Europaudvalget 2000
KOM (2000) 0231
Offentligt
1441736_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 18.04.2000
KOM(2000) 231 endelig
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af siliciumcarbid med
oprindelse i Folkerepublikken Kina, Den Russiske Føderation og Ukraine og om
forlængelse af de tilsagn, der blev godtaget ved Kommissionens afgørelse 94/202/EF
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441736_0002.png
BEGRUNDELSE
Den 10. april 1999 indledte Kommissionen efter at have modtaget en anmodning fra
fællesskabsproducenterne med oplysning om, at foranstaltningernes udløb sandsynligvis ville
føre til fortsat eller fornyet skadelig dumping, en fornyet undersøgelse ved udløbet af de
allerede trufne foranstaltninger vedrørende denne import.
Vedlagte forslag til Rådets forordning er baseret på resultaterne vedrørende dumping, skade
og Fællesskabets interesse og på en analyse af de virkninger, som en ophævelse eller
opretholdelse af de allerede trufne foranstaltninger kan tænkes at få.
Undersøgelsen bekræftede, at der sandsynligvis på ny vil blive tale om skadelig dumping,
hvis foranstaltningerne over for det berørte land ophæves.
Det foreslås derfor, at Rådet vedtager vedlagte forslag til forordning om forlængelse af de
allerede trufne foranstaltninger.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441736_0003.png
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af siliciumcarbid med
oprindelse i Folkerepublikken Kina, Den Russiske Føderation og Ukraine og om
forlængelse af de tilsagn, der blev godtaget ved Kommissionens afgørelse 94/202/EF
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 384/96 af 22. december 1995 om beskyttelse
mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab
1
, særlig
artikel 9 og artikel 11, stk. 2,
under henvisning til forslag fremsat af Kommissionen efter konsultation i Det Rådgivende
Udvalg, og
ud fra følgende betragtninger:
A. FOREGÅENDE UNDERSØGELSE
(1)
Ved forordning (EF) nr. 821/94
2
, senest ændret ved forordning (EF) nr. 1786/97
3
,
indførte Rådet efter en fornyet undersøgelse ved udløbet en endelig antidumpingtold
på importen af siliciumcarbid henhørende under KN-kode 2849 20 00 med oprindelse
i Folkerepublikken Kina (i det følgende benævnt "Kina"), Den Russiske Føderation (i
det følgende benævnt "Rusland") og Ukraine. Samtidig godtog Kommissionen et
tilsagn afgivet i fællesskab af den russiske regering og V/O Stankoimport, Moskva,
Rusland.
B. NUVÆRENDE UNDERSØGELSE
(2)
Efter at der i oktober 1998
4
var offentliggjort en meddelelse om forestående udløb af
de allerede trufne foranstaltninger, modtog Kommissionen fra Conseil européen des
fédérations de l'industrie chimique (CEFIC) på vegne af producenter, der tegnede sig
for en væsentlig del af Fællesskabets produktion af siliciumcarbid (i det følgende
benævnt "de anmodende fællesskabsproducenter"), en anmodning om fornyet
undersøgelse. Anmodningen var begrundet med, at foranstaltningernes udløb efter alt
at dømme ville føre til fortsat eller fornyet dumping og skade for erhvervsgrenen i
Fællesskabet.
1
2
3
4
EFT L 56 af 6.3.1996, s.1. Forordningen er senest ændret ved forordning (EF) nr. 905/98, EFT L 128 af
30.4.1998, s. 18.
EFT L 94 af 13.4.1994, s. 21.
EFT L 254 af 17.9.1997, s. 6.
EFT C 316 af 14.10.1998, s. 4.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441736_0004.png
(3)
Kommissionen fandt det efter konsultation i Det Rådgivende Udvalg godtgjort, at der
forelå tilstrækkeligt bevis til at indlede en fornyet undersøgelse, og den indledte en
undersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 2, i Rådets forordning (EF) nr. 384/96 (i det
følgende benævnt "grundforordningen") ved offentliggørelse af en meddelelse om
indledning af undersøgelsen
5
.
Undersøgelsen af mulighederne for fortsat og/eller fornyet dumping omfattede
perioden fra 1. januar 1998 til 31. december 1998 (i det følgende benævnt
"undersøgelsesperioden"). Undersøgelsen af de udviklingsforløb, der er af relevans for
vurderingen af en eventuel fortsat og/eller fornyet skade (i det følgende benævnt
"skadesundersøgelsesperioden"), omfattede perioden fra 1. januar 1995 til 31.
december 1998.
Kommissionen underrettede officielt de anmodende fællesskabsproducenter,
eksportørerne og de eksporterende producenter i Kina, Rusland og Ukraine, de
importører, som den vidste var berørt af sagen, samt repræsentanter for de berørte
eksportlande om indledningen af den fornyede undersøgelse. Kommissionen sendte
spørgeskemaer til alle disse parter og til dem, der gav sig til kende inden for den frist,
der var fastsat i meddelelsen om indledningen af undersøgelsen, samt til den
samarbejdende eksporterende producent i referencelandet Brasilien. Kommissionen
gav også de direkte berørte parter lejlighed til at tilkendegive deres synspunkter
skriftligt og anmode om at blive hørt mundtligt.
Alle de anmodende fællesskabsproducenter plus fire importører, to forhandlere, der
var forretningsmæssigt forbundet med en importør, og seks brugere besvarede
spørgeskemaet. Desuden tilkendegav yderligere tre importører deres synspunkter
skriftligt.
For eksportlandenes vedkommende udviste følgende virksomheder samarbejdsvilje
som led i undersøgelsen:
a) Eksporterende producenter:
Zaporozhsky Abrasivny Combinat, Zaporozhye, Ukraine
Volzhsky Abrasive, Volzhsky, Volgograd-regionen, Rusland
(4)
(5)
(6)
(7)
b) Eksportør:
Stankoimport, Moskva, Rusland
c) Forretningsmæssigt forbundet importør:
Mineral Abrasive Rohstoff, Kuppenheim, Tyskland
d) Producent i referencelandet:
Casil S/A Carbureto de Silicio, São Paulo, Brasilien.
5
EFT C 99 af 10.4.1999, s. 18.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(8)
(9)
Ingen eksporterende producent med hjemsted i Kina udviste samarbejdsvilje som led i
undersøgelsen.
