Europaudvalget 2000
KOM (2000) 0257
Offentligt
1441761_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 03.05.2000
KOM(2000)257 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
Evaluering af strategien for det indre marked - 2000
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441761_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
Evaluering af strategien for det indre marked - 2000
Det Europæiske Råd i Lissabon understregede, at det indre marked kan yde et væsentligt
bidrag til at nå EU's mål for varig og holdbar økonomisk vækst, flere og bedre job og større
social samhørighed. Stats- og regeringscheferne fremhævede, at strategien for det indre
marked
1
, som blev godkendt af Det Europæiske Råd i Helsingfors, udgør en effektiv ramme
for yderligere revision og forbedring af de aktuelle politikker
2
. Desuden skal det indre marked
forbedre borgernes livskvalitet mærkbart, særlig når det gælder deres rolle som forbrugere. I
betragtning af den tiltagende globalisering kan man ikke se bort fra vekselvirkningen mellem
det indre marked og de eksterne fællesskabspolitikker, herunder den kommende udvidelse.
Det indre marked har gjort det lettere at udøve erhvervsvirksomhed på tværs af grænserne og
øget konkurrencen i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, så den europæiske
økonomi tager sig anderledes ud i dag. For at kunne udnytte hele det potentiale, som det indre
marked frembyder for vækst og jobskabelse, er det imidlertid nødvendigt med yderligere
økonomiske reformer. Globalisering og teknologisk forandring kan - som det ses hos verdens
førende økonomiske magter - forbedre konkurrenceevnen markant. Det gælder dog kun, hvis
lovgiverne og tilsynsorganerne tager hensyn til denne udvikling på passende vis. Om denne
chance kan udnyttes, afhænger især af, om man i EU formår at få skabt nye muligheder for
erhvervslivet og tilpasse sig til dem. Menneskenes evne og vilje til at erhverve nye
færdigheder og skifte arbejdsplads spiller også en vigtig rolle. Dette kræver bl.a., at der
skabes retlige og institutionelle rammer, der er befordrende for innovation, investeringer og
økonomisk effektivitet.
Omfattende strukturreformer kan på kort sigt virke tunge og besværlige, men i mindre grad,
hvis reformerne gennemføres i et økonomisk gunstigt klima. Det er derfor det rette tidspunkt
at handle på nu. Den makroøkonomiske stabilitet, de sunde offentlige finanser og de impulser,
der udgår fra ny teknologi, frembyder en chance, der ikke må forspildes. Som påpeget i
konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Lissabon er omfattende strukturelle forbedringer
vigtige, hvis ambitiøse mål for vækst, beskæftigelse og social inddragelse skal nås. Denne
første årlige evaluering af de målrettede aktioner kan derfor bruges til at komme videre med
konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Lissabon.
P
RIORITEREDE AKTIONER
Denne evaluering, som foretages bare seks måneder, efter at strategien blev indledt, gør det
muligt at få afklaret, hvilke prioriteringer der - blandt de nye og eksisterende målrettede
aktioner - bedst og mest direkte kan sikre, at det indre marked kommer til at fungere så godt
som muligt og bliver til størst mulig fordel for borgerne og virksomhederne. Det Europæiske
Råd anmodede selv Rådet og Kommissionen om at træffe en række foranstaltninger til at
1
2
KOM(1999) 624 endelig udg.
SI(2000) 300, punkt 16.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441761_0003.png
udvide, modernisere og forenkle det indre marked. De øvrige prioriteringer i evalueringen er
udvalgt på grundlag af analysen i Cardiff-rapporten
3
, oplysningerne i femte udgave af
resultattavlen
4
og under hensyn til de udtalelser, Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og
Sociale Udvalg har afgivet om strategien. Der er også så vidt muligt taget hensyn til de
synspunkter, erhvervs-, forbruger- og miljøorganisationer er fremkommet med. Da de
overordnede økonomiske retningslinjer (OØR) spiller en central rolle i koordineringen af de
økonomiske politikker medlemsstaterne imellem, udgør henstillingerne i OØR
5
om produkt-
og kapitalmarked reform en integreret del af strategien for det indre marked. Som sådan skulle
de automatisk blive betragtet som prioritetshandlinger; der straks skal implementeres af
medlemsstaterne. Rapporten om implementeringen af OØR, der offentliggøres tidligt hvert år,
vil følge hvordan disse henstillinger gennemføres.
Hver af prioriteterne identificerede nærværende papir er knyttet til et af de fire strategiske mål
som defineret i strategi kommunikationen.
At effektivisere EU's produkt- og kapitalmarkeder
Belønning af innovation og kreativitet
Hvis man vil anspore til investeringer i forskning og innovation, må intellektuel og
industriel ejendomsret beskyttes og belønnes på passende vis. I dag er det for dyrt at
beskytte intellektuel ejendomsret, især for små og mellemstore virksomheder. At anmelde
og opretholde et patent i ti år i bare otte europæiske lande koster for øjeblikket seks gange
mere end i USA. Som påpeget af Det Europæiske Råd i Lissabon må det prioriteres højt, at
man hurtigt når til enighed om en forordning om indførelse af et
EF-Patent
6
.
3
4
5
6
KOM(2000) 26 endelig udg.
SEC(1999) 2043 (http://europa.eu.int/comm/internal_market/).
KOM (2000) 214
Ny aktion under Markeder 4, der skal gennemføres inden udgangen af december 2001.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441761_0004.png
Transport og forsyningsvirksomheder
At åbne for konkurrence inden for offentlige forsyningsvirksomheder giver store
økonomiske og sociale fordele i form af lavere priser og innovative tjenester, i visse
tilfælde også nye arbejdspladser. På nyligt liberaliserede markeder må konkurrencereglerne
håndhæves konsekvent. Det Europæiske Råd i Lissabon opfordrede til, at der sættes mere
skub i liberaliseringen på områder som gas, elektricitet, posttjenester og transport.
Medlemsstaterne skal have liberaliseret
markedet for elektronisk kommunikation
og det
indre marked for energi
fuldt ud og have indført ordninger for prisfastsættelse af
grænseoverskridende overførsel i elsektoren. Desuden skal de nå til enighed om de næste
faser af liberaliseringen af
posttjenesterne
7
. På transportområdet agter Kommissionen at
vedtage en meddelelse om den reviderede fælles transportpolitik, hvori man navnlig vil
behandle emner som udvidelsen, miljøet, effektiviteten og sikkerheden. Andre nøgleemner
bliver at få skabt et
fælles europæisk luftrum
8
på grundlag af den rapport, der ventes
forelagt i juni 2000 af den gruppe på højt niveau, Kommissionen har nedsat, og at få
udviklet et
transeuropæisk banegodstransportnet
9
. Der er også planer om at vedtage en
række foranstaltninger, der skal styrke den sociale samhørighed inden for vejtransport, og
som fastsætter bestemmelser om arbejdstid og kontrol med erhvervschauffører.
