Europaudvalget 2001
KOM (2000) 0184
Offentligt
1441693_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 31.03.2000
KOM(2000) 184 endelig
2000/0074 (CNS)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om ændring af afgørelse 1999/311/EF af 29.april 1999 om vedtagelse af tredje fase af
programmet for tværeuropæisk samarbejde inden for de videregående uddannelser
(TEMPUS III) (2000-2006)
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441693_0002.png
BEGRUNDELSE
I.
BAGGRUND
I artikel 2 i Rådets afgørelse af 29. april 1999 om vedtagelse af tredje fase af programmet for
tværeuropæisk samarbejde inden for de videregående uddannelser (TEMPUS III) (2000-
2006) fastsættes det, hvilke lande der er støtteberettigede.
Det hedder i artiklen, at "TEMPUS III omfatter de ikke-associerede lande i Central- og
Østeuropa, der er støtteberettigede i henhold til forordning (EØF) nr. 3906/89 (Phare-
programmet) ..."
Artikel 2 har en fodnote, hvor det fastsættes, at blandt de ikke-associerede lande i Central- og
Østeuropa omhandler programmet "i øjeblikket" "Albanien, Bosnien-Hercegovina og Den
Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien".
Det har altid været hensigten af TEMPUS-beslutning skulle foregå inden for smidige retlige
rammer, der kunne tilpasses den politiske udvikling i modtagerregionerne. Det var ikke
meningen, at artiklens formulering skulle gøre afgørelse mere restriktiv end de foregående.
Den primære hensigt med fodnoten var således at præcisere programmets geografiske
rækkevidde på det tidspunkt, hvor afgørelsen blev vedtaget.
Ifølge den juridiske fortolkning af fodnoten tillades det imidlertid ikke, at programmet også
kan omfatte andre ikke-associerede lande i Central- og Østeuropa end dem, der udtrykkeligt
er nævnt.
II.
FORMÅLET MED FORSLAGET TIL RÅDETS BESLUTNING
Da Rådet (almindelige anliggender) har anmodet om, at TEMPUS-programmet også åbnes
over for Kroatien, bør Rådet have forelagt et forslag til ændring af afgørelsen om TEMPUS
III, som går ud på at fjerne fodnoten til artikel 2.
III.
BESKRIVELSE AF PROGRAMMET
TEMPUS-programmet har til formål at bidrage til omstruktureringen af de videregående
uddannelser ved at støtte initiativer i forbindelse med de grundlæggende reformproblemer
såsom udvikling af undervisningsplaner, tilrettelæggelse af mobilitet for personale (især
omskoling samt efter- og videreuddannelse) og studerende samt indkøb af udstyr, der havde
afgørende betydning for undervisningen og kommunikationen.
Disse aktioner gennemføres via
fælleseuropæiske projekter,
som er det vigtigste instrument
til samarbejde mellem universiteter, der anvendes inden for rammerne af TEMPUS. Et
fælleseuropæisk projekt kræver deltagelse af mindst et universitet fra et støtteberettiget land
og partnerorganisationer i mindst to af Fællesskabets medlemsstater (hvoraf mindst en
organisation skal være et universitet).
Parallelt med de fælleseuropæiske projekter tildeles der
mobilitetsstipendier
til undervisere,
instruktører eller administrativt personale fra de videregående uddannelsesinstitutioner,
overordnede ministerielle embedsmænd og uddannelsesplanlæggere. Disse besøg skal bidrage
til udviklingen af de videregående uddannelser i partnerlandene og navnlig af den deltagende
institution fra det pågældende land.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Derudover tildeles der stipendier til en række
supplerende foranstaltninger
til TEMPUS-
programmet generelt. Disse foranstaltninger har til formål at støtte programmets generelle
målsætning - at bidrage til udviklingen og omstruktureringen af de videregående uddannelser
i partnerlandene - ved at styrke deres kapacitet til strategisk planlægning og til institutionel
udvikling af de videregående uddannelsesinstitutioner, ved at støtte formidlingen af
resultaterne af TEMPUS og ved at fremme udarbejdelsen af en national strategi i
partnerlandene for udvikling af et specifikt aspekt af de videregående uddannelser.
Fastlæggelsen af prioriterede sektorer, der skal modtage støtte fra TEMPUS-programmet, er
resultatet af en årlig høring mellem Kommissionen og myndighederne i hvert enkelt
partnerland. De prioriterede områder skal indgå i disse landes økonomiske og demokratiske
reformpolitikker, og de skal være i overensstemmelse med de prioriterede områder for
støtteprogrammerne (Phare og Tacis). Kommissionen sikrer endvidere, at de aktioner, der
gennemføres inden for TEMPUS, er i overensstemmelse med de andre aktiviteter, der
udvikles inden for disse programmers generelle rammer.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441693_0004.png
2000/0074 (CNS)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om ændring af afgørelse 1999/311/EF af 29.april 1999 om vedtagelse af tredje fase af
programmet for tværeuropæisk samarbejde inden for de videregående uddannelser
(TEMPUS III) (2000-2006)
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 308,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet
2
,
under henvisning til udtalelse fra Det Økonomiske og Sociale Udvalg
3
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
4
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ved afgørelse 1999/311/EF af 29. april 1999 vedtog Rådet tredje fase af programmet
for tværeuropæisk samarbejde inden for de videregående uddannelser (TEMPUS III)
(2000-2006);
programmet omfatter de ikke-associerede lande i Central- og Østeuropa, der er
støtteberettigede i henhold til forordning (EØF) nr. 3906/89 (Phare-programmet) eller
i henhold til det program, der skal erstatte dette, samt de nye uafhængige stater i det
tidligere Sovjetunionen og Mongoliet, der er omfattet af Rådets forordning (EF,
Euratom) nr. 99/2000 af 29. december 1999 om bistand til partnerstater i Østeuropa og
Centralasien
5
(som erstatter det tidligere Tacis-program);
ifølge fodnoten i artikel 2 omhandler programmet "i øjeblikket" Albanien, Bosnien-
Hercegovina og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien;
det er vigtigt at TEMPUS III-programmet i fremtiden kan udvides til at omfatte andre
lande i området, bl.a. Kroatien -
(2)
(3)
(4)
1
2
3
4
5
EFT C ...
EFT C ...
EFT C ...
EFT C ...
EFT L 12 af 18.1.2000, s. 1.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Eneste artikel
Afgørelse 1999/311/EF ændres således:
Artikel 2, stk. 1, "Støtteberettigede lande", affattes således:
"TEMPUS III omfatter de ikke-associerede lande i Central- og Østeuropa, der er
støtteberettigede i henhold til forordning (EØF) nr. 3906/89 (Phare-programmet) eller i
henhold til det program, der skal erstatte dette, samt de nye uafhængige stater i det tidligere
Sovjetunionen og Mongoliet, der er omfattet af forordning (EF, Euratom) nr. 99/2000 (som
erstatter det tidligere Tacis-program). Disse lande benævnes i det følgende "støtteberettigede
lande"."
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441693_0006.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
FORANSTALTNINGENS BETEGNELSE
Forslag til ændring af afgørelse 1999/311/EF af 29. april 1999 om vedtagelse af
tredje fase af programmet for tværeuropæisk samarbejde inden for de videregående
uddannelser (TEMPUS III) (2000-2006) med henblik på at fjerne fodnoten til artikel
2 ("Støtteberettigede lande").
2.
BUDGETPOST
De relevante budgetposter er:
a) for så vidt angår ikke-associerede lande i Central- og Østeuropa:
artikel B7-54 "Samarbejde med Balkanlandene"
b) for så vidt angår de nye uafhængige stater og Mongoliet:
artikel B7-52 "Samarbejde med de nye uafhængige stater og Mongoliet"
3.
TEMPUS-PROGRAMMETS RETSGRUNDLAG
A. Artikel 308 i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab
a)
– Rådets forordning (EØF) nr. 3906/89 af 18. december 1989 om økonomisk
bistand til Republikken Ungarn og Folkerepublikken Polen
– Rådets forordning (EØF) nr. 2698/90 af 17. september 1990 om ændring af
forordning (EØF) nr. 3906/89 med henblik på udvidelse af den økonomiske
bistand til andre lande i Central- og Østeuropa (Bulgarien, DDR, Rumænien,
Tjekkoslovakiet, Jugoslavien)
– Rådets forordning (EØF) nr. 3800/91 om ændring af forordning (EØF)
nr. 3906/89 med henblik på at udvide den økonomiske bistand til også at omfatte
andre lande i Central- og Østeuropa (Albanien, Estland, Letland, Litauen)
– Rådets forordning (EØF) nr. 2334/92 om ændring af forordning (EØF)
nr. 3906/89 med henblik på udvidelse af den økonomiske bistand til Slovenien
– Rådets forordning (EØF) nr. 1764/93 om ændring af forordning (EØF)
nr. 3906/89 om økonomisk bistand til visse lande i Central- og Østeuropa (Den
Slovakiske Republik og Den Tjekkiske Republik)
– Rådets forordning (EF) nr. 1366/95 af 12. juni 1995 om ændring af forordning
(EØF) nr. 3906/89 med henblik på udvidelse af den økonomiske bistand til
Kroatien
– Rådets forordning (EØF) nr. 463/96 af 11. marts 1996 om ændring af forordning
(EØF) nr. 3906/89 med henblik på udvidelse af den økonomiske bistand til Den
Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441693_0007.png
– Rådets forordning (EØF) nr. 753/96 om ændring af forordning (EØF) nr. 3906/89
med henblik på udvidelse af den økonomiske bistand til Bosnien-Hercegovina
b)
– Rådets forordning (Euratom, EØF) nr. 2053/93 af 19. juli 1993 om faglig bistand
til den økonomiske reform- og genopretningsproces i de uafhængige stater i det
tidligere Sovjetunionen og i Mongoliet
– Rådets forordning (Euratom, EF) nr. 1279/96 af 25. juni 1996 om bistand til den
økonomiske reform- og genopretningsproces i de nye uafhængige stater og
Mongoliet
– Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 99/2000 af 29. december 1999 om bistand til
partnerstater i Østeuropa og Centralasien
c)
Rådets afgørelse af 7. maj 1990 (90/233/EØF) om indførelse af et program for
tværeuropæisk mobilitet inden for de videregående uddannelser (TEMPUS)
– Rådets afgørelse af 28. april 1992 (92/240/EØF) om ændring af afgørelsen af 7.
maj 1990
– Rådets afgørelse af 29. april 1993 (93/246/EØF) om vedtagelse af anden fase af
programmet for tværeuropæisk samarbejde inden for de videregående uddannelser
(TEMPUS II) (1994-1998)
– Rådets afgørelse af 21. november 1996 (96/663/EF) om ændring af afgørelse
93/246/EØF om vedtagelse af anden fase af programmet for tværeuropæisk
samarbejde inden for de videregående uddannelser (TEMPUS II) (1994-1998)
med henblik på en forlængelse på to år (1998-2000)
– Rådets afgørelse af 29. april 1999 (1999/311/EF) om vedtagelse af tredje fase af
programmet for tværeuropæisk samarbejde inden for de videregående uddannelser
(TEMPUS III) (2000 - 2006).
4.
4.1
BESKRIVELSE AF FORANSTALTNINGEN
Foranstaltningens generelle formål
Målene med TEMPUS III består i inden for rammerne af de generelle retningslinjer
og målsætninger for Phare- og Tacis-programmerne om økonomisk og social reform
at fremme udviklingen af videregående uddannelsessystemer i de ikke-associerede
lande i Central- og Østeuropa samt i De Nye Uafhængige Stater og Mongoliet
gennem et så afbalanceret samarbejde som muligt med partnere i alle Det
Europæiske Fællesskabs medlemsstater. De associerede lande i Central- og
Østeuropa
6
kan på lige fod med G24-landene, Malta og Cypern tilslutte sig disse
aktioner. TEMPUS III har mere nøjagtigt til formål at bistå de videregående
uddannelsessystemer i partnerlandene med at behandle:
6
Disse lande kan deltage i programmet på grundlag af et finansielt bidrag, som de selv yder.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
a)
b)
c)
spørgsmålene omkring udvikling eller omlægning af undervisningsprogrammerne
på prioriterede områder
reformen af strukturer og institutioner inden for højere uddannelse og af
forvaltningen heraf
udviklingen af den kvalifikationsgivende uddannelse med henblik på at afhjælpe
manglen på kompetence på højere niveau i forbindelse med den økonomiske
reformperiode, særlig gennem en forbedring og en styrkelse af forbindelserne
med industrien.
Kommissionen fastlægger i samarbejde med de kompetente myndigheder i de
enkelte partnerlande detaljerede prioriteter og målsætninger for den rolle, som
TEMPUS III skal spille i den nationale strategi for økonomisk og social reform, på
grundlag af programmets målsætninger og bestemmelserne i bilaget og navnlig i
overensstemmelse med:
a) Tacis-programmets generelle målsætninger med særlig henvisning til dets
sektorbestemte aspekter
b) de enkelte partnerlandes politik med hensyn til økonomisk og social reform samt
reform af uddannelsessystemet
c) behovet for at finde en passende balance mellem de udvalgte prioriterede
områder og de ressourcer, der tildeles TEMPUS III.
4.2
Foranstaltningens varighed
Akademiske år: fra den 1. juli 2000 til den 30. juni 2006.
4.3
Målgruppe for det samlede program
Undervisere, instruktører, universitetsadministratorer og studerende inden for de
videregående uddannelser (skøn: 10 millioner), de nationale og lokale myndigheder.
5.
KLASSIFIKATION AF UDGIFTERNE/INDTÆGTERNE
– Ikke-obligatoriske udgifter
– Opdelte bevillinger
6.
UDGIFTERNES/INDTÆGTERNES ART
100 % tilskud: i overensstemmelse med programmets særlige karakter (økonomisk
bistand til partnerlandene i Central- og Østeuropa, de nye uafhængige stater og
Mongoliet).
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.
7.1
FINANSIELLE VIRKNINGER
Beregningsmetode for de samlede omkostninger ved foranstaltningen
Da TEMPUS finansieres ud af det rammebeløb, som Det Europæiske Fællesskab
tildeler de berørte parter, er det disse lande, der træffer beslutning om fordelingen af
dette rammebeløb mellem de forskellige aktioner, de påtænker at gennemføre.
For de fleste landes vedkommende har den andel, der er afsat til omstrukturering af
de videregående uddannelser, ligget mellem 10 % og 15 % af den samlede tildelte
støtte.
I 2000 afsættes der 1,5 mio. EUR til gennemførelse af TEMPUS i Kroatien.
7.2
Opdeling af foranstaltningens elementer
Den disponible finansielle støtte inden for rammerne af TEMPUS fordeler sig på tre
store kategorier:
De fælleseuropæiske projekter:
Der ydes finansiel støtte til udviklingen af fælleseuropæiske projekter, der knytter
forbindelser mellem universiteter og/eller virksomheder i landene i Central- og
Østeuropa, de nye uafhængige stater eller Mongoliet og partnere i Det Europæiske
Fællesskab. De fælleseuropæiske projekter skal omfatte mindst et universitet i det
støttemodtagende land og partnere i mindst to af Det Europæiske Fællesskabs
medlemsstater, hvoraf mindst den ene skal være et universitet.
Der kan ydes støtte til en bred vifte af aktiviteter bl.a. til:
i)
samarbejdsaktioner inden for undervisning og uddannelse, især oprettelse af nye
studieforløb, udvikling og revision af eksisterende undervisningsprogrammer,
udvikling af universiteternes kapacitet inden for efter- og videreuddannelse og
omskoling, gennemførelse af korte, intensive kurser samt udvikling af
fjernundervisningssystemer
foranstaltninger med henblik på reform og udvikling af de videregående
uddannelser og disses kapacitet, især gennem omstrukturering af forvaltningen
af
videregående
uddannelsesinstitutioner
og
uddannelsessystemer,
modernisering af de eksisterende infrastrukturer ved køb af det udstyr, der
kræves for at gennemføre et fælleseuropæisk projekt, og i givet fald gennem
ydelse af faglig og finansiel bistand til de ansvarlige myndigheder
fremme af samarbejde mellem universiteter og de socioøkonomiske aktører,
herunder erhvervslivet, gennem fælles aktioner
udvikling af mobiliteten for lærere, universiteternes administrative personale og
studerende inden for rammerne af fælleseuropæiske projekter
aktiviteter, der bidrager til det fælleseuropæiske projekts succesfulde
gennemførelse, og som involverer to eller flere partnerlande.
ii)
iii)
iv)
v)
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den tildelte finansielle støtte ydes i form af en institutionel tildeling til konsortiet af
organisationer. Den gennemsnitlige støtte beløber sig til 450 000 EUR pr. projekt for
en periode på tre år.
Strukturforanstaltninger og/eller supplerende foranstaltninger
Der ydes finansiel støtte til en række strukturforanstaltninger og/eller supplerende
foranstaltninger (bl.a. faglig bistand, seminarer, undersøgelser). Disse
foranstaltninger har til formål at støtte programmets mål, som bl.a. går ud på at
bidrage til udvikling og omstrukturering af videregående uddannelsessystemer i
partnerlandene.
Individuelle stipendier
Ud over støtte til de fælleseuropæiske projekter yder Det Europæiske Fællesskab
også tilskud i form af individuelle stipendier til undervisere, instruktører,
universiteternes administrative personale, overordnede ministerielle embedsmænd,
uddannelsesplanlæggere og andre uddannelseseksperter fra partnerlande eller
Fællesskabet med henblik på besøg, der skal fremme kvaliteten, udviklingen og
omstruktureringen af de videregående uddannelser i partnerlandene.
Faglig bistand
I henhold til bestemmelserne i bilaget til Rådets afgørelse vil der på kontraktbasis
blive ydet faglig bistand til Kommissionen i forbindelse med de operationelle
aspekter af gennemførelsen af programmet.
7.3
Vejledende fordeling af omkostningerne på foranstaltningens elementer
Udgifterne til de fælleseuropæiske projekter (der udgør omkring 92 % af det samlede
tildelte budget til TEMPUS-aktioner) fordeler sig på to kategorier:
a)
Udgifterne til de strukturelle aktioner udgør i gennemsnit 47 % af de samlede
udgifter. Disse omfatter:
– udgifter til personale til administration og udvikling af projektet (loftet er
fastsat til 50 % af det samlede beløb til foranstaltning 1, op til 50 000 EUR pr.
år)
– udgifter til udstyr til landene
– diverse udgifter: rejser, oversættelser, publikationer, intensivkurser osv.
– generalomkostninger: med et loft på 10 % af det samlede beløb.
b)
Mobilitetsstipendier til undervisere og studerende.
I gennemsnit udgør disse stipendier 53 % af de samlede udgifter. Det anslås, at 85 %
af dette beløb afsættes til støttemodtagere i de støtteberettigede lande, som
gennemfører studie- eller uddannelsesperioder i Det Europæiske Fællesskabs
medlemsstater.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441693_0011.png
7.4
Forfaldsplan for forpligtelsesbevillinger/betalingsbevillinger
År 1(6)
År 1(12)
33 %
År 2(6)
55 %
År 2(12)
67 %
År 3(6)
89 %
År
(12)
3
Nationale
budgetter
Faglig
bistand
8.
22 %
100 %
100 %
100 %
FORHOLDSREGLER MOD SVIG
Finanskontrol:
gennemføres af Kommissionens tjenestegrene for så vidt angår
udgifternes regelmæssighed og budgettets regelmæssige gennemførelse.
Videnskabelig og teknisk kontrol:
gennemføres af de ansvarlige tjenestegrene i
Kommissionen ledsaget af en udtalelse fra det udvalg for forvaltning af TEMPUS-
programmet, som er nedsat i henhold til Rådets afgørelse.
9.
9.1
OPLYSNINGER OM COST/EFFECTIVENESS
Særlige mål
Den finansielle støtte, der tildeles inden for rammerne af programmet, fordeler sig på
tre store kategorier (jf. ligeledes punkt 7.2):
Fælleseuropæiske projekter:
– Samarbejdsaktioner inden for undervisning og uddannelse, støtte til udvikling af
mobiliteten for personale og studerende og udvikling af universiteternes kapacitet
til at gennemføre samarbejdsaktioner, der knytter forbindelser mellem
universiteter og/eller virksomheder i de støttemodtagende lande og tilsvarende
partnere i Det Europæiske Fællesskabs medlemsstater.
Strukturforanstaltninger
– Seminarer, undersøgelser, faglig bistand og stipendier med henblik på at styrke
kapaciteten til at fastlægge og gennemføre:
en strategisk planlægning
og den institutionelle udvikling af de videregående uddannelsesinstitutioner på
universitets- eller fakultetsplan.
Individuelle stipendier
– Tilskud i form af individuelle stipendier til undervisere, instruktører,
universitetsadministratorer og andre uddannelseseksperter. Disse besøg kan bl.a.
dække følgende områder:
udvikling af kurser og undervisningsmateriale
personaleudvikling, bl.a. gennem genopfriskningskurser og erhvervspraktik
undervisningsaktiviteter
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
aktiviteter til støtte for udviklingen af de videregående uddannelser.
og
andre
– Støtte til europæiske sammenslutninger til publikationer
informationsaktiviteter samt rundspørger, analyser og kontrol.
9.2
Begrundelse for foranstaltningen
Programmet er baseret på tanken om tildeling af en ekstern støtte til universiteterne i
de støtteberettigede lande gennem samarbejde med passende partnerinstitutioner i
Det Europæiske Fællesskab og udenfor (G-24, Malta, Cypern og de associerede
lande i Central- og Østeuropa). Denne fremgangsmåde stimulerer reelt de deltagende
universiteter i Det Europæiske Fællesskab til at indgå parallelle finansielle
forpligtelser, der ikke ville eksistere, hvis TEMPUS-midlerne blev investeret direkte
i de støtteberettigede lande. Endvidere stiller universiteterne i Det Europæiske
Fællesskab alle de kontakter, de erfaringer og det udstyr til rådighed, der er
nødvendige for udviklingen af undervisningskapaciteten på universiteterne i de
støtteberettigede lande i overensstemmelse med deres egne akademiske projekter.
Da de støttemodtagende lande længe har været afskåret fra kontakt med
universitetskredse i vesten, er dette samarbejdsprogram, der har til formål at
reformere de videregående uddannelser, yderst værdifuldt for disse lande. Det ville
være umuligt for dem selv at finansiere sådanne reformforanstaltninger inden for den
periode, der er omfattet af programmet.
9.2.1.
Udgifter til foranstaltningen
a) Nationale projekter
Det budget, der afsættes til TEMPUS under Phare-programmet til de ikke-
associerede lande i Central- og Østeuropa, og under Tacis-programmet til de nye
uafhængige stater og Mongoliet, fastsættes hvert år af de støttemodtagende lande
selv inden for rammerne af de disponible bevillinger.
b) Faglig bistand til Kommissionen
Det beløb, der afsættes til Kommissionen til faglig bistand, dækker alle de
operationelle foranstaltninger i forbindelse med gennemførelsen af TEMPUS III
(udgifter til publikationer, organisering af møder, seminarer, konferencer,
opfølgningsbesøg, revision osv.).
9.2.2.
Afledte virkninger
TEMPUS-programmet er hovedsageligt en foranstaltning, der har til formål at
udvikle universitetsundervisningen. Programmet har imidlertid betydelige
følgevirkninger på andre former for universitetsaktiviteter. Ikke blot høster
forskningsaktiviteterne i sig selv betydelig fordel af TEMPUS, men programmet har
også en indvirkning på udviklingen af nye undervisningsstrukturer og nye systemer
for akademiske kvalifikationer og anerkendelse af kvalifikationerne.
Evalueringen af programmet har også vist, at det indebærer betydelige fordele for de
berørte institutioner i medlemsstaterne, særlig med hensyn til modernisering af deres
egne kursusprogrammer.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den betydeligt større gensidige forståelse, der skabes mellem partnerlandene og Det
Europæiske Fællesskab, udgør et solidt grundlag for nye kontakter og nye
samarbejdsmuligheder, særlig i økonomisk henseende.
9.2.3.
Multiplikatoreffekt
TEMPUS-budgettet kan dække 100 % af udgifterne til de berørte projekter. Flere
faktorer har imidlertid bidraget til at fremme finansieringen af fælleseuropæiske
projekter, herunder særlig:
– det faktum, at universiteterne i Det Europæiske Fællesskab i mange tilfælde ikke
anmoder om refundering af udgifterne til infrastruktur og nogle gange heller ikke
af alle deres personaleudgifter
– den høje afvisningsprocent, der skyldes utilstrækkelige ressourcer, har tilskyndet
universiteterne til at fremsætte fælles finansieringsforslag, hvilket vidner om de
implicerede institutioners store engagement
– deltagelsen af G-24 lande uden for Det Europæiske Fællesskab giver pr. definition
anledning til nye finansieringskilder, idet disse lande dækker de udgifter, som
deres deltagelse medfører, 100 %.
9.3
9.3.1.
Opfølgning og evaluering af foranstaltningen
Resultatindikatorer
De resultatindikatorer, der anvendes ved evalueringen, er de parametre, der blev
anvendt ved fastlæggelsen af hvert enkelt fælleseuropæisk projekt. Endvidere tilføjes
specifikke indikatorer svarende til de meget forskellige vilkår, under hvilke de
fælleseuropæiske projekter gennemføres i de enkelte partnerlande.
9.3.2
Hvordan og hvor hyppigt foregår evalueringen?
TEMPUS har været genstand for flere evalueringer:
– beretning om TEMPUS I (baseret på en ekstern evaluering) blev udsendt til
Fællesskabets institutioner i februar 1993 (KOM(93) 29 endelig udgave)
– endelig beretning om TEMPUS I ligeledes baseret på en ekstern evaluering, blev
udsendt i september 1996 (KOM(96) 428 endelig udgave)
– beretning om TEMPUS II for så vidt angår Phare baseret på en ekstern evaluering
og for så vidt angår Tacis baseret på undersøgelser gennemført af Kommissionen,
blev udsendt i maj 1996 (KOM(96) 197 endelig udgave)
– beretning om TEMPUS IIa blev udsendt i juli 1998 (KOM(1998) 379 endelig
udgave).
Endvidere er kontrollen med programmet en fuldstændig og fortsat proces, der
omfatter kontraktmæssige foranstaltninger fra kontrahenternes side, besøg på stedet, et
vist antal konferencer og seminarer vedrørende specifikke spørgsmål omkring
gennemførelsen af TEMPUS-programmet.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Derudover indeholder forslaget til afgørelse en bestemmelse om, at Rådet inden den
30. april 2004 skal have forelagt en midtvejsrapport vedrørende TEMPUS III.
10.
UDGIFTER TIL ADMINISTRATION
Forslag har ingen indvirkning på antallet af de stillinger, der i forvejen er bevilget til
gennemførelsen af programmet. Bevillingerne findes inden for GD EAC's
eksisterende bevillingsramme.
14