Europaudvalget 2000
KOM (2000) 0132
Offentligt
1441650_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 14.03.2000
KOM(2000) 132 endelig
BERETNING FRA KOMMISSIONEN
23. ÅRSBERETNING FRADET RÅDGIVENDE UDVALG FOR SIKKERHED,
HYGIEJNE OG SUNDHEDSBESKYTTELSE PÅ ARBEJDSPLADSEN
1998
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
BERETNING FRA KOMMISSIONEN
23. ÅRSBERETNING FRADET RÅDGIVENDE UDVALG FOR SIKKERHED,
HYGIEJNE OG SUNDHEDSBESKYTTELSE PÅ ARBEJDSPLADSEN
1998
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
1. UDVALGETS BAGGRUND OG OPGAVER....................................................... 5
1.1.
1.2.
Oprettelse, kompetence og mandat ............................................................... 5
Struktur og procedurer.................................................................................. 5
2. AKTIVITETER I 1998 .......................................................................................... 6
2.1.
2.2.
Det rådgivende udvalgs 22. årsberetning....................................................... 7
Vedtagne udkast til udtalelser ....................................................................... 7
2.2.1.
Udvalgets udtalelse (dokument 5213/98) om etablering af harmoniserede
standarder for
produkter til opsamling af spildevand
(udkast til mandat 37/97 til
CEN/CENLEC) og
til gulvbelægning
(udkast til mandat 38/97 til CEN/CENLEC)7
2.2.2.
Udvalgets udtalelse (bilag II til dokument 0124/99) om Kommissionens
midtvejsrapport om fællesskabsprogrammet for sikkerhed, hygiejne og
sundhed på arbejdspladsen
(1996-2000) (KOM(98/0511)................................... 7
2.2.3.
Udvalgets udtalelse (dokument 730/2/97) om
iværksættelse af
uddannelsesafsnittet i fællesskabsprogrammet for sikkerhed, hygiejne og
sundhed på arbejdspladsen (1996-2000) - Anbefalinger vedrørende uddannelse
inden for sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen, som også tager hensyn til
de unges behov i deres egenskab af fremtidige arbejdstagere..........................
10
2.2.4.
Udvalgets udtalelse (dokument 5832/1/98) om
Kommissionens forslag
vedrørende metoder til at vurdere de økonomiske og sociale virkninger af den
gældende lovgivning på arbejdsmiljøområdet og om en procedure for
evalueringen af EF-direktiverne på arbejdsmiljøområdet ved hjælp af de
foreslåede metoder og de metoder, der i forvejen anvendes i medlemsstaterne10
2.2.5.
Udvalgets udtalelse om
arbejdsprogrammet for 1999 for Det
Europæiske Arbejdsmiljøagentur i Bilbao
....................................................... 12
3. ARBEJDET I GRUPPERNE /STRUKTUREN VED ÅRETS UDGANG ............ 12
3.1.
3.1.1.
3.1.2.
3.1.3.
Arbejdsgrupper, som var aktive i 1998 og fortsætter i 1999 ........................ 12
Standardisering....................................................................................... 12
Fastsættelse af grænseværdier for eksponering ....................................... 13
Selvstændige .......................................................................................... 13
3.1.4.
Tværfaglige tjenester for beskyttelse og forebyggelse / lægelig kontrol
med arbejdstagerne .............................................................................................. 13
3.1.5.
3.1.6.
3.1.7.
3.2.
Forebyggelse af vold på arbejdspladsen.................................................. 14
Maskiner ................................................................................................ 14
System til forvaltning af arbejdsmiljøet .................................................. 14
Opløsning af arbejdsgrupper....................................................................... 14
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.2.1.
3.2.2.
3.2.3.
Stilladser ................................................................................................ 14
Uddannelse............................................................................................. 14
Økonomisk og social vurdering af arbejdsmiljølovgivningen.................. 15
4. SAMARBEJDE MED ANDRE ORGANER........................................................ 15
4.1.
4.2.
Det stående udvalg ..................................................................................... 15
Udvalget af Arbejdstilsynschefer ................................................................ 15
4.3.
Det Videnskabelige Udvalg vedrørende Grænseværdier for Erhvervsmæssig
Eksponering for Kemiske Agenser ....................................................................... 16
4.4.
4.5.
4.6.
4.7.
4.8.
Arbejdsmarkedets parter............................................................................. 16
Det Faglige Tekniske Bureau...................................................................... 16
Den Internationale Arbejdsorganisation ...................................................... 16
Det Europæiske Institut i Dublin................................................................. 16
Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur i Bilbao ............................................ 16
BILAG A ............................................................................................................................. 17
BILAG B ............................................................................................................................. 19
BILAG C ............................................................................................................................. 24
BILAG D ............................................................................................................................. 29
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.
1.1.
UDVALGETS BAGGRUND OG OPGAVER
Oprettelse, kompetence og mandat
Rådet fandt, at der var behov for et stående udvalg til at bistå Kommissionen med at forberede
og gennemføre aktiviteter på arbejdsmiljøområdet og lette samarbejdet mellem de nationale
forvaltninger og arbejdstagernes og arbejdsgivernes faglige organisationer. Det er baggrunden
for, at Rådet ved en afgørelse af 27. juni 1974 (74/325/EØF) nedsatte et Rådgivende Udvalg
for Sikkerhed, Hygiejne og Sundhedsbeskyttelse på Arbejdspladsen.
I henhold til artikel 2, stk. 2, i ovennævnte afgørelse har udvalget navnlig til opgave:
(1)
på grundlag af oplysninger, som stilles til dets rådighed, at foranstalte
udveksling af synspunkter og erfaringer vedrørende eksisterende eller
påtænkte ordninger;
at medvirke til udarbejdelsen af en fælles holdning til problemer, der melder
sig inden for sikkerhed, hygiejne og sundhedsbeskyttelse på arbejdspladsen
samt i prioriteringen af Fællesskabets opgaver, og af de foranstaltninger, der
er nødvendige for disse opgavers gennemførelse;
at henlede Kommissionens opmærksomhed på de områder, inden for hvilke
det forekommer nødvendigt, at der erhverves ny viden og iværksættes egnede
aktioner med hensyn til uddannelse og forskning;
inden for rammerne af Fællesskabets handlingsprogrammer og i samarbejde
med Det Stående Udvalg for Bedriftssikkerhed og Sundhedsforhold i
Kulminer at fastlægge:
(2)
(3)
(4)
– Kriterierne og målene for bekæmpelse af alle risici for arbejdsulykker og al fare
for sundheden inden for virksomheder;
– de metoder, der gør det muligt for virksomhederne og for deres personale at
bedømme og forbedre beskyttelsesniveauet;
(5)
at bidrage til, at de nationale forvaltninger og arbejdstagernes og
arbejdsgivernes faglige organisationer gøres bekendt med Fællesskabets
initiativer for derved at fremme samarbejdet og støtte sådanne initiativer fra
deres side, som tilsigter en udveksling af indvundne erfaringer og en
fastlæggelse af regler for god praksis.
1.2
Struktur og procedurer
Udvalget er et trepartsorgan bestående af et antal faste medlemmer, således at der tilkommer
hver medlemsstat to repræsentanter for regeringen, to repræsentanter for arbejdstagernes
faglige organisationer og to repræsentanter for arbejdsgivernes faglige organisationer. For
hvert fast medlem udnævnes en suppleant. Udvalgets faste medlemmer og suppleanter
udnævnes af Rådet, som til orientering offentliggør listen over disse i De Europæiske
Fællesskabers Tidende.
Udvalgets formand er et medlem af Kommissionen eller ved forfald en tjenestemand i
Kommissionen udpeget af formanden.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udvalget kan nedsætte arbejdsgrupper med et udvalgsmedlem som formand. Grupperne
præsenterer deres arbejdsresultater i form af rapporter på et udvalgsmøde.