Fuldt integrerede finansielle markeder
Et integreret indre marked for værdipapirer og en dynamisk finansiel sektor er inden for
rækkevidde. Virksomhederne vil forstå, hvilke fordele der er forbundet med at kunne
skaffe kapital i hele EU, nemlig billigere og mere fleksible finansieringsordninger, også for
innovative, nystartede virksomheder. Investeringerne vil formentlig give større afkast.
Gennemførelsen af
handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser,
indbefattet
Handlingsplanen for risikovillig kapital
,
10
må derfor fortsat prioriteres højt, så det bliver
muligt at effektivisere de finansielle markeder og opnå en mere konkurrencedygtig
finansiel sektor.
At forbedre erhvervsklimaet
Øget konkurrence
Den foranderlige retlige ramme, som skyldes integreringen og liberaliseringen af markedet,
kræver en fast og resolut konkurrencepolitik. Større åbenhed og gennemsigtighed kan være
til hjælp for medlemsstaterne i deres indsats for at reducere det samlede niveau for
statsstøtte
og omlægge de resterende midler til horisontale mål af almen interesse, f.eks.
uddannelse, regionaludvikling, miljøbeskyttelse, forskning og udvikling. Et register over
statsstøtte og en resultattavle kunne sikre denne åbenhed og gennemsigtighed.
Øget integrering af markederne for tjenesteydelser
Arbejdsløsheden i EU er især kendetegnet ved, at servicesektoren halter bagefter. I EU er
beskæftigelsen i servicesektoren meget lavere end i USA. Samtidig er integreringen inden
for servicesektoren i mange tilfælde bagud i forhold til produktmarkederne. Det skyldes til
dels de særlige forhold, der gør sig gældende for visse tjenesteydelser, hvor det traditionelt
har været nødvendigt fysisk at være i nærheden af kunden. Hvis man kunne udnytte det
7
8
9
10
Ny aktion under Markeder 5, der skal gennemføres inden udgangen af juni 2001.
Eksisterende aktion under Markeder 5, der skal gennemføres inden udgangen af juni 2001.
Eksisterende aktioner under Markeder 5, der skal gennemføres inden udgangen af december 2000.
Eksisterende aktion under Markeder 2.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441761_0005.png
resterende økonomiske potentiale, der ligger i en fuldt integreret servicesektor, ville det
resultere i mange nye arbejdspladser. Kommissionen har efter anmodning fra Rådet (det
indre marked) og Det Europæiske Råd i Lissabon forpligtet sig til inden udgangen af 2000
at få iværksat en ny
strategi for fjernelse af de resterende hindringer for handelen med
tjenesteydelser
11
, så der kan opnås en gennemsnitlig årlig vækstrate på 3 % i denne sektor.
Færdiggørelse af den retlige ramme for elektronisk handel
12
er et vigtigt led i denne
strategi.
Retlige og administrative rammer, der er mere smidige for erhvervslivet
Kvaliteten af de retlige rammer er af afgørende betydning for virksomhederne, både på
nationalt plan og på EU-plan. I EU's erhvervsundersøgelse fra 1999 angav 65 % af
respondenterne, at det indre marked fungerer bedre. Af disse mente over halvdelen (54 %),
at denne forbedring hovedsagelig skyldes mere smidige administrative rammer. 35 %
mente, at situationen ikke havde forandret sig, eller at der var indtrådt en forværring. Af
disse klagede en tredjedel over, at lovgivningen i EU var for indviklet eller uklar og derfor
ikke kunne anvendes korrekt. Europa-Parlamentet
13
understregede desuden, at det er
vigtigt at have retlige rammer, der indgyder erhvervslivet og forbrugerne tillid. Parlamentet
efterlyste et erhvervsvenligt indre marked uden unødigt bureaukrati. Det Økonomiske og
Sociale Udvalg
14
lagde særlig vægt på at få forbedret konsekvensanalysen af lovgivningen.
Endelig opfordrede Rådet (det indre marked) i konklusionerne om Cardiff-rapporten
Kommissionen til at forelægge et
nyt integreret initiativ for enklere lovgivning
15
, og det
vandt støtte på Det Europæiske Råd i Lissabon. Formålet med dette initiativ er bl.a. at
finde alternativer til lovgivning, overveje
soft law,
få skabt en bedre lovgivning og
undersøge behovet for en mere effektiv offentlig forvaltning både på nationalt plan og på
EU-plan. Kommissionen vil efterkomme denne opfordring inden udgangen af juni 2001.
Den vil forelægge nye forslag om ændring af maskindirektivet
16
og direktivet om
elektromagnetisk kompatibilitet
17
, som vil forenkle de nuværende regler. At få udviklet
harmoniserede tekniske standarder, f.eks. for byggevarer, som tegner sig for 5 % af den
samlede handel med industriprodukter i EU, er et vigtigt led i fjernelsen af de resterende
handelshindringer
18
. Kommissionen vil desuden fortsat søge at opnå tilslutning til
statutten
for det europæiske selskab
19
.
Liberalisering af markederne for offentlige indkøb
Det anslås, at den offentlige sektor i 1998 købte varer, tjenesteydelser og bygge- og
anlægsarbejder for mere end 1 000 mia. EUR. Selv om gældende fællesskabsregler har ført
til større åbenhed og gennemsigtighed ved tildelingen af offentlige kontrakter, har det
endnu ikke haft nogen mærkbar effekt på offentlige indkøb på tværs af grænserne.
Samhandelen mellem medlemsstaterne er meget mindre i den offentlige sektor end i den
samlede handel inden for EU. Derfor er det vigtigt, at de nye strømlinede regler i
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Ny aktion under Virksomhederne 4, der skal gennemføres inden udgangen af december 2000.
Eksisterende og nye aktioner under Markeder 3.
Europa-Parlamentets beslutning af 12. april 2000 om strategien for EU's indre marked (A5-0098/2000).
Det Økonomiske og Sociale Udvalgs udtalelse om strategien for EU's indre marked (CES 367/2000).
Ny aktion under Virksomhederne 5, der skal gennemføres inden udgangen af juni 2001.
Ny aktion under Virksomhederne 5, der skal gennemføres inden udgangen af december 2000.
Ny aktion under Virksomhederne 5, der skal gennemføres inden udgangen af juni 2001.
Eksisterende aktion under Virksomhederne 4, der skal gennemføres inden udgangen af december 2000.
Eksisterende aktion under Virksomhederne 5, der skal gennemføres inden udgangen af december 2000.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441761_0006.png
lovgivningspakken om offentlige indkøb
20
vedtages hurtigt, hvis man skal kunne opnå et
virkelig liberaliseret marked for offentlige indkøb. Samtidig vil Kommissionen afklare,
hvordan man kan tage hensyn til andre politikker i de nuværende retlige rammer. Dette
sker allerede på miljøområdet.
Afskaffelse af skattemæssige hindringer i det indre marked
Illoyal skattekonkurrence er fortsat til hinder for et velfungerende indre marked. Derfor er
det meget vigtigt, at man når til enighed om
skattepakken,
dvs. adfærdskodeksen og de
foreslåede direktiver om beskatning af renteindtægter og om renter og royalties.
