Europaudvalget 2001
KOM (2000) 0142
Offentligt
1442657_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 14.6.2001
KOM(2001) 339 endelig
2000/0065 (COD)
UDTALELSE FRA KOMMISSIONEN
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, tredje afsnit, litra c),
om Europa-Parlamentets ændringer til Rådets fælles holdning til
forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om ændring af Rådets direktiv 95/21/EF om håndhævelse over for skibe, der anlægger
Fællesskabets havne og sejler i farvande under medlemsstaternes jurisdiktion, af
internationale standarder for skibes sikkerhed, for forureningsforebyggelse samt for
leve- og arbejdsvilkår om bord (havnestatskontrol)
OM ÆNDRING AF KOMMISSIONENS FORSLAG
i henhold til EF-traktatens artikel 250, stk. 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442657_0002.png
2000/00065(COD)
UDTALELSE FRA KOMMISSIONEN
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, tredje afsnit, litra c),
om Europa-Parlamentets ændringer til Rådets fælles holdning til
forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om ændring af Rådets direktiv 95/21/EF om håndhævelse over for skibe, der anlægger
Fællesskabets havne og sejler i farvande under medlemsstaternes jurisdiktion, af
internationale standarder for skibes sikkerhed, for forureningsforebyggelse samt for
leve- og arbejdsvilkår om bord (havnestatskontrol)
Artikel 251, stk. 2, litra c) i EF-traktaten fastsætter, at Kommissionen skal afgive en udtalelse
om Europa-Parlamentets ændringsforslag fra andenbehandlingen.
Kommissionen afgiver i det følgende sin udtalelse om Parlamentets ændringsforslag.
1.
a)
b)
c)
d)
e)
B
AGGRUND
Kommissionen oversender Rådet og Europa-Parlamentets sit forslag til direktiv
(KOM)2000 142 endelig - COD 2000/0065 af 21. marts 2000)
1
: 22. marts 2000.
Udtalelse fra Det Økonomiske og Sociale Udvalg: 19. oktober 2000
2
.
Udtalelse fra Regionsudvalget: 21. september 2000
3
.
Parlamentet vedtog ved førstebehandling sin udtalelse
4
,
ændringsforslag til Kommissionens forslag: 30. november 2000.
inklusive
nogle
Kommissionen vedtog i henhold til artikel 250, stk. 2, i traktaten, det ændrede forslag
KOM(2000) 850 endelig , som indeholder de af Parlamentet vedtagne
ændringsforslag helt eller delvist
5
: 12. december 2000.
Rådet vedtager sin fælles holdning: 26. februar 2001
6
Rådets fælles holdning og den tilknyttede udtalelse fra Kommissionen oversættes i
Parlamentet
7
: 27. februar 2001.
Kommissionen vedtager den fælles holdning med to ændringsforslag ved
andenbehandling: 16. maj 2001.
EFT C 212E af 25.7.2000, s. 102.
EFT C 14 af 16.1.2001, s. 22.
EFT C 22 af 24.1.2001, s. 19.
Europa-Parlamentets udtalelse af 30. november 2000, endnu ikke offentliggjort i EFT.
KOM(2000)850 endelig af 12.12.2000 - EFT C 154E af 29.5.2001, s. 67.
EFT C 101 af 30.3.2001, s. 15.
SEC(2001) 344 endelig af 27.2.2001, endnu ikke offentliggjort.
f)
g)
h)
1
2
3
4
5
6
7
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442657_0003.png
2.
FORMÅLET MED DET FORESLÅEDE DIREKTIV
Kommissionens forslag sigter på at ændre direktiv 95/21/EF om havnestatskontrol.
Dette forslag indgår i den pakke, der kaldes Erika I og sigter på at stramme den eksisterende
ordning for inspektion af skibe, der anløber Fællesskabets havne.
Forslaget indeholder følgende væsentlige elementer:
– oprettelse af en obligatorisk inspektionsordning for bestemte kategorier skibe, som udgør
en større risiko for miljø eller sikkerhed (navnlig ældre tankskibe, massegodsskibe,
passagerskibe osv.)
– adgangsforbud i Fællesskabets havne for skibe, som hører ind under ovennævnte
kategorier, og som har vist sig decideret at være under standarden
– øget gennemsigtighed, hvad angår oplysninger om inspicerede og tilbageholdte skibe
– et bedre system til overvågning af direktivets gennemførelse og vurdering af
medlemsstaternes præstation.
3.
K
OMMISSIONENS HOLDNING TIL
E
UROPA
-P
ARLAMENTETS ÆNDRINGSFORSLAG
Parlamentet vedtog ved andenbehandlingen to ændringsforslag til Rådets fælles holdning.
Kommissionen har accepteret ændringsforslag 2, idet det dog skal omformuleres, og delvist
ændringsforslag 1.