Udvalget udarbejder hvert år en beretning, som Kommissionen fremsender til Europa-
Parlamentet, Rådet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg og til Det Rådgivende Udvalg for
Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
Udvalget vedtager sine udtalelser med absolut flertal af de afgivne stemmer. Udvalget er
beslutningsdygtigt, når to tredjedele af medlemmerne er til stede.
Udvalget har fastsat sin forretningsorden, som er trådt i kraft efter at være blevet godkendt af
Rådet den 30. april 1976 efter indstilling fra Kommissionen.
Repræsentanterne for regeringerne og for arbejdstagernes og arbejdsgivernes faglige
organisationer er organiseret i tre særskilte interessegrupper, som hver udpeger en talsmand.
Talsmændene deltager i deres respektive interessegruppers møder og i møderne i udvalget,
hvor de redegør for deres gruppes holdning.
Kontakten mellem medlemmerne af regeringsrepræsentanternes interessegruppe varetages af
et medlem af udvalget, der repræsenterer regeringen i det land, som har formandskabet i
Rådet. Kontakten mellem arbejdsgivernes repræsentanter i udvalget varetages af
Sammenslutningen af Industri- og Arbejdsgiverorganisationer i Europa (UNICE), og for
arbejdstagernes vedkommende er det den faglige arbejdstagerorganisation på fællesskabsplan,
som er udpeget af interessegruppen, nemlig Den Europæiske Faglige Samarbejdsorganisation
(EFS), der bistår med koordinationer af synspunkterne.
Udvalgets og arbejdsgruppernes sekretariatsfunktioner varetages af Kommissionen.
Sekretariatet hører under Generaldirektorat V (kontor V/F/5).
2.
AKTIVITETER I 1998
Den 7. juli 1997 udpegede Rådet efter indstilling fra medlemsstaterne udvalgets faste
medlemmer og suppleanter for perioden fra den 7. juli 1997 til den 6. juli 2000, efter at den
foregående mandatperiode, der gik fra den 4. marts 1994 til den 3. marts 1997, var udløbet.
Listen over medlemmer i 1998 findes i bilag B.
I 1998 havde udvalget to møder i Luxembourg, henholdsvis i april og november. På hvert
møde orienterede Kommissionen udvalget om udviklingen i samtlige sager vedrørende
sundhed, sikkerhed og hygiejne på arbejdspladsen.
Dagen før udvalgets møder blev der afholdt møder i de tre interessegrupper. Desuden blev der
afholdt to ekstra møder i årets løb.
Udvalgets arbejde er i 1998 forløbet parallelt med Kommissionens aktiviteter i henhold til
fællesskabsprogrammet 1996-2000.
Arbejdsopgaverne og de prioriterede emner er blevet foreslået udvalget af arbejdsgruppen
«
Programmering
», som har haft fire møder.
Drøftelserne i de ti arbejdsgrupper, der er nedsat til at behandle de specifikke områder, hvor
udvalget har ønsket at afgive udtalelse, har krævet afholdelse af 21 møder.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udvalget har opløst tre grupper, hvis arbejde var afsluttet : « Stilladser », « Uddannelse » og
«
Social og økonomisk vurdering af arbejdsmiljølovgivningen
».
Punkt 3 i nærværende beretning indeholder et kort resumé af arbejdet i grupperne.
Udvalget har vedtaget en årsberetning om sine aktiviteter i 1997, vedtaget fem udtalelser, for
hvilke der redegøres ganske kort i punkt 2.2 i nærværende beretning, og gennemgået emnerne
for dets arbejdsprogram for 1999.
2.1.
Det rådgivende udvalgs 22. årsberetning
Dokument 5210/2/98
Udvalget vedtog på sit 56. møde den 29. april 1998 den 22. årsberetning om udvalgets arbejde
i 1997.
2.2.
2.2.1.
Vedtagne udkast til udtalelser
Udvalgets udtalelse (dokument 5213/98) om etablering af harmoniserede standarder
for
produkter til opsamling af spildevand
(udkast til mandat 37/97 til
CEN/CENLEC) og
til gulvbelægning
(udkast til mandat 38/97 til CEN/CENLEC)
Udvalget vedtog den 29. april 1998 en udtalelse om ovennævnte udkast til
standardiseringsmandat; i udtalelsen vurderes det, at de to udkast (dokument 37/97
og 38/97) ikke tager tilstrækkeligt hensyn til de arbejdsmiljøproblemer, der er
forbundet med, at de omhandlede produkter indeholder farlige stoffer, og at der i
nogle medlemsstater er indført forbud mod asbest.
2.2.2.
Udvalgets udtalelse (bilag II til dokument 0124/99) om Kommissionens
midtvejsrapport om fællesskabsprogrammet for sikkerhed, hygiejne og sundhed på
arbejdspladsen
(1996-2000) (KOM(98/0511)
Det rådgivende udvalg vedtog den 5. november følgende udtalelse, hvori det
understreger ønsket om at spille en positiv rolle såvel på arbejdsmiljøområdet
generelt som i forbindelse med specifikke prioriterede emner:
Hvad angår
nødvendigheden af at tage hensyn til udviklingen i Det Europæiske
Fællesskab,
erkender Det rådgivende udvalg, at midtvejsrapporten er udarbejdet på
et tidspunkt, hvor Den Europæiske Union og Kommissionens interne strukturer
gennemgår en stærk forandring.
Den igangværende udvidelse af Den Europæiske Union, og navnlig udvidelsen med
central- og østeuropæiske lande, betyder, at Kommissionen nødvendigvis skal
anvende større ressourcer til foranstaltninger, der kan sætte disse lande i stand til at
forbedre og forvalte deres sundheds- og sikkerhedssystemer og tilpasse sig de
europæiske arbejdsmiljøstandarder. Udvalget er overbevist om, at det er den rigtige
vej at følge, idet manglende støtte til kandidatlandene vil kunne resultere i en
forringelse af standarderne i hele Det Europæiske Fællesskab. Udvalget understreger,
at arbejdsmarkedets parter er selvskrevne til at spille en vigtig rolle i denne proces.
Udvalgets medlemmer er overbeviste om, at udvalget har en opgave at varetage i
forbindelse med Kommissionens indsats i forhold til ansøgerlandene, men denne
rolle er endnu ikke defineret. For at sikre en åben dialog mellem udvalget og
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ansøgerlandene foreslås det, at disse får observatørstatus i udvalget. Hermed vil der
blive skabt en officiel dialogramme, således at ansøgerlandene kan få et mere præcist
kendskab til de krav, de skal opfylde inden for sundhed og sikkerhed. Desuden vil
udvalget kunne indkredse eventuelle problemer, som ansøgerlandene måtte støde på,
og foreslå programmer, som kan hjælpe dem med at løse disse problemer.
Det rådgivende udvalg erkender, at der på baggrund af udvalgets udvidelse kan være
behov for at se nærmere på udvalgets struktur og arbejdsmetoder. Kommissionen
opfordres til at forelægge udvalget en rapport om følgerne af udvidelsen og
indvirkningen heraf på det rådgivende udvalgs tilrettelæggelse af arbejdet.
For så vidt angår
ændringen af beskæftigelsens karakter,
er det en kendsgerning,
at også arbejdsforholdene er i kraftig forandring, bl.a. med øget anvendelse af
udlicitering og underleverance og et stigende antal selvstændige. Distancearbejde har
ligeledes medført en gennemgribende ændring af arbejdsmetoderne med en stadig
større udbredelse af hjemmearbejde til følge.
Det rådgivende udvalg er sig bevidst, at det har behov for at danne sig et klarere
billede af disse ændringer og deres indvirkning på arbejdstagernes sundhed og
sikkerhed.
Udvalget vil sørge for, at dette aspekt af arbejdsmarkedsforholdene tages i
betragtning ved udarbejdelsen af dets kommende arbejdsprogram. En objektiv
undersøgelse af udviklingen i beskæftigelsens karakter er en forudsætning for at
udforme og iværksætte passende foranstaltninger.
