Europaudvalget 2000
KOM (2000) 0268
Offentligt
1441772_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 3.5.2000
KOM(2000) 268 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET
DEN FINANSIELLE PROGRAMMERING FOR 2000-2006
AF UDGIFTSOMRÅDE 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET
DEN FINANSIELLE PROGRAMMERING FOR 2000-2006
AF UDGIFTSOMRÅDE 4
P
ERIODEN
2000-2006:
GENEREL EVALUERING
1.
Som følge af de geopolitiske begivenheder i det seneste årti i de central- og østeuro-
pæiske lande er EU's foranstaltninger udadtil nu blevet en stærkt ekspanderende del
af Fællesskabets politik. Bistandsprogrammerne for de pågældende lande (PHARE
og TACIS) blev etableret i henholdsvis 1989 og 1992. Især fra 1995 har Fællesskabet
vedtaget nye strategier for EU's udvidelse med de associerede central- og østeuro-
pæiske lande og for en styrkelse af partnerskabet mellem EU og tredjelande i
Middelhavsområdet, de nye uafhængige stater og udviklingslandene i Asien og
Latinamerika. Som følge af rækken af konflikter og naturkatastrofer i Centralafrika,
det tidligere Jugoslavien (Bosnien-Hercegovina), de nye uafhængige stater, Central-
amerika (Mitch), Afghanistan, Irak og for nylig i de vestlige Balkan-lande (Kosovo)
og Østtimor er EU's kriseindsats øget betydeligt - fra 114 mio. EUR i 1990 til 810
mio. EUR i 1999 (over det almindelige budget + Den Europæiske Udviklingsfond).
På Fællesskabets budget er de årlige forpligtelsesbevillinger til foranstaltninger
udadtil øget fra 1,9 mia. EUR i 1990 til 6,4 mia. EUR i 1999 og til 8,2 mia. EUR i
2000 inklusive førtiltrædelsesstrategien, som til Phare omfattede 1 411 mio. EUR for
1999 og 1 587 mio. EUR for 2000, 1 058 mio. EUR til ISPA og 529 mio. EUR til
SAPARD.
Inden for rammerne af Agenda 2000 og nærmere bestemt de finansielle overslag,
som blev vedtaget efter Det Europæiske Råd i Berlin i 1999, er loftet for udgifts-
område 4 øget fra 4 627 mio. EUR i 2000 til 4 787 mio. EUR i 2006 i 2001-priser
(med en BNI-deflator på 2% ville det være på 5 285 mio. EUR i 2006). Som forudset
ved Kommissionens programmering i forbindelse med det foreløbige budgetforslag
for 2000 er dette beløb stadig tilstrækkeligt til at dække de nuværende prioriteter. Det
forudsete beløb til samarbejdet med de vestlige Balkan-lande var på ca. 1,85 mia.
EUR for perioden 2000-2006 og oprindeligt på 280 mio. for 2000. Selv om de finan-
sielle overslag fra Berlin var lavere end Kommissionens oprindelige forslag, så det
ud til, at de resterende midler ville gøre det muligt at finansiere alle de øvrige
programmer.
Kosovo-krisen og de deraf følgende bombardementer bevirkede, at EU's politiske
prioritering blev rettet mod Balkan-landene, hvilket der ikke var taget højde for i de
finansielle overslag fra Berlin. En erklæring til den interinstitutionelle aftale giver
yderligere mulighed for at revidere de finansielle overslag "i lyset af situationen på
Balkan". Kommissionen mener derfor, at de oprindeligt forudsete tal bør justeres
opad for at tage højde for den nye politiske prioritering af stabilitet og udvikling i
Balkan-området.
De supplerende midler for 2000, som er nødvendige til Kosovo, blev opnået ved
fuldt ud at udnytte fleksibilitetsinstrumentet og ved en vis omfordeling inden for
2.
3.
4.
