Europaudvalget 2001
KOM (2000) 0269
Offentligt
1441773_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 08.05.2000
KOM(2000) 269 endelig
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 368/98 om indførelse af en endelig
antidumpingtold på importen af glyphosat med oprindelse i Folkerepublikken Kina
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441773_0002.png
BEGRUNDELSE
Formålet med forslaget er at ændre forordning (EF) nr. 368/98 om indførelse af en
endelig antidumpingtold på importen af glyphosat med oprindelse i Folkerepublikken
Kina.
1.
Denne procedure omfatter et forslag til ændring af de gældende foranstaltninger,
da det har vist sig, at de indførte foranstaltninger er blevet fuldstændig
absorberet.
Det fremgår af en sammenligning af priserne i undersøgelsesperioden og
videresalgspriserne i Fællesskabet, inden foranstaltningerne blev indført, at
videresalgspriserne faktisk er faldet, siden foranstaltningerne blev indført.
Efter at det er blevet fastslået, at der ikke har været ændring i
videresalgspriserne, er eksportpriserne blevet revurderet i overensstemmelse
med artikel 12, stk. 2, sidste punktum, i grundforordningen. De revurderede
eksportpriser blev fastsat ved anvendelse af de eksportpriser, der konstateredes i
den oprindelige undersøgelse, fratrukket den gældende antidumpingtold. På
dette grundlag er den nyberegnede dumpingmargen 62% af eksportprisen, cif.
Da de gældende foranstaltninger er baseret på den skadesniveau, der
konstateredes i den oprindelige undersøgelse, bør de reviderede foranstaltninger
også baseres på samme skadesniveau. På dette grundlag foreslås der en told på
48% af cif-værdien.
Høringen af medlemsstaterne i Det Rådgivende Udvalg viste, at kun Holland gik
imod den foreslåede ændring af forordning (EF) nr. 368/98.
Det foreslås derfor, at Rådet vedtager vedlagte forordning.
2.
3.
4.
5.
6.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441773_0003.png
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 368/98 om indførelse af en endelig
antidumpingtold på importen af glyphosat med oprindelse i Folkerepublikken Kina
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 384/96 af 22. december 1995 om
beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske
Fællesskab
1
, ændret ved forordning (EF) nr. 2331/96
2
og forordning (EF) nr. 905/98
3
,
særlig artikel 12,
under henvisning til forslag fra Kommissionen efter høring af Det Rådgivende Udvalg,
og ud fra følgende betragtninger:
A. PROCEDURE
1. Gældende foranstaltninger
(1)
Rådet indførte i februar 1998 ved forordning (EF) nr. 368/98
4
en endelig
antidumpingtold på importen af glyphosat med oprindelse i Folkerepublikken
Kina. Den endelige told fastsattes til 24,0% af prisen netto, frit Fællesskabets
grænse.
2. Anmodning om en fornyet undersøgelse
(2)
Den 19. juni 1998 blev der indgivet en anmodning om fornyet undersøgelse af
ovennævnte foranstaltninger i henhold til artikel 12 i Rådets forordning (EF) nr.
384/96 (i det følgende benævnt "grundforordningen"). Anmodningen blev
indgivet på vegne af producenter i Fællesskabet, hvis samlede produktion af
glyphosat udgør en betydelig del, som defineret i artikel 5, stk. 4, i
grundforordningen, af den samlede produktion i Fællesskabet, nemlig Cheminova
1
2
3
4
EFT L 56 af 6.3.1996, s. 1.
EFT L 317 af 6.12.1996, s. 1.
EFT L 128 af 30.4.1998, s. 18.
EFT L 47 af 18.2.1998, s. 1.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441773_0004.png
Agro (Danmark), Monsanto Europe (Belgien) og Zeneca Agrochemicals (Det
Forenede Kongerige).