Et tæt samarbejde mellem virksomhedsledelse, arbejdstagere og disses
repræsentanter er en forudsætning for at sikre et sikkert og sundt arbejdsmiljø. På
baggrund af de aktuelle økonomiske og sociale udfordringer er det mere end
nogensinde nødvendigt, at disse mekanismer fungerer effektivt.
Udvalget har tillid til, at Kommissionen vil rådgive og bistå det med at sikre
sundhed, sikkerhed og velfærd for alle på arbejdspladsen.
Udvalget koncentrerer sig i sine overvejelser over udviklingen i arbejdsforholdene og
beskæftigelsesformerne om relationen mellem arbejdsmiljø og beskæftigelsespolitik
og foretrækker at overlade spørgsmålet om handicappedes muligheder på
arbejdsmarkedet og førtidspensionering til andre organer med større kompetence på
disse områder, som bedre vil kunne varetage disse aspekter. Det rådgivende udvalg
finder, at dets indsats især skal dreje sig om at sikre overensstemmelse mellem
arbejdets krav og arbejdstagernes arbejdsevne, opretholdelse af arbejdsevnen og
forebyggelse af risici.
"Små og mellemstore virksomheder"
(SMV) spiller en stor rolle i Den Europæiske
Union, og udvalget skal ved fastsættelsen af sine opgaver tage hensyn til denne
vigtige virksomhedskategori. Udvalget glæder sig over Kommissionens initiativer på
dette område og tilstræber ved sit virke at imødekomme SMV’ernes behov og stille
nyttig information og rådgivning til rådighed for dem, bl.a. i form af eksempler på
god praksis, som kan understrege fordelene ved en god forvaltning af sundheds- og
sikkerhedsforholdene i SMV.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udvalget er sig bevidst, at Kommissionen i henhold til Amsterdam-traktaten kan og
skal
høre arbejdsmarkedets parter
om en række arbejdsmarkedsspørgsmål, bl.a.
vedrørende arbejdsmiljø. Udvalget ønsker at få afklaret sin egen rolle i forbindelse
med gennemførelsen af Amsterdam-traktatens bestemmelser. Uden at det berører
arbejdsmarkedsparternes beføjelser skal det understreges, at udvalget har en vigtig
opgave at varetage i forbindelse med udarbejdelsen og gennemførelsen af
arbejdsmiljøpolitikken.
Det er udvalgets opfattelse, at de erfaringer, der indhøstes i forbindelse med
anvendelsen af Amsterdam-traktatens procedurer, vil give et bedre indblik i, hvor
problemerne ligger. Udvalget er indstillet på sammen med Kommissionen foretage
en undersøgelse af disse problemstillinger med henblik på at udforme effektive
løsningsforslag og undgå unødigt dobbeltarbejde.
Med hensyn til
lovgivningen
erkender udvalget, at lovgivningsprogrammet er af
afgørende betydning for udmøntningen af de forebyggelsesprincipper, der er
omhandlet i rammedirektivet. En nøje overvågning af lovgivningens gennemførelse i
medlemsstaterne er nødvendig.
Også udvalget ønsker trepartsdeltagelse i gennemførelsen og overvågningen af
lovgivningen.
Udvalget har fået til opgave at vurdere omfanget og arten af fællesskabslovgivningen
på arbejdsmiljøområdet og lokalisere eventuelle mangler i gennemførelsen af den
eksisterende lovgivning under hensyntagen til de nationale ordninger. Manglerne på
europæisk og nationalt plan skal ikke altid afhjælpes ved ny lovgivning, men i nogle
tilfælde måske snarere ved rådgivning, uddannelsesprogrammer, forskning og andre
former for bistand og information, som kan sikre, at de fastsatte mål reelt nås.
Det står klart, at Kommissionen må forbedre de metoder, den anvender ved
konsekvensanalyserne, idet disse må gå længere end til det, der står skrevet, og tillige
undersøge, i hvilket omfang den pågældende lovgivning har indvirkning på
virksomhedernes resultater på arbejdsmiljøområdet.
Hvad angår de
prioriterede emner i arbejdsprogrammet
kan udvalget tilslutte sig
de hovedprioriteter, der er angivet i Kommissionens midtvejsrapport: lovgivningens
effektivitet, udvidelsen, opretholdelse af arbejdsevnen og evnen til integration på
arbejdsmarkedet (alle disse punkter er omtalt ovenfor) og nye risici. Inden for
rammerne af disse emneområder har udvalget noteret sig Kommissionens prioriteter,
som det vil tage i betragtning ved udarbejdelsen af arbejdsprogrammet for det
kommende år.
Ændringer i Kommissionens interne struktur:
Foruden de forandringer, Det
Europæiske Fællesskab gennemgår med hensyn til arbejdsforholdenes karakter og
antallet af medlemsstater, er udvalget sig bevidst, at der også skal tages hensyn til de
ændringer, der er sket i Kommissionens interne strukturer, navnlig i GD 5.
Udvalget er vidende om, at der findes andre organer, såsom Udvalget af
Arbejdstilsynschefer,
som
også
rådgiver
Kommissionen
vedrørende
arbejdsmiljøpolitik. Udvalget mener imidlertid, at det fortsat bør være det vigtigste
trepartsorgan, der rådgiver Kommissionen i spørgsmål vedrørende fremme af
sundheden, sikkerheden og velfærden på arbejdspladsen i Den Europæiske Union.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udvalget ønsker at få en forsikring om, at dets virke ikke vil blive uforholdsmæssigt
voldsomt berørt af omstruktureringen, og at de menneskelige og finansielle
ressourcer, det råder over, ikke vil blive beskåret, men derimod vil afspejle det større
antal forskelligartede opgaver, udvalget og sekretariatet skal varetage ifølge
arbejdsprogrammet og de prioriterede opgaver, som er fastsat i nærværende
udtalelse.
2.2.3.
Udvalgets udtalelse (dokument 730/2/97) om
iværksættelse af uddannelsesafsnittet i
fællesskabsprogrammet for sikkerhed, hygiejne og sundhed på arbejdspladsen
(1996-2000) - Anbefalinger vedrørende uddannelse inden for sikkerhed og
sundhed på arbejdspladsen, som også tager hensyn til de unges behov i deres
egenskab af fremtidige arbejdstagere
Udvalget nedsatte i november 1996 arbejdsgruppe « Uddannelse », som skulle
rådgive udvalget om
- iværksættelsen af uddannelsesafsnittet i fællesskabsprogrammet for sikkerhed,
hygiejne og sundhed på arbejdspladsen, især med henblik på forberedelse af et
referencedokument, der kan danne grundlag for anbefalinger vedrørende uddannelse
inden for sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen, og som også skal tage hensyn til
de unges behov i deres egenskab af fremtidige arbejdstagere
- gennemførelse af ledsageforanstaltninger på fællesskabsplan. Udvalget vedtog den
5. november 1998 en rapport, der specielt fokuserede på følgende punkter:
Et udkast til referencedokument om øget bevidstgørelse om erhvervsrisici og
forebyggelse heraf ved hjælp af undervisning og uddannelse.
Et udkast til anbefaling vedrørende uddannelse i forebyggelse af risici.
Et udkast til prioriterede emner og fremtidige aktioner.
Udvalget finder, at uddannelsesaktiviteterne bør omfatte et program vedrørende
risikoforebyggelse. Det foreslår derfor, at Kommissionen iværksætter initiativer og
aktioner med henblik på at følge og tilskynde til udvikling af
uddannelsesforanstaltninger inden for de områder, der er omtalt i de foregående
kapitler, og at det rådgivende udvalg inddrages i arbejdet hermed.
2.2.4.
Udvalgets udtalelse (dokument 5832/1/98) om
Kommissionens forslag vedrørende
metoder til at vurdere de økonomiske og sociale virkninger af den gældende
lovgivning på arbejdsmiljøområdet og om en procedure for evalueringen af EF-
direktiverne på arbejdsmiljøområdet ved hjælp af de foreslåede metoder og de
metoder, der i forvejen anvendes i medlemsstaterne
Det rådgivende udvalg vedtog den 5. november 1998 en udtalelse, som kan
sammenfattes således:
(1)
Sociale og økonomiske analyser kan
spille en vigtig rolle for indførelsen af
kvalitetslovgivning inden for sundhed og sikkerhed.
