at Kommissionen og Revisionsretten kan gennemføre kontrol på
stedet efter de sædvanlige procedurer, der er fastsat af Kommissionen i henhold til de gældende
regler, især procedurerne i finansforordningen vedrørende De Europæiske Fællesskabers
almindelige budget
3
.
Kommissionen kan desuden foretage kontrol og inspektion på stedet i overensstemmelse med
forordning nr. 2185/96
4
. De foranstaltninger, der træffes af Kommissionen, skal sikre en
tilstrækkelig beskyttelse af Det Europæiske Fællesskabs finansielle interesser i
overensstemmelse med forordning nr. 2988/95
5
.
3.
2.
3
4
5
EFT L 356 af 31.12.1977, s. 1
EFT L 292 af 15.11.1996, s. 2
EFT L 312 af 23.12.1995, s. 1
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 12
For at fremme den flerårige koordination og programmering af mineaktioner vil der regelmæssigt blive
forelagt et strategidokument for personelminer, der omfatter horisontale retningslinjer og prioriteter for
Fællesskabets mineaktioner samt en tidsplan for gennemførelsen heraf, til drøftelse i de kompetente
udvalg. Dokumentet skal omfatte spørgsmål om bl.a. det flerårige vejledende program og henvise til
eksisterende nationale og regionale mineaktionsprogrammer, bidrag fra andre donorer, herunder
medlemsstaterne, og de af Fællesskabets mineaktioner, der finansieres over andre budgetposter.
Artikel 13
1.
Kommissionen evaluerer regelmæssigt mineaktioner finansieret af Fællesskabet for at fastslå, om
målene for foranstaltningerne er blevet nået, og for at tilvejebringe retningslinjer for, hvordan
fremtidige foranstaltningers effektivitet kan forbedres.
Kommissionen underretter regelmæssigt Europa-Parlamentet og Rådet om udviklingen i dens
mineaktioner. Senest den 30. april hvert år forelægger den en rapport for Europa-Parlamentet og
Rådet med en redegørelse for Fællesskabets mineaktioner i det forløbne år og evaluerer
gennemførelsen af denne forordning.
Artikel 14
Tre år efter denne forordnings ikrafttræden forelægger Kommissionen en samlet evaluering for Europa-
Parlamentet og Rådet af de foranstaltninger, der er finansieret af Fællesskabet i henhold til denne
forordning, ledsaget af forslag til, hvad der i fremtiden skal ske med forordningen, og eventuelt af forslag
til ændringer heraf.
Artikel 15
Denne forordning træder i kraft på tredjedagen efter offentliggørelsen i
De Europæiske Fællesskabers
Tidende.
2.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441630_0028.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
F
ORANSTALTNINGENS BETEGNELSE
Personelminer
2.
B
UDGETPOST
B7-661
3.
R
ETSGRUNDLAG
Udkastet til forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
nye specifikke forordning
for budgetpost
B7-661, der forener de forskellige EF-krav til mineaktioner, som vedføjet.
Retsgrundlaget for mineaktioner udgøres fortsat af Rådets forordning (EF) nr. 1257/96 af 20. juni
1996 om humanitær bistand (EFT L 163 af 2.7.1996), Rådets forordning (EF) nr. 2258/96 af 22.
november 1996 om rehabiliterings- og genopbygningsforanstaltninger til fordel for
udviklingslandene, Rådets forordning (EF) nr. 1628/96 af 25. juli 1996 om bistand til Bosnien-
Hercegovina og Kroatien, Rådets Forordning (EF) nr. 443/97 af 3. marts 1997 om
foranstaltninger på området bistand til hjemstedsfordrevne i udviklingslandene i Asien og
Latinamerika og den fælles aktion af 1. oktober 1996 vedrørende personelminer (EFT L 260 af
12.10.1996) for så vidt angår midler, der er reserveret til nedrustningsaktioner under den fælles
udenrigs- og sikkerhedspolitik.
4.
4.1
B
ESKRIVELSE AF FORANSTALTNINGEN
Foranstaltningens generelle formål
Personelminer forårsager forfærdelige skader i mange af de fattigste dele af verden og er en
hindring for gennemførelsen af en række fællesskabsprogrammer. I perioden 1992-98 afsatte
Fællesskabet derfor mere end 180 mio. EUR til mineaktioner over hele verden for at støtte
minerydningsprogrammer, yde bistand til mineofre samt fremme forskning og udvikling af
teknologi. Dette har været et vigtigt bidrag til det internationale samfunds globale indsats, men
der skal stadig gøres meget.
Målet er nu at fortsætte med programmer for at løse landmineproblemet inden for en begrænset
tidsramme, nemlig de kommende 10 til 15 år, og derved lette gennemførelsen af en række andre
bistandsprogrammer samt bidrage til at finde en løsning på en stor humanitær tragedie.