5.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441772_0003.png
udgiftsområde 4. Eftersom det er nødvendigt at finde yderligere 40 mio. EUR
gennem omfordeling i løbet af 2000, blev 30 mio. EUR fremført fra 1999, og 15 mio.
EUR er forudset til makrofinansiel bistand til Bosnien-Hercegovina, således at det
samlede beløb til de vestlige Balkan-lande i 2000 vil være på 540 mio. EUR.
6.
I forbindelse med Parlamentets andenbehandling af 2000-budgettet blev der fremsat
en erklæring til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om anvendelse af fleksibi-
litetsinstrumentet til at finansiere genopbygningen af Kosovo. Erklæringen fastslår,
at Kommissionen vil forelægge budgetmyndigheden et integreret bistandsprogram
for de vestlige Balkan-lande, og med henblik at opnå de nødvendige midler hertil vil
Kommissionen forelægge en revision af de finansielle overslag og en programmering
af udgiftsområde 4 i tide inden det foreløbige forslag til 2001-budgettet. Nærværende
dokument er en del af dette sagskompleks.
F
INANSIERINGSBEHOVET FOR
B
ALKAN
-
LANDENE
7.
Der vil samtidig blive stillet forslag om en ny rådsforordning, som skal konsolidere
retsgrundlaget for samarbejdet mellem EU og de vestlige Balkan-lande, idet der
forudses et integreret program for genopbygning og økonomisk udvikling, betegnet
CARDS - (Community Assistance to Reconstruction Development and
Stabilisation). Det nye program for perioden 2000-2006 vil være et fuldstændigt
program for regionalt samarbejde, genopbygning og økonomisk udvikling, som vil
dække Albanien, Bosnien-Hercegovina, Kroatien, Den Tidligere Jugoslaviske
Republik Makedonien og Forbundsrepublikken Jugoslavien (inklusive Montenegro
og Kosovo). Deltagelsen i programmet vil være betinget af, at visse grundlæggende
krav vedrørende demokrati, retsprincipper og menneskerettigheder opfyldes. De
finansielle midler til selve programmet (højst 5,5 mia. EUR) vil dække genop-
bygning og samarbejde såvel som makrofinansiel bistand, eksklusive humanitær
bistand og støtte til demokrati.
Som ovenfor nævnt forudså Agenda 2000 et beløb på 1,85 mia. EUR til de vest-
lige Balkan-lande for perioden 2000-2006. Situationen har ændret sig, således at
det anslåede behov nu udgør op til 5,5 mia. EUR til området, dvs. 3,65 mia. EUR
mere end forudset i april-maj 1999.
Når der tages hensyn til det beløb til de vestlige Balkan-lande, der er til rådighed i
2000 (540 mio. EUR), hvilket allerede omfatter 200 mio. fra fleksibilitetsinstru-
mentet, andrager behovet for perioden 2001-2006 for området 5 mia. EUR eller
3,4 mia. ud over, hvad der allerede var programmeret.
Det er ikke muligt at dække dette yderligere behov udelukkende via udgifts-
område 4 uden at revidere loftet for de finansielle overslag for den pågældende
periode.
8.
Det vejledende beløb på 5,5 mia. EUR er baseret på den forudsætning, at der
anvendes et beløb på 2,3 mia. EUR over perioden 2001-2006 til et genopbygnings-
program for Serbien. EU's bistand til landet er selvfølgelig betinget af en gunstig
udvikling i det politiske styre, idet der ellers kun foreslås ydet en minimal bistand
(ca. 300 mio. EUR over perioden 2001-2006) for at styrke oppositionskræfterne i
Serbien.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Selv uden nogen genopbygning i Serbien vil det for regnskabsåret 2001 være
nødvendigt at hæve loftet for udgiftsområde 4 med 300 mio., hovedsagelig på grund
af prioriteringen af genopbygningen af Kosovo. Hvis Serbien overgår til demokrati i
2001, vil Kommissionen kunne foreslå anvendelse af fleksibilitetsinstrumentet med
op til 200 mio. EUR.