3.1
Ændringsforslag 2
Ændringsforslag 2 sigter på at indføre bestemte forpligtelser for at sikre en dybtgående
undersøgelse af medlemsstaternes havnestatskontrolpræstation. Kommissionen kan tilslutte
sig princippet, men mener ikke, det er nødvendigt at indføre en ny artikel 2a. Det er mere
konsekvent at placere indholdet af den foreslåede artikel i direktivets artikel 17. Sustansen i
ændringsforslaget kan indarbejdes i artikel 17 ved at tilføje følgende to afsnit:
"Kommissionen gennemgår gennemførelsen af dette direktiv senest 36 måneder efter dets
anvendelsesdato og foreslår eventuelle hensigtsmæssige foranstaltninger. Kommissionen
meddeler resultaterne af gennemgangen til Parlamentet og Rådet og anvender denne
gennemgang til at afgøre, om det er nødvendigt at foreslå et ændringsforslag eller yderligere
lovgivning på dette område.
Den i foregående afsnit nævnte gennemgang omfatter en vurdering af hver enkelt
medlemsstats præstation omfattende bl.a. antallet af kvalificerede skibsinspektører, antallet af
udførte inspektioner, inklusive obligatoriske inspektioner, samt antallet af skibe, der anløb
statens havne."
3.2
Ændringsforslag 1
Ændringsforslag 1 består af to dele. Første del søger under artikel 7b at indføre en forpligtelse
til at nægte adgang til Fællesskabets havne for skibe, der ikke er i overensstemmelse med
internationale og fællesskabskrav, hvad angår VDR-systemer (Voyage Data Recorder).
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1442657_0004.png
Anden del fastsætter, at ovenstående foranstaltning gælder for alle skibe på over 300 bruttoton
5 år efter direktivets ikrafttrædelse.
Hvad angår første del af ændringsforslaget kan Kommissionen acceptere tanken om at styrke
princippet om VDR's vigtighed ved at indføre adgangsforbud for fartøjer, der ikke er udstyret
med VDR som krævet af de internationale instrumenter. Den foreslåede formulering er dog
hverken i overensstemmelse med ånden eller med de praktiske procedurer i artikel 7b.
Kommissionen er derfor rede til at indarbejde det foreslåede nye adgangsforbud i en særskilt
artikel. Dette sikrer den korrekte samordning med de andre bestemmelser i direktivet, hvor
havnestatsmyndighederne anmodes om at tilbageholde skibe, hvis de ikke har VDR.
Formuleringen af denne nye artikel bør lyde således:
"[Artikel 9, litra b)]
Gældende procedure hvis skibet ikke har VDR (Voyage Data Recorder).
1. Hvis inspektionen viser, at der mangler VDR, som krævet af den relevante EF-lov eller
international lov, alt efter tilfældet, sikrer de kompetente myndigheder at skibet
tilbageholdes.
2. Selv om det i stk. 1 nævnte udstyr mangler, kan den kompetente myndighed ophæve
tilbageholdelsen af driftsmæssige grunde, hvis der ikke foreligger andre mangler, der
kræver tilbageholdelse. Hvis der træffes en sådan beslutning, skal de kompetente
myndigheder øjeblikkeligt informere de andre medlemsstaters kompetente myndigheder
herom.
3. Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger til at sikre, at alle skibe, der får
tilladelse til at forlade en medlemsstats havn under de i stk. 2 nævnte foranstaltninger,
nægtes adgang til alle havne i Fællesskabet, undtagen i den i artikel 11, stk. 6, nævnte
situation, indtil skibets ejer eller reder har vist, at skibet nu er udstyret med VDR i
overensstemmelse med internationale krav eller fællesskabskrav, alt efter tilfældet, til den
kompetente myndigheds tilfredshed i den medlemsstat, hvor tilbageholdelsen blev pålagt."
Den anden del af ændringsforslaget udvider adgangsforbudet til skibskategorier, for hvilke
VDR ikke er obligatorisk i henhold til internationale krav. Denne del af ændringsforslaget kan
ikke accepteres af Kommissionen af følgende grunde:
Det udgør en forvridning af direktivets anvendelsesområde, idet dette kun sigter på at
kontrollere, om skibet overholder de internationale krav og ikke indirekte at pålægge
yderligere krav til udstyr.
Gennemførelse heraf har ikke noget retligt grundlag, da det indebærer tilbageholdelse af og
forbud mod skibe for manglende overholdelse af krav, som ikke indgår i
fællesskabsinstrumenter eller internationale instrumenter.
Det er ikke samstemmende med europæiske retlige initiativer, som forventes at skabe
ovennævnte krav. Bestemmelsen om at gøre VDR ombord obligatorisk på eksisterende
fragtskibe er allerede blevet taget op af et foreslået direktiv i den såkaldte Erika II-pakke, men
denne bestemmelse omfatter ikke skibe under 3000 bruttotons.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
K
ONKLUSION
Kommissionen ændrer i overensstemmelse med artikel 250, stk. 2, i traktaten, sit forslag på
linje med resultatet af Parlamentets andenbehandling som det fremgår af ovenstående.
Kommissionen håber, at Rådet og Parlamentet kan finde frem til et fælles grundlag, så dette
direktiv, som kan yde et vigtigt bidrag til sikkerhed til søs, kan vedtages snarest.
5