Alt i alt bør det finansielle bidrag til Fællesskabets foranstaltninger fastholdes på mindst det
samme niveau som tidligere år.
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.2
Foranstaltningens varighed og nærmere bestemmelser for dens fornyelse
Foranstaltning : Personelminer
Anvendelsesperiode: 2000 – 2008.
I overensstemmelse med artikel 12 i forordningen forelægger Kommissionen inden udgangen af
juni 2007 en samlet evaluering for Europa-Parlamentet og Rådet af de foranstaltninger, der er
finansieret af Fællesskabet i henhold til denne forordning, herunder en vurdering af relevans,
omkostningseffektivitet og virkninger. Det er på dette grundlag, at der vil blive truffet afgørelse
om den fortsatte anvendelse af denne forordning.
5.
5.1
5.2
5.3
6.
K
LASSIFIKATION AF UDGIFTERNE
/
INDTÆGTERNE
Ikke-obligatoriske udgifter
Opdelte bevillinger
Indtægtstype: Ingen
U
DGIFTERNES
/
INDTÆGTERNES ART
7.
100% tilskud; mulighed for samfinansiering af aktiviteter
Tilskud til samfinansiering med andre offentlige og/eller private tilskudsydere
Andet
F
INANSIELLE VIRKNINGER
Gennem oprettelsen af en samlet, flerårig budgetpost (B7 661) med øget finansiering vil
Fællesskabet bedre kunne målrette sine mineaktioner. Det foreslås, at det finansielle bidrag til
Fællesskabets aktiviteter for perioden 2000-2006 fastholdes på mindst det samme niveau som
tidligere år (180 mio. EUR i perioden 1992-98) med en øget vægt på mineaktioner for at opfylde
forpligtelserne ifølge Ottawa-konventionen. Dette vil kunne medføre en forøgelse af de
finansielle tildelinger under budgetpost B7-661.
7.1
Beregningsmetode for de samlede omkostninger ved foranstaltningen (forhold mellem
enhedsomkostninger og samlede omkostninger)
De årlige bevillinger vil blive godkendt af budgetmyndigheden inden for rammerne af de finansielle
overslag.
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441630_0030.png
7.2
Omkostningernes fordeling på foranstaltningens elementer
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (med 3
decimaler)
Fordeling
Retsgrundlag
1999
2
1
2000
4,5
Ændring i %
Foranstaltning 1
Afrika
Foranstaltning 2
Asien
Foranstaltning 3
Nye uafhængige stater
Foranstaltning 4
Mellemøsten
Foranstaltning 5
Europa
Foranstaltning 6
Fælles interesse
I ALT
1
3,6
4*
8,1*
*plus
forpligtelser fra andre budgetposter, som mindst vil udgøre 20 mio. EUR (8,1 + 0,8 B…A).
7.3
7.4
8.
Driftsudgifter til undersøgelser, eksperter osv., der er omfattet af budgettets del B
Forfaldsplan for forpligtelses- og betalingsbevillinger
F
ORHOLDSREGLER MOD SVIG
Alle finansieringsaftaler eller kontrakter skal indeholde bestemmelser om, at Kommissionen og
Revisionsretten kan gennemføre kontrol på stedet efter de sædvanlige procedurer, der er fastsat
af Kommissionen i henhold til de gældende regler, især procedurerne i finansforordningen
vedrørende Fællesskabernes almindelige budget. Kommissionen kan desuden gennemføre
kontrol og inspektion på stedet i overensstemmelse med forordning nr. 2185/96. De
foranstaltninger, som Kommissionen træffer i henhold til proceduren i artikel 5, skal sikre en
tilstrækkelig beskyttelse af Det Europæiske Fællesskabs finansielle interesser i
overensstemmelse med forordning nr. 2988/95.
9.
9.1
O
PLYSNINGER OM OMKOSTNINGSEFFEKTIVITET
Specifikke og kvantificerbare mål; målgruppe
De vigtigste mål for Fællesskabets mineaktioner er:
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
a.
b.
c.
d.
e.
at støtte udarbejdelsen, overvågningen og den effektive gennemførelse af en
sammenhængende og konsekvent humanitær minerydningsstrategi i Kommissionen, EU og
på internationalt plan;
at bistå hårdt ramte stater med at opfylde deres forpligtelser i henhold til "konventionen om
forbud mod brug, oplagring, produktion og overførsel af personelminer samt om deres
destruktion";
at skabe og videreføre nationale strukturer og lokale kapaciteter i de ramte lande, så
mineaktionerne kan gennemføres så effektivt som muligt;
at reagere på humanitære nødsituationer, forhindre ulykker og støtte rehabiliteringen af
mineofre, når der opstår umiddelbare og uforudsigelige behov;
at støtte forsøg med og ibrugtagning af passende mineaktionsudstyr og -teknikker i de
ramte lande.