De tjener til at
orientere
de politiske miljøer om såvel udgifter, der som oftest skal afholdes
af virksomhederne, som sociale fordele. Da formålet er at skabe
gennemsigtighed
og ikke at overtage det politiske ansvar, er en pragmatisk
fremgangsmåde, som står i et rimeligt forhold til den opgave, der skal løses,
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at foretrække. I mange tilfælde vil en
enkel og ukompliceret analyse
med
udgangspunkt i de eksisterende forhold og de ansvarlige tjenestemænds
faglige vurdering kunne tilvejebringe de informationer, der er nødvendige
som grundlag for en debat. De hidtidige socioøkonomiske analyser har ikke
været tilfredsstillende for hverken arbejdsgiver-, arbejdstager- eller
regeringsgruppen. Udvalgets anbefalinger tager sigte på at afhjælpe
problemerne ved at gøre processen mere realistisk.
(2)
En
tidlig
analyse af lovgivningsteksten er den bedste metode til at sikre
opfyldelse af gennemsigtighedsmålsætningen. Følgende aspekter bør
behandles hver for sig : (1)
omkostninger og fordele
for virksomhederne
(2)
fordele for arbejdstagerne
(3)
fordele for samfundet generelt,
da de
metodologiske krav varierer, afhængigt af de forskellige aspekter.
Analysen skal
give en gennemsigtig redegørelse
for de anvendte
basiskriterier og
forudsætninger
og for deres relevans for resultaterne,
hvorved det bliver muligt at betragte analyseprocessen som en læreproces,
der kan udbygges på grundlag af nye erfaringer. Arbejdsgruppen mener ikke,
det er klogt på forhånd at opstille faste kriterier for, hvem der har beføjelse til
at udarbejde sociale og økonomiske analyser, eftersom de forskellige
lovgivningstyper kræver forskellige metoder, så meget mere når der skal
tages højde for de forskelligartede
nationale traditioner på det
lovgivningsmæssige og sociale plan.
Der må fra sag til sag findes den rette
balance mellem kravet om sammenlignelighed og den fleksibilitet, der kræves
for at tage hensyn til de nationale særtræk. Som oftest vil det imidlertid være
nødvendigt med et sæt harmoniserede forudsætninger og en fælles metodisk
tilgang. I tilfælde, hvor der er tale om manglende overensstemmelse med den
eksisterende lovgivning, må der ved analysen af et direktivforslag sondres
mellem de udgifter, der kræves til at bringe forholdene på niveau med de
eksisterende normer, og de ekstra udgifter til gennemførelsen af de nye
forslag.
En økonomisk og social analyse bør gennemføres i
to etaper.
Den første
tjener til at give de politiske beslutningstagere et samlet overblik over de
udgifter og fordele, der er forbundet med den pågældende lovgivning. Kun
hvis denne generelle analyse (som foretages af Kommissionens tjenestegren
med ansvar for udarbejdelse af den pågældende lovgivning i samarbejde med
de kompetente nationale myndigheder) peger på store finansielle
konsekvenser eller stor usikkerhed med hensyn til eventuelle fordele, bør
Kommissionen foretage en mere gennemgribende analyse. I så fald skal der
indsamles yderligere informationer i virksomhederne, og de eventuelle
fordele skal analyseres mere indgående. Udvalget foreslår, at der foretages
en
første analyse,
når et forslag er tilstrækkeligt stabilt og
forelægges det
rådgivende udvalg.
Der er kun grund til at foretage en
yderligere analyse,
hvis et forslag har særligt tungtvejende konsekvenser, eller hvis den første
analyse ikke indeholder fyldestgørende oplysninger om omkostninger og
fordele. En efterfølgende analyse skal omfatte en høring af nationale
myndigheder og arbejdsmarkedets parter vedrørende deres fortolkning af det
pågældende lovforslag, navnlig vedrørende de foranstaltninger, som det
påhviler arbejdsgiverne at træffe.
(3)
(4)
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.2.5.
Udvalgets udtalelse om
arbejdsprogrammet for 1999 for Det Europæiske
Arbejdsmiljøagentur i Bilbao
Som fastsat i Rådets forordning om oprettelse af Det Europæiske
Arbejdsmiljøagentur blev udvalget hørt om udkastet til agenturets arbejdsprogram
for 1999, udarbejdet af direktøren, før det blev forelagt for agenturets bestyrelse.
Nedenstående gives et resumé af interessegruppernes synspunkter, der blev fremsat i
nærværelse af agenturets direktør:
De tre grupper erkender, at ånden i programmet og de ideer, det indeholder, er i
overensstemmelse med forordningen om oprettelse af Det Europæiske
Arbejdsmiljøagentur, men de finder, at programmet er for ambitiøst til at kunne
gennemføres, bl.a. på baggrund af at dele af det foregående program endnu ikke er
gennemført. De mener, at agenturet og dets bestyrelse bør opstille en rangorden for
de prioriterede arbejdsopgaver. Ved læsningen af arbejdsprogrammet for 1999 kan
man få indtryk af, at samtlige problemer vil blive varetaget af agenturet, hvilket
skaber en vis bekymring hos arbejdsmarkedets parter, som gerne så en mere klar og
gennemsigtig afgrænsning af agenturets aktivitetsområder. Navnlig er det vigtigt
med en nøje afgrænsning af agenturets og Kommissionens respektive beføjelser.
Arbejdsgivergruppen ønsker en seriøse overvejelser over, hvorledes det rådgivende
udvalg kan holdes orienteret om de opgaver, agenturet får pålagt.
Arbejdstagergruppen understreger for sit vedkommende, at det er nødvendigt med en
mere præcis fastsættelse af procedurerne, gruppen af stedlige aktører, tidsplanen for
aktionerne og deltagerne i aktionerne, og den finder desuden, at der skal udarbejdes
procedurer, der gør det muligt at identificere behovene hos agenturets brugere.
Endelig giver en delegation udtryk for bekymring over overførslen af opgaver fra
Kommissionen til agenturet og fra agenturet til medlemsstaternes forvaltninger, som
i forvejen har fuldt op at gøre med at efterkomme agenturets anmodninger, og den
pågældende delegation ønsker, at disse overførsler bliver mere gennemsigtige.
3.
3.1.
3.1.1.
ARBEJDET I GRUPPERNE /STRUKTUREN VED ÅRETS UDGANG
Arbejdsgrupper, som var aktive i 1998 og fortsætter i 1999
Standardisering
Arbejdet i denne gruppe er af mere kontinuerlig karakter. Udvalget giver gruppen
mandat til at behandle standardiseringsmandaterne, efterhånden som de forelægges
af Kommissionen. Gruppen beskæftiger sig også med problemer af mere generel art,
der vedrører arbejdsmiljøet i forbindelse med standardisering.
Gruppen havde tre møder i 1998 og drøftede 7 udkast til mandat. Der blev udarbejdet
et udkast til udtalelse om to udkast til mandat til CEN/CENELEC (se punkt 0).
Gruppen forberedte desuden et udkast til udtalelse om CEN-dokumentet om en
feasibilityundersøgelse vedrørende udarbejdelse af en vejledning i udvælgelse af
personlige værnemidler, som vil blive forelagt til vedtagelse på udvalgets næste
møde.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.1.2.
Fastsættelse af grænseværdier for eksponering
Denne gruppe høres om prioriteringen af arbejdsopgaverne i forbindelse med de
stoffer, for hvilke der skal fastsættes grænseværdier for erhvervsmæssig eksponering.