9.
I overensstemmelse med resultaterne af Kommissionens debat om retningslinjerne
for 2001 og under hensyntagen til de 540 mio. EUR, der er forudset for 2000, har
Kommissionen opstillet et scenario, ifølge hvilket de resterende 5 mia. EUR for
perioden 2001-2006 skulle dækkes gennem omfordeling inden for udgiftsområde 4
(1,4 mia. EUR) og gennem en forhøjelse af loftet på op til 2 mia. EUR for perioden,
dvs. en forhøjelse på 300 mio. EUR pr. år fra 2001 til 2006, samt eventuelt anven-
delse af fleksibilitetsinstrumentet i 2001. Overslaget over behovene er naturligvis
afhængigt af udviklingen i den politiske situation i området, specielt i Serbien.
Vedlagte tabel 2 indeholder en simulering af en finansiel programmering, der tager
sigte på at begrænse de finansielle virkninger af programmerne for de vestlige
Balkan-lande og for de øvrige regioner. Ifølge dette scenario skulle det være muligt
at igangsætte den finansielle indsats og gradvis opbygge en margen, der skal dække
kommende uforudsete begivenheder udadtil samt eventuelle tilpasninger i forbin-
delse med beregningen af deflatoren.
Nærværende forslag til finansiel programmering af udgiftsområde 4 forudser fuld
støtte til Serbien i 2002 med den antagelse, at regimet i Serbien er ændret i 2002. Det
samlede beløb til området ville udgøre 5,3 mia. EUR, heraf 800 mio. i 2001, og med
mulighed for at nå op på 5,5 mia. EUR, hvis fleksibilitetsinstrumentet bliver udnyttet
fuldt ud i 2001.
10.
11.
D
EN NYE PROGRAMMERING AF UDGIFTSOMRÅDE
4:
UDVIKLINGEN I DE FORSKELLE
ELEMENTER AF POLITIKKERNE UDADTIL
12.
En dækning af behovene udelukkende gennem omfordelinger ville få alvorlige
konsekvenser for næsten alle områder under udgiftsområde 4. En omfordeling af
3,4 mia. EUR (ca. 570 mio. EUR pr. år) ville skabe usikkerhed om den nuværende
finansielle programmering og om de politiske forpligtelser og forventninger, der er
affødt af budgettet for 1999 og 2000 og af de samarbejdsaftaler, strategiske medde-
lelser og forordninger, som er vedtaget igennem de sidste to år. Alle geografiske
bistandsprogrammer ville blive nedskåret betydeligt i faste priser.
Som det fremgår af tabellen, ville det ikke med det aktuelle scenario være nødven-
digt mellem 2000 og 2006 at foretage nedskæringer af de finansielle midler i nomi-
nelle termer til nogen af de øvrige programmer under udgiftsområde 4. Ifølge AII bør
der foretages en omfordeling, inden de finansielle overslag forhøjes. Omfordelingen
tager hensyn til følgende 3 aspekter:
– visse regioners geopolitiske vægt og prioritering
– programmernes prioritering af bekæmpelse af fattigdom
– Kommissionens tidligere og nuværende erfaringer med forvaltningen af de
forskellige programmer.
13.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441772_0005.png
Sammenligningen viser, at selv om der er foretaget nedskæringer i forhold til
programmeringen i maj 1999 inden Balkan-krisen, er det samlede udgiftsområde 4
øget for perioden 2000-2006 i forhold til den foregående periode (1993-1999).
14.
På dette grundlag er Kommissionen kommet den konklusion, at for så vidt angår de
geografiske budgetposter, bortset fra de vestlige Balkan-lande og ex-Jugoslavien,
ønsker den først og fremmest at opretholde stigningen for Asien. Programmet for
Asien er i høj grad koncentreret om fattigdomsbekæmpelse, og enhver nedskæring
ville berøre de fattige befolkninger direkte. De geografisk bestemte midler vil stige
med 6,4% mellem 2000 g 2006. Midlerne for den nye periode vil således være 11%
større end bevillingerne for 1993 og 1999
1
.