At forbedre borgernes livskvalitet
Håndhævelse af de rettigheder, der er forbundet med det indre marked
Dialogen med borgerne giver udførlige praktiske oplysninger om, hvordan man udøver
sine rettigheder i det indre marked og får rådgivning, hvis man støder på problemer i den
forbindelse. Tilbagemeldingerne viser, at mange EU-borgere føler sig frustrerede og mister
modet, når de forsøger at udøve deres rettigheder i det indre marked. Tilsvarende fremgår
det af erhvervsundersøgelsen fra 1999, at virksomheder, især SMV, der støder på
problemer i forbindelse med handelen på tværs af grænserne, kun sjældent udnytter deres
klagemuligheder og derfor enten forspilder deres chance for at trænge ind på nye markeder
eller tilpasser deres produkt eller tjenesteydelse til de gældende bestemmelser i det land, de
søger at trænge ind på. Der må udvikles effektive, hurtige og enkle løsninger for borgerne
og de små og mellemstore virksomheder. Det kan gøres ved at udnytte det net af
koordinationscentre og kontaktpunkter, der blev oprettet som led i handlingsplanen for det
indre marked. Kommissionen agter derfor at efterkomme Parlamentets forslag om at
oprette et
forum for det indre marked
21
og samle alle, der besidder den relevante
sagkundskab, for at få drøftet de spørgsmål, der ligger borgerne og virksomhederne på
sinde, og afklare, hvordan man kan forbedre de eksisterende klagemuligheder over for
nationale myndigheder. Dette skal være et supplement til Det Europæiske Udenretslige Net
(EEJ-Net)
22
, som er et netværk mellem organer til udenretslig bilæggelse af tvister, og vil
give forbrugerne mulighed for at få bilagt grænseoverskridende tvister.
Øget fødevaresikkerhed
Hvordan det står til i det indre marked, er aldrig tydeligere end under en krise på grund af
forurenede eller farlige fødevarer. Der må fastsættes meget høje normer for
fødevaresikkerhed i EU, hvis man vil bevare forbrugernes tillid. Forbrugerne har krav på
høje fælles normer, som i øvrigt også er en forudsætning for, at det indre marked kan
fungere gnidningsfrit. Det er derfor vigtigt, at man de næste 18 måneder gør fremskridt i de
prioriterede aktioner, der er fastsat i
hvidbogen om fødevaresikkerhed
23
.
Sikkerhed i transportsektoren
Synkningen af olietankeren Erika i december 1999 understregede behovet for at styrke
kontrollen på Europæisk plan med sikkerheden ombord på olietankere. Kommissionen
20
21
22
23
Ny aktion under Virksomhederne 4, der skal gennemføres inden udgangen af juni 2001.
Ny aktion under Borgerne 3, der skal gennemføres inden udgangen af juni 2001.
Ny aktion under Borgerne 2, der skal gennemføres inden udgangen af juni 2001.
Ny aktion under Borgerne 2, der skal gennemføres inden udgangen af december 2000.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441761_0007.png
foreslog derfor en serie omgående samt langsigtede aktioner med henblik på at reducere
risikoen for tilsvarende ulykker og forurening til fordel for alle borgere i Europa
24
.
Dialogen med borgerne og virksomhederne skal styrkes
Informationsteknologien er ikke blot til gavn for erhvervslivet, men åbner også mulighed
for en mere åben og interaktiv metode, når man skal fastlægge politikken. Ved dialogen
med borgerne og virksomhederne bruges Internet ikke blot til at informere borgerne, men
også til at indsamle deres synspunkter og erfaringer, så man får et meget bedre billede af
det indre marked og svaghederne ved det, end det tidligere har været muligt. Dialogens
betydning i denne sammenhæng er blevet erkendt af alle institutioner. Kommissionen vil i
løbet af de næste tolv måneder
udvide dialogen
25
ved at gøre de tilbagemeldinger, man får
som led i dialogen med virksomhederne, tilgængelige på Internet, indgå et partnerskab med
de nationale kontaktpunkter for at optimere den bistand og rådgivning, der ydes som led i
dialogen, oplyse potentielle brugere om dialogen og de dertil knyttede produkter og
videreudvikle dialogen som et redskab til at fastlægge politikken.
At udnytte fordelene ved det indre marked i en verden i forandring
Forberedelse af udvidelsen
Det indre marked bør strømlines og justeres, så det også fungerer gnidningsfrit efter
udvidelsen. Ansøgerlandene bør - senest på tiltrædelsestidspunktet - være i stand til at
vedtage hele det indre markeds regelsæt. Der bør kun undtagelsesvist bevilges
overgangsordninger, og i givet fald kun få og af kort varighed. Den store udfordring for
ansøgerlandene, de nuværende medlemsstater og Kommissionen ligger dog i at sikre, at
man har de fornødne tilsynsførende, håndhævende og retslige strukturer for at kunne
anvende bestemmelserne i praksis, og at disse fungerer efter hensigten. De tilgængelige
instrumenter - navnlig partnerskab, faglig bistand og investeringer via Phare - bør nu
bruges til at
forbedre kvaliteten af den administrative infrastruktur
26
, f.eks. når det
gælder tilsyn inden for bank-, forsikrings- og værdipapirvirksomhed.
24
25
26
Nye aktioner under Borgerne 1 & 2, der skal gennemføres inden udgangen af december 2000
Nye aktioner under Borgerne 3 og Virksomhederne 5.
Eksisterende og nye aktioner under Eksterne aspekter 2.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441761_0008.png
O
PFØLGNING OG AJOURFØRING AF DE MÅLRETTEDE AKTIONER
Formålet med den årlige evaluering er bl.a. at undersøge, hvor langt man er kommet med de
opstillede målrettede aktioner. Det er imidlertid forbundet med et strukturelt problem at gøre
det nu, fordi den første halvårlige frist er fastsat til den 30. juni 2000, dvs. først om næsten tre
måneder. Hertil kommer, at det er mindre end seks måneder siden, listen over de målrettede
aktioner blev opstillet. Tidsforskydningen mellem evalueringen og de halvårlige tidsfrister vil
imidlertid være et konstant problem. Kommissionen opfordrer derfor Europa-Parlamentet og
Rådet til at overveje, om man ikke bør ændre de halvårlige tidsfrister fra juni og december til
marts og september. Det ville også frembyde den fordel, at evalueringen mere direkte kunne
afspejle de prioriteringer, der fastsættes på det møde, Det Europæiske Råd hvert forår
afholder om økonomiske og sociale spørgsmål
27
. Evalueringen nedenfor er baseret på et skøn
over, hvilke fremskridt det er realistisk at gøre inden udgangen af juni.