Gruppen følger arbejdet i Det Videnskabelige Udvalg vedrørende Grænseværdier for
Erhvervsmæssig Eksponering (jf. punkt 4.3), forbereder udtalelserne om
Kommissionens forslag vedrørende fastsættelse af grænseværdier for eksponering på
arbejdspladsen og aflægger på møderne i det rådgivende udvalg beretning om sine
aktiviteter.
Gruppen holdt fire møder i 1998, hvor den gennemgik et forslag til Kommissionens
direktiv om etablering af en første liste over grænseværdier for erhvervsmæssig
eksponering til gennemførelse af Rådets direktiv 98/24 om beskyttelse af
arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet med risici i forbindelse med
kemiske agenser. Gruppen har især undersøgt relevansen af i bilaget til
direktivforslaget at indarbejde de lister, der er indeholdt i Kommissionens direktiv
91/322 og 96/94 og listen over nye elementer, som enten allerede er undersøgt af
gruppen i forbindelse med forberedelsen af den tredje liste over grænseværdier eller
anbefalet af Det Videnskabelig Udvalg vedrørende Grænseværdier, men endnu ikke
taget i betragtning.
Gruppen fortsætter sit arbejde i 1999.
3.1.3.
Selvstændige
Gruppen blev nedsat i november 1996 og havde ét møde i 1998. Gruppen blev nedsat
for at gennemgå et udkast til forslag til Rådets henstilling om anvendelsen af
lovgivningen om sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen på selvstændige
arbejdstagere (dokument 0522/96). I forlængelse af gruppens første rapport
fremsendte Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur i Bilbao på Kommissionens vegne
et spørgeskema til medlemsstaterne, hvori de anmodedes om besvare spørgsmål om,
hvorledes den nationale arbejdsmiljølovgivning blev anvendt på selvstændige
arbejdstagere. Medlemsstaternes svar blev fremsendt til gruppen, som foretog en ny
gennemgang af Kommissionens forslag i lyset af disse yderligere informationer. Et
nyt forslag til udtalelse vil blive forelagt udvalget til drøftelse og vedtagelse på det
næste møde.
3.1.4.
Tværfaglige tjenester for beskyttelse og forebyggelse / lægelig kontrol med
arbejdstagerne
Der eksisterede tidligere to særskilte grupper for disse områder, som i november
1996 blev slået sammen til én gruppe:
Gruppen har til opgave at se på problemer og erfaringer omkring etablering af
tværfaglige beskyttelses- og forebyggelsestjenester for arbejdstagere i alle sektorer,
alle brancher og alle virksomheder, såvel offentlige som private.
Gruppen skal desuden undersøge, hvordan man i de forskellige medlemsstater fører
tilsyn med arbejdstagernes helbredstilstand.
Gruppen havde to møder og redaktionsgruppen ét møde i 1998. Arbejdet er langt
fremme og forventes afsluttet i 1999.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.1.5.
Forebyggelse af vold på arbejdspladsen
En af de foranstaltninger, der indgår i aktion 3 i fællesskabsprogrammet, er en
«analyse af de nødvendige aktioner på fællesskabsplan med henblik på forebyggelse
af vold på arbejdspladsen samt opfølgning af disse foranstaltninger ». Gruppen blev
nedsat med henblik på en indledende drøftelse af dette problem. Gruppen holdt ikke
møde i 1998.
3.1.6.
Maskiner
Denne gruppe har til opgave at forberede en udtalelse fra udvalget om et udkast til
forslag til rådsdirektiv om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om maskiner.
Direktiv 89/392/EØF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
maskiner har rent faktisk haft stor betydning for arbejdsmiljøet. Ud over de direkte
virkninger, der skyldes kravene til nye maskiner, er der nogle indirekte virkninger,
der kan tilskrives direktiv 89/655/EØF om minimumsforskrifter for sikkerhed og
sundhed i forbindelse med arbejdstagernes brug af arbejdsudstyr under arbejdet.
Gruppen havde ét møde i 1998 og fortsætter sine aktiviteter i 1999.
3.1.7.
System til forvaltning af arbejdsmiljøet
Gruppen er nedsat med det formål at rådgive og bistå Kommissionen med
udarbejdelsen af retningslinjer for systemet til forvaltning af arbejdsmiljøet og
fremkomme med anbefalinger om anvendelsen af disse retningslinjer. Gruppen holdt
sit første møde i 1998. Den fortsætter sine aktiviteter i 1999.
3.2.
Opløsning af arbejdsgrupper
Udvalget besluttede at opløse tre arbejdsgrupper, hvis arbejde var afsluttet.
3.2.1.
Stilladser
Gruppen blev nedsat i maj 1996 og fik som mandat at forberede en udtalelse om et
udkast til et forslag til rådsdirektiv om stilladser.
Udvalget vedtog udtalelsen i 1997, og gruppen blev opløst den 29. april 1998.
3.2.2.
Uddannelse
Gruppen blev nedsat i november 1996 og fik til opgave at rådgive udvalget om
iværksættelsen af uddannelsesafsnittet i programmet, især med henblik på eventuel
forberedelse af et referencedokument, der kan danne grundlag for anbefalinger
vedrørende uddannelse inden for sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen, og som
også tager hensyn til de unges behov i deres egenskab af fremtidige arbejdstagere ;
desuden skulle gruppen rådgive udvalget om eventuel gennemførelse af
ledsageforanstaltninger på fællesskabsplan.
Gruppen havde ét møde i 1997 og to i 1998. Som resultat af sit arbejde forelagde
gruppen udvalget et udkast til udtalelse (punkt 2.3) om Kommissionens dokument
98/97. Efter at udvalget havde vedtaget udtalelsen, blev gruppen opløst den 5.
november 1998.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.2.3.
Økonomisk og social vurdering af arbejdsmiljølovgivningen
Gruppen blev nedsat i november 1996 med det formål at forberede en udtalelse fra
udvalget om Kommissionens forslag vedrørende metoder til at vurdere de
økonomiske og sociale virkninger af den foreslåede lovgivning på
arbejdsmiljøområdet ; udvalget skulle også tage stilling til en procedure for
evalueringen af EF-direktiverne på arbejdsmiljøområdet ved hjælp af de foreslåede
metoder og de metoder, der i forvejen anvendes i medlemsstaterne.
Gruppen har taget udgangspunkt i en rapport, som Kommissionen havde bestilt, om
« økonomisk evaluering af den europæiske arbejdsmiljølovgivning ». Det drejer sig
om en analyse af de procedurer, der anvendes i øjeblikket, og de eksisterende
metoder til at vurdere de økonomiske virkninger (både omkostninger og fordele) af
arbejdsmiljølovgivningen på europæisk og nationalt plan og i de enkelte
virksomheder. Desuden foreslås der konkrete modeller for en konsekvensanalyse på
europæisk og nationalt plan, herunder en procedure, som er specielt udformet med
henblik på EF-direktiverne.
Gruppen havde ét møde i 1997 og to i 1998. Redaktionsgruppen holdt ét møde med
henblik på at bidrage til forberedelsen af udkastet til udtalelse (punkt 2.2). Efter at
udvalget havde vedtaget udtalelsen, blev gruppen opløst den 5. november 1998.
4.
4.1.
SAMARBEJDE MED ANDRE ORGANER
Det stående udvalg
Det Stående Udvalg for Bedriftssikkerhed og Sundhedsforhold i Kulminer og anden
Udvindingsindustri har som vigtigste opgave at følge udviklingen med hensyn til sikkerheden
og sundheden i udvindingsindustrierne, forelægge medlemsstaternes regeringer konkrete
forslag til forbedringer på arbejdspladsen og fremme udvekslingen af informationer.