(3)
I anmodningen blev det fremført, at ovennævnte antidumpingforanstaltninger
havde ført til utilstrækkelige eller ingen ændringer i videresalgspriserne eller de
efterfølgende salgspriser i Fællesskabet. Klagerne forelagde tilstrækkelige beviser
for, at eksportpriserne faktisk var faldet efter indførelsen af nævnte
foranstaltninger, hvilket ikke havde haft virkninger for videresalgs- og
efterfølgende salgspriser i Fællesskabet.
B. FORNYET UNDERSØGELSE I HENHOLD TIL ARTIKEL 12 I
GRUNDFORORDNINGEN
1. Indledning af en fornyet undersøgelse i henhold til artikel 12
(4)
Den 6. august 1998 offentliggjorde Kommissionen en meddelelse i De
Europæiske Fællesskabers Tidende
5
om indledning af en fornyet undersøgelse i
henhold
til
artikel 12
i grundforordningen
af de
gældende
antidumpingforanstaltninger for importen af glyphosat med oprindelse i
Folkerepublikken Kina, og iværksatte en undersøgelse.
Kommissionen underrettede de producenter/eksportører, som den vidste var berørt
af sagen, repræsentanterne for eksportlandet og de klagende producenter i
Fællesskabet om indledningen af den fornyede undersøgelse. Interesserede parter
fik lejlighed til at fremsætte deres synspunkter skriftligt og anmode om at blive
hørt inden for den frist, der er fastsat i meddelelsen om indledningen af
undersøgelsen.
Kommissionens tjenestegrene sendte spørgeskemaer til alle eksportører, som den
vidste var berørt af sagen, nemlig: Beixi City Chemical Plant, Beixi (Liaoning);
Shanghai Union Chemical, Shanghai; Panyu Chemical Factory, Panyu
(Guangzhou); Samning City Pesticide Factory, Sanming City (Fujian);
Zhangjiagang No 2 Pesticide, Jiangsu; Haiyan Pesticide Factory, Haiyan
(Zhejiang); Guangzhou Pesticide Factory, Guangzhou; Hainan Pesticide Factory,
Haikou City (Hainan); Anyang Pesticide Factory, Anyang (Henan); Taixin
Huangqiao Chemical Factory, Sanliu Bridge Village (Jiangsu); Nantong Chemical
Plant, Nantong (Jiangsu); Suzhou Chemical & Pesticide, Suzhou (Jiangsu);
Taichung Pesticide Factory, Taichung (Jiangsu); Wujin Pesticide Factory,
Changzhou City (Jiangsu); Chuan Xi Chemical Plant, Deyang City (Sichuan);
Shifang Chemical Group Pesticide Factory, Shuangsheng (Sichuan); Longyou
Pesticide Factory, Longyou Town (Zhejiang); Ningbo No 2 Chemical Plant,
Ningbo (Zhejiang); CAC Chemical Co. Ltd, Shanghai; Fujian Sannong Chemistry
Co. Ltd, Xubi-Sanming (Fujian); Zhangjiagang No 2 Pesticide Factory, Nansha
Town (Jiangsu); Tide International Co. Ltd, Hangzhou; Sinochem Ningbo Imp &
Exp Corp., Ningbo; Sinochem Jiangsu Imp & Exp Corp., Nanjing; Sinochem
EFT C 246 af 6.8.1998, s. 3.
(5)
(6)
5
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Heilongjiang Imp & Exp Corp., Harbin; Sinochem International Chemicals Co.,
Beijing; Sinochem Liaoning Imp & Exp Corp., Dalian; Sinochem Tianjin Imp &
Exp Corp., Tianjin; Hubei Sanonda Co. Ltd, Shashi (Hubei); Shenjen Jiangshan
Commerce & Industrial Group, Shenzhou; China International Trust Investment
Corp. ('CITIC'), Beijing; Quickett, Hongkong; High Kite Ltd., Hongkong og
Rotam, Hongkong.