Programmet for Sydafrika har stor betydning, både i politisk henseende og med
hensyn til fattigdomsbekæmpelse, og det vil kun blive lettere nedskåret for perioden
2000-2006. Det foreslåede beløb til Sydafrika er derfor resultatet af en lineær
fortsættelse med 120 mio. EUR pr. år mod de 123,5 mio. EUR, som blev vedtaget i
forbindelse med 2000-budgettet. Dette program er stabiliseret.
Programmerne for tredjelande i Middelhavsområdet, nye uafhængige stater og Latin-
amerika må derimod begrænses noget i forhold til programmeringen i maj 1999 på
grund af deres mere begrænsede fokus på fattigdom og på grund af mindre gode
forvaltningsresultater.
I overensstemmelse med konklusionerne af Kommissionens debat om retnings-
linjerne blev omfanget af uindfriede forpligtelser af afgørende betydning for beslut-
ningen om en mindre stigning i nye forpligtelsesbevillinger og en medvirkende årsag
til nedsættelsen af midlerne til Latinamerika for 2000-2006, som ikke desto mindre
blev øget betydeligt i 2000. Medens hovedformålet med den finansielle og tekniske
bistand er at støtte de fattigste samfundslag gennem programmer og projekter inden
for specifikke områder, hvor EU har ekspertise, tager det økonomiske samarbejde
sigte på at skabe de ideelle betingelser for økonomisk vækst. For Latinamerikas
vedkommende vil den gennemsnitlige årlige vækst i perioden 2000-2006 blive på
- 1,1% i sammenligning med + 4,5% i perioden 1993-1999. Det samlede beløb for
2000-2006 vil være 17% større end beløbet for 1993-1999, hvilket skyldes den store
vækst i perioden 1993-1999.
For de nye uafhængige stater var det finansielle referencebeløb i den nye TACIS-
forordning på 3 138 mio. EUR, og selv om dette kun er et vejledende tal, ligger det
under programmeringen i Agenda 2000 og gør det således berettiget at foretage en
nedskæring af det programmerede beløb. TACIS er blevet nedskåret i 1998, 1999 og
2000 i forhold til det foregående år. I perioden 1993-1999 var den gennemsnitlige
årlige vækst på - 2,2% i faste priser. De nye uafhængige stater er imidlertid, på trods
af en længere økonomisk overgangsperiode end forventet, ved at få større politisk
betydning på grund af den kommende udvidelse. Derfor vil den gennemsnitlige
årlige vækst i 2000-2006 blive på + 3,2%. Det forekommer sandsynligt, at disse
midler vil skulle finansiere et nyt bidrag fra Fællesskabet til "Chernobyl Shelter
Fund". Det skal også bemærkes, at forvaltningsresultaterne for TACIS var således, at
15.
16.
1
Tallene for perioden 1993-1999 er ikke fuldstændigt sammenlignelige, eftersom de finansielle overslag for
1993-1999 er blevet øget i 1995 for at tage højde for udvidelsen.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
de uindfriede forpligtelser kunne begrænses i løbet af sidste år, selv inden det nye
retsgrundlag, som fokuserer mere på en koncentration af indsatsen.
17.
MEDA-programmet vil blive øget med 16% i perioden 2000-2006, med
gennemsnitlig 2,2% pr. år. Programmet skal i de kommende år finansiere anden fase
af etableringen af en frihandelszone EU/MED og endvidere den styrkelse af
partnerskabet med disse lande, som er nødvendig for at afbøde de handelsmæssige,
sociale og økonomiske konsekvenser af frihandelszonen. Tyrkiet, som for nylig har
opnået status som ansøgerland, er tildelt betydeligt flere midler fra MEDA end i
1999. Den lave bevillingsanvendelse i 1999 har uden tvivl været en faktor i
forbindelse med beslutningen om at nedsætte tildelingen af midler for 2001; desuden
har det høje niveau med hensyn til uindfriede forpligtelser også fremmet en sådan
begrænsning. Der vil blive gjort en indsats for at stabilisere omfanget af uindfriede
forpligtelser, inden midlerne til programmet vil blive øget igen fra 2002 og fremefter.