Af de 53 målrettede aktioner, der blev opstillet i strategien i november 1999, mener
Kommissionen, at kun 26
28
vil være gennemført inden den 30. juni 2000. Det er korrekt, at
Kommissionen bevidst fastsatte ambitiøse tidsfrister i håbet om, at det ville sætte skub i
udviklingen. Det er dog skuffende, at man ikke vil nå flere af de mål, Kommissionen
opstillede i den meddelelse, som stats- og regeringscheferne godkendte i Helsingfors. Blandt
de målrettede aktioner, der forventes gennemført inden udgangen af juni, er der flere vigtige
forslag til retsakter, bl.a. lovgivningspakken om offentlige indkøb, forordningen om
indførelse af et EF-patent, direktivet om softwares patenterbarhed og pakken om elektronisk
kommunikation. Det Europæiske Råd i Lissabon fastslog på ny, at medlemsstaterne agter at
indgå en endelig aftale om den skatte- og afgiftspolitiske pakke inden næste møde i Feira.
Kommissionen håber desuden, at man snart når til enighed om forslagene om elektronisk
handel og overskridelse af betalingsfrister. Der er taget flere vigtige initiativer af ikke-
lovgivningsmæssig art. Således har hvidbogen om fødevaresikkerhed udstukket rammerne for
den fremtidige politik på dette område, der ligger forbrugerne stærkt på sinde. Dialogen med
borgerne og virksomhederne er blevet forbedret. Kommissionen har forelagt sin evaluering af
Slim-initiativet (enklere lovgivning for det indre marked) og vedtager i maj retningslinjer for
anvendelsen af gruppefritagelsen for vertikale begrænsninger.
Man kommer dog ikke uden om, at der kun er gjort få fremskridt. Fremover vil alle
institutioner blive nødt til at udvise større disciplin og gøre en mere målrettet indsats, hvis de
skal kunne holde den ambitiøse dagsorden, der blev fastsat i Lissabon. De fleste af de
aktioner, der nok ikke bliver gennemført inden udgangen af juni, ventes gennemført i andet
halvår af 2000. Forsinkelsen skyldes i visse tilfælde, at man ikke er kommet videre med sagen
i Parlamentet og Rådet. Det gælder bl.a. for direktivet om tobaksvarer, forordningerne om
ændring af forordning 1408/71 om sociale sikringsordninger og direktivet om
lufthavnsafgifter. I andre tilfælde har man måttet ændre fristerne på grund af de prioriteringer,
Kommissionen har fastsat, og den effekt, det har haft på arbejdsprogrammet for 2000. Andre
aktioner er blevet udsat, fordi det har været nødvendigt at høre institutionerne og de berørte
parter på ny. Det gælder f.eks. for den fremtidige ændring af direktivet om insolvens og
27
28
Jf. formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råd i Lissabon, punkt 36.
Jf. bilag 1, som indeholder en fuldstændig liste, hvor der sondres mellem aktioner, som Kommissionen
har det fulde ansvar for, og aktioner, hvor udfaldet afhænger af Europa-Parlamentet og Rådet. Sjette
udgave af resultattavlen, som Rådet (det indre marked) får forelagt den 25. maj 2000, vil indeholde
mere udførlige oplysninger om, hvor langt man er nået med de målrettede aktioner, der nu burde være
gennemført.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441761_0009.png
meddelelsen om kommerciel kommunikation. Kommissionens meddelelse om
varemærkeforfalskning og piratkopiering vil blive udarbejdet, så snart Europa-Parlamentet
har afgivet udtalelse om Kommissionens grønbog om samme emne.
Der er tilføjet nye målrettede aktioner til dem, der blev opstillet i strategien, bl.a. for at tage
højde for, at aktionsperioden (januar 2000 – juni 2001) er skredet frem (juli 2000 –
december 2001). Nogle af de nye målrettede aktioner er et resultat af, at en aktion ganske vist
er gennemført, men at proceduren nu fortsætter hos andre fællesskabsinstitutioner. Det gælder
f.eks. for forordningen om indførelse af et EF-patent og direktiverne om elektronisk
kommunikation. Andre aktioner er helt nye på listen, bl.a. forslagene om ændring af
lovgivningen om udstedelse af markedsføringstilladelser for lægemidler i EU. De berørte
parter, dvs. medlemsstaterne, industrien og Kommissionen, fortsætter deres drøftelser om
visse andre aspekter af dagsordenen for det indre marked i denne sektor. Kommissionen er
desuden ved at fastlægge en ny kemikaliestrategi. I løbet af 2000 udsender den en hvidbog,
hvori man vil søge at skabe tillid hos befolkningen til kemikalieforvaltningen, pålægge
industrien et større ansvar, udarbejde en sammenhængende og enkel retlig ramme og sikre et
højt sundheds- og miljøbeskyttelsesniveau. Hvilke tidsfrister der er ændret, og hvilke aktioner
(i alt 50) der er helt nye, fremgår af den ajourførte, konsoliderede liste over de målrettede
aktioner i bilag 2.
K
ONKLUSION
Gennemførelsen af det indre marked har sat enormt skub i handelen, væksten og
beskæftigelsen i EU. Der er gode muligheder for yderligere fremdrift, navnlig i en digital
økonomi, hvor den fysiske placering får stadig mindre betydning. Principperne for det indre
marked bør anvendes til at fremme innovation og forskning, og EU kan bruge de nye
teknologier til at hjælpe borgerne og virksomhederne, navnlig mindre virksomheder, med at
få størst muligt udbytte af markedet. De prioriteringer, der er angivet ovenfor, er dem, der
efter Kommissionens mening er bedst egnede til at få det indre marked til at fungere markant
bedre. Europa-Parlamentet og Rådet opfordres derfor til at:
-
-
-
godkende de prioriteringer, der er fastsat i denne rapport
forpligte sig til snarest muligt at komme videre med de målrettede aktioner, som de har
ansvaret for, særlig dem, der er udpeget som prioriteringer
godkende den ændring, Kommissionen foreslår af tidsfristerne, så de halvårlige frister for
aktionerne afstemmes efter tidsfristen for den årlige evaluering.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441761_0010.png
BILAG 1
A. KOMMISSIONENS MÅLRETTEDE AKTIONER, DER SKAL GENNEMFØRES
INDEN UDGANGEN AF JUNI 2000
29
At forbedre borgernes livskvalitet
5
5
5
5
5
Kommissionens hvidbog om fødevaresikkerhed
Kommissionens meddelelse om passagerbeskyttelse inden for luftfart (maj/juni)
Kommissionens meddelelse om retshjælp i civile sager
Kommissionens meddelelse om de prioriterede områder inden for færdselssikkerhed i EU
Kommissionens pakke af forordninger om et fælles format for EU-passet, identitetskortet
og opholdstilladelsen (juni)
Kommissionens "Dialog med borgerne og virksomhederne": der iværksættes en
reklamekampagne (maj)
Kommissionens forslag om ændring af direktiv 92/59/EØF om produktsikkerhed i
almindelighed
5
5
At effektivisere EU's produkt- og kapitalmarkeder
5
5
5
Kommissionens forslag til direktiv om softwares patenterbarhed (juni)
Kommissions forslag til forordning om indførelse af et EF-patent (juni)
Kommissionens meddelelser for rammedirektivet om elektronisk kommunikation og fire
særdirektiver (juni)
Kommissionens fortolkningsmeddelelse om koncessioner (april)
Kommissionens meddelelse om økonomisk reform: Rapport om Fællesskabets produkt-
og kapitalmarkeder (Cardiff-rapporten)
Medlemsstaterne gennemfører de landespecifikke henstillinger om reform af produkt- og
kapitalmarkederne, der indgår i de overordnede økonomiske retningslinjer for 1999
30
Aktion til fremme af initiativer vedrørende udenretslige klagemuligheder via Internet
31
5
5
5
5
29
30
31
Målrettede aktioner i kursiv forventes gennemført inden udgangen af den måned, der er angivet i
parentes.