(7)
Der blev ikke modtaget besvarelser af spørgeskemaet fra ovennævnte eksportører
og producenter, med undtagelse af Fujian Sannong Chemistry Co. Ltd og Jiangsu
Zhejiang Jiangnan Chemical Factory, som anførte, at de ikke havde eksporteret til
Fællesskabet i den nye undersøgelsesperiode (som defineret i betragtning 10),
Hubei Sanonda Co. Ltd, som anførte, at selskabet siden 1997 var ophørt med at
producere glyphosat, og Zhenjiang Xinan Chemical Industrial Group Co. Ltd som
hævdede, at selskabet var en af de største kinesiske producenter og eksportører af
glyphosat til Fællesskabet i undersøgelsesperioden.
Den 23. september 1999 anmodede den eneste samarbejdsvillige eksportør,
Zhenjiang Xinan Chemical Industrial Group Co. Ltd. om individuel behandling
og indgav oplysninger til støtte for sit krav. Kommissionen skønnede, at
oplysningerne var utilstrækkelige, og sendte et specifikt spørgeskema vedrørende
individuel behandling til det kinesiske selskab. Der blev ikke modtaget nogen
besvarelse af dette skema.
Der blev også sendt spørgeskemaer til uafhængige importører, som man vidste
havde importeret glyphosat fra Folkerepublikken Kina for at få bekræftet
videresalgspriserne for den pågældende vare før og efter indførelsen af
antidumpingtold. Der blev modtaget besvarelser fra følgende uafhængige
importører:
Feinchemie Schwebda GmbH, Tyskland
Herbex Produtos Quimicos S.A., Portugal
Industrias Afrasa S.A., Spanien og
Calliope S.A., Frankrig.
(8)
(9)
Der blev aflagt kontrolbesøg hos ovennævnte uafhængige importører.
(10)
Undersøgelsesperioden i denne fornyet undersøgelse omfattede perioden fra 1.
januar 1998 til 30. juni 1998. Denne undersøgelsesperioden blev anvendt ved
fastsættelsen af de nuværende eksportpriser og videresalgspriser og efterfølgende
salgspriser efter indførelsen af antidumpingforanstaltninger, for at det kunne
konstateres, om foranstaltningerne havde haft de ønskede virkninger med hensyn
til højere importpriser for den af undersøgelsen omfattede vare.
For at fastslå, om der havde været tilstrækkelige ændringer i videresalgspriserne
og de efterfølgende salgspriser, blev priserne i undersøgelsesperioden
5
(11)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sammenlignet med priserne i den oprindelige undersøgelsesperiode, som dækkede
perioden fra 1. september 1994 til 31. august 1995.
(12)
På grund af omfanget af indhentede og undersøgte oplysninger, navnlig med
hensyn til undersøgelsen af ændringerne i videresalgspriserne og de efterfølgende
salgspriser, samt det forhold at de normale værdier blev gennemgået på ny, varede
undersøgelsen længere end den normale periode på seks måneder, der er
omhandlet i artikel 12, stk. 4, i grundforordningen.
2. Den pågældende vare
(13)
Den vare, der er omfattet af anmodningen, og for hvilken der indledtes en fornyet
undersøgelse er samme vare som i den oprindelige undersøgelse, dvs. glyphosat,
som i øjeblikket tariferes under KN-kode ex 2931 00 95 (2931 00 80 indtil 31.
december 1997) og ex 3808 30 27, idet sidstnævnte kode anvendes, når varen er
formet eller pakket til detailsalg eller foreligger som præparater eller færdige
artikler.
Glyphosat er et ukrudtbekæmpelsesmiddel, som fremstilles i forskellige kvaliteter
og koncentrationer: formuleret (med 36% glyphosatindhold), salt (med 62%),
kage (med 84%) og syre (med 95%). For at nedbringe transportomkostningerne
køber forhandlerne normalt glyphosat i koncentreret form (sædvanligvis syre,
men også salt) og fortynder varen for at fremstille formuleret glyphosat, idet
glyphosat kun kan fremtræde som slutprodukt i denne form.