Kommissionen vil også fortsætte sin aktive deltagelse i fredsprocessen i
Mellemøsten. Disse specifikke foranstaltninger kunne, hvis de lykkes, give anledning
til et betydeligt finansieringsbehov på mellemlang sigt. Sammenlignet med 1993-99
er det midlerne til MEDA, der stiger mest (+ 50%) – bortset fra stigningen på grund
af de vestlige Balkan-lande.
Med hensyn til de tematiske områder foreslår Kommissionen en mindre nedsættelse
af fødevarebistanden fra 3 851 mio. EUR for perioden 1993-1999 til 3 458 mio. for
2000-2006. Fødevarebistanden er faldet med gennemsnitlig 2,1% pr. år i perioden
1993-1999 og vil stige med 2,7% i gennemsnit i perioden 2000-2006. Den tager sigte
på fattige befolkninger, og den foreslåede nedsættelse i forhold til programmeringen
i maj 1999 bør derfor være så begrænset som mulig.
Hvad angår "andet samarbejde", ønsker Kommissionen at begrænse nedsættelsen i
forhold til Agenda 2000. Disse midler vil blive stabiliseret med en gennemsnitlig
årlig stigning på 0,5%, hvilket betegner en nedskæring for 2000-2006 i forhold til
1993-1999. Der er allerede gjort en stor rationaliseringsindsats, eftersom visse
budgetposter er blevet omgrupperet efter deres tematiske tilhørsforhold, hvad enten
det er geografisk, miljømæssigt eller socialt, eller efter den endelige modtager
(ngo'er). Fiskeriaftalerne under "andet samarbejde" medfører, i det mindste på kort
sigt, ikke-fleksible udgifter, og de vil blive stabiliseret i løbet af perioden. Samtidig
vil der blive oprettet et nyt instrument ("Rapid Reaction Facility") inden for dette
område. Den allerede vanskelige budgetmæssige situation inden for denne gruppe af
foranstaltninger muliggør ikke yderligere nedsættelser.
19.
Den humanitære bistand bør ikke nedskæres i betragtning af dens gode resultater,
synlighed og fokusering på de fattigste kriseramte befolkninger. Den vil blive stabili-
seret på det høje niveau, den er nået op på efter en gennemsnitlig årlig forøgelse på
13,2% i perioden 1993-1999.
Den nuværende programmering muliggør, at der gradvis over hele perioden kan
opbygges en margen, som skal dække visse uforudsete udgifter inden for området
forbindelser udadtil samt tage højde for eventuelle deflatorudsving.
Som konklusion mener Kommissionen, at nærværende forslag er i overensstemmelse
med EU's målsætninger på mellemlang sigt og med de seneste politiske tilkende-
givelser. Det viser, at EU er indstillet på at støtte på den ene side de regioner, der er
af geopolitisk betydning for EU, og på den anden side de fattige områder i verden
6
18.
20.
21.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
som helhed. Det overholder også de rammer, som de finansielle overslag giver, og
tager hensyn til Kommissionens kapacitet til finansiel forvaltning.