KOM(2000) 143 endelig udg., "Rapport om gennemførelse af de overordnede økonomiske
retningslinjer for 1999".
Der er tale om igangværende aktion.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441761_0011.png
At forbedre erhvervsklimaet
5
5
Kommissionens retningslinjer for gruppefritagelsen for vertikale begrænsninger (maj)
Kommissionens pilotprojekt om fællesskabsstøtte til nationale initiativer inden for
administrativt samarbejde
Kommissionens forslag til en lovgivningspakke om offentlige indkøb (maj)
Kommissions rapporter om evalueringen af Slim og projekterne vedrørende det
europæiske virksomhedspanel
Kommissionens "Dialog med borgerne og virksomhederne": ordningen for tilbagemelding
fra virksomhederne iværksættes (marts/april)
Kommissionens arbejdsdokument om patentagenters udøvelse af repræsentation over for
patentmyndighederne i det indre marked (maj)
5
5
5
5
At udnytte fordelene ved det indre marked i en verden i forandring
5
Rådet vedtager beslutning om ratificering på EU's vegne af traktaten om
ophavsret
(WCT) og traktaten om fremførelser og fonogrammer (WPPT) inden for rammerne af
Verdensorganisationen for Intellektuel Ejendomsret (WIPO)
B. ANDRE MÅLRETTEDE AKTIONER, DER FORVENTES GENNEMFØRT
INDEN UDGANGEN AF JUNI 2000
At effektivisere EU's produkt- og kapitalmarkeder
5
Europa-Parlamentet og Rådet vedtager direktiv om elektronisk handel
At forbedre erhvervsklimaet
5
5
5
Rådet vedtager direktiv om beskatning af renteindtægter
Rådet vedtager direktiv om renter og royalties
Adfærdskodeks for illoyal skattekonkurrence: aftale om rollback eller ændring af
skatteforanstaltninger, der er skadelige efter denne kodeks
Europa-Parlamentet og Rådet vedtager direktiv bekæmpelse af overskridelse af
betalingsfrister i handelstransaktioner
5
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441761_0012.png
BILAG 2
LISTE OVER DE MÅLRETTEDE AKTIONER
,
GENNEMFØRES INDEN UDGANGEN AF DECEMBER
2001
K
ONSOLIDERET
DER
SKAL
Nye målrettede aktioner er angivet med kursiv og mærket
Prioriterede målrettede aktioner er angivet med fed og mærket
Målrettede aktioner, der har fået en ny frist, er angivet med
y
P
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441761_0013.png
B
ORGERNE
1
D
ET SKAL SIKRES
,
AT DET INDRE MARKED BIDRAGER TIL EN BÆREDYGTIG OG HARMONISK UDVIKLING
L
OVGIVNINGSMÆSSIGE AKTIONER
Kommissionen fremsætter forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om ændring af direktivet om insolvens (80/987)
Europa-Parlamentet og Rådet vedtager ændring af Rådets forordning om en
EF-ordning for tildeling af et miljømærke
(880/92)
Europa-Parlamentet og Rådet vedtager ændring af Rådets forordning om en
fællesskabsordning for miljøstyring og miljørevision
(1836/93)
Kommissionen fremsætter forslag til direktiv om
erstatningsansvar
for
skader forårsaget af
olieforurening til søs
Europa-Parlamentet og Rådet vedtager direktiv om
information og høring
af arbejdstagerne i Det Europæiske Fællesskab
Europa-Parlamentet og Rådet vedtager direktiv om
fremme af elektricitet
fra
vedvarende energikilder
på det indre marked for elektricitet
I
KKE
-
LOVGIVNINGSMÆSSIGE AKTIONER
I anden
samhørighedsrapport
ajourføres undersøgelsen af det indre
markeds virkninger for samhørigheden
Kommissionen forelægger henstilling om, hvordan
miljøhensyn
bør
inkorporeres i
regnskabsaflæggelse
Kommissionens meddelelse om miljøhensyn i
offentlige indkøbsaftaler
Kommissionen offentliggør meddelelse om
transport i miljømæssigt sårbare
områder
(Alperne og Pyrenæerne)
Der udgives en håndbog om
anvendelse af EF-traktatens artikel 28-30
nationale miljøforanstaltninger
Inkorporering af
miljøhensyn
i de
europæiske standardiseringsorganers
aktiviteter
Juni
2001
Dec.
2000
Juni
2001
Dec.
2001
Dec.
2000
: NY
: NY FRIST
P : PRIORITERET
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441761_0014.png
B
ORGERNE
2
B
ORGERNES SUNDHED OG SIKKERHED SKAL STYRKES
,
OG DERES ØKONOMISKE INTERESSER FREMMES
P
Handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser gennemføres, indbefattet
Handlingsplanen for risikovillig kapital
(se også Markeder 2)
L
OVGIVNINGSMÆSSIGE AKTIONER
Kommissionen fremsætter forslag om ændring af direktivet om
aftaler
indgået uden for fast forretningssted
(85/577)
Kommissionen fremsætter forslag om ændring af direktivet om
vildledende
reklame
(84/450)
Kommissionen fremsætter forslag om ændring af
forbrugerkredit
(87/102 som ændret ved 90/88 og 98/7)
Europa-Parlamentet og Rådet vedtager
præsentation og afsætning af tobaksvarer
direktiv
direktivet
om
Dec.
2000
om
fremstilling,
Kommissionen fremsætter forslag om ændring af lovgivningen om
udstedelse af markedsføringstilladelser for
lægemidler
(se også
Virksomhederne 4)
P
Europa-Parlamentet og Rådet vedtager direktiver om ændring af direktiv
95/21 (havnestatskontrol) og 94/57 (inspektion og syn af skibe) og en
forordning om fremskyndet indfasning af krav om dobbeltskrogs- eller
tilsvarende design for olietankskibe med enkeltskrog tankskibe (sikkerhed
til søs og olietransport)
Kommissionen fremsætter forslag om ændring af direktiv 91/439/EØF om
kørekort
Europa-Parlamentet og Rådet vedtager forslag om ændring af direktivet om
produktsikkerhed i almindelighed
(92/59)
Rådet vedtager ændring af forordning (EØF) nr. 339/93 om
kontrol
med, at
produkter indført fra tredjelande
overholder
produktsikkerhedsreglerne
(efter at det ændrede direktiv om produktsikkerhed i almindelighed er
vedtaget, men inden det træder i kraft)
Juni
2001
Dec.