Repræsentanter for det stående udvalg har siden 1994 deltaget som observatører i det
rådgivende udvalgs møder. På samme måde opfordres det rådgivende udvalg til at sende to
repræsentanter for hver interessegruppe til at overvære det stående udvalgs plenarmøder som
observatører. Denne fremgangsmåde sikrer en bedre informationsformidling mellem de to
udvalg. De foreløbige erfaringer har vist, at der er mange fælles punkter, men samtidig bliver
det stadig mere klart, at det drejer sig om to helt forskellige instanser. Det stående udvalg er
først og fremmest et teknisk orienteret organ, som beskæftiger sig med
udvindingsindustriernes specifikke sikkerhedsproblemer. De konkrete tekniske aspekter
indtager en fremtrædende plads i udvalgets drøftelser, mens det rådgivende udvalg også er
kvalificeret til at drøfte mere grundlæggende spørgsmål i relation til arbejdsmiljø.
4.2.
Udvalget af Arbejdstilsynschefer
Udvalget af Arbejdstilsynschefer blev nedsat ved Kommissionens afgørelse 95/319/EF af 12.
juli 1995 og består af to medlemmer fra hver medlemsstat, som repræsenterer Arbejdstilsynet.
Formanden for udvalget er en repræsentant for Kommissionen.
Udvalget forelægger en årsberetning for Kommissionen om sine aktiviteter, især om
eventuelle problemer i forbindelse med anvendelsen af eller kontrollen med anvendelsen af
den afledte fællesskabsret på arbejdsmiljøområdet. Kommissionen fremsender denne
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
beretning til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg og Det
Rådgivende Udvalg for Sikkerhed, Hygiejne og Sundhedsbeskyttelse på Arbejdspladsen.
4.3.
Det Videnskabelige Udvalg vedrørende Grænseværdier for Erhvervsmæssig
Eksponering for Kemiske Agenser
Dette videnskabelige udvalg, der blev nedsat på opfordring af Rådet ved Kommissionens
afgørelse 95/320/EF af 12. juli 1995, har til opgave at undersøge de kemiske agensers
helbredsmæssige virkninger for arbejdstagerne. Udvalgets arbejde følges af det rådgivende
udvalg, mere specielt af arbejdsgruppen « Fastsættelse af grænseværdier for eksponering » i
forbindelse med udarbejdelsen af udtalelser om udkastene til direktivforslag med henblik på
gennemførelsen af Rådets direktiv 80/1107/EØF, som ændret ved direktiv 88/642/EØF.
4.4.
Arbejdsmarkedets parter
En repræsentant for Den Europæiske Faglige Samarbejdsorganisation (EFS) og et medlem af
Sammenslutningen af Industri- og Arbejdsgiverorganisationer i Europa (UNICE) indbydes til
at overvære udvalgets møder.
4.5.
Det Faglige Tekniske Bureau
Det Europæiske Faglige Tekniske Bureau for Sundhed og Sikkerhed (BTS) blev oprettet i
1989 af EFS for at give denne organisation mulighed for at følge det tekniske arbejde i
standardiseringsorganisationerne på nært hold. BTS blev etableret med støtte fra Europa-
Parlamentet, som i 1989 oprettede en budgetpost til formålet, og BTS undertegnede samme år
en flerårig overenskomst med Kommissionen. BTS gennemfører undersøgelser og leverer
informationer af relevans for arbejdsmiljøområdet i forbindelse med det europæiske
harmoniserings- og standardiseringsarbejde; BTS er også i tæt kontak med det rådgivende
udvalgs arbejdsgruppe « Standardisering ». En repræsentant for BTS indbydes til at overvære
udvalgets møder.
4.6.
Den Internationale Arbejdsorganisation
En repræsentant for ILO inviteres til at overvære udvalgets møder.
4.7.
Det Europæiske Institut i Dublin
En repræsentant for Det Europæiske Institut til Forbedring af Leve- og Arbejdsvilkårene
inviteres til at deltage i udvalgets møder, hvor han bl.a. præsenterer Instituttets
arbejdsprogram.
4.8.
Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur i Bilbao
I henhold til afgørelsen om oprettelse af et Europæisk Miljøagentur får udvalget forelagt
agenturets arbejdsprogram og årsberetning.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441650_0017.png
BILAG A
RÅDETS AFGØRELSE
RETSGRUNDLAG
(Uddrag)
Uddrag af Rådets afgørelse (74/325/EØF) af 27. juni 1974 om nedsættelse af et Rådgivende
Udvalg for Sikkerhed, Hygiejne og Sundhedsbeskyttelse på Arbejdspladsen:
“RÅDET FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER HAR …
ud fra følgende betragtninger :…
der bør oprettes et organ, der skal bistå Kommissionen med at forberede og iværksætte
aktiviteter inden for sikkerhed, hygiejne og sundhedsbeskyttelse på arbejdspladsen samt lette
samarbejdet mellem de nationale forvaltninger og arbejdstagernes og arbejdsgivernes faglige
organisationer...
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1:
Der nedsættes et Rådgivende Udvalg for Sikkerhed, Hygiejne og Sundhedsbeskyttelse på
Arbejdspladsen, herefter benævnt « Udvalget ».
Artikel 2:
Udvalget har til opgave at bistå Kommissionen med forberedelse og iværksættelse af
aktiviteter inden for sikkerhed, hygiejne og sundhedsbeskyttelse på arbejdspladsen…
Artikel 3:
(1)
(2)
Udvalget udarbejder hvert år en beretning om sin virksomhed.
Kommissionen fremsender denne beretning til Europa-Parlamentet, Rådet, Det
Økonomiske og Sociale Udvalg og Det Rådgivende Udvalg for Det Europæiske Kul-
og Stålfællesskab.
Artikel 4:
(1)
Udvalget sammensættes af (...) faste medlemmer, således at der tilkommer hver
medlemsstat to repræsentanter for regeringen, to repræsentanter for arbejdstagernes
faglige organisationer og to repræsentanter for arbejdsgivernes faglige organisationer.
For hvert fast medlem udnævnes en suppleant. …
Udvalgets faste medlemmer og suppleanter udnævnes af Rådet, som for så vidt angår
repræsentanter for arbejdstagernes og arbejdsgivernes faglige organisationer,
bestræber sig på med hensyn til Udvalgets sammensætning at gennemføre en ligelig
repræsentation af de forskellige berørte faglige områder.
(2)
(3)
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(4)
Rådet offentliggør til orientering listen over faste medlemmer og suppleanter i
De
Europæiske Fællesskabers Tidende.
Artikel 5:
De faste medlemmer og suppleanterne udpeges for en treårig periode. Denne periode kan
fornyes…..
Artikel 6 :
(1)
Udvalgets formand er et medlem af Kommissionen eller ved forfald og undtagelsesvis
en tjenestemand i Kommissionen udpeget af formanden. Formanden deltager ikke i
afstemningen.
Udvalget mødes efter indkaldelse fra formanden, enten på dennes initiativ eller på
begæring af mindst en tredjedel af medlemmerne.
Udvalget kan nedsætte arbejdsgrupper med et udvalgsmedlem som formand.
Grupperne skal i form af beretninger forelægge deres arbejdsresultat på et
udvalgsmøde.
Repræsentanter fra Kommissionens berørte tjenestegrene deltager i Udvalgets og
arbejdsgruppernes møder. Udvalgets og arbejdsgruppernes sekretariat varetages af
Kommissionens tjenestegrene.
(2)
(3)
(4)
Artikel 7:
Udvalget er beslutningsdygtigt, når to tredjedele af dets medlemmer er til stede….