Bilag:
1- sammenligning af perioden 1993-1999 med 2000-2006
2- ny programmering af udgiftsområde 4 for 2000-2006
3- CARDS-programmet for Sydøsteuropa.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441772_0008.png
BILAG 1 - Sammenligning af 1993-1999 med 2000-2006
DELORS II / BERLIN (April 1999) / REVISION AF DE FINANSIELLE OVERSLAG (April 2000)
Mio. EUR (løbende priser, 2000-kontoplanen)
BUDGET
(1993-1999 i alt)
(1)
LOFT FOR UDGIFTSOMRÅDE 4 (tilpasset for perioden 1993-1999 ved fradrag af Phare-
førtiltrædelsesbevillingerne, som i 2000-2006 henhører under det nye udgiftsområde 7)
ØKONOMISK,
OMRÅDER
(1)
Samarbejde med landene i Det Tidligere Jugoslavien og de vestlige Balkan-lande (B7-54, B7-53 og
B7-664 delvis)
Landene i Middelhavsområdet (inkl. Cypern, Malta, Tyrkiet, Nær- og Mellemøsten) (B7-4, B7-664 delvis)
De nye uafhængige stater og Mongoliet (B7-52, B7-53 og B7-664 delvis)
Det sydlige Afrika (B7-320)
Latinamerika (B7-31)
Asien (B7-30)
Subtotal geografiske programmer (undtagen det tidligere Jugoslavien og den vestlige Balkan-region)
Geografiske samarbejdsprogrammer
Fødevarehjælp (B7-20)
Humanitær bistand (B7-21)
ANDRE
SAMARBEJDSAKTIONER
samarbejde
med
(menneskerettigheder,
lande;
ekstern
handelspolitik,
B7-664:
Det
anden
udviklingshjælp,
industrialiserede
undtagen
europæiske
260 _
12 147
28 356
1 158
12 109
3,6%
6,6%
347
12 733
36 125
538
22 000
1,0%
1,2%
2,1%
33%
5%
27%
1 526
5 506
3 599
838
1 864
2 878
14 684
16 210
3 851
2 203
5 832
26,1%
18,2%
-0,7%
6,0%
4,5%
1,8%
7,1%
8,8%
-2,1%
13,2%
4,3%
5 302
8 100
3 680
850
2 190
3 210
18 030
23 392
3 458
3 398
5 530
5,5%
2,4%
3,2%
-0,5%
-1,1%
1,0%
1,8%
2,7%
2,7%
1,0%
0,5%
248%
47%
2%
1%
17%
12%
23%
44%
-10%
54%
-5%
TEKNISK
OG
FINANSIELT
SAMARBEJDE
EFTER
GEOGRAFISKE
29 514
Gennemsnitlig
årlig vækstrate
1993-1999
9,6%
NYT FORSLAG
(2000-2006 i alt)
(3)
36 663
Gennemsnitlig
årlig vækstrate
2000-2006
2,2%
(Nyt forslag) /
(1993-1999 budget)
(3)/(1) %
24,2%
erhvervsuddannelsesinstitut og makrofinansiel støtte, der dækkes af geografiske programmer)
FUSP (B8) og UNMIK, OHR
Subtotal Fødevarehjælp, Humanitær bistand og andre samarbejdsaktioner
UDGIFTSOMRÅDE 4 I ALT
Loft - i alt
Den Europæiske Udviklingsfond
200 mio. EUR.
(1) - Det samlede forudsete beløb til de vestlige Balkan-lande er 5,5 mia. EUR, hvis Serbien bliver demokratisk i 2001. De yderligere behov vil skulle finansieres gennem fleksibilitetsinstrumentet med op til
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441772_0009.png
BILAG 2 - Ny programmering af udgiftsområde 4 for 2000-2006
FORANSTALTNINGER UDADTIL
INTERN SIMULERING AF EN FLERÅRIG FINANSIEL PROGRAMMERING MED REVISION AF DE FINANSIELLE OVERSLAG
FOR 2001-2006
Budget 1999
+ TÆB nr.