Kommissionen indhentede og efterprøvede alle oplysninger, som den anså for
nødvendige til en fastlæggelse af fortsat eller fornyet dumping og skade samt af
Fællesskabets interesse. Der blev aflagt kontrolbesøg hos følgende virksomheder:
a) Anmodende fællesskabsproducenter:
Elektroschmelzwerk Kempten GmbH, München, Tyskland
Navarro SA, Madrid, Spanien
b) Ikke forretningsmæssigt forbundne importører i Fællesskabet
Intermat S.A, Hody, Belgien
Imexco Ullrich GmbH, Saarbrücken, Tyskland
c) Forhandlere, der er forretningsmæssigt forbundet med en importør
Mineralien-Werke GmbH Kuppenheim, Kuppenheim, Tyskland
Mineralien-Werke Duisburg GmbH, Duisburg, Tyskland
d) Brugere i Fællesskabet
Carborundum Schleifmittelwerke GmbH, Düsseldorf, Tyskland
Sebald & Co. GmbH, Marktredwitz, Tyskland
Werner Kessl Giessereibedarf, Trabitz, Tyskland.
C. DEN PÅGÆLDENDE VARE OG SAMME VARE
(10)
Den vare, der er omfattet af denne procedure, er siliciumcarbid henhørende under KN-
kode 2849 20 00 (i det følgende benævnt "siliciumcarbid eller "den pågældende
vare").
Det er kendetegnende for produktionsprocessen for siliciumcarbid, at produktet
automatisk omfatter en række forskellige kvaliteter siliciumcarbid, der kan opdeles på
to hovedtyper: krystallinsk og metallurgisk. Den krystallinske kvalitet, der yderligere
kan opdeles på typerne sort og grøn, anvendes normalt ved fremstillingen af
slibeværktøj, slibesten, ildfaste produkter af høj kvalitet, keramiske produkter,
plastmaterialer osv., hvorimod den metallurgiske kvalitet almindeligvis anvendes som
siliciumkilde i støberier og højovne. Ligesom under de foregående undersøgelser
anses de to hovedtyper for at udgøre en og samme vare i forbindelse med denne
undersøgelse.
I forbindelse hermed undersøgte Kommissionen, om også blokke af nitrificeret
siliciumcarbid skulle anses for at være omfattet af den ovenfor skitserede
varebeskrivelse. Det blev fundet godtgjort, at den pågældende siliciumcarbid undergår
en særlig supplerende produktionsproces, der giver disse blokke andre fysiske og
5
(11)
(12)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kemiske karakteristika end siliciumcarbid, også selv om disse blokke af nitrificeret
siliciumcarbid består af siliciumcarbid. Der er draget den konklusion deraf, at de ikke
er omfattet af den ovenfor skitserede varedefinition. Denne konklusion støttes af det
forhold, at blokke af nitrificeret siliciumcarbid importeres under en særlig toldposition,
nemlig KN-kode 6902 90 00.
(13)
Som den foregående undersøgelse viste det, er den vare, som de anmodende
fællesskabsproducenter fremstiller og sælger på fællesskabsmarkedet, i alle
henseender den samme som den siliciumcarbid, der importeres fra de tre berørte lande,
og også den samme som den, der sælges på hjemmemarkedet i tredjelandet med
markedsøkonomi, dvs. Brasilien. Alle disse varer bør derfor betragtes som samme vare
i henhold til artikel 1, stk. 4, i grundforordningen.
D. SANDSYNLIGHED FOR FORTSAT OG/ELLER FORNYET DUMPING
(a) Indledende bemærkninger
(14)
I henhold til artikel 11, stk. 2, i grundforordningen er formålet med denne type fornyet
undersøgelse at slå fast, om foranstaltningernes udløb ville føre til fortsat eller fornyet
skadelig dumping.
Som led i undersøgelsen af, om det er sandsynligt, at dumpingen fortsætter, hvis
foranstaltningerne ophæves, er det nødvendigt at efterprøve, om der foreligger
dumping i øjeblikket, og/eller om en sådan dumping kan forventes at fortsætte. Det
skal i den forbindelse bemærkes, at alle tre eksporterende lande i
undersøgelsesperioden vedblev med at eksportere til Fællesskabet. Importen fra
Rusland, der kun lå på et svagt lavere niveau end det, der blev konstateret under den
foregående undersøgelse, blev anset for at være tilstrækkelig til at give et pålideligt og
repræsentativt billede af situationen i undersøgelsesperioden og en forudsigelse af, om
dette resultat var relevant for fremtiden ("fortsættelsestest"). For Kinas og Ukraines
vedkommende, hvis import var forholdsvis lav, blev resultaterne vedrørende dumping
i undersøgelsesperioden suppleret med en undersøgelse af, om ophævelsen af
foranstaltningerne sandsynligvis ville føre til fornyet dumping ("fornyelsestest").
(15)
(b) Referenceland
(16)
Da alle tre berørte lande anses for at være lande uden markedsøkonomi, skulle den
normale værdi fastsættes i henhold til artikel 2, stk. 7, litra a), i grundforordningen,
dvs. på grundlag af oplysninger indhentet i et tredjeland med markedsøkonomi, hvor
varen fremstilles og sælges.
Efter at have undersøgt verdensmarkedet for siliciumcarbid drog Kommissionen den
konklusion, at Brasilien af følgende årsager var det mest hensigtsmæssige
referenceland:
det brasilianske hjemmemarked er så stort, at Brasilien kan betragtes som et
repræsentativt land for fastsættelsen af den normale værdi for de berørte lande
priserne på det brasilianske hjemmemarked styres af de normale
markedskræfter, idet markedssituationen er kendetegnet af betydelig
efterspørgsel og flere konkurrerende producenter
(17)
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
med hensyn til de forskellige kvaliteter siliciumcarbid og materialets fysiske og
kemiske karakteristika kan den vare, der fremstilles i Brasilien, anses for at
være identisk med den vare, der eksporteres af de berørte lande.
(18)
Der blev draget den konklusion heraf, at Brasilien var et rimeligt og egnet valg af
referenceland ved fastsættelsen af den normale værdi for importen af siliciumcarbid
med oprindelse i Kina, Rusland og Ukraine.
(c) Normal værdi
(19)
(20)
Den normale værdi blev beregnet på grundlag af talmaterialet fra den samarbejdende
brasilianske virksomhed.
Det blev indledningsvis undersøgt, om den samarbejdende brasilianske virksomheds
salg på hjemmemarkedet var repræsentativt for importen til Fællesskabet fra de tre
berørte lande. Det blev slået fast, at dette var tilfældet for begge kvaliteter
siliciumcarbid, dvs. både krystallinsk og metallurgisk, som de af undersøgelsen
omfattede lande eksporterede til Fællesskabet.