3. Ændring i eksportpriserne fra Kina og i videresalgspriserne i
Fællesskabet
(a) Indledning
(15)
Formålet med denne undersøgelse er at fastslå, om foranstaltningerne har haft de
ønskede virkninger og afhjulpet skaden, og hvis dette ikke er tilfælde, om dette er
resultatet af, at der i stigende grad finder dumping sted på grund af et fald i
eksportpriserne. I forbindelse med denne procedure kan et sådant fald i
eksportpriserne give sig udslag i de direkte eksportpriser, som eksportørerne
anvender ved eksport til Fællesskabet, eller det kan vise sig ved manglende
ændringer i videresalgspriserne eller de efterfølgende salgspriser i Fællesskabet
som følge af en kompensationsaftale. I undersøgelsen blev der således foretaget
en undersøgelse af både prisændringer i eksportpriserne fra Kina og i priserne på
videresalgsniveau og andre niveauet i Fællesskabet.
(b) Ændring i eksportpriserne fra Kina
(16)
Kommissionen indhentede oplysninger om eksportpriserne for glyphosat fra Kina.
Oplysningerne kom fra den eneste samarbejdsvillige kinesiske eksportør og fire
samarbejdsvillige uafhængige importører i Fællesskabet. Det konstateredes
faktisk, at eksportpriserne var faldet næsten 45% i forhold til de priser, der blev
fastlagt i forbindelse med den oprindelige undersøgelse.
6
(14)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(c) Ændring i videresalgspriserne i Fællesskabet
(17)
Kommissionen indhentede oplysninger om videresalgspriserne og de
efterfølgende salgspriser for glyphosat i Fællesskabet inden og efter indførelsen af
antidumpingforanstaltninger. De fire samarbejdsvillige uafhængige importører i
Fællesskabet, som importerede den pågældende vare i undersøgelsesperioden,
indgav oplysninger om import og videresalg af kinesisk glyphosat.
En sammenligning af videresalgspriserne i den oprindelige undersøgelsesperiode
og priserne i denne undersøgelsesperiode viste, at videresalgspriserne faktisk var
faldet siden foranstaltningernes indførelse. I gennemsnit var priserne faldet ca.
12% i forhold til det niveau, der konstateredes i løbet af den oprindelige
undersøgelse. De uafhængige importører forelagde ikke beviser for, at faldet
kunne tilskrives et mere effektivt videresalg i Fællesskabet.
4. Krav fremsat af berørte parter
a) Generelt
(19)
I undersøgelser i henhold til artikel 12 får importører og eksportører lejlighed til at
forelægge beviser, som kan begrunde, at der ikke er sket ændring i priserne i
Fællesskabet siden foranstaltningernes indførelse. Begrundelser, som kan
berettige, at der ikke har været tale om ændringer, omfatter også et fald i
importørens omkostninger og fortjeneste eller et fald i den normale værdi. Flere
parter indgav oplysninger i så henseende.
(b) Producenter/eksportører i oprindelseslandet
(20)
En kinesiske producent/eksportør af glyphosat hævdede, at faldet i
videresalgspriserne siden antidumpingforanstaltningernes indførelse fortrinsvis
måtte tilskrives et verdensomspændende fald i produktionsomkostningerne til
glyphosat, hvilket viste sig ved store ændringer i den normale værdi, som det var
nødvendigt at medtage i beregningerne.
Da den normale værdi var blevet fastsat på grundlag af et analogt land, Brasilien, i
forbindelse med den oprindelige undersøgelse, anmodede Kommissionen om
oplysninger om den normale værdi fra de to brasilianske producenter, som
medvirkede i den oprindelige undersøgelse, Monsanto Brasil og Nortox, som
fortsat er de eneste producenter af glyphosat i dette land. Der blev aflagt
kontrolbesøg hos de brasilianske producenter.
Kommissionen efterprøvede de normale værdier og konstaterede, at det var
rigtigt, at de var faldet. Der var tale om et fald på 17%, beregnet som forholdet
mellem den normale værdi i den oprindelige undersøgelse og de normale værdier
i denne undersøgelsesperiode. Da eksportpriserne imidlertid var faldet i langt
højere grad (45%), kunne ændringen i de normale værdier ikke være grunden til,
at der ikke var tale om ændringer i videresalgspriserne i Fællesskabet.