4/99
LOFT FOR UDGIFTSOMRÅDE 4 - 1 409,55 mio. EUR (Phare-
førtiltrædelse) i 1999 til sammenligning med 2000-2006
ØKONOMISK, TEKNISK OG FINANSIELT SAMARBEJDE
EFTER GEOGRAFISKE OMRÅDER
Samarbejde med landene i Det Tidligere Jugoslavien og de vestlige
Balkan-lande (B7-54, B7-53 og B7-664 delvis)
421,500
(2)
Landene i Middelhavsområdet (inkl. Cypern, Malta, Tyrkiet, Nær- og
Mellemøsten) (B7-4, B7-664 delvis)
De nye uafhængige stater og Mongoliet (B7-52, B7-53 og B7-664
delvis)
Det sydlige Afrika (B7-320)
Latinamerika (B7-31)
Asien (B7-30)
Subtotal Geografiske programmer (ekskl. Det Tidligere
Jugoslavien og de vestlige Balkan-lande)
Geografiske samarbejdsprogrammer
Fødevarehjælp (B7-20)
Humanitær bistand (B7-21)
ANDRE SAMARBEJDSAKTIONER (menneskerettigheder, ekstern
handelspolitik, beredskabsordning, anden udviklingshjælp, samarbejde
med industrialiserede lande; undtagen B7-664: Det Europæiske
Erhvervsuddannelsesinstitut og makrofinansiel støtte, der dækkes af
geografiske programmer)
FUSP (B8) og UNMIK, OHR
Subtotal Fødevarehjælp, Humanitær bistand og andre
samarbejdsaktioner
1 094,000
489,460
127,500
314,050
438,500
2 463,510
2 885,010
(4)
505,000
360,850
855,930
463,406
472,590
775,444
455,000
473,000
804,000
470,000
480,000
770,000
485,000
485,000
780,000
505,000
490,000
800,000
535,000
495,000
800,000
545,000
502,000
801,000
1 144,543
476,619
123,540
335,914
446,284
2 526,900
3 039,340
1 027,000
485,000
120,000
305,000
425,000
2 362,000
3 162,000
1 060,000
495,000
121,000
306,000
445,000
2 427,000
3 307,000
1 130,000
524,000
121,000
310,000
460,000
2 545,000
3 375,000
1 200,000 1 239,000 1 300,000
550,000
121,000
310,000
470,000
560,000
122,000
310,000
480,000
590,000
122,000
314,000
484,000
542,440
800,000
880,000
830,000
750,000
750,000
750,000
5 302,440
(1) '(2)
8 100,543
3 680,619
850,540
2 190,914
3 210,284
-10,3%
1,8%
-2,9%
-9,2%
-4,8%
-6,5%
4,0%
-1,8%
0,1%
3,7%
2,1%
3,6%
-0,2%
-1,1%
1,4%
1,8%
2,7%
2,7%
1,0%
0,5%
13,6%
23,8%
-1,2%
-6,5%
8,5%
11,2%
17,1%
17,6%
6,2%
3,3%
47,5%
5,5%
38,3%
5 458,950
Budget 2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2000-2006
i alt
Vækstrate
2001/2000
Gennem-
snitlig årlig
vækstrate
2006/2000
2,2%
Vækstrate
2006/2000
4 627,000
4 735,000
4 840,000
4 948,000
5 058,000 5 170,000 5 285,000 34 663,000
2,3%
14,2%
2 651,000 2 711,000 2 810,000 18 032,900
3 401,000 3 461,000 3 560,000 23 305,340
(4)
3 458,406
3 397,590
5 530,444
27,000
1 748,780
47,000
1 758,440
51,000
1 783,000
49,000
1 769,000
50,000
1 800,000
50,000
50,000
50,000
347,000
8,5%
1,4%
1,0%
1,3%
6,4%
7,9%
1 845,000 1 880,000 1 898,000 12 733,440
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441772_0010.png
UDGIFTSOMRÅDE 4 I ALT
MARGEN
FORHØJELSE AF LOFTET