Det blev derefter undersøgt, om de relevante salg kunne siges at have fundet sted i
normal handel, idet priserne på hjemmemarkedet og produktionsomkostningerne for
hver kvalitet siliciumcarbid blev sammenlignet.
For den krystallinske siliciumcarbids vedkommende fandt salgene sted i normal
handel, og den normale værdi blev derfor baseret på den faktiske pris på det
brasilianske marked.
Da salget af metallurgisk siliciumcarbid på det brasilianske hjemmemarked fandt sted
til en nettosalgspris, der var lavere end produktionsomkostningerne, kunne disse
faktiske priser ikke anvendes til fastsættelse af den normale værdi. Det var derfor
nødvendigt at beregne en normal værdi for den pågældende kvalitet i henhold til
artikel 2, stk. 3, i grundforordningen. Beregningen blev foretaget på grundlag af
produktionsomkostningerne for den brasilianske eksporterende producent plus et
rimeligt beløb for salgs-, general- og administrationsomkostninger (SG&A) og
fortjeneste. Til dette formål benyttede Kommissionen de faktisk afholdte SG&A-
udgifter og fortjenstmargenen for de salg af krystallinsk siliciumcarbid, som havde
fundet sted i normal handel på hjemmemarkedet.
(21)
(22)
(23)
(d) Eksportpris
(24)
I alle de tilfælde, hvor eksporten af siliciumcarbid fandt sted til uafhængige kunder i
Fællesskabet, blev eksportprisen fastlagt i henhold til artikel 2, stk. 8, i
grundforordningen, dvs. på grundlag af de eksportpriser, der rent faktisk var betalt
eller skulle betales.
Ved fastlæggelsen af eksportprisen tog Kommissionen som følge af utilstrækkeligt
samarbejde om dumpingaspekterne ikke hensyn til de salg, som den russiske
eksporterende producent havde foretaget til sin forretningsmæssigt forbundne importør
i Fællesskabet. Eksportprisen blev derfor i henhold til artikel 18, stk. 1, fastsat på
grundlag af de øvrige salg.
(25)
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(26)
Da der ikke var nogen kinesisk producent, der udviste samarbejdsvilje, var det
nødvendigt at fastsætte eksportprisen i henhold til artikel 18, stk. 1, i
grundforordningen. Kommissionen fandt det godtgjort, at tallene fra Eurostat var det
bedste disponible oplysningsmateriale, og eksportpriserne blev fastsat på dette
grundlag.
(e) Sammenligning
(27)
For at sikre en loyal sammenligning af den normale værdi og eksportprisen blev der i
form af korrektioner i henhold til artikel 2, stk. 10, i grundforordningen taget hensyn
til en række forskelle, der øver indflydelse på prissammenligneligheden. På dette
grundlag blev den normale værdi korrigeret for emballeringsomkostninger, medens
eksportprisen blev korrigeret for udgifter til fragt, rabatter, emballering og provisioner.
(f) Dumpingmargen
(28)
For Ruslands og Ukraines vedkommende blev der fastlagt en dumpingmargen ved
sammenligning af den normale værdi opgjort som et vejet gennemsnit og prisen ved
eksport til Fællesskabet opgjort som et vejet gennemsnit.
Sammenligningen viste, at der er tale om betydelige dumpingmargener i forbindelse
med importen med oprindelse i begge lande. Disse margener er endnu større end dem,
der blev fastlagt som led i den foregående undersøgelse.
For Kinas vedkommende blev den gennemsnitlige brasilianske normale værdi af
siliciumcarbid pr. ton sammenlignet med den gennemsnitlige eksportpris pr. ton
baseret på Eurostats data vedrørende siliciumcarbid med oprindelse i Kina, og det blev
derved påvist, at dumpingmargenen er betydelig.
(29)
(30)
(g) Sandsynlighed for fortsat og/eller fornyet dumping
(31)
Som nævnt ovenfor fandt importen til Fællesskabet fra de berørte lande stadig sted
med en betydelig dumpingmargen, der indebærer en betydelig sandsynlighed for
fortsat dumping, navnlig for Ruslands vedkommende. For Ukraines og Kinas
vedkommende
var
importmængderne
imidlertid
forholdsvis
lave
i
undersøgelsesperioden (under 1% af forbruget i Fællesskabet). Det blev derfor
desuden undersøgt, om der var nogen sandsynlighed for fornyet dumping i kraft af
øget import.
(i) Kina
(32)
Da de kinesiske eksporterende producenter ikke udviste nogen samarbejdsvilje,
baserede Kommissionen sin analyse på oplysningerne i anmodningen om en fornyet
undersøgelse og på oplysninger, der hidrørte fra fagpressen og markedsundersøgelser
fremlagt af interesserede parter som led i undersøgelsen.
Ifølge de ovennævnte kilder har Kina en betydelig produktionskapacitet for
siliciumcarbid, der i undersøgelsesperioden tegnede sig for rundt regnet 40% af
verdens samlede produktionskapacitet. Ifølge de samme kilder ligger den kinesiske
kapacitetsudnyttelse i øjeblikket på ca. 70%.
Under disse forhold kan de kinesiske producenter fremstille yderligere mængder, der i
givet fald kan nå op på ca. 70% af Fællesskabets forbrug i undersøgelsesperioden.
8
(33)
(34)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(35)
Den kinesiske eksport af siliciumcarbid er allerede nu stærkt dominerende på det
amerikanske og det japanske marked, og det er usandsynligt, at forbruget på landets
hjemmemarked vil vokse mærkbart i de kommende år. Disse markeder kan derfor ikke
lægge beslag på yderligere mængder.
Hvad angår den kinesiske eksport til tredjelande, har Kommissionen analyseret
situationen på det amerikanske marked, der mængdemæssigt er det vigtigste marked
for den kinesiske eksport af siliciumcarbid.
Med hensyn til eksportpriser er det som led i undersøgelsen fundet godtgjort, at den
kinesiske eksport til USA overvejende omfatter den metallurgiske kvalitet, dvs. den
ringeste kvalitet. Det blev desuden fundet godtgjort, at prisen for kinesisk materiale
solgt på det amerikanske marked var klart lavere end den normale værdi, der blev
konstateret i Brasilien, og også lavere end prisen for den metallurgiske kvalitet
siliciumcarbid, som fællesskabsproducenterne solgte på fællesskabsmarkedet. Den var
også lavere end den cif-pris, der i øjeblikket tages for importen til Fællesskabet fra
Kina. Importen til USA fandt således sted til en dumpingpris, der var langt lavere end
prisen ved import til Fællesskabet fra Kina. Endelig skal det i den forbindelse
bemærkes, at en betydelig del af forbruget i Fællesskabet også består af den
metallurgiske kvalitet.