2001
: NY
: NY FRIST
P : PRIORITERET
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441761_0015.png
I
KKE
-
LOVGIVNINGSMÆSSIGE AKTIONER
Kommissionen udsender grønbog om
klageadgang
for forbrugerne
Kommissionen forelægger henstilling om
"grønne krav"
(miljøfremme)
Kommissionen offentliggør meddelelse om styrkelse af det
administrative
samarbejde
inden for forbrugerbeskyttelse
Kommissionen offentliggør meddelelse om
kommerciel kommunikation
og markedsføring
(se også Virksomhederne 4)
Kommissionen offentliggør meddelelse om
sikkerhed i forbindelse med
tjenesteydelser
Kommissionen udsender hvidbog om en ny
kemikaliestrategi
Kommissionen offentliggør meddelelse om
sikkerhed til søs
Der iværksættes et
fælles sikkerhedssystem
inden for
luftfart
Medlemsstaterne og Kommissionen opretter
Det Europæiske Udenretslige
Net (EEJ-Net),
som består af organer til udenretslig bilæggelse af tvister
Kommissionen aflægger rapport om anvendelsen af forordning (EØF) nr.
339/93 om
kontrol
med, at
produkter indført fra tredjelande
overholder
produktsikkerhedsreglerne
(efter at det ændrede direktiv om
produktsikkerhed i almindelighed er vedtaget, men inden det træder i kraft)
O
PFØLGNING AF HVIDBOGEN OM FØDEVARESIKKERHED
Kommissionen fremsætter forslag om oprettelse af en
europæisk
fødevaremyndighed
Kommissionen fremsætter forslag til forordning om offentlig kontrol med
fødevare- og fodersikkerhed
Kommissionen fremsætter
fødevaresikkerhed
forslag
til
et
generelt
direktiv
om
Dec.
2000
Juni
2001
Dec.
2000
Dec.
2001
Kommissionen fremsætter forslag om ændring af direktiv 79/112/EØF om
mærkning af og præsentationsmåder for levnedsmidler bestemt til den
endelige forbruger samt om reklame for sådanne levnedsmidler
: NY
: NY FRIST
P : PRIORITERET
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441761_0016.png
B
ORGERNE
3
B
ORGERNES UINDSKRÆNKEDE BRUG AF DERES RETTIGHEDER SKAL STYRKES OG FREMMES
L
OVGIVNINGSMÆSSIGE AKTIONER
Europa-Parlamentet og Rådet vedtager forslag om udvidelse af forordning
(EØF) nr. 1408/71 om
sociale sikringsordninger
til også at omfatte ikke-
EU-statsborgere
Europa-Parlamentet og Rådet vedtager forslag om erstatning af forordning
(EØF) nr. 1408/71 om
sociale sikringsordninger
med en ny, forenklet og
moderniseret forordning
Europa-Parlamentet og Rådet vedtager en pakke af forordninger om et
fælles format for EU-passet, identitetskortet og opholdstilladelsen
Kommissionen fremsætter forslag til en forordning om ajourføring og
revision af bestemmelserne om
opholdsret
Kommissionen fremsætter forslag om ændring af direktiv 91/477/EØF om
erhvervelse og besiddelse af
våben
I
KKE
-
LOVGIVNINGSMÆSSIGE AKTIONER
Kommissionen offentliggør meddelelse om den fremtidige udvikling inden
for
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer
Der gives adgang til en komplet
selvbetjeningspakke
for arbejdssøgende og
arbejdsgivere på Eures-webstedet, og Eures-vejlederne giver personlig
vejledning i den forbindelse
Der gives adgang til en komplet, ajourført
database for borgerne
om leve-
og arbejdsvilkårene og om arbejdsmarkederne i medlemsstaterne
Kommissionen aflægger rapport om anvendelsen af direktiv 91/477/EØF om
erhvervelse og besiddelse af
våben
K
OMMISSIONEN UDVIDER
"D
IALOGEN MED BORGERE OG VIRKSOMHEDER
"
Der udgives en vejledning i databeskyttelsesrettigheder
P
Kommissionens og Europa-Parlamentets forum for det indre marked om,
hvordan man gør sine rettigheder i det indre marked gældende, og hvilke
klagemuligheder man har
Udvikling af partnerskab med de nationale kontaktpunkter for borgerne i
det indre marked
Dec.
2000
Juni
2001
Dec.
2000
Dec.
2001
Juni
2001
Dec.
2000
P
: NY
: NY FRIST
P : PRIORITERET
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441761_0017.png
M
ARKEDER
1
D
EN ØKONOMISKE REFORM SKAL FREMMES FOR AT OPNÅ MARKEDSEFFEKTIVITET
Kommissionen vedtager hvert år en meddelelse om
økonomisk
reform
– Rapport om EU's produkt- og kapitalmarkeder (Cardiff-
rapporten)
Medlemsstaterne iværksætter hvert år de landespecifikke
henstillinger om reform af produkt- og kapitalmarkederne, der
indgår i de overordnede økonomiske retningslinjer
P
M
ARKEDER
2
D
E FINANSIELLE TJENESTEYDELSER SKAL LEVE OP TIL DERES POTENTIALE
P
Handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser gennemføres,
indbefattet Handlingsplanen for risikovillig kapital
Handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser skal være gennemført i
2005. De nærmere frister fremgår af selve handlingsplanen.
: NY
: NY FRIST
P : PRIORITERET
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441761_0018.png
M
ARKEDER
3
F
ORDELENE VED DEN DIGITALE TIDSALDER FOR DET INDRE MARKED SKAL OPTIMERES
L
OVGIVNINGSMÆSSIGE AKTIONER
P
Europa-Parlamentet og Rådet vedtager direktiv om ophavsret og
beslægtede rettigheder i informationssamfundet
Kommissionen fremsætter forslag, der sikrer, at det
momssystem
bliver foreneligt med
e-handel
Europa-Parlamentet
patenterbarhed
og
Rådet
vedtager
direktiv
om
eksisterende
softwares
Dec.
2001
Dec.
2000
I
KKE
-
LOVGIVNINGSMÆSSIGE AKTIONER
P
Aktion til fremme af
klagemuligheder via Internet
initiativer
vedrørende
udenretslige
Dec.