Disse mål vil blive søgt nået gennem projekter af fælles interesse og i de lande i geografiske
regioner, der er værst ramt af miner; der kan bl.a. være tale om følgende:
Projekter af fælles interesse (f.eks. udarbejdelse af et strategidokument for personelminer,
støtte til FN, Det Internationale Center for Humanitær Minerydning, Den Internationale
Røde Kors Komité, den centrale enhed for mineaktionspolitik, forsøg med og ibrugtagning
af mineaktionsudstyr og -teknikker i de ramte lande, ekspertbistand)
Afrika (f.eks. Angola, Mozambique, Somalia, Zimbabwe, SADC)
Asien (f.eks. Afghanistan, Cambodja, Laos)
Nye uafhængige stater (f.eks. Tadsjikistan)
Mellemøsten (f.eks. det nordlige Irak)
Europa (f.eks. Bosnien-Hercegovina, Kroatien, Kosovo)
Latinamerika (f.eks. Nicaragua, El Salvador).
9.2
Begrundelse for foranstaltningen
De foranstaltninger, der finansieres i henhold til denne forordning, omfatter alle aktiviteter i
forbindelse med mineaktioner, herunder undervisning i minefarer, opmåling og markering af
formodede mineområder, sporing og identifikation af landminer, uddannelse af specialister,
rydning (til humanitært forsvarlige standarder) og destruktion af landminer, bistand til og
revalidering af ofre, informationsforvaltning (herunder geografiske informationssystemer) samt
andre aktiviteter, der bidrager til at mindske de menneskelige, økonomiske og miljømæssige
skader af personelminer og andre farlige krigsefterladenskaber.
Projekterne forventes at være flerårige. Projekternes varighed vil afhænge af deres særlige
karakter og vil normalt ikke overstige tre år.
9.3
Overvågning og evaluering af foranstaltningen
Kommissionen evaluerer regelmæssigt mineaktioner finansieret af Fællesskabet for at fastslå, om
målene for operationerne er blevet nået, og for at tilvejebringe retningslinjer for, hvordan
fremtidige foranstaltningers effektivitet kan forbedres. Kommissionen underretter Europa-
Parlamentet og Rådet om udviklingen i dens mineaktioner. Senest den 30. april hvert år
forelægger den en rapport for Europa-Parlamentet og Rådet med en redegørelse for
Fællesskabets mineaktioner i det forløbne år.
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441630_0032.png
10.
U
DGIFTER TIL ADMINISTRATION
(S
EKTION
III, D
EL
A,
I BUDGETTET
)
Den faktiske tilvejebringelse af de fornødne administrative ressourcer afhænger af
Kommissionens årlige beslutning om ressourceallokeringen under hensyntagen til det personale
og de yderligere beløb, som bevilges af budgetmyndigheden.
10.1
Virkning på antallet af stillinger
Personale, der udpeges til
at forvalte foranstaltningen
Permanente
stillinger
Midlertidige
stillinger
Kilde
Eksister-
ende
ressourcer i
pågældende
GD eller
afdeling
1
1
1
2
1
2
1
1
Yderligere
ressourcer
Varighed
Stillingstype
Tjenestemænd
eller midlertidigt
personale
Andre ressourcer
I alt
A
B
C
1
1
Formålet med denne forordning er at samle de nuværende aktioner for at skabe en sammenhængende
mineaktionspolitik i EU. På kort sigt vil der således kun være behov for en beskeden bevilling på tre
stillinger (to faste stillinger og en udstationeret national ekspert (END)). Den faste stilling kan besættes
ved en omplacering af personale.
32
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441630_0033.png
10.2
Samlet finansiel virkning af yderligere menneskelige ressourcer
EUR
Beløb
Beregningsmetode
Tjenestemænd
Midlertidigt personale
Andre ressourcer
(angiv budgetpost)
216 000 2 mand/år x 108 000 EUR (enhedsomkostning)
41 000 1 X 41 000 (END)
I alt
257 000
33
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441630_0034.png
10.3
Stigning i andre administrative udgifter som følge af foranstaltningen
Nedenstående tabel er vejledende og bygger på oplysninger fra 1998.
EUR
Budgetpost
Tjenesterejser
(A-7010):
Cambodja (4 dage)
Sydafrika (5 dage)
Canada (3 dage)
New York (2 dage)
Bosnien (3 dage)
Ispra (3 dage)
I alt
Beløb
Beregningsmetode
Periode på 12 måneder:
4 090,47
3 222,63
3 098,68
2 974,73
1 115,53
867,64
15 369 68
3 470,51 + (4 X 148,74)
2 726,83 + (5 X 99,16)
2 726,83 + (3 X 123,95)
2 726,83 + (2 X 123,95)
743,68 + (3 X 123,95)
495,79 + (3 X 123,95)
De udgifter, der er angivet i tabellen under budgetpost A-7 (tjenesterejser), vil blive dækket via
bevillinger inden for det samlede rammebeløb for GD for Eksterne Forbindelser.
34