Artikel 8:
Udvalget vedtager sin forretningsorden, som træder i kraft, når Rådet efter indhentet udtalelse
fra Kommissionen har godkendt den….. »
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441650_0019.png
BILAG B
B2 - UDVALGETS SAMMENSÆTNING I 1998
I. REGERINGSREPRÆSENTANTER
a) Faste medlemmer
Belgien
Danmark
Tyskland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Irland
Italien
Luxembourg
Nederlandene
Østrig
Portugal
Finland
Sverige
Det Forenede Kongerige
b) Suppleanter
Belgien
Danmark
Tyskland
Grækenland
Spanien
STEEN
JENSEN
GIESEN
PISSIMISSI
CASTELLA
FONTINOY
BAHNE
Dr. RÜCKERT
CHRISTODOULOU
NOLLA FERNANDEZ
HESELMANS
O. ANDERSEN
HORST
KAFETZOPOULOU
GOMEZ-HORTIGUELA
AMILLO
BOISNEL
HENRY
Prof. LEPORE
Dr. RUME
VOS
Dr. BREINDL
RODRIGUES
CABRAL
RANTANEN
BYLUND
CLIFTON
DE VIL
ECKEROTH
WILMERSTADT
PAPADOPOULOS
MARTINEZ DE LA
GANDARA
GUIGUEN
WALSH
Dr. CACOPARDI
WEBER
Dr. LATERVEER
Dr. SZYMANSKI
DA SILVA Dr. COSTA MARINHO
HURMALAINEN
CLOAREC
Dr. CRUICKSHANK
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441650_0020.png
Frankrig
Irland
Italien
Luxembourg
Nederlandene
Østrig
Portugal
Finland
Sverige
Det Forenede Kongerige
PAILLARD
FUREY
Dr. FAVENTI
DEMUTH
MEPPELDER
Dr. FINDING
PINTO MARVAO
KALLIO
BARREFELT
WHITE
ROBERT
DONNELLAN
Dr. ROCCA-ERCOLI
HUBERTY
Dr. MIDDELPLAATS
JENNER
FREITAS DURAO
Madame LEHTINEN
SVÄRD
HENDERSON
II. ARBEJDSTAGERREPRÆSENTANTER
a) Faste medlemmer
Belgien
Danmark
Tyskland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Irland
Italien
Luxembourg
Nederlandene
Østrig
Portugal
Finland
Sverige
Det Forenede Kongerige
CYPRES
RASMUSSEN
KONSTANTY
POLITIS
FERRER
PHILIP
CRONIN
BENEDETTINI
MILLER
WILDERS
HEIDER
NASCIMENTO LOPES
TYÖLÄJÄRVI
TENGBERG
GIBSON
20
FONCK
POULSEN
ANGERMAIER
DRIVAS
CARCOBA
MARTIN
WHELAN
Dr. GALLI
GIARDIN
DE GEUS
CZESKLEBA
DA COSTA FARIAS
METSÄMÄKI
BREIDENSJÖ
MELLISH
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
b) Suppleanter
Belgien
Danmark
Tyskland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Irland
Italien
Luxembourg
Nederlandene
Østrig
Portugal
Finland
Sverige
Det Forenede Kongerige
VELLANDE
JACOBSEN
ZWINGMANN
Dr. CHATZIS
DIAZ
SALENGRO
MRKWICKA
D’ERCOLE
GOEREND
MULLER
REITINGER
COELHAS DIONISIO
SAARIKANGAS
HILDINGSSON
TUDOR
VAN DER HAEGEN
AHLERS
GROWITSCH
PAPANAYOTOU
TORRES FERNANDEZ
SEDES
DEVOY
STANZANI
KINN
VAN STEEBERGEN
STEINER
MONTEIRO do MONTE
HEIKURA
THULESTEDT
GOWAN ROONEY OBE
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441650_0022.png
III.ARBEJDSGIVERREPRÆSENTANTER
a) Faste medlemmer
Belgien
Danmark
Tyskland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Irland
Italien
Luxembourg
Nederlandene
Østrig
Portugal
Finland
Sverige
Det Forenede Kongerige
b) Suppleanter
Belgien
Danmark
Tyskland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Irland
Italien
PELEGRIN
JUHLER-
KRISTOFFERSEN
BEEKHUIZEN
ZACHARIAS
MUNOZ MUGICA
TASSIN
CASSIDY
Dr. GRAMPELLA
22
DILLEN
HOLMBOE BANG
KUHLMANN
KIRIAKOGGONAS
MORENO UCELAY
Dr. AUBRUN
ENRIGHT
Dr. FREGOSO
LEONARD
NIELSEN
GUNKEL
ZIMALIS
TEIXIDO CAMPAS
PEYRICAL
O’HALLORAN
Dr. CHIACCHIARARELLI
SAUBER
FRENKEL
SCHWENG
COSTA TAVARES
FORSS
FROSTLING
Dr. ASHERSON
DE LANGE
JEPSEN
SCHEEL
TSAMOUSSOPOULOS
MANZANO SANZ
CORMAN
BRISCOE
GIUSTI
Dr. METZLER
KONING
BRAUNER
PENA COSTA
KUIKKO
LIND
Dr. WHITE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Luxembourg
Nederlandene
Østrig
Portugal
Finland
Sverige
Det Forenede Kongerige
WALERS
KROEZEN
Franz DUNGL
FONTES MACHADO
AHTELA
TELL
JEYNES
Dr. STELMES
Dietmar STIMITZER
BARROSO
LUOMALA
BJÖRG ÖSTLUND
CLARE
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441650_0024.png
BILAG C
ARBEJDSGRUPPER 1998
PROGRAMMERING
Formand
:
JEPSEN (Arbejdsgiverrepræsentant)
WHITE (Regeringsrepræsentant)
:
FONCK (Arbejdstagerrepræsentant)
ARBEJDSGIVER-
REPRÆSENTANTER
CORMAN / F
RICHARD / U.N.I.C.E.
GIUSTI / I
JEPSEN / DK
SCHEEL / D
ARBEJDSTAGER-
REPRÆSENTANTER
MELLISH / UK
SEDES / F
CARCOBA / E
CARLSLUND / E.F.S.
FONCK / B
Næstformand :
Referent
:
REGERINGS-
REPRÆSENTANTER
SZYSMANSKI / A
HORST / D
WEBER/ L
HURMALAINEN/FIN
WHITE / UK
DEAKINS/UK
VOS/NL
WALSH/IRL
Ansvarlig tjenestemand : ROTHER - Tlf. : +32-2-293 22 68 - DELAVAL Tlf: 32781
MASKINER
Formand
Referent
:
:
GIUSTI (Arbejdsgiverrepræsentant)
(Regeringsrepræsentant)
TENGBERG (Arbejdstagerrepræsentant)
ARBEJDSGIVER-
REPRÆSEN-TANTER
GAMBELLI / F
GIUSTI / I
VIERENDEELS /B
ZODER / A
BORMANS / B
ARBEJDSTAGER-
REPRÆSEN-TANTER
TENGBERG / S
BLAIMONT / B
PORTELA PAZ / E
CUNNIGHAM / UK
TOZZI / B.T.S
Næstformand :
REGERINGS-
REPRÆSENTANTER
ANNSTRÖM / S
BECKER / D
BULLOCK./ UK
ALVINO / I
FRICHET-THIRION/ F
Ansvarlig tjenestemand : Fuente - Tlf. : +32-2-293 27 39
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441650_0025.png
GRÆNSEVÆRDIER FOR EKSPONERING
Formand
:
Jepsen (Arbejdsgiverrepræsentant)
Wilders (Arbejdstagerrepræsentant)
:
Steen (Regeringsrepræsentant)
ARBEJDSGIVERREPR
ÆSEN-TANTER
BEEKHUIZEN / D
LEVY / F
JEPSEN / DK
GRAMPELLA / I
BORMANS / B
ARBEJDSTAGERREPR
ÆSEN-TANTER
MAGNAVITA / I
KONSTANTY / D
GRODZKI / B
MARTIN / F
WILDERS / NL
Næstformand :
Referent
:
REGERINGS-
REPRÆSENTANTER
JACKSON / UK
CAMILLETTI / I
HADRICH / D
STEEN / B
HURMALAINEN /FIN