2000
Meddelelse om anvendelse af princippet om fri udveksling af tjenesteydelser
i forbindelse med parabolantenner
P
Der etableres en dialog med erhvervslivet og forbrugerne som led i
udarbejdelsen af en integreret ramme for elektronisk handel
Juni
2001
M
ARKEDER
4
D
ET ER NØDVENDIGT AT FREMME KREATIVITET OG INNOVATION GENNEM PASSENDE BESKYTTELSE AF
DEN INTELLEKTUELLE OG INDUSTRIELLE EJENDOMSRET
L
OVGIVNINGSMÆSSIGE AKTIONER
Europa-Parlamentet og Rådet vedtager direktiv om
kunstneres følgeret
P
Rådet vedtager forslag til forordning om
EF-mønstre
Rådet vedtager forordning om EF-patent
I
KKE
-
LOVGIVNINGSMÆSSIGE AKTIONER
Kommissionen offentliggør meddelelse til opfølgning af grønbogen om
varemærkeforfalskning og piratkopiering
Dec.
2000
Dec.
2000
Juni
2001
Dec.
2001
: NY
: NY FRIST
P : PRIORITERET
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441761_0019.png
M
ARKEDER
5
D
ET ER NØDVENDIGT MED EN EFFEKTIV LOVGIVNING
,
DER FREMMER ÅBNING AF MARKEDERNE INDEN
FOR FORSYNINGSTJENESTER OG TRANSPORTSEKTOREN
,
SAMTIDIG MED AT MAN OPRETHOLDER
FORSYNINGSPLIGTEN
L
OVGIVNINGSMÆSSIGE AKTIONER
Europa-Parlamentet og Rådet vedtager direktiv om
regler for fastsættelse
af lufthavnsafgifter
P
Europa-Parlamentet og Rådet vedtager direktiver om ændring af
direktiv 91/440 og 95/18 og om erstatning af direktiv 95/19
(jernbaneinfrastrukturpakke)
Kommissionen fremsætter forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 1191/69
(offentlige
tjenester i sektoren for indlandstransport)
Europa-Parlamentet og Rådet vedtager direktiv om
interoperabilitet i
konventionelle jernbanesystemer
Europa-Parlamentet og Rådet vedtager direktiv om
arbejdstid inden for
vejtransport
Kommissionen fremsætter forslag om indførelse af ordninger for
prisfastsættelse af grænseoverskridende overførsel
i
elsektoren
Kommissionen fremsætter forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om
kontrol med erhvervschauffører
P
P
P
Europa-Parlamentet og Rådet vedtager forordning om ajourføring af
TEN-
retningslinjerne for transport- og energisektoren
Kommissionen fremsætter forslag om yderligere liberalisering af
energimarkedet
Europa-Parlamentet og Rådet vedtager ændring af direktiv 97/67/EF om
posttjenester
Europa-Parlamentet og Rådet vedtager Kommissionens forslag til
rammedirektiv om elektronisk kommunikation og fire beslægtede
særdirektiver
Dec.
2001
Juni
2001
Dec.
2000
: NY
: NY FRIST
P : PRIORITERET
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441761_0020.png
I
KKE
-
LOVGIVNINGSMÆSSIGE AKTIONER
P
P
Rettidig gennemførelse og fuldstændig iværksættelse af direktiv
96/92/EF om fælles regler for det indre marked for elektricitet
Rettidig gennemførelse af direktiv 98/30/EF om fælles regler for det
indre marked for naturgas
Kommissionen offentliggør meddelelse om, hvor langt man er nået med
liberaliseringen af energimarkederne,
herunder også indførelsen af
ordninger for
prisfastsættelse af grænseoverskridende overførsel
Rettidig gennemførelse og fuldstændig iværksættelse af direktiv 97/67/EF
om
liberalisering af posttjenesterne
Kommissionen offentliggør meddelelse om
intelligente vejtransportsystemer
Kommissionen offentliggør meddelelse
transeuropæiske banegodstransport
P
om
udvikling
af
den
Dec.
2000
Kommissionen forelægger sjette rapport om gennemførelsen af
lovpakken
for telesektoren
Meddelelsen om skabelse af et fælles europæisk luftrum gennemføres
Juni
2001
: NY
: NY FRIST
P : PRIORITERET
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441761_0021.png
V
IRKSOMHEDERNE
1
E
T FÆLLES ØNSKE OM AT UNDGÅ
,
AT MARKEDSINTEGRATIONEN FORHINDRES AF
KONKURRENCEBEGRÆNSENDE PRAKSIS
L
OVGIVNINGSMÆSSIGE AKTIONER
Kommissionen fremsætter forslag til forordning om
modernisering af
konkurrencereglerne
med henblik på anvendelsen af EF-traktatens
artikel 81-82
Kommissionen vedtager gruppefritagelsesforordninger om
statsstøtte til
små og mellemstore virksomheder,
om
støtte til uddannelse
og om
"de minimis"-reglen
Kommissionen fremsætter forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 1107/70
(statsstøtte
i sektoren for indlandstransport)
Kommissionen vedtager ændret meddelelse om aftaler af ringe betydning,
som ikke falder ind under EF-traktatens artikel 81, stk. 1
("bagatelmeddelelsen")
I
KKE
-
LOVGIVNINGSMÆSSIGE AKTIONER
Revision af Kommissionens
samarbejdsaftaler
politik
med
hensyn
til
horisontale
Dec.
2000
Juni
2001
Dec.
2000
Opfølgning af Kommissionens meddelelse om anvendelsen af
statsstøttereglerne på foranstaltninger vedrørende direkte beskatning af
virksomhederne
: NY
: NY FRIST
P : PRIORITERET
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441761_0022.png
V
IRKSOMHEDERNE
2
A
FSKAFFELSE AF SKATTEMÆSSIGE HINDRINGER FOR DET INDRE MARKED OG ILLOYAL KONKURRENCE
PÅ SKATTEOMRÅDET
L
OVGIVNINGSMÆSSIGE AKTIONER
Rådet vedtager direktiv om
beskatning af energiprodukter
Kommissionen fremsætter forslag om konsolidering af
sjette momsdirektiv
(77/388)
Kommissionen
fremsætter
forslag
momslovgivningen
i det indre marked
om
modernisering
af
Dec.
2000
Kommissionen fremsætter forslag om foranstaltninger, der skal
modernisere ordningen for punktafgifter
og gøre den mere forenelig med
det indre marked
Kommissionen fremsætter forslag om foranstaltninger til bekæmpelse af
skattebestemmelser, der begrænser
skatteydernes uhindrede adgang
til det
indre marked
I
KKE
-
LOVGIVNINGSMÆSSIGE AKTIONER
Kommissionen aflægger rapport til Rådet om
ordningen for punktafgifter
på mineralolie, tobak og andre varer i det indre marked
Kommissionen aflægger rapport om
selskabsbeskatning
i EU
Dec.
2000
V
IRKSOMHEDERNE
3
F
ORBEDRING AF DE RETLIGE RAMMERS EFFEKTIVITET
L
OVGIVNINGSMÆSSIGE AKTIONER
Rådet vedtager ændringer til forordning (EØF) nr. 3911/92 om udførsel af
kulturgoder,
og Europa-Parlamentet og Rådet vedtager ændringer til
direktiv 93/7/EØF om tilbagelevering af kulturgoder, som ulovligt er fjernet
fra en medlemsstats område
I
KKE
-
LOVGIVNINGSMÆSSIGE AKTIONER
Alle medlemsstater
reducerer
deres
gennemførelsesunderskud
til mindre
end 1,5 %
Kommissionen offentliggør meddelelse om en omfattende
EU-strategi
for
administrativt samarbejde
med henblik på at fremme håndhævelsen af
lovgivningen
Dec.