NY MARGEN
4 633,790
825,160
4 797,780
-170,780
200,000
29,220
(3)
4 945,000
-210,000
300,000
90,000
208,000
5 153,000
3 240,000
540,000
1 080,000
1 620,000
5 076,000
-236,000
300,000
64,000
212,000
5 288,000
3 305,000
551,000
1 102,000
1 652,000
5 175,000
-227,000
300,000
73,000
216,000
5 391,000
3 371,000
562,000
1 124,000
1 685,000
5 246,000 5 341,000 5 458,000 36 038,780
-188,000 -171,000 -173,000
300,000
112,000
221,000
300,000
129,000
225,000
300,000
127,000
230,000
2 000,000
624,220
1 515,000
3,1%
2,2%
13,8%
NØDHJÆLPSRESERVE
UDDGIFTSOMRÅDE 4 + NØDHJÆLPSRESERVE
LOFT FOR UDGIFTSOMRÅDE 7
SAPARD
ISPA
PHARE - Central- og østeuropæiske ansøgerlande (+B7-664 delvis)
346,000
4 979,790
203,000
5 000,780
3 174,000
529,000
1 058,000
2,5%
3,0%
2,1%
2,1%
2,1%
2,1%
2,1%
2,2%
2,0%
2,0%
2,0%
2,0%
13,3%
13,7%
12,7%
12,7%
12,8%
12,7%
5 467,000 5 566,000 5 688,000 37 553,780
3 438,000 3 508,000 3 578,000 23 614,000
573,000
585,000
596,000
3 936,000
7 872,000
1 146,000 1 169,000 1 193,000
1 411,050
1 587,000
1 719,000 1 754,000 1 789,000 11 806,000
UDGIFTSOMRÅDE
4
UDGIFTSOMRÅDE 7)
+
NØDHJÆLPSRESERVE
+
6 390,840
8 174,780
8 393,000
8 593,000
8 762,000
8 905,000 9 074,000 9 266,000 61 167,780
2,7%
2,1%
13,3%
(1)
(2)
(3)
Det samlede forudsete beløb til de vestlige Balkan-lande er 5,5 mia. EUR, hvis Serbien bliver demokratisk i 2001. De yderligere behov vil skulle finansieres gennem
fleksibilitetsinstrumentet med op til 200 mio. EUR.
Vestlige Balkan-lande: Beløbet 542 mio. EUR for regnskabsåret 2000 består af 472 mio. EUR opført på 2000-budgettet + 40 mio. EUR, der skal tilvejebringes gennem
omfordeling fra andre foranstaltninger + 30 mio. EUR fremført fra 1999 til 2000.
Margenen for 2000 forbliver 29,220 mio. EUR (tallet er justeret for at tage højde for ovennævnte fremførsel).
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441772_0011.png
BILAG 3 – CARDS-programmet for Sydøsteuropa
2000
35
115
2001
45
100
2002
45
80
2003
45
60
2004
45
60
2005
45
50
2006
45
50
Total
305
515
ALBANIEN
BOSNIEN-HERCEGO-
VINA inkl. makrofinansiel
bistand i 2000
KROATIEN
FYROM
MONTENEGRO
Subtotal
SERBIEN
KOSOVO
REGIONALT SAMARB.
Makrofinansiel bistand
CARDS i alt
13
20
20
203
50
40
20
255
50
40
15
230
50
40
15
210
420
110
90
pm
830
50
40
15
210
420
30
90
pm
750
50
40
15
200
430
30
90
pm
750
50
40
15
200
430
30
90
750
313
260
115
1508
2060 (3) 2260
1100
558
75
5301 (3) 5501
310(1)
28
pm (4)
541
40 (2)
320
350
240
80
90
75 pm (4)
pm
800
880
(1) 240 + 30 (fremført) + 40 (omfordeling).
(2) Hvis Serbien bliver demokratisk i 2001, vil de yderligere behov skulle dækkes gennem fleksibilitetsinstrumentet.
(3) I tilfælde af, at fleksibilitetsinstrumentet anvendes i 2001.
(4) Endnu ikke programmeret.
11