(18)
(21)
(22)
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(c) Ikke-forretningsmæssigt forbundne importører i Fællesskabet
(23)
Kommissionen undersøgte også, om mangelen på ændringer skyldtes et fald i de
uafhængige importørers omkostninger og fortjeneste. De fire samarbejdsvillige
importørers stilling blev undersøgt, og det konstateredes, at deres omkostninger
og fortjeneste stort set var forblevet de samme som i den oprindelige
undersøgelse. Disse krav blev derfor afvist.
5. Revurdering af eksportprisen
(24)
I undersøgelser i henhold til artikel 12 hvor det er fastslået, at der ikke er tale om
ændring i videresalgspriserne, skal eksportpriserne revurderes på grundlag af
importørens priser til uafhængige købere i Fællesskabet, hvorfra trækkes alle den
nævnte importørs omkostninger og en normal fortjeneste for at nå frem til en
beregnet eksportpris. Dette skal gøres i overensstemmelse med artikel 2, stk. 9, i
grundforordningen.
I dette tilfælde blev revurderingen af eksportpriserne imidlertid foretaget under
hensyn til faldet i de direkte eksportpriser mellem eksportørerne og importørerne i
overensstemmelse med artikel 12, stk. 2, sidste punktum i grundforordningen.
Dette direkte fald i eksportpriserne blev anset for at være grunden til, at der ikke
var tale om ændringer i videresalgspriserne og de efterfølgende salgspriser i
Fællesskabet efter foranstaltningernes indførelse, og overvæltningen af
foranstaltningerne viser sig derfor i faldet i eksportpriserne.
Da det konstateredes, at eksportpriserne var faldet 45%, siden de eksisterende
foranstaltninger blev indført, blev eksportpriserne revurderet ved anvendelse af de
eksportpriser, der konstateredes i forbindelse med den oprindelige undersøgelse,
fratrukket et beløb svarende til den gældende antidumpingtold.
6. Ny beregning af dumpingmargenen under hensyn til de revurderede
eksportpriser
(27)
I henhold til artikel 12 i grundforordningen foretog Kommissionen en ny
beregning af dumpingmargenen for de berørte kinesiske producenter/eksportører.
Dette blev gjort ved en sammenligning af de revurderede eksportpriser og de
normale værdier, der blev fastsat i den oprindelige undersøgelse. Dette giver en
dumpingmargen, der udtrykt i procent af cif-værdien svarer til 62%. I henhold til
artikel 12, stk. 3, i grundforordningen bør de gældende foranstaltninger derfor
ændres i overensstemmelse med de nye undersøgelsesresultater.
7. Nyt toldniveau
(28)
De gældende foranstaltninger er fastsat på grundlag af det skadesniveau, der
konstateredes i den oprindelige undersøgelse. De revurderede eksportpriser blev
derfor sammenlignet med den skadestærskel, der fastsattes i den oprindelige
undersøgelse. Da den beregnede skadesmargen på dette grundlag er lavere end
(25)
(26)
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
dumpingmargenen, bør det nye toldniveau fastsættes på grundlag af førstnævnte
skadesniveau. Der foreslås følgelig en told, udtrykt i procent af cif-værdien, på
48% -
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
Artikel 1 i forordning (EF) nr. 368/98 affattes således:
”1.
Der indføres en endelig antidumpingtold på importen af glyphosat henhørende
under KN-kode ex 2931 00 95 (TARIC-kode 2931 00 95 *80) og ex 3808 30 27
(TARIC-kode 3808 30 27 *10) og med oprindelse i Folkerepublikken Kina.
Den nye told fastsættes til 48% af nettoprisen, frit Fællesskabets grænse,
ufortoldet.
Medmindre andet er fastsat, finder gældende bestemmelser for told anvendelse.”
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
De Europæiske
Fællesskabers Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver
medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
2.
3.
På Rådets vegne
Formand
9