Ansvarlig tjenestemand : Angelidis - Tlf. : +32-2-293 37 47
VOLD PÅ ARBEJDSPLADSEN
Formand
:
GIBSON (Arbejdstagerrepræsentant)
TSAMOUSSOPOULOS (Arbejdsgiverrepræsentant)
ROCCA (Regeringsrepræsentant)
ARBEJDSGIVER-
REPRÆSENTANTER
TSAMOUSSOPOULOS
EL
GODEFROIMONT / B
ROCCA / I
THORPE / UK
SAUX / F
RICHARD / B
BAHNE / DK
IANUCCI / B
Ansvarlig tjenestemand : Dr. ALVAREZ Tlf.: +32-2-293 45 47
DALMARK / DK
GIBSON / UK
LOPES / P
ARBEJDSTAGERREPR
ÆSEN-TANTER
/ LENERT / A
PERIMAEKI /FIN
Næstformand :
Referent
:
REGERINGS-
REPRÆSENTANTER
BANERYD / S
DARVILL / UK
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441650_0026.png
SELVSTÆNDIGE
Formand
:
HENRY (Regeringsrepræsentant)
PELEGRIN (Arbejdsgiverrepræsentant)
VOGEL (Arbejdstagerrepræsentant)
ARBEJDS-GIVER-
REPRÆSEN-TANTER
PELEGRIN / B
WHITE / UK
RIVAILLE / F
RICHARD / B
GUNKEL / D
ARBEJDSTAGERREPR
ÆSEN-TANTER
TUDOR / UK
MURIE / E
VOGEL / B
FROST / DK
Næstformand :
Referent
:
REGERINGS-
REPRÆSENTANTER
BELL/ UK
HENRY / IRL
HUUSKONEN /FIN
PICCOLI / F
ROCCA / I
Ansvarlig tjenestemand : DELAVAL - Tlf. : +32-2-293 27 81
UDDANNELSE
Formand
:
GALLI (Arbejdstagerrepræsentant)
Næstformand :
Referent
:
DE LANGE (Arbejdsgiverrepræsentant)
ARBEJDS-GIVER-
REPRÆSEN-TANTER
DE LANGE / B
GIUSTI / I
GUNKEL / D
PYKETT / UK
RICHARD / B
ARBEJDSTAGER-
REPRÆSEN-TANTER
GALLI / I
PHILIP / F
FREDERIKSEN / DK
HALLORAN / IRL
VOGEL / B
REGERINGS-
REPRÆSENTANTER
SOAVE / UK
RENHARDT / A
WOOD / IRL
ARENAL / E
Ansvarlig tjenestemand : Van Loon - Tlf. : +32-2-293 20 34
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441650_0027.png
SOCIAL OG ØKONOMISK VURDERING
Formand
:
TUDOR (Arbejdstagerrepræsentant)
ROE (Regeringsrepræsentant)
SCHEEL (Arbejdsgiverrepræsentant)
ARBEJDSGIVER-
REPRÆSENTANTER
SCHEEL / D
ASHERSON / UK
GAMBELLI / F
RICHARD / B
KRISTOFFERSEN / DK
ARBEJDSTAGERREPR
ÆSEN-TANTER
TUDOR / UK
D’ERCOLE / I
CYPRES / B
/A
SAPIR / B.T.S.
Næstformand :
Referent
:
REGERINGS-
REPRÆSENTANTER
LORD / UK
NILSSON / S
ROE / IRL
BAKKUM / NL
FRICHET / F
Ansvarlig tjenestemand : HAIGH - Tlf. : +32-2-293 27 34
TVÆRFAGLIGE TJENESTER / LÆGELIG KONTROL
Formand
:
TŸOLÄJÄRVI (Arbejdstagerrepræsentant)
CORMAN (Arbejdsgiverrepræsentant)
WOOD (Regeringsrepræsentant)
ARBEJDSGIVER-
REPRÆSEN-TANTER
RICHARD / UNICE
GIUSTI / I
CORMAN / F
JANNERFELDT / S
DE LANGE / B
ARBEJDSTAGERREPR
ÆSEN-TANTER
BENEDETTINI / I
POULSEN / DK
TŸOLÄJÄRVI /FIN
GIARDIN / L
VOGEL / B
Næstformand :
Referent:
:
REGERINGS-
REPRÆSENTANTER
SAUNDERS / UK
CASTELLA / E
BIENECK / D
ENGLUND / S
WOOD / IRL
Ansvarlig tjenestemand : Dr. ALVAREZ - Tlf. : +32-2-293 45 47
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441650_0028.png
HARMONISERING
Formand
Referent
:
:
ANGERMAIER (Arbejdstagerrepræsentant)
MEPPELDER (Regeringsrepræsentant)
GIUSTI (Arbejdsgiverrepræsentant)
ARBEJDS-GIVER-
REPRÆSEN-TANTER
GAMBELLI / F
GIUSTI / I
SCHEEL / D
BORMANS / B
LIND / S
:
ARBEJDSTAGERREPR
ÆSEN-TANTER
ANGERMAIER / D
GIBELLIERI / I
SAPIR / BTS
TENGBERG / S
PAZ / E
Næstformand :
REGERINGS-
REPRÆSENTANTER
PILLER / A
WEBER / L
BARZ / D
MEPPELDER / NL
TOMKINS / UK
Andre eksperter
MERTENS / CENELEC
PLISSART, CEN
BREKELMANS, Europa-Kommissionen - GD III Bruxelles
VAN GHELUWE, idem
BLOMQUIST, idem
Ansvarlig tjenestemand : LOMMEL - Tlf.: +32-2-293 38 71
SYSTEM TIL FORVALTNING AF ARBEJDSMILJØET
Formand
Referent
:
:
RÜCKERT (Regeringsrepræsentant)
JEPSEN (Arbejdsgiverrepræsentant)
RASMUSSEN (Arbejdstagerrepræsentant)
ARBEJDSGIVER-
REPRÆSEN-TANTER
JEPSEN / DK
ASHERSON /UK
BORMANS / B
O’HALLORAN / IRL
BEEKHUIZEN / D
ARBEJDSTAGERREP
RÆSEN-TANTER
RASMUSSEN / DK
ANGERMAIER / D
MELLISH / UK
STANZANI / I
SAPIR / BTS
Næstformand :
REGERINGS-
REPRÆSENTANTER
RÜCKERT / D
LEANDRO / P
NILSSON / S
ROCCA / I
VOEL/NL
Ansvarlig tjenestemand : H. Van Loon - Tlf. : +32-2-293 20 34 , ROTHER- Tlf.: +32-2-
293 22 78
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441650_0029.png
BILAG D
MØDEKALENDER 1998
Datoer
Mødets titel
Deltagere
Private
17/02/1998
18/02/1998
20/02/1998
3/03/1998
24/03/1998
26/03/1998
28,29/04/98
3/06/1998
3/06/1998
8/06/1998
15/06/1998
9/07/1998
23/07/1998
3/09/1998
8/09/1998
10/09/1998
21/09/1998
24/09/1998
28/09/1998
5/10/1998
6/10/1998
Regeringsrepræs.gruppen
Uddannelse
Arbejdstagergruppen
Programmering
Økonomisk og social vurdering
Harmonisering
Plenarmøde
Programmering
Redaktionsgruppen "Økon. /soc.
Vurdering"
Grænseværdier
Tværfaglige tjenester
Uddannelse
Red.gruppen “Tværfagl. Tjenester”
Grænseværdier
Harmonisering
Programmering
Arbejdsgivergruppen
Arbejdstagergruppen
Økonomisk / social vurdering
System til forvaltning
Tværfaglige tjenester
10
31
10
10
12
31
10
2
10
10
10
2
10
12
10
31
31
10
10
10
5
5
5
5
5
5
30
5
1
5
5
5
1
5
5
5
Regerings-
repræs.
30
5
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441650_0030.png
Datoer
Mødets titel
Deltagere
Private
Regerings-
repræs.
30
10
10
61
10
0
10
31
10
12
5
5
5
5
30
5
15
5
9/10/1998
29/10/1998
3/11/1998
4,5/11/98
1/12/1998
7/12/1998
9/12/1998
15/12/1998
16/12/1998
17/12/1998
Regeringsrepræs.gruppen
Programmering
Grænseværdier
Plenarmøde
Grænseværdier
Gennemførelse af direktiverne
Selvstændige
Arbejdsgivergruppen
Maskiner
Harmonisering
30