Europaudvalget 2006
KOM (2000) 0121
Offentligt
1446739_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 10.10.2006
KOM(2006) 591 endelig
2000/0069 (COD)
KOMMISSIONENS UDTALELSE
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, tredje afsnit, litra c),
om Europa-Parlamentets ændringsforslag
til Rådets fælles holdning vedrørende forslaget til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 3922/91 om harmonisering af tekniske krav
og administrative procedurer inden for civil luftfart (EU-OPS)
OM ÆNDRING AF KOMMISSIONENS FORSLAG
i henhold til EF-traktatens artikel 250, stk. 2
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446739_0002.png
2000/0069 (COD)
KOMMISSIONENS UDTALELSE
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, tredje afsnit, litra c),
om Europa-Parlamentets ændringsforslag
til Rådets fælles holdning vedrørende forslaget til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 3922/91 om harmonisering af tekniske krav
og administrative procedurer inden for civil luftfart (EU-OPS)
1.
I
NDLEDNING
Ifølge EF-traktatens artikel 251, stk. 2, tredje afsnit, litra c), skal Kommissionens afgive
udtalelse om de ændringsforslag, Europa-Parlamentet fremsætter ved andenbehandlingen.
Kommissionen forelægger hermed sin udtalelse om Parlamentets ændringsforslag.
2.
B
AGGRUND
24. marts 2000
19. oktober 2000
18. januar 2001
4. februar 2002
3. september 2002
12. februar 2004
Fremsendelse af forslaget til Europa-Parlamentet og Rådet:
(dokument KOM(2000)121 endelig - 2000/0069COD)
Udtalelse fra Det Økonomiske og Sociale Udvalg:
Europa-Parlamentets første udtalelse ved førstebehandlingen:
Fremsendelse af ændret forslag til Europa-Parlamentet og
Rådet(dokument KOM(2002)30 endelig - 2000/0069COD)
Europa-Parlamentets anden udtalelse ved førstebehandlingen
Fremsendelse af revideret ændret forslag til Europa-
Parlamentet og Rådet:
(dokument KOM(2004)73 endelig - 2000/0069COD)
Vedtagelse af Rådets fælles holdning:
Europa-Parlamentets udtalelse ved andenbehandlingen:
14. marts 2006
5. juli 2006
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446739_0003.png
3.
FORMÅLET MED FORSLAGET
Under udarbejdelsen af den anden luftfartsliberaliseringspakke i 1989 blev Rådet
og Kommissionen enige om, at EF’s luftfartspolitik også burde omfatte en
harmonisering af regelsættet for civil luftfart, så der kan
opretholdes et højt
sikkerhedsniveau for luftfarten og sikres fair konkurrence mellem
luftfartsselskaber.
På denne baggrund vedtog EF forordning 3922/91 om
harmonisering af tekniske krav og administrative procedurer inden for civil
luftfart med henblik på at etablere og til stadighed ajourføre harmoniserede
bestemmelser for konstruktion, fremstilling, operation og vedligeholdelse af fly
og for personale og organisationer, der beskæftiger sig med disse opgaver.
Formålet med det ovennævnte forslag om ændring af forordning 3922/91 er
således at fastsætte tekniske krav, der gælder for hele EU, og at harmonisere
bestemmelserne om drift af fly, der anvendes i kommerciel lufttransport.
4.
K
OMMISSIONENS UDTALELSE OM
P
ARLAMENTETS ÆNDRINGSFORSLAG
Kommissionen kan acceptere alle de ændringsforslag, som Europa-Parlamentet har vedtaget
ved andenbehandlingen. De er resultatet af en samlet kompromisløsning, som Europa-
Parlamentet og Rådet er nået frem til med henblik på vedtagelse af forordningen ved
andenbehandlingen. Ændringsforslagene støtter den fremgangsmåde, Kommissionen fulgte i
sit forslag, og tager hensyn til Kommissionens overvejelser angående flyvetidsbegrænsning
(FTL) og kabinepersonale.
Ændringsforslag 19 om en klausul om at forhindre forringelser: Ny betragtning, der
understreger, at den nye forordning ikke må føre til, at luftfartssikkerheden forringes i de
medlemsstater, der allerede har et højt sikkerhedsniveau, uanset om dette er en følge af
lovgivning eller en kollektiv overenskomst.
Ændringsforslag 20 om en videnskabelig og medicinsk vurdering: Den periode, inden for
hvilken en videnskabelig og medicinsk vurdering af bestemmelserne om flyve- og
tjenestetidsbegrænsninger samt hvilebestemmelser og, hvor det er relevant, bestemmelserne
om kabinepersonale bør være afsluttet, er nedsat fra 3 til 2 år (efter forordningens
ikrafttræden).
Ændringsforslag 21 om fragtflyselskaber med natdrift: Ny betragtning, der skal råde bod på,
at Kommissionens oprindelige forslag og Parlamentets betænkning ved førstebehandlingen
ikke kom ind på de særlige tjenesteplaner og arbejdstidsvilkår, der kendetegner
ekspresfragtvirksomheder med natdrift.
Ændringsforslag 22 om en videnskabelig og medicinsk vurdering af subpart Q og O: Ny
betragtning, ifølge hvilken Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur bør afslutte en
videnskabelig og medicinsk vurdering af subpart Q og, hvor det er relevant, af subpart O, på
grundlag af hvilken Kommissionen, om nødvendigt, straks bør udarbejde og forelægge
forslag til ændring af de relevante tekniske bestemmelser.
Ændringsforslag 23 om fri bevægelighed for kabinepersonale inden for Fællesskabet: Ny
betragtning, der understreger vigtigheden af at videreføre harmoniseringen af kravene til
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446739_0004.png
uddannelse af kabinepersonale med henblik på at fremme fri bevægelighed for
kabinepersonale på det indre marked.
Ændringsforslag 24: Præcisering af, at Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagenturs
videnskabelige og medicinske vurdering kun hvor “det
er relevant”
omfatter bestemmelserne
i subpart O i bilag III.
Ændringsforslag 16 og 25: Præcisering af, at Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur
bistår Kommissionen med at udarbejde forslag til ændring af de gældende tekniske
bestemmelser i “subpart
O og”
subpart Q i bilag IIII.
Kommissionen afgav en erklæring på Europa-Parlamentets plenarmøde i juli 2006 (se bilag),
hvilket bidrog til at fremme kompromisløsningen.
5.
KONKLUSION
Disse ændringsforslag afspejler et interinstitutionelt kompromis. Som helhed støtter de de
mål, der er grundlaget for Kommissionens forslag, og Kommissionen afgiver derfor en positiv
udtalelse om de foreslåede ændringer som beskrevet ovenfor.
I henhold til EF-traktatens artikel 250, stk. 2, ændrer Kommissionen sit forslag i
overensstemmelse med ovenstående.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446739_0005.png
Bilag: Kommissionens erklæring på Parlamentets plenarmøde den 4. juli 2006
VIDENSKABELIG OG MEDICINSK VURDERING AF SUBPART O OG Q
Erklæring fra Kommissionen:
"Hvad angår den videnskabelige og medicinske vurdering af subpart O og Q, jf.
artikel 8a, stk. 1, bekræfter Kommissionen, at denne vurdering vil omfatte
spørgsmålet om 'menneskers adfærd i nødsituationer' og de dermed forbundne
kompetencekrav.
Kommissionen
bekræfter
også,
at
den,
hvis
Det
Europæiske
Luftfartssikkerhedsagenturs vurdering viser, at det er nødvendigt at ændre
forordningen, herunder bilag III, straks vil fremsætte passende forslag i så
henseende".
DA
5
DA