2000
Juni
2001
Juni
2001
: NY
: NY FRIST
P : PRIORITERET
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441761_0023.png
V
IRKSOMHEDERNE
4
F
JERNELSE AF DE SIDSTE HINDRINGER FOR TVÆRNATIONAL HANDEL
L
OVGIVNINGSMÆSSIGE AKTIONER
Europa-Parlamentet og Rådet vedtager direktiver om
EF-tjenesteyderkort
Kommissionen fremsætter forslag om ændring af lovgivningen om
udstedelse af markedsføringstilladelser for
lægemidler
(se også Borgerne 2)
Europa-Parlamentet og Rådet vedtager lovgivningspakke om offentlige
indkøb
I
KKE
-
LOVGIVNINGSMÆSSIGE AKTIONER
P
Kommissionens strategi for fjernelse af hindringer for handelen med
tjenesteydelser
Kommissionen offentliggør meddelelse om
kommerciel kommunikation
og
markedsføring
(se også Borgerne 2)
Overvågningsrapport om anvendelsen af
direktivet om produktansvar
(85/374)
Kommissionen aflægger rapport om evaluering af gennemførelsen af
politikken med hensyn til
overensstemmelsesmærkning af produkter
Aftale om 50 harmoniserede standarder for
byggevarer
Der gennemføres specifikke foranstaltninger i Rådets resolution om
standardisering
Medlemsstaterne og Kommissionen gennemfører specifikke foranstaltninger
i Kommissionens meddelelse og Rådets resolution om
gensidig
anerkendelse
- toårsrapport
Juni
2001
Dec.
2000
Dec.
2000
Juni
2001
P
: NY
: NY FRIST
P : PRIORITERET
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441761_0024.png
V
IRKSOMHEDERNE
5
L
OVGIVNINGEN SKAL GØRES MERE SMIDIG FOR VIRKSOMHEDERNE
,
ISÆR
SMV'
ER
,
OG DE SKAL BISTÅS
MED AT DRAGE FORDEL AF MULIGHEDERNE I DET INDRE MARKED
L
OVGIVNINGSMÆSSIGE AKTIONER
Kommissionen fremsætter forslag om ændring af maskindirektivet (98/37)
P
Rådet vedtager forslag til forordning og direktiv om statutten for det
europæiske selskab og beslægtede forslag (vedtægter for europæiske
foreninger, andelsselskaber og gensidige selskaber)
Kommissionen fremsætter forslag om ændring af
første og andet
selskabsdirektiv
(efter Slim-metoden) (68/151 og 77/91)
Kommissionen fremsætter forslag om
elektromagnetisk kompatibilitet
(89/336)
ændring
af
direktivet
om
Dec.
2000
Juni
2001
Europa-Parlamentet og Rådet vedtager ændringer af direktivet om
fritidsfartøjer (94/25)
I
KKE
-
LOVGIVNINGSMÆSSIGE AKTIONER
P
Rapporten om
BEST-handlingsplanen
gennemføres
Kommissionen forelægger et integreret initiativ for enklere lovgivning
Kommissionen afholder konference/seminar om SMV'er og offentlige indkøb
Femte Slim-fase gennemføres
K
OMMISSIONEN UDVIDER
"D
IALOGEN MED BORGERNE OG VIRKSOMHEDERNE
"
P
P
P
Der udvikles nye emner til webstedet for "Dialogen med virksomhederne"
Udvikling af "Dialogen med virksomhederne" på Internet med de
nationale kontaktpunkter
Online statistiske oplysninger fra ordningen for tilbagemelding fra
virksomhederne stilles til rådighed for medlemsstaterne
Første udførlige undersøgelse, der bygger på oplysninger fra ordningen
for tilbagemelding fra virksomhederne
Dec.
2001
Dec.
2000
Juni
2001
Dec.
2000
Juni
2001
: NY
: NY FRIST
P : PRIORITERET
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441761_0025.png
E
KSTERNE ASPEKTER
1
U
DFORMNING AF DET MULTILATERALE HANDELSSYSTEM FOR DET KOMMENDE ÅRHUNDREDE
L
OVGIVNINGSMÆSSIGE AKTIONER
Tillægsprotokol til Europarådets konvention 108 i overensstemmelse med
direktiv 95/46
Kommissionen vedtager beslutninger baseret på artikel 25, stk. 6, i direktiv
95/46 om vurdering af
databeskyttelsesniveauet
i visse
tredjelande
Kommissionen afslutter forhandlingerne med Europarådet om en henstilling
om
beskyttelse af personoplysninger,
der indsamles og behandles til
forsikringsformål
I
KKE
-
LOVGIVNINGSMÆSSIGE AKTIONER
Videreførelse af arbejdet med fastsættelse af
minimumsstandarder på
internationalt plan,
navnlig inden for rammerne af WIPO, for beskyttelse
af audiovisuelle fremførelser, tv-radiospredningsorganers rettigheder og
ikke-originale databaser
Inden for rammerne af det transatlantiske økonomiske partnerskab skal man
nå til enighed med USA om, hvorvidt der kan indgås en
aftale om gensidig
anerkendelse
inden for tre servicesektorer (forsikrings-, ingeniør- og
arkitektvirksomhed)
Afdækning og fremme af
instrumenter, der er udviklet i forbindelse med
det indre marked,
og som eventuelt kan anvendes inden for rammerne af
multilaterale handelsaftaler, f.eks. de gennemsigtige lovgivningsmæssige
rammer og procedurerne og principperne for harmonisering af standarder
Revision af offentlige indkøbsaftaler inden for WTO
Dec.
2001
Dec.
2000
Juni
2001
Dec.
2000
: NY
: NY FRIST
P : PRIORITERET
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441761_0026.png
E
KSTERNE ASPEKTER
2
D
ET INDRE MARKEDS MEDVIRKEN TIL EN VELLYKKET UDVIDELSE AF
EU
I
KKE
-
LOVGIVNINGSMÆSSIGE AKTIONER
P
Møde mellem
Det Rådgivende Udvalg for Det Indre Marked
og
repræsentanter for
ansøgerlandene
Møde mellem
lederne af koordinationscentrene
og repræsentanter for
ansøgerlandene
En mere målrettet anvendelse af førtiltrædelsesstrategier, f.eks. en
intensivering af partnerskabsordninger om emner, der vedrører det
indre marked
Det undersøges, om der kan indledes en evalueringsproces med en gensidig
evaluering foretaget af tilsynsorganer fra EU og ansøgerlandene inden for
bank-, forsikrings- og værdipapirvirksomhed.
Juni
2001
Dec.
2000
: NY
: NY FRIST
P : PRIORITERET
26