De konstaterede nøglefaktorer er således den betydelige uudnyttede
produktionskapacitet, den omfattende kinesiske mængdemæssige eksport til USA og
de lave priser ved eksport til USA (endog lavere end priserne ved den kinesiske
eksport til Fællesskabet). På denne baggrund er det mere end sandsynligt, at der på ny
vil finde eksport sted i betydeligt omfang (ved anvendelse af overskydende
produktionskapacitet og/eller ved omdirigering af den eksport, der i øjeblikket går til
USA), hvis foranstaltningerne ophæves. De nuværende priser, der tages ved eksport til
USA fra Kina, kan meget vel indikere prisniveauet for den fremtidige eksport til
Fællesskabet. Det er derfor meget sandsynligt, at der på ny vil blive tale om massiv
dumping i forbindelse med store mængder.
(36)
(37)
(38)
(ii) Ukraine
(39)
Den kendte eksporterende producent fra Ukraine samarbejdede i undersøgelsen og
fremlagde oplysninger, som Kommissionen anvendte som led i undersøgelsen.
Desuden baserede Kommissionen sin analyse på oplysninger i anmodningen om den
fornyede undersøgelse samt oplysninger fra fagpressen og markedsundersøgelser.
Det blev som led i undersøgelsen fundet godtgjort, at den eksporterende producent i
undersøgelsesperioden havde en kapacitetsudnyttelse på mindre end 60%. Set på
baggrund af det samlede forbrug i Fællesskabet ville denne producent være i stand til
at fremstille yderligere mængder svarende til rundt regnet 6% af forbruget i
Fællesskabet i undersøgelsesperioden.
Det blev som led i undersøgelsen fundet godtgjort, at det største eksportmarked for
Ukraine er Den Tjekkiske Republik. Eksporten til Den Tjekkiske Republik androg i
undersøgelsesperioden en mængde svarende til 2-5% af forbruget i Fællesskabet. Da
kun en del af denne eksport direkte blev solgt af den samarbejdende ukrainske
eksporterende producent, blev disse landes officielle handelsstatistikker benyttet til
fastlæggelse af de gennemsnitlige ukrainske eksportpriser. Det blev fundet godtgjort,
at disse er væsentligt lavere end priserne for siliciumcarbid fremstillet og solgt af
9
(40)
(41)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
erhvervsgrenen i Fællesskabet på fællesskabsmarkedet og også lavere end de priser,
som den ukrainske virksomhed tager ved eksport til Fællesskabet.
(42)
Den ukrainske eksport til Den Tjekkiske Republik giver et klart billede af dette lands
mængde- og værdimæssige muligheder for at gøre sig gældende som eksportør til
fællesskabsmarkedet, hvis foranstaltningerne ophæves.
Der drages den konklusion af fællesskabsmarkedets prismæssige tiltrækningskraft i
forhold til andre markeder, at den nuværende mængdemæssige import til Fællesskabet
fra Ukraine sandsynligvis vil vokse kraftigt, hvis foranstaltningerne ophæves. Der er
ikke noget, der tyder på, at de fremtidige eksportpriser bliver højere end den
nuværende dumpingpris ved eksport fra Ukraine til Fællesskabet. Det må derfor
konkluderes, at der sandsynligvis for Ukraines vedkommende vil blive tale om fornyet
dumping i betydeligt omfang.
(43)
(h) Konklusion
(44)
Der drages den konklusion af det ovenstående, at der sandsynligvis vil blive tale om
fortsat dumping for Ruslands vedkommende og fornyet dumping for Ukraines og
Kinas vedkommende, hvis foranstaltningerne ophæves.
E. DEFINITION AF ERHVERVSGRENEN I FÆLLESSKABET
(45)
Det blev som led i undersøgelsen bekræftet, at de to anmodende producenter i
undersøgelsesperioden tegnede sig for Fællesskabets samlede produktion af
siliciumcarbid. De udgør derfor erhvervsgrenen i Fællesskabet i henhold til artikel 4,
stk. 1, og artikel 5, stk. 4, i grundforordningen.
Det skal bemærkes, at to af de fire fællesskabsproducenter, som udgjorde
erhvervsgrenen i Fællesskabet i forbindelse med de foregående undersøgelser,
indstillede deres virksomhed med tilknytning til siliciumcarbid få måneder efter, at de
gældende foranstaltninger var truffet. Disse to producenter var Pechiney
Electrometallurgie i Frankrig og Samatec i Italien.
(46)
F. SITUATIONEN PÅ FÆLLESSKABSMARKEDET
1. Forbruget i Fællesskabet
(47)
Forbruget i Fællesskabet af siliciumcarbid blev opgjort på grundlag af de mængder,
som erhvervsgrenen i Fællesskabet solgte på fællesskabsmarkedet, plus importen til
Fællesskabet af siliciumcarbid fra de berørte lande og alle andre tredjelande.
På dette grundlag voksede forbruget i skadesundersøgelsesperioden med 8%. Det skal
i den sammenhæng bemærkes, at markedet for siliciumcarbid som helhed var stabilt i
hele den af undersøgelsen omfattede periode. Kun i 1998 (undersøgelsesperioden)
voksede forbruget, hvilket kan tilskrives øget aktivitet i stålindustrien og derfor må
betragtes som ekstraordinært. Det usædvanlig store forbrug i 1998 bekræftes af
disponible tal vedrørende første halvår 1999, som nogenlunde svarer til de niveauer,
der blev nået i 1996 og 1997.
(48)
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Importen fra de berørte lande
(a) Den pågældende imports størrelse og markedsandel
(49)
Mængdemæssigt faldt importen af siliciumcarbid med oprindelse i de berørte lande
kraftigt fra 37 886 tons i 1995 til 15 492 tons i undersøgelsesperioden svarende til en
nedgang på ca. 59% i skadesundersøgelsesperioden. Denne nedgang er særlig udtalt
for Kinas og Ukraines vedkommende. Sammenlignet dermed kan den forholdsvis lille
nedgang i importen fra Rusland (-7%) tilskrives godtagelsen af et tilsagn fra den
russiske eksportør Stankoimport, hvorved importen fra Rusland blev begrænset til et
uskadeligt niveau, idet al anden import med oprindelse i Rusland blev underkastet
antidumpingtold.
Den samlede markedsandel for importen til Fællesskabet fra de berørte lande faldt fra
1995 til undersøgelsesperioden med 39%. Kinas og Ukraines markedsandele faldt til
under 1%, medens markedsandelen for importen fra Rusland holdt sig forholdsvis
stabilt på 5-10%.
(50)
(b) Prisudviklingen for den pågældende import og den dermed forbundne prisadfærd
(i) Prisudviklingen for den pågældende import
(51)
På grundlag af tal fra Eurostat er der fastlagt en prisudvikling for
skadesundersøgelsesperioden. Denne analyse blev imidlertid hæmmet af det forhold,
at de relevante KN-koder ikke sondrer mellem de forskellige kvaliteter siliciumcarbid.
Der drages den konklusion af de oplysninger, der er indhentet som led i
undersøgelsen, at importen med oprindelse i Kina overvejende består af metallurgiske
(dvs. ringere) kvaliteter, medens importen med oprindelse i de øvrige to berørte lande
både omfatter metallurgiske og krystallinske kvaliteter.
På denne baggrund viste tallene fra Eurostat, at de russiske priser fra 1995 til
undersøgelsesperioden steg med 11%, medens de gennemsnitlige priser ved eksport
fra Kina og Ukraine faldt med henholdsvis 28% og 8%.
(52)
(ii) Prisadfærd
(53)
For at undersøge eksportørernes prisadfærd set i forhold til EU-erhvervsgrenens
prisadfærd blev priserne sammenlignet, og det blev ved den lejlighed fundet godtgjort,
at priserne for den pågældende import (fortoldet og inkl. erlagt antidumpingtold) i
undersøgelsesperioden i gennemsnit lå klart lavere end EU-erhvervsgrenens
salgspriser. Mere specifikt blev det fundet godtgjort, at den import, der fandt sted fra
Rusland i henhold til tilsagnet (dvs. fritaget for antidumpingtold), foregik til priser, der
var klart lavere end EU-erhvervsgrenens priser. Alle disse salg vedrørte krystallinske
kvaliteter. Det blev dog konstateret, at prisen for den yderligere importmængde af den
pågældende vare med oprindelse i Rusland, der overvejende var af metallurgisk
kvalitet, var højere end EU-erhvervsgrenens priser, også selv om antidumpingtolden
trækkes fra.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. EU-erhvervsgrenens økonomiske situation
(a) Produktion
(54)
EU-erhvervsgrenens produktion af siliciumcarbid voksede fra 1995 til
undersøgelsesperioden med 13,4%. Den kraftigste stigning fandt sted i 1996, efter at
de gældende foranstaltninger var truffet. Siden har produktionen holdt sig på et
forholdsvis stabilt niveau. Det skal imidlertid bemærkes, at udviklingen i produktionen
i 1996 ikke blev modsvaret af en tilsvarende udvikling i afsætningen.
(b) Produktionskapacitet
(55)
Produktionskapaciteten holdt sig på et stabilt niveau i skadesundersøgelsesperioden.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at den pågældende produktionskapacitet
udelukkende tager sigte på produktion af siliciumcarbid.
(c) Kapacitetsudnyttelse
(56)
Kapacitetsudnyttelsen voksede i skadesundersøgelsesperioden med 13,4% svarende til
produktionsfremgangen.
(d) Afsætning
(57)
EU-erhvervsgrenens afsætning voksede i skadesundersøgelsesperioden med 14,5%.
Stigningen var mest udtalt fra 1997 til undersøgelsesperioden, hvor forbruget i
Fællesskabet voksede kraftigt. Det skal i den sammenhæng bemærkes, at forøgelsen af
afsætningen navnlig vedrørte de ringere kvaliteter.
(e) Markedsandel
(58)
EU-erhvervsgrenens
markedsandel
fællesskabsmarkedet
voksede
i
skadesundersøgelsesperioden svagt med ca. 2 procentpoint, hvorved den nåede op på
ca. 30% af den samlede omsatte mængde på fællesskabsmarkedet.
(f) Prisudvikling
(59)
EU-erhvervsgrenens gennemsnitlige salgspris, der steg kraftigt i 1995 og 1996, efter at
de gældende foranstaltninger var truffet, faldt derefter igen indtil
undersøgelsesperioden, således at der blev registreret en samlet nedgang på 7%.
Denne udvikling skal ses på baggrund af en ændring af varesammensætningen for EU-
erhvervsgrenens salg. Det blev som led i undersøgelsen fundet godtgjort, at
fællesskabsproducenterne forøgede deres markedsandel for ringere kvaliteter, hvilket
førte til en nedgang i den gennemsnitlige salgspris. Hvis der ses bort fra denne
varesammensætningseffekt, voksede priserne faktisk i løbet af 1996, men faldt derefter
atter for den ringeste kvalitet, medens de holdt sig stabile for den bedste kvalitet.
Prisudviklingen i hele skadesundersøgelsesperioden var i overensstemmelse dermed
jævn med et toppunkt i 1996.
Desuden skal det bemærkes, at medens EU-erhvervsgrenens gennemsnitspris er
mærkbart højere end priserne for den pågældende import, omfatter EU-
erhvervsgrenens salg også stærkt specifikke kvaliteter, der er væsentligt dyrere end
(60)
(61)
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gennemsnitskvaliteten, hvilket også øver stor indflydelse på den gennemsnitlige
salgspris.
(g) Beskæftigelse
(62)
Beskæftigelsen faldt i skadesundersøgelsesperioden med 9%.
(h) Investeringer
(63)
Investeringerne lå på et særlig højt niveau i 1995 og 1996, hvor erhvervsgrenen i
Fællesskabet var nødt til at ændre sine produktionsprocesser for at leve op til kravene i
Fællesskabets miljølovgivning. I 1997 og i undersøgelsesperioden tog investeringerne
navnlig sigte på at forbedre og forny det eksisterende udstyr. Der drages derfor den
konklusion, at erhvervsgrenen i Fællesskabet vedblev med at investere for at forbedre
sine produktionsprocesser yderligere.
(i) Rentabilitet
(64)
EU-erhvervsgrenens rentabilitet udtrykt i procent af nettosalget steg fra 1995 til 1996,
men faldt derefter til lige under nulpunktet i undersøgelsesperioden. Denne trend kan
tilskrives prisudviklingen.
4. Import fra andre tredjelande: mængde, markedsandel og priser
(a) Importmængde og markedsandel
(65)
Mængdemæssigt steg importen af siliciumcarbid fra andre tredjelande i
skadesundersøgelsesperioden med ca. 30 000 tons svarende til en stigning på 27%.
Med hensyn til markedsandel havde disse tredjelande en fremgang på ca.
9 procentpoint.
Det skal bemærkes, at 80% af denne import har oprindelse i kun tre lande, nemlig
Norge, Venezuela og Den Tjekkiske Republik. Mængdemæssigt er Norge den
vigtigste leverandør, men importmængden og markedsandelen for dette land holdt sig i
skadesundersøgelsesperioden på et stabilt niveau. Importen fra Venezuela voksede
imidlertid i skadesundersøgelsesperioden med 163%, hvorved dette lands
markedsandel blev mere end fordoblet og i undersøgelsesperioden nåede op på ca.
10%. Importmængden og markedsandelen for Den Tjekkiske Republik blev i samme
periode femdoblet og nåede i undersøgelsesperioden op på ca. 6%. Disse tre landes
samlede markedsandel voksede med 35% og lagde beslag på mellem 30% og 50% af
fællesskabsmarkedet.
(66)
(b) Salgspriser ved import fra tredjelande
(67)
Importpriserne har udviklet sig som følger for de vigtigste tre eksportlande: De norske
priser lå i hele skadesundersøgelsesperioden på et højt niveau, hvilket er i fuld
overensstemmelse med det forhold, at eksporten fra dette land overvejende består af
de bedste kvaliteter. Priserne for den pågældende vare med oprindelse i Den Tjekkiske
Republik faldt kraftigt i skadesundersøgelsesperioden (med 35%), medens prisfaldet
for importen fra Venezuela udgjorde 9%, idet priserne for de sidstnævnte to landes
vedkommende ligger på et meget lavt niveau sammenholdt med EU-erhvervsgrenens
priser.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Konklusion vedrørende situationen på fællesskabsmarkedet
(68)
De allerede trufne foranstaltninger har siden 1995 haft store positive virkninger for
erhvervsgrenen i Fællesskabet. De fleste analyserede økonomiske faktorer udviste
således en positiv trend fra 1995 til undersøgelsesperioden: produktionsmængden og
kapacitetsudnyttelsen voksede med 13%, afsætningen voksede med 15%, og også
markedsandelen blev forbedret en smule. Den positive trend blev imidlertid
undergravet af lave salgspriser for erhvervsgrenen i Fællesskabet. Dette er årsagen til,
at EU-erhvervsgrenens rentabilitet ikke blev forbedret i takt med disse trends og til
stadighed holdt sig omkring nulpunktet.
Hvad angår de eksporterende lande, gik to af disse (Kina og Ukraine) glip af
betydelige salgsmængder, og deres markedsandele ligger nu på et minimum. Importen
fra Rusland faldt mindre drastisk og ligger nu stabilt på en markedsandel på 5-10%.
Med hensyn til priser fandt importen fra de berørte lande sted til lave priser
sammenholdt med EU-erhvervsgrenens priser.
I denne periode voksede importen fra andre tredjelande. Dette gjaldt navnlig importen
fra Venezuela og Den Tjekkiske Republik, der i skadesundersøgelsesperiodens sidste
to år forøgede deres markedsandele kraftigt ved hjælp af lave og faldende salgspriser.
Der kan derfor drages den konklusion, at erhvervsgrenen i Fællesskabet af de
ovennævnte årsager ikke fuldt ud kunne overvinde virkningerne af den skadelige
dumping og derfor stadig befinder sig i en udsat situation.
(69)
(70)
(71)
G. SANDSYNLIGHED FOR FORTSAT OG/ELLER FORNYET SKADELIG
DUMPING
1. Situationen for de berørte lande
(72)
For at vurdere den sandsynlige virkning af udløbet af de allerede trufne
foranstaltninger på baggrund af, at erhvervsgrenen i Fællesskabet stadig befinder sig i
en vanskelig situation, navnlig hvad angår dens rentabilitet, blev der taget hensyn til
følgende elementer:
(a) Kina
(73)
I overensstemmelse med de resultater, der er beskrevet i betragtning (30) til (36)
ovenfor, giver den store og uudnyttede produktionskapacitet de kinesiske producenter
store muligheder for at øge produktionen og eksporten til Fællesskabet i fremtiden.
Desuden viser resultaterne vedrørende den mængde- og prismæssige eksportadfærd på
markederne i visse tredjelande, navnlig USA, at fællesskabsmarkedet vil være
særdeles attraktivt for de kinesiske eksportører, hvis foranstaltningerne ophæves.
Desuden blev det overvejet, om det forhold, at eksporten af siliciumcarbid fra Kina
siden begyndelsen af 1999 har været omfattet af et lokalt licenssystem for visse
mineraler og sjældne jordarter, kan øve nogen indflydelse på de kinesiske eksportørers
fremtidige prisfastsættelse. Det findes i den sammenhæng godtgjort, at det ovenfor
beskrevne system forvaltes autonomt af eksportlandets regering, og at dets eksistens
ikke på nogen måde kan øve indflydelse på fællesskabsinstitutionernes fastlæggelse af,
om der atter bliver tale om skadelig dumping eller ej.
(74)
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(b) Rusland og Ukraine
(75)
I overensstemmelse med de resultater, der er beskrevet i betragtning (37) til (42)
ovenfor, giver den uudnyttede produktionskapacitet både de russiske og de ukrainske
eksportører store muligheder for at øge produktionen og eksporten til Fællesskabet i
fremtiden. Desuden viser resultaterne vedrørende den mængde- og prismæssige
eksportadfærd på markederne i visse tredjelande, navnlig Den Tjekkiske Republik, at
fællesskabsmarkedet vil være særdeles attraktivt for disse eksportører, hvis
foranstaltningerne ophæves.
Siden foranstaltningerne blev truffet, er importen til Den Tjekkiske Republik med
oprindelse i Rusland og Ukraine mængdemæssigt blevet multipliceret med 6,5 og er
nået op på et niveau, der svarer til 6% af forbruget i Fællesskabet.
Hvis foranstaltningerne ophæves, vil de russiske og de ukrainske eksportører kunne
omdirigere en del af deres omfattende eksport til Fællesskabet og i fuld
overensstemmelse med deres prisadfærd på markeder i tredjelande markedsføre deres
overskudsproduktion til priser, der vil betegne et underbud i forhold til EU-
erhvervsgrenens priser. Desuden skal det bemærkes, at den bedste kvalitet russisk
siliciumcarbid (den krystallinske kvalitet), der i henhold til tilsagnet importeres til
Fællesskabet fritaget for antidumpingtold, i øjeblikket sælges til priser, der ligger klart
lavere end EU-erhvervsgrenens pris for en tilsvarende kvalitet.
(76)
(77)
2. Konklusion vedrørende sandsynligheden for fortsat og/eller fornyet skadelig dumping
(78)
Af det ovenstående, navnlig følgende faktorer:
hvis foranstaltningerne ophæves, er det sandsynligt, at importen fra de berørte
tre lande fortsætter til dumpingpris, fordi der til stadighed har været tale om
dumping, og der øjensynlig ikke er nogen grund til, at denne dumping vil
standse i den nærmeste fremtid
det er sandsynligt, at importmængderne vil vokse kraftigt, fordi der er klare
tegn på, at de berørte tre lande som følge af betydelig uudnyttet
produktionskapacitet og omfattende eksport til markeder i tredjelande både kan
øge produktionen og eksportmængden
disse udsigter underbygges yderligere af disse landes eksportadfærd på
markeder i tredjelande efter de gældende antidumpingforanstaltningers
iværksættelse
desuden er det dels på baggrund af den prisadfærd, som eksportørerne fra de
berørte lande udviser på deres vigtigste eksportmarkeder, dels i betragtning af
de lave priser (selv inkl. told), som de i øjeblikket tager for deres eksport til
fællesskabsmarkedet, sandsynligt, at de priser, som disse eksportører tager, vil
være væsentligt lavere end EU-erhvervsgrenens priser, hvis der ikke er truffet
antidumpingforanstaltninger
selv om situationen for erhvervsgrenen i Fællesskabet blev forbedret markant,
efter at de pågældende foranstaltninger var truffet, kunne denne ikke
opretholde sin rentabilitet, og den befinder sig derfor stadig i en udsat situation
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
drages den konklusion, at der er stor sandsynlighed for fornyet skadelig dumping, hvis
foranstaltningerne ophæves.
H. FÆLLESSKABETS INTERESSE
1. Indledende bemærkning
(79)
For at vurdere de sandsynlige virkninger af en fortsættelse eller en ophævelse af
foranstaltningerne indhentede Kommissionen oplysninger fra alle de ovennævnte
interesserede parter. Kommissionen sendte spørgeskemaer til 40 importører (herunder
to forretningsmæssigt forbundne forhandlere) og 22 brugere af den pågældende vare.
Seks importører besvarede spørgeskemaerne, medens fire af dem afgav oplysninger til
Kommissionen. For brugernes vedkommende besvarede seks spørgeskemaerne, og
alle disse oplysninger blev efterprøvet.
Der mindes om, at iværksættelsen af foranstaltninger under den foregående
undersøgelse ikke blev anset for at stride mod Fællesskabets interesse. Desuden skal
det bemærkes, at denne undersøgelse er en fornyet undersøgelse af en situation, hvor
der i forvejen er truffet antidumpingforanstaltninger. Det skal derfor som led i denne
undersøgelse klarlægges, om de allerede trufne antidumpingforanstaltninger har haft
nogen negative virkninger for de berørte parter.
Det blev på dette grundlag undersøgt, om der på trods af konklusionerne om dumping,
situationen for erhvervsgrenen i Fællesskabet og den fornyede skadelige dumping var
nogen tvingende forhold, som kunne føre til den konklusion, at det ikke er i
Fællesskabets interesse at opretholde foranstaltningerne i denne særlige sag.
(80)
(81)
2. EU-erhvervsgrenens interesser
(82)
Det findes godtgjort, at en ophævelse af de antidumpingforanstaltninger, der blev
truffet som led i den foregående undersøgelse, sandsynligvis vil føre til fornyet
skadelig dumping, og at situationen for erhvervsgrenen i Fællesskabet, som er
forbedret, men stadig skrøbelig, derved vil blive forringet.
Erhvervsgrenen i Fællesskabet har udviklet en produktion af siliciumcarbid af meget
høj kvalitet. Sammen med én producent med hjemsted uden for Fællesskabet er den i
øjeblikket ene om at kunne fremstille og forsyne fællesskabsmarkedet med varer af så
høj kvalitet. Varen benyttes til meget specielle og nyudviklede formål inden for
elektronik og avanceret keramik. Disse to delmarkeder er de største vækstområder, og
erhvervsgrenen i Fællesskabet vil givetvis vedblive med at drage nytte deraf i de
kommende år. Men selv om der er tale om markeder kendetegnet af høj værditilvækst,
tegner de sig stadig for lave salgsmængder, der ikke er tilstrækkelige til at dække alle
produktionsomkostninger, når der tages højde for, at én og samme produktionsproces
både fører til siliciumcarbid af høj og lav kvalitet. Det er derfor vigtigt, at illoyale
handelsmetoder ikke får lov til at undergrave det mængdemæssigt store delmarked for
siliciumcarbid af ringere kvaliteter, som også skal sælges til rimelige priser for at
opretholde EU-erhvervsgrenens levedygtighed.
I virkeligheden er alle erhvervsdrivende i sektoren øjensynlig enige om, at
konkurrencen på delmarkedet for siliciumcarbid af ringe kvalitet vil blive særdeles
følelig, hvis foranstaltningerne ophæves. Det kan derfor forventes, at erhvervsgrenen i
(83)
(84)
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fællesskabet på dette delmarked vil lide store tab både mængdemæssigt og med
hensyn til markedsandele, og at dette vil føre til, at dens situation forringes mærkbart.
(85)
På dette grundlag synes det berettiget at forlænge de allerede trufne foranstaltninger
for at afværge dumpingimportens negative virkninger, som kan bringe selve EU-
erhvervsgrenens eksistens i fare. Desuden skal der tages hensyn til, at det vil få
negative konsekvenser for aftagerindustrierne, hvis erhvervsgrenen forsvinder, fordi
disse i så fald vil blive helt afhængige af import fra tredjelande.
3. Importørernes interesser
(86)
Af de fyrre importører (inkl. to forretningsmæssigt forbundne forhandlere), der
modtog spørgeskemaer, indsendte fem besvarelser. Fire af disse går klart ind for en
opretholdelse af foranstaltningerne med den begrundelse, at hvis foranstaltningerne
ophæves, vil markedet blive oversvømmet af billige varer af ringe kvalitet, som vil
føre til markedets sammenbrud. Én importør indtog en neutral holdning.
Der drages den konklusion af den lave samarbejdsvilje og de ovennævnte
bemærkninger, at den økonomiske situation for importørerne af den pågældende vare i
almindelighed ikke påvirkes urimeligt og negativt af foranstaltningernes opretholdelse.
(87)
4. Brugernes interesser
(88)
Aftagerindustrien er navnlig aktiv på tre forskellige delmarkeder: branchen for
slibemidler (f.eks. til poleringsformål), branchen for ildfaste materialer (dvs.
ovnforing) og den metallurgiske branche, hvor siliciumcarbid benyttes som
legeringsmateriale. Det sidstnævnte delmarked er det største i Fællesskabet, men det
baseres på siliciumcarbid af den ringeste kvalitet.
Hvad angår antidumpingtoldens virkninger for brugerne, tyder den lave
samarbejdsvilje og de samarbejdende virksomheders bemærkninger på, at de allerede
trufne foranstaltninger ikke havde nogen væsentlige negative virkninger for brugerne
af siliciumcarbid. Det skal i den sammenhæng bemærkes, at ingen af brugerne
hævdede, at der havde været nogen generel prisforhøjelse og/eller nedsættelse af deres
rentabilitet, siden foranstaltningerne blev truffet for fem år siden.
Mere detaljeret afgav en af de seks samarbejdende brugere ikke nogen kommentarer til
situationen, medens tre klart erklærede sig for tilhængere af foranstaltningernes
opretholdelse. De gav udtryk for, at hvis foranstaltningerne blev ophævet, ville det
være nødvendigt for erhvervsgrenen i Fællesskabet at indstille driften, hvorved de ville
miste deres leveringskilde for den siliciumcarbid af høj kvalitet, der anvendes til de
mest avancerede formål. Som tidligere nævnt er der i den forbindelse ud over
erhvervsgrenen i Fællesskabet kun én producent fra et tredjeland, der er i stand til at
fremstille og sælge tilsvarende kvaliteter på fællesskabsmarkedet. Denne virksomhed
kunne i påkommende tilfælde blive eneleverandør til fællesskabsmarkedet, således at
der kunne opstå en monopolsituation. Desuden indgår den pågældende virksomhed i
en international koncern, der også er stærkt aktiv på aftagermarkederne. Det kunne
derfor meget vel tænkes, at konkurrencesituationen i den pågældende sektor blev gjort
stadig vanskeligere for de "uafhængige" brugere.
(89)
(90)
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(91)
To brugere gik ind for foranstaltningernes ophævelse. Den ene, der er aktiv i branchen
for slibemidler, hævdede, at det uden nogen antidumpingforanstaltninger i kraft vil
være muligt at finde billigere råstoffer, som bedre kan konkurrere med tilsvarende
importerede råstoffer baseret på den billigste siliciumcarbid. Den anden, der er aktiv i
den metallurgiske branche, påstod, at der er knaphed på materialer i Fællesskabet.
Disse påstande skal ses på baggrund af det forhold, at siliciumcarbid gennemsnitlig
tegner sig for 20% af udgifterne til fremstilling af slibemidler, og at den i øjeblikket
kan erhverves fritaget for antidumpingtold hos mange forskellige kilder, der dækker en
væsentlig del af forbruget i Fællesskabet, herunder producenter i Fællesskabet og en
række tredjelande, og endog erhverves delvis fritaget for told hos kilder i Rusland.
Der drages den konklusion af det ovenstående, at opretholdelsen af foranstaltningerne
som hovedregel ikke strider mod siliciumcarbidbrugernes interesser.
(92)
5. Konklusion vedrørende Fællesskabets interesse
(93)
At lade erhvervsgrenen i Fællesskabet stå tilbage uden nogen beskyttelse er
sandsynligvis ikke alene ensbetydende med at svække dens position, men kan endog
føre til dens forsvinden, således som det skete for to af de fællesskabsproducenter, der
deltog i den foregående undersøgelse.
Hvad angår brugerne og importørerne af siliciumcarbid, havde iværksættelsen af
foranstaltningerne som helhed ikke nogen urimelige negative virkninger for deres
økonomiske situation. Et stort antal samarbejdende brugere og importører går endog
ind for foranstaltningernes opretholdelse.
Der drages derfor den konklusion, at der - for så vidt angår Fællesskabets interesse -
ikke er nogen tvingende forhold, der lægger hindringer i vejen for foranstaltningernes
opretholdelse.
(94)
(95)
I. ANTIDUMPINGFORANSTALTNINGER
(96)
Parterne blev underrettet om de væsentligste faktorer og betragtninger, som dannede
grundlag for de allerede trufne foranstaltningers opretholdelse. De fik en frist efter
underretningen til at tilkendegive deres synspunkter. Der blev ikke modtaget nogen
bemærkninger, som kunne ændre de ovennævnte konklusioner.
Der mindes om, at de tilsagn, som den russiske regering i samarbejde med
virksomheden Stankoimport havde afgivet, blev godtaget ved Kommissionens
afgørelse 94/202/EF. Disse tilsagn finder stadig anvendelse.
Både den pågældende eksportør og eksportlandets myndigheder er underrettet om, at
opretholdelsen af de endelige antidumpingforanstaltninger i henhold til artikel 11, stk.
2, i grundforordningen også indebærer, at virksomheden fortsat er bundet af
bestemmelserne i sit tilsagn. Der blev ikke modtaget nogen bemærkninger derom.
Det følger af det ovenstående, at de allerede trufne antidumpingforanstaltninger over
for importen af siliciumcarbid med oprindelse i Kina, Rusland og Ukraine, der blev
iværksat ved forordning (EF) nr. 821/94, senest ændret ved forordning (EF)
nr. 1786/97, opretholdes i henhold til artikel 11, stk. 2, i grundforordningen -
(97)
(98)
(99)
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
1. Der indføres en endelig antidumpingtold på importen af siliciumcarbid henhørende under
KN-kode 2849 2000 med oprindelse i Folkerepublikken Kina, Den Russiske Føderation og
Ukraine.
2. Tolden fastsættes til følgende af nettoprisen, frit Fællesskabets grænse, ufortoldet:
Folkerepublikken Kina: 52,6%
Den Russiske Føderation: 23,3% (Taric-tillægskode 8747),
Ukraine: 24%.
3. Tolden finder ikke anvendelse på eksport til Fællesskabet af den pågældende vare som
defineret i denne artikel foretaget af virksomheden V/O Stankoimport, Moskva, Rusland
(Taric-tillægskode 8746).
Artikel 2
Medmindre andet er fastsat, finder gældende bestemmelser for told anvendelse på nævnte
told.
Artikel 3
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
De Europæiske Fællesskabers
Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles,
På Rådets vegne